[WN] [HK]Startende westernruiters?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cintaria

Re: [Centraal]Startende westernruiters?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 12:07

Mijn paard rij ik met een correctional en bij de teampenning rijden we met een gedraaide D-trens. Ik heb al heel vaak proberen rijden met een snaffle maar dit is gewoonweg niet mogelijk. Ze is dan simpelweg niet meer te houden, gaat hangen en uiteindelijk ben ik met zo'n bit meer in haar mond bezig dan met zo'n straffer bit. Tegenwoordig krijg je heel snel commentaar op het bit waarmee je rijdt en dat vind ik best jammer...

Galathil

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 12:33

Cintaria schreef:
Mijn paard rij ik met een correctional en bij de teampenning rijden we met een gedraaide D-trens. Ik heb al heel vaak proberen rijden met een snaffle maar dit is gewoonweg niet mogelijk. Ze is dan simpelweg niet meer te houden, gaat hangen en uiteindelijk ben ik met zo'n bit meer in haar mond bezig dan met zo'n straffer bit. Tegenwoordig krijg je heel snel commentaar op het bit waarmee je rijdt en dat vind ik best jammer...

Inderdaad, of uberhaupt op een bit...

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 16:38

Tja dat krijg je als mensen smoesjes verzinen waarom ze met shank moeten rijden, terwijl ze daar nog niet aan toe zijn. Je paard niet kunnen houden is bijv echt NOOIT een reden om op shank te gaa rijden. Of dat je paard niet kan ontspannen op een snaffle. Dan is er iets mis met je training of heeft je paard ergens last van. Bij problemen laat je zijn lijf na kijken en bekijk je je training kritisch. Reageerd je paard slecht, kun je een ander mondstuk proberen. Nooit zomaar een twisted en zeker niet voor dagelijks.
En dan kunnen mensen heel eigenwijs blijven of zeggen : ja maar.......maar het is gewoon niet goed en elke GOEDE trainer kan je verder helpen.

xLaraaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 16:51

Cintaria was jij niet opzoek naar een nieuw paardje ? 2de paardje dan ? van waar ben je van België ? ^^

quibje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 18:12

superpony schreef:
Tja dat krijg je als mensen smoesjes verzinen waarom ze met shank moeten rijden, terwijl ze daar nog niet aan toe zijn. Je paard niet kunnen houden is bijv echt NOOIT een reden om op shank te gaa rijden. Of dat je paard niet kan ontspannen op een snaffle. Dan is er iets mis met je training of heeft je paard ergens last van. Bij problemen laat je zijn lijf na kijken en bekijk je je training kritisch. Reageerd je paard slecht, kun je een ander mondstuk proberen. Nooit zomaar een twisted en zeker niet voor dagelijks.
En dan kunnen mensen heel eigenwijs blijven of zeggen : ja maar.......maar het is gewoon niet goed en elke GOEDE trainer kan je verder helpen.

Hier ben ik het niet helemaal mee eens
Sommige paarden reageren gewoon beter op bepaalde bitten dan op anderen
En dat heeft niet altijd met de ruiter te maken of met de trainer
Het paard wat ik nu rijd werd met correctional gereden
Ik rijd haar nu met simpel shankje, maar ik ga een snaffle niet eens proberen :D

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 19:41

Je kan nog heel veel verschillende snaffle's proberen. Een GOED getraind paard doet het ook zonder bit. Bit vastpakken, sterk maken etc hebben allemaal een oorzaak. Een shank lijkt soms en oplossing, maar dat is het niet.

quibje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 19:49

Nee hoor, niet ieder paard is bitloos te rijden
Ook de GOED opgeleide niet allemaal
En het gaat er niet over of het een oplossing is, het gaat erover waarmee het paard een goed gevoel heeft

_Hedi
BKB 2025 winnaar 3D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 22:39

Ik ben het wel eens met quibje. Ik heb zelfs western leren rijden met een shank, omdat het paard van mijn instructrice nou eenmaal dat bit heeft. Nog een correctional ook. Ik word op stal overspoeld met complimentjes, het gaat ook gewoon heel lekker. Niks aan de hand :)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 23:39

Als een paard al getraind is en er staat en goede trainer bij kan het ook. Maar in opleiding van het paard moet je de snaffle niet overslaan en ook niet te snel naa shank. Overstappen omdat een paard zogenaamd sterk i of niet te houden op snaffle is nooit een reden om dan maar een shank te gebruiken.
Een paard dat niet kan ontspannen op snaffle kun je met ander mondstuk proberen. En anders zit hij misschien ergens vast in zijn lijf of is er iets mis met je training.

Ik kan iemand op mijn paard zetten met shank en laten voelen wat hij moet doen. Maar echt zelf een paard opleiden of problemen oplossen is wel iets anders.

En ja, elk GOED getraind paard kan een GOEDE ruiter zonder hoofdstel rijden.

