[WN] Waarom geen cap willen dragen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Paintless

Re: Waarom geen cap willen dragen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 16:29

Anya schreef:
veiligheid is niet boven alles.. dan moet je ook een bodyprotector verplicht stellen. In ben procentueel heel vaak op mijn heup gevallen en nog nooit maar dan ook nog nooit op mijn hoofd.

helemaal mee eens Ja

Los daarvan: eigen keuze ja. Ik rij mijn jonge paard met cap. Alle andere paarden niet. Het zit irritant. klopt
En dus draag ik het alleen als ik het veiligheidsrisico hoger inschat dan bij normale (niet jonge) paarden. goed zo, lekker jou eigen keuze

Dat is MIJN keuze. Mijn risico op invaliditeit, afgedekt door mijn ongevallenverzekering en mijn arbeidsongeschiktheidsverzekering. Zoals het mijn keuze is om dagelijks in een erg onveilige auto te stappen (de trein is een stuk veiliger). klopt, en een vliegtuig nóg veiliger, alleen een beetje duur

Dat de KNHS besluit om hallen te verplichten een veiligheidscertificaat af te sluiten doet daar niets aan af. Zo'n voorwaarde kan (volgens mij) alleen terugkomen in een collectieve ongevallen verzekering die voor een hele vereniging/organisatie is afgesloten. En inderdaad wel goedkoper zal zijn als de cap verplicht is. Maar ik hoef geen ongevallenverzekering van een wedstrijdorganisatie. Die heb ik zelf.
ikke ook, betaal me er al scheel aan

Dus de wedstrijdorganisatie of pensionhouder moet alleen zorgen dat de bak veilig is: geen gaten, geen instortend dak, geen uitstekende bakranden o.i.d. Want dat laatste zou een aantoonbare onrechtmatige daad zijn.
en een verbod op een cap zou ook onacceptabel zijn

Het eerste is betutteling (ook van de KNHS) van vooral de verzekeringsmaatschappij. Maar het staat nergens in de wet dat dat moet.
de verzekering huppelt vrolijk achter de KNHS aan

Ik kan leven met een wettelijke verpichting. Maar die is er dus niet.
gelukkig maar Haha!
En vorig jaar ALV werd er nog vrij ingewikkeld gedaan over het vrij geven van de cap (dat je die naar eigen wens zou kunnen dragen). Leden waren het daar niet over eens. Er is beloofd dat uit te zoeken en om daar op terug te komen. hebben ze dus gadaan, alleen buiten de leden om

Dat was op hetzelfde moment als het levelsysteem is aangenomen. Volgens mij om het rare effect van open ruiters die onvoldoende niveau hadden maar wél open moesten starten wegens bijvoorbeeld "menles" geven tegen te gaan. En om een duidelijk niveau verschil in tussen de verschillende ruiters te realiseren.
ohw? dat wist ik niet

Van het invoeren van het levelsysteem om de cap een makkelijker plek te geven o.b.v. niveau's was toen nog geen sprake. De gesprekken met de KNHS moesten immers weer opgepakt worden.
moet nog steeds, febr. 2008 pas

Dat het nu allemaal makkelijk in elkaar past, zal zeker zo zijn. Maar dat is voor zover ik me kan herinneren nooit zomaar de opzet geweest.

Wel is sprake van een zekere certificering, die noodzakelijk werd geacht. Als middel om de sport ook professioneel neer te zetten. En daar ben ik het zeker mee eens. jeps Ja ikke ook

Maar het gaat me allemaal een beetje te hard. Van "het bestuur gaat nadenken om de cap vrij te geven" naar de cap is verplicht voor level 1 t/m 3 en zou het ook moeten zijn voor l2 ruiters die niet professioneel op het paard van een ander rijden.
ze hebben een paar passen over geslagen, waaronder het benaderen van hun leden, een schande!!

Want ik heb van een verzekeringsdeskundige hier op bokt (die dagelijks juist dit soort zaken behandelt) dat je in vrijwel alle gevallen valt onder WA-verzekering of eigen ziektekosten/arbeidsongeschiktheidsverzekering. Tenzij je de organisator een onrechtmatige daad in de schoenen kunt schuiven.
en dat kan niet als het je eigen keuze is

Dat zou kunnen bij een capverbod. Een verbod zou een onrechtmatige daad kunnen zijn. Je belemmert immers mijn genomen veiligheidsmaatregelen. Maar een capplicht is dan weer iets anders.

ohw zeg je hier ook al

met andere woorden.. hulde anya... HELEMAAL MET JE EENS!!!!

Afgod OK dan!

