[WN] [HK]Startende westernruiters?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

annelot

Re: Startende westernruiters?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 21:32

Hij is idd lomp chique en ontzettend energiek en wendbaar.
Ben ook erg blij met m'n zadel, is een westwood en past super.
Ik heb Ryon vroeger altijd op een shank gereden, dit is dan ook zijn oude bit. Ik reed toen met een spaans zadel en spaans hoofdstel. Toen ik dressuur ben gaan rijden reed ik hem op een dubbel gebroken trens. Nu met de overstap merk ik dat hij fijner loopt op zijn oude shank omdat ik veel minder contact met de teugels heb.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 21:36

Oke! Vrij logisch dan. Toen je met je spaanse tuig, reed je toen ook echt spaans of iets? Sorry voor mijn vragen hoor!
Reageert ie ook netjes op de neckreining of doe je dat nog niet?

Ik heb ook een keer een westerntinker gereden, verzorgster vroeg of ik wilde helpen - maar dat was een echte drammer helaas. Is uiteindelijk wel goed gekomen.
En laatste westerntinker die ik heb gereden die ging gewoon met je aan de haal ... ja daar was ik nie van gediend :P
Maar zaten allemaal wel goddelijk x'D

annelot

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 21:43

Ik reed voornamelijk puur recreatief met mijn spaanse outfit en shows voor het stamboek.
Hij reageert ook wel op neckreining, gisteren nog een stukje op 1 hand geprobeerd en dit doet hij redelijk, we moeten nog veel oefenen.
Toen hij jong was heb ik de rollback als eens geïnstalleerd dus die kan hij nog steeds :D ik merk wel dat hij erg heet word als ik 2 keer achter elkaar een lange zijde hard ga, dan stop en rollback en weer verder gallopeer :D echt grappig.
Hij zal er nooit vandoor gaan met me, hij springt dan hoogstens met 4 benen tegelijk in de lucht omdat hij naar voren wil en niet mag :') _O-
Zijn jog is idd goddelijk net als zijn galop, net een schommelschuitje <3

sweetsox

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 22:09

probeer alles te lezen. Maar jeetje lijk me gaaf om over te stappen zit al lang met het idee. maar heb mijn eigen wensen wat ik wil vind het horsmanship erg leuk. Western laarzen heb ik al en wil me omscholen. maar wil niet dat spinning en zo doen. wil mijn veulen dit leren op die manier en oefenen met les op de andere knol van mij. maar of die geschikt is geen idee.
http://www.mijnalbum.nl/Foto550-WHPZZ8OI.jpg
mijn kleine meid van 8 maanden. heb haar gekocht toen ze drie weken was.

http://www.mijnalbum.nl/Foto550-NUNV6ED7.jpg
mijn dochter met mijn grote meid van 5 jaar.

mijn droom is om op de ontspannenheid van het western rijden te kunnen en het zelf vertrouwen te krijgen.

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 22:23

Hoi Annelot,

Wat heb je een prachtig paard. Ik heb ook met een tinker (Irish Cob) western gereden recreatief voor ik mijn eigen pony had. Bij Maeycke in Wijdenes, misschien ken je haar wel, wij gingen ook de keuringen af.

Misschien is het een idee aangezien nog niet alles bevestigd is, eerst op twee handen te gaan rijden (dus met snaffle). Als de westernbasis dan echt goed bevestigd is kun je overstappen naar een shank :)

annelot

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 22:28

Ik rij zowiezo op 2 handen hoor en hij loopt gewoon echt veel lekkerder op een shank. Op een trens gaat hij kloten en zakt hij niet lekker. Het is niet dat hij nog nooit een shank ingehad heeft hè. En liever 1 ophouding met een shank dam constant gehannes met een trens.
Maeyke ken ik idd nog. Ze heeft toch geen paarden meer?

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 22:32

Ryon weet in ieder geval dat hij knap is :D Gaaf paard. En leuk dat je ook western wilt uitproberen!

Ik merk nu al dat ik me zelf veel comfortabeler voel als een paard een stangbit in heeft. Bij het showteam waar ik groom hebben alle paarden een stang met hefboomwerking, en ik was eerst echt bang dat ik ze pijn zou doen als ze eraan trokken ofzo. Maar nu ik zelf met een shank rijd is dat zoveel minder.

annelot

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 22:35

Het lijkt idd altijd wel alsof mensen een stang als een moordwapen zien. Een bit is zo hard als dat de hand is.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 22:37

Nouja, dat dacht ik dus ook. Maar dit is was dan een paard wat nog weleens met zijn hoofd wou schudden, en als je dan de teugels in je hand hebt... Nouja, je kan je voorstellen dat dat voor het paard niet echt fijn zou zijn. Maar nu ik er dus zelf mee rijd is mijn mindset veranderd ofzo.

