[WN] wat mankeert er aan mijn paarden..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ManDy_Charon

Re: wat mankeerd er aan mijn paarden..

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 13:50

Romkabouter schreef:
Ik weet niet hoor, maar 3500 euro voor een jaarling?
Dan koop ik liever 1 die al wat kan en waar ik meteen op weg kan rijden.
Aan een jaarling heb je gewoon nog twee jaar lang kosten voordat je er mee kunt gaan rijden.
Misschien is de markt er niet meer voor paarden in die prijsklasse, het stikt ook van de paarden overal tegenwoordig. Op elke straathoek kun je wel een leuk paard kopen. En op papier kun je niet rijden.
mij lijkt 3500 ook een beetje an de hoge kant. voor dat geld heb je ook een leuk paardje dat al helemaal ingereden is en ook al wedstrijd ervaring heeft enzo.

Cer

Re: wat mankeert er aan mijn paarden..

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 13:55

Nou Marieke, dan gebeurt er bij jullie ten minste nog wat mee. Maar dat hoeft niet altijd... een jaarling uit een achtertuin is soms toch minder aantrekkelijk dan een jaarling van een bekende stal. Terwijl de opfok van dat paardje niet perse beter geweest hoeft te zijn...

Maar het is idd net wat je budget is en wat dat betreft zijn er denk ik meer mensen met een beperkt budget dan mensen die wat ruimer kunnen gaan zitten. En die gaan misschien dan vaak weer voor aanzielijk hogere prijzen? (maar dat weet ik niet zeker natuurlijk).

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 13:58

Ik wilde net zeggen.. die jaarling van de grote stal heeft misschien bijna geen halster gezien, terwijl ze bij iemand "uit de achtertuin" gewend zijn aan van alles en nog wat.

pasdedeux

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 14:03

Een jaarling voor 3500 is gewoon veel. Stel ik koop de jaarling. Dan moet ik hem nog twee jaar stallen, zeg voor 125 euro per maand, ik woon in de randstad dus dat is hier goedkoop. Zonder hoefsmid, dierenarts ed kost het paard me dus al 6000 euro voor hij/zij 3 is, moet ik hem of haar zadelmak laten maken (veronderstellend dat ik dat zelf niet kan), dus twee maanden in training, 1000 euro erbij. Dan heb ik dus een driejarige zadelmak paard voor 7000 euro. Nee dan kijk ik wel even rond. Voor een jaarling is hij gewoon te duur! Mensen willen om deze reden niet graag een jaarling. Bovendien is de kans dat hij niet groot genoeg wordt, niet uitgroeit zoals je wilt een risico, nog maar niet te spreken van ongelukjes die kunnen gebeuren. Liever een volwassen ingereden paard, als daar wat mee gebeurd heb je er in ieder geval nog op gezeten.

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 14:54

Ik denk dat het ook te maken heeft met hoe goed een paard gefokt is. Als je een van de 'betere' hengsten neemt ben je al vlug 1000 a 1200 euro kwijt voor de dekking. Tel daarbij de dierenarts kosten en evt. stallen ed bij de hengstenhouder op en je zit al op de 1800 a 2000 euro (zeker als het wat moeizamer gaat). Dan heb je nog niets alleen een drachtige merrie. Daarna komen nog de entingen enz enz dus dan denk ik dat ik voor een veulen toch ook al snel op een 3000 euro zou uitkomen kwa vraagprijs. Deze prijs kan alleen omlaag als er een 'goedkopere' hengst op gezet. Alleen de fokker zelf kan hier een keuze maken wat hij voor veulen wil fokken. Beide hebben voors en tegens.

Halloway

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 14:58

@Rina: Ik denk dat er niks mis is met je paarden. Wat me wel opvalt is dat je paarden cutting gefokt zijn en niet uit direkte topproducers. Binnen de cutting (klein wereldje) worden de meeste paarden verkocht op de trainingsstallen waarvan de meeste naast trainen ook nog fokken. Ze als recreatiepaard aanbieden voor dit bedrag heeft geen nut want dan zijn ze te duur.

