[WN] Je eerste western ervaring...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Duke

Re: Je eerste western ervaring...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 16:11

Mijn eerste ervaring... Die herinner ik nog als de dag van gisteren... Ik wilde zo graag overstappen, maar wilde zelf eerst op ervaren westernpaarden leren rijden voor ik met mijn eigen paard de overstap zou maken...

Dus ik eind 2000 naar Bleiswijk gegaan voor m'n eerste lesje... Ik weet het nog goed... Het was rampzalig!

Ik kreeg een palamino onder m'n kont met de vrolijke naam Joy. Nou, en wat was het een 'joy'... Het ging allemaal goed, tot we overgingen tot de galop. Joy dacht dat ze wel binnen een seconde over kon gaan op de rengalop... zonder te stoppen of op mijn commando's te letten. "Nee mevrouwtje op mijn rug, houd je maar vast en rijd maar mee", leek ze te zeggen. Ik kon haar alleen stoppen door haar in de hoek te sturen en kreeg toen 'en passant' direct les in de Slidingstop... dat zo een stuk of 20 keer. Toen vond de instructrice het wel welletjes. Ik zou teveel dressuurmatig rijden en m'n benen teveel klemmen waardoor Joy ervandoor zou spuiten. Dus ik kreeg een kleine uitbrander en zij klimt erop... en ook bij haar ging Joy er gigantisch vandoor... Oké, niet leuk, maar stiekem ook wel opgelucht. Het lag dus niet aan mij.

De volgende week stond ik weer klaar voor de les. Iedereen stond met open mond te kijken. Ze dachten dat ik het zou opgeven en niet meer zou terugkomen, maar buiten het galopstukje, was ik wel compleet om. Nooit meer een dressuurzadel voor mij! Ik hoor thuis in de western! De sfeer, de mensen, de zadels, de teugels, de paarden. Alles was leuker dan dressuur. Gelukkig kreeg ik ook nog excuses van de instructrice. Joy was de avond voor mijn les geflipt en zo op stal gezet. Zij wist dat niet, anders had zij mij nooit op haar gezet. Overigens met plezier daar verder mijn lessen gevolgd.

Vickelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 14:19

Goh Duke... dat klinkt niet echt als een leuke kennismaking met western Bloos!
Maar gaaf dat je daar doorheen hebt gekeken en toch bent doorgegaan... kan me wel voorstellen dat ze je zo aan stonden te kijken Haha!

Begin me af te vragen of er ook mensen zijn die níet omgaan na een proefles...? Vork
Had laatst m'n vriendin mee voor een proefles en die is ook helemaal om! Ze vond het geweldig! Zal dan toch wel soort van besmettelijk zijn ofzo.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 16:00

Vickelientje schreef:
Begin me af te vragen of er ook mensen zijn die níet omgaan na een proefles...? Vork
Had laatst m'n vriendin mee voor een proefles en die is ook helemaal om! Ze vond het geweldig! Zal dan toch wel soort van besmettelijk zijn ofzo.

Zie mijn post op pagina 2 Knipoog

Noor1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-08 16:28

@incaforever: laat me even weten hoe het gegaan is! ben benieuwd wat je ervan vindt! staat je paardje ook in veldhoven?

Succes in ieder geval!

@duke: inderdaad een interessante ervaring Knipoog ook leuk om te horen dat het ook heel anders kan gaan! Knipoog

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 17:46

Mijn eerste ervaring was tijdens een ponykamp op Rosworld. Kan me er weinig van herinneren, alleen hoe ik een reverse moest maken ofzo. Vanuit stilstand en ik moest mijn teugel naar mijn navel halen. Paard deed het niet en toen de begeleidster erop. Bij haar duurde het ook een hele tijd, dus ik was al blij dat ik niet oliedom bleek te zijn.

Paar jaar daarna ben ik overgestapt met mijn pony. Eerste les was vooral trainen op neckreining en dat pakte mijn pony eigenlijk gelijk op. Daarna pakt ze eigenlijk alles goed op, maar we hebben best pech gehad met lesinstructie. Die is er niet heel veel, dus nu zijn we weer lesloos, al heb ik nu iemand gevonden gelukkig.

Verder vind ik het soms nog lastig om engelse hulpen te negeren. Wil soms weer even terugvallen.