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 22:56

annelot schreef:
Ik rij zowiezo op 2 handen hoor en hij loopt gewoon echt veel lekkerder op een shank. Op een trens gaat hij kloten en zakt hij niet lekker. Het is niet dat hij nog nooit een shank ingehad heeft hè. En liever 1 ophouding met een shank dam constant gehannes met een trens.
Maeyke ken ik idd nog. Ze heeft toch geen paarden meer?

Zij heeft nog wel een quarter maar geen tinkers meer. Ik zeg absoluut niet dat een shank een martelwerktuig oid is :) Maar een shank is bedoeld om op één hand te rijden. Als ik morgen ga dressuren met mijn pony dan gooi ik er ook geen stank en trens in. Indien je een shank nodig hebt om 'gehannes' op te lossen dan gebruik je de shank niet op de juiste manier! Rijden op een shank is absoluut niet zielig, maar in de western wordt een shank gebruikt om op één hand te rijden, en pas als het goed loopt op snaffle met twee handen. Indien je de teugels echt gebruikt om je paard te laten zakken loopt het paard gewoon nog niet goed over de rug en is het dus ook zeker nog niet klaar voor rijden op shank :P Ik bedoel dit absoluut niet aanvallend... maar in mijn ogen hoort een shank alleen thuis in handen van een gevorderde westernruiter. Waarmee ik óók niet wil zeggen dat ik zelf zo gevorderd ben maar ik heb wel al een paar jaar les.

annelot

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 23:20

Soms moet je eens buiten de kaders durfen denken en je niet vast houden aan wat "hoort". Als iets nu goed werkt en het "hoort" niet moet ik dan maar verder gaan met iets wat wel "hoort" maar minder goed werkt?
Ik heb Ryon zelf beleerd en rijd hem nu dus al 13 jaar. Dan mag ik toch wel van mezelf hopen dat ik merk waar mijn paard lekker op loopt. .... ook al "hoort" het niet. ...

Nu wil ik er over stoppen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 23:36

Ik zou iemand die net begint nooit lesgeven met shank. Altijd eerst de basis rijden met een snaffle. Dat betekent dat je alles bevestigt moet hebben op 2 handen met een snaffle. Dit geld voor iedereen met elk paard. Grote ruiters trainen vaak met snaffle om terug te pakken naar de basis. Als een paard op snaffle niet luistert, niet rond kan lopen etc, is er OF lichamelijk nog iets niet in orde, OF de basis is gewoon niet goed qua rijden/opvoeding.
Dat een paard met shank wel lijkt te luisteren of rond te lopen is niet echt. Als je een ophouding geeft reageert een paard en dat is logisch. Paard is nog niet toe aan dat bit, dus reageert en de ruiter denkt een reactie te hebben.
Daarna kun je de teugels misschien losgooien, want paard weet inmiddels kop omhoog is een ophouding/correctie en die doet zeer.
Dat is nou net wat je niet wil eigenlijk. Paard moet weten waar die moet lopen en moet weten dat het daar fijn is. Paard moet ten alle tijden wijken voor druk. Je moet gehele bodycontrole hebben. In het begin heb je wel degelijk contact met de mond. Vandaar juist dat je met snaffle begint.
Bijv bij de reining wil je niet dat een paard gaat draaien uit angst voor pijn of hem net zo lang trekken en trappen tot ie draait.
Als je op shank begint, want nu met western beginnen is nieuw, dus een begin, wordt het paard vanzelf wel wat harder op dat bit. tenminste de meeste paarden. Maar de basis is overgeslagen en wanneer je wil gaan verfijnen kom je de problemen goed tegen.
Geloof het of niet en wees gerust eigenwijs, maar een goede trainer leert je dit. Vergelijken met anderen is zonde. Er zijn idd heel veel mensen nu die met western beginnen en helaas geen begeleiding of totaal de verkeerde hebben. Western is niet de teugels losgooien. Helaas denken veel mensen dat een shank bij het ''plaatje'' hoort. Dan kun je vriendelijke handen hebben, maar dat is niet het enige waar het om gaat bij de bitkeuze.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 23:44

Ik ben ook gewoon begonnen met shank hoor.. Heb nu twee lessen gehad, maar geen enkel probleem erbij gehad. Eerste paard liep gewoon met de kop in de lucht, maar we focusten meer op mijn rijden dan op de houding van het paard waar ik op reed. De tweede moest ik af en toe even oppakken, maar liep verder wel met goed lichaamsgebruik. Eerste keer reed ik op 2 handen, tweede keer op 1.
Scheelt wel dat ik al zo'n 14 jaar rijd, maar inderdaad, western is wel nieuw voor me. Maar de mensen die mij les geven kennen me en weten hoe ik rijd (heb daar op pension gestaan), en zijn zelf heel kundig. Mijn instructrice heeft zelfs M.inderhoud westernles gegeven toen ze daar stage liep. Ze vertelde me nog hoe grappig ze het vond dat een topruiter in de dressuur zo klungelig kon zijn bij het westernrijden.