Kopers weten tegenwoordig heel goed wat ze willen, een leuk gefokte quarter is niet meer genoeg, deze beland dan snel in de categorie recreatief. Dit heeft tot gevolg dat je genoegen zal moeten nemen met minder.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 15:25

Maar is hetzelfde ook niet jaren geleden met de arabieren gebeurd. Die waren eerst ook onbetaalbaar. Toen men ontdekte dat daar geld mee te verdienen viel, ging jan en alleman er mee fokken en was er een overaanbod. Ijslanders zijn ook vrij duur in aanschaf, die kun je nu ook voor een appel en een ei krijgen. Voor zulke bedragen wil je dan ook alleen het beste van het beste om er zelf mee verder te fokken. Er is keuze zat. En degene die dat kunnen betalen kopen inderdaad liever een kant en klaar paard denk ik. Die willen kunnen schitteren en niet wachten. Ik zou ook graag een quarter willen hebben, kan me helaas enkel maar kwpners en arabieren veroorloven Huilen

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 15:26

Jolande schreef:
Ik denk dat het ook te maken heeft met hoe goed een paard gefokt is. Als je een van de 'betere' hengsten neemt ben je al vlug 1000 a 1200 euro kwijt voor de dekking. Tel daarbij de dierenarts kosten en evt. stallen ed bij de hengstenhouder op en je zit al op de 1800 a 2000 euro (zeker als het wat moeizamer gaat). Dan heb je nog niets alleen een drachtige merrie. Daarna komen nog de entingen enz enz dus dan denk ik dat ik voor een veulen toch ook al snel op een 3000 euro zou uitkomen kwa vraagprijs. Deze prijs kan alleen omlaag als er een 'goedkopere' hengst op gezet. Alleen de fokker zelf kan hier een keuze maken wat hij voor veulen wil fokken. Beide hebben voors en tegens.

Dat kosten de gewone KWPN-dekhengsten ook, dus dat is geen argument. Stallen bij de hengstenhouder? hooguit 2 dagen gemiddeld. En dat kost 10 euro per dag of zo. De hengstenhouder heeft ook belang bij een drachtige merrie van zijn hengst.

Entingen? Geen andere dan normaal.. tenzij je de veulenprik bedoeld. Een veulen fokken is zo duur of goedkoop als je het zelf maakt. Voorwaarde is eigen grond. Stalgeld is funest voor je prijs.

Maar dan nog: ik heb al eerder geschreven. Het fokken van een veulen moet je vooral doen omdat je het zelf ze leuk vindt of omdat je in een topmarkt zit te fokken. Dan rendeert het. Anders is het hobby.

Margee

Re: wat mankeerd er aan mijn paarden..

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 15:59

dirkje schreef:
het onderhoud van je paardje kan je zo duur maken als je zelf wilt (denk aan hoeveelheid bix je voert, heb je zelf stalling of moet je stallen, voedingssupplement enz ).

Ik denk dat veel mensen daar niet veel keuze in hebben, ook al door de omgeving waar ze wonen. Je kan een jong dier altijd in de opfok doen een stuk verderop maar uiteindelijk wil je hem/haar ook graag zien opgroeien. De basisbehoefte zal toch wel ongeveer hetzelfde zijn tenzij het je niet uitmaakt hoe het beest zich moet redden (als het maar goedkoop is).
Als je dan alle kosten bij elkaar optelt, heb je ook een wat ouder paard waar je mee aan de slag kunt. Je ziet direct hoe het dier dan loopt, je kan een keuring vooraf doen en je loopt niet het risico van ongelukjes in de opfok (en daar ken ik meerdere van).
Bij de grote "bekende" stallen betaal je voor de naam/droom/illusie en als je dan ziet wat er dan nog met zo'n dier gedaan wordt, krab ik me achter de oren bij hun prijzen......

Halloway

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 16:24

[quote="Margee
Bij de grote "bekende" stallen betaal je voor de naam/droom/illusie en als je dan ziet wat er dan nog met zo'n dier gedaan wordt, krab ik me achter de oren bij hun prijzen......[/quote]

Wat naam en droom betreft ben ik helemaal met je eens.
Illusie staat voor mij gelijk aan bedrog, dus ik weet niet in wat voor context je dit woord gebruikt?

