[WN] Help, waar vind ik toch een bijrijder, Western ervaren

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 11:33

och....hebben we allemaal wel eens volgens mij :')
Maar het zou mijn stekkie ook niet zijn hoor :n

Mabotje

Re: Help, waar vind ik toch een bijrijder, liefst Western ervar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 12:35

Helemaal met Paintless eens. Die regel slaat helemaal nergens op, stalbaas heeft daar 0, maar dan ook 0 over te zeggen. Wat gaan we nou krijgen zeg?? Je betaald dus eigenlijk om op 'zijn terrein te mógen rondlopen'??
Bijzonder krom!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 12:46

Nou.. ik heb vanaf volgende week een nieuwe baan in de buurt en ik wil gaan kijken hoe veel mij dat belast. Ik ben weer conditie aan het opbouwen, en als het allemaal gaat wil ik toch kijken of ik, om te beginnen met 1 keer in de week, of een bijrijdpaardje of desnoods een western gereden manege in de buurt kan vinden (laatste is een zeer zware opgaaf :+ )

Heb in mijn vakantie ook weer het plezier gehad een westernrit te kunnen maken en dat paard was echt geweldig, jammer dat ik het geld er niet voor heb om hem naar Nederland te halen :D

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 13:00

Het ligt eraan waar je staat. Als ik kleine pension zou hebben bij mijn huis zou ik wel overleg hebben wie er komen. Je moet ook de andere kant bekijken; Stel de stalbaas vindt alles maar best en iemand trekt jouw paard uit de stal/wei en gaat ermee aan de wandel. kan zomaar niet meer terugkomen en dan zeg je ook tegen de stalbaas; Zag je niet dat er zomaar iemand mee aan de wandel ging? Daarnaast heb je meer klanten en er zijn mensen die hele kuddes familie en vrienden meenemen. kan wel een keer, maar een ander hoeft er geen last van te hebben, die betaald ook. Mensen letten niet op hun kinderen en de stalbaas wordt aangekeken als er iets gebeurt.
net als niemand het leuk vindt dat jan en alleman een terrein op kan en aan elk paard zit, snope/ eten geeft etc.
Als stallen geen regels hebben, wordt het een zooitje. Met goed overleg kan er vaak heel veel, maar door goed overleg krijg je ook wederzijds respect en veel meer gedaan.
Als je zomaar maar doet, zegt een stalbaas veel sneller nee.

Ik had een adv gezet en 3 reacties, maar nog niemand serieus. Pony moet nu ook weer opgebouwd etc, dus iemand kan er ook niet direct op rijden nu.

In de western is het dubbel moeilijk. Echte maneges om te leren met lespaarden zijn er weinig, dus vaak verder weg voor mensen en als je het niet kan leren, is het lastig zomaar iets te beginnen met een western gereden paardje.
de mensen die al even rijden en serieus zijn, hebben vaak toch een eigen paardje aangeschaft op enig moment.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 13:02

hey jans.....jij hebt pien toch nog????

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 13:03

Ik ben geen bijrijder geweest van Pien, ik ging af en toe mee om lekker uit te kunnen waaien tijdens mijn ziekte. Nu wil ik kijken of ik straks wat vasts kan vinden als ik het ga redden met werk. :)

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 13:05

ow, sorry, dacht dat zij jouw bijrijdpaardje werd.
Maar sjaak is er ook nog hoor :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 13:06

Het is wel de bedoeling in ieder geval dat er over anderhalve maand / twee maanden een scootertje komt. Dan ben ik wat mobieler :j

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 13:10

nou....wie weet.....gil maar als je interesse hebt en tijd hebt :j

Mabotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 14:53

@superpony: een stalhouder bepaald regels en huurders hebben zich daaraan te houden. Hij heeft niet het recht te bepalen of iemand ja/nee bijrijdkosten betaalt. Dat gaat alleen de eigenaar van het paard aan.
Als hij goede regels opstelt (zoals het bij ons ook is), dan is het niet toegestaan dat Jan en alleman het terrein op komt. Lijkt me niet zo moeilijk om dat aan je stalhuurders duidelijk te maken.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 16:45

Op een manege of waar iemand zelf paarden verhuurt en lesgeeft willen ze liever het geld in hun zak, dan dat iemand een bijrijdpaardje neemt en niet komt lessen bij hun etc. Dat heb ik weleens meegemaakt dat een stalbaas dat echt niet accepteerde. Kan ik ook inkomen. Natuurlijk ben je die klant sowieso kwijt als ze elders een bijrijdpaardje vindt, maar het is gewoon per stal, stalbaas en situatie verschillend. Als je veel verschillende mensen op je erf krijgt, maar er niks extra aan verdient, snap ik het wel. Ze willen ook wat, zeker als er stallen leeg blijven en er 2 of 3 mensen 1 paard delen.
het zou niet uit moeten maken, maar je hebt slechte tijden en ook stallen waar hele groepen mensen het gewoon verknallen.

