[WN] Waar moet het met de WRAN naar toe

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Waar moet het met de WRAN naar toe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 17:05

Zou jammer zijn voor de mensen zonder qpa.
Maar voor een keer deel ik dezelfde mening als Rob, ik ben blij met mijn qh's!

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 17:57

Ik zal vast een lijstje maken sonja Knipoog

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 18:21

Mischien een hele domme ingeving van deze kant.
Maar ik vind het erg jammer dat het niet makkelijker is om bv eerst een keer voor de lol een wedstrijdje te starten. Nu je de startnummers aan moet vragen heb je al (voor mijn gevoel hoor) meer mensen die zich tegen laten houden omdat je niet een startkaart gaat aanvragen voor 1 of mischien 2 wedstrijden.
Aangezien je voor een onderdeel al rond de 10 euro betaalt daarnaast nog 12,50 voor het startnummer en dan nog de administratie kosten etc. Een wedstrijd dagje ben je al snel een bedrag of 30/40 euro kwijt en dan heb ik consumpties dus niet meegerekent Clown

Ik zit zelf in het oosten heb nog geen rijbewijs en dus afhankelijk van hoe ver mijn ouders mij willen brengen.
Mijn vader heeft de regel niet meer dan 1 uur reizen met trailer. Prima ben allang blij dat hij me rond wil rijden.. Maar dit betekent wel dat ik maar 5 wedstrijdjes kan starten aan koment jaar wat ik echt erg jammer vind...

Verder heb ik nog weinig gemerkt van de knhs samengang dus daar laat ik mij niet over uit.

De cap verplichting tja.. Aan de ene kant fijn dat het kan. Aan de andere kant vind ik niet dat je zulke dingen geheel moet verplichten wat hier ook al eerder is verteld door voorgangers Lachen

Dan heb je nog het level systeem.. Leuk bedacht maar erg jammer dat bv de reining niet meer toegankelijk is voor de lagere levels... Nu ben ik niet eens een echte reining ruiter maar ik kan mij goed voorstellen dat iemand bewust bij de wran wil starten en nu dus langer moet wachten voor hij of zij reining kan starten.. Verder ben ik bang dat je omdat vroeger beginners en ik dacht gevorderde beginnens? Al bij elkaar in had zitten je nu dus krijgt dat de L5 en L4 weinig tegenstanders zal hebben...
Ik had eerder wel eens een pleasure wedstrijdje waar we met 4 mensen in de bak reden ... en dat was dus een samengevoegde klasse..

@sonja ik hoop dat je mijn puntjes begrijpt Clown Zo niet pb-en we nog wel even over en weer Lachen Voor mijn doen heb je toch wel vaak gelijk dus zo veel kan er niet fout gaan Tong uitsteken

Pannenkoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 19:48

In de basis (regelboek e.d.) heeft de WRAN het goed op de rit, de kinderziektes die het Levelsysteem heeft waren deels voorspeld en die zijn met eenvoudige aanpassingen door de Regelcommissie op te lossen. Ik blijf ook geloven dat de WRAN een gezonde toekomst tegemoed gaat echter niet zoals de bestuurders acteren, de cap-regel is hier een zeer goed en sprekend voorbeeld van.

Het bestuur en de leden staan mijlenver uit elkaar en die afstand wordt met de dagen groter en dat is spijtig maar in mijn optiek heeft het bestuur dat aan zichzelf te danken. Voorbeeldfunctie?, ongeloofwaardigheid en belangenverstrengeling zijn zo de woorden die in mij opkomen als ik aan het huidige bestuur denk..........maar hoe kan het beter? In mijn beleving geeft het bedrijfsleven eigenlijk een goed voorbeeld:

Goed/beter omschrijven binnen welk kader het bestuur besluiten zelf mag nemen en welke op de ALV genomen moeten worden, dit voor zover de stuten daar te vaag of te algemeen in zijn. Voor tussentijdse besluiten die daar tussenin vallen maar directe gevolgen hebben voor de ruiters een structuur opstellen waar een rijderscommissie bij betrokken moet worden. Zie het als een besluitvorming zoals werkgevers met de Ondernemingsraad hebben, het is dan wel zaak om te inventariseren bij welk besluit deze commissie betrokken moet worden en wat welke beslissingsbevoegdheid deze commissie heeft. Ook is het zaak om vast te leggen dat deze commissie de achterban moet kunnen raadplegen om advies en binnen een bepaalde termijn hier mee terugkomt.

