[WN] Probleemgevallen 3 lage hielen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

RonAalders

Re: Probleemgevallen 3 lage hielen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-06 20:47

DubbelDun schreef:
Jolande schreef:
strasser methode ed., maar buiten dat die methode sterk ter discussie staat en er zelfs gediplomeerde strasser medewerkers al voor dierenmishandeling zijn berecht, geloof ik ook niet in het lage hielen principe. Dat kan nooit goed zijn dit bewust bij een paard te creeeren, alleen al voor de klap die de pezen hiermee oplopen!
Heb je hier bewijs van dat er een rechtzaak met veroordeling is of alleen dat er sprake van is??

Jazeker, kijk hier maar eens naar: http://www.horseshoes.com/forums/showth ... sser+abuse

Ronald Aalders
Laatst bijgewerkt door RonAalders op 21-12-06 20:54, in het totaal 1 keer bewerkt

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 20:50

Waar ??

RonAalders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-06 21:15

DubbelDun schreef:
Maar hoe verhoudt zich de vastere grip van kunststof tov een blote voet?? Die glijdt ook niet tenslotte.

Ik heb in de USA wat onderzoekjes bijgewoond met betrekking tot kunststof beslag. In het bijzijn van enkele producenten van dergelijke "ijzers".

Het valt niet mee te bewijzen dat kunststof meer grip geeft dat de onbeslagen voet, echter wat opviel was dat paarden die dikke kogels kregen met kunststof beslag, hier geen last van hadden met ijzers, maar een belangrijk deel had hier ook geen last van op blote voeten. Wel werden bijna alle paarden beter op ijzers, terwijl op blote voeten een iets kleiner aantal beter werd.

Overigens betrof het hier niet echt wetenschappelijk verantwoord onderzoek, (ook al gezien de beperkte aantallen onderzochte paarden -in casu zo'n 10 van een nabij gelegen race track-) het waren wat privé testjes op de kliniek waar ik toen was.

DubbelDun schreef:
En zijn er onderzoeken gedaan naar de trillingen in de voet met een ijzer, met kunststof en zonder iets. Hoe lagen die verschillen en is er wetenschappelijk onderzoek wat een paard 'kan hebben' zonder nadelige gevolgen.

Er is inderdaad onderzoek gedaan naar het effect van trillingen op de ondervoet. Maar ik heb dat niet paraat. Ik herinner me wel dat vast is gesteld dat bepaalde soorten kunststof beslag doorgegeven trillingen effectief verminderen. Echter absoluut onduidelijk is gebleven in hoeverre dit nuttig is bij een normale voet. Nou zou een dergelijk bewijs ook buitengewoon moeilijk te leveren zijn lijkt me. Hoogstens na een veld onderzoek van meerdere jaren of zo.

Nogmaals, als je trillingen effectief wilt verminderen om welke reden dan ook, zónder de nadelen van het volledig kunststof beslag, gebruik dan een sandwich ijzer.

Ronald Aalders

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 00:02

http://www.ilph.org/ukoperations_details.asp?id=652 en over dezelfde zaak:
http://www.horseandhound.co.uk/news/article.php?aid=94361 schreef:
Strasser student fights conviction

H&H staff writer

7 September, 2006

A woman found guilty of cruelty after pony trimming her pony's feet in accordance with the Strasser method is appealing against her conviction

A Suffolk woman, convicted on cruelty charges linked to the "mutilation" of her pony's feet by "dogmatic adherence" to the Strasser barefoot method, has launched an appeal.
Mary Jo Kowalski, 52, of Baylham, was last week (30 August) banned from keeping equines for one year, given 100hr community service and ordered to pay £10,000 towards costs.
As welfare groups expressed disappointment at the leniency of the sentence, Mrs Kowalski lodged an appeal before Ipswich Magistrates Court.

The conviction against the student of the Strasser method, who was in e-mail contact with its German founder Dr Hiltrud Strasser marks the second case of its kind this year. Dr Strasser was called as a trial witness.

Both prosecutions involved the Strasser technique, casting grave concern on the unregulated practice of radical trimming.

Farriers Registration Council (FRC) secretary Miles Williamson-Noble said the question of throwing a national safety net over the practice of trimming, which falls outside the Farriers (Registration) Act 1975, was under discussion with the National Equine Welfare Council and British Equine Veterinary Association.

These talks could lead to voluntary regulation, a national code of practice and accredited training. Mr Williamson-Noble said radical trimming caused most concern as it was often done to treat conditions such as laminitis, as was the case in the two convictions.

