[WN] Verzekering en het dragen van een hoed in de klasse L1 en L2

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rob_H

Re: Verzekering en het dragen van een hoed in de klasse L1 en L2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 09:14

Hmm blijkbaar gaat men er vanuit dat er een stemming gaat komen.
Ik ben daar nog niet zo zeker van.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 09:22

Maar als er een stemming komt ben je er iig op voorbereid Knipoog

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 10:21

Margee schreef:
Waarom wordt toch altijd de dressuur erbij gehaald alsof het niet deugt? Altijd het wiel opnieuw uitvinden omdat je koppig gewoon "anders" wilt zijn en nergens bij wilt horen?
Niemand dwingt je toch die cap op te doen?
Juist andersom worden ruiters verplicht tot de hoed, terwijl je juist thuis altijd keurig je cap opdoet omdat je je daar veiliger bij voelt. Jong paard op niet, er kan altijd iets gebeuren wat je totaal niet had verwacht, daarom heet het ook een ONGELUK.

Nee, als ik het goed begrijp is het net andersom, je mag geen cap op in bepaalde wran klassen (L1 en L2). En dat vind ik op zijn lichts uitgedrukt een beetje vreemd. Het moet aan de (volwassen) ruiter zijn om te beslissen al dan niet een cap te dragen en niet aan een vereninging. Of nemen ze dan ook de verantwoordelijkheid op zich als er wat mis gaat? Denk van niet.
Of dit nou ook het geval is in de dressuur zal mij een biet wezen. We rijden met zijn allen hier western.

Roos1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 10:48

Citaat:
Of dit nou ook het geval is in de dressuur zal mij een biet wezen. We rijden met zijn allen hier western.

En dat kan je zo goed herkennen aan die hoeden Haha!

Verder vind ik de hele discussie van als er wat mis gaat... je singel kan ook te los zitten...daar helpt geen cap tegen, dan moet je gewoon afstappen. Net zoals als je paard bokkend de bak door gaat in de pleasure dan hoor je in het midden te staan. En die dingen gebeuren, zelfs bij de meest ervaren ruiters. En als je niet kan/durft te galopperen hoor je niet zelfstandig op een wedstrijdterrein te rijden, dan hoort je paard aan een longeerlijn.
Ik vind trouwens dat wanneer je door bijv. een verzekering verplicht bent een cap te dragen je die keuze wel zou moeten krijgen zonder dat je buiten mededingen start. Wat vind de WRAN eigenlijk van het dragen van bodyprotectors? Haha! of is dat alleen toegestaan jonger dan 18? Haha!

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 10:56

Jolande schreef:
Nee, als ik het goed begrijp is het net andersom, je mag geen cap op in bepaalde wran klassen (L1 en L2). En dat vind ik op zijn lichts uitgedrukt een beetje vreemd. Het moet aan de (volwassen) ruiter zijn om te beslissen al dan niet een cap te dragen en niet aan een vereninging. Of nemen ze dan ook de verantwoordelijkheid op zich als er wat mis gaat? Denk van niet.

Je mag geen cap,maar je mag jezelf wel beschermen.De wran geeft een alternatief.

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 12:02

Wat is dan het alternatief dat ze bieden? Niet starten? Vind ik geen alternatief, wedstrijdrijdend Nederland op het gebied van western is toch al zo beperkt, dat maak je zo alleen nog erger.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 12:03

En wat voor 1 Blaze Boos! Slapen Die dingen geven nul komma nul aan bescherming. Als je dan valt heb je er echt super veel aan..... Not dus. [edit: Jolande je mag zon dopje in je hoed hebben.]

@Jolande jij en Margee zijn het eens hoor Haha! Knipoog De cap mag nu niet, en wij willen dat het wel MAG. Dus geen verplichting dat iedereen zon ding op moet, nee we willen zelf kunnen kiezen of we hem opdoen. Al rijden we L1 of L2.

@Roos Bodyprotectors zijn zo wie zo wel toegestaan. Die zit onder je kleding en mag dus gewoon. Of je daar nu slanker van word is punt 2 Haha! Het gaat er overigens niet om dat wij in de L1 en L2 niet durven galoperen, sterker nog we moeten zelfs Haha! Het gaat erom dat elk paard, en helemaal een jong paard altijd een keer kan schrikken (alhoewel mijn Dais spant de kroon als het om spookwerk gaat Tong uitsteken ) En een wedstrijd brengt zo wie zo al spanning met zich mee, je weet niet wat dat jonge paard gaat doen..... je weet het gewoon niet. Het is nog nooit eerder op wedstrijden geweest. Hoe wil je jezelf dan beschermen als je geen helm MAG dragen?? Moet ik dan maar god zegene de greep hopen dat die zich gedraagd?? Je kan heel veel oefenen, maar de reactie van je paard op die eerste wedstrijden kan je niet voorspellen echt niet.