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 16:30

x_Marr schreef:
Tja eigen keus.
Ik zou nooit zonder gaan, heb dat maar 1 keer gedaan, was 3 jaar terug ofzo, nooit bij nagedacht.

Ik vind het zeer dom als je zonder gaat omdat je het irritant vind zitten of niet mooi vind.

Liever dat dan dat je never nooit meer kan paardrijden.
Maarja, sommige mensen denken daar niet aan, pech voor hun als ze nooit meer van het paardrijden kunnen genieten, want het is dan je eigen schuld :)

eindelijk eens iemand die het wel snapt. Haha!

maaykuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 16:31

Op mijn vorige paardje reed ik ook bijna altijd zonder cap.
Nu, met een fris en jong paard, heb ik hem ALTIJD op. En trouwens op elk ander paard ook...

Ik vind een cap nu helemaal niet meer zo vervelend. Knipoog

Smallheal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 16:51

Ik rij ook Western, mét cap Ja
Liever idioot uit zien alss traks een hersenbeschadeging hebben Lachen

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 17:00

Good for you! Heel verstandig!
Ik vind het er (vooral in de westernsport) niet uitzien, niet lekker zitten en neem bewust dat risico! Mag ik asjeblieft??
Wat kan 'jou' t schelen dat ik een gat in m'n kop val?

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 17:03

ik rijd altijd zonder cap behalve als ik denk dat het veiliger is met cap (jong paard, schrikachtig paard)
waarom ik niet met cap rijd ?
gemakzucht, zit niet lekker redenen slaan nergens op want met cap is veiliger

bagage

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 17:23

Sorry, maar ik ben oud en grijs en snap er nog steeds niks van.
Cap is verplicht tot en met L3 omdat dit verzekeringstechnisch gevraagd wordt?
Als ik van mijn paard val, of dit nu op een wedstrijd is, gewoon thuis in de bak of langs de weg, indien ik medische hulp nodig heb, krijg ik die en wordt door de verzekering betaald. Daar betaal ik namelijk maandelijk een flink bedrag voor.

Het enige verschil dat er zou kunnen zijn, is dat ik als ik op een wedstrijd van mijn paard donder, als gevolg van mismanagement van degene die de plaats, van het te houden evenement, runt. Dan nog krijg ik gewoon geneeskundige hulp, maar kan de verzekering hem dan wel verantwoordelijk stellen. Ligt hier het probleem?? Kan een L2 of een L1 rijder dat dan niet, als hij of zij van z'n paard klapt?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 17:46

sflj schreef:
Nou voor een hoop mensen is dat best een belastende belevenis en dan moet er weer slachtofferhulp geregeld worden voor de achterblijvers die het van dicht bij gezien hebben Knipoog

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 17:48

DubbelDun schreef:
sflj schreef:
Nou voor een hoop mensen is dat best een belastende belevenis en dan moet er weer slachtofferhulp geregeld worden voor de achterblijvers die het van dicht bij gezien hebben Knipoog

bekijk het van een andere kant , je bent dan getraumatiseerd dan kan je de ziektewet in Gestoord

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 17:49

Gezien mijn werk zal het wel werken op therapeuthische basis worden Haha!

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 17:50

x_Marr schreef:
Bij heel veel mensen die een val hebben gemaakt heeft hun cap hun leven gered, lijkt me dus wel dat het veiliger is Lachen

Bij nog veel meer mensen die gevallen zijn heeft het helemaal niks uitgemaakt Haha!

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 17:55

Niks uitgemaakt is altijd nog wat anders dat het in negatieve zin is geweest Knipoog

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 18:00

Ja dus? Het blijft zo dat het niets uit heeft gemaakt Haha!

AndreaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 18:04

Een cap zit dan misschien wel niet lekker, maar iets als een gat in je hoofd zit volgens mij ook niet bepaald lekker.
Heb geen spiegel in de bak hangen, dus ik hoef me er niet aan te storen dat het er lelijk uit ziet.
Voor mij dus ALTIJD een cappie op mn hoofd!

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 18:07

Ik was blij dat ik GEEN cap op had toen ik met mijn paard over de kop sloeg en mijn paard boven op mij landde! Mijn paard heeft er alles aan gedaan om niet op mij te staan maar kon helaas niet anders. Met zijn voorbeen heeft hij net boven mijn linkerwenkbrouw mijn gezicht geschampt, doordat ik geen cap op had kon de hoef goed over mijn hoofd heen glijden zonder nog meer schade toe te richten. Met cap had dat niet gekund en dan had ik niet willen mee maken wat er dan was gebeurd!