Wat ook verbeterd moet worden maar wat in mijn optiek de normaalste zaak van de wereld is: het sturen/openbaar maken van de notulen van bestuursvergaderingen aan de leden.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-08 19:52

De statuten zijn erg algemeen Ja
Maar de leden mogen ten allen tijde een extra ALV vragen. Daar is een bepaald aantal stemmen voor nodig.

Over openbaar maken van notulen staat niets in de statuten. Het is met andere woorden niet geregeld. Een dergelijke commissie zou ik een erg goed idee vinden.

Pannenkoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 20:01

Anya schreef:
Maar de leden mogen ten allen tijde een extra ALV vragen. Daar is een bepaald aantal stemmen voor nodig.

Dat is niet echt nodig als er een structuur gevonden kan worden waar de ruiters direct bij betrokken zijn, een ALV uitroepen is ook weer zo wat. Je zal de ruitercommissie een grootte moeten geven zodat er sprake is van een behoorlijke ledenvertegenwoordiging.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-08 20:03

Ja dat klopt. Ik zou zeggen: dien het in als voorstel.
Overigens is het dan ook wel een idee om de statuten eens onder de loep te nemen. Want die zijn nog van ver in de vorige eeuw.

Ik bedoel eigenlijk: een extra ALV vragen is nu de enige optie die je hebt.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 20:14

Ik ben geen lid van de Wran omdat ik niet echt een fervent westernwedstrijdruiter ben. (rij liever endurance Knipoog )
Maar af en toe een wedstrijd van de rasvereniging of een Wran-wedstrijdje in de buurt vind ik altijd wel leuk om mee te doen.
Inderdaad werd het al minder aantrekkelijk toen het startnummer verplicht werd, (voor 1 of 2 wedstrijden per jaar een nummer aanschaffen...) 'vroeger' kon je nog 2x starten op 1 wedstrijd (amateur en open) en was de cap nog niet verplicht.
Ik hoef verder niet uit te leggen dat het starten op Wran wedstrijden en/of lid worden voor mij niet heel aanlokkelijk meer is.

Los daarvan heb ik m'n bedenkingen over het eventuele aansluiten bij de KNHS. Ik heb en klein beetje een deja-vu, als ik de verhalen zo lees. Heb het met de endurance vereniging ook meegemaakt en vraag me nu (ik geloof dat 'we' inmiddels 3jr bij de KNHS horen?) nog steeds af wat de voordelen zijn, voor mij als lid / ruiter.
Een hot item op dit moment is bijvoorbeeld dat de KNHS wil dat wedstrijden alleen nog maar door bijv. een stichting of vereniging wordt georganiseerd. En daarmee wordt de enduranceclub niet bedoelt want die is er alleen maar ter belangenbehartiging van de leden.
M.a.w; iedere enthousiasteling die zich als vrijwilliger opwerpt en samen met een paar andere leuke lui een wedstrijdje organiseert, kan dat niet zomaar zonder meer doen enz.
En dat is nog maar 1 voorbeeld.

Ben benieuwd hoe het zich ontwikkeld maar ben blij dat 'mijn' andere verenigingen verder nergens mee te maken hebben, op het Amerikaanse moederstamboek na.

Pannenkoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 20:25

We zijn de voorstellen aan het verzamelen en afstemmen Anya, komt goed Knipoog Raar trouwens dat de statuten alleen in te zien zijn op de ALV, ik zou deze eerst willen inzien alvorens ik lid van een vereniging zou worden...... Verward

Ik ben nog wat vergeten..... Er worden op dit moment wel clinics georganiseerd voor de Jeugdleden maar ik vind dat de andere leden hier niet vergeten mogen worden. Het organiseren van clinics voor de andere WRAN-ruiters moet hierin meegenomen worden, ook tegen een sterk gereduceerd tarief (op dit moment is er buiten het financieel voordeel bij WRAN-wedstrijden geen enkel ander voordeel te noemen namelijk).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 20:29

Dat zou te regelen zijn door bijvoorbeeld een cliniccommissie op te richten, en dus ook gebruik te maken van de gelden van de vereniging.
Weer een leuk punt om in te brengen op de ALV, want volgens mij is er aardig wat animo voor méér dan wedstrijdjes alleen...

