[WN] Level indeling Wran

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

PeterV

Re: Level indeling Wran

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 08:51

Jos schreef:
oke rob , bedankt.

Jos, er is nog een weg om in de L3 te komen, en dat is om gewoon te starten in de L4 en daar je ding te doen, BV in de Horsmanship, je punten halen en dan door stromen naar de L3.
Voor de rest klopt het geheel wat Rob aangeeft, reining gerichte ruiter die BV ook in die hoedanigheid les krijgen, kunnen een verzoek in dienen.

Gabon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 08:53

Rob_H schreef:
Voor elke ruiter die achter je geplaatst wordt krijg je 1 punt.

Hoe zit dat met het oude systeem, hoe werken daar de punten? Ik heb nog nooit gestart, ik ga zondag voor het eerst starten..

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 08:55

DubbelDun schreef:
@Jos: Wel als je bij een andere organisatie reining start én af en toe geplaatst wordt. Die punten kun je dan aandragen om startgerechtigd te worden bij de WRAN.

NOOT……… LET OP………

Klopt wat DubbelDun hier schrijft waren het niet dat dit dan een Federatie besluit gaat worden. Uiteindelijk is het nieuwe systeem van de Wran, ik richten mijn tot de leden van de Wran in dit topic, een Federatie programma is geworden.
Dus het gestelde van DubbelDun gaat in zoverre op dat de desbetreffende vereniging dan wel aangesloten moet zijn bij de Federatie, en het level systeem ook alleen de garantie geeft voor de verenigingen die aangesloten zijn.

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 08:56

gera schreef:
Rob_H schreef:
Als je alleen maar reining rijd en bv start in de DRHA (GAG of zo) en je hier aantoonbaar een gemiddelde score rijd dan zal toelating tot L3 mogelijk zijn.
Rijd en train je echt alleen reining en heb je nog geen wedstrijd ervaring ook dan kan je een aanvraag doen met daarin moverende redenen om in L3 te willen beginnen.

Heel erg bedankt voor je antwoord. Zoals ik al zei, ik zou best wel andere onderdelen willen starten, maar ik weet gewoon dat dat vrijwel onmogelijk gaat worden. Misschien dat ze over een paar jaar best een trailparcours zou kunnen lopen, maar nu gewoon absoluut nog niet. En dat terwijl het qua reining erg lekker gaat. Ik neem aan dat showmanship at halter niet meetelt voor de punten om in aanmerking te komen voor de L3? Met Jagger heb ik wel drie keer een pleasurewedstrijd gereden met nette scores en meerdere malen showmanship gewonnen. Maar goed, ik weet niet of dat meetelt.
Ik zal in Mariënheem nog eens wat info opvragen en met wat mensen gaan praten wat het meest verstandige is. Ik zou het alleen heel erg jammer vinden om WRAN noodgedwongen naast me te moeten laten liggen, terwijl er altijd zoveel leuke wedstrijden in de buurt worden georganiseerd (Wijdewormer, Uitgeest, Beverwijk, Nieuwe Brug etc.).
Bedankt voor de info, ik ga me er nog even goed in verdiepen!!

Lees de info die ik aangeef met betrekking tot de Federatie

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 09:03

Anya schreef:
Weet je heel zeker dat dit klopt.. want zo staat het volgens mij niet in de regels.. de regels reppen niet over punten in L5 of L4

Tekst behorende bij L3

373. STARTGERECHTIGDE DEELNEMERS
a) In deze klasse mogen deelnemers starten die niet zijn ingedeeld in de klassen L5, L4, L2 of L1. Indien de klasse gesplitst is in L3A en L3B, dan dienen jeugdige deelnemers te starten in de L3B, en volwassen deelnemers te starten in de L3A.
b) In deze klasse mogen deelnemers starten die ingedeeld zijn in de klasse L2 indien zij starten op een paard dat minder dan 10 punten heeft gehaald in de klasse L3, én nog geen punten heeft gehaald in één of meer van de klassen L2 of L1.

De punten die Jip in de L4 zou halen telle volgens deze opgaaf dus niet mee, want niet gehaald in één of mere van de klassen L2 of L1

Dit is een mooie voor PeterV Knipoog
Volgens mij was het zo dat elk promotie punt behaald in welk level dan ook gewoon een punt is.
Volgens mij staat er dat de L2 ruiter die L3 start met een groen paard in die L3 niet meer dan 10 punten mag behalen want anders moet ze gewoon L2 starten.
Hier wordt niet uitgegaan van het feit dat dit paard door 2 mensen wordt bereden.Maar alleen in 2 klassen.
Dus de regels voorzien nog niet heeeeeel duidelijk in deze,vandaar dat ik uitga van die maximale 10 promotie punten die een paard mag hebben om een level lager te starten. En ook in de L4 verdien je promotie punten want anders kun je niet over naar de L3

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 09:09

ik vind het van anya logischer en kan me dat van rob niet voorstellen
je praat over 2 verschillende ruiters en dus 2 verschillende combinaties
de ééne ruiter kan wel pleasure met het paard in de L4 starten terwijl de ander reining doet in de L3

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 09:09

Nou het uitgangspunt is altijd geweest dat het paard groen is. Een paard dat pakweg een paar punten haalt in de pleasure van L4 is nog niet toe aan de manouvres van level 2. Wellicht dat dat de achtergrond is van de reden dat punten in de lagere levels niet in de regels zijn opgenomen. Ik gok nu ook maar wat hoor..

