Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Margee schreef:Waarom wordt toch altijd de dressuur erbij gehaald alsof het niet deugt? Altijd het wiel opnieuw uitvinden omdat je koppig gewoon "anders" wilt zijn en nergens bij wilt horen?
Niemand dwingt je toch die cap op te doen?
Juist andersom worden ruiters verplicht tot de hoed, terwijl je juist thuis altijd keurig je cap opdoet omdat je je daar veiliger bij voelt. Jong paard op niet, er kan altijd iets gebeuren wat je totaal niet had verwacht, daarom heet het ook een ONGELUK.
Citaat:Of dit nou ook het geval is in de dressuur zal mij een biet wezen. We rijden met zijn allen hier western.
of is dat alleen toegestaan jonger dan 18?
Jolande schreef:Nee, als ik het goed begrijp is het net andersom, je mag geen cap op in bepaalde wran klassen (L1 en L2). En dat vind ik op zijn lichts uitgedrukt een beetje vreemd. Het moet aan de (volwassen) ruiter zijn om te beslissen al dan niet een cap te dragen en niet aan een vereninging. Of nemen ze dan ook de verantwoordelijkheid op zich als er wat mis gaat? Denk van niet.

Die dingen geven nul komma nul aan bescherming. Als je dan valt heb je er echt super veel aan..... Not dus. [edit: Jolande je mag zon dopje in je hoed hebben.]
De cap mag nu niet, en wij willen dat het wel MAG. Dus geen verplichting dat iedereen zon ding op moet, nee we willen zelf kunnen kiezen of we hem opdoen. Al rijden we L1 of L2.
Het gaat er overigens niet om dat wij in de L1 en L2 niet durven galoperen, sterker nog we moeten zelfs
Het gaat erom dat elk paard, en helemaal een jong paard altijd een keer kan schrikken (alhoewel mijn Dais spant de kroon als het om spookwerk gaat
) En een wedstrijd brengt zo wie zo al spanning met zich mee, je weet niet wat dat jonge paard gaat doen..... je weet het gewoon niet. Het is nog nooit eerder op wedstrijden geweest. Hoe wil je jezelf dan beschermen als je geen helm MAG dragen?? Moet ik dan maar god zegene de greep hopen dat die zich gedraagd?? Je kan heel veel oefenen, maar de reactie van je paard op die eerste wedstrijden kan je niet voorspellen echt niet.
die kan zich dus ook al niet beschermen.
) bij de EWU, de Duitse tegenhanger van de WRAN, is OOK in LK1 en LK2 een helm toegestaan!!! Citaat:Overigens net nagekeken (als we al de andere clubs erbij gaan trekken ) bij de EWU, de Duitse tegenhanger van de WRAN, is OOK in LK1 en LK2 een helm toegestaan!!!
Roos1 schreef:Trouwens mogen ze wel een apart lintje uitreiken aan de persoon die een bodyprotector ONDER haar slinky DURFT te dragen. Heb je misschien wel meer lef voor nodig dan een rondje galopperen
Al heeft die mijn ribben helaas vorige week niet beschermd.
En Jeddah die van mij heeft me vorig jaar ook niet geholpen

Citaat:The AQHA Handbook of rules states, “It is optional that an exhibitor may wear a hard hat with harness in all classes
Citaat:Dus mensen die hun veiligheid vooropstellen en een cap willen dragen moeten maar gewoon dressuur rijden
Adrienne schreef:Dit soort oefenloze discussie zou totaal overbodig zijn als de WRAN niet zelf het wiel zou willen uitvinden.
Als ze gewoon de "moeder" associations uit de VS zouden volgen dan was deze hele discussie niet nodig!
Neem bv de AQHA:Citaat:The AQHA Handbook of rules states, “It is optional that an exhibitor may wear a hard hat with harness in all classes
Oeps wat schrijf ik nou toch, dat kan niet waar zijn want alles uit de VS is niet goed genoeg. Wij weten het hier toch echt altijd beter!![]()
![]()
Adrienne schreef:Dit soort oefenloze discussie zou totaal overbodig zijn als de WRAN niet zelf het wiel zou willen uitvinden.
Als ze gewoon de "moeder" associations uit de VS zouden volgen dan was deze hele discussie niet nodig!
Neem bv de AQHA:Citaat:The AQHA Handbook of rules states, “It is optional that an exhibitor may wear a hard hat with harness in all classes
Oeps wat schrijf ik nou toch, dat kan niet waar zijn want alles uit de VS is niet goed genoeg. Wij weten het hier toch echt altijd beter!![]()
![]()
Citaat:De Wran heeft hierover nagedacht, hoe wij BV de Hoed die toch onze sport siert kunnen behouden, net als dit ook gebeurd is binnen het dressuur waar het is voorbehouden aan ruiters met een bepaalde kwaliteit. En daar is volgens mij niks mis mee, en heeft ook niks te maken met dat wij het weer beter weten, nee, dit heeft alles te maken met een stukje cultuur behoud dat onze sport siert, en kenmerkend herkenbaar maakt.
![]()
Romkabouter schreef:Het gaat om een hat = een hoed
Je mag ook een veiligheidshoed dragen, maar geen cap

Citaat:In het Western mogen L2 ruiters en hoger kiezen tussen een hoed, en stootpetten. EN812