[WN] mijn paard gaat liggen (en bedoel niet in de losgooibak)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

superwoman

Re: mijn paard gaat liggen (en bedoel niet in de losgooibak)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 19:46

taris2004 schreef:
hallo allemaal,

bedankt voor alle reaktie's heb gister gewoon gereden, vel blauw spring zweepje in de aanslag. en wat denk je niets, NIETS NIETS NIETS. hij deed helemaal niets! dus zweepje weer weg probeerde hij het weer. dus heb hem een schopje kunnen geven voor hij ging liggen en had hem net naar voren of hij probeerde het weer. 1 flinke tik met mijn teugel gegeven. en heb verder heerlijk gereden.
wat is het ook een draak.
hoop dat het nu over is. maar heb in iedergeval meer idee-en gekregen hoe ik het op kan lossen en als hij het weer probeert, stap ik in iedergeval niet zomaar meer af.

weet niet hoe ik dit doe maar topic kan gesloten worden. ben nieuw hier bij bokt Tong uitsteken

Fijn dat het goed is gegaan. Ja
Wat ik me nog af vraag is of je les heb of dat van plan bent.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 16:29

@ taris: ik begrijp dat je nog altijd niet weet waarom hij het doet? Lijkt het je niet handig dat te weten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 16:44

XoNo schreef:
Yamcha schreef:
Ken er genoeg hoor, die de schuld automatisch bij het paard leggen. Je hebt een erg positief beeld van de ruiterij. Mijn beeld is helaas anders.....

Licht je laatste opmerking eens toe, als je wilt?
Zou je het concreet willen maken wat je nu eigenlijk bedoelt? Ik houd erg van rechtstreekse communicatie namelijk Ja

Maar ik begrijp dat jij het woord Penny niet als schelden bedoelt, dat is erg fijn Lachen
Zou je uit willen leggen wat je er dan wél mee bedoelt, want dat is me nu niet helemaal duidelijk, vrees ik. Alvast bedankt! Haha!

Dankje Yamcha, met een reactie zoals dit kan ik iets Haha!

Tuurlijk zijn er genoeg mensen die meteen de schuld bij het paard leggen, maar in het geval van de TS is dat volgens mij niet zo en ik vind het persoonlijk niet netjes als daar meteen vanuit wordt gegaan. Net als dat ik het niet eerlijk vind dat de schuld meteen bij de ruiter neergelegd wordt.

Wat ik met Penny bedoel is het volgende. Het is niet altijd de schuld van de ruiter is als een paard iets niet wil. Als je dat wél denkt, dan vind ik dat echt een Penny gedachte. Paarden zijn nog altijd dieren met een éigen wil en niet alle paarden doen precies wat je vraagt, alleen omdat ze dat graag willen. Ik heb een paard gereden die persé geen trail wilde lopen (balkjes, bruggetjes, hekjes), maar verder kon ik ermee lezen en schrijven. Ik kan niet zorgen dat hij trail leuk gaat vinden. Ik kan zorgen dat hij het voor me doet, maar dat is een proces, met beloning (en straffen, welke wijze doet even niet ter zake), maar hij zal het nooit leuk gaan vinden en ik zal hem moeten straffen voor fout gedrag. Je bent niet zomaar een team met een paard. Dat heeft met wederzijds respect te maken en als je een paard over je heen laat lopen, zal hij nooit respect voor je krijgen.

Wat betreft mijn laatste opmerking: ik kan me de laatste keer niet heugen dat er zo onnodig fel gereageerd werd door iemand in een topic op dit subforum, ik vind het gewoon typisch dat een topic op stront uitloopt op het moment dat mensen, die zich voornamelijk op andere fora bezig houden, zich ermee gaan bemoeien.

Graag gedaan Lachen

Ik ben het met je eens dat een paard niet zomaar alles leuk vindt, ik vind dat je daarin als ruiter ook echt moet luisteren naar je paard. Stel, ik koop straks een dressuurpaard, en die blijkt reining vréselijk leuk te vinden (kan hè, kan, dat weet je niet) zou ik mezelf erg gemeen vinden als ik alleen maar met dat paard zou springen en dressuurrijden. Ja toch?
Als zo'n paard dan in de staak schiet, is dat volkomen begrijpelijk, en ook wel mijn schuld dan, ik heb niet geluisterd naar hem. Ik kan ook 3x perweek dressuuren, 3x reining doen, en 1x een buitenrit. Als ik het zo doe, haal ik vast mijn punten bij de dressuur wel, en ik hou mijn paard happy Lachen

En dat is een beetje wat ik bedoel (en superwoman ook) je moet zó werken met je paard, dat paardlief graag voor je wil werken. Al zal het een altijd verplichte kost zijn, en het ander een feest. Je moet als ruiter ook een compromis willen sluiten met je paard. Helemaal paard's zin doen is niet wijs, helemaal de zin van de ruiter doen levert ook niks op. In die zin moet je geloof ik ook een team willen worden.