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 09:21

Zal even een duidelijk voor beeldschetsen hoe en wie in aanmerkingen kunnen komen voor een level licentie aanduiding, waarmee je BV in de toekomst kan aantonen dat jij je ding mag uitvoeren op een wedstrijd, met een hoed, of bekwaam geacht wordt bepaalde verrichtingen op een paard uit te voeren die in bepaalde klasse gevraagd worden, of dat je überhaupt mag meedingen op wedstrijden die vroeg of laat allemaal verzekering technisch goedkeuring zullen moeten genieten, wil je überhaupt je tegen wat dan ook willen verzekeren.

Gaf al aan dat het nieuwe wedstrijd programma van de WRAN, het Federatie programma geworden is, de Federatie het overkoepelende orgaan voor de Nederlandse westernruiters.

Aangesloten verenigingen bij de Federatie erkennen dit systeem in het doel wat dit moet gaan billijken, dus de leden van de aangesloten verenigingen, daar is dit programma van.

Stel er is een vereniging die zich niet aansluit bij de Federatie, en er is een ruiter die alleen bij die niet aangesloten vereniging rijd, komt deze ruiter niet in aanmerking voor de licentie die voort vloeit uit dit programma.

Stel zo’n ruiter rijd ook bij een vereniging die wel is aangesloten bij de Federatie, dekt de licentie wel, maar dit dan enkel en alleen voor die verenigingen die zitting hebben genomen binnen de Federatie.

Uiteindelijk wordt dit programma bekostigd door de leden van de aangesloten verenigingen, dus zal het van de zotte zijn dat wij dit programma ook zullen in zetten voor de niet betalende leden van de niet aangesloten verenigingen.

Vr Gr Peter Vet

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 09:31

NOOT

Groenpaard regel is in mijn beleving niet uitgevonden om er dan ook maar mee samen in een apart level te rijden, nee, de groenpaard regel is er voor die paarden en onderdelen waarvan aannemelijk gemaakt kan worden dat de verrichtingen teveel gevraagd zijn voor het dier, dit terwijl de ruiter BV met een ander paard een licentie heeft voor een hoger level.

Nogmaals, in de geest en vraag waar dit uit voort komt, was diervriendelijk te willen zijn voor groene paard op wedstrijd, dus laat deze regel nou niet zijn doel voorbij schieten, door een groen paard op één dag te willen laten lopen met twee verschillende ruiter op de rug.

Naar aanleiding van dit zal ik de groen paard regel duidelijker en helderder aan banden laten leggen.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 09:35

Hoe kom je er nu bij dat wij overwegen om een groen paard op één dag meerdere levels te laten lopen. Nee dat is zeker niet aan de orde.

De vraag is: als jip in de l4 punten haalt met Barbie.. of die punten dan meetellen in die tien die in bij l3 genoemd staan. Ik mag Barbie nu in L3 starten omdat ze nog nooit een wedstrijd gelopen heeft. Volgens de regels lijkt het te mogen.. alleen punten gehaald in level 2 en level 1 worden genoemd.

Mocht het toch zo zijn dat de punten van L4 meetellen zoals Rob aangaf (wat me niet in de geest van bescherming van een jong paard lijkt te vallen) dan zal Jip hoogstwaarschijnlijk ervoor kiezen om niet haar paard in de L4 te rijden. Zodat Barbie de kans krijgt om de reining vanaf Level 3 te starten (wat beter past bij haar kunnen op dit moment).

Juist omdat we het belangrijk vinden dat Barbie niet in de L2 hoeft te starten Ja

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 09:54

Anya schreef:
Hoe kom je er nu bij dat wij overwegen om een groen paard op één dag meerdere levels te laten lopen. Nee dat is zeker niet aan de orde.

Ik geef alleen aan dat dit niet tot de mogelijkheid kan behoren een groen paard te willen, op één gehouden wedstrijd, door twee ruiter te laten rijden, wat wel voor de hand kan leggen als ik verkeerd op deze vraag een antwoord geef.
Rob geeft aan mooie vraag voor Peter, nou die weet het echt niet beter, dus zal ik deze vraag neer leggen bij Chris Knol en zijn commissie.

