[WN] Filmpje Clinton Anderson en Mindy

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Splash

Re: Filmpje Clinton Anderson en Mindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 17:06

Waratje schreef:
Maar ik had het wel degelijk over Mindy toen ik had over "prut lopen" en jouw reactie was:

Splash schreef:
Maar ook nog even over de gangen van Mindy.....dat korte en vlakke zit toch ook een beetje in een quarter.

Het korte lopen dat Mindy laat zien is absoluut niet typisch voor het ras, maar meer typisch voor de manier van rijden. Dat die manier van rijden vaak wordt toegepast op dat ras, doet niet ter zake.

Ik zei toch dat dat 'korte' verkeerd was omschreven en ik meer het 'vlakke' bedoelde. Ik had dat 'korte' in die zin weg moeten laten want dat is niet wat ik bedoelde. Ook heb ik gezegd dat ik niet kapot ben van Clintons rijstijl en dat dat korte in Mindy's gangen een rijtechnische fout is en niet aan het paard ligt.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 19:22

Cassidy schreef:
Het paard is los, en kan de benen nemen als hij dat wil. En toch kiest het er voor om bij hem te blijven.

Paard zal dat in t verleden heus wel geprobeerd hebben maar misschien de gevolgen ondervonden?? (misschien alleen geestelijk ofzo... maar toch? Knipoog )

Ik vind dit soort dingen ook altijd bijzonder knap maar vind op t moment meer dat het een soort 'circuskunstjes' zijn dan dat het paard het uit vrije wil doet en omdat het het wil
Want welke kuddeleidster laat haar volgelingen dit soort manouvres uitvoeren? Ze drijft ze hooguit op, laat ze volgen (omdat ze anders op hun sodemieter krijgen Knipoog ) en lopen wanneer/waar zij dat wil enz

Nevertheless blijft het knap en natuurlijk vriendelijker dan degenen die het met attributen en geweld proberen af te dwingen. 't Is maar net wat je wil en leuk vindt maar op zich vrij nutteloos natuurlijk, dit soort kunstjes.

sonita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 19:59

als het paard los zo veel vertrouwen laat zien,dat het dit voor je doet,dan heb je toch iets goed gedaan.
en als dat nutteloos is, is het ook nutteloos om er op te gaan zitten, neem lekker de bus of de tram.
in een circus loopt het dier in een piste met publiek er om heen, in zo'n 40 x80m arena is dat toch wel net iets anders.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 20:28

Hoeft niet Sonita.
Ik ken paarden die het wel uit hun hoofd laten om niet te gehoorzamen. En niet omdat ze zoveel vertrouwen hebben o.i.d maar puur uit angst voor represailles.
Dus of je dan iets goed doet / hebt gedaan is maar de vraag. Knipoog

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 20:31

sonita schreef:
als het paard los zo veel vertrouwen laat zien,dat het dit voor je doet,dan heb je toch iets goed gedaan.
en als dat nutteloos is, is het ook nutteloos om er op te gaan zitten, neem lekker de bus of de tram.
in een circus loopt het dier in een piste met publiek er om heen, in zo'n 40 x80m arena is dat toch wel net iets anders.

Is slaafs volgen hetzelfde als vertrouwen?
Dit paard heeft geleerd te doen wat er wordt opgedragen, een eigen keuze is haar afgeleerd.
Google eens op learned helplessness. Dat psychologische verschijnsel geldt voor mensen EN paarden en is precies wat hier gebeurt.

sonita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 20:35

Ja als jullie zo beginnen, zijn alle paarden zielig!!!
Al eens een kijkje genomen op de dichtsbijzijnde manege??
Das pas zielig!!
Jullie kunnen erg goed bokken, of vissen vangen?!?! Haha!

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 20:37

? die snap ik ff niet?
En inderdaad, op de meeste manege's krijg ik de tranen in m'n ogen, ja!

Maar er zit nog een verschil tussen 'gewoon' consequent met je paard bezig zijn, op die manier respect krijgen (maar misschien minder 'NH-erig?') of 'heel NH' op deze manier met je paard bezig zijn en hij je slaafs volgt, tot en met de 'circustruukjes'.
Ik vraag me af wat paardvriendelijker is! Knipoog
Laatst bijgewerkt door Asciugamano op 17-02-08 20:40, in het totaal 1 keer bewerkt

sonita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 20:40

@sflj; Zijn wij het tenminste ergens over eens.

JoyRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 20:45

Ik vind dit wel een beetje bijzonder: ik denk dat niemand die hier op bokt zit zijn/haar paarden in het wild heeft lopen en er verder niks mee doet Verward Je wilt toch allemaal dat het paard niet zijn eigen keuze maakt als je er op gaat zitten Verward Ik geloof nooit dat dat de keuze van mijn paard was geweest als ze had mogen kiezen Haha!

Frosti4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 23:35

ik heb hem dit zien doen in amerika met mindy, in het echt is het nog mooier. het zijn echt maatjes.
echt heel bijzonder... Knipoog

yerry

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 14:33

sjonge waar gaat dit topic in godsnaam heen, kan er nu nooit es normaal leuk gereageerd worden??? Boos!

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 16:45

yerry schreef:
sjonge waar gaat dit topic in godsnaam heen, kan er nu nooit es normaal leuk gereageerd worden??? Boos!

O sorry. Is dit geen discussie forum?

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 17:02

Nee dit is een "goh wat goed, sjee wat leuk, oh wat schattig, meid wat lief, vet koel, super gedaan, ziet er toppie uit" forum.

Alles wat afwijkt is niet gewenst Clown

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 17:37

storrum schreef:
Nee dit is een "goh wat goed, sjee wat leuk, oh wat schattig, meid wat lief, vet koel, super gedaan, ziet er toppie uit" forum.

Alles wat afwijkt is niet gewenst Clown

Amen!

Splash

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 17:55

Een discussie kan ook op een normale manier zonder persoonlijk te worden en mensen die je niet kent "jij kunt niet rijden" naar het hoofd te gooien.

sonita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 20:31

@ all a Yall
het gaat hier om een stukje video van iemand die iets doet met een paard ( een groot aantal bokkers doet dit, en andere dingen dagelijks en beter)
maar de topic starter wilde dit (voor die persoon misschien geen dagelijks werk) met ons delen.
niet om HOE het aangeleerd of afgedwongen is maar om te laten zien WAT mogelijk is.
ik persoonlijk hoop dat iedereen van jullie nog beter zijn dan clinton, dan komt nederland mooi voor de dag in paarden land.
maar plas elkaar niet af over een mening, mijn paard is toch de beste.........de jouwe toch ook.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 20:34

sonita schreef:
@ all a Yall
het gaat hier om een stukje video van iemand die iets doet met een paard ( een groot aantal bokkers doet dit, en andere dingen dagelijks en beter)
maar de topic starter wilde dit (voor die persoon misschien geen dagelijks werk) met ons delen.
niet om HOE het aangeleerd of afgedwongen is maar om te laten zien WAT mogelijk is.
ik persoonlijk hoop dat iedereen van jullie nog beter zijn dan clinton, dan komt nederland mooi voor de dag in paarden land.
maar plas elkaar niet af over een mening, mijn paard is toch de beste.........de jouwe toch ook.

Volgens mij heb je dan de essentie gemist.
Wat ik in het begin al bedoelde is dat ik was mis bij het paard. Ook de methode van clinton anderson is gericht op communicatie. Mijn punt is dat ik dus geen paard zie wat terug communiceert, maar wat doet wat de baas vraagt. En dat is heel wat anders.
Net zo goed leuk wat hij laat zien, maar met de communicatie tussen paard en ruiter heeft het niks te maken omdat communicatie van 2 kanten moet komen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 20:39

Splash schreef:
Een discussie kan ook op een normale manier zonder persoonlijk te worden en mensen die je niet kent "jij kunt niet rijden" naar het hoofd te gooien.

Goh, het zit je ECHT hoog.......

Maarre, beschrijf eens hoe een paard zou moeten bewegen in jouw ogen, anatomisch correct en fysiek verantwoord voor berijden.

Misschien moet ik mijn mening daarna dan wel bijstellen, maar dat past dan mooi in het kader van je onderschrift.

sonita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 20:57

@ wendy, ik zou toch zweren dat cassidy de topic starter is.
misschien moet je dan maar zelf een filmpje maken en ons laten zien hoe het er wel uit hoort te zien, we wachten af.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 21:07

sonita schreef:
@ wendy, ik zou toch zweren dat cassidy de topic starter is.
misschien moet je dan maar zelf een filmpje maken en ons laten zien hoe het er wel uit hoort te zien, we wachten af.

Gutteguttegut. Wat wil je horen?
Nee, ik kan het niet beter dus ik moet mijn mond maar houden? Lijkt me niet nee.
Het filmpje van Wim Vonck wat al geplaatst is vind ik een stuk beter.