Paarden zijn dieren die van nature gemakkelijk compromissen kunnen sluiten, mits de ruiter ook een overtuigende leider kan zijn (geen baas!!!). Als de ruiter vervolgens ook wat water bij de wijn doet, en het paard daarbij eerlijk en consequent opvoedt en behandelt, moet het imo een heel goed team kunnen worden....
Ik leg idd wel vaak de schuld bij de ruiter, en eigenlijk nooit bij het paard, omdat ik vind dat de ruiter een compromis moet leren sluiten. Paarden doen dat toch al wel. En volgens mij moet er heel wat gebeurd zijn (maar dat is speculatie natuurlijk) voor het paard zulke extreme dingen doet....
Dan ben ik in jouw opinie een Penny. Ik geloof dat ik daar prima mee kan leven Haha! Haha! Haha! Haha!

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 17:43

taris2004 schreef:
ik heb hem helemaal na laten kijken. 16 foto's dierenarts. verschillende bitten, dekjes, hoofdstellen.
zadel heb ik na laten kijken. allemaal niets.

maar goed ik ga nu naar hem toe. moment van de waarheid. kijken wat hij doet als hij ligt en ik erop zit. en blijf zitten. en anders een tikje met een zweep. we zullen zien. ik laat het weten!

bedankt voor alle reaktie's hebben zeker geholpen.

Op fotos kun je ook niet alles zien, misschien heeft hij wel last van zijn rug. Lijkt mij dat een paard dit niet voor niets doet ! Ik zou hem nogmaal door de DA helemaal na laten kijken en eens proberen hoe hij rijd als hij pijnstillers krijgt... Dan kun je uitsluiten of hij dit niet doet als reaktie op pijn!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 20:13

Yamcha schreef:
Graag gedaan Lachen

Ik ben het met je eens dat een paard niet zomaar alles leuk vindt, ik vind dat je daarin als ruiter ook echt moet luisteren naar je paard. Stel, ik koop straks een dressuurpaard, en die blijkt reining vréselijk leuk te vinden (kan hè, kan, dat weet je niet) zou ik mezelf erg gemeen vinden als ik alleen maar met dat paard zou springen en dressuurrijden. Ja toch?
Als zo'n paard dan in de staak schiet, is dat volkomen begrijpelijk, en ook wel mijn schuld dan, ik heb niet geluisterd naar hem. Ik kan ook 3x perweek dressuuren, 3x reining doen, en 1x een buitenrit. Als ik het zo doe, haal ik vast mijn punten bij de dressuur wel, en ik hou mijn paard happy Lachen

En dat is een beetje wat ik bedoel (en superwoman ook) je moet zó werken met je paard, dat paardlief graag voor je wil werken. Al zal het een altijd verplichte kost zijn, en het ander een feest. Je moet als ruiter ook een compromis willen sluiten met je paard. Helemaal paard's zin doen is niet wijs, helemaal de zin van de ruiter doen levert ook niks op. In die zin moet je geloof ik ook een team willen worden.

Paarden zijn dieren die van nature gemakkelijk compromissen kunnen sluiten, mits de ruiter ook een overtuigende leider kan zijn (geen baas!!!). Als de ruiter vervolgens ook wat water bij de wijn doet, en het paard daarbij eerlijk en consequent opvoedt en behandelt, moet het imo een heel goed team kunnen worden....
Ik leg idd wel vaak de schuld bij de ruiter, en eigenlijk nooit bij het paard, omdat ik vind dat de ruiter een compromis moet leren sluiten. Paarden doen dat toch al wel. En volgens mij moet er heel wat gebeurd zijn (maar dat is speculatie natuurlijk) voor het paard zulke extreme dingen doet....
Dan ben ik in jouw opinie een Penny. Ik geloof dat ik daar prima mee kan leven Haha! Haha! Haha! Haha!

idd Yamcha. Ja Zo bedoel ik het ook alleen ben ik wat lui om dat zo op te schrijven Bloos
Ik snap nog steeds niet waarom hij penny geen scheldwoord vind.
Een "naam" geven en dat als negatief bedoelen = imo schelden

