[WN] Even hardop nadenken over de westernsport/toekomst

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

PeterV

Re: Even hardop nadenken over de westernsport/toekomst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-07 08:58

Concreet gezien, kunnen wij dus alleen maar verliezen als wij niet goed nadenken over onze sport, en lees de verenigingen maar na, die niet goed nagedacht hebben over de aansluiting, en vraag je daarbij ook af, waarom deze dan zijn aangesloten.

Kijk, ik wil mijn hart wel even luchten hoor, maak er tenslotte nooit een moordkuil van.
De huidige westernsport cultuur die wij hebben binnen het Nederlandse is er één van zelf ingenomenheid die totaal in de breedte niks betekend, dat hebben wij al die jaren toch wel bewezen met de zelf gekozen kundigheid die ieder zich zelf heeft aangemeten.
Dus wat ik wil zeggen is dat alle ontplooiingen die er in het verleden plaats gevonden hebben niks te maken hebben gehad met de ontwikkeling van onze sport, zonder dat het eigenbelang daarbij voorop stond, vul dit zelf maar breed in hoe ik dit bedoel.

Ik zelf heb het nu ook over een soort van eigenbelang, en dat is puur het belang van de sport.
Dus breder dan alleen dat van een bepaald ras, of discipline, dus westernsport in zijn algemeen, dat de rassen en disciplines breed gezien ook ten goede zal gaan komen.

Een brede aanpak van onder af, leid tot de aankweek van nieuwe ruiters, die op een gegeven moment voor een ras en of discipline zouden kunnen gaan kiezen, voor je hiermee begint moet je daarvoor in de basis ook wat kunnen bieden.

Je hoeft niet ver om je heen te kijken wat het eventuele aanbieden dan zal moet inhouden, het is eigelijk heel simpel, en groei wat ons allen raakt kan dus dan een feit zijn.

Nu doet dit clubje dit, ohw maar wij doe het zo, hup nog een initiatief daar, ja, ja, wij maken het er wel heel makkelijk op, en vooral heel duidelijk, westernsport wordt nu geleid door de bevlogen goeroe, bol van kundigheid staande organisaties, die allen door hun zelf ingenomenheid uit het oog verloren hebben het je de sport die wij gemeen hebben met elkaar breder kan gaan wegzetten, zodat in de breedte iedereen er beter van kan worden.

Dit in combinatie wat centraal staat in dit topic, zijn zaken waar je binnen een Federatie met elkaar kan over praten, van gedachten wisselen, en wel naar een Duitsland BV daarbij moeten kijken, maar dit weer in alle billijkheid wegzetten naar de omvang en grote van ons land.

Dit zet je weer weg tegen een gemiddelde per land dat per hoofd aan de hippische sport doet, en zie daar, waarom ik denk dat je elkaar nodig hebt.

Concreet gezien in de vorm van voorspelbaarheid en dit voor de sport, moet je denk ik het hokje van denken loslaten, wil het met de sport wat worden in dit land.

Halloway

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 11:09

Jeddah schreef:
Waarom denk je dat die dag "zeker" komt? Waaruit blijkt dat het allemaal "gaat" gebeuren?
Ik vraag me echt af of de KNHS wel zit te wachten op rassenverenigingen binnen hun organisatie. Of, zijn er al rassenverenigingen aangesloten bij hun? Dus Stamboeken?

De KNHS zal een steeds grotere rol gaan spelen, wat betreft regels voor wedstrijden, ik denk dat het nog zo ver komt dat je aangesloten moet zijn wil je een wedstrijd organiseren.
Als rasvereniging heb je hier dus niets mee van doen, behalve natuurlijk als je wedstrijden wil organiseren, want dan houd je je ook met paardensport bezig en niet alleen met fokkerij.

Laat je deze wedstrijden nu organiseren door een bedrijf/vereniging die zich hier op heeft toegelegd en dus alle zaakjes goed geregeld heeft, dan zie ik het nut niet in van de aansluiting van een pure rasvereniging bij de KNHS.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 11:15

De rassenverenigingen zijn ook niet aangesloten bij de KNHS, tenzij als wedstrijdverband. Bijvoorbeeld de Friezen houden onder de vlag van de KNHS aparte wedstrijden die alleen toegankelijk zijn voor ruiters/menners met Friezen, maar verder onder het algemene dressuur/spring/men-wedstrijdreglement vallen. Maar de KNHS heeft absoluut geen bemoeienis met de fokkerij-aspecten van de Friezen. Als voorbeeld dus.