Emita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 22:04

Paintless schreef:
een stal die bepaald wat een eigenaar met zijn/haar paard doet? hier valt mijn bek echt van open.
niemand hoeft mij te vertellen of mijn bijrijder wel of niet betaald. IK bepaal dat... niemand anders.
ik vraag niets. mijn bijrijder is mijn vriendin. ik heb zelfs af en toe haar lessen betaald omdat zij dat niet kon. mijn paard wordt er beter van, dus ik ook.
de stalbaas heeft daar mijns inziens niets op in te brengen. hij moet blij zijn dat ik daar sta..

oeps.. ben beetje boos geworden geloof ik....

Zo voel ik me dus ook :+ Maar dat is bij veel stallen in de randstad zo helaas, dat er bijrijderskosten aan de stal betaald moeten worden. Maargoed, als het paard geneesbaar is dan ga ik ermee verder, zo niet dan ga ik dus op zoek naar wat anders. Ik ga niet bijrijderskosten betalen als ik alleen maar kan wandelen. Wandelen doe ik al met mn hond, en het heet volgens mij toch niet voor niets bijRIJDERskosten? Maarja.. De stalbaas gaat daar helaas niet naar luisteren :n

Emita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 22:04

Mijn bijrijdpaard staat trouwens op een pensionstal, geen manege. EDIT: en er staan zo'n 60 pensionpaarden.

johantimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 02:09

Ik zoek bijrijder voor paardjes
Woon in de buurt van Hoogeveen
Het gaat om twee paardjes,een is wedstrijdklaar,maar mij ontbreekt het aan tijd(zelf ook twee om wedstrijden t rijden)
Paardje dat wedstrijdklaar is is pleasure getraind
Liefst ruiter/amasone met westernervaring maar laat je er niet van weerhouden om toch te reageren
Veel vrijheid ,geen kosten wel bereidheid tot lessen(wel kosten)
Zoek al enige tijd, er zal toch wel ergens een serieus iemand zijn die zelf geen paard heeft en toch western wil rijden
Ik denk zelf een unieke kans,maar wil maar niet lukken

ursulaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 09:45

johantimpen schreef:
Ik zoek bijrijder voor paardjes
Woon in de buurt van Hoogeveen
Het gaat om twee paardjes,een is wedstrijdklaar,maar mij ontbreekt het aan tijd(zelf ook twee om wedstrijden t rijden)
Paardje dat wedstrijdklaar is is pleasure getraind
Liefst ruiter/amasone met westernervaring maar laat je er niet van weerhouden om toch te reageren
Veel vrijheid ,geen kosten wel bereidheid tot lessen(wel kosten)
Zoek al enige tijd, er zal toch wel ergens een serieus iemand zijn die zelf geen paard heeft en toch western wil rijden
Ik denk zelf een unieke kans,maar wil maar niet lukken

Ik had je een pb gestuurd, maar volgens mij is die niet verzonden..
Maar ik ben nog op zoek naar een bijrijdpaard in de buurt van emmen, dus hoogeveen is voor mij niet ver weg.
Ik rij sinds 4 jaartjes western, alleen ik heb nog nooit mee gedaan aan wedstrijden iets wat me wel leuk lijkt.
Pb of email me voor meer informatie en eventueel een afspraak. (Ja, ik ben 20 jaar jong ;)

ursie.91@gmail.com

JoyRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 21:23

Ik lees wel dat ik erg gelukkig mag zijn met mijn bijrijdsters zeg :oo Maar anderzijds mogen mijn vriendinnen ook weer erg blij met mij zijn :D

Dat het zo lastig is om mensen te vinden die willen bijrijden: ik had het na een tijdje toch echt wel gezien op de manege :?