Wil ik dat risico voor mezelf uitsluiten moet ik een Pro mijn paard laten rijden op die eerste wedstrijden...............Ooohhh oliebol die mag ook al geen helm op Clown die kan zich dus ook al niet beschermen.

Overigens net nagekeken (als we al de andere clubs erbij gaan trekken Haha! ) bij de EWU, de Duitse tegenhanger van de WRAN, is OOK in LK1 en LK2 een helm toegestaan!!!

Roos1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 12:09

Ik ben met je eens dat iederen de keus zou moeten hebben.

Citaat:
Overigens net nagekeken (als we al de andere clubs erbij gaan trekken ) bij de EWU, de Duitse tegenhanger van de WRAN, is OOK in LK1 en LK2 een helm toegestaan!!!

Ah dat verheldert de L1 enz... alhoewel ik me nu weer afvraag waar de K voor staat?

Trouwens mogen ze wel een apart lintje uitreiken aan de persoon die een bodyprotector ONDER haar slinky DURFT te dragen. Heb je misschien wel meer lef voor nodig dan een rondje galopperen Haha!

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 12:13

Roos1 schreef:
Trouwens mogen ze wel een apart lintje uitreiken aan de persoon die een bodyprotector ONDER haar slinky DURFT te dragen. Heb je misschien wel meer lef voor nodig dan een rondje galopperen Haha!

Volgens mij hebben velen al een bodyprotector onder hun slinky
Cool

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 12:16

Haha, ik wilde net zeggen, ik heb een natuurlijke bodyprotector! Haha! Al heeft die mijn ribben helaas vorige week niet beschermd. Boos!

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 12:30

@Roos LK staat voor Leistungs Klasse.

Natuurlijke bodyprotector ROFL Haha! En Jeddah die van mij heeft me vorig jaar ook niet geholpen Clown

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 14:04

Natuurlijke bumpers voor en achter zijn ook niet afdoende, worden blauw......

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 14:24

Dit soort oefenloze discussie zou totaal overbodig zijn als de WRAN niet zelf het wiel zou willen uitvinden.
Als ze gewoon de "moeder" associations uit de VS zouden volgen dan was deze hele discussie niet nodig!

Neem bv de AQHA:
Citaat:
The AQHA Handbook of rules states, “It is optional that an exhibitor may wear a hard hat with harness in all classes

Oeps wat schrijf ik nou toch, dat kan niet waar zijn want alles uit de VS is niet goed genoeg. Wij weten het hier toch echt altijd beter! Duivel Duivel Cool

roXXXYYY

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 14:46

Citaat:
Dus mensen die hun veiligheid vooropstellen en een cap willen dragen moeten maar gewoon dressuur rijden

Fout! Dit zeg ik niet, ik zeg alleen dat veel van de regels naar het engels gaan neigen, terwijl ik en velen van ons toch echt western ruiters zijn.
Nu is er niks mis met de engelse sport, maar ik zou het prettig vinden als het engels en western toch redelijk gescheiden bleef.
Goede regels van elkaar overnemen is alleen maar goed! leren van elkaar is alleen maar goed, maar regels overnemen omdat we anders maar buiten de boot vallen en als een stel uit de prairie geplukte cowboys gezien worden vind ik jammer.

Paardrijden is mijn hobby, ik ga niet bepakt met bodyprotector, knie beschermers en de hele mikmak op mijn paard zitten. Dan was ik wel in het American Footbal team gaan spelen....

In veel gevallen moeten we beter ons best doen (ja inclusief ik) om ons paard beter te begrijpen, en schrikreacties en eventuele val percentage naar benenden te kunnen halen. Dat vind ik belangrijker dan het kopen van een mooie troxel.
Ik heb ook een 3 jarige waar ik misschien wel met cap op stap..... ik heb niks tegen een cap, maar het word allemaal zo overdreven, terwijl het helemaal niet hoeft.
En tuurlijk heb ik berip en respect voor iemand die wel met cap in de show wil rijden. Maar verplichten? liever niet naar mijn mening.
En inderdaad zoals hier al werd beschreven , de meeste ongelukken gebeuren naast het paard....

roXXXYYY

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 14:47

Adrienne schreef:
Dit soort oefenloze discussie zou totaal overbodig zijn als de WRAN niet zelf het wiel zou willen uitvinden.
Als ze gewoon de "moeder" associations uit de VS zouden volgen dan was deze hele discussie niet nodig!

