[WN] topsport en wijze van houden paarden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lusitana

Re: topsport en wijze van houden paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 10:17

Er heeft eens een heel stuk in een engels tijdschrift gestaan (ik zal eens aan mijn vriendin vragen of ze ´m nog heeft) overe een engelse dame die in de topdressuursport meedraait en haar paarden dag en nacht, het hele jaar door, in de wei heeft, en onbeslagen. Ze benadrukt wel dat sommige paarden meer moeite hebben met de overgang (naar onbeslagen) dan andere, en dat sommige feitelijk helemaal niet zonder kunnen. Opmerkelijk op zich, om te horen uit de mond van iemand die geloofd dat ijzers zo´n beetje het slechtste is wat je een paard aan kunt doen. Maar goed, we hebben het over weidegang.

Een paard is gemaakt om te bewegen en hoe meer beweging ontnomen wordt, hoe meer kans op blessures. Met name omdat, als een paard te weinig beweging krijgt het zich ineens uit gaat leven als het vrijheid krijgt. Een paard dat altijd in de wei kan, zal zich niet zo uitsloven.

De kans op blessures is feitelijk minder bij een paard dat altijd voldoende heeft kunnen en kan blijven bewegen, omdat die de beste botten/pezen/spieren opbouw heeft. En die kunnen ook heel zwaar werk aan. Om te zeggen dat toppaarden die zwaar werk doen eerder blessures oplopen, klopt dus niet.
Wel als je die toppaarden altijd inpakt. Men is er inmiddels achter dat als je de pezen te warm laat worden (bandages) ze feitelijk verzwakken. (Koeling na het werk is dan ook heel belangrijk).
Ook is het werk op slechte manège bodems fataal.
Dat moet je dus niet over het hoofd zien als je spreekt over blessures.
Je zou het kunnen omdraaien. Een toppaard kan slechtere benen krijgen en loopt daarom kans op blessures in de wei...
Een gewoon gezond, getraind paard kan gewoon in de wei.

Dat de wei nooit helemaal 100% veilig is, is een feit. Er worden nog altijd benen gebroken en verstuikt in de wei.
Maar als je een paard op stal houdt, worden de benen en hoeven zwakker. En bestaat er dus grotere kans op blessures tijdens het werk. Ik geloof niet dat er veel (top)paarden die niet in de wei komen, altijd maar blessure vrij blijven. Genoeg gallen en dikke benen gezien. Hoefkatrol ontsteking, artrose, noem maar op.

De tussen-oplossing, een paar uurtjes in de wei is feitelijk het gevaarlijkst, omdat een paard zich dan uit gaat leven en het is juist in dat soort gekke sprongen en slidings plus plotseling draaien, dat een paard makkelijk een ernstige blessure oploopt. Om dezelfde reden moet je een paard ook niet opjagen in een kleine wei (rijbaan/paddock).

Verder moet ik zeggen dat hier veel paarden binnen worden gehouden, wegens gebrek aan veilige weides (rotsbodem), overlast van insecten (die ernstige ziektes kunnen overbrengen) en zon.
Soms is er weinig keus. Feit is, dat de (hier) binnengehouden paarden blessuregevoeliger zijn.
Ik neem aan dat er in Nederland vergelijkbare situaties zijn.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 10:26

FlyingHigh schreef:
Is het temperament van een Amerikaantje (Quarter/Paint/Appie) misschien toch anders dan de doorsnee sportgericht-gefokte KWPN-er?? Ook misschien een punt om aandacht aan te schenken?!?