In the first case, Warwickshire yard owner Fiona Dean, 43, was fined £1,500 and ordered to pay another £1,500 in costs, for causing unnecessary suffering to a horse in her care by using the Strasser method (news, 20 April).

"Anyone who takes a sound horse and trims its feet until it is in extreme pain is not concerned with that horse's welfare," said Mr Williamson-Noble.

Evidence from Mrs Kowalski's trial suggested she had become "mesmerised" by the teachings of Dr Strasser. The prosecution was mounted after the RSPCA seized her pony Brambles in July 2004. The mare was found with "mutilated hooves", walking with crossed legs, and barely able to move. She had to be put down.

According to the RSPCA, Brambles was suffering from chronic laminitis affecting both front feet, but instead of calling a vet, Mrs Kowalski rasped and trimmed the pony's hooves to the point of "mutilation".

Dr Strasser testified that, based on photographs, there was nothing to show trimming was excessive and that, merely, Brambles's hooves had "a good trim". She said a sick pony required fresh air, not painkillers.

Vooral die laatste allinea....

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 10:44

Bedankt voor de link.
Tja het klinkt erg negatief, maar soms moet het paard eerst pijnlijden voordat er verbetering optreed.
Dit zijn de gevallen waarop men een manier veroordeeld, terwijl er even zoveel gevallen zijn waar het paard uiteindelijk kon blijven leven en weer vrolijk rondloopt.

Ik zal niet ontkennen dat het een tegenstrijdige methode is en onbekend maakt onbemind....

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 11:12

Sorry hoor, maar je gaat een paard wat geen pijn heeft toch geen pijn doen omdat jij zo graag wilt dat hij op een bepaalde manier bekapt is.

Er zijn meer voorbeelden van paarden die met de Strasser methode bekapt zijn en volkomen verpest dan voorbeelden van de conventionele methode. En dit terwijl de Strasser methode veel minder vaak gebruikt wordt dan de conventionele.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 11:14

Bewijsbare percentages....

dollemina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 11:16

DubbelDun schreef:
Tja het klinkt erg negatief, maar soms moet het paard eerst pijnlijden voordat er verbetering optreed.

Verward

Wat is dit een rare gedachte zeg.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 11:27

dollemina schreef:
Wat is dit een rare gedachte zeg.

Wanneer je het boek van Strasser had gelezen, had je dit geen rare gedachte gevonden. Hoeven kunnen (met nadruk op kunnen) nl. gevoelloos worden wanneer ze langdurig beslagen worden. Haal je dan na jaren de ijzers eraf, dan krijgen de hoeven na verloop van tijd de gelegenheid om weer helemaal doorbloed te raken en dan voelen ze pijn.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 11:29

Vergelijk het met je blote handen in de vrieskou en dan naar een warme omgeving gaan, dat pijnlijke tintelen bedoel ik.

dollemina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 11:31

Sorry Opala,
Waarom zou ik mijn paard pijn laten lijden als ze het op een hoefijzer super doet?
En als ik stop met wedstrijd rijden dan nog kan ik gewoon het ijzer eronderuit halen. ZONDER PIJN.
Dus voor mij geen strasser want wat voegt het toe?
En ik verdom het om het boek te gaan lezen want nu heb ik pijnvrije paarden op de wei lopen dus strasser voegt voor mijn paarden niets toe.

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 12:21

opala schreef:
Wanneer je het boek van Strasser had gelezen, had je dit geen rare gedachte gevonden. Hoeven kunnen (met nadruk op kunnen) nl. gevoelloos worden wanneer ze langdurig beslagen worden. Haal je dan na jaren de ijzers eraf, dan krijgen de hoeven na verloop van tijd de gelegenheid om weer helemaal doorbloed te raken en dan voelen ze pijn.

Om in de trent van DubbelDun door te gaan, hoe is dat gebleken dat ze gevoelloos worden door beslag? Bewijs????
Lijkt me nl. klinklare onzin. Daar waar een smid een paard bekapt en beslaat zitten geen bloedvaten en kan dus ook de doorbloeding niet verbeteren! De hoef kun je vergelijken met een nagel van een mens (en dus echt niet met een vinger die gaat tintelen), die knip je ook zonder dat het pijn doet, tot je te ver door knipt of veilt en je in het leven komt. Dan gaat het au! Eens kijken als jij bij een manicure je nagels laat doen en ze knippen en veilen bij jou steeds dusdanig ver dat ze tot bloedens toe in het leven zitten en zeggen 'even doorbijten hoor, dit doet maar een paar maanden pijn, maar dan heb je prachtige nagels'..... Wordt eens wakker, je gaat een paard onnodig geen pijn laten!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 12:29

@Jolande: doordat er minder hoefbeweging is is er ook minder bloeddoorstroming. Minder bloeddoorstroming is minder gevoel in de hoof. Dus loopt een paard op ijzers beter.

