[WN] fries paard binnen de westernsport?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

VMarleen

Re: fries paard binnen de westernsport?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 21:00

Je kunt met elk paard western rijden. Het belangrijkste is dat je een paard hebt die bij jou past en waarmee jij kan doen wat jij wil doen. Dan ben je altijd een goude combinatie. En dat andere mensen vinden dat het er niet uit ziet maakt niet uit want als jij jouw wereld paard hebt dan ben jij gelukkig,
succes.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 21:05

Ik heb een Fries, echt het ouderwetse type en daar doe ik ook western mee. Hij vind het geweldig. En ik vind het zelf erg stoer staan. Hij loopt ook niet met zijn hoofd in de lucht, zoals veel Friezen doen, maar hij heeft echt de western manier van lopen. Hij kan heel goed joggen en is echt superrelaxed als we western rijden. Met dressuur is hij vaak toch gelijk heel anders. Ik merk wel dat hij het echt heel erg prettig vind om western te doen, en ik zelf ook.
Afbeelding
Hier heb je hem met zijn westernoutfit. Ik vind het echt heel erg gaaf staan. Ooit komt er nog een borsttuig om het af te maken, maar voor nu is dit prima. Dus ik zou niet weten waarom je geen western kan gaan doen met een Fries. Ze kunnen het heus wel. Misschien zijn ze voor dingen zoals barrel racen wat minder geschikt, maar als je een Fries gelijk vanaf begin af aan western gaat scholen, kan er nog best wat leuks uitkomen. Alleen moet je misschien iets harder je best doen als met een quarter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 21:12

Welke dagen start je op het NK? Want dan kom ik je toejuichen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 22:04

Staat niet verkeerd zo, maar een foto van onder het zadel of nog beter een fimpje zou een betere indruk geven.

arizonagreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 18:02

ziet er erg mooi uit! mijn verzorgfries rij ik ook western, maar dan alleen met de western manier, niet met sliding stops enzo, hij is op zijn 5e her-ingereden, dus kan dat nog niet, het is een erg lange fries van het tuig model, dus heeft moete leren doorgalloperen, en nu kan hij byna een piroette galloperen(krij soms beetj dressur met hem, boomloos zadel, dus alles kan ermee)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 18:05

O verdomd is DAT de kunst! Boomloos zadel erop, dan kan alles Tong uitsteken

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 19:03

Ik weet ineens wat ik verkeerd doe! Pling
Clown

CowgirlStore

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 20:16

Ik bén een Fries en rij ook Western....OK, nou wordt ie flauw... Tong uitsteken

Maar, zereneus, ik zou geen Fries kopen voor het Western rijden. Ik heb zelf een Fries gereden toen ik nog dressuur reed, maar die zou ik nooit gebruiken voor Western. Waarom niet? Gewoon qua bouw en gangen niet geschikt vind ik. Ik heb nu een Appaloosa (ja, die van de A dus Knipoog ) en die hebben een veel betere bouw voor het Westernrijden, dat is gewoon een feit.

Maar rockwitch, waarom een borsttuig om "het af te maken"? Ik heb inmiddels heel wat wedstrijden gereden, maar er rijd werkelijk (bijna) niemand met een borsttuig hoor Knipoog Ik heb er zelf 1 liggen, maar gebruik ik dus never nooit, mag je wel overnemen Haha!

troi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-08 07:19

Ik moet zeggen ik vindt het geweldig staan (ik geloof trouwens dat ik alles bij een fries geweldig zou vinden staan hoor, ze zijn gewoon zo ontzettend mooi valt niet te verpesten Haha! ).

Het wordt het niet makkelijker op ha ha ha.. Ik wacht in elk geval nog even maar neig geloof ik toch meer naar de QPA rassen (of was het nu PQA offe...)

Groetjes!