Incaforever

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 19:55

Vandaag heb ik dus mijn eerste westernles gehad.
Het was super.
Pony zag er geweldig uit in geleende western outfit.
In een uur tijd heel erg veel informatie gekregen, pfff!
Ik stond er van te kijken dat mijn pony precies snapte wat de bedoeling was. Ze is toch dressuurmatig ingereden, maar reageerde prima op de andere manier van sturen. Ikzelf was veel
meer in de war dan zij.
Na deze les ben ik alleen maar nog enthousiaster geworden en kan dan ook niet wachten om eigen spullen aan te gaan schaffen.

@Noor1986: Mijn pony staat in Eindhoven/Oirschot (bij de legerplaats)

tamara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 19:58

mijn eerste westernles was vorige week woensdag bij de silver ranch in oosterwolde, reed daar op een brave quarter horse genaamd nippy, vond de jog wel lekker zitten, alleen het zadelen is wel wat lastig.
maar vond het zeker leuk Haha!, me 2e les is 28 mei Haha!

Vickelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 20:59

Waratje schreef:
Vickelientje schreef:

Zie mijn post op pagina 2 Knipoog

Hé ja, ik zie het... maar jij bent gewoon een uitzondering Vork Haha!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 21:09

Vickelientje schreef:
Hé ja, ik zie het... maar jij bent gewoon een uitzondering Vork Haha!

Tong uitsteken Ik doe mijn best Duivel Cool

IJp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 21:14

Ik rij nu zo'n ruim 3 jaar western. Daarvoor heb ik 18! jaar dressuur gereden, maar miste altijd wat.
Reed naast dressuur ook recreatief met mijn paard van 1.70 door de bossen, met en zonder zadel.

Mijn 1e en 2e uur les was op dezelfde dag bij de Triple X Stables in Amstelveen. Merendeel van de tijd was de instructeur aan het bellen, dus niet echt veel geleerd.
Mijn 3e les was met 2 vriendinnen en de 4e les ook. We hadden met z'n 2en de derde vriendin 2 lessen voor haar verjaardag kado gedaan, en we deden zelf ook mee. Dit was bij Trainingsstal Starnmeer. Na een paar weken ben ik overstag gegaan en definitief daar gaan rijden.

Alles wat ik in de les leerde heb ik mijn paard thuis weer aangeleerd. Die leasde ik toendertijd nog en stond op een manege in Egmond. Daarna ben ik nog 2 keer verhuisd naar kleinere stallen, en door het overlijden van de laatste stalhouder ben ik nu verhuisd met mijn paard en pony naar Starnmeer.

Daar rij ik tot eind augustus een schimmelkleurige quarter bij en komende vrijdag komt er een handelspaard op stal die ik ga rijden en wat verbeteren. Hij schijnt het een en ander niet echt te willen doen. We gaan het zien. Als hij verbeterd is, dan gaat hij weer verkocht worden.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 22:27

@Solleke, ik heb dat ook nog hoor, van mijn binnenbeen. Met galop wil ik ook nog 'te veel' doen. Ik vind het heel moeilijk die dingetjes af te leren. Geduld is een schone zaak...

Noor1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-08 10:11

@IJp: pff, veel paarden om te berijden zeg! vind het knap dat je daarvoor de tijd kan vinden! En ook knap dat je zelf weer het je paard kan aanleren, lijkt me niet makkelijk naar 18 jaar dressuur Knipoog

@Incaforever: dan krijg je waarschijnlijk daar ook les? Kom ik je dus niet tegen in veldhoven Knipoog Fijn om te horen dat je het leuk vond! Nog veel succes met zoeken van een mooie outfit voor je pony Knipoog

IJp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 16:53

@Noor1986 : Thanx. Mijn paard was 17 toen ik hem veranderde van rijstijl. Hij is nog steeds (ondanks dat hij nu 20 is) leergierig en wil voor me werken, als ik het rustig breng. Ik moet niets willen afdwingen, want dat komt hij flink in verzet.

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 17:08

Och...mijn eerste western ervaring... Bloos
Ik weet nog dat ik supereigenwijs binnenkwam, zo van, rijden kan ik al, nu nog relaxed op dat zadel plakken en een beetje met die teugels zwaaien. Hoe moeilijk kan dat nu zijn?

