[WN] trail te moeilijk?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marieke

Re: trail te moeilijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 13:55

Cer schreef:
Marieke schreef:
Hadden wij het hier niet over de open junior reining?

Nope... Tong uitsteken

Flauw he

Alida is toch open? Verward
En junior trail is open Ja
Anders heb je amateur junior trail Tong uitsteken

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 13:57

marieke waarom schrijf je dan reining op?

Marieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 13:58

spatter schreef:
marieke waarom schrijf je dan reining op?

ROFL Nerd Bloos

Waar je hart vol van is..... Rolleyes

Splash

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 17:20

dofuzz schreef:
er wordt toch van een mug een olifant gemaakt dames en heren. voor diegenen die weinig reizen kunnen ook op internet vele wedstrijden volgen op de livestream. daarin zie ik dat over heel europa naar de moderne trail overgegaan wordt en dat dat relatief weinig problemen oplevert voor de overgrote meerderheid van de deelnemers, sr of jr.
een ander voordeel werd al aangegeven en dat is dat er voor haast elk obstakel thuis kan getraind worden. op show worden ze gewoon samengesteld en dat geeft de ruiter en het paard toch een voordeel.
verder slaat naar mijn mening romkabouter nagels met koppen ! noch in de Nederlandse wetgeving, noch in eender welke rulebook staat geschreven dat je niet vooraf mag trainen en je paard en jezelf voorbereiden. zoals ook al eerder gesteld is een show een plaats waar je het resultaat van je voorafgaande arbeid afmeet aan het oordeel van een (geschoold) beoordeler en aan de voorafgaande arbeid van anderen, waarbij je talent en fysische mogelijkheden van je paard in acht neemt. op wedstrijd gaan om op wedstrijd te gaan kan niet het doel zijn maar hoort het resultaat van te zijn.
maw breng je een jong paard naar bv Ghislaine Duchene (canadese, woont in Italie, meermaals EK trail, western riding,enz) gaat die anderhalf tot 2 jaar in training vooraleer die klaar en broke genoeg is om op wedstrijd te gaan. als zo iemand die moeite neemt, waarom moet men dan per sé in nederland op wedstrijd kunnen gaan met een paard wat amper zadelmak is (om het zo maar es te zeggen) om dan te klagen dat de proef te moeilijk is ?
trouwens is mijns inziens de beste manier om een jong paard te introduceren aan wedstrijdomstandigheden nog steeds de horsemanship (met zijn individueel en rail gedeelte). als je daar goed en makkelijk meekunt kun je aan trail, western riding, reining of whatever gaan denken

Met deze uitspraken ben ik het absoluut niet eens. Het paard waar ik het over heb was niet 'amper' zadelmak maar al een aantal jaren onder het zadel. Veel geoefend hebben we ook alleen wat we op die wedstrijd tegen kwamen was echt te moeilijk voor een beginner parcours. Mensen schrijven zich niet voor niks in bij 'beginners'. In iedergeval niet om een pro parcour tegen te komen.
Dat driekwart van de deelnemers gediskwalificeerd werdt moet toch ook al heel wat zeggen over de opbouw van een trail parcour.
Daarnaast was er een reden voor de moeilijkheids graad van dit parcour. Om 1 of andere reden moesten de beginners het zelfde parcour afleggen als de amateur/pro's. Men nam nog niet de moeite om het parcour aan te passen. Geen wonder toch dat driekwart van deelnemers gediskwalificeerd werden.
trouwens, mij hoor je niet klagen. Ik geef gewoon antwoord op de vraag van de ts.

Dat je pas na twee jaar trainen op wedstrijd zou moeten vind ik trouwens ook complete onzin. Op wedstrijden kun je ook oefenen door je in te schrijven in een klasse waarvan je denkt en thuis ondervindt dat jij en je paard het aankunnen.
Een aspirant springpaard stuur je ook niet een Z parcours in terwijl hij nog maar op B of L nivo zit!?