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 09:38

QPA Haha! Helemaal goed Tong uitsteken Als je ooit wedstrijdjes wil rijden, dan zou ik zeker een QPA kopen, hiermee liggen de kansen statistisch gewoon hoger dat je ook daadwerkelijk in de prijzen valt Lachen

Allemaal leuk, Friezen met een westernzadel, maar punt blijft dat ze hier gewoon niet optimaal gebouwd voor zijn.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 09:42

Sonja schreef:

Over wie heb je het nou?

superpony schreef:
Staat niet verkeerd zo, maar een foto van onder het zadel of nog beter een fimpje zou een betere indruk geven.

Ik zal proberen een keer rijfoto's te maken.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 18:00

Afbeelding

Afbeelding

Hier is hij onder het zadel, wel gemaakt op een dag dat hij echt ontzettend lui was, maar goed, het geeft een beetje een beeld.
Hij is ook nog helemaal niet ver, want we zijn nog maar bij de basis, dus ik hoop niet dat jullie spins en rollbacks verwachten, want dat zit er voorlopig nog niet in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 18:13

Sorry, maar ik zie hier alleen een fries in western outfit.
Dit geeft mij niet echt een beeld over hoe de friezen western lopen (of het bevestigt alleen mijn idee over friezen in de western wat gebaseerd is op 1 fries die ik weleens op show zie).

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 18:13

ja daarom zei ik ook dat hij nog maar met de basis bezig is. Hij is pas 4, dus we beginnen net met hem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 19:35

rockwitch schreef:
Sonja schreef:

Over wie heb je het nou?

Over jou Knipoog
JIJ vertelt dat je Fries al zo fantastisch op z'n westerns laag loopt en goed kan joggen enzo, en dat als je je Fries maar van jongs af aan goed begeleid hij het net zo goed kan als een QPA. Nou, dat wil ik wel eens zien dan. Want als dat net zo goed kan, dan loopt 'ie vast op het NK.
De foto's die je geplaatst hebt zijn dan vast om de 'concurrentie' op het verkeerde been te zetten. Daarop zie ik nl. een Fries met westerntuig op die noch western- noch dressuurmatig goed loopt. Slimme zet om je niet in de kaart te laten kijken en dan volgende week genadeloos toe te slaan! OK dan!

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 19:42

Ik heb toch al eerder gezegd dat hij nog maar net begonnen is, dus echt nog niet perfect loopt, deze foto's zijn gewoon in stap genomen, toen was mijn batterij leeg helaas.
Dit was ook echt toen ze pas net erop zat, dus beetje instappen. Hij heeft ook zijn mindere dagen er tussen zitten, wat je ook wel kan verwachten van een 4 jarige die alles nog aan het leren is. Vind echt dat je een beetje lomp reageert, tuurlijk is het nog niet perfect, ik heb ook geen ambities in de sport verder, ik wil gewoon lekker op die manier kunnen rijden, omdat ik het een prettige manier van rijden vind. En ik heb niks gezegd over een QPA want ik wist niet eens wat dat was, dus waar je dat nou weer vandaan haalt weet ik niet.
En op de foto's zit mijn bijrijdster erop die altijd gewend is om dressuur te rijden dus zij heeft er ook nog wat moeite mee. Maar er wordt dus aan gewerkt. Beetje flauw om dan zo te reageren Sonja.
Mijn western instructrice zegt elke keer dat ze hem er hardstikke geschikt voor vind. En hij vind het leuk, en ik vind het leuk.
En ik ben er zeker van overtuigd dat als een Fries van begin af aan helemaal goed western wordt beleerd dat je best wat ermee kan. Ik heb zelf wel aangegeven dat het waarschijnlijk wel allemaal wat meer moeite kost en dat niet elk onderdeel zal werken voor een Fries. Maar zoiets als trail moet best kunnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 19:45

Maar waarom plaats je dan deze foto´s?
Als jij zegt dat ie zo geweldig ´western laag´ loopt, waarom plaats je daar dan geen foto´s van?