Maar de huidige (western)rassenverenigingen organiseren ook (vooral??) (western)wedstrijden.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 11:28

Mag ik een gewetensvraag stellen?
Hoe groot is het percentage activiteiten dat wedstrijdgericht is bij de rassenverenigingen? Ik weet dat er activiteiten zijn die gericht zijn op bijvoorbeeld fokkerij. Maar hoe ligt dit in de praktijk?

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-07 11:30

Halloway schreef:
Jeddah schreef:
Waarom denk je dat die dag "zeker" komt? Waaruit blijkt dat het allemaal "gaat" gebeuren?
Ik vraag me echt af of de KNHS wel zit te wachten op rassenverenigingen binnen hun organisatie. Of, zijn er al rassenverenigingen aangesloten bij hun? Dus Stamboeken?

De KNHS zal een steeds grotere rol gaan spelen, wat betreft regels voor wedstrijden, ik denk dat het nog zo ver komt dat je aangesloten moet zijn wil je een wedstrijd organiseren.
Als rasvereniging heb je hier dus niets mee van doen, behalve natuurlijk als je wedstrijden wil organiseren, want dan houd je je ook met paardensport bezig en niet alleen met fokkerij.

Laat je deze wedstrijden nu organiseren door een bedrijf/vereniging die zich hier op heeft toegelegd en dus alle zaakjes goed geregeld heeft, dan zie ik het nut niet in van de aansluiting van een pure rasvereniging bij de KNHS.

Afgod Afgod Afgod Afgod Afgod Afgod

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 11:40

Anya schreef:
Hoe groot is het percentage activiteiten dat wedstrijdgericht is bij de rassenverenigingen? Ik weet dat er activiteiten zijn die gericht zijn op bijvoorbeeld fokkerij. Maar hoe ligt dit in de praktijk?

Dat is een vraag die ook bij mij opkwam toen de een of ander begon over *wij zijn een rassenvereniging en dus fok gericht*
Volgens mij is zelfs halter een wedstrijd onderdeel en niet zoals bij de friezen en fjorden en weet ik wat allemaal een keuring tbv een predicaat.

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-07 15:35

Vergeet de Tinker keuringen niet, 16 sept 07 staat onze bak er weer vol mee.

PS wil jij doormen zijn Rob?

Pannenkoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 15:36

PeterV schreef:

Nee, ik ga al fotograferen......... Knipoog

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 15:39

PeterV schreef:

Sinds wanneer spreek jij Rob in meervoudsvorm aan? Tong uitsteken

Pannenkoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 15:40

Volgens mij is dat gewoon Amsterdam-Noords......

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-07 16:03

Wranglerbutt schreef:
PeterV schreef:

wordt gek van die gasten Haha!

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 16:32

PeterV schreef:

Wie ???? moi???????
Ben net verlost van een Tinker,ga nu echt niet de hele dag tegen ze aankijken Duivel

PS
Heeft iemand een nplekje voor te slapen voor me,ben bang dat ik niet meer welkom ben thuis.

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 16:33

Wranglerbutt schreef:

Omdat helaas voor peter er nu 2 zijn Cool

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-07 16:35

Blaze schreef:
PeterV schreef:

Wie ???? moi???????
Ben net verlost van een Tinker,ga nu echt niet de hele dag tegen ze aankijken Duivel

PS
Heeft iemand een nplekje voor te slapen voor me,ben bang dat ik niet meer welkom ben thuis.

Sandraaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 16:37

Blaze schreef:
PS

Ben ik ook wel een beetje bang voor ja. Er is vast nog wel een boxje leeg in B'wijk Stoom uit je oren

Toch Peter?????

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 16:38

Blaze schreef:
Wranglerbutt schreef:

Omdat helaas voor peter er nu 2 zijn Cool

Dan had -ie moeten zeggen:
Citaat:
PS willen jullie doormen zijn Robben?

Tong uitsteken

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-07 17:00

Sandra_H schreef:
Blaze schreef:
PS

Ben ik ook wel een beetje bang voor ja. Er is vast nog wel een boxje leeg in B'wijk Stoom uit je oren

Toch Peter?????

