[WN] draagkracht quarter/paint

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Adrienne

Re: draagkracht quarter/paint

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 16:00

Imala204

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 16:16

Adrienne schreef:
Niet het hele koeien werk afschieten hoor. Ik vind aan dat team-penning ook geen #$@% aan, maar cutting ........
http://www.youtube.com/watch?v=FlnZ5roGPF4 Wow! OK dan! Vingers aflikken

Dat filmpje was nu eens een waar genot om te bekijken en die laten zien hoe het wél moet. Dat is het verschil tussen "koekenbakkers"(uitdrukkig die wij hier voor dat soort mensen bezigen) en vaklui!!

joany_pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 18:48

word tijd dat die paarden eens op die lui gaan zitten!!! vreselijk om te zien echt heel oneerlijk!!

Wendy1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 22:01

Even een vraagje.... Ik heb een halve paint. Hij is 4 jaar en nu 1.50 hoog ongeveer. Hoeveel kg zou ik dan max mogen wegen ongeveer volgens de richtlijnen? Weten jullie dat...?

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 22:41

Dat hangt er dus vanaf, of hij door de brievenbus past of
circa 600 kg spieren en bottten is,in wel geval ongeveer max 120kg inclusief alles.Blijft de vraag of dat een verantwoorde sportcombi is.
In goede conditie recreatief enkele malen in de week lijkt me niet zo'n item.

ALs je doelt op paard en mevrouw als te zien op jouw album,zou ik me niet ongerust maken Cool

hobbelheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 22:57

brrr werd ff behoorlijk misselijk van die koeienvangmensen....
gelukkig zie ook regelmatig mensen die hetw el normaal kunnen want anders daht ik echt dat e hele koeienwereld stapel mesjogge was (oke inkoppertje wie kopt hem in)

Wendy1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 07:48

CherokeeChum schreef:
ALs je doelt op paard en mevrouw als te zien op jouw album,zou ik me niet ongerust maken Cool
Nagelbijten / Gniffelen
Het ging dus idd om mij.. Diegene op de foto in mijn profiel...
Gelukkig
ik weet nog geen 120 kg.
Ik begon ineens te twijfelen
door dit topic eigenlijk...
dacht.... oh oh... straks is het: Halve paint te koop Knipoog
Gelukkig... mishandel ik hem niet Haha!

Bedankt voor je reactie Haha!

mariel49

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 12:07

Allereerst het beste helemaal niet gaan rijden, dat is 't meest natuurlijke!
Maar we willen zo graag op zo'n beest rijden. En of t nu een quarter of ander ras is. En het liefst zonder 'm te bezeren.
Een oude stelregel is 1/7 van het gewicht van het rijdier kan ie dragen. dan doe je het netjes. Tevens een goed doel om op je gewicht te letten!
Het ene dier is t andere niet .... er zijn paarden die groot en er sterk uit zien, net als mensen, maar een rugprobleem hebben. Elke 10 kg meer dan het 1/7 is extra belasting wat kan gaan opspelen i.v.v. rug, been, gewrichtsblessures whatever.
En overdoe het paard niet.
Houd je van rijden of ook van je paard of allebei???????? In naam van alle paarden...Doe er wat aan!!!!!!!!!!!!!!!
Spiegeltje ..........weegschaaltje ............

catalyst1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 12:49

Zo,das lekker dan,dan kunnen we het westernrijden wel afschaffen.Een gemiddelde quarter weegt zo'n 550 kg.Dan zou hij dus 78 kg kunnen dragen.Met een zadel van rond de 15-22 kg blijft er dus zo'n 60 kg over. Met mijn 1.81 ga ik dat dus never nooit niet halen.
Ik begin het echt zo beu te worden,spiegeltje..weegschaaltje....Als het zo simpel lag!!!
ik let enorm op mijn gewicht,ben ondertussen al 8 kg afgevallen en moet er nog zeker 8 -10 af.Maar dan mag ik volgens Mariel49 dus nog steeds niet rijden.
Mijn paard heeft nog nooit rugproblemen gehad,wordt uitstekend verzorgt,heeft een prima zadel en staat zo'n 16 uur per dag buiten.Ik vind dat ik het ondanks mijn gewicht prima doe!!Daar kunnen nog heel wat "dunne "ruiters van leren.

Wendy1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 13:12

Nagelbijten / Gniffelen Doei! nou... daar gaat mijn zelfvertrouwen weer

mariel49

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 13:34

Beste mensen van mij mag je rijden , dat is eigen beslissing! Haha! Er werd een richtlijn gevraagd en ik heb geantwoord. Cool Ieder is verantwoordelijk voor zijn eigen dingentje. Sigaar Het is alleen maar goed bedoeld voor de paarden. Ging daar dan niet om? En zeker niet om mensen te kwetsen. Bloos En elke situatie is weer anders, toch????????? Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 13:38

Blijft lastig:j Goed kijken naar je paard! Knipoog Naar mijn mening kan een gewicht op de rug van tussen de 1/5 en 1/7e van t eigenwicht nog, met dien verstande dat de ruiter netjes rijdt. Maar ook daar zit een grijs gebied: ik zie liever iemand die 120kg weegt maar kéurig rijdt, dan iemand van 80kg die stuitert en hobbelt in t zadel! Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 16:34

Met die richtlijn ga je sowieso al mank. Een quarter van 1.50 met een korte rug heeft véél meer draagkracht dan een groot paard met limousinerug.
Ik sluit me aan bij Skippy1.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 21:52

De maat en het gewicht van een paard zegt echt niet alles. Nee natuurlijk moet er geen ruiter van 100 kilo op een kleine d-pony met dunne beentjes gaan zitten anders dan een keertje. Dat is vragen om moeilijkheden.

Maar ik heb zelf gemerkt dat mijn grote merrie met relatief lange rug meer moeite heeft met mensen van een stevg gewicht dat een veel kleiner stevig paard met een kortere rug. Kortom: het ligt aan de bouw van het paard én aan de ruiterkunst van de ruiter. Iemand die wat meer weegt maar die goed rijdt zit een paard minder in de weg dan een ruiter die weinig weegt en zit te bonken.

koetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 16:46

[quote="catalyst1"]Zo,das lekker dan,dan kunnen we het westernrijden wel afschaffen.Een gemiddelde quarter weegt zo'n 550 kg. quote]

zo weinig denk je?? niet meer??