[WN] westernrijden met cap?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rijd jij western met cap of zonder?

Altijd met cap
81 (38%)
Altijd zonder cap
85 (40%)
Enkel tijdens de training met cap (op wedstrijd zonder)
20 (9%)
Enkel tijdens buitenritten met cap
25 (11%)

Totaal aantal stemmen: 211

Needje

Re: westernrijden met cap?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 08:19

Wat ik me overigens afvraag. Wedstrijden die op locaties gehouden worden met een veiligheidscertificaat van de KNHS.... De KNHS stelt daar het dragen van veiligheidshelm verplicht. Ik vraag me af waarom dat dan alleen voor "engelse" wedstrijden geldt. Zou zo'n locatie hun veiligheidscertificaat niet in gevaar kunnen brengen? Stel als er wel iets gebeurd op zo'n wedstrijd.

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 14:31

Izzy19 schreef:
sandyQ schreef:
ik rij thuis in de bak nooit met cap,ik draag alleen een cap met endurance wedstrijden en buitenritten,
en ik was juist zo blij dat ik op WRAN-wedstrijden met hoed mocht ,ik heb een kapitaal uitgegeven voor een leuke hoed en nu mag het niet meer tot met L 5 L4 en L3...snif

Zijn er dan geen caps waar je deze hoed over kan zetten? En die voldoen aan de veiligheidsnorm? Alhoewel dat misschien moeilijk is nu aangezien een cap je hoofdomtrek altijd groter maakt. Misschien is het dan een extra motiviatie om in die hogere reeks terrecht te komen? Veel succes nog in elk geval

Die hebben geen europees keurmerk

MissPippin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 15:50

ik vind het echt geen porum!! en bij western hoort een hoed. vind ook niet dat je de meeste westernpaarden qua braafheid kan en mag vergelijken met wpn-er
Laatst bijgewerkt door Cer op 19-10-07 19:42, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: beledigende tekst verwijderd

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 16:03

MissPippin schreef:
ik vind het echt geen porum!! en bij western hoort een hoed. vind ook niet dat je de meeste westernpaarden qua braafheid kan en mag vergelijken met zo'n wpn-er

Verward Frusty Frusty Sorry maar beetje rare opmerking. Ik ben heel blij met mij wpn-er, en die is braver als 2 quarterpounders bij mij op stal. Clown
Mensen moeten zelf weten of ze zonder cap rijden. Helaas heb ik al bij 2 mensen mee gemaakt dat ze na een ongeluk toch besefte dat ze beter wel een cap op hadden kunnen doen. Een paard is een paard. Ze kunnen allemaal schrikken.
Laatst bijgewerkt door Cer op 19-10-07 19:42, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: quote aangepast

MissPippin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 16:06

ja er staat ook de meeste. degene die ik ken zijn goed en braaf opgevoed, dus tja....

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 16:39

Ik kan je garanderen dat een van die quarters een hele degelijke opvoeding heeft gehad. Beter als die van mij. Tong uitsteken
Dat jij niet met een cap op je kop wilt rijden "omdat dat er niet bijhoort" zegt imo trouwens meer over jou als over het soort paard. Knipoog

MissPippin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 16:54

een cap hoort niet bij western nee, maar das niet mijn hoofdreden hoor. mijn 3(!!) jarige merrie is superbraaf en vind het gewoon niet nodig om zo'n ding op te zetten. bovendien krijg je er pijn aan je kop van.
Laatst bijgewerkt door Cer op 19-10-07 19:41, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: beledigende tekst verwijderd

SusanW

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 17:14

@misspippin: Als je daarmee de foto van Nielsd bedoelt, geef ik je géén gelijk. Die foto vind ik nou een voorbeeld van hoe het namelijk met een beetje zorg helemaal niet storend hoeft te zijn! Misschien is een hoed mooier in het geheel, maar ik vind de cap van Niels juist heel mooi bij zijn outfit (én paard!) passen. En dat doet dus totaal geen afbreuk aan zijn foto!

MissPippin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 17:27

ja die bedoelde ik ja. ben het er niet mee eens.maar das mijn mening

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 17:30

Lekker aardig en subtiel...

Als de hoed het hele western betekent kan ik net zo goed stoppen ermee.
Ik zie western als een rijstijl en niet als met een westernzadel en hoed rijden...

JoyRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 18:16

Dus als je in je onderbroek een paard super aan het lopen hebt mag je niet zeggen dat je een bepaalde discipline rijdt, omdat 'het er niet bij hoort'? Wat een onzin zeg Rolleyes

Niels: Ik heb je zien rijden en je zag er super netjes en verzorgd uit, helemaal niks mis mee!

peetje82

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 18:19

zo misspipin, wat n wijsheid om zo een opmerking te plaatsen!

westernrijden met cap waarom niet, het gaat toch om veiligheid?
Hoeft geen vervelend paard te zijn,maar dr kan altijd iets gebeuren waardoor je je lelijk kan bezeren, en letsel op kan lopen!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 18:21

Niels het is een prachtige foto en combi. Lekker laten gaat Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 19:43

Ach, ik ben erg blij met mijn cap.
Ik zit (zeker op wedstrijd!) toch liever met een zeker gevoel op mijn paard. En ik voel me echt zeker als ik een cap op heb Ja

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 19:43

Moderatoropmerking:
dringend verzoek om elkaar niet te beledigen

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 21:33

Kent iemand een verhaal / heeft iemand ervaring met een gebeurtenis/ongeluk dat op een les/manege/wedstrijd of clinic o.i.d heeft plaatsgevonden, daarbij letsel of andere schade opgelopen wat door zijn of haar verzekering is vergoed en waar die verzekering op zijn beurt (bijvoorbeeld ziektekosten) het weer op de organisator, manegehouder, KNHS, whatever!! heeft verhaald of aansprakelijk gesteld?
En met welk(e) gevolg(en)?