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 20:14

Yamcha schreef:
@ taris: ik begrijp dat je nog altijd niet weet waarom hij het doet? Lijkt het je niet handig dat te weten?

ik weet wel waarom hij het doet Lachen Lachen hij weet dat hij het kan doen........... en das genoeg Lachen

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 20:19

je paardje is echt een slimmerik.
je hebt het wel goed opgelost las ik.
probeer hem voor te blijven,en als je maar denkt dat hij wil gaan liggen drijf je hem naar voren,maakt mij niet uit hoe je dat doet,
als hij maar blijft lopen.
en hopelijk is er de lol dan snel af bij hem.
succes met je boefie Knipoog

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 08:11

Dit ging toch juist over paarden die wel fysiek gezond waren? Of geef je die ook pijnstillers? dat valt behoorlijk in de categorie doping/drogeren als je het mij vraagt!

Jasmijn76

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 08:32

KiWiKo schreef:
Yamcha schreef:

ik weet wel waarom hij het doet Lachen Lachen hij weet dat hij het kan doen........... en das genoeg Lachen

idd!...het is gewoon een grote boef..en een slimme ook Haha!

taris2004

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-08 14:49

@yamcha: ik weet inderdaad waarom hij het doet. ik heb hem nou 2 jaar als hij iets heeft is het ook echt een big big baby. hij heeft 1 keer een wondje gehad en hij was heeel heeeeel zielig (echt een man Tong uitsteken) als hij iets zou mankeren zou ik het wel weten.

@troi: ik heb allees na laten kijken ook zijn rug. ze hebben gevoeld aan zijn buik alles hij heeft echt niets. en het probleem is ook al opgelost, ik zal hem af en toe met een 'blauw' zweepje moeten rijden. zou wel heel apart zijn als een paard niets mankeerd als hij in de losgooibak de raarste dingen doet met zijn vriendje en nergens last van heeft en onder het zadel wel. en onder het zadel met zweep ook weer niet.
en nog een keer @Yamcha:
ik heb gewoon een draak, hij houd van knuffelen. heb hem ook een keer dressuur gereden en dat was helemaal geen succes als ik me teugel aanpak stopt hij (en hij kan heel goed stoppen.) en ik vloog erbijna overheen. springen is ook geen succes. over een sprong van 30 cm komt hij niet eens. hij tilt zijn voorbenen op en achter laat hij ze laag. dus kan na elke sprong afstappen om hem weer op te bouwen. als je naar het bos gaat wil hij ook niet gaat hij spinnen en terug. uiteindelijk met een duwtje in de rug vind hij het wel leuk. dus als ik moet doen wat mijn paard leuk vind, kan ik hem beter naar een knuffelboederij brengen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 15:24

bij ons op stal was ook een paardje dat zn dressuur oefeningen niet meer wilde doen en zn baasje er regelmatig af gooide, er is toen een andere ruiter op gaan zitten die het dier wel ff een lesje zou leren!! het beest werd helemaal lam geslagen met de zweep en deed toen zn best weer een beetje. omdat het toch niet wilde vlotten hebben ze allerlij methodes geprobeerd en zijn toen naar de kliniek in emmeloord gegaan waar ontdekt werd dat het SI gewricht niet goed was. het beestje heeft toen nog een zomer op de wei gestaan en is na her controle toch afgekeurd en ingeslapen! dit dier was ook altijd aan het spelen met zn maatjes maar onder de man had ie vreselijke last.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 15:38

rapido schreef:
bij ons op stal was ook een paardje dat zn dressuur oefeningen niet meer wilde doen en zn baasje er regelmatig af gooide, er is toen een andere ruiter op gaan zitten die het dier wel ff een lesje zou leren!! het beest werd helemaal lam geslagen met de zweep en deed toen zn best weer een beetje. omdat het toch niet wilde vlotten hebben ze allerlij methodes geprobeerd en zijn toen naar de kliniek in emmeloord gegaan waar ontdekt werd dat het SI gewricht niet goed was. het beestje heeft toen nog een zomer op de wei gestaan en is na her controle toch afgekeurd en ingeslapen! dit dier was ook altijd aan het spelen met zn maatjes maar onder de man had ie vreselijke last.