Splash

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 17:33

Touwens, ben laatst hier nog naar een show van de AQHA geweest en heb bij de amateur trail staan kijken. Dat vond ik beter te doen dan dat beginners parcours destijds in NL.
Idd wel veel balken wat ik wel erg jammer vind. Bruggetje en hek waren er wel maar verder niks spannends.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 17:35

Splash schreef:
Een aspirant springpaard stuur je ook niet een Z parcours in terwijl hij nog maar op B of L nivo zit!?

Dat klopt, maar dan doe je Z parcours toch ook niet omlaag omdat anders die paarden niet mee kunnen doen?
Jij had gewoon pech op die wedstijd, blijkbaar was er iets mis gegaan op die wedstrijd. Dat is natuurlijk wel jammer.

De open junior trail blijft natuurlijk wel open. Ik vind het ook geen reden voor schaamte als je met je juniorpaard toch die trail gaat doen en te moeilijke dingen gewoon overslaat Lachen
Sowieso vind ik het persoonlijk niet erg of slecht als iemand de keus maakt een hindernis over te slaan. Ik vind dat alleen maar netjes van de ruiter.

Splash

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 17:50

Romkabouter schreef:
Splash schreef:

Dat klopt, maar dan doe je Z parcours toch ook niet omlaag omdat anders die paarden niet mee kunnen doen?
Jij had gewoon pech op die wedstijd, blijkbaar was er iets mis gegaan op die wedstrijd. Dat is natuurlijk wel jammer.

De open junior trail blijft natuurlijk wel open. Ik vind het ook geen reden voor schaamte als je met je juniorpaard toch die trail gaat doen en te moeilijke dingen gewoon overslaat Lachen
Sowieso vind ik het persoonlijk niet erg of slecht als iemand de keus maakt een hindernis over te slaan. Ik vind dat alleen maar netjes van de ruiter.

Dat was idd jammer op die wedstrijd. Toch hebben we ervan genoten en veel geleerd. Ik heb idd verschillende dingen overgeslagen. O.a. daarom zijn we ook gediskwalificeerd en daar schaamde ik me helemaal niet voor.

Open blijft idd open. Voor de 1 te moeilijk en voor de ander goed te doen.

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 07:18

romkabouter,
bedankt om mijn post correct te interpreteren en te duiden.

ook haalt marieke hier een sterk punt aan . het is niet voor niks dat amateurklassen altijd all ages zijn en enkel in de open er een junior en senior bestaat.

en sport evolueert nu eenmaal op technisch vlak. daarom wordt er in de atletiek nu hoger en verder gesprongen dan ooit en sneuvelen snelheidsrecords

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 08:26

dofuzz schreef:
en sport evolueert nu eenmaal op technisch vlak. daarom wordt er in de atletiek nu hoger en verder gesprongen dan ooit en sneuvelen snelheidsrecords

Met alle negatieve dingen die daar ook bij komen; sporthart, peesproblemen en nog wat zaken.
Dat een mens zichzelf dit aandoet moet hij weten, maar of wij het een dier aan mogen doen vind ik van een andere orde.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 08:45

Sorry, gaan we nu van een vraag over een NK met 2 deelnemers naar de vraag of we wel topsport mogen bedrijven met onze paarden Verward

Lijkt me iets overdreven Knipoog

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 08:48

IK begon niet over een vergelijking met atletiek, dus dan moet je bij Dofuzz zijn Haha!

En ja ik vind idd dat je jezelf af mag vragen of topsport wel zo gezond is, zeker als je beslist over iets wat niet je eigen leven is.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 08:56

Niet zo schermen met "Ik begon niet hoor". Dat hebben we toch al afgeleerd sinds onze kindertijd? Knipoog

Het topsportverhaal ben ik wel met je eens. Maar goed, wat is dan topsport en wat kan dan nog wel door de beugel?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 09:04

Dat is idd een moeilijk iets. Met goede begeleiding, ondersteuning en opbouw kan een paard met aanleg ver komen, maar niet zelden wordt de lat op hoogte van de ruiter gelegd en het plafond van het paard niet geaccepteerd. Zéker bij professionals heeft dit te maken met standing, marktwaarde en gezichtsverlies.
Het paard is dan het kind van de rekening en wordt als oud vuil aan de kant gezet, goed voor een 'amateurtje'.
Ondertussen is de schade al aangericht.