Ik denk dat elk paard in principe rustiger wordt van in de wei gehouden worden. Veel van het zogenaamde "temperament" heeft juist te maken met gebrek aan beweging en het niet echt "gewoon paard" kunnen zijn.
Als ze een slecht karakter zouden hebben, zouden ze per definitie ongeschikt zijn als rijpaard, laat staan als toppaard en het is nog ernstiger als ze er mee gaan fokken. Dat is een andere discussie.
Engels Volbloeds en Arabieren staan bekend als "pittig", toch kun je die gewoon in de wei houden.
De meeste paarden worden "heet" gemaakt, niet geboren.
Daar zou je ook eens bij stil kunnen staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 10:46

Sjaantje het is niet bedoeld je te beledigen, jij zult ongetwijfeld ook weer heel goed voor je paarden zijn. Maar als ze wel 3 keer kunnen waarom dan niet elke dag? Wellicht niet elke dag lang, maar een uurtje dan toch wel? Ik denk altijd dan maar weer het zijn dieren en wij willen ook niet 4 dagen per week aan huis gekluisterd zijn. Daarom heb ik altijd zo te doen met de extremistische moslimvrouwen Knipoog die mogen op zondag even gelucht worden, toch??

Ik weet zeker als je paarden een vast ritme geeft om naar buiten te kunnen, de ene dsg de hele dag, de andere dag een uurtje op de wei , dan rekenen ze daarop, dat geeft ze rust, ze weten het en dan zullen ze ook normaler doen buiten. Die van mij kun je niet opjagen op de wei, die rent, nou ja rent, een paar stappen geirriteerd van mij weg. Maar als hij 3 dagen op het hok moet blijven in de winter van wege ijsel en gladde sneeuw, dan moet hij eerst een uur gelongeerd worden, wil je uberhaupt het lef hebben er op te gaan zitten. Oke, lopen ze hele dagen buiten, zul je ook meer moeten voeren, sommigen zeggen dat ze dan al hun energie op de wei er af gelopen hebben, ik denk dat ze een betere conditie krijgen en wellicht moet je dan wat meer voeren. Sommige paarden zijn dan juist weer makkelijker te rijden, houden zich soepel op de wei en rustig in het hoofd. Wellicht minder voorwaartser, maar dat vereist weer meer training om ook een voorwaarts paard te krijgen en te houden.

Ooit een keer een stuk gelezen dat lopen impulsen naar het zenuwstelsel van paarden geeft, niet lopen, dus 24 uur stilstaan heel slecht voor het zenuwstelsel is en schade geeft aan het zenuwstelsel.

Eigenlijk heeft mijn paard nog nooit een blessure op het land opgelopen, wel dat hij zich een wond in de kootholte trapte bij het naar binnen halen. Hij kan niet als laatste achter blijven, gaat dan uit zijn dak en daar wil nog wel eens iets bij fout gaan, maar dat is meer iets wat door andere eigenaren komt die toch hem als laatste laten staan. Als hij in de zomer s'nacht buiten heeft gestaan en ik ga hem in de ochtend rijden, is hij zo ontzettend soepel, heerlijk. Dan ken ik er die een dag voor de wedstrijd een flinke bosrit maken, paardje is de volgende dag met de wedstrijd heerlijk ontspannen, los en ruim in de beweging. Maar je moet wel een halve dag de tijd willen nemen om naar de bossen te gaan en dan is het ook vaak, het excuus, "neemt zoveel uren in beslag".

Maar nu zit ik po een westerntopic, de westernpaarden ogen mij zo oersterk, die achterhand en dan de oefeningen toch ook geen kattepis? Mijn paard zou dat niet kunnen hoor, heb je binnen een korte tijd kapot. Zulke paarden kunnen toch wel de wei op? Die lopen zich niet kapot hoor. Maar het gevalletje van de ijzers daar heb ik begrip voor, mijn paard heeft heuse rake klappen gehad, maar dan wel van onbeslagen paarden, je hoorde de knallen, moet er niet aan denken dat het met ijzers was geweest.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 11:00

russel schreef:
.. de westernpaarden ogen mij zo oersterk, die achterhand en dan de oefeningen toch ook geen kattepis? Mijn paard zou dat niet kunnen hoor, heb je binnen een korte tijd kapot.
Dat is voor een ongetraind westernpaard niet anders. Ze mogen dan genetisch wat meer spieren op de achterhand hebben, maar die zijn net zo snel kapot als daar niet goed mee om gegaan wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 11:37

fransje23 schreef:
Het is misschien een vooroordeel maar naar mijn idee zijn het metname de dressuurpaarden die niet of weinig op de wei komen.