Maar misschien heb ik het ook fout en zitten we hier niet op een discussieforum, maar op een 'oh, wat vreselijk leuk' forum? Slapen

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 23:03

JoyRider schreef:
Ik vind dit wel een beetje bijzonder: ik denk dat niemand die hier op bokt zit zijn/haar paarden in het wild heeft lopen en er verder niks mee doet Verward Je wilt toch allemaal dat het paard niet zijn eigen keuze maakt als je er op gaat zitten Verward Ik geloof nooit dat dat de keuze van mijn paard was geweest als ze had mogen kiezen Haha!

Ik heb een tijdje zitten twijfelen hoe ik jouw punt hier moet interpreteren en ik zal je eerlijk zeggen, ik kan niet inschatten hoe jouw beleving hier is. Dat maakt het voor mij lastig om een antwoord te geven dat voor jou weer begrijpelijk is.
Bij het verschijnsel "keuze maken" is het eerst en vooral van belang dat degene die die keuze moet maken, weet wat er te kiezen valt. Heel veel paarden krijgen die kans niet, het is vrij gangbaar om een paard je wil op te leggen en feitelijk alleen maar een keuze te geven tussen "doen wat ik zeg" en "een pak slaag". In onze mensenwereld zijn we het er redelijk over eens dat er dan geen sprake is van een keuze, dus dat geldt dan voor paarden net zo. Er zijn wel paarden die in eerste instantie "kiezen" voor dat pak slaag, maar het houdt een keer op. Het is aan jou om te bepalen of je relatie met je paard op deze basis is gestoeld of niet en ook of je dat wilt of niet.
Zoals ik omgang met paarden graag zie, hebben de paarden op zijn minst inspraak in de samenwerking, anders is er tenslotte ook geen "samen"werking. In de praktijk komt dat er op neer dat ik aandacht heb voor de voor- en afkeuren van mijn paard en daar rekening mee houdt. Als ik 5 weken alleen maar op het eigen erf blijf met haar (bakwerk dus), dan wordt ze ontevreden en nukkig. Zij wil ook graag met regelmaat naar buiten en ook met regelmaat serieus van leer trekken buiten. Aan mij dus de keuze of ik haar daarin tegemoet kom of niet. Als je zo'n paard lang genoeg niet tegemoet komt, zal zij zich steeds meer van je afsluiten, misschien wel redelijk haar bakrondjes draaien, maar het gevoel van "samen" is weg. Als ik in ga op haar signalen dat ze een flinke buitenrit wil maken, dan geef ik haar ook grip op de relatie die we met elkaar hebben. Ook tijdens de buitenrit heeft zij de gelegenheid om zelf keuzes te maken of op zijn minst voorstellen te doen, bijvoorbeeld hoe ze om boomstronken heen gaat, hoe ze door of om die modderpoel heengaat, of we dat paadje links nemen of dat brede pad rechts. Uiteraard moet je goed in de gaten houden dat de gehoorzaamheid op belangrijke tijdstippen niet in het gedrang komt, maar het paard dit soort ruimte geven, komt de zelfstandigheid van het paard ten goede. Zij is in staat zelf situaties in te schatten en daarin haar aandeel te nemen, wat je dus ook terugziet in de manier waarop ZIJ jonge paarden op een buitenrit begeleidt. En dat is hoe ik mijn paarden graag zie: zelfstandig en toch kiezend voor een relatie met mij.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 06:39

Hmm.. Waratje..
Daar ga ik eens over nadenken. Maar op t eerste gezicht lijkt t mij iets te 'vrij' zeg maar.
Mijn paard bepaalt in ieder geval zéker niet waar we naar toe gaan.
Het is natuurlijk altijd goed om je paard (z'n voorkeuren) te kennen enz maar in hoeverre je daar rekening mee moet houden of zelfs gehoor aan moet geven...
Ik snap nu wel je onderschrift! Knipoog

JoyRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 08:25

Waratje: ik snap wat je zegt, alleen vind ik dit niet de keuze van een paard? Jij maakt keuzes gebaseerd op de behoeftes die jij bemerkt bij je paard. Dus in hoeverre is dit de keuze van een paard?

Ik ging zondag buitenrijden, ik merkte dat mijn paard geen zin had (niet vooruit te krijgen), dus ben ik omgedraaid (mijn keuze gebaseerd op wat ik denk dat mijn paard aangeeft) en dat bleek de behoefte te zijn (want voorwaarts terug naar stal). Dus ik kom haar tegemoet, maar zij beslist niet. Nu heb ik ook geen paard dat je moet gaan laten beslissen, want dan ben je haar volledig kwijt Haha! Overigens is het wel een paard waar je in de training dingen aan vraagt, en niet aan oplegt: dat pikt ze dus niet. Dus daarin zoek ik inderdaad de samenwerking om op een manier die we beiden plezierig vinden te komen waar ik wil zijn Knipoog

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 08:30

sflj schreef:
Hmm.. Waratje..
Daar ga ik eens over nadenken. Maar op t eerste gezicht lijkt t mij iets te 'vrij' zeg maar.
Het is natuurlijk altijd goed om je paard (z'n voorkeuren) te kennen enz maar in hoeverre je daar rekening mee moet houden of zelfs gehoor aan moet geven...