Moeilijk dus...De eerste hoek heb ik een hele tijd van dichtbij gezien, aangezien ik op een paardje zat wat er erg op gebrand was dat je de juiste hulpen gaf en omdat ik nogal wat rare dingen geleerd scheen te hebben duurde het even voordat ik een bocht kon maken. Vreselijk egoverlagend...
Ik weet nog dat de eigenaar van de stal naderhand kwam vragen wat ik ervan vond. Ik vertelde hem van die ene en die andere drie hoeken en dat ik een beetje geschrokken was dat het nog zo moeilijk was..."Maar kom je nou nog wel eens een keertje?"vroeg hij ietwat geschrokken. Waarop ik met een brede grijns antwoordde:"reken er maar wel op, ik ben helemaal om!"

Nu acht jaar later gaan de hoeken al een stuk beter, en de rest ook wel, eigenlijk. Mag ook wel, want na een jaartje lessen kreeg ik een verzorghaf. Die werd na twee jaar verkocht en nu loop ik alweer bijna vijf jaar bij mijn tweede eigenaar; eentje met vier Quarters, waaronder twee volwassen dames en twee jonge mannekkes. Een van de mannen mag ik nu praktisch bijna helemaal zelf zadelmak maken! Heel erg leuk, spannend en bijzonder, ook omdat ik hem, net als z'n broer, geboren heb zien worden...

Enfin, ik heb, al met al, wel het idee dat dat western rijden een blijvertje is. Ik ben dan wel niet zo'n wedstrijd tiepje, maar proberen een paard een beetje aardig te rijden en vooral het buitenrijden vind ik nog steeds enorm gaaf!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 17:29

Ik herinner me vooral de eerste keer engels rijden na mijn eerste western ervaring; ik gooide het engelse zadel zo over de rug van mijn paard in plaats van erop, t leek wel een veertje Clown Haha!

Mijn eerste echte kennismaking met westernrijden was trouwens 8 jaar geleden, in Frankrijk La Salvatat op de westernranch, wellicht hier wel bekend..

Noor1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-08 08:13

Zijn er in spanje geen western ranches? Ik wil (en moet van mezelf) nog steeds een keer spaans leren Clown

OneDesire

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 08:22

Ik ben, ik denk, ergens in februari dit jaar, overgestapt van engels naar western. Mijn paard is een Holsteiner (zie avatar) van 1.68 (dus een enorm slagschip vergeleken bij de snelle wendbare quarter Haha! ), spring gefokt , en naar mijn weten altijd engels gereden. Het beestje pakt alles echter ontzettend snel op, en ik krijg van iedereen de opmerking dat het er al zo goed uitziet (van de week zelfs een opmerking van een westernruiter dat we er uit zien alsof we al jaren western rijden. Dat vond ik een enorm compliment). Paardlief is naar mijn mening erg blij met deze omschakeling. Ik zie alleen nog maar oortjes naar voren staan, en hij wordt steeds fanatieker. En voor mezelf: een gevoel van thuis komen. Ik vind het super leuk!

Mijn eerste ervaring in western rijden is overigens een paar maanden voor mijn overstap. Op een zeer leuk westernpaardje, wat bij ons op stal staat. Ik heb een minilesje van een kwartiertje gehad, en ik was toen helemaal om. Ik heb overigens altijd al de wens gehad om western te rijden, maar maneges in western rijden zie je hier niet veel (bij mijn weten dan Knipoog ). Dus dat ik nu op een stal sta, waarvan de helft western rijd, is gewoon super fijn.

Ik heb sinds 14 maart een westernzadel. Verder heb ik nu ook een westernhoofdstel. Dus de outfit van mijn paard is compleet. Nu ik nog. Ik rij nog rond met een rijbroek en jophurs, en engelse sporen. Maar alles op z'n tijd. Het zadel was een behoorlijke uitgave Knipoog .

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 17:17

tamara16 schreef:
mijn eerste westernles was vorige week woensdag bij de silver ranch in oosterwolde, reed daar op een brave quarter horse genaamd nippy, vond de jog wel lekker zitten, alleen het zadelen is wel wat lastig.
maar vond het zeker leuk Haha!, me 2e les is 28 mei Haha!