Leuken is zo dat wij op voorhand dus al onduidelijkheden kunnen weg nemen voor het programma met de levels van start gaat, en mij lijkt het dat wij hier een punt hebben waar echt duidelijkheid in moet komen.

Peter

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 10:00

Ja je zou het inderdaad zo kunnen interpreteren dat je op één wedstrijd een groen paard door verschillende ruiters zou kunnen laten starten. Dat is niet de bedoeling .Zeker niet van ons. Ik zou er niet tegen zijn om een regel te maken die dat voorkomt Ja

Maar de vraag was een andere inderdaad.. Uitgangspunt is dat Jip op een andere wedstrijd zou starten dan ik. En zeker niet de groene status van Barbie in gevaar wil brengen, waardoor ze met mij direct in Level 2 reining zou moeten starten. Vandaar die specifieke vraag of de punten die eventueel in l4 gereden worden ook meetellen voor 'de tien punten groenpaardregel in level 3, waardoor ik Barbie in L3 zou mogen starten.

Want ons doel is juist om haar rustig in te laten stromen in de reining Ja
Als die punten wel meetellen van de L4, zal Jip er voor kiezen niet op Barbie te starten vooralsnog. Om haar status van groen paard niet in gevaar te brengen en haar dus de kans te geven rustig in te stromen in de reining.
Jip zal dan hooguit op Seven op B'elanna starten. Die zijn niet groen.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 10:43

Peter ik heb er even een puntje uitgehaald, waarover ik dan weer een vraag heb.

PeterV schreef:
Stel er is een vereniging die zich niet aansluit bij de Federatie, en er is een ruiter die alleen bij die niet aangesloten vereniging rijd, komt deze ruiter niet in aanmerking voor de licentie die voort vloeit uit dit programma.

Wat gebeurd er dan met buitenlandse ruiters die in NL komen starten. En nee niet ik Knipoog , ik ben lid van de WRAN, maar ik bedoel een echte Buitenlander (Duitser, Belg) die bij ons wil starten op een wedstrijd. Die zou zoals het er nu staat dan alleen in L5 mogen starten. Grin leuk voor de Pro ruiter.

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 11:21

rina schreef:
Peter ik heb er even een puntje uitgehaald, waarover ik dan weer een vraag heb.

PeterV schreef:

Wat gebeurd er dan met buitenlandse ruiters die in NL komen starten. En nee niet ik Knipoog , ik ben lid van de WRAN, maar ik bedoel een echte Buitenlander (Duitser, Belg) die bij ons wil starten op een wedstrijd. Die zou zoals het er nu staat dan alleen in L5 mogen starten. Grin leuk voor de Pro ruiter.

Ook hier wordt aan gewerkt Rina. Vergeet niet dat wij aan het levelen zijn geslagen voor zaken als verzekeringen, dieren welzijn, en dit voor de op ons afkomende Nationale regels omtrent dit gegeven, maar ook op dit gebied de straks uit het Europese gebeuren ons opgelegd gaan worden.

Ook de niet Nederlanders zullen er uiteindelijk ook aan moeten geloven dat ook in hun land vroeg of laat de Nationale bond van de hippische sport aldaar, maatregelen zullen gaan nemen zoals je deze nu al kan waarnemen in ons land. Uiteindelijk zullen in die landen ook de western georiënteerde opstaan voor belangenbehartiging in dit geval voor de westernsport, en wel voor de ruiter op het paard wel te verstaan.

Het spreekt voor zich dat ik niet in staat ben om in de keuken zullen wij maar zeggen van de andere landen te kijken, maar wat ik wel weet is de Nederland vaak voorop loopt, goed participeert op de regels die komen gaan.

Hoffelijk en gastvrij zullen wij ons voor de niet Nederlanders gaan opstellen, deze melden aan welke normen en waarde wij ons te houden hebben in Nederland, zodat deze ruiter naar eer en geweten een document wat daar aan ten grondslag komt te leggen, kan ondertekenen, dat verklaart op de hoogte te zijn geweest van de regels die deelname aan een wedstrijd met de bij behorende verrichting van het onderdeel in een bepaald level, eigen zijn.

Meer kunnen wij op dit moment nog niet doen, en begrijp dat het level systeem er is om de ruiters uit het land van herkomst bescherming te bieden , omdat de aldaar opgelegde regels deze ruiters ook als eerst zullen raken.

Vind het een toppie vraag die ik nog even liever niet voor de kiezen gekregen had, maar in ogenschouw nemende dat het inmiddels wel bekent is dat de Nederlanders bekend staan als het braafste jongentje van de klas, zijn de Nederlanders er wel aan gewent voorop te lopen binnen de ontwikkelingen waar uiteindelijk de andere landen ook mee te maken zullen gaan krijgen.