Waarom stel je dat zo stellig?
Punt is dat sommige paarden niet om kunnen gaan met vrijheden zoals Waratje die schept voor zijn/haar paard. Waar ik vroeger woonde, hadden we enkele van die types op stal. Ik ken echter ook paarden waarbij de eigenaar nog een paar stappen verder kan gaan, bijvoorbeeld door op buitenritten met een loslopend "hand"paard te gaan rijden. Mits de juiste omstandigheden zijn geschapen, dan kan dat kennelijk ook.
Niet helemaal vergelijkbaar met NL, maar op IJsland ga je bijna standaard met meerdere paarden rijden. Deze paarden lopen, deels opgetoomd, los mee met de groep. Als je daar bij de buren op de koffie gaat (twee uur rijden of zo Haha! ) dan laat je bij aankomst je paard los. Dit paard loopt naar huis en op de terugweg neem je een paard van je gastheer, wat je thuis weer loslaat. Kennelijk kunnen paarden hier wel mee omgaan.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 12:14

sflj schreef:
Hmm.. Waratje..

Ik ben met een buitenrit vrij gemakkelijk, ik heb zelden een vastomlijnd plan voor de route. Veel verder dan de keuze bosje-aan-de-overkant of de-hei-op ga ik niet bij het verlaten van de stal (dat is namelijk links of rechts bij het eind van de oprit). Het gaat mij er vooral om dat we lekker buiten zijn, wat van de natuur en van elkaar genieten en dan is de route maar heel beperkt van belang.
Laatst een rit gemaakt met een vast rijmaatje: wij ruiters zaten net te bedenken dat straks bij die kruising rechtuit niet handig was (wind recht in je smoel), maar hadden nog geen idee bij links of rechts, slaan de paarden gewoon linksaf. Het enige wat er dan gebeurt is dat wij beoordelen of we het er mee eens zijn of niet, in dit geval was het okee, dus laten we dat zo. Dat kan met deze twee paarden heel goed, maar met bijvoorbeeld de haflinger bij ons op stal, zou je nooit op die manier kunnen werken, want die neemt de boel dan echt over. Het is een afweging die je ook per paard (en ruiter) zult moeten maken.
Mijn merrie wilde ik ook absoluut mee hebben toen ik voor het eerst een buitenritje op ons jonge paard ging maken. Het boeit dan helemaal niet of degene die op haar zit kan rijden of niet, die hoeft alleen maar mee te liften en haar haar werk laten doen. En dat doet ze dan dus feilloos. Laat het jonge paard voorop lopen als hij dat graag wil, als hij iets eng vindt schuift zij tussen hem en het enge object door en laat hem aanhaken. Ze houdt precies in de gaten wat hij aankan en waar hij een steuntje nodig heeft. En de "ruiter" zit erop en doet eigenlijk helemaal niets dan toekijken hoe zij het doet Knipoog
Ik zie mijn paard als een vriend/familielid en dan hou je rekening met de voorkeuren daarvan, dat vind ik vanzelfsprekend. Maar als puntje bij paaltje komt ben ik wel degene die het laatste woord heeft en bepaalt wat we doen, zeker daar waar het van belang is. Maar goed, een vriend die voor een auto wil stappen ruk ik ook zonder pardon terug, dan ga ik ook niet eerst in overleg. Tong uitsteken
Ik vind het prettig om te weten dat mijn paard het leuk vindt om met mij samen iets te doen, dus houd ik zeker rekening met haar voorkeuren en geef daar met regelmaat ruimte voor. Dat is inderdaad wat ingewikkelder dan wanneer je gewoon "de baas" bent, maar de vorige ruiter (lang geleden) kan meespreken over de effecten als je over haar gaat "bazen" en ik kan je hele verhalen vertellen over de effecten van dat "bazen" op haar. Verdrietig
Het jonge paard is trouwens heel anders, die moet (voorlopig?) veel meer leiding hebben. Kijk naar het paard en besluit dan hoe je er mee om kunt gaan. Dat is feitelijk ook waar mijn onderschrift om draait Haha!