Maar je zal altijd, overal mensen hebben die een oplossing zoeken in een bit. Waar ik dus nergens zeg dat een shank onvriendelij is.

xLaraaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 14:17

Ga vandaag echter laarzen en sporen in the country store ! *\o/*

lemonyellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 16:30

Wat die bitten betreft heb ik er niet heel veel verstand van. Mijn eerste lessen reed ik op een snaffle, inmiddels heb ik een aantal lessen op shanks gereden en elk paard reageert heel anders daarop. Bij sommigen merk je geen verschil terwijl anderen er duidelijk beter op gaan lopen, waarschijnlijk omdat ze gewend zijn aan trainen op shanks.

Ik blijf me er echt over verbazen hoe fijn het Western rijden is. Het geeft zoveel meer rust! Ik moet heel vaak zelf gas terug doen omdat ik veel te veel wil doen en denken tijdens het rijden, maar het went steeds meer om gewoon dat te doen wat nodig is en niet meer en dat is echt een super gevoel! :)

Galathil

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 18:55

Vandaag weer heerlijk gereden :D
Heb de laatste vier lessen steeds op dezelfde ponny gereden , maar vind hem zo leuk en is ook genoeg uitdaging aan hem, dat ik het helemaal niet erg vind. Dan te bedenken dat het de eerste keer dramatisch slecht ging, en hij alles deed wat niet mocht. Vond hem erg irritant toen :')
Vandaag net als vorige week vooral het wijken geoefend,begin dat een beetje onder de knie te krijgen.

Laarzen en sporen moet ik allemaal nog kopen. Eerst de sporen. Die wil ik zo snel mogelijk bestellen , laarzen kan wel wachten, die zijn best duur, dus daar heb ik geen haast mee. Met engelse laarzen kan het evengoed voorlopig O:)

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 19:07

Waar les jij Metaxa? Ik heb dinsdag weer les van Wendy.
Ook weer veel zin in!

Galathil

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 19:36

Ik les bij Double r Ranch, is pension stal en manege tegelijk :)

Galathil

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 19:58

xLaraaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 23:08

Kindersporen zijn echt wel klein. Heb ik vandaag gezien.

Dit zijn mijn aankopen :)

Afbeelding

RijeJarig
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 23:16

Metaxa: kwaliteit is bij sporen echt niet zo van belang: ze gaan heus niet kapot, blijven gewoon werken en de een doet het echt niet beter dan de ander. Vooral wieltje is belangrijk, en of ze netjes blijven zitten. Dus tenzij je echt iets bijzonders wil is elke spoor die een fijn, niet te scherp wieltje heeft prima. Kindersporen zijn wel smaller, dus dan is het afwachten of ze om je hak passen.

Stoere laarzen en bandjes hierboven! Zijn ze nou ook echt opengewerkt, die sporen? Vind ze leuk zo!

Ik ben lekker aan het doortrainen. Dinsdag nog één lesje voor m'n NK van volgende week :):) galop wordt steeds constanter dus hoop dat de pleasure beter gaat dan vorige show := en anders hebben we altijd nog de showmanship :D

xLaraaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 23:31

Dank u ! :D Wat bedoel je met opengewerkt ?

Gaan de trainingen goed ? ^^

RijeJarig
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 23:38

Het lijkt alsof er openingen in zitten, staat sjiek.

Ja gaat nu weer de goede kant op. Weer uit de dip :)) moet alleen wel met een pluispaard showen want hij is al aardig fluffy :x :')

xLaraaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 00:13

Haha moet wel schattig staan ! :D

Ja inderdaad is zo wat gevlochten

Afbeelding

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 00:35

Qua sporen zou ik een beetje rekening houden met oa je lengte en wat voor paard je meestal rijdt. Ik heb bijv zware sporen die naar binnen en naar boven staan. Mijn ruin is maar 1.42m. Ik ben 1.68m en heb de voor de merrie en hengst eigenlijk niet nodig. Dan heb ik nog korte sporen, maar omdat mn sporen aan mn laarzen hngen wissel ik eigenlijk nooit.
Mijn man heeft goedkopere sporen op uiterlijk gekocht en kwaliteit is wel minder.

wieltjes maken niet veel uit, die kun je gewoon wisselen. Er moet alleen genoeg ruimte zitten. In mn kote sporen kunnen geen mega wieltjes.

Arthur heeft een bak wieltjes en ook die pennetjes.

Galathil

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 10:41

O oke, dan zijn die waarschijnlijk te klein.

Marlien5

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 12:36

Ik heb ook een tijdje met kinderspoortjes gereden, bij mij past het prima. Heb echter wel kleine voeten ;)

Ik vind zelf met shank heel lastig rijden, maar dat is persoonlijk en omdat ik er geen ervaring mee heb.

RijeJarig
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 12:45

Woooooooooooow!

quibje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 13:30

Ik heb vrij brede laatzen dus ik buig de sporen altijd naar mijn laarzen
Dat is makkelijk genoeg te doen :D