Neem bv de AQHA:
Citaat:
The AQHA Handbook of rules states, “It is optional that an exhibitor may wear a hard hat with harness in all classes

Oeps wat schrijf ik nou toch, dat kan niet waar zijn want alles uit de VS is niet goed genoeg. Wij weten het hier toch echt altijd beter! Duivel Duivel Cool

Prima toch dit? discussie beeindigd.

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 15:11

Adrienne schreef:

Neem bv de AQHA:
Citaat:

Ik vind het niet een oefenloze discussie, hoe kan de Wran haar moeder organisatie nou gaan volgen als deze die niet heeft?

En ten tweede, in begrijp waarom in dit geval de AQHA deze regel heeft toegevoegd, omdat het aantonen van een kwaliteit van een ruiter binnen hun structuur niet kan, dus kan het zowel is zijn dat de cap gewoonweg voor iedereen verplicht wordt.

De Wran heeft hierover nagedacht, hoe wij BV de Hoed die toch onze sport siert kunnen behouden, net als dit ook gebeurd is binnen het dressuur waar het is voorbehouden aan ruiters met een bepaalde kwaliteit. En daar is volgens mij niks mis mee, en heeft ook niks te maken met dat wij het weer beter weten, nee, dit heeft alles te maken met een stukje cultuur behoud dat onze sport siert, en kenmerkend herkenbaar maakt.

roXXXYYY

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 15:19

Citaat:
De Wran heeft hierover nagedacht, hoe wij BV de Hoed die toch onze sport siert kunnen behouden, net als dit ook gebeurd is binnen het dressuur waar het is voorbehouden aan ruiters met een bepaalde kwaliteit. En daar is volgens mij niks mis mee, en heeft ook niks te maken met dat wij het weer beter weten, nee, dit heeft alles te maken met een stukje cultuur behoud dat onze sport siert, en kenmerkend herkenbaar maakt.

OK dan!

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 15:23

Adrienne schreef:

Neem bv de AQHA:
Citaat:

Het gaat om een hat = een hoed
Je mag ook een veiligheidshoed dragen, maar geen cap

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 15:26

Nog maar wat lees voer, heb aan mijn vrouw belooft voor het donker thuis te zijn op 3 mrt 07, waar ik een hard hoofd in heb lezende dit topic, dus………… Clown Clown Haha! Haha!

Soms kan je door het bomen het bos niet meer zien, en zo gaat dit dus ook bij het veiligheidsmiddel waar dit topic over gaat.

In het land van normen en waarde, vliegen als het ware de normen je om de oren, wij hebben BV CE keurmerk, EN keurmerk, DIN aanduidingen en weet ik veel wel niet wat.

In het dressuur mogen Z ruiter en hoger kiezen tussen een hoed en Cap. CE/EN1384
In het Western mogen L2 ruiters en hoger kiezen tussen een hoed, en stootpetten. EN812

Dus laten wij evenwel zijn, beide stromingen hebben een keuze, en deze wordt aangedragen door de betreffende organisatie, op aanraden van verzekeringen e.d.

En CE keurmerk, om die te kunnen uitgeven, de bepalingen doorvoor vast te stellen daar heb je het volgende voor nodig.
Een HAZOP, of FMEA/FME(C)A, of PHA, of NEN-EN en verder zijn er nog wel wat belangrijke norm namen die een goed keuring voor BV CE richtlijn die aan iedere fabrikant dezelfde minimum veiligheidseisen oplegt om zijn product op de Europese markt te brengen.

Dus even voor de duidelijkheid, een CE keurmerk geeft een FABRIEKANT ZELF aan zijn ontwikkelde product en toets deze aan de hierboven genoemde kenmerknorm instanties.

Nu zijn er verschillende aanduidingen voor middelen die je hoofd kunnen beschermen één ervan is de stootpet, jullie kunnen het binnenwerk daar wel van, deze lijkt BV sterk op die van een bouwhelm, daarmee ook verdacht veel op het binnen werk van een Engelse cap.

Verder heb je BV een veiligheidshelm, en die heeft als kenmerk BV dat je ook het gehele gelaat dmv het laten zakken van een doorzichtige plaat, die ook weer vaak het binnen werk heeft van een bouwhelm, dan wel niet dressuur cap, dus stootpet.

