nu weet ik het

ik stuiter nog rond met een 6 jarige en zijn rijden een 3 jarige keurig rond
geef mij dan maar mijn vrolijke stuiterkonijn en een paar lintjes minder
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
katchina schreef:Ik heb het blad niet en ga het er ook niet voor aanschaffen maar aan jullie reacties te merken is er niet veel goeds over te zeggen.
Mijn bevindingen waren dus ook niet over dit artikel.Wat ik lees over 20 minuten vaststaan en dan ook alleen e.d. ben ik het ook absoluut niet eens.Dat is onproffessioneel en gewoon onnodige kwelling.
Een paard leert juist door het weghalen van druk op het moment dat hij eraan toegeeft,niet door constante druk want hij weet nu niet waarom de druk/dwang weggehaald wordt?En dat weten de amerikanen van oudsher maar al te goed.
Dit soort dingen slaat gewoon nergens op en geeft een totaal verkeerd beeld van de éigelijke 'trainingsmethode'.
katiavl schreef:Maakt dat uit dat er ergens anders dingen die niet door de beugel gaan gebeurenmaakt het niet minder erg op
en zelfs vijf minuten is te veel in zo een positie
WinBinChes schreef:Dus waarom zo moeilijk doen. Zodat je 1 maand eerder klaar bent? Wegens tijd gebrek?
Anya schreef:Het zit denk ik in de manier waarop het paard losgelaten wordt in de bak. Het is wel zo dat áls het paard inbuigt' de druk ook weg is. Dat is niet zoveel anders als je paard in een slof / pessoa of bijzet longeren.. Er is een plek waar de druk weg is.
Zoals ik mijn paard ook wel flex.. dat wil zeggen met de teugel vraag de hals te buigen naar links en naar rechts. Die buiging kan een normaal gezond paard best hebben. Ik heb problemen met het vastzetten en dan het paard laten lopen. Er kunnen ongelukken gebeuren. Je kunt niet belonen als de druk weg is.
Begrijp me goed: ik vind western een prachtige rijstijl. Maar dat wil niet zeggen dat alle methoden even prachtig zijn (in mijn optiek dan).
Maar ik vind dressuur ook prachtig, en ook daar geldt idd. dat niet alle methoden even prachtig zijn. Wat de één vindt kunnen, vindt de andere een gruwel.
gootje12 schreef:Kunnen die westernlui nou niks anders ,dan hun paard pesten,in plaats van echt rijden ?Ik ben op de NK geweest en ik ben er knap misselijk weggekomen.Daar werd even een jong ,klein quartertje gewend tussen andere paarden in de grote ring.
Nou,dat ging van ,''dik hout zaagt men planken''.Jesus ,wat kreeg dat ding op z`n falie ,allleen omdat het kijkerig en bang was.Ik dacht ,dat mannen grof konden zijn,maar deze Trut liet ieder man blozen.Ze schopte ,sloeg en trapte dat dier de hele bak door en d`r baas moedigde het nog aan ook.Bah,dat hoort dan ook bij het africhten van een westernpaard.Die zullen ook wel veelvuldig gebruik maken van dat opbinden.
Op zich heb ik niks tegen een paard leren inbuigen,maar hij hoeft daar dan geen dagen lang nog spierpijn van te hebben.
Met dat opbinden lijkt me dat er toch wel enige spieren worden uit- en opgerekt.Als je toch een paard daarmee loslaat in de bak,heb je toch geen controle ,als het soms in paniek raakt en zich verrekt.Of ben ik nou een watje?
Helina0611 schreef:uhhhhh misschien dan toch eens de zoekfunktie van Bokt gebruikenen even over een slof thieleman ect, dat is het zelfde idee hoor! ik hoor daar eigenlijk nooit iemand moeilijk over doen!