Anya schreef:veiligheid is niet boven alles.. dan moet je ook een bodyprotector verplicht stellen. In ben procentueel heel vaak op mijn heup gevallen en nog nooit maar dan ook nog nooit op mijn hoofd.
helemaal mee eens
Los daarvan: eigen keuze ja. Ik rij mijn jonge paard met cap. Alle andere paarden niet. Het zit irritant. klopt
En dus draag ik het alleen als ik het veiligheidsrisico hoger inschat dan bij normale (niet jonge) paarden. goed zo, lekker jou eigen keuze
Dat is MIJN keuze. Mijn risico op invaliditeit, afgedekt door mijn ongevallenverzekering en mijn arbeidsongeschiktheidsverzekering. Zoals het mijn keuze is om dagelijks in een erg onveilige auto te stappen (de trein is een stuk veiliger). klopt, en een vliegtuig nóg veiliger, alleen een beetje duur
Dat de KNHS besluit om hallen te verplichten een veiligheidscertificaat af te sluiten doet daar niets aan af. Zo'n voorwaarde kan (volgens mij) alleen terugkomen in een collectieve ongevallen verzekering die voor een hele vereniging/organisatie is afgesloten. En inderdaad wel goedkoper zal zijn als de cap verplicht is. Maar ik hoef geen ongevallenverzekering van een wedstrijdorganisatie. Die heb ik zelf.
ikke ook, betaal me er al scheel aan
Dus de wedstrijdorganisatie of pensionhouder moet alleen zorgen dat de bak veilig is: geen gaten, geen instortend dak, geen uitstekende bakranden o.i.d. Want dat laatste zou een aantoonbare onrechtmatige daad zijn.
en een verbod op een cap zou ook onacceptabel zijn
Het eerste is betutteling (ook van de KNHS) van vooral de verzekeringsmaatschappij. Maar het staat nergens in de wet dat dat moet.
de verzekering huppelt vrolijk achter de KNHS aan
Ik kan leven met een wettelijke verpichting. Maar die is er dus niet.
gelukkig maar
En vorig jaar ALV werd er nog vrij ingewikkeld gedaan over het vrij geven van de cap (dat je die naar eigen wens zou kunnen dragen). Leden waren het daar niet over eens. Er is beloofd dat uit te zoeken en om daar op terug te komen. hebben ze dus gadaan, alleen buiten de leden om
Dat was op hetzelfde moment als het levelsysteem is aangenomen. Volgens mij om het rare effect van open ruiters die onvoldoende niveau hadden maar wél open moesten starten wegens bijvoorbeeld "menles" geven tegen te gaan. En om een duidelijk niveau verschil in tussen de verschillende ruiters te realiseren.
ohw? dat wist ik niet
Van het invoeren van het levelsysteem om de cap een makkelijker plek te geven o.b.v. niveau's was toen nog geen sprake. De gesprekken met de KNHS moesten immers weer opgepakt worden.
moet nog steeds, febr. 2008 pas
Dat het nu allemaal makkelijk in elkaar past, zal zeker zo zijn. Maar dat is voor zover ik me kan herinneren nooit zomaar de opzet geweest.
Wel is sprake van een zekere certificering, die noodzakelijk werd geacht. Als middel om de sport ook professioneel neer te zetten. En daar ben ik het zeker mee eens. jepsikke ook
Maar het gaat me allemaal een beetje te hard. Van "het bestuur gaat nadenken om de cap vrij te geven" naar de cap is verplicht voor level 1 t/m 3 en zou het ook moeten zijn voor l2 ruiters die niet professioneel op het paard van een ander rijden.
ze hebben een paar passen over geslagen, waaronder het benaderen van hun leden, een schande!!
Want ik heb van een verzekeringsdeskundige hier op bokt (die dagelijks juist dit soort zaken behandelt) dat je in vrijwel alle gevallen valt onder WA-verzekering of eigen ziektekosten/arbeidsongeschiktheidsverzekering. Tenzij je de organisator een onrechtmatige daad in de schoenen kunt schuiven.
en dat kan niet als het je eigen keuze is
Dat zou kunnen bij een capverbod. Een verbod zou een onrechtmatige daad kunnen zijn. Je belemmert immers mijn genomen veiligheidsmaatregelen. Maar een capplicht is dan weer iets anders.
ohw zeg je hier ook al
met andere woorden.. hulde anya... HELEMAAL MET JE EENS!!!!