Als je een duurder gefokte jaarling of veulen koopt dan koop je altijd een droom, de droom dat het paardje het helemaal gaat maken in de sport. Want als je een beetje goed oplet dan heb je de kans dat je een toekomstig toppertje in huis haalt.
Als je een aangereden en getraint paard koopt heb je twee opties, je koopt een topper voor heel veel geld of je neemt genoegen met een gemiddeld paard voor minder. Iemand die voor (relatief) weining geld een paard koopt en denkt daar de top mee te bereiken illusioneert zichzelf en geen ander.
Deze succes verhalen zijn zeer zeldzaam. (Behalve in de penny dan. Haha!)

@ anja: Wat betreft KWPN, als je een topgefokt KWPN veulen wil dan betaal je ook al snel boven de €10000.

Marieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 16:31

Halloway schreef:
Als je een duurder gefokte jaarling of veulen koopt dan koop je altijd een droom, de droom dat het paardje het helemaal gaat maken in de sport. Want als je een beetje goed oplet dan heb je de kans dat je een toekomstig toppertje in huis haalt.
Als je een aangereden en getraint paard koopt heb je twee opties, je koopt een topper voor heel veel geld of je neemt genoegen met een gemiddeld paard voor minder. Iemand die voor (relatief) weining geld een paard koopt en denkt daar de top mee te bereiken illusioneert zichzelf en geen ander.

Helemaal mee eens Ja

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 16:35

@halloway dat ben ik met je eens... topveulens gaat weg voor bedragen tussen de 10 en 20 mille. Maar onder die top zit een hele grote groep prima paarden die zonder problemen allemaal naar de Z2 kunnen komen, dus zonder dat je aan de grens van het kunnen van dat paard moet gaan lopen morrelen. Die paarden zijn voor die enorme markt in Nederland die recreatief rijdt of de basissport in gaat. Die toppers moeten redelijk snel lichte toer of grand prix kunnen lopen. Dan zit je in de hoek waarin Marieke bijvoorbeeld haar paarden aanbiedt.

We hebben het bij de gemiddelde quarter toch niet over een topgefokt veulen? Het gaat nog steeds om basissport, en dan zoek je een paard wat leuk kan meekomen, geen supertopper.

Dan is het alternatief wellicht dat er teveel voor de top wordt gefokt en navenante prijzen voor gevraagd worden.. en dan is de conclusie dat de markt niet in evenwicht is. Kan me vaag herinneren dat er iets was met kruisprijselasticiteit Haha!

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 16:45

Dat zou dan betekenen dat succes niet afhangt van het kunnen van de ruiter maar van het produkt, lees paard.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 16:56

Marieke schreef:
Halloway schreef:

Helemaal mee eens Ja

En zolang iedereen het daarmee eens is en eens blijft, krijgen de in Nederland gefokte paarden geen kans, en denkt men de top te moeten halen door op duur ingekochte Quarters te moeten starten. Kijk eens naar de paarden die in NL de sport meedraaien. Hoeveel is Nederlandse fok en zelf beleerd, en hoeveel komt er voor veel geld kant en klaar beleerd over?
Wat een paard kan is 35 % genetisch bepaald. De rest is opfok, beleren, en het kunnen van de ruiter die er opzit.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 16:57

Jeetje Rina, vervelend hoor voor je! Ik denk ook niet dat er aan de paarden persoonlijk wat mankeert, net als de rest. Maar ook ik denk dat de markt redelijk verzadigd is wat betreft de "gewone" Quarter/Paint. Erg veel mensen hebben erg veel gefokt de laatste jaren en ze gaan voor steeds minder weg.

Als je nu op EA kijkt zie je een ruin, gereden en wel voor 3000,- staan. Wellicht een luchtzuiger, maar veel mensen hebben daar geen problemen mee als ie verder goed en braaf gereden is.

Ook in de Paints zie je steeds meer paardjes voor minder weg gaan. Niet alleen hier hoor, ook in de VS gebeurd dat al jaren op de veilingen. Alles in het teken dat er zat op de markt is voor de "gewone" (recrea)ruiter. Voor mensen die een groter portomonee hebben is het interessant om naar Halloway of Marieke te gaan waar ook vaak paarden staan met meer potentieel en/of training. Of die mensen doen heel decadent en gaan er eentje in de VS halen. Clown

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 17:10

Halloway schreef:
[quote="Margee
Bij de grote "bekende" stallen betaal je voor de naam/droom/illusie en als je dan ziet wat er dan nog met zo'n dier gedaan wordt, krab ik me achter de oren bij hun prijzen......