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-08 20:30

Volgens mij zijn statuten altijd openbaar en op te vragen via de kamer van koophandel. Maar helemaal zeker weten doe ik het niet. Als mensen mij er om vroegen, stuurde ik i.i.g. altijd een kopie op.

Het voordeel van wranlidmaatschap is inderdaad al jaren een puur financieel plaatje voor de veelstarters. Anderen bleven lid uit solidariteit of ter ondersteuning.

Als ik naar mezelf kijk, dan kan het financieel niet uit.. Ik start iets van 3x per jaar maximaal 3 onderdelen. 2,50 korting per onderdeel 'winst'. Dus dat houdt niet over.

Clinics: goed plan, maar dan moeten er ook organisators zijn.
Overigens lijkt het mij ook een goed idee om een soort subsidie te geven voor de organisatie van wedstrijden in dun-western-bevolkte gebieden. Limburg bijvoorbeeld. Voor een betere spreiding. Vaak kunnen wedstrijden (zeker in de startfase in zo'n regio niet uit).

Pannenkoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 20:39

Anya Inderdaad een focus op het Zuiden is wenselijk als daar genoeg potentieel zit.

Dat denk ik ook Sonja......de workshop Wedstrijdrijden was daar een leuk voorbeeld van. Er waren zelfs ruiters die nu wel naar een wedstrijd durven, jammer dat de WRAN er geen samenwerking in zag anders waren er nu weer wat WRAN-leden extra geweest. Door het aanpassen van een paar regeltjes (luisteren wat de markt vraagt heet dat geloof ik....) dan was er voor iedereen voordeel uit te halen.

Wedstrijdrijden is toch maar een klein stukje van het Westernrijden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 20:43

Een soort van quite-speel-garantie voor organisatoren van wedstrijden, dat zou mooi zijn. Dat maakt de drempel om wat te organiseren ook minder groot.
D'r op verdienen hoeft wat mij betreft niet, maar uit de onkosten komen is prettig.

Ja Rob dat was een mooi voorbeeld, waar de WRAN goede reclame voor zichzelf had kunnen maken.

Arnoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 21:59

De endurance sort kent een "kennismakingsklasse". Deze klasse mag je zonden startkaart en lid zijn rijden, maar niet vaker dan 1 x per jaar met een maximum van 3 jaar. M.a.w. je mag dan j raal lang 1 wedstrijd per jaar starten.

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 14:15

Oja antwoord op de vraag van de TS heb ik eigenlijk nog niet gegeven Knipoog
Waar moet het met de wran naar toe!!!!!

Ik denk naar een hele goede toekomst voor iedereen die western rijd.
Ik denk dat we degenen die met de KNHS hebben gesproken dankbaar moeten zijn.(Wran FNW en weet ik wie allemaal)

Lees dit berich maar eens

http://www.swrn.nl/phpBB/viewtopic.php?p=1689#1689

En als je hier nog over twijfeld dan ben je niet meer te redden.

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 17:37

Waarom zet je het hier zelf niet neer

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 17:57

@Rob: dit klinkt mij een beetje in de oren als ziende blind achter een goeroe aanlopen.
Men maakt iedereen zwart die er anders over denkt en strooit vervolgens flink met wat zand rond.
Ik hoop voor jou dat je gelijk krijgt, maar bedenk je wel dat mocht het tegen die tijd niet zo blijken te zijn je dus niet meer terug kunt.

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 18:24

Die eerste zin die neem ik je zeer kwalijk,maarja reageren heeft toch geen nut dus dat doe ik dan maar niet.

Ja inderdaad er is behoorlijk met zand gestrooit,en vreemd genoeg pas toen ik van stal ben veranderd,en uit een hoek die ik niet had verwacht.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-08 18:37

op gevaar af de boosheid van een 'gewoon lid' en bestuurslid van een andere organisatie over me af te roepen, reageer ik dan toch maar hier.

Ik zie het niet Rob. Ik heb eerder aangegeven ooit voorstander te zijn van fusie met de KNHS. Maar daarop teruggekomen te zijn om een aantal redenen. Die redenen heb ik elders al eens genoemd.