De mens mag dus best wel eens nadenken waar hij mee bezig is, een paard is geen pakje boter tenslotte.

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 09:15

ik ga er even van uit dat NIEMAND meer uit een paard kan halen dan erin zit. daar moeten we mee leren leven.
de toppers in hun discipline beseffen dat ook en trainen navenant. als zij een paard in training krijgen dat niet de fysisch capaciteiten heeft om op hun niveau mee te draaien wordt dat inderdaad afgewerkt als een amateurpaard omdat het niveau daar nu eenmaal lager door gebrek aan ervaring (ik ken althans weinig non pro's die 8 à 10 uur per dag rijden). alleen maar goed dacht ik.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 09:31

dofuzz schreef:
de toppers in hun discipline beseffen dat ook en trainen navenant.
Mee eens, maar de echte top is erg smal, de subtop een stuk breder en daarmee samenhangend het macho-gedrag om te hard/snel te willen presteren met net niet het juiste materiaal, waarbij we weer terug komen op het al eerder langs gekomen rijtje van 'kunde/kennis":
-bewust bekwaam
-bewust onbekwaam
-onbewust bekwaam
-onbewust onbekwaam.

Marieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 10:12

Uhm, gaat dit topic niet over junior trail... Verward

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 10:19

Niet meer Haha!

Marieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 10:21

Romkabouter schreef:
Niet meer Haha!

Nagelbijten / Gniffelen

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 10:22

Oh ja, NU weet ze ineens waar het over gaat.... Clown

Het gaat toch nog steeds over de JT.. maar dan op welk niveau enzo.. Ja

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 10:37

Het bovenstaande is net zo op de junior trail van toepassing als op andere onderdelen.

Marieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 10:52

dofuzz schreef:

Ik ben het met Dofuzz eens... en dat de trail dan moeilijker schijnt te worden is alleen maar logisch. Wat vroeger moeilijk was is nu echt te simpel. Er moet ook een uitdaging liggen. Ja

DubbelDun schreef:
Met alle negatieve dingen die daar ook bij komen; sporthart, peesproblemen en nog wat zaken.
Dat een mens zichzelf dit aandoet moet hij weten, maar of wij het een dier aan mogen doen vind ik van een andere orde.

Ik ben er van overtuigd dat je een paard hierdoor niet harder traint dan normaal. Als we het even bij de trail houden al helemaal niet. Je moet gewoon goed en anders oefenen. Als de balkjes dichter op elkaar liggen, en dat is tegenwoordig een feit, moet je dat gewoon oefenen. Een paard kan dat nou eenmaal, maar dan moet je hem dat wel leren... En ik zie ze daar echt geen sport hart of peesprobleem van krijgen hoor..

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 10:56

Het gaat er een beetje om, denk ik, dat het inderdaad Junior paarden betreft. Dus jonge dieren...
En het niveau van de wereldshow wordt aangehaald.

De vraag is dan, moeten we hier in het kneuterige NL willen dat de jonge hobby-dieren net zo gereden worden als de jonge dieren uit de milliondollarindustrie, of houdt de organisatie er een beetje rekening mee dat men dat hier wellicht wat anders ziet. En dat er dus meer, ipv minder jonge dieren in de trail gestart worden. Open of niet..

Marieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 10:59

Cer... het parcour was niet eens te vergelijken met de World Show! Kwam niet eens een heel klein beetje in de buurt.... Tong uitsteken

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 11:01

Dat vind jij. Blijkbaar vinden anderen (die trail rijden met jonge paarden) dat anders.. En die maken de wedstrijd (of niet natuurlijk Clown )

Marieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 11:02

Nee die vinden het parcour moeilijk...