Wat naam en droom betreft ben ik helemaal met je eens.
Illusie staat voor mij gelijk aan bedrog, dus ik weet niet in wat voor context je dit woord gebruikt?

[/quote]
Je kan jezelf ook illusies maken. Je denkt dan dat je met dat toppaard de wedstrijden in kan. Gaandeweg blijkt dat je veel te weinig tijd heb, geen goede trainer (in de buurt) kunt vinden, het veel meer kost dan je eigenlijk had verwacht, het paard het net niet blijkt te zijn voor het onderdeel wat jij nu juist leuk vindt..... Ik denk dat dat bij veel mensen gebeurt en ze uiteindelijk leuk recreatief rijden. Als je jezelf dit soort dingen van te voren realiseerd, kan dat ook op een minder duur paard.
Bedrog van een handelsstal bedoel ik zeker niet. Hoewel het woord handel een slechte naam heeft, zullen er zeker hele goede zijn. Ze hebben bovendien vaak ook nog eens een wat ruimere keuze op 1 plaats. Maar wie zijn zij om jou juist dat paard, waar je zo verliefd op bent, af te raden?!?! Terwijl het dier qua karakter misschien echt niet bij je past? Of qua rijkunst?

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 17:22

@margee maar daar ligt juist een schone taak van de grotere stallen, ze hebben meestal wat ruimere keuze. Ik zou liever bij een stal gaan kijken waar ze idd naar dat soort belangrijke dingen kijken dan naar een stal waar ze je zonder verder te vragen ieder paard verkopen.
Ik als particulier zou dat zeker doen, al is het maar voor mijn eigen goede gevoel Knipoog

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 17:27

Ook ik vind 3500 voor een jaarling met best een aardig papier erg veel geld.
Wij hebben niet lang geleden voor dit bedrag een 3.5 jarige gekocht met ook best een redelijk papier.
Het topic begint een beetje richting toppaarden te gaan en dat is best een leuk onderwerp,maar doet niet terzake waarom de paarden van TS niet worden verkocht.
Voor een toppaard heb je een top ruiter nodig en die zijn er maar heel weining.
Mensen die veel geld uitgeven voor een toppaard rijden meestal niet zelf.
Deze mensen kopen geen jaarling van 3500 met redelijk goede papieren,maar zitten meer in de hoek van Marieke.
Mensen die wel zelf rijden kopen (zoals wij) een in hun ogen toppaard voor hun eigen doel en ook deze mensen kopen geen jaarling van 3500 euro met een redelijk papier.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 17:31

crazycactus schreef:
@margee maar daar ligt juist een schone taak van de grotere stallen, ze hebben meestal wat ruimere keuze. Ik zou liever bij een stal gaan kijken waar ze idd naar dat soort belangrijke dingen kijken dan naar een stal waar ze je zonder verder te vragen ieder paard verkopen.
Ik als particulier zou dat zeker doen, al is het maar voor mijn eigen goede gevoel Knipoog

Een grote stal kan ook niet voorspellen of en hoe je doelstellingen door de jaren heen veranderen...

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 17:38

Dat niet maar wel of een paard qua karakter bij je past of niet. Als iemand bij mij zou komen die van nature erg onzeker is zou ik ze geen dominant paard verkopen, maar ook geen onzekere.
Ik ga er daarbij wel vanuit dat de grote stallen weten wat ze verkopen, alhoewel dat ook lang niet altijd zo is.

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 17:46

Dus je moet eerst een karakter profiel van jezelf laten maken voor dat je naar een stal gaat om een paard te kopen????

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 17:48

Ik denk dat bij de meeste stallen het verkopen voorop staat, die kunnen zich ook niet de luxe veroorloven om een klant een andere paard aan te bieden omdat zij denken dat het niet past. Hooguit geven ze goede begeleiding en omruilrecht als na een paar weken blijkt dat de klant terug komt van zijn besluit en dat is iets wat een privé-verkoper niet kan om de doodsimpele reden dat hij van zijn paarden af wil/moet. Dus verkocht is dan vaak verkocht.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 17:49

Dat is nu wel weer wat overdreven, maar je weet van jezelf toch wel een beetje hoe je bent qua karakter.. Of je snel iets eng vind enz enz..

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 17:50

@CC: hoeveel mannen zijn er niet die persé een hengst willen Knipoog

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 17:51

Te veel....