En ik lees echt een ander scenario. Misschien inderdaad wel omdat ik de volgtijdelijkheid van de gebeurtenissen hier anders interpreteer. En misschien doe ik hier de voorzitter van de WRAN wel enorm mee te kort, maar ik heb het gevoel of de leden langzaam gekookt worden. Dan springen de kikkers immers niet uit het potje.

Even voor mezelf op de rij zettend, kom ik tot de volgende interpretatie...

zo zou het gegaan kunnen zijn.....
Voorzitter gaat naar KNHS en zegt: die stemming in februari, dat kunnen jullie beter niet doen. Want onze leden maken wat amok over de fusie en de rust is niet weergekeerd voor de ALV.

Nou zegt de KNHS-meneer die vaker met het bijltje van onwillige leden heeft gehakt.. Weet je wat, dan fuseren we niet, dan gaan we samenwerken. Dat is veel minder bedreigend. Kunnen de leden wennen aan van alles (de langzaam koken component). En als de leden dan gewend zijn, gaat het allemaal veel makkelijker.

Weet je wat.. als je nu slim bent dan geef je ze ook wat. Bijvoorbeeld: laat die capverplichting op het paard van een ander los. Het slaat nergens op en het hoeft van ons (KNHS) ook niet.

LET OP: Dit is allemaal interpretatie en hoeft in geen geval de werkelijkheid te reflecteren!!!!!

En dan krijgen we voor de samenwerking met de KNHS het volgende:

Tuchtreglement... hmm dat van de KNHS... daar staan dingen in die echt niet gelden voor de westernsport. Men kan zich bij sommige dingen niet eens wat voorstellen. Fencen bijvoorbeeld. En de KNHS grijpt echt eerder in dan bij 'bloed trekken'. Heeft bijvoorbeeld een heel specifieke mening over twee kleuren metaal in een bit. Om maar wat te noemen.. Enneh.. als je een grote mond hebt tegen de organisator dan krijg je een voorwaardelijjke tevoetstelling.... of zoiets. Knipoog

Dopingreglement: hoeveel ruiters in de basissport kennen jullie die hun paard doping toedienen? Ik ken ze niet. Je mag alleen niet starten als je paard toevallig ventipulmin heeft gehad. Staat op de dopinglijst. Dus geen verkouden paarden starten!
Doping is iets voor de hogere regionen. En ik denk ook niet dat de KNHS dingen kan bedenken die in de westernsport dan weer wel voorkomen. Opbinden. Of bloed tappen voor de pleasure. De vraag is hoeveel basissportruiters zich hieraan schuldig maken, maar toch...

Promotie van de westernsport... hmm was dat.. wat houdt dat in? Zoals promotie van de endurance zeker... Daar doen ze net zo heel veel aan. Behalve dan vertellen dat ze graag het tenue en de optoming die nu goedgekeurd is verder beperken (zie opmerkingen van enduranceruiters in dit topic). De KNHS heeft een teruglopend ledenaantal, dat wel. Zo heb ik gelezen.

Wat krijgen we nog meer..
eh.. talentenplan? beter spreiding wedstrijden? jeugdplan? Volgens mij niet. Ik lees er niets van i.i.g. Misschien wel.. maar dat is niet gecommuceerd.

Wel wedstrijden onder de vlag van de KNHS. samenwerkend dan wel. Dat is dan echt heel anders. Of toch niet?

Kortom: ik lees nog steeds niet wat de westernruiter in de basissport ermee opschiet.
Ik lees wel dat de heer trel (in de WHW) een federatiecentrum wil. Zelfs de Friezen kregen een dergelijk centrum niet rendabel. En de Friezen zijn met veel meer eigenaren/ruiters e.d.

En misschien is zo'n centrum wel fantastisch.. maar ik zie een kloof tussen die gewone basissportruiter en de huidige ontwikkelingen.
En die is mijns inziens niet te dichten met de melding dat de ontwikkelingen zo snel gaan en dat we dus wel moeten.
Laatst bijgewerkt door Anya op 10-01-08 19:08, in het totaal 1 keer bewerkt

MissPK

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 18:45

Rob_H schreef:
Lees dit berich maar eens

http://www.swrn.nl/phpBB/viewtopic.php?p=1689#1689

En als je hier nog over twijfeld dan ben je niet meer te redden.

