[WN] Waarom is een cap zo´n taboe bij westernruiters?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

CherokeeChum

Re: Waarom is een cap zo´n taboe bij westernruiters?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 10:38

Ok, draag geen cap...op wedstrijden.
Waarom niet? Omdat ik er niet uit wil zien als Calimero.
Een paard waarop ik een cap moet dragen in mijn ogen nog niet klaar is voor wedstrijden.
Ik niet opgelegd wil krijgen door een ander wat ik op mijn hoofd dien te dragen.
Ik niet overtuigd ben van de schijnveiligheid die cap bied,en ik het een hinderlijk ding vind.
Whats next? een complete Rugbyoutfit?
Ik draag een doodenkele keer zo'n ding met zadelmak maken,of een eerste buitenrit met een jong onervaren paard,thats all.

dropje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 11:40

Het Item "Helm/Hoed" is ook bij ons op de manege "Hot "

Wij hebben te horen gekregen dat ivm het veiligheidscertificaat wij nu ook VERPLICHT zijn om een helm te dragen, dus het gaat niet om ONZE veiligheid, het gaat om het certificaat!

Een van onze Westernruiters, met een jong paard, kukelde van haar paard af , droeg netjes een helm, maar is toch reeds 3 weken niet in staat om te rijden.. Is de volgende stap dat we VERPLICHT worden een bodyprotector te dragen? Of, zoals Cherokee al aangeeft, een complete rugby-outfit?

Wij zijn echt niet tegen het dragen van een helm, zeker niet voor manege/jonge en-of onervaren ruiters, maar na meer dan 35 jaar rij-ervaring zie ik mijn echtgenoot en mijzelf echt niet meer een helm rijden. Volgens mij zijn we oud en wijs genoeg om deze beslissing zelf te nemen.
Toen mijn paard nog een jonkie was, zelf zadelmak gemaakt trouwens, had ik ook netjes een calimero-dopje op. Nu, na 9 jaar weet ik zeker dat ik haar wel een beetje ken Haha! , en onze Rarebier van 18 is het tijdperk van bokken enzo ook reeds lang gepasseerd.. Cool

NoaSky

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 12:42

Miss_Montana schreef:
MissBenthe85 schreef:
Ik rij ook niet met cap.. het is inderdaad zoals sommige zeggen, mooi westernzadel en hoofdstel en dan een cap opdoen?? Nee sorry voor mij niet.

Even tussendoor: Je hebt hartstikke leuke (western)caps en dan doe je geen cap op omdat het niet staat bij je hoofdstel en zadel? Doet dat er dan iets toe? Dat er uberhaupt gedacht word dat mensen daarnaar gaan kijken: Haha kijk nou eens wat stom, ze rijd met westernhoofdstel en zadel maar wel met cap! Wat een schande Nee volgens mij kijken mensen er niet eens naar, ik zou het anders wel heel stom en oppervlakkig vinden als mensen dat zouden doen. Want het enigste wat ertoe doet is dat paard en ruiter een goed team vormen. Met of zonder cap Knipoog

Het was ook maar een voorbeeld zoals je verderop in de post hebt kunnen lezen. En inderdaad het gaat om de combinatie paard / ruiter. Het team dat ze maken, het vertrouwen dat ze in elkaar hebben. En het team dat ik ermee vorm, het vertrouwen dat ik in haar heb en zij in mij is voor mij genoeg om te beslissen dat ik niet met cap rijd.

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 16:03

Waarom nou alweer zo'n onzinnge topic over de caps daar zijn al zoveel topics over

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 16:07

omdat de TS er een paar vragen over had en wij gereageerd hebben. daarom.

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-08 19:01

MSQuincyTE schreef:
Waarom nou alweer zo'n onzinnge topic over de caps daar zijn al zoveel topics over

Dit gaat helemaal niet over onzinnige dingen. Slapen
Lees eerst het topic door voordat je reageert. Clown

Ik ben iig heel wat wijzer geworden als niet-western ruiter.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 19:44

En in het kader van de ontwikkelingen op korte termijn is het juist goed om dit 'warm' te houden Haha!

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 20:37

Is het überhaupt wel eens gebeurd dat iemand tijdens een westernwedstrijd ernstig letsel heeft opgelopen dat voorkomen had kunnen worden door een cap?

