Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
FlyingHigh schreef:Is het temperament van een Amerikaantje (Quarter/Paint/Appie) misschien toch anders dan de doorsnee sportgericht-gefokte KWPN-er?? Ook misschien