Dat lam slaan vind ik sowieso dikke onzin. Mijn merrie was levensgevaarlijk bij het trailerladen (en af laden) maar onze eerste eis bij de oplossing was dat het haar geweldloos geleerd werd. (alsin: een pedagogische tik oke, maar haar niet slaan om "een lesje te leren") en een Nh meneer heeft het zonder een tik te geven opgelost in een half uur tijd. Diezelfde merrie is nu de braafheid zelve bij het trailerladen. Ongelooflijk.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 16:01

Mijn paardje heeft ook een tijdje "dwars" gedaan, met wat hardere aanpak was hij er wel doorheen te forceren. Bleek achteraf ook zijn SI gewricht te zijn (vermoedelijk een forse val toen hij nog een jonkie was). Ondanks dat ging hij ook gerust wel eens uit zijn dak met los lopen of longeren, maar als ze echt zin hebben om te keten, lopen ze vaak ook door de pijn heen. Of juist uit woede, omdat ze pijn hebben, kunnen ze ook wel uit hun dak gaan als je ze onder druk zet. Hij kreeg er vervolgens ook nog een scheefstaand bekken bij dat tevens pijn aan zijn kniebanden gaf. En zelfs toen ging hij af en toe wel eens uit zijn dak met los lopen, maar werken werd toen nog moeilijker. Wat hij mankeerde, kwam ik later pas achter. Eerst was ik ook steeds in twijfel of hij nou zat te etteren of toch ergens last van had. Met werken/rijden wordt het lichaam toch anders belast dan wanneer ze hun eigen gang kunnen gaan. Ik ben me steeds meer bewust geworden dat als hij "dwars" doet, hij daar toch veelal een goede reden voor heeft. Die heel moeilijk te traceren kan zijn. Mijn paard heeft een heel lief karakter en neigt eerder naar onderdanigheid/angst dan overheersend gedrag. Daarom vond ik het vreemd gedrag en niet bij zijn karakter passen. Als een paard een tijd met pijn heeft gelopen, dan zal dat nog wel een tijdje in het geheugen blijven hangen. Nu doet hij met rijden/werken vrijwel zonder morren alles wat ik van hem vraag. Mijn ervaring, maar ieder paard is natuurlijk anders.

Britt19

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 16:03

heel apart.....
probleem paardje.....
wacht ik stuur je even een PM!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 16:21

taris2004 schreef:
@yamcha: ik weet inderdaad waarom hij het doet. ik heb hem nou 2 jaar als hij iets heeft is het ook echt een big big baby. hij heeft 1 keer een wondje gehad en hij was heeel heeeeel zielig (echt een man Tong uitsteken) als hij iets zou mankeren zou ik het wel weten.

Dat is echt niets voor een paard
Een paard is een prooidier, wat ook inhoudt dat het niet zal laten zien als het zwak is....

Is het dier door mensen grootgebracht?
Dat is dit gestoorde gedrag wel verklaarbaar (mensen kunnen vreselijk lopen trutten over een wondje of een valpartij, kijk maar eens bij jonge kinderen, dan is het ook gelijk: "aaahhh zielig, moet mama er een kusje op geven?" terwijl het kind alleen maar schram heeft Rolleyes ), maar het is niet des paards om zo te doen
Maar als het paard als veulen bij elke valpartij en elk wondje ontzettend veel aandacht kreeg, is het niet gek dat hij zo belachelijk doet.
taris2004 schreef:
@Yamcha:
ik heb gewoon een draak, hij houd van knuffelen. heb hem ook een keer dressuur gereden en dat was helemaal geen succes als ik me teugel aanpak stopt hij (en hij kan heel goed stoppen.) en ik vloog erbijna overheen. springen is ook geen succes. over een sprong van 30 cm komt hij niet eens. hij tilt zijn voorbenen op en achter laat hij ze laag. dus kan na elke sprong afstappen om hem weer op te bouwen. als je naar het bos gaat wil hij ook niet gaat hij spinnen en terug. uiteindelijk met een duwtje in de rug vind hij het wel leuk. dus als ik moet doen wat mijn paard leuk vind, kan ik hem beter naar een knuffelboederij brengen.

Dus jouw paard gaat bij alles waar hij even geen zin in heeft op een belachelijke manier in de staak? Hoe komt dat zo? Is hij ooit beloond voor dat gestaak, dat hij dan niet hoefde ofzo?
Jouw paard is echt een ongelooflijke aansteller, maar dat is hem wel op de een of andere manier geleerd. Jonge paarden willen wel vaak graag werken.... hoe komt het dat de jouwe het niet meer wil? Wat is er verkeerd gegaan? Wordt hij op de een of andere manier beloond voor het aanstellen en staken, daar lijkt het wel op, namelijk.
Nee, ik zou zéker niet altijd doen wat mijn paard wil, ik heb regels en daar heeft hij zich aan te houden, simpel zat.
Maar aanstellerij tolereer ik niet, ook niet bij kinderen, ook niet bij honden, en ook niet bij paarden. Als ik nee zeg, is het nee, en blijft het nee, al ga je op je kop staan, interesseert me niks. Ik wil geen gemiep en getrut.