Verder heb je ook nog de term valhelm, en deze vind je voornamelijk bij het wielrennen, brommer of motorrijden, waarvan het binnenwerk in de verste verte niet lijk op die van een bouw, veiligheid, stoot of wel niet de engelse dressuur cap lijkt, dus ook niet voort komt uit de stootpetten norm.
Normen zijn zelden wettelijk verplicht, tenzij de wetgeving uitdrukkelijk naar een norm verwijst. Denk hierbij in dit geval aan de valhelm deze is wettelijk verplicht.
Het gebruik van normen berust dus op vrijwillige basis. Normen worden beschouwd als de regels van goed vakmanschap, die - in geval van betwisting - zullen worden gebruikt om een beslissing te nemen, ook door de rechtbanken. Om problemen achteraf te voorkomen, is het dus belangrijk goede afspraken te maken rond het voldoen aan bepaalde kwaliteitsnormen.
Normen zijn bovendien het middel bij uitstek om conformiteit met de vereisten van de wetgeving te bewijzen. Wie kan aantonen conform te zijn met een geharmoniseerde Europese norm, wordt verondersteld ook aan de eisen van de wetgeving te voldoen (vermoeden van overeenstemming).
Uw Wran bestuur die in combinatie met de gegeven nieuwe regelgeving, bied u allen de mogelijkheid aan, om vanaf een bepaalde klasse, wat eindelijk ook aangetoond kan gaan worden, level 2 of 1, de mogelijkheid aan conform een geharmoniseerde Europese norm, kijkende naar de way of life, die kenmerkend is voor de sport, een middel aan, zodat u veilig naar eigen keuze uw ding kan blijven doen.
Kenmerkend voor het dressuur was de hoed die in combinatie nu alleen nog maar gedragen mag worden wanneer de ruiter een bepaalde kwaliteitsaanduiding heeft.
Kenmerkend voor het western was eveneens de hoed, die in combinatie gedragen mag gaan worden met de gegeven stootpet, in de hogere klasse, terwijl bij deze sport ook de cap gedragen mag worden in de lagere klasse, maar ook de stootpet dan wel niet gewoon de hoed.
Dat de andere organisaties dan de Wran, de cap toestaan, kan ik begrijpen, dit vanuit het punt gezien dat deze niet echt hun ruiters kunnen kwalificeren, en dat is wat wij als Wran straks wel kunnen, en ook gaan doen, nu de nieuwe regels goed gekeurd zijn.
Nu de grootste verzekeringsmaatschappijen, denk aan Interpolis die rechtstreeks overleg heeft met BV de KNHS, maar ook die van de TS, officieel gevraagd zijn om BV is met NEN Advies Managementsystemen, normen af te wegen, dus harmonieus de verschillende normen naast elkaar te leggen, zodat deze juridisch getoetst kunnen worden, wil ik in dit topic wel even voor alle duidelijkheid kwijt, ik ben dus niet tegen de cap, veiligheid gaat boven alles, maar probeer de voor onze sport de zo kenmerkende hoed te behouden, en dit zeker waarop het hoogste niveau gereden wordt.

Dus vragen over de cap, zijn op de komende ALV juist heel welkom, en dit met name gezien van uit het oogpunt dat leden hiermee hun bestuur aan het werk zetten, daar duidelijkheid over dit veiligheidsmiddel er nu maar is moet komen hoe dit juridisch zit. Dus zal het aanhouden van de nu huidige regels meer voor de hand liggen, gezien een proces is in gezet dat uiteindelijk het doel van dit topic moet gaan billijken, en in de toekomst bepalend voor onze sport zal zijn.

Wordt vervolgt.

Peter.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 15:39

Romkabouter schreef:
Het gaat om een hat = een hoed
Je mag ook een veiligheidshoed dragen, maar geen cap

Een helm is een hard hat, dus een cap Knipoog
En dan bedoel ik dus de engelse term voor helm, niet de Westerntern voor baseballpetje Haha!

Anky verkoopt tegenwoordig ook pad's voor onder het zadel, is weinig western aan, gewoon engels, maar met de western term.

(con)Fushion all the way Clown

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 15:48

@DubbelDun: Een dressuurcap heet in het engels Dressage Cap of Helmet en niet hard hat Knipoog

Roos1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 15:49

Citaat:
In het Western mogen L2 ruiters en hoger kiezen tussen een hoed, en stootpetten. EN812

moet het niet zijn "L2 ruiters en LAGER kiezen tussen hoed en stootpetten"?

Groet,
Roos

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 15:50

Op zijn western heet een helm een hard hat Haha!

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 15:55

Als de hoed het kenmerk van het westernrijden is, is het dan niet meer een verkleedpartij? Het is toch de stijl van rijden en het zadel wat het westernrijden bepaald? En wat dan met de engelse tak zoals de hunter?

mehlika

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 15:57

Daarom is er ook geen hunter bij de WRAN...dat vind men geen western....