[WN] Opbinden van westernpaarden, nut?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

spatter

Re: Opbinden van westernpaarden, nut?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 17:23

ik heb me altijd afgevraagd hoe ze zo'n paard nu zover kregen
nu weet ik het Boos!

ik stuiter nog rond met een 6 jarige en zijn rijden een 3 jarige keurig rond
geef mij dan maar mijn vrolijke stuiterkonijn en een paar lintjes minder

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 17:26

@Spatter: maar jij hoeft geen naam hoog te houden (behalve je eigen eer) en je brood er mee te verdienen Knipoog

Ik herinner me nog een NK waar Frank Siebens mee reed. Op een bepaald moment werd er voor een van de eerste keren een extended jog gevraagd (voor de niet westernkenners d.i. een iets snellere jog als de normale net niet omvallende langzame draf Haha! )
Het paard raakte zichtbaar in paniek, want hij 'mocht' toch nooit sneller. Het dier verstrakte en drukte zijn rug weg bang voor wat er komen ging.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 17:29

sneu!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 17:31

Mijn Wiz is 4.5 en kan nu een beetje lopen. Maar tegen dat hij zes is moet hij op één hand zijn. Dat gaat we nooit halen Haha!
Maar goed.. ik doe het ook op de normale manier. Niks snelle 'oplossingen'.

Spatter: we zijn gewoon lekker langzaam Ja

Hoef natuurlijk mijn tweejarige quarter ook geen futurity uit te brengen. Heb geen quarter. En al had ik er een.. dan nog niet. Nooit niet.

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 17:43

Ik heb het wel al gezien in bit maar nog niet gelezen, dat zou zo''n persoon niet bij mijn paard moeten flikken want dan houd hij of zij geen bot meer heel in hun lichaam

Helina0611

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 18:00

hmmm..., tja hoe moet ik hier op reageren.

ik ken paarden die zo beleerd zijn, prima paardjes, erg koel en rustig nergens bang voor. de mensen die dat doen weten hoe en wat.(neem ik altijd maar aan) ben er nooit bij geweest, zou ik ook niet willen hoor, het ziet er niet uit. naar mij weten is het 5 min ene kant op en 5 andere kant op. en er rijd niemand in de bak hoor.

in elke tak van sport zijn er zo van die rare dingen, denk maan aan:
-het vast zetten met hulpteugel (veelste strak)
-onwijze sporen
-in de krul trekken (het zelfde idee)
-in de draf sport veulen afspenen door de baan op te gaan en de moeder trainen en veulen maar lopen en rennen.
-veulen met 1,5 een zadel op leggen en rijden (draf sport)
-2,5 jr hun eerste wedstrijd (draf sport)
- hard slaan met een zweep
- zware en scherpe bitjes
- 2 jaar en in gereden in een 2 of 4 span (men sport)

zo kan ik nog wel meer op noemen, tja ik weet het niet hoor maar zo heeft iedereen wat. ik vind ook dat de dressuur miepjes vaak sneller piepen hoor (ben ik zelf ook).
ik heb respect voor de western sport!

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 18:02

Maakt dat uit dat er ergens anders dingen die niet door de beugel gaan gebeuren Lachen maakt het niet minder erg op

en zelfs vijf minuten is te veel in zo een positie

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-07 18:08

katchina schreef:
Ik heb het blad niet en ga het er ook niet voor aanschaffen maar aan jullie reacties te merken is er niet veel goeds over te zeggen.
Mijn bevindingen waren dus ook niet over dit artikel.Wat ik lees over 20 minuten vaststaan en dan ook alleen e.d. ben ik het ook absoluut niet eens.Dat is onproffessioneel en gewoon onnodige kwelling.
Een paard leert juist door het weghalen van druk op het moment dat hij eraan toegeeft,niet door constante druk want hij weet nu niet waarom de druk/dwang weggehaald wordt? Verward En dat weten de amerikanen van oudsher maar al te goed.
Dit soort dingen slaat gewoon nergens op en geeft een totaal verkeerd beeld van de éigelijke 'trainingsmethode'.