Nou, dan ben ik niet meer te redden ben ik bang...mijn twijfels over de Wran zijn hier niet mee opgelost namelijk.
En wat de KNHS betreft; luisteren die ineens wel naar hun leden dan? Dat zou mooi zijn..... Rolleyes

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 22:06

En wat te denken van een WRAN-ere-lid die meent op deze lage wijze iemand onderuit te moeten halen alleen omdat die een andere visie heeft en durfde te uiten als die het bestuur voorstaat.

Citaat:
Jan_Trel
Geplaatst: do jan 10, 2008 20:30 pm Onderwerp:
---------------------------------------------------
We moeten niet de illusie hebben dat ineens iedereen het begrijpt.
Er is natuurlijk altijd een groep die zo verblind zijn door hun eigen kennis van zaken of hun gevoel dat ze elke vorm van realiteit uit het oog verliezen. Het is soms bijna zielig hoe sommige mensen hun gram willen halen. Er zijn zelfs gevallen bekend van personen die zichzelf zulke gaven toe dichten dat ze denken dat ze zelfs kunnen schrijven wat er besproken is zonder zelf bij het gesprek aanwezig geweest te zijn.
En dat allemaal omdat men ziet dat men met hun geleuter door de mand gaat vallen.
Het lijkt me niet dat iemand zo'n persoon nog serieus kan nemen.

Ik wens de ALV-gangers veel sterkte en vooral veel eigen wijsheid toe. Want ondanks dat je het blijkbaar niet hoeft te snappen, moet je hen wel in blind vertrouwen volgen.
Hoe ging dat spreekwoord ook weer... in het land der blinden is éénoog koning Cool

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-08 00:56

Omdat ik degene ben die een hypothetisch gesprek beschrijft om uit te leggen waarom ik het 'samenwerkingsmodel' niet vertrouw, zal de heer Trel hoogstwaarschijnlijk mij bedoelen.

Ik heb nergens aangegeven dat ik bij het gesprek ben geweest. Ik heb die hypothetische situatie geschetst om aan te geven dat ik het gevoel heb dat deze koers van verandering naar samenwerkingsi.p.v. fusie om een reden wordt gevaren. En dat ik dit soort samenwerkingsmodellen niet vertrouw. Vooral omdat er in eerste instantie sprake was van aansluiting en nu dus niet. Vlak voor de stemming bij de KNHS en vlak voor de ALV. Dat kan wijsheid van beide besturen zijn, maar het kan ook zijn dat de besturen een pas op de plaats maken vanwege bestaande gevoelens van sterke onrust. En ik heb sterk het gevoel dat het laatste aan de hand is. En ik sta daar niet alleen in. Ik schrijf het alleen openlijk op.

Rancune? Die uitspraak laat ik voor de heer Trel. Want ondanks dat hij daar anders over denkt, draag ik de WRAN wel degelijk een warm hart toe. Ik heb alleen een andere mening over de ingeslagen koers. Eigenlijk vanaf de plots ingevoerde capverplichting en de aankondiging dat de KNHS zou gaan stemmen over toetreding. Natuurlijk ben ik niet bij de gesprekken.. Heb ik ook niet aangegeven. Ik heb expliciet aangegeven dat het niet zo hoeft te zijn, maar mijn gevoel weergeeft.

En natuurlijk heeft het bestuur moverende argumenten om voor veiligheid en welzijn, tuchtregels, doping te kiezen. Ik zie die moverende argumenten alleen persoonlijk niet. Deze zaken zijn zo weinig tastbaar voor de gewone basissportruiters... Vind ik dan.

En als anderen dat niet vinden. Dan is er slecht 1 stem tegen aansluiting bij de KNHS in deze vorm. Zo werkt dat in een democratie.