Anyway; als je goede begeleiding hebt maakt het denk ik niet zoveel uit, in dit geval is het paard een shank al gewend. En je kan er ook best met twee handen mee rijden hoor. Paard is er in mijn geval echt niet slechter van geworden :)

annelot

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 23:46

Jammer dat er zo'n issue van gemaakt moet worden. Het leuke van het topic gaat er zo wel een beetje af.....

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 23:48

Ik rij ook met shank en ben ook beginner. Paard is altijd met shank gereden en het tuig is gewoon overgenomen van toen hij lespaard was. Ik rij op 2 handen en doe mijn best om het goed te gebruiken.
Krijg gewoon les erin.

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-13 23:50

Ik rij ook meestal met een shank, dat is gewoon het hoofdstel van dat paardje, en daar reageert ze het best op. Ik ben mij er dan ook van bewust dat dit een scherper bit is, maar dat helpt me ook om meer te ontspannen in mijn handen en gevoeliger te zijn in mijn vragen :)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 23:52

Kundige ruiters kunnen idd prima op 2 handen rijden met shanks.

Het is juist bij beginnende western ruiters erg belangrijk om de goede info te krijgen. Zo kun je de juiste spullen aanschaffen, de juiste trainer(s) kiezen etc.

Er zijn idd lespaarden die op shank lopen en daar zitten vaak alle knopjes wel op. Leuk om een beginnende ruiter te laten ''voelen'' en voor het paard geen ramp. Ga jij dan een jong paard zelf beleren, loop je tegen de problemen aan, want hoe je daar komt is overgeslagen.

Western rijden is hartstikke leuk, daarom heb ik die keus ook bijn 20jr geleden al gemaakt. Ik ben tegen vele vooroordelen aangelopen en nog...........

Misschien een tip om dit topic te lezen waar meerdere western ruiters die al langer western rijden met ideeen komen. Dat is soms niet voor niks.
[WN-AM] Western op Horse Event 2014 - Wat willen jullie zien?

sweetsox

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 08:06

jeetje krijg hier veel te horen...
ik zoek een goede instructeur bij mij in de buurt. maar eentje die een beginner goed de basis kan leren. nogmaals dat spinning en zo daar doe ik het niet voor. voor mij is het vanwege mijn ziekte juist belangrijk om ontspannen te rijden zonder dat ik kracht nodig heb. nu denk je dat is altijd de bedoeling ja dat klopt. Maar probeer uit te leggen wat ik bedoel... wil dus iemand zoeken in lelystad die mij dat kan leren op mijn 5 jarige en horsmanship te leren met mijn veulen.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 11:04

Sweetsox, houd wel even in de gaten dat elke ruiter op dezelfde manier begint. Ook bij dressuur hoor je geen kracht te gebruiken maar moet je het in overleg doen met je paard. Bij het western rijden willen we hetzelfde zien, alleen vragen we het paard lager te lopen, maar dat kost nog steeds allemaal inspanning.
Het is niet, hupatee ik rijd western dus het is ontspannen .. helaas.

Dat 'spinning', is alleen Reining. Dat is maar één tak van de westernsport, zo heb je nog vijf andere.
Als je iemand in Lelystad zoekt zou ik je Fenna Elzinga aanraden, zij heeft haar eigen opfok en ranch etc, genaamd Lelymare horses. Google daar maar eens op, super fijne vrouw.

Betreft een shank. Ga eens tellen hoeveel trainers met een shank trainen en dan ineens op twee handen pakken omdat het even nodig is?

sweetsox

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 11:18

heb daar een keer info voor gevraagd, mij is toen verteld dat ze niet tinkers stal in de opfok.. Ik ga haar nog een keer informatie vragen. want ze is bij mij op de hoek van de straat. en misschien ziet ze het wel zitten om een kruising tinker en mijn kleine tinker te helpen beleren en mij moet ze waarschijnlijk het meeste leren

wat ik al zei xdenies: precies het zelfde dan jij. het is nooit de bedoeling. weet alleen er nog niks van af wist niet eens dat je 5 takken heb van western rijden.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 11:25

Je hebt er wel meer als vijf.