Met het blad Bit is absoluut niks mis hoor, het is een heel informatief en vooral goed geillustreerd blad. Beter als iets commercieels als de Hoefslag.
Het was trouwens geen specefiek artikel over opbinden maar over het inrijden van westernpaarden, wat opgebouwd was uit een intervieuw met de ''prof''.

lisa_pluisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 18:11

Iedereen die een beetje inzicht heeft in de anatomie ziet dat je zo een paard scheef trekt, afgezien van het feit dat het gewoon dierenbeulerij is.

Helina0611

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 18:14

katiavl schreef:
Maakt dat uit dat er ergens anders dingen die niet door de beugel gaan gebeuren Lachen maakt het niet minder erg op

en zelfs vijf minuten is te veel in zo een positie

JA dat maakt uit, het is het zelfde idee.
We hebben het idd over deze manier, maar het weerhoud mij er niet van om ook iets te zeggen over de andere takken van sport! hij lijkt misschien erger dan het werkelijk is, ik weet het niet heb het namelijk zelf ook nog nooit gezien.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 18:22

Het zit denk ik in de manier waarop het paard losgelaten wordt in de bak. Het is wel zo dat áls het paard inbuigt' de druk ook weg is. Dat is niet zoveel anders als je paard in een slof / pessoa of bijzet longeren.. Er is een plek waar de druk weg is.

Zoals ik mijn paard ook wel flex.. dat wil zeggen met de teugel vraag de hals te buigen naar links en naar rechts. Die buiging kan een normaal gezond paard best hebben. Ik heb problemen met het vastzetten en dan het paard laten lopen. Er kunnen ongelukken gebeuren. Je kunt niet belonen als de druk weg is.

Begrijp me goed: ik vind western een prachtige rijstijl. Maar dat wil niet zeggen dat alle methoden even prachtig zijn (in mijn optiek dan).

Maar ik vind dressuur ook prachtig, en ook daar geldt idd. dat niet alle methoden even prachtig zijn. Wat de één vindt kunnen, vindt de andere een gruwel.

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 18:26

Ik heb het artikel net nog even doorgelezen. Ik lees wel dat het de manier van van Bekkum is maar het lijkt wel een beetje alsof het gaat om dé manier om een quarter zadelmak te maken (mijn mening).
Wij hebben nu zelf een 2.5 jarige quarter staan, maar ik moet er niet aan denken om er op te gaan zitten. Uitgegroeid met 3 jaar? Dacht het niet. Jack is zeven en nu pas een beetje gevuld aan het raken (nee niet haar buik Knipoog ). Verschilt, net als bij andere rassen, per paard.
Ik heb nog steeds geen goede reden gevonden om een paard op die manier op te binden, iig geen een die niet te vervangen is door iets met ruiters en geduld.
Maar goed, het zal er wel aan liggen dat er bij ons ook geen geld hoeft te worden verdient over de ruggen van dieren. Het enige wat ik wil verdienen is de liefde en het respect van 'mijn' paard en ik geloof dat de eigenaar van de paardjes er net zo over denkt.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 18:28

Er zijn gelukkig heel veel manieren op de quarter zadelmak te maken. En de ene manier is de andere niet.
Ze geeft in datzelfde artikel ook aan dat de quarter heel anders gereden wordt/zadelmak gemaakt wordt als een ander ras.

Nu is er toevallig net een trainer bij mij geweest die mijn enorm grote KWPN-er heeft gereden. Op dezelfde manier alsdat de quarter van mijn vriendin wordt gereden. Ik zag geen verschil. Behalve dan dat je wat hoger zit op een KWPN-er.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 18:32

Deze manier is zeker niet nieuw, dit gebeurt al jaren. Ik heb het zelf al dik 10 jaar geleden veelvuldig gebruikt zien worden.
Vaak werkt het en dus wordt het overgenomen.