Een regel, waarover er gedebatteerd wordt in het Brusselse, is met name wanneer en hoe mag je deelnemen aan een sport waar het middel een dier is om het doel te bereiken.
Persoonlijk vind ik het goed dat hierover is nagedacht gaat worden, en zal het vooral door de opkomende dierenpartijen Nationaal en Europees gezien, als koek opgepakt gaan worden, daar het doel van hun partij deze vraag stelling zal billijken.
Eigelijk is het heel simpel toch.

Vr Gr Peter Vet

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 11:54

@Anya FF terug komend op jouw probleem.
Ik ben van mening,en daar zal ik me dan ook sterk voor maken binnen de commisie,dat een groen paard niet meer dan 10 punten mag hebben behaald in welk level dan ook en zonder aanziens van de ruiter.

Dit voorkomt dat paarden te vaak worden gestart in verschillende levels en door verschillende ruiters.

Verder vraag ik me af waar het probleem ligt bij jou????? Start gewoon L2 met Barbie.Zie geen enkele rede om een level lager te starten aangezien je reining gaat doen.Een reining proef in de L3 is gelijk aan die in de L2.
Dus wat is het probleem??????

Sadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 12:02

Even een vraag met betrekking tot het starten met een hengst.

Stel een L3 ruiter wil starten met een hengst.
Wordt deze ruiter dan automatisch L2 of mag je dan als L3 ruiter in de L2 starten zonder de L2 status te verliezen?

Berwicowa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 12:03

Even een vraagje. ALs je L5 start en er zijn te weinig deelnemers dus er wordt samengevoegd met L4 hoe komt het dan met de lope????

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 12:03

rina schreef:

Het staat niet in de regels zag ik,is ook niet echt nodig,maar een duite deelnemer die bij de EWU (ook level systeem) is aangesloten daar weet je direct in welk level hij/zij moet starten
in belgie is het wat moeilijker omdat zij nog geen level systeem hebben,maar wel nog het *ouderwetse* beginner *amateur *open systeem.
Dus wil een belg starten en geeft aan (op papier) dat hij/zij bij de prab amateur start tja dan is het een keuze uit 2 levels.

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 12:06

Sadie schreef:

Wordt deze ruiter dan automatisch L2 of mag je dan als L3 ruiter in de L2 starten zonder de L2 status te verliezen?

Nee een L3 ruiter mag geen hengst starten.Dus alles daarna is overbodig helaas.

Sadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 12:07

Rob_H schreef:
Sadie schreef:

Nee een L3 ruiter mag geen hengst starten.

Dus dan moet de L3 ruiter eerst 25 punten halen met een ander paard en overgaan naar de L2?

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 12:10

Berwicowa schreef:
Even een vraagje. ALs je L5 start en er zijn te weinig deelnemers dus er wordt samengevoegd met L4 hoe komt het dan met de lope????

Volgens de regels wordt bij een samenvoeging de verrichtingen van het laagste level gehanteert.

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 12:12

Sadie schreef:
Dus dan moet de L3 ruiter eerst 25 punten halen met een ander paard en overgaan naar de L2?

Of gewoon inschalen in L2 En in jouw geval zie ik hier ook niet zo een groot probleem.(wat betreft de reining)
Laatst bijgewerkt door Rob_H op 31-08-07 12:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Sadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 12:13

Rob_H schreef:
Sadie schreef:

Of gewoon inschalen in L2 En in jouw geval zie ik hier ook niet zo een groot probleem.(wat betreft de reining)

Nee, voor mij geen probleem, misschien voor het vriendje wel Knipoog

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 12:16

Sadie schreef:
Nee, voor mij geen probleem, misschien voor het vriendje wel Knipoog

Bij een vreemde zou ik simpel weg zeggen het is een regel en die is ok.Want er zal straks echt ook wel iemand komen met een kant en klaar paard van 3 jaar,nouja die mag ook niet starten.
Maar omdat ik jullie ken is het inderdaad l ullig.

PS
Oplossing is NRHA gaan rijden en daar je level qualificatie halen.

Sadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 12:20

Rob_H schreef:
Bij een vreemde zou ik simpel weg zeggen het is een regel en die is ok.Want er zal straks echt ook wel iemand komen met een kant en klaar paard van 3 jaar,nouja die mag ook niet starten.

Daarom vroeg ik het eigenlijk ook, hoe zit het straks.
Want dan moet een nieuwe ruiter in de L5 beginnen en dus tot hij/zij in de L2 zit zijn hengst op stal laten staan.
Tot nu toe kon je er gewoon voor kiezen om amateur te starten.

Of zie ik nog iets over het hoofd?

Zie nu je PS, ja dat kan inderdaad wel.
Maar dan heb je het alleen over de reining.