Dus als ik het gevoel heb gegeven te handelen uit rancune... dan hierbij excuus. ik handel en schrijf uit de oprechte overtuiging dat de huidige koers niet de goede is. Maar dat is slechts een mening van een lid. Niet meer en niet minder.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 08:26

anya je bent niet de enige die dit vermoeden heeft
ik bekijk het allemaal als gewoon lid, al vele jaren gewoon lid, ruiter uit de basissport en mijn "onderbuik gevoel" zegt ook dat er alleen maar even pauze genomen wordt

over aansluiting wordt al tig jaar gesproken en al tig jaren zijn de meeste leden tegen en in al die jaren heb ik nog nooit het positieve er van gezien
sommige dingen klinken mooi maar kijkende naar andere rescent aangesloten partijen, laat zien dat het behoorlijk tegen valt

het is duidelijk dat het WRAN bestuur maar 1 richting op wil
die van aansluiting
alternatieven worden er niet bekeken, argumenten van de leden worden aan de kant gelegd
ik geloof er namelijk niets van dat de KNHS blij is met ons
in hun ogen een klein clubje eigenwijze alternatievelingen, die ze op termijn wel in het gareel zetten, vroeg of laat, en voor hun prima als de eigen organisatie al vast zorgt dat we in gelid lopen, hebben zij er minder werk aan
wij kunnen vervolgens betalen

misschien heeft het bestuur gelijk en kunnen we er op termijn niet meer onderuit om aan te sluiten
maar dat moment is dan nog vroeg genoeg
en zolang we niet moeten lijkt het mij verstandiger niet aan te sluiten
ons ding te doen zoals wij dat graag doen

de federatie is volgens mij opgericht om te verkomen dat we zomaar verplicht opgeslokt zouden worden door de KNHS
om te zorgen dat wij onze indentiteit niet zouden kwijt raken
dat wij als western ruiters ons ding konden blijven doen
het bestuur moest dus bekijken hoe onze belangen veilig gesteld konden worden
alternatieven zoeken om te verkomen dat we op de engelse manier over zouden moeten gaan
Duitsland laat al zien dat het mogelijk is om de westernsport in eere te houden

de federatie is volgens mij niet opgericht om te zorgen dat we parallel gaan lopen met de KNHS zodat we fijn kunnen aansluiten
het was juist aan de federatie om te voorkomen dat we regels opgelegd kregen die nu al van kracht zijn ter voorbereiding van aansluiting

ik hoop van harte dat ik het allemaal verkeerd zie en ben benieuwd naar tekst en uitleg op de algemene vergadering

rosanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 12:41

Citaat:
het is duidelijk dat het WRAN bestuur maar 1 richting op wil
die van aansluiting
alternatieven worden er niet bekeken, argumenten van de leden worden aan de kant gelegd
ik geloof er namelijk niets van dat de KNHS blij is met ons
in hun ogen een klein clubje eigenwijze alternatievelingen, die ze op termijn wel in het gareel zetten, vroeg of laat, en voor hun prima als de eigen organisatie al vast zorgt dat we in gelid lopen, hebben zij er minder werk aan
wij kunnen vervolgens betalen

Weet iemand iets over de orde van grootte die de WRAN in neemt (of gaat innemen...) ten opzichte van andere bij al bij de KNHS aangesloten verenigingen? Was ik wel benieuwd naar nav van bovenstaande en ook voor mijn beeldvorming.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 12:41

Hier maar weer even een groot gedeelte van het antwoord van Jan Trel zoals dit op SWRN te vinden is.
Inhoudelijk heb ik er met kleur op gereageerd.
Citaat:
Jan_Trel
Geplaatst: vr jan 11, 2008 8:29 am Onderwerp:
-----------------------------------------------------------
Soms is het moeilijk om je ergenis voor je te houden en dat is dan de oorzaak dat je op iets reageert waarop je beter niet kan reageren.
Iedereen maakt fouten, maar als je een andere hoed op hebt moet je 3x nadenken óf en hóe je reageert.