Kido

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 23:00

Deze methode ken ik.
Men begint zowiezo met een erg weinig druk en bouwt langzaam aan iets uit.
Ik heb er geen gekke dingen mee zien gebeuren zowel als met het jonge en het oudere spul.
Ook nog geen enkele keer paniek bij het paard gezien wat zo stond.
Dit gebeurt dan een paar minuten de ene kant op en een paar minuten de andere kant op Knipoog

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 00:37

Mijne werd overigens gelijk met een ruimte van slechts 20cm tussen neus en stirrup gezet, en dat was de eerste keer Knipoog

smarty

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 01:00

ik ken deze variant ook maar dan ipv opzij opbinden aan de staart binden.... ik vind het iets voor luie mensen, die de tijd niet willen nemen om hun paard voorzichtig in te buigen, misschien als je dit langzaam op bouwt, en idd 2 min doet, maar dan nog zie ik als western ruiter er totaal geen nut van in, behalve dat het zoiezo met een halster dan zou moeten gebeuren, aangezien je zo volgens mij een paard krijgt die bang word voor het bit, of druk op het bit... niet mijn manier om een paard op te binden in ieder geval, maar de gene die weet wat ie doet, die zal het ook wel met een reden doen denk ik dan maar, ik doe het maar niet in ieder geval...

gootje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 01:24

Kunnen die westernlui nou niks anders ,dan hun paard pesten,in plaats van echt rijden ?Ik ben op de NK geweest en ik ben er knap misselijk weggekomen.Daar werd even een jong ,klein quartertje gewend tussen andere paarden in de grote ring.
Nou,dat ging van ,''dik hout zaagt men planken''.Jesus ,wat kreeg dat ding op z`n falie ,allleen omdat het kijkerig en bang was.Ik dacht ,dat mannen grof konden zijn,maar deze Trut liet ieder man blozen.Ze schopte ,sloeg en trapte dat dier de hele bak door en d`r baas moedigde het nog aan ook.Bah,dat hoort dan ook bij het africhten van een westernpaard.Die zullen ook wel veelvuldig gebruik maken van dat opbinden.
Op zich heb ik niks tegen een paard leren inbuigen,maar hij hoeft daar dan geen dagen lang nog spierpijn van te hebben.
Met dat opbinden lijkt me dat er toch wel enige spieren worden uit- en opgerekt.Als je toch een paard daarmee loslaat in de bak,heb je toch geen controle ,als het soms in paniek raakt en zich verrekt.Of ben ik nou een watje?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 08:39

Zeg gootje ga je lekker? Als je je irriteert aan sommige ruiters dan is dat je goed recht. Ik irriteer me ook aan sommige springruiters, dressuurruiters, menners die niet netjes rijden of met hun dieren omgaan. Maar ik omschrijf niet een hele rijstijl zoals jij dat doet. Dus enige nuancering zou wel op zijn plaats zijn.

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 10:08

@gootje: Kom eens bij ons langs, kun je zien hoe er ook western gereden kan worden, mét respect voor het paard...
Ben het overigens eens met Anya, dat er in elke discipline wel 'plaatjes' te zien zijn die niet mooi zijn, maar om dan maar de hele discipline af te katten...
Het is wel zo dat western nog steeds niet veel voorkomt in nietwestern paardentijdschriften, zo'n artikel als dat in bit kan dan idd een verkeerd beeld geven. Vind ik jammer, want western rijden en trainen kan ook heel mooi zijn.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 11:32

Tja opknopen, vastbinden. Klinkt bij mij altijd als een idee van iemand die niet weet hij/zij mee bezig en het anders niet voor elkaar krijgt. Waar mijn advies zou zij: Ga schaken. Klungelen ze mooi door en verzinnen wat anders.

Iedereen die een beetje met jonge paarden heeft gewerkt weet dat het niet lang duurt voor je zo;n dier op eigen benen hebt.
Dus waarom zo moeilijk doen. Zodat je 1 maand eerder klaar bent? Wegens tijd gebrek?

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 12:33

WinBinChes schreef:
Dus waarom zo moeilijk doen. Zodat je 1 maand eerder klaar bent? Wegens tijd gebrek?