Ik denk dat het protest zo fel is, omdat de hoed hèt symbool van de cowboy en dus ook van de westernruiter is. Een westernruiter verbieden om een hoed te dragen is hetzelfde als een moslima verbieden een hoofddoek te dragen. Ook die hoofddoek is in feite niet nodig, want het staat niet in de Koran, en het is veiliger om 'm niet te dragen, maar het is toch heel belangrijk voor de cultuur en identiteit.

Toen er een tijdje geleden werd gesproken over een eventuele aansluiting bij de KNHS, zag ik de bui al hangen. En ik denk dat het niet bij de capverplichting zal blijven. Straks zijn de sporen aan de beurt, en bepaalde oefeningen, en de jurering, en ga zo nog maar even door.

En hoe gaat dat straks op het FNW-NK? Moet je dan als je met je paint in een paintonderdeel rijdt een hoed op? En als je op dezelfde dag, in dezelfde bak, met hetzelfde paard, met dezelfde jury, hetzelfde onderdeel rijdt bij de WRAN moet je je hoed even omwisselen voor een cap.... Gestoord

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 20:44

Naar mijn weten is er nog geen ongeval geweest wat door een cap had kunnen worden voorkomen, maar ik ben niet overal bij en weet niet alles. Dus als er iemand is die het wel weet mag die zich melden Haha!

Op je stukje omtrent het Federatie-NK versus helm/hoed denk ik dat als de NL-Paintclub meegaat met de KNHS-goedkeuring dat ook zij er aan zullen moeten geloven. Want zolang de Federatie iets organiseerd (middels de SWRN) gaat het onder hun auspiciën en dus ook regels.
Dus ook hier geldt dat de Paintclub zich op hun ALV goed moet beraden wat ze willen Haha!
Meedoen = helmverplichting t/m L3 , niet meedoen is a la Quarterclub met eigen regels alleen verder.

vrolijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 21:28

lijkt me best een grappig gezicht al die capies met de halter *LOL*

ik start meer NRHA en hoop toch niet dat die er ook aan mee gaan doen.
start ook paint maar daar heb ik nog niks over gehoort

niet dat ik daardoor geen wedstrijden meer zal rijden hoor
bedoel daar vind ik het niet te erg voor.
maar heb het toch liever niet Knipoog

Yank

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 22:39

Ik reed eerst ook een hele tijd zonder cap (vond het ook geen gezicht en dat vind ik nu nog steeds niet), maar inmiddels rij ik eigenlijk elke keer met cap. Ik vind dat eigenlijk helemaal niet belangrijk of iets nu wel of niet staat, als het veiligheid betreft. Je rijdt ook niet om mooi te zijn, maar omdat je er als het goed is plezier van hebt. Of een cap nu werkelijk zijn nut heeft, weet ik ook niet.
Een paard is nooit volledig te vertrouwen, dat kan niet. En ookal heb je een relatief betrouwbaar paard onder je bips (zoals ik), als je ergens op zit kun je er ook vanaf vallen (dat is nu eenmaal zo Haha! ) om wat voor reden dan ook.
En tja, zo heeft elk punt/issue wel een andere kant en voor alles is wel wat te zeggen natuurlijk.

Mensen moeten helemaal zelf weten of ze een cap dragen of niet, daar maak ik geen probleem van. Eerlijk gezegd vind ik dat ook niet iets om me druk over te maken.

Ik begrijp wel dat de wedstrijdruiters balen van de nieuwe regels mbt het dragen van een cap. Die slaan natuurlijk nergens op, zover ik het heb begrepen. Koe

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 09:28

Yank schreef:
Je rijdt ook niet om mooi te zijn, maar omdat je er als het goed is plezier van hebt.

Ik denk toch dat je je daarin vergist. Wij gaan met onze paarden toch wel degelijk voor de show en hoe we er uit zien.
Daarom heet het een show!

Yank schreef:
Een paard is nooit volledig te vertrouwen, dat kan niet.

Ja hoor, dat kan wel. Als je paard goed genoeg kent weet je ook hoe hij soms kan reageren en ben je daar alert op. Dat heet je paard kennen.