Discussieren op fora is altijd onvolledig omdat wat je vertelt via het toetsenbord altijd maar een deel is van wat er in je gedachten omgaat.
Ook in een gesprek zul je je gedachten moeten ordenen om de tegenpartij niet te bombarderen met irrelevante info. Het voordeel van internet is iig dan nog dat je eea kunt nalezen en veranderen vóór je het plaatst, in een gesprek gaat dat niet lukken.
Weet je wat het is Romkabouter, veranderingen gaan nooit zonder slag of stoot, ik vind het verstandig om te kijken wat en waar het in het verleden mis is gegaan, maar omdat nu als argument te gebruiken om het nu maar niet meer te doen?
Waarom we eerst gaan samenwerken en daarna over aansluiting gaan praten is simpel.
Natuurlijk kun je leren uit het verleden, maar als je kijkt naar het heden zijn er van de kleine clubjes binnen het KNHS maar zeer weinig écht tevreden.
Wij willen graag dat in ieder geval L1 en L2 ruiters zonder cap mogen rijden op maneges met een veiligheidscertificaat. En dat kan alleen als de KNHS ons syteem erkend of in ieder geval gedoogd.
Het erkennen van het levelsysteem heeft weinig met de KNHS te maken, dat kan los daarvan ook funktioneren.
Ik zie niet in waarom de KNHS voor de zéér kleine westerngroep een uitzondering zou maken om zonder helm te mogen rijden, terwijl dit nog niet eens geldt voor zeer bekende namen op dressuurgebied. Ook de Z1 en hogere ruiters zijn in een gecertificeerde manege verplicht om een helm te dragen.
En ik weet best dat er maneges zijn zonder veiligheidscertificaat en dat je ook op een weiland kan rijden of een hal huren (alhoewel men geen enkel idee heeft over kosten voor de aanleg van een tijdelijke bak in een hal), maar realistisch gezien is dat geen oplossing voor de toekomst.
Kan men aangeven bij hoeveel van dit soort accomodaties men is wezen kijken c.q. interesse in heeft getoond??
Steeds meer accomodaties krijgen een veiligheidscertificaat en al die accomodaties zijn straks taboe voor het westernrijden met hoed, als we er nu niets aan doen.
Ik denk dat er genoeg bedrijven over zullen blijven, w.o. westernbedrijven die al helemaal niet zitten te wachten op certificering.

Verder willen we een schone sport, het is niet te bewijzen en ik zal ook zeker niemand beschuldigen, maar er zijn mensen in de westernsport en dat zijn niet de minsten en je vind ze misschien ook niet op fora, die op z'n minst twijfels hebben of onze sport nu wel zo schoon is als sommige mensen denken. Dus willen we niet wachten met een dopingreglement totdat aansluiting een feit is.
Als je op doping controleert moet je bij overtredingen ook sancties kunnen opleggen en dat is de reden dat we in overleg met de KNHS willen kijken of we hiervoor regels kunnen opstellen. Regels die fair en juridisch verantwoord zijn.
Wat kan de KNHS wel wat de Federatie zelf niet kan??
Waren er tot nu toe geen regels voor doping of heeft men die gewoon nooit durven gebruiken omdat 'ons kent ons' in het kleine westernwereldje zo snel tot repercusies leidt.
Onder de naam van de 'grote' KNHS is dit makkelijker uit te voeren onder het mom van 'helaas we moeten nu wel'.

Dat we ook willen samenwerken op het gebied van publiciteit komt omdat we vinden dat de westernsport meer genoemd mag worden in KNHS publicaties en op hun site.
Denk je nu werkelijk dat 'western' ineens harder gaat groeien c.q. bekender zal worden als we een 'bladzij' op de site van de KNHS gaan krijgen.
Het enige waar echt tijd en geld aan besteed wordt is dressuur en springen en wat er over blijft moet verdeeld worden en is dus peanuts te noemen.
Andere kleine clubs hikken al jaren tegen ditzelfde euvel aan.

Als je wil samenwerken met de KNHS kan dit door horizontaal aan te sluiten. Dit is dus een samenwerkingsverband en ben je geen lid van de KNHS maar spreek je met elkaar af hoe je met elkaar omgaat en wat je voor elkaar kan doen.
En juist die afspraken zijn zo belangrijk om te weten, vooraf of iig op een ALV.
Immers ook hierin kunnen dingen voorkomen waar westernrijdend Nederland helemaal niet op zit te wachten.

Bij verticale aansluiting bij de KNHS wordt je lid van de KNHS met alle voor en mogelijke nadelen.
Over verticale aansluiting gaan we overleggen middels een te vormen werkgroep van FNW bestuursleden en mensen van de KNGS,
Wij denken dat die werkgroep minstens 2 jaar nodig heeft om alle kreukels glad te strijken en alle juridische en reglementaire zaken te regelen. Waarbij uiteraard naar de regelboeken van de verenigingen wordt gekeken en er contact zal worden onderhouden met de am moederverenigingen.
Ik begrijp nu dus goed, dat er over de samenwerking al niet gestemd gaat worden op de ALV. Dat er verder gewoon doorgegaan wordt met inlijving bij de KNHS en dat men verwacht hier nog 2 jaar voor nodig te hebben.
Waarschijnlijk in de hoop dat de leden na 2 jaar al zo gewend zijn aan de status quo dat de overgang naadloos zal verlopen.