Nippy is een Paint!! Zij zijn groot en ik is klein! Geweldig paard om het op te leren!! OK dan!
Superbraaf, maar ook een ervaren ruiter kan er leuk mee aan de slag.

Shirley_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 21:56

Mijn eerste ervaring was op mijn verzorgpony. Ik kwam daar (als echte dressuurmeid van de manege) en de eigenaren van mn verzorgpony reden met hun paarden western. De andere verzorgster reed gewoon dressuur, dus daar ben ik mee begonnen. Toen ik op een gegeven moment zelfstandig mn verzorgpony kon doen - ze is namelijk niet een van de makkelijkste - vroegen ze of ik een keer het wou proberen. En sinds die tijd vind ik het helemaal leuk en als ik later het geld heb, wil ik graag een quarterhorse gaan kopen.

Arianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 22:46

Mmm, na mijn eerste ervaring wou ik eigenlijk niet meer! Bloos Ik had enorm uitgekeken naar mijn eerste les op de Veluwe Ranch. Pffff, ik heb werkelijk alle hoeken van de bak gezien! Ik wilde naar links, hij ging naar rechts. Stukje voorwaarts? Hij ging naar achteren. Vreselijk! Niet meer gaan dus! Mijn zusje en een vriendin wilden wél nog een keer, dus die afspraak was gauw gemaakt. Zuslief kon toen op het laatste moment niet, dus ach, ik toch nog maar een keer geprobeerd, dit keer op een uberbraaf paardje. En toen.... was ik OM! Haha! En guess what: dat 'eigenwijze' paardje werd uiteindelijk mijn lieveling om op te rijden! Haha, het kan raar gaan! Heb nog een aantal jaren gereden (ook twee eigen westernpaardjes gehad) en nu begint het toch weer te kriebelen hoor Ja Eens verslaafd...

Noor1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-08 12:56

haha, het kan soms ook raar lopen Knipoog leuk al die reacties! En tot nu toe bijna ook iedereen om! Ik dacht dat western toch best een kleine kring van rijders had maar ik kom steeds meer mensen tegen die western rijden en ook steeds meer ranches of manages waar ze western les geven. Erg leuk!

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 15:34

Hoi allemaal! Ik ben nieuw hier op het westernforum..
Volgende week maandag heb ik een proefles western bij Wendy van Osch in Venhorst, op 1 van haar paarden. Ik heb er super veel zin in!

Edit: voor mn vragen even een ander topic aangemaakt.

haffiegekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 20:56

Een jaar geleden me eerste western, ervaring ik vindt nu nog steeds harstikke leuk .Maar me paardtje is, niet zo geschikt voor vindt. Wel jammer maarjah ik koos zelf ,voor ik wou niet dat ze slacht ging Nagelbijten / Gniffelen Huilendat gune ik haar niet Huilen
Ik ben nu weer op engelsrijden.
heb over 2 weken me eerste westernwedstijd pleasure .
Kijken wat van bak 2 weken elkaar les mee rijden van western even oefen na naar een jaar geen western rijden.

sliding

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 22:30

haffiegekkie schreef:
Een jaar geleden me eerste western, ervaring ik vindt nu nog steeds harstikke leuk .Maar me paardtje is, niet zo geschikt voor vindt. Wel jammer maarjah ik koos zelf ,voor ik wou niet dat ze slacht ging Nagelbijten / Gniffelen Huilendat gune ik haar niet Huilen
Ik ben nu weer op engelsrijden.
heb over 2 weken me eerste westernwedstijd pleasure .
Kijken wat van bak 2 weken elkaar les mee rijden van western even oefen na naar een jaar geen western rijden.

Het spijt me wel, maar hier snap ik niet veel van Verward .
Is dit nederlands, of russisch Verward,
Wat rij je nu,weer engels of toch western?

haffiegekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 19:38

Ik rij nu engels maar ik doe voor lol mee met de wedstrijd.
Omda ik zelf western 'nog steeds leuk vindt

[ hahah jaa het lijkt net russisch] sorry me excuus me taal is niet' zo al te best ben moeillijke lerend dus heb beetje moeite met taal. 'T was te snel getypt. En niet goed nagekijken is te overhaast getypt.