[WN] Quarters niet op de wei

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lisette

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-02 14:39

Op onze manege komen de quarters gewoon in de wei weliswaar de meesten alleen maar ze komen wel buiten.

Even iets anders wat een ontzettende onzin dat een paard altijd graag buiten staat. Met dit weer hebben ze het echt na een uurtje wel gezien en willen ze maar wat graag binnen. En dat een paard de hele dag in de wei moet staan is ook iets wat tussen de mensen zijn oren zit. Ik zal eens een voorbeeld geven. Op onze manege gaan de paarden ma-za 's ochtends naar buiten van 8 tot 1. Dan komen de mensen voor hun paarden en gooien ze weer naar buiten. Met het commentaar vind mijn paard heerlijk in de wei. Tja en als ze dan volgende ochtend weer naar buiten moeten hebben ze geen zin en moeten ze er zelfs met een zweep achteraan om ze in de wei te krijgen. Dus trek je conclusie.

Ik maak die van mij echt niet blij met de hele dag weidegang.

Monnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-02 16:50

Dat is natuurlijk ook een kwestie van gewenning. Die van mij staat wel degelijk graag buiten, ook als het erg nat is. Alleen als ze donker wordt wil ze graag naar binnen.
Verder hoef ik er nooit achteraan te zitten met een zweep, ze gaat dagelijks heel erg graag naar buiten evenals de andere paarden bij ons op stal. Er is er niet 1 die liever binnen blijft.....ze gaan graag de wei in, eerst rollen dan even rennen en vervolgens grazen, vaste prik. Daar kun je dus ook je conclusies uit trekken!

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-02 17:58

Lisette schreef:

Waar dan wel mee?
Laatst bijgewerkt door Margee op 15-10-02 18:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-02 18:03

Lisette schreef:

Even iets anders wat een ontzettende onzin dat een paard altijd graag buiten staat. Met dit weer hebben ze het echt na een uurtje wel gezien en willen ze maar wat graag binnen. En dat een paard de hele dag in de wei moet staan is ook iets wat tussen de mensen zijn oren zit. Ik zal eens een voorbeeld geven. Op onze manege gaan de paarden ma-za 's ochtends naar buiten van 8 tot 1. Dan komen de mensen voor hun paarden en gooien ze weer naar buiten. Met het commentaar vind mijn paard heerlijk in de wei. Tja en als ze dan volgende ochtend weer naar buiten moeten hebben ze geen zin en moeten ze er zelfs met een zweep achteraan om ze in de wei te krijgen. Dus trek je conclusie.

Goed voorbeeld om te laten zien dat een paard al geen paard meer is. Maar ja, het is natuurlijk veel leuker om de hele dag op 3 bij 3 te staan en strootjes te tellen!
Hebben ze buiten wel voldoende gras, of is het alleen maar een weitje paardemest. En over het weer, met een regendeken op wil nog wel eens helpen. Die twee van mij hoef ik echt niet midden op de dag naar binnen proberen te krijgen, ze zitten goed ingepakt en zijn druk met grazen. Geen tijd voor mij want wij zijn paarden.
Mijn conclusie, neem een barbie paard!

Colinda

naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-02 21:10

Hoi,

Kan me in zekere zin vinden in de antwoorden v. Monnik & Carys, maar sluit me toch ook bij Lisette aan....

Bij ons gaan dus ook alle paarden (ook pensionpaarden) élke dag naar buiten.
Met de klant wordt hetvolgende afgesproken; we kijken naar het 'gedrag' van het paard.

In het verleden hebben we nog wel eens 'geprobeerd' om de paarden koste wat het kost zolang mogelijk te laten staan....
Maar...
ondanks dat het weiland groot genoeg is... en er gras staat.... maar wel regen met 'bakken' uit de hemel..
worden er toch een aantal vervelend...
In 1e instantie gaan ze met hun 'kont' tegen de wind in staan... maar na een uur 'staan' ... komen ze naar het hek...
eerst een stuk of 2... dan 4... en dan begint de ellende Lips are sealed

Ze beginnen mekaar (toch uit frustratie) ff lekker bij het hek 'weg' te meppen, onder het motto; als we uiteindelijk opgehaald worden, ben ik de eerste.

We hebben bij ons klanten op stal gehad die zeiden: nee hoor, hij kan echt de hele dag naar buiten, zolang mogelijk... dat is ie gewend.

Laat dat nu net bijv. degene zijn, die naar het hek komt, de boel op 'stang' jaagt... en graag naar binnen wil.