Wat dacht je van geldgebrek? Knipoog
Valt me wel op dat diegene die paarden voor de lol rijden en doen, eerder geneigd zijn de 'lange weg' te kiezen. Heeft vast iets te maken met dat ze respect hebben voor hun paarden en ze niet willen overhaasten.
Daarom heb ik moeite met dingen waaruit lijkt dat het welzijn van het paard het onderspit moet delven als het gaat om eigenbelang en geld.
Opbinden zal beslist nuttig zijn als je een paard binnen een maand voor elkaar moet hebben, maar je kunt je afvragen of het handig is en/of het wel aardig is t.o. het paard. Het blijft toch zo dat zolang de klant binnen een maand een rijklaar paard wil, en zolang de trainers doen wat de klant wil, je rare praktijken blijft houden. In elke discipline.

Helina0611

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 13:21

Anya schreef:
Het zit denk ik in de manier waarop het paard losgelaten wordt in de bak. Het is wel zo dat áls het paard inbuigt' de druk ook weg is. Dat is niet zoveel anders als je paard in een slof / pessoa of bijzet longeren.. Er is een plek waar de druk weg is.

Zoals ik mijn paard ook wel flex.. dat wil zeggen met de teugel vraag de hals te buigen naar links en naar rechts. Die buiging kan een normaal gezond paard best hebben. Ik heb problemen met het vastzetten en dan het paard laten lopen. Er kunnen ongelukken gebeuren. Je kunt niet belonen als de druk weg is.

Begrijp me goed: ik vind western een prachtige rijstijl. Maar dat wil niet zeggen dat alle methoden even prachtig zijn (in mijn optiek dan).

Maar ik vind dressuur ook prachtig, en ook daar geldt idd. dat niet alle methoden even prachtig zijn. Wat de één vindt kunnen, vindt de andere een gruwel.

Ik ben het hier mee eens!
Laatst bijgewerkt door Helina0611 op 21-10-07 13:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Helina0611

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 13:28

gootje12 schreef:
Kunnen die westernlui nou niks anders ,dan hun paard pesten,in plaats van echt rijden ?Ik ben op de NK geweest en ik ben er knap misselijk weggekomen.Daar werd even een jong ,klein quartertje gewend tussen andere paarden in de grote ring.
Nou,dat ging van ,''dik hout zaagt men planken''.Jesus ,wat kreeg dat ding op z`n falie ,allleen omdat het kijkerig en bang was.Ik dacht ,dat mannen grof konden zijn,maar deze Trut liet ieder man blozen.Ze schopte ,sloeg en trapte dat dier de hele bak door en d`r baas moedigde het nog aan ook.Bah,dat hoort dan ook bij het africhten van een westernpaard.Die zullen ook wel veelvuldig gebruik maken van dat opbinden.
Op zich heb ik niks tegen een paard leren inbuigen,maar hij hoeft daar dan geen dagen lang nog spierpijn van te hebben.
Met dat opbinden lijkt me dat er toch wel enige spieren worden uit- en opgerekt.Als je toch een paard daarmee loslaat in de bak,heb je toch geen controle ,als het soms in paniek raakt en zich verrekt.Of ben ik nou een watje?

ik vind dit wel een beetje grof gezegt, en ik denk dat je best boos was enzo omdat je deze manier niet kent, maar ik persoonlijk denk dat je je verhaal hebt overdreven. en dan nog vind ik dat je de achtergrond van het dier niet kent.

ik ken deze manier wel, wilde het zelf ook niet zien hoor. maar het is echt niet zo dat ze het paard in een keer in de krul zetten dat gaat met maten, geloof mij anders zou ik ook gaan stijgeren Lachen

en even over een slof thieleman ect, dat is het zelfde idee hoor! ik hoor daar eigenlijk nooit iemand moeilijk over doen!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 14:28

Helina0611 schreef:
en even over een slof thieleman ect, dat is het zelfde idee hoor! ik hoor daar eigenlijk nooit iemand moeilijk over doen!
uhhhhh misschien dan toch eens de zoekfunktie van Bokt gebruiken Haha!