Ik vind het allemaal nogal betuttelend namelijk. Natuurlijk moet iedereen voor zichzelf weten of ie z'n hoofd (en/of de rest) wil beschermen. Maar of het allemaal echt zo'n vaart loopt en er bijvoorbeeld wedstrijdorganisatoren of rijvereniging(en) in financiele moeilijkheden zijn geraakt omdat ze aansprakelijk gesteld werden door de verzekering van iemand die op een evenement schade heeft geleden??

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 21:39

Ik denk dat het bij ziektekosten niet opgaat, die worden altijd vergoed en niet verhaald.
En verder denk ik dat er weinig ongelukken gebeuren en dat als er eens iets gebeurd het nog nooit -al dan niet via de verzekering- verhaald is aan een organisator.

Nu is western natuurlijk erg klein, misschien dat deze vraag op een 'engels' forum meer reacties oplevert.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 21:56

Daar wilde ik t ook eerst plaatsen maar wist niet waar.
Bovendien kom ik er natuurlijk op door het capverhaal in de westernsport.
Maar inderdaad; ik denk dus ook dat t bij ziektekosten niet opgaat! Dus?? Waarom die cap dan verplichten??

JoyRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 22:25

Ik kan me voorstellen dat een werkgever een poging zou kunnen gaan doen als zijn medewerker arbeidsongeschikt raakt? Net als bij regresrecht na een autoongeval?

Met de komst van de mindere sociale zekerheid zijn ook medewerkers steeds meer geneigd een claim in te dienen als ze arbeidsongeschikt raken en slechts gedeeltelijk in aanmerking komen voor een uitkering.

Wellicht spelen dit soort dingen ook mee voor een verzekering?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 22:28

Volgens mij heb je daar een ongevallenverzekering voor.
Die heb ik tenminste wel. En voor arbeidsongeschiktheid zijn de meeste mensen ook verzekerd. Dus het gaat om die aanvulling bovenop het percentage dat je krijgt als je arbeidsongeschikt wordt.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 22:32

Maar op wie gaan ze dat dan verhalen als het in m'n eigen bak, thuis gebeurd?
Of als ik in t bos rij? Of op straat?

En voor de level 1 en 2 ruiters gaat het hele verhaal niet op?? Of zijn die automatisch wél verzekerd?? (net als de dressuurruiters met hoedje??)

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 22:33

Volgens mij verhalen werkgevers niet.. Heb er nog nooit van gehoord. Maar ik zal eens rondgooglelen.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 23:01

Ik heb het gevonden. Ja een werkgever kan SOMS verhalen bij een sport/auto-ongeval. Maar alleen als werkgever kan aantonen dat er sprake is van een onrechtmatige daad. Dus niet een ongeval of iets dat wij met zijn allen stom vinden of zo. Dat valt onder WA-verzekering. Maar echt opzettelijk iets nalaten. Bijvoorbeeld omdat de bak vol gaten zit en het paard over de kop gaat. Of omdat het dak deels naar beneden komt, terwijl de eigenaar weet dat er boktorren inzitten of nooit onderhoud pleegt o.i.d.

Onrechtmatige daad staat beschreven in het BW.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 23:31

heb ik ook maar even opgezocht:

Lid 1. Hij die jegens een ander een onrechtmatige daad pleegt, welke hem kan worden toegerekend, is verplicht de schade die de ander dientengevolge lijdt, te vergoeden.
Lid 2. Als onrechtmatige daad worden aangemerkt een inbreuk op een recht en een doen of nalaten in strijd met een wettelijke plicht of met hetgeen volgens ongeschreven recht in het maatschappelijk verkeer betaamt, een en ander behoudens de aanwezigheid van een rechtvaardigingsgrond.
Lid 3. Een onrechtmatige daad kan aan de dader worden toegerekend, indien zij te wijten is aan zijn schuld of aan een oorzaak welke krachtens de wet of de in het verkeer geldende opvattingen voor zijn rekening komt.

Normale onrechtmatige daad valt onder je WA-verzekering. Het aanrijden van iemand met een auto is al een onrechtmatige daad. En dat betaalt de WA.

Het ligt anders bij wanprestatie (zie voorbeelden van de bak en de instortende balk). Dat vergoedt je WA niet.

smax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 01:07

@ Nielsd, mooie foto en mooie cap. en netjes uitgelegd, je gaat voor de rijstijl! niet om je zadel en hoed.

Als ik moet ga ik met cap rijden zeker weten.
Nu rijd ik niet met cap, heb ik wel gedaan maar vind het irritant, tenminste dat ouwe ding wat ik nog steeds heb.
Moet ik met cap gaan rijden heb ik al een mooie gezien.
ik brak 13 jaar geleden mijn nek op een hele rare plaats. Ok had geen cap op, maar de neuroloog zei mij ook met cap had je hem gebroken.
Maar daar gaat het niet om, het gaat om de aansprakelijkheid.