In het verleden hebben we hier een aantal ongelukken door zien ontstaan (omdat wij mensen zo graag willen dat ze de hele dag buiten staan... en we denken ... dat went wel...)

Gaat toch niet altijd op.... Knipoog

Op het moment doen we het dus zo : de paarden gaan élke dag een aantal uur naar buiten. Zomers zolang als mogelijk, en in de herft/winterperiode kijken we dus naar het 'gedrag'...
We willen dus 'problemen' voor zijn... en als het met 'bakken' uit de hemel komt, willen ze idd graag weer naar binnen.
Degene (klant) die echt perse wil dat ze toch buiten blijven, proberen dit dan ook... samen met bijv. nog een ander paard... kunnen dan zelf 'kijken' en hun conclusie trekken... maar komen er dan vaak op terug.

Zo hebben we ook eens iemand gehad die bij onweer (ja.. ook zwaar onweer... )koste wat het kost... haar paard mocht blijven staan (paard mét ijzers).... Frusty doodeng.... maar goed...mijn mening.... en haar verantwoording dan...

zoveel mensen... zoveel meningen... toch Knipoog

groetjes Jolanda

banish

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-02 21:31

Ik ben in de gelukkige omstandigheid dat ik op een stal sta waar we genoeg land bij hebben.
En er is een eigenaar aanwezig die goed naar de paarden kijkt.
De paarden gaan zo lang mogelijk de hele dag (van 9 tot 17) naar buiten. Vandaag was toevallig de eerste dag van het "winterseizoen". Dan gaan de paarden in kleinere groepen in de verhoogde (en dus drogere) kampjes naar buiten. Mijn paard gaat elke ochtend van 9 tot 11 naar buiten met nog drie f vier paarden.
Ik vind het ideaal en zou die buitengang voor geen goud meer willen missen. Mijn paard is er echt enorm van opgeknapt.
Als het echt stront met jonge honden weer is, blijven ze wel binnen, maar verder gaat alles altijd naar buiten. Regendeken op en gaan met die knollen!
Wij hebben als regel: halster om is paard naar buiten in de groep en als het halster af is, blijft het paard binnen. Dan kun je als eigenaar ook nog wat mee beslissen.
En als Cees sochtends bijvoorbeeld ziet dat je paard ziek of kreupel is, houdt ie hem of haar ook binnen.

En ik kies net als Desiree nooit meer voor een stal waar geen weidegang is. Ik heb dat wel gehad, maar dat was echt niet leuk.
Als ik nu eens een dag niet zoveel tijd heb, hoef ik niet persee een uur ofzo te rijden.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-02 07:51

Carys schreef:

Goed voorbeeld om te laten zien dat een paard al geen paard meer is. Maar ja, het is natuurlijk veel leuker om de hele dag op 3 bij 3 te staan en strootjes te tellen!
Hebben ze buiten wel voldoende gras, of is het alleen maar een weitje paardemest. En over het weer, met een regendeken op wil nog wel eens helpen. Die twee van mij hoef ik echt niet midden op de dag naar binnen proberen te krijgen, ze zitten goed ingepakt en zijn druk met grazen. Geen tijd voor mij want wij zijn paarden.

"Neem" een barbie paard?? Oh, nou ik heb al een barbie-paard. Net als sommige andere paarden (waarschijnlijk ook geen echte paarden ook al lijken ze er verrot veel op) heeft mijn verwende barbie-merrie een enorme hekel aan regen, vooral als er een venijnig windje bij staat. Regendeken heeft ze niet om, beetje lastig met een veulen erbij, en om bij 50 paarden dekens op en af te doen lijkt me ook een beetje een omvangrijk karwij. Afgelopen week heeft ze zelfs een HELE dag binnengestaan, vanwege de regen en de wind, oei oei wat een kwelling! Gelukkig zijn moeder en kind nog steeds helemaal gezond, zonder longontsteking en andere nare hoestjes en dingen...

Enne, banish, lees ik nou zo even snel dat jou paard dus met een halster omstaat?? Laat het maar niet gelezen worden, want dat is levensgevaarlijk!!! Als ie erin blijft hangen, ongelukken ongelukken....
Knipoog

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-02 08:26

Mijn paarden staan in principe ook de hele dag buiten en in deze tijd mét regendeken. Maar nog schuilen ze graag onder het afdak van de stal als het regent. Verder wil de paddock na een stevige regenbui wel een beetje modderig worden en ik zie er ook geen heil in om ze uren in de regen/modder te laten staan (of onder het afdak) terwijl ze het duidelijk daar niet naar de zin hebben. Dus bij stevige regen staan ze ook gewoon binnen. Of ze nu onder het afdak stil staan of op stal, dat maakt ook niet uit Haha!
Als ik tijdens een regenbui het weidehek open zet lopen ze wel direkt de wei in Verward Dus gras gaat toch boven regen Cool

Of het Barbie-paarden zijn Verward geen idee, het zal waarschijnlijk meer bij mij tussen de oren zitten, maar wat heb je aan verkouden paarden.....