Ik ben zelf een jaar of zeven (goed betalende O:) ) bijrijdster geweest en heb het paardje toen gekregen. Nu heb ik zelf twee meiden die haar rijden.

Op de stal waar wij ooit stonden wilden ze ook een bijrijdersvergoeding invoeren. Mijn bijrijdpaard werd hiermee voor mij duurder dan voor de eigenaresse := We zijn maar weggegaan .....

fanci_mike

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 14:27

Wat doe je met een bijrijdster die meteen de eerste de beste keer dat ze helemaal alleen is met je paard naar buiten gaat terwijl al zo'n honderd keer hebt gezegd dat je dat niet wil omdat je 50% kans loopt dat hij gaat stuiteren??? In de bak kan ze hem al niet aan... Mijn gevoel zegt: exit, de andere helft zegt: communiceren. Maar ergens heb ik dat toch al gedaan. Zelfs al is hij oerbraaf, als ik het niet wil moet ze zich daar toch gewoon bij neerleggen??
Ik zit er flink mee in mijn maag, verder is het een stik leuke meid, maar om nou alleen daarom een bijrijdster aan te houden?? Plse advice....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 14:29

Jij hebt gezegd nee. Dan zou ik het nog één keer duidelijk zeggen dat ze zich aan de afspraken moet houden of kan wieberen.

Gamova

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 14:32

Ik ben het met Jans eens; ga een gesprek met haar aan waarin je héél duidelijk maakt dat ze onder geen enkele omstandigheid op buitenrit mag. Of er nou 100 mensen mee zijn of niet, jij wilt het niet.
Als ze hem in de bak al niet aan kan wil je niet dat ze naar buiten gaat, of hij nou braaf is of niet.
Het is jouw paard, jouw regels en zij heeft zich daar aan te houden.
Als je haar nog een kans wilt geven moet je dat vooral doen maar zeg er wel bij dat het de laatste is.

Ik zou als bijrijder heel goed snappen dat als ik toch naar buiten was gegaan ik op kon zouten dus ze zal het heus wel door hebben...

doske

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 14:35

ik zou misschien niet zo mild zijn om haar nog een kans te geven... maar ja dat is aan jou.

als je duidelijk hebt aangegeven dat je NIET wil dat ze naar buiten gaat waarom doet ze het dan toch???

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 14:36

Sorry, maar ik zou er toch echt klaar mee zijn! Ik zou het niet in mijn hoofd halen wanneer iemand iets aangeeft dat ze niet wil, het tóch te doen!!! Duidelijker hoef je dat toch niet te verwoorden!
Ik zou geen moment meer rustig thuis zitten, niet wetende of iemand zich wel of niet aan de afspraken houdt... :o

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 14:40

Die zou ik meteen de deur wijzen. Je paard uit handen geven dat doe je niet zomaar en daar heb je vertrouwen voor nodig. Ik zou zo iemand niet vertrouwen als ze meteen de eerste de beste keer jouw duidelijke nee in de wind slaat.

Dankzij dit topic heb ik al een paar keer op het paard van SmidjeJollie mogen rijden. Erg leuk om weer af en toe een lekker ritje door het bos te maken, dus ik ben erg blij dat dat mag van Jolanda :D

Lolleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 14:44

Ik zou toch heel snel toedeloe zeggen! :wave:
nog niet eens over twijfelen.

Wat maakt dat ene gesprek nog uit als jij duidelijk aangeeft het al 100x vermeld te hebben? Vind dit een hele bizarre situatie. En vraag me af hoe je dat uberhaupt verzint in je eentje als bijrijder....dacht ze dat ze er niet mee gesnapt zou worden ofzo? lekkere situatie...zo gezellig als ze is...
Laatst bijgewerkt door Lolleke op 07-06-12 14:45, in het totaal 1 keer bewerkt

JoyRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 14:45

Ik zou wel erg benieuwd zijn naar waarom ze het toch gedaan heeft :? Ik heb het wel eens aan de hand gehad, achteraf berustte het echt op een misverstand ....

fanci_mike

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 14:47

Ja dat vraag ik me dus ook af.... Ze heeft het wel eerlijk verteld, dat wel, maar ergens ben ik er ook gewoon klaar mee. Wat nou als ze verongelukken?
Ze doet verder ook best haar best, maar ik vind dit toch wel een heeeele grote schending van vertrouwen. En zit ik nog aan mezelf te twijfelen of ik wel duidelijk genoeg ben geweest...