En opvallend genoeg hebben de kinderen waarop ik voor mijn verhuizing paste, maar 1 keer een "nee" nodig. Ze hadden geleerd dat hoe vaak je ook vroeg, je steeds hetzelfde antwoord kreeg. Mijn hond bedelt ook niet, de kat ook niet. Ergens werkt mijn aanpak dus wel.

Maar goed, terug op jouw paard: hij doet dus steeds gekker om maar zijn zin te krijgen, ergens denk ik dus, dat de grenzen die hij krijgt, ofwel niet duidelijk genoeg zijn, ofwel niet consequent genoeg. Misschien iets om daar te beginnen?

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 16:25

je kan beter beginnen met het dier echt GOED na te laten kijken!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 16:28

En niet alleen lichamelijk....
Ik zou het paard idd eens na laten kijken, maar een goede opvoeding is nooit weg, hoor Lachen

Dit paard gedraagt zich idioot, ik denk dat duidelijke grenzen het dier echt goed zouden doen....

taris2004

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-08 18:52

topic = gesloten!!!! slotje over klaar!

nog een keer bedankt voor de reaktie's

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 20:12

groot gelijk, succes met je spook!

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 20:40

Ik wilde nog even 1 puntje plaatsen (omdat hij ook gesloten kan worden) IEdereen vraagt wel of er echt niks mis is maar ik vraag me af of dezen wel gelezen hebben dat dit paardje pas met dit gedrag is begonnen na een vakantie vlak geleden. Dus als er in deze vakantie niks raars is gebeurt is die kans natuurlijk heel erg klein (en zeker geen ongevallen als veulen enzo want dan had hij al veel eerder gek gedrag vertoont). Oh en mijn vorige bericht is gek genoeg pas heel laat geplaatst (had ik eergister al ingestuurd en stond er pas vanavond op, dus die kun je negeren aangezien die nu uit context is. Succes!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 11:39

troi schreef:
Ik wilde nog even 1 puntje plaatsen (omdat hij ook gesloten kan worden) IEdereen vraagt wel of er echt niks mis is maar ik vraag me af of dezen wel gelezen hebben dat dit paardje pas met dit gedrag is begonnen na een vakantie vlak geleden. Dus als er in deze vakantie niks raars is gebeurt is die kans natuurlijk heel erg klein (en zeker geen ongevallen als veulen enzo want dan had hij al veel eerder gek gedrag vertoont). Oh en mijn vorige bericht is gek genoeg pas heel laat geplaatst (had ik eergister al ingestuurd en stond er pas vanavond op, dus die kun je negeren aangezien die nu uit context is. Succes!

Er kan van alles gebeuren en ook in een vakantie.
Ook kan het paard juist na een vakantie aangeven dat er iets niet goed is. Paard is dan uit de sleur, is fris en reageerd dan vaak sterker/eerlijker op prikkelingen. Paarden kunnen vaak erg lang met pijn blijven lopen, dus voorzichtigheid met het benoemen van "stout" is wel belangrijk.

BTW de ts kan het topic niet zelf op slot doen.

taris2004

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-08 21:34

taris2004 schreef:
iemand idee-en hoe ik dit nou weer op kan lossen. ben echt einde raad! (of iemand met ervaringen met zoiets?) Huilen

ik ben dit topic begonnen en het gaat inmiddels niet meer over mij helpen met mijn probleem. maar met een discussie die al eerder gaande was dan dat ik op dit form kwam.

zie de quote ik vroeg om idee-en of ervaringen.

heb er nu meer dan genoeg. en het probleem is inmiddels op gelost. hij heeft het niet meer gedaan.
neem aan dat antwoorden op dit topic moeten slaan. dus dan is het over.

het is opgelost. mede door mensen die met goede dingen kwamen.

zeg nog 1 keer bedankt voor de reaktie's maar het is nu opgelost!

cowboyberend

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 20:06

dan zijn wij benieuwd hoe je het opgelost hebt ,misschien dat een ander er ook iets aan heeft dan

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 22:50

lees voorgaande....