Lisette

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-02 10:07

Carys"]
[quote="Lisette"]

[/quote]
[/quote]

Weet je wat het grappige is ik heb een barbie paard. De mensen die mij kennen weten wel wat ik bedoel.

Kijk ik wist natuurlijk dat ik zulke reacties over me heen zou krijgen maar dit is gewoon mijn mening gebaseerd op ervaring. Elk paard is anders dus niet elk paard waardeert het om de hele dag buiten te staan graswei of zandwei. Wat betreft dat inpakken mijn bokje heeft zijn winterdek al om aangezien hij een enorme koukleum is, is tevens thermodek dus ook nog goed te doen met 15 graden. Na een half dagje wei wat hij zo goed als dagelijks krijgt wil meneer graag naar binnen.

[quote="Carys"]
[quote="Lisette schreef:

Waar dan wel mee?
[/quote]

Met een halve dag weidegang mits het niet te belabberd weer is en met rijden want ondanks dat dat geen paards gedrag is vindt hij dat leuk.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-02 11:20

Met rotweer, of als er veel zon is, wil ik ook niet dat mijn paarden de hele dag buiten staan, dan vind ik 2 uur genoeg. MAar ze moeten er wel uit vind ik! Dat is gewoon gezonder voor ze. Waarom meteen praten over de hele dag buiten? een paard heeft weidegang nodig, daarmee basta! maar dat hoeft toch lang niet de hele dag te zijn? Gewoon zoveel als het paard nodig heeft als dat mogelijk is.

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-02 12:18

Denk dat jullie toch niet helemaal begrepen hebben wat ik bedoel. Een barbiepaard is een paard dat je met een zweep de wei in moet jagen!
Onnatuurlijk en vast niet zonder reden.
Mijn paarden staan met echt hondeweer ook niet va 8.00 tot 17.00 uur buiten. Maar ze gaan wel, ook al is het maar voor een paar uur.
Ik ben gewoon van mening dat de mogelijkheid van weidegang er moet zijn.

Lisette

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-02 12:22

Oke mijn paard ziet er uit als een Barbiepaard en heet ook nog eens Barbiano, mooie afkorting Barbi.
Ik vind weidegang ook belangrijk, bij mijn vorige pensionstalling kwam hij zo nu en dan eens los in de bak wei was er wel maar die was voor de fokmerries. Nu komt hij zo goed als elke dag een halve dag buiten. Barb is hier ook echt van opgeknapt hij zit gewoon super in zijn vel dus ik ben ook van mening dat weidegang heel belangrijk is.

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-02 13:03

Jammer, ik kan in je profiel geen foto's van het barbiepaard zien.
Maar over de weidegang zijn we dus eens!

Eagles

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-02 14:19

Hoi,
ik ben Danielle van de Eagles Ranch op Texel.
Wij fokken Paints en hebben een veulenopfokstal hier op Texel.
We beschikken momenteel over riom 40 hectare land waarin de alle paarden dagelijks te vinden zijn.
Ook de veulens gaan iedere dag naar buiten en blijven alleen in de winterperiode s'nachts op stal. Hierdoor blijven problemen aan de luchtwegen en dikke benen en dergelijke bespaart. Ze blijven niet erg schoon, maar ik geloof niet dat dat een probleem is Pling

De paarden staan wel goed op leeftijd gescheiden en staan zowel overdag als s'nachts in dezelfde koppels, dus ook in de speciale opfokboxen samen.
Iedereen doet het op zijn eigen manier en ik denk dat als iedereen de luxe zou hebben van zoveel land, ieder paard lekker buiten zou mogen spelen. Daar horen ze uiteindelijk gewoon thuis.

Groetjes van Danielle en Henk vanaf de Eagles Ranch op Texel.
De koffie staat klaar, jullie zijn welkom om een keer te komen kijken.