Ik denk dat je daar wel gelijk in hebt. Wel moet je je bedenken dat die paarden vaak voor het werk behoorlijk "op het randje" moeten zitten en ook zonder echte aanleiding sneller exploderen dan een lager in het werk en voer staand paard. Als je er dan een bij hebt zitten die ondanks dagelijkse weidegang zichzelf blijft slopen dan houd ik hem ook binnen. Wel moet je dan naar een alternatief gaan zoeken.

Ik heb het in dit topic al eens eerder gezegd: ik denk dat weidegang nu eenmaal het dichst aansluit op de behoefte van een paard. Als weidegang niet haalbaar is om wat voor reden dan ook dan zul je daar een alternatief voor moeten zoeken.

Hollybollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 11:46

Hoi,

Onze (topsport Knipoog ) paarden staan in de zomer enkele uren per dag met z'n tweeen in een "privewei". We hebben geprobeerd om ze in de kudde mee te laten gaan, maar dit koste te veel ijzers en blessures. Dit was een grote merriekudde die zeker in het begin van het seizoen aardig aan het jagen was. Nadat bij onze jongste merrie een stuk hoefwand afgebroken was, was voor ons de maat vol. Gelukkig is het bij de stalling waar we staan mogelijk om een afgezet stuk land te huren, wat we dan ook gedaan hebben. Sinds die tijd hebben we geen last meer van rondvliegende ijzers en blessures.

Maar of het nou een topsportpaard is of niet, we willen ze toch allemaal heelhouden. Dat betekend voor het ene paard dat hij wel rustig in een kudde mee kan/ op de wei kan en voor het andere paard helaas niet.

Criteria voor een stalling voor onze paarden is altijd met weidegang geweest. Ik heb het idee dat het ze goed doet en ze zich beter voelen. Maar goed, dat is mijn mening. Ik kan me ook voorstellen dat als je paard eerder blessures heeft gehad op de wei dat je daar wel wat voorzichtiger in bent en dus besluit om ze op stal te houden.

In de winter is het bij de stalling waar we staan niet mogelijk om op de wei te gaan, en staan ze dagelijks (helaas maar een half uur) in de paddock en proberen we naast het rijden en longeren ook veel met ze aan de hand te wandelen en grondwerk te doen.

Groetjes,

Bianca

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 12:44

Zep schreef:
Als weidegang niet haalbaar is om wat voor reden dan ook dan zul je daar een alternatief voor moeten zoeken.

Als weidegang niet mogelijk is, moet je niet aan paarden beginnen. Of je moet een hele grote paddock hebben, of een loopstal.

Heb je dat niet, dan beroof je het paard van zijn natuurlijke gedrag en behoeften. En heb je een paard dat net zo gelukkig is als de dieren in de bioindustrie. Die zitten tenminste nog met zijn allen in een hok. Veel paarden staan alleen in een box, en vaak nog zonder dat ze andere kunnen zien (drie dichte zijwanden en uitzicht op een blinde muur)