Klein voorbeeldje waarom het af en toe goed kan zijn om een dier wat pijn te laten lijden.
Mijn poes is kort geleden gesteriliseerd. Zo'n operatie geeft napijn. Daar kreeg ze een pilletje voor mee met de boodschap dat ze de eerste dagen absoluut niet mocht springen, klauteren etc. vanwege de hechtingen die nog 'vers' waren.
Mijn poes is een erge spring/klauteraar. Dus om te voorkomen dat ze door het pilletje pijnloos lekker haar gang ging kies ik er voor om haar zonder pilletje te laten voelen dat ze even beter wat rustiger aan kon doen.
Hard... ja, maar voor haar in dat geval wel beter.

dollemina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 12:42

Wat een rare vergelijking Clown
Dit slaat nergens op.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 12:44

Is dat zo... ik vindt van niet nl Lachen

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 15:19

Hoeveel minder is de doorbloeding dan met ijzers?? Ik hoor altijd dat het minder is, maar hoeveel minder?? Is daar onderzoek naar gedaan?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 15:22

Percentueel gezien kan ik daar geen antwoord op geven, maar er is een foto met een warmtegevoelige opname waar je 3 benen zonder ijzer in diverse kleurschakelingen zit en 1 been met ijzer wat tot boven de knie blauw is (de 'koude' kleur).
Misschien dat iemand weet waar die te vinden is.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 15:25

Gevonden (op HN natuurlijk Lachen )
Afbeelding

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 15:28

Die foto is al eerder op bokt besproken en is waarschijnlijk getruct (half uurtje de koude slang erop Knipoog ). Ik heb zelf uit oude Cavallo's hele zooien warmtefoto's met daarop paarden met vóór wel beslag en achter niet, en die benen zagen er allemaal hetzelfde uit.

Meerdere bokkers hebben destijds in dat topic warmtefoto's van hun eigen paarden geplaatst (wel en niet beslagen), en nergens was zo'n beeld als hierboven terug te vinden.

Ik vind dit trouwens een erg interessant topic, ook voor niet western ruiters Lachen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 15:32

@promptertje: heb je die andere foto's ergens staan om te plaatsen (of linkjes). Ben er wel benieuwd naar. Ik wist niet dat deze getruct was. Als dat zo is vind ik dat een slechte zaak voor HN eigenlijk.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 15:36

Die foto kán gewoon niet DD. Dan zou het hele onderbeen altijd maar koud aanvoelen??? Ik zou er ook wel meer van willen lezen, dan wel wetenschappelijk.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 15:36

Ergens op bokt moet dat topic nog staan, maar geen idee waar. Was echt een heel interessant topic! Ook over de instelling van de apparatuur hebben we het gehad, daar kun je ook leuk mee spelen. Heb zelf een boek over het masseren van paarden met een voor-en-na foto, waarop op de na-foto veel meer warmte te zien is.
Kennelijk is dan de hele stal gemasseerd, want voorwerpen op de achtergrond straalden ook ineens veel meer warmte uit Sigaar. Ik weet niet of je het HN kan aanrekenen als de foto werkelijk getruct is, want hij komt geloof ik uit een boek of website van Strasser.

Mocht ik in een van mijn 9 jaargangen van Cavallo de foto's weer eens tegen komen, dan zal ik ze voor je scannen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 15:49

jeddah schreef:
Die foto kán gewoon niet DD. Dan zou het hele onderbeen altijd maar koud aanvoelen??? .
Er zijn nog steeds hele volksstammen die beginnen te piepen als ze bij hun paard een normaal warm voetje voelen Knipoog want hij kon weleens een hoefzweer hebben !!!
Ik ga pas piepen als ze koud aanvoelen Knipoog

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 15:50

Ik piep ook als de voet beduidend warmer aanvoelt als de andere hoor! Maar gelukkig heb ik dat nooit. Afkloppen... Knipoog

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 16:19

Maar beduidend warmer is wat anders als gewoon normaal warm Lachen