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 19:47

Omdat ik daar nog geen foto's van heb. Anders had ik dat wel gedaan. Maar meestal zijn we meer lekker met hem bezig als met foto's maken.
Toch jammer dat het gewoon niet wordt geloofd en dat je dus foto's moet plaatsen om het te bewijzen. Hij heeft al een aantal clinics meegereden en ik heb nog nooit van een van de mensen daar gehoord dat het nergens op lijkt en dat ik beter wat anders met hem kan doen. Ze vinden het allemaal hardstikke gaaf dat hij het zo leuk doet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 19:52

Tja, maar als je zulke foto´s plaatst kan je natuurlijk verwachten dat er commentaar op komt als je eerder verteld dat ie zo goed loopt.

Ik vind het een mooi paard, maar zo loopt ie natuurlijk niet mooi.

Ben het overigens ook niet met je uitspraak eens dat friezen het wel heel leuk kunnen doen binnen de western als je maar vanaf het begin af aan western rijdt.
Voor trail zijn ze snel te groot, pleasure te veel knie-actie, reining te weinig wendbaar, barrelen ook.
Enige is horsemanship wat leuk zou kunnen, maar dan nog moet je heel hard werken.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 20-09-08 19:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 19:54

Maar volgens mij waren we het er allemaal al lang over eens dat je gewoon recreatief lekker met ELK ras western kan rijden. Westernzadel erop, teugels in een boogje en gewoon lekker genieten. Ik gun het iedereen.

Maar op de vraag of een Fries echt geschikt is voor de discipline western op een béétje meer niveau dan recreatief hobbelen, is het antwoord gewoon Nee. Is niet bedoeld om te zieken of wat dan ook, maar een Fries is er gewoon niet geschikt voor. Net als voor het springen, daar is 'ie ook niet geschikt voor. Wil niet zeggen dat ze hun nek zullen breken over een sprongetje, en wil ook niet zeggen dat je er niet een beetje trail mee zult kunnen rijden. Maar voor het net iets grotere werk is het gewoon niet geschikt. Eerlijk is eerlijk.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 19:58

Ja maar ik heb er toch ook al tig keer bij gezegd dat hij pas 4 is en nog niet zo lang western wordt gereden. Dus dan kunnen de meeste mensen toch ook wel bedenken dat hij niet 100% van de tijd zo netjes loopt. Hij heeft ook wel eens zijn dagen dat hij er geen zin in heeft, of dat hij kijkerig is of wat dan ook. Hij is 4 jaar, kom op zeg. Ik heb die foto's ook niet geplaatst om commentaar te krijgen op de manier waarop hij loopt, dan had ik ze wel bij @ work gezet.

Ik heb zelf ook gezegd dat je geen hoogstandjes hoeft te verwachten van een Fries bij het echte wedstrijd werk Sonja. Maar bepaalde onderdelen kunnen ze best wel. Ik ben het er heus wel mee eens dat je niet hoeft te verwachten dat je bij het NK zal komen, maar ik weet zeker dat er bepaalde dingen zijn die ze wel kunnen. En wie weet, als ik wat verder ben met hem, kan ik het bewijzen. Maar ben nu nog bezig met de basis dus zover zijn we nog niet.
Als Tinkers het kunnen, kunnen Friezen het ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 20:01

Ik laat me graag overtuigen Knipoog De Tinkers die het bewezen hebben zijn ook uitzonderingen he, niet vergeten...

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 20:02

Ik weet dat dat uitzonderingen zijn, maar het bewijst toch dat het mogelijk is. Ik heb zelf gelukkig geen ambities in de wedstrijdsport, anders had ik wel een quarter ofzo gekocht. Maat het lijkt me wel leuk om straks beetje trail met hem te doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 20:03

Trail moet kunnen, daarvoor is de houding absoluut niet bepalend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 20:07

Dat is gewoon niet waar.
Tinkers hebben minder knie-actie en de rijtypische zijn een stuk wendbaarder.
En nog zijn tinkers er nog niet zo geschikt voor.

Tja en trail is leuk. Maar door de grootte van je fries ga je het wel op een wat hoger niveau lastiger krijgen dan een kleiner paard.