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 12:45

Even geen quotes meer, maar jullie hebben het niet echt goed gelezen, wat ik heb geschreven.
'Waarom dan niet elke dag naar buiten?'
Nou misschien, omdat we zo'n 70 paarden op stal hebben en het onmogelijk is om die allemaal een paar uur buiten te laten lopen? Bovendien is het kleddernat, vies en mul op het moment, waardoor het helemaaaal onmogelijk is. Nee, paarden op dat niveau dwars door zo'n land laten ploegen, dan vráág je ook om problemen. Ze staan misschien hoog in het krachtvoer, maar dat kan ook niet anders, aangezien ze wel van Z2 t/m GP moeten lopen. In de zomer staan ze echt wel vaker buiten hoor, simpelweg zo vaak mogelijk, maar we wonen er allemaal niet naast, dus gaan niet 3x op een dag 40 min in de auto zitten om de paarden weer binnen te halen. Je moet doen wat er binnen je mogelijkheden valt en dat wat jullie roepen, dus níet!
Ze komen genoeg naar buiten (buitenritjes) of los in de bak of noem maar op. En worden getraind.
Misschien moeten we inderdaad niet vergeten dat er een verschil is tussen verschillende takken van de sport. Dat klinkt een beetje krom, maar dressuurruiters hébben daar misschien ook andere meningen over dan bv naturals/westernruiters (voel je daar niet over aangevallen, want zoveel verstand heb ik daar niet van).
Zoals Zep al zegt, de dressuurpaarden (en ook de springpaarden) hebben veel voer nodig om goed in conditie te blijven en alles vol te houden. Die zullen ook eerder te keer gaan op het land.
Diegene die gezegd heeft dat hij/zij al jaaaren paarden veel op het land heeft staan en ooit nog maar één keer een blessure heeft meegemaakt, heeft daar misschien geen edele dressuurpaarden op staan.
Nogmaals, ik zeg niet dat we die van ons binnen houden voor een belangrijke wedstrijd, JUIST niet, maar ik zeg gewoon dat ik het me kan voorstellen dat topruiters dat wel doen.
Laatst bijgewerkt door Hoipiepeloii op 06-12-06 12:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 12:46

Nou niet per defenitie Arabesk.

Het gros van de top dressuurpaarden bijv dat niet in de wei komt, die staan echt niet de hele dag op het hok en worden daarnaast een uurtje gereden. Ik denk niet dat zo'n paard een slecht leven heeft, ik heb meer moeite met de amateur die zijn dier op een grote pensionstal heeft staan waar hij nooit wat anders ziet dan de binnenbak en de stapmolen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 12:48

sjaantje schreef:
Ze staan misschien hoog in het krachtvoer, maar dat kan ook niet anders, aangezien ze wel van Z2 t/m GP moeten lopen.

Ik vind het altijd frappant om te zien dat in de dressuur het meeste krachtvoer gevoerd wordt en dat in een sport als de endurance paarden veel schraler gehouden worden.

Zou dressuur dan zo ontzettend veel zwaarder zijn dan endurance?

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 12:50

Laten we die discussie alsjeblieft niet gaan voeren.
Jij ziet toch niet hoe de paarden er bij lopen als ze minder krijgen? Ze trekken het werk niet en zijn minder scherp. Misschien héb je dat dan nog nooit van dichtbij meegemaakt (niet om je aan te vallen, maar zo komt het over), maar zo werkt het gewoon niet.. Daarbij gaat het in de dressuur ook om hoe het eruit ziet, waarschijnlijk meer dan bij endurance? Knipoog Dus geen schrale paarden met smalle nekken. Als ze niet genoeg gevoerd worden, breken de spieren gewoon af, ipv dat ze erbij komen.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 12:52

Er wordt een ander soort van prestatie gevraagd, Arabesk. Endurance is een duursport, je moet economisch lopen, er is niets explosiefs aan. Dressuur echter is een krachtsport met explosieve uitbarstingen, dat is wat je nodig hebt voor de uitvoering van de proef, alleen kun je het niet helemaal uitzetten buiten de proef...... Vork

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 12:54

Arabesk schreef:

Dat is een vergelijking die volkomen de plank misslaat omdat je over een compleet ander soort belasting praat

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 12:54

sjaantje schreef:
Daarbij gaat het in de dressuur ook om hoe het eruit ziet, waarschijnlijk meer dan bij endurance? Knipoog

Is het plaatje afhankelijk van (de hoeveelheid) krachtvoer? Verward In de endurance zul je hoe dan ook een gezond paard moeten hebben, anders word je er tijdens de wedstrijd bij de eerste de beste veterinaire keuring uitgepikt door de DA en dan kun je naar huis. Goed voeren (lees: naar behoefte) is een essentieel onderdeel van de endurancesport - sterker nog: van iedere tak van sport - en daar staat 'hoe het eruit ziet' IMO los van.