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 18:09

Net als met autogordels in de auto zullen er met cap op altijd ongelukken zijn waar een cap misschien juist meer schade veroorzaakt. Maar over het grote geheel zal een cap toch zeker in de meeste ongevallen waar een ruiter op het hoofd terrecht komt gewoon goed beschermen. Mits de cap uiteraard goed zit en past.

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 18:10

daar heb je gelijk in, maar ik vind dat iedereen zelf moet weten of ze een cap opdoen

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 18:13

meggiemeg schreef:
Met zijn voorbeen heeft hij net boven mijn linkerwenkbrouw mijn gezicht geschampt, doordat ik geen cap op had kon de hoef goed over mijn hoofd heen glijden zonder nog meer schade toe te richten. Met cap had dat niet gekund en dan had ik niet willen mee maken wat er dan was gebeurd!
Dat kun je pas zeggen als je hetzelfde ongeluk zou kunnen herhalen en dan met cap.
Nu is het een vaststelling van een eenmalige gebeurtenis, waar je geen ander oordeel aan mag hangen.

Maar ik ben blij dat je er goed afgekomen bent Haha!

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 18:13

De ongevallen die ik heb meegemaakt waarbij op het hoofd gevallen is, heeft de cap ergere schade beperkt of had een cap er voor gezorgd dat de geleden schade niet geleden was. Ik ken 2 gevallen die na zo'n ongeluk gelijk een cap hebben gekocht en nooit meer zonder opstappen.
Ik ben eigelijk een cap gaan dragen omdat de takken in het bos wel erg laag waren. Nu draag ik m eigelijk in 99% van de gevallen. En ik moet eerlijk zeggen, ik ben nog nooit op m'n hoofd gevallen. (en heel vaak gevallen in m'n "carriere") Maar dat is voor mij geen reden om m niet op te doen. En ik moet zeggen dat ik m'n cap ook niet voel als ik m op heb. Ik vergeet m ook vaak zat af te doen na t rijden. Clown Clown
(wat ook heel handig kan zijn, toen ik een kopstoot kreeg van een ander paard Haha!)

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 18:22

DubbelDun schreef:
meggiemeg schreef:
Met zijn voorbeen heeft hij net boven mijn linkerwenkbrouw mijn gezicht geschampt, doordat ik geen cap op had kon de hoef goed over mijn hoofd heen glijden zonder nog meer schade toe te richten. Met cap had dat niet gekund en dan had ik niet willen mee maken wat er dan was gebeurd!
Dat kun je pas zeggen als je hetzelfde ongeluk zou kunnen herhalen en dan met cap.
Nu is het een vaststelling van een eenmalige gebeurtenis, waar je geen ander oordeel aan mag hangen.

Maar ik ben blij dat je er goed afgekomen bent Haha!

Zullen we dat maar niet doen als je het niet erg vind?!
Heb zelf geruime tijd gerevalideerd mede omdat mijn paard ook op mijn rug had gestaan en mijn paard heeft toen ruim 6 weken bij de dierenarts gestaan!

karolie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 18:25

hoi!! wat een verschillende meningen..
ik ga vooral wandelen en heb een doodbraave wel hete merrie! ik doe alleen als het overdreven warm is mn cap uitlaten!
ik vind het toch wel veiliger!! indd het zit niet echt fijn maar tog je hebt er verschil in!

waar ik aan denk als ik soms geen zin heb om hem aan te doen!...

bij ons hier in belgie is op de scheldedijk eens een meisje gevallen op haar hoofd... zonder cap...
het bloed liep uit haar oren... hier in de omgeving is dat voor de meeste genoeg om er één aan te doen en zeker voor de genen die het gezien hebben...

Julia_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 18:28

Als ik buiten rijd heb ik altijd een cap op. Gewoon omdat ik het buiten meer risico vind, en dan irriteert dat ding me niet zo. Maar als ik in de bak tijdens het trainen zo'n ding op heb, krijg ik een vreselijke zweterige kop en heel snel hoofdpijn. Daarom zet ik hem in de rijbak altijd af, behalve als ik op vreemd terrein ben. Dan wil m'n paardje nog welles wat frisser zijn Knipoog

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 18:44

Ik krijg de indruk dat er wat 'engelse' invloeden zijn Haha!
Niets daartegen hoor, maar ik geloof dat de western versus cap van een andere orde is als de engelse Haha!

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 18:46

Waarom? We rijden allemaal met paarden. Haha!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 18:55

Maar 'engelse' ruiters zullen niet normaliter een westernhoed dragen met rijden Haha! (en dan met name op wedstrijden Haha! )