Er op vertrouwen dat hij nooit een stap verkeerd doet en nooit ergens van schrikt, dat kan idd niet Knipoog
Maar dat is meer naief dan vertrouwen vind ik Knipoog

westernappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 17:09

some riders hear them think,some don't hear them scream Haha! een hoed hoort imo bij de eigen identiteit van de westernruiter,een cap moet een keus zijn,geen plicht.punt.jammergenoeg moet ik ook een cap op op mijn fnrs manege,zoniet krijg ik een hoefklem op mijn paard dus ben ik op zoek naar een passende cap(maat 61,kan ff duren Clown )maar voor shows geld imo de keus en niet de plicht.
anders gaat onze eigen identiteit verloren.ik ben bang dat we op de drempel staan van vergaande regeloplegging vanuit de knhs enzo,en daarmee de teloorgang va n onze eigen identiteit Boos!

bnb

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 21:52

westernappie schreef:
some riders hear them think,some don't hear them scream Haha! een hoed hoort imo bij de eigen identiteit van de westernruiter,een cap moet een keus zijn,geen plicht.punt.jammergenoeg moet ik ook een cap op op mijn fnrs manege,zoniet krijg ik een hoefklem op mijn paard dus ben ik op zoek naar een passende cap(maat 61,kan ff duren Clown )maar voor shows geld imo de keus en niet de plicht.
anders gaat onze eigen identiteit verloren.ik ben bang dat we op de drempel staan van vergaande regeloplegging vanuit de knhs enzo,en daarmee de teloorgang va n onze eigen identiteit Boos!

Hear, hear!!!! Go jij! Go jij!

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 23:47

Romkabouter schreef:
Yank schreef:
Je rijdt ook niet om mooi te zijn, maar omdat je er als het goed is plezier van hebt.

Ik denk toch dat je je daarin vergist. Wij gaan met onze paarden toch wel degelijk voor de show en hoe we er uit zien.
Daarom heet het een show!

Pling Kijk daar ga ik de fout in, tis een show en ik zou moeten showen. Ik snapte het al niet, maar ja ik rij dan ook met cap Lips are sealed
Sorry hoor maar van dit soort opmerkingen zakt mij toch spontaan de broek af. What the **** heeft de show nou te maken met het dragen van een cap. Man als ik dat ding op mijn kop wil, wil ik dat ding op mijn kop. Waarom zou een hoed mooier zijn dan een cap???? om het beeld????? Om het mooie??? tjonge ik geloof dat ik idd maar cavia's ga fokken ofzo. Als je alleen daarom naar een wedstrijd moet om je prachtige showkleren (met hoed!!) te kunnen showen, ipv om lekker te kunnen rijden......... geef mijn portie dan maar aan fikkie. Wat een flauwekul.

Het enigste waar het om draait....... en dan ook echt het enigste!!! is de manier waarop de wran ineens van capverbod naar capverplichting is gegaan (met bijbehorende belachelijke regels en de manier waarop deze zijn ingevoerd). Wie, hoe en waar wel of niet dat ding op zijn/haar kop wil zetten is diegene zijn eigen beslissing. Dus schei aub uit over dat gezemel over shows enz en get to the point.
Het draait toch uiteindelijk maar om 1 ding. Dat de leden ZELF willen kunnen bepalen of ze dat ding op hun kop zetten te ja of te nee.

@Rom speciaal plaatje voor jou, zo beter dan??? Je kan zeggen wat je wilt maar het is met hoed Slim
Afbeelding

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 10:31

Zeg Rina, spring niet altijd zo op de kast zeg Rolleyes
Lees na eerst maar eens goed wat ik schrijf.

Natuurlijk is het belangrijk om plezier te hebben, maar daarnaast is het wel een show en ik wil dan ook showen, anders kan ik ook wel in een afgeragde spijkerbroek, petje en een t-shirt gaan rijden.
Een hoed vind ik inderdaad mooier dan een cap, dat jij dat niet vind is jouw mening.

En ik ga niet op een show alleen maar om lekker te rijden, ik ga ook op een show om me met anderen te meten en te laten zien wat ik kan. En daar horen voor mij ook showkleren bij. Met hoed, omdat ik dat mooier vind dan een cap.
Bovendien zie ik jou ook in showkleren op een show verschijnen, dus volgens mij ga jij ook niet alleen maar om lekker te kunnen rijden?