Verder ben ik het volledig eens met Fransje:

fransje23 schreef:
Met weidegang voorkom je juist blessures. Door de rustige beweging die de paarden zichzelf gegeven voorkom je spierpijn en zorg je voor een goede doorbloeding. Ook heeft beweging een gunstig effect op de spijsvertering.

Paarden die exploderen buiten zijn vaak die dieren die zelden op het land komen en ook nog eens te hoog in het krachtvoer staan. Logisch zo een explosie die zitten vol energie gepropt. Paarden die dagelijks op de wei komen vinden het gewoon geen big deal.

Ik zou dan ook niet weten waarom een topsportpaard - in welke discipline dan ook - niet los buiten zou kunnen komen.

Dressuur en endurance zijn ook niet 1-op-1 te vergelijken. Net zomin als bijvoorbeeld springen en marathonrijden (aangespannen dus) 1-op-1 te vergelijken zijn.

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 12:57

Karin, dan moet je de rest ook lezen. Als ze te weinig krachtvoer krijgen, zullen de paarden tijdens belasting andere dingen gaan afbreken (overigens net als bij mensen die te weinig koolhydraten tot zich nemen voor een inspanning), zoals bijvoorbeeld spieren. En já, dat beïnvloed het plaatje en de mate waarin een paard kan presteren!

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 12:57

Arabesk schreef:
sjaantje schreef:
Ze staan misschien hoog in het krachtvoer, maar dat kan ook niet anders, aangezien ze wel van Z2 t/m GP moeten lopen.

Ik vind het altijd frappant om te zien dat in de dressuur het meeste krachtvoer gevoerd wordt en dat in een sport als de endurance paarden veel schraler gehouden worden.

Ik heb ook geen idee, ik denk inderdaad dat het op de één of andere manier wel zwaarder is, omdat het zo verschrikkelijk tegen natuurlijk is. Die van mij is ook een dressuurpaard en die haalt het ook niet op alleen onbeperkt hooi. Ik moet hem zeker 2,5 kilo biks p.d. bijvoeren omdat hij anders veel te mager is. En dan doet hij op dit moment niet eens wat behalve buiten spelen.

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 13:00

Precies Tulandro, en ik heb de voorbeelden nog voor mn neus staan ook. Er staan ook paarden bij ons op stal (privépaarden) die te weinig krachtvoer krijgen. Dat kun je dus meteen zien. Ze zijn arm bespierd en schraal en dat is geen gezicht voor een paard van 1.83m.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 13:00

Schrale paarden redden het in de endurance ook niet. Knipoog

En bij schrale paarden zou ik persoonlijk eerder meer ruwvoer geven dan krachtvoer, maar goed, dat zou ik doen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 13:01

sjaantje schreef:
Nou misschien, omdat we zo'n 70 paarden op stal hebben en het onmogelijk is om die allemaal een paar uur buiten te laten lopen? Bovendien is het kleddernat, vies en mul op het moment, waardoor het helemaaaal onmogelijk is. ......., maar we wonen er allemaal niet naast, dus gaan niet 3x op een dag 40 min in de auto zitten om de paarden weer binnen te halen. Je moet doen wat er binnen je mogelijkheden valt en dat wat jullie roepen, dus níet! .
Wat ik hier vooral in lees is dat deze eigenaren dus een paard hebben ter meerdere glorie van zichzelf en niet om het dier een zo optimaal (paardnatuurlijk) mogelijk leven te bieden.
Als de eigenaar van dat spul niet kan/wil voldoen aan veilige buitenfaciliteiten zou je je af kunenn vragen waar zijn prioriteit ligt; het welzijn van het paard of zijn maandelijkse inkomsten.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 13:02

Weidegang is IMO ook niet heilig. Als paarden om wat voor reden dan ook (tijdelijk) de wei niet op kunnen, dan is paddockruimte waar ze los kunnen lopen wel het minste dat je als stalhouder of paardeneigenaar kunt bieden.