10y

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-02 16:12

Paarden moeten gewoon de wei in kunnen, ook hengsten en ook al zijn ze nog zo veel waard. Het enige probleem is, als je meerdere volwassen hengsten hebt en een beperkte weide, dan wordt het lastig. Die jongens willen nog wel eens flink vechten met elkaar. Ook al denk je dat de rangorde al is vastgesteld, hengsten zullen het steeds weer proberen een betere plek te bemachtigen. En als ze serieus aan het vechten zijn is dat ten eerste geen al te prettig gezicht, ten tweede kun je het dan niet meer wagen er tussen te komen en de gevolgen zijn dan niet te overzien. Dat gaat soms op leven en dood, vergis je niet.
Het enige wat je dan kunt doen is of in paddocks of om de beurt. Doe er een of een paar drachtge merries bij, heeft ie ook gezelschap. Heb je geen merrie(s) probeer het dan met een ruin, alhoewel die ook best wel weten wat een robbertje matten is. Paarden ook hengsten zijn minder sikkeneurig als ze lekker naar buiten kunnen al is het maar voor een paar uurtjes.

Eagles

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-02 18:15

Zeker weten Knipoog
Pas wel op met drachtige merries, zet er wel de hengst bij die ze destijds heeft afgedekt, mochten ze toch terugkomen en weer worden gedekt weet je wel zeker van welke hengst het is.
Groetjes van Danielle

10y

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-02 00:22

O.K. Danielle, je hebt helemaal gelijk en ik heb het gewoon in m ijn ijver vergeten erbij te zetten Schijnheilig Sorry. Schijnheilig
Groetjes Tiny

10y

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-02 00:26

Nog wat vergeten, stom hoor.. Hoewel je dan weet welke hengst er dan op geweest is ben je bij Quartjes wel verplicht parentage verification te doen dacht ik zo. Ik weet niet hoe dat bij de paints in zijn werk gaat. Bij de Appaloosas is het ook zo.

FlyingHigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-02 10:17

Dance schreef:
Nog wat vergeten, stom hoor.. Hoewel je dan weet welke hengst er dan op geweest is ben je bij Quartjes wel verplicht parentage verification te doen dacht ik zo. Ik weet niet hoe dat bij de paints in zijn werk gaat. Bij de Appaloosas is het ook zo.

Is dat niet alleen verplicht bij KI?? Bij natuurlijke dekkingen is het niet verplicht, dacht ik....

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-02 13:01

FlyingHigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-02 16:20

sorry.... Lips are sealed zal het niet meer doen....

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-02 16:31

bij ons op stal staan zelfs de kampioens-dressuurpaarden gewoon in de kudde op het land.... dus.... Knipoog

Eagles

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-02 09:13

Ben je en kampioen en je hebt een leuk leven, wat wil je nog meer Knipoog
Zo zie je maar, overal doen ze het anders en iedereen heeft zijn eigen theorie hierover. Leven en laat leven zeggen ze toch?!

DiamondCheckers

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-02 02:32

Onze quarters gaan ook gewoon naar buiten hoor. Alleen Jerry blijft op stal. Hij gaat dagelijks buiten in de bak. Ik kan me best wel voorstellen dat die mensen het risico niet willen nemen met zulke duren paarden. Jerry gaat ook de wei niet in om dezelfde redenen.

KingMarco

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-02 14:14

En nu ik woon en in het midden van de Randstad en heb een hengst. Dus is het zo en zo al moeilijk om stalling te vinden. Daar komt bij dat hij graag naar het land gaat, daar onmiddelijk naar het uiterste einde rent daar gaat rollen en dan gaat staan grazen, maar na een kwartier wil er maar weer wat graag eruit. Terwijl zijn staldeur kan ik open laten staan en daar blijft ie wel in staan. Hij staat in een buiten stal met leuk uitzicht en een weiland tot onze beschikking die we samen met 150 andere paarden moeten delen Verward . We rijden elke dag in een overdekte (dus niet binnen) bak en in het weekend gaan we lekker in het bos crossen of lekker lang teugeltje een uur of 3 lekker trutten . En verder heeft ie de hele dag hooi hangen dus daar is het hem ook niet om te doen om buiten te komen. Hij komt op mij erg gelukkig over en is ook erg braaf en ziet er super goed uit, dus om nou te zeggen dat paarden die bijna nooit los komen niet gelukkig zijn vind ik wel erg ver gaan.
Natuurlijk als je in bezit bent van voldoende weiland (is dat wel ideaal maar niet iedereen is in dat rijke bezit) gooi je de paarden makkelijker en vaker los. Maar om nou iedereen gelijk te beoordelen terwijl er niet de mogelijkheden voor zijn is niet terecht denk ik.