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 20:49

Voor mij is het vooral even wennen na altijd starten met hoed. Zo een hoed is niet goedkoop en maakt ( zoals al een paar keer gezegd) het plaatje compleet.

Zelfde idee is dat je als Z ruiter ineens niet meer met hoed mag starten.

Het is handig dat een cap mag bij de western, ook bv in de hogere klasses. De keuze moet bij de ruiter liggen. Het zou absurd zijn als je die keuze niet mag maken, bv thuis wel met cap rijdt en op een wedstrijd dat niet zou mogen.

Maar voor mij dus geen keuze in de L3, maar nu gewoon met cap. Even wennen... en hopelijk volgend jaar in de L2 starten met hoed.

Ik heb begrip voor de situatie en maak me er niet al te sappel om, maar als mijn voorkeur wordt gevraagd, kies ik persoonlijk voor zonder cap. Ik heb ook vallen gehad waarbij de cap erg fijn was. Maar ik rij nu al jaren zonder, heb al jaren geen valpartijen gehad in de meest extreme situaties. En de keren dat ik in het verleden ben gevallen was dat op mijn kont.

Maar zou ik een ander paard rijden zou ik zeker kiezen voor cap en extra veiligheid.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 12:16

Ik vind dat je met western prima een cap kunt dragen. Die heeft nl helemaal niks met de discipline waarin je rijdt te maken maar met je veiligheid! Het is onzin om te denken dat westernpaarden veiliger zouden zijn dan andere soorten. Ooit als eens gevallen na een flinke slidingstop?! Of met je quarter gestruikeld in galop? Ik bedoel maar ....

Dat je op wedstrijden een hoed en geen cap draagt, oke, dat is een keuze, net zoals een hoedje bij dressuur, maar persoonlijk vind ik dat ook onzin. Juist hele goede paarden hebben over het algemeen wat meer pit en zijn wat heter, dus ook eerder kans op een onverwachte beweging lijkt mij. Altijd een cap op elk nivo en in elke discipline lijkt mij een prima plan Haha! ! Of in elk geval de keuze aan de ruiter zelf!

Het westerngevoel zit m naar mijn mening ook echt niet in mijn hoofddeksel, maar in de manier van rijden en omgaan met je paard. Daarbij ziet mijn paard mijn hoofd niet, ik zelf niet dus enkel alleen een toeschouwer! Waarom dan geen cap? En de nieuwe caps zijn heel licht zodat je ze bijna niet voelt.

Misschien moet je zelf hoofdletstel hebben gehad of van nabij hebben gezien om overtuigd te zijn van een cap ... Verward

Voor de duidelijkheid: ik rijd western en heb vroeger dressuur gereden.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 13:00

Tja, waarom hebben we dan niet allemaal bodyprotectors om?
Is ook een stuk veiliger Ja

Wat je zelf al zegt: De keuze aan de ruiter zelf is een heel goed plan! Maar verplicht? Nee, daar ben ik absoluut mee oneens en het heeft nog niet eens een wettelijke c.q. verzekeringgrond ook! Het is pure betutting.

Kaunos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 13:15

DubbelDun schreef:
Naar mijn weten is er nog geen ongeval geweest wat door een cap had kunnen worden voorkomen, maar ik ben niet overal bij en weet niet alles. Dus als er iemand is die het wel weet mag die zich melden Haha!

Een cap zal inderdaad geen ongeval voorkomen, maar ik weet niet of ik dit nu nog had kunnen typen als ik april vorig jaar geen cap had gedragen. Ik ken mijn paard goed en hij is erg braaf, toch draag ik, zeker op buitenritten altijd een cap. Mijn paard is buiten in het veld gestruikeld in de galop (wat tot dan toe ook nog nooit gebeurd is) waardoor we met zijn tweeen tegen de grond zijn gesmakt. Precies tot daar weet ik nog alles en dan is er een zwart gat waaruit ik 1,5 uur later weer wakker word in het ziekenhuis. Ik had uiteindelijke 'alleen maar' een zware hersenschudding. Zonder cap zou ik wel eens serieuze hersenbeschading kunnen hebben gehad.

