[WN] [HK]Startende westernruiters?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 22:30

ja, stapte met een enorme glimlach eraf, (terwijl ik bij het opstijgen e.d. maar wat zat te vloeken :+ ) ,
Grappige is, is dat ze nog helemaal niet zo goed wil reageren op benen en teugeldruk. (beter gezegd een volte rijden is soms al een kunst :') , Benen - waar moeten die heen dan? etc.) En dan dit wel ineens oppakt. En oke het is alleen nog voorbenen verplaatsen Maar glimlach blijft :P

Vind jammer dat western zo lastig te leren is, Ben met engels rijden eigenlijk een autodidact. Heb mezelf verder getraind na een gebrekkige manegebasis. Genoeg boeken :+
Maar westernrijden is daarin veel moeilijker, want ieder lost het toch net wat anders op , Dus in de les voel ik mij zo'n ongelooflijke beginner als ik de helft maar meekrijg van een oefening -O-

BTW heb deze boeken in huis ;)
Basisboek Westernrijden -R. Young
Go West - A. Holtappel
Westernreiten Step by Step, Basistraining fur Einsteiger, Umsteiger und deren Reitlehrer – G. Maschalani
blauw boek met rodeoruiter voor op :+
Nog een verzamel westernboek

en mijn nieuwe pareltje: Western Training, Beyond the Basics - L. Truskauskas Knott.
Nog niet echt gelezen maar globaal lijkt het duidelijk in staan van uitleggen oefeningen om tot doel te komen etc. :)

Brittneyx

Re: [Centraal]Startende westernruiters?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 17:56

Fijn dat je les zo goed ging Lara!
Oef leren uit boeken zou ik niet kunnen denk ik :=

Galathil

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 18:06

De wedstrijd van vandaag was echt leuk. Heel gezellig.

Was best nerveus ervoor, had een erg slechte nacht gehad dus. Tovh maar besloten om te gaan, en geen spijt van gekregen! Had zelfs al sinds de inschrijving zitten piekeren of dit niet te snel was, omdat ik nog maar 5 western lessen had gehad.
Maar ging prima, werd 5e van de 9 en heb een mooi roze lintje nu :) , dat ik me daar nou zo druk om maakte _O-
Had niet eens ingereden := , omdat ik van iemand sporen moest lenen dus daar op moest wachten...

Vandaag merkte ik het weer, dit is echt mijn ding. Heb zo mijn plek gevonden in de western en deze manege

Was dus erg leuk en gezellig, en er werden foto's gemaakt :))

Heb al weer erg zin in de volgende keer, hopelijk kan ik dan wel normaal slapen :roll: , en aan meerdere onderdelen mee doen

xLaraaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 18:23

Super ! Ben blij voor jou. Laat die foto's maar snel komen :D

Galathil

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 18:34

Dankje! :)
Ja als ik de foto's krijg zet ik ze hier neer :D

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 19:37

wat super leuk :D Gefeliciteerd

@Brittneyx : Juist heerlijk allerlei theorien hoe het paard het beste kan lopen, allerlei aspecten meenemen. In het Engelse rijden is het redelijk uitgekauwd :D
Western is dus wat moeilijker

filly

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 20:01

Gefeliciteerd. Een nette 4e plaats en dat al na 5 lessen. Super goes hoor.

Galathil

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 20:19

Dankjulliewel :D

Ik ga die boeken ook maar eens opzoeken, ik leer het beste door gewoon te doen en niet teveel na te denken, maar het is toch altijd wel leuk om erover te lezen. En je leert er toch wel wat van, en aangezien ik maar 1 keer per week kan leren door te doen...
Klinkt ook best interessant wat je daar noemt!

_Hedi
BKB 2025 winnaar 3D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 20:53

goed Metaxa! Ik ben benieuwd naar de foto's :D

Ik heb zelf ook een aantal boeken inderdaad ^^ de enige boeken waar ik graag uit leer haha.

Galathil

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 12:12

Dit was trouwens de horsemanship proef van de wedstrijd, alleen ik vond het best wel op reining lijken :=

Wist niet dat je bij horsemanship ook moest stoppen en spinnen?
Nu vraag ik me dus af of dit overal zo is of dat ze dat alleen bij ons op stal zo doen

Afbeelding

Galathil

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 12:16

Heb ook nog een andere vraag, over het bestellen van sporen

Is kramer een goede plek om ze te bestellen? En weet zelf ook niet welke sporen nou goed zijn (niet te scherp dus en een goede kwaliteit )

Hoop dat jullie mij kunnen helpen :)

xLaraaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 14:12

Geen idee meid , daar kan ik je niet mee helpen. heb zelf nog niets van western uitrusting. Hoelang hebben jullie gewacht om westernlaarzen te kopen? en hebben jullie liever boven of onder de broek ? :)

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 14:30

Nee een hms stop is heel iets anders dan een reining stop. In de hms hoort ook geen spin, maar een turn, zoals ook in je pattern staat. Jij rijdt duidelijk op een reiningstal ;)

Sporen zijn heel persoonlijk, voor zowel paard als ruiter. Ik heb zelf een heel simpel klavertje, heel zacht, meer heb ik ook niet nodig. Jij hebt geen eigen paard toch? Dan gewoon even met je trainer overleggen wat het beste bij jou en je paard past.

Ik heb vrij gauw westernlaarzen gekocht, omdat ik ze gewoon supergaaf vond. En vind! :D Heb broek meestal over mijn laarzen, maar heel soms rij ik in mijn 'werkspijkerbroek' en dan laarzen eroverheen. Maakt niks uit. Gewoon wat jij het fijnst vindt.

Ik ga deze xmas sale bij arthur nieuwe showlaarzen kopen! :):)

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 14:52

Als het mag val ik ook even binnen. Lees al een hele tijd mee. Val niet echt onder startende westernruiter. Maar ben wel nog heel erg groen binnen onze nieuwe discipline.

Ik heb ook klavertjes aan mijn sporen.
Zag ook ergens problemen met sporen die te hoog zaten en dus niet op de hak van boots zaten. Je kan ook onder je hak een riempje doorhalen dan blijven ze ook vastzitten. Gewoon een simpel strokoortje en dan strak trekken.

Sicayes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 17:06

Metaxa - ziet er in mijn ogen uit als een heel normaal beginners horsemanship proefje. :D Zoals Rije al zegt is het stoppen bij C en D geen sliding stop, maar gewoon een normale directe overgang naar halthouden. Zoek op youtube maar eens horsemanship filmpjes op :D

En de turn is inderdaad ook geen spin, hieronder een filmpje waar de turn wordt gedemonstreerd:

Wat betreft sporen, ik heb ook simpele klavertjes. :j

Ik heb vrij snel western laarzen gekocht omdat ik ze graag wilde hebben :) op show draag ik ze uiteraard onder mijn broek. Als ik naar stal ga heb ik ook wel eens 'normale' spijkerbroeken aan die in de laarzen gaan want eroverheen gaat niet :+

Galathil

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 17:33

Rije schreef:
Nee een hms stop is heel iets anders dan een reining stop. In de hms hoort ook geen spin, maar een turn, zoals ook in je pattern staat. Jij rijdt duidelijk op een reiningstal ;)

Sporen zijn heel persoonlijk, voor zowel paard als ruiter. Ik heb zelf een heel simpel klavertje, heel zacht, meer heb ik ook niet nodig. Jij hebt geen eigen paard toch? Dan gewoon even met je trainer overleggen wat het beste bij jou en je paard past.

Ik heb vrij gauw westernlaarzen gekocht, omdat ik ze gewoon supergaaf vond. En vind! :D Heb broek meestal over mijn laarzen, maar heel soms rij ik in mijn 'werkspijkerbroek' en dan laarzen eroverheen. Maakt niks uit. Gewoon wat jij het fijnst vindt.

Ik ga deze xmas sale bij arthur nieuwe showlaarzen kopen! :):)

Ja het is inderdaad een reiningstal :j
Oke dan stuur ik wel aan mijn instructrice de vraag of ze goed zijn.

Galathil

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 17:37

Sicayes schreef:
Metaxa - ziet er in mijn ogen uit als een heel normaal beginners horsemanship proefje. :D Zoals Rije al zegt is het stoppen bij C en D geen sliding stop, maar gewoon een normale directe overgang naar halthouden. Zoek op youtube maar eens horsemanship filmpjes op :D

En de turn is inderdaad ook geen spin, hieronder een filmpje waar de turn wordt gedemonstreerd:
[ Video ]

Wat betreft sporen, ik heb ook simpele klavertjes. :j

Ik heb vrij snel western laarzen gekocht omdat ik ze graag wilde hebben :) op show draag ik ze uiteraard onder mijn broek. Als ik naar stal ga heb ik ook wel eens 'normale' spijkerbroeken aan die in de laarzen gaan want eroverheen gaat niet :+

Oke , bedankt voor het filmpje!

Ik zie dat jullie allemaal klavertjes hebben , is er een verschil met klavertjes en wieltjes?

filly

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 17:54

Ik heb sporen met meerder smalle tja hoe noem je dat een soort blaadjes lijken het. Frizzle reageert er goed op en is een zacht spoortje inmiddels. Na 15 jaar zijn ze wel wat afgesleten.

Handig filmpje trouwens, snap direct wat er nu bedoelt word met een turn.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 18:03

Ik vond klavertjes vooral heel mooi. Maar ze zijn ook zacht. Zijn geen puntjes/scherpe dingen aan.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 20:16

Ik heb wel sporen met stompe wieltjes. Mijn lespaard werd en wordt daar altijd mee gereden, dus ik ook.
Boots heb ik vrij snel gekocht omdat ik geen laarzen/schoenen had waar de sporen fatsoenlijk op bleven liggen. Ik was de helft van de les bezig met opletten of mijn sporen wel op de plek bleven waar ze horen. Sinds ik boots heb, hoef ik daar geen seconde meer op te letten en gaan dingen als galop etc. veel beter :)

Sicayes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 09:47

Klavertjes zijn inderdaad heel zacht, ik heb ook nog deze liggen die ik wat vaker gebruik nu omdat ik de sporen zelf heel mooi vind:

Afbeelding

Maar gebruik ze eigenlijk hetzelfde. Merk geen overduidelijk verschil tussen de twee.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 13:20

Ik heb stompe wieltjes, vind het prima rijden, maar waarschijnlijk zou ik niet heel veel verschil merken met andere sporen.

Marlien5

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 14:45

Ik heb na een half jaar boots gekocht, daarvoor met jodpuhrs gereden.
Ik heb bij jouw stal toen ook gevraagd wat voor sporen, maar het maakt daar volgens mij niet zoveel uit. Ik had eerst redelijk scherpe, de wieltjes heb ik inmiddels omgewisseld voor de meest zachte, stompe vierkantjes zeg maar. Alleen klavertje is nog zachter. Het omwisselen heb ik gedaan omdat ik nu op een ander paard rijdt waarvoor die andere te scherp waren.
Ik heb zowel de sporen als losse wieltjes bij westernspul gekocht, maar die van Kramer lijken me ook prima :)

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 14:49

Ach en kwaliteit komt niet zo krek hoor. :n Ze zullen heus niet door midden breken, of je ze nou van een duur merk koopt of van Kremer. Alleen wel goed opletten dat het wieltje vrij kan blijven draaien en of ze lekker om je hak passen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 15:52

Ik zou sporen kopen die je fijn en mooi vindt. Zelf heb ik sporen die omhoog en naar binnen draaien. Ik heb verschillende wieltjes en doe erin wat ik wil of nodig heb. In de praktijk gebeurd het zelden dat ik wissel. Maar mn sporen zijn me heilig als ik op mn ruin rij.
We hebben nog een merrie en jonge hengst. Die zijn een stukje hoger en eigenlijk heb ik dat model daarop niet nodig.
Mijn man heeft hele andere sporen. Rijdt de ruin daar ook mee, ook al rijdt hij nog3 gaten langer. Maar doorgaans rijdt hij de merrie en hengst.