En als ik lees 'moederverenigingen??" hebben we het dan alleen over de Paints of wordt en passant ook de Quarters hierin betrokken ??

Er zal een nieuwe vereniging opgericht worden, de nationale vereniging westernrijden waarbij verenigingen zich kunnen aansluiten als de ledenraad van die verenigingen zich daar positief over uitspreken. De federatie zal uiteindelijk ophouden te bestaan.
Wat is de reden om wederom een nieuwe vereniging op te richten (NVW)??
Behouden de verenigingen ook hierin hun eigen gezicht of is dit juist niet de bedoeling.

In dit hele traject zullen de leden van de onderliggende verenigingen regelmatig op de hoogte gehouden worden van de vorderingen en uiteindelijk zelf mogen uitspreken of het behaalde resultaat van de besprekingen dusdanig is dat men aansluiting verantwoord vind.
De verenigingen op dit moment zijn er vier, immers de Appies hebben al afgehaakt. Als na 2 jaar die verenigingen accoord gaan met opgaan in de KNHS hebben zij een stem in het voortraject gehad. Eventuele andere verenigingen die alsnog aansluiting bij de NVW zoeken zullen dus moeten slikken en het nemen zoals het is.
Zoals je ziet nemen wij alles heel serieus en gaan niet over een nacht ijs. We willen zo snel mogelijk aansluiten maar alleen als alles tot in de puntjes geregeld is. Omdat wij denken dat zoiets toch veel tijd nodig heeft en we in die tijd toch verder willen gaan met de ontwikkeling van de sport hebben we besloten eerst een samenwerkingsovereenkomst te sluiten.
Het was wel zo aardig geweest als de ALV zich eerst had mogen uitspreken voordat dit besloten werd ondanks alle goede en serieuse intenties.
Dit alles kost heel veel energie en vrije tijd en wordt door mensen gedaan die niets dan het goed met de westernsport voor hebben.
Kan je begrijpen dat bij die mensen het water wel eens overkookt als zij signaleren dat ze op in hun ogen unfaire manier worden aangevallen.
Kritiek mag, kritiek is nooit leuk maar soms wel goed. Veel dingen binnen de westernsport zijn ten goede veranderd doordat mensen kritiek hadden of meedachten. Maar zoals "bobo's" met kritiek moeten kunnen omgaan en dat soms niet goed doen, zo moeten kriticasters leren om hun kritiek goed te funderen en niet maar zo moeten roepen en argumenten te gebruiken die onjuist zijn, alleen om hun gelijk te halen.
Want hun kritiek wordt gelezen door insiders maar meer nog door outsiders en die krijgen op deze manier een verkeerd beeld van de gang van zaken.
Als door mijn schrijven mensen zich aangevallen voelen die dat eigenlijk niet hoeven omdat hetgeen geschreven is niet op hun slaat, dan vind ik dat jammer en spijtig. Dat is het nadeel van het communiseren op deze manier.
Het spreekwoord zeg, hoge bomen vangen veel wind, maar mag ik dan soms even een windschermpje plaatsen?
Tot slot kan je je nog afvragen waarom ik dit niet eerder op deze manier heb uitgelegd. Simpel, de voorzitters van de verenigingen wilden eerst aan hun eigen bestuur verslag uitbrengen en daarna hun eigen leden informeren. Door deze "discussie" heb ik ze die ruimte niet kunnen geven.
Als je erg kritisch bent zou je kunnen zeggen dat ze niet op tijd met hun leden hebben gecommuniseerd, maar hebben ze die tijd gekregen?

Ik neem aan dat na elk gesprek met de KNHS er een geschreven rapport komt wat per direkt gemailed kan worden aan de diverse bestuurdsleden. Ook die hoeven dus niet al te lang op de nieuwste info te wachten.
Het informeren van de eigen leden hoeft niet te wachten tot een ALV, dat had ook al eerder gekund. Zeker gezien de hoeveelheid aan info die men nu in 1x op een vergadering voor de kiezen krijgt.