Rob gaat in de mest put Cool

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 17:06

PeterV schreef:
Rob gaat in de mest put Cool

Wat gaat Rob daar doen??? foto,s maken Cool

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-07 10:37

Even voor hier, in het topic over een hoed mogen dragen binnen de L1 en of L2, dit dan verzekering technisch gezien, is te lezen dat de grootse sportbond dus al dieper zit in het hippische gebeuren, dan wij allen denken.
Ben benieuwd hoe de professionals hier over denken, kan natuurlijk ook zo zijn dat deze geen verzekering nodig achten bij het te verrichten werk wat zij doen, maar als wij een kenmerkend middel in onze sport willen behoeden, moeten wij toch echt aan tafel, als de voorwaarde die gesteld worden ook juridisch gezien draagvlak gaan krijgen.

http://www.ve-ca.nl/ext/verz.1.jpg
http://www.ve-ca.nl/ext/verz.2.jpg
http://www.ve-ca.nl/ext/verz.3.jpg
http://www.ve-ca.nl/ext/verz.4.jpg
http://www.ve-ca.nl/ext/verz.5.jpg
http://www.ve-ca.nl/ext/verz.6.jpg
http://www.ve-ca.nl/ext/verz.7.jpg

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 10:44

Anya schreef:

Een gewetens vraag? Dit is imo, een "normale" vraag hoor!

Ik denk veel, omdat de enige mensen binnen de verenigingen die aktief ziujn, vaak ook wedstrijd ruiters zijn. Toch is het een heel klein percentage van het totaal aantal leden blijkt uit ervaring. zo'n 200 leden, maar 25% max die ook wedstridjen doen. Veel rijden recreatief of fokken alleen maar. Of hebben gewoon een Paint en dragen het stamboek een warm hart toe en zijn daarom lid.

De rassenverenigingen hebben inderdaad geen keuringen, maar echt wedstrijden, ja, zelfs Halter is een wedstrijd. Maar toch met een heel ander doel, het promoten van het paard. die verdient ook punten, niet de ruiter. Ja, bij amateurs, de combinatie, maar toch staat het allemaal op naam van het paard.

Het blijft gewoon moeilijk en vaag... die Amarikaanse Rassenverenigingen. vooral ook omdat ze klasses hebben die de WRAN weer niet heeft en ook niet wil hebben, omdat ze niet eens "western" zijn. Knipoog

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 10:45

Thanks Jeddah. Dat is een duidelijk antwoord.

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 19:11

@Peter:

Als ik het goed gelezen heb, keert deze verzekeringsmij. niet uit als Ilona schade/letsel oploopt tijdens een wedstrijd die niet is aangevraagd cq goedgekeurd bij de KNHS of die niet voldoet aan de door de KNHS gestelde eisen?
Tevens geen uitbetaling indien er geen veiligheidscap gedragen werd, tenzij deze wegens KNHS-regels (op wedstrijd) niet toegestaan is?

Als dit een regels zijn die alle verzekeraars aanhouden, dan wordt het rap tijd om aansluiting bij de KNHS te zoeken (oops, ander topic Nagelbijten / Gniffelen )

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 20:10

Nou nee WB, eerder tijd om de verzekeraars eens om de tafel te roepen.

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-07 11:33

Wranglerbutt schreef:
@Peter:

Als ik het goed gelezen heb, keert deze verzekeringsmij. niet uit als Ilona schade/letsel oploopt tijdens een wedstrijd die niet is aangevraagd cq goedgekeurd bij de KNHS of die niet voldoet aan de door de KNHS gestelde eisen?
Tevens geen uitbetaling indien er geen veiligheidscap gedragen werd, tenzij deze wegens KNHS-regels (op wedstrijd) niet toegestaan is?

Als dit een regels zijn die alle verzekeraars aanhouden, dan wordt het rap tijd om aansluiting bij de KNHS te zoeken (oops, ander topic Nagelbijten / Gniffelen )

Mac schreef:
Nou nee WB, eerder tijd om de verzekeraars eens om de tafel te roepen.

Tja wat is wijsheid hé! Verzekeraars zullen zeker vragen waar op getoetst wordt, dat je aangeeft dat een ruiter BV wel met een hoed zijn ding zou mogen uitvoeren toch?
Voort wat hoort wat toch?