Wedstrijden heb ik tot nu toe wel met hoed gereden, ookal mocht een cap altijd al wel bij de beginners (tenminste, zo lang ik dan wedstrijden rij). Ik heb mijn cap wel altijd bij me gehad en als ik het gevoel zou hebben met inrijden dat mijn paard een erg onrustige dag heeft, had ik hem wel opgedaan ipv de hoed. Mijn cap bezorgt me overigens geen hoofdpijn....mijn hoed wel....
En om eerlijk te zijn ben ik van mening dat het iedereen zijn eigen keuze zou moeten zijn. Als het moet om een cap te dragen op wedstrijd dan doe ik dat, maar een hoed vind ik wel veel mooier.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 13:19

@Kaunos : maar dat had je dus tijdens een wedstrijd ook kunnen gebeuren. Een paard kan altijd struikelen.
Ergens is het dus vreemd dat je wel selektief een hoed draagt.
Let wel dat moet je zelf weten hoor Haha! van mij mag het Haha!
Het gaat mij om de inconsistentie van het geheel.

dropje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 13:24

Inderdaad Rom, niet alleen betutteling, zelfs discriminatie!
Als het bij wet geregeld zou zijn, geldt het voor alle ruiters, welke discipline en waar je staat met je paard dan ook

Nu is het zo dat alleen als je bij een manege met veiligheidscertificaat staat, een cap moet dragen.
Die betreffende manege kan ook geen kant op, want die wordt in de tang genomen van "als jij niet zorgt dat al je ruiters een cap dragen, mag jij geen wedstrijden meer organiseren en nemen wij je veiligheidscertificaat af! Ze zeggen nog net niet "lekker puh" ....

Dus, de manegehouder ziet zijn inkomen ( wedstrijden, hapje, drankje, je kent dat wel) in het gedrang komen en zegt braaf: ja mijnheer de KNHS, ik zal braaf doen wat er gezegd wordt...

Vervolgens wordt je als prive-ruiter met vrije wil en meningsuiting gedwongen zo'n ding op je hoofd te zetten want anders... van 't erf af terwijl 30 meter verderop een boerderij zit waar de kindertjes lekker op hun pony's crossen.. let wel.. zonder cap!
Hoezo, gelijke monniken - gelijke kappen????

Nogmaals, voor alle duidelijkheid: Ik ben absoluut niet Anti-cap, ik wil alleen de vrijheid om zelf uit te maken of ik ja of nee zo'n ding op zet.

Kaunos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 13:44

@DubbelDun: ik heb ook sinds mijn val geen wedstrijd meer gereden en daarvoor had ik de bak ook wel zo nu en dan geen cap op. Ik heb nu geen keuze meer met wedstrijden, maar weet eigenlijk ook niet of ik voor de hoed danwel cap gekozen zou hebben. Je hebt gelijk dat het niet helemaal consequent is, maar ik haakte ook vooral aan op je opmerkingen over het voorkomen van een ongeval.
En ja, in principe kan het paard ook in de bak struikelen, alleen daar heb je geen oneffenheden zoals in deze situatie het geval was (een vrijwel onzichtbaar greppeltje....sindsdien galoppeer ik dus ook niet meer op dat stuk pad en alleen nog maar op stukken waar ik het pad sowieso goed kan zien).

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 17:43

Kaunos schreef:
Zonder cap zou ik wel eens serieuze hersenbeschading kunnen hebben gehad.

Klopt, maar misschien ook niet Pling

janedoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 01:22

simodi schreef:
Misschien moet je zelf hoofdletstel hebben gehad of van nabij hebben gezien om overtuigd te zijn van een cap ... Verward

Je kunt zelfs een hersenschudding oplopen als je op je stuitje valt. Dus dan kun je wel netjes een cap dragen maar daar heb je dan ook zo weinig aan!

Ik vind ook dat de ruiter zelf de keuze moet hebben tussen cap of hoed.
Maar de WRAN organiseert volgens mij alleen nog maar wedstrijden op manege's die gecertificeerd zijn. En op die gecrtificeerde maneges zijn ALLE ruiters verplicht een CAP te dragen. Jammer hoor...........