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 13:06

DubbelDun schreef:
sjaantje schreef:
Nou misschien, omdat we zo'n 70 paarden op stal hebben en het onmogelijk is om die allemaal een paar uur buiten te laten lopen? Bovendien is het kleddernat, vies en mul op het moment, waardoor het helemaaaal onmogelijk is. ......., maar we wonen er allemaal niet naast, dus gaan niet 3x op een dag 40 min in de auto zitten om de paarden weer binnen te halen. Je moet doen wat er binnen je mogelijkheden valt en dat wat jullie roepen, dus níet! .
Wat ik hier vooral in lees is dat deze eigenaren dus een paard hebben ter meerdere glorie van zichzelf en niet om het dier een zo optimaal (paardnatuurlijk) mogelijk leven te bieden.
Als de eigenaar van dat spul niet kan/wil voldoen aan veilige buitenfaciliteiten zou je je af kunenn vragen waar zijn prioriteit ligt; het welzijn van het paard of zijn maandelijkse inkomsten.

Ja, wij verdienen namelijk erg veel aan een paard per maand.. Rolleyes (of bedoelde je dat soms niet?)
De dingen die je zegt beginnen er op neer te komen dat dressuurruiters en springruiters op zullen moeten houden met bestaan.

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 13:06

Karin schreef:
Schrale paarden redden het in de endurance ook niet. Knipoog

En bij schrale paarden zou ik persoonlijk eerder meer ruwvoer geven dan krachtvoer, maar goed, dat zou ik doen.

Wil je alsjeblieft niet zo selectief quoten, maar gewoon alles lezen?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-06 13:08

Een schraal paard meer krachtvoer geven betekent alleen maar dat ze wat hupsiger worden, dus meer gaan bewegen, dus schraal worden, dus er meer krachtvoer in gekieperd wordt.

Tja.. laten we de discussie over waarom sommige dressuurpaarden bewust op stal worden gehouden maar niet hier voeren.

Mij ging het om die topsportpaarden. Ander voorbeeld: grote (top)dressuurstal in Duitsland. En de grandprix paarden gaan gewoon de wei op.

Ander voorbeeld ex-grandprixruiter uit Enschede. Rijdt niet meer tegenwoordig maar vertelde mij dat haar grandprixpaard net zo makkelijk voor de kar ging of de bak mocht slepen. Waardevolle afwisseling noemde ze dat. En dat paard stond overigens samen met een ponymaatje dagelijks buiten. De fokker waar mijn paard vandaan komt (military gewonnen jaar of wat geleden) heeft al zijn sport(top)paarden gewoon op de wei staan....

Sjaantje kan het zich niet voorstellen. Toch woon ik in dezelfde regio en zie/merk andere visies dan de hare.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 13:09

Inderdaad, ze moeten buiten komen en liefst met een maatje zodat sociaal contact mogelijk is. Voor mij is weidegang ook niet heilig, maar wel zeer gewenst. Gelukkig zit ik in een regio waar weidegang normaal is en staat onze stal op een plek waar de afwatering goed genoeg is dat ze nu nog steeds op het gras kunnen. In de Randstad is dat gewoon veel moeilijker te vinden, maar daar zou je dus inderdaad moeten zorgen voor geschikte paddocks.
Ook een topsport paard is een paard, met alle daarbij horende noden.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 13:10

Ik woon ook in dezelfde regio als Sjaantje. En ik zie idd ook anders. Net zoals Anya het beschrijft.

En selectief quoten? Ik zou niet weten hoe ik het in verband moet brengen met de andere dingen die je zegt. Het is precies zoals Anya zegt:

Anya schreef:
Een schraal paard meer krachtvoer geven betekent alleen maar dat ze wat hupsiger worden, dus meer gaan bewegen, dus schraal worden, dus er meer krachtvoer in gekieperd wordt.

Een cirkeltje waar je heel moeilijk uit komt, tenzij je je gaat verdiepen in de waarde die ruwvoer kan hebben.
Laatst bijgewerkt door Karin op 06-12-06 13:12, in het totaal 1 keer bewerkt