Barrel Racing
Reinig
Pleasure
Trail
Cutting
Working Cowhorse
Horsemanship
Halter
Showmanship at halter
Polo bending (niet veel in nederland)
Team penning
Pleasure driving (niet in NL)

Enzovoort, dit zijn wel een beetje de bekendste. Lekker veel googlen en lezen, daar leer je het meest van.
Betreft opfok, dat doet ze idd vaak alleen voor Quarters. Maar er loopt daar ook iemand rond die jonge paarden beleerd, dus wellicht kan je dit eens overleggen. En anders kent zij vast wel iemand.
Mijn Quarter heeft daar toevallig in de opfok gestaan.
Maar als ik jou was zou ik me heel goed gaan inlezen, bovenal met wat je eigenlijk zelf wilt. Wil je trail? Pleasure? Dat is toch wel het belangrijkste met zoeken naar een trainer.

Wil je gewoon recreatief? Ook prima, dan hoef je alleen de basis er in te krijgen.

sweetsox

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 13:22

Wil beginnen met de basis en ookal doe ik daar heel lang over maak me niks uit. Heb inderdaad de ochtend er over gelezen. Weet al wat ik niet wil. Begin is er.hahaha

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 15:32

sweetsox, Fenna geeft geen les, dan raakt ze haar amateur status kwijt. Rianne Top heeft een aantal keren daar jonge paarden ingereden, kun je naar informeren voor het inrijden?
Als je voor je 5 jarige les aan huis wil is lelystad wel lastiger. Die 5 jarige moet ook nog omgeschoold?? Kan me goed voorstellen dat je door ziekte of lichamelijke beperkingen licht wil rijden, maar bij western is de basis ook vrij hard werken en eigenlijk komt dat ook nog wel steeds terug als je verder komt. Ligt aan wat je wil en kan, hoe het zal lopen. Als je zelf echt weinig kan met rijden, is je paard in training zetten, wellicht een optie?

xDenies, trainers kun je niet vergelijken met een beginnende of recreatieruiter. Vrijwel alle goede trainers beginnen op snaffle. Als dingen bevestigt zijn, gaan ze over op shank. Maar..............er zijn mensen die hun paard in training zetten en snel, snel willen. Helaas gaan trainers dan ook wat sneller en pakken snel een shank.
In kundige handen nog niet zo erg, aangezien trainers veel meer uren in het zadel maken en veel verschillende paarden voelen.
Trainers die te snel een shank pakken omdat ze het niet voor elkaar krijgen op snaffle, moet je gewoon je vraagtekens bij zetten. Niet alle trainers zijn goed. En sommige zijn gewoon beter met jonge paarden, de ander met het doortrainen en weer een ander met het lesgeven. 1 titel ( bijv bij de Wran ) op 1 paard, instructiepapier van Deurne etc zegt nog helemaal niks helaas.

Western is helaas nog niet goed verdeelt in Nederland. Mensen willen toch graag dichtbij lessen en dan ben je afhankelijk van het aanbod. In de engelse sport heb je vele instructeurs op een kleiner stukje. Maar ook daar loopt bergen rotzooi tussen en moet je zelf de juiste persoon vinden. Western groeit wel, maar de kwaliteit van lesgeven en trainers is nog niet overal heel hoog. Als beginnende western ruiter ben je er wel afhankelijk van. Het beste is op diverse shows kijken, met name bij het inrijden. Veel met mensen praten die al wat langer meelopen en op diverse plekken kijken hoe een training of les gaan. Voor kwaliteit zul je soms verder moeten reizen.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 15:35

superpoony, ik heb er geen verstand van dus vandaar mijn vraag maar waarom raakt iemand zijn amateur status kwijt als die les gaat geven?

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 15:39

Omdat je een bepaald niveau nodig hebt wil jij mensen les mogen geven (zeg ik dat nou goed..)

Ik ken zat trainers waar ik hele grote vraagtekens bij heb. Ik les nu niet voor niets, er is gewoon nog niemand die goed bij me past, en anders vragen ze een godsvermogen ..

Overigens, superpony. Ik vergelijk trainers niet met een beginnende of recreatieve ruiter. Wat ik bedoelde is dat mensen niet zo zwaar moeten denken over een shank. Ook een shank kan je wel eens op twee handen pakken, je moet niet continu met 2 handen rijden vanwege de hefboomwerking, maar het is geen mega ramp als je een keer op 2 handen pakt.
Dat bedoelde ik. Maar dit begint meer een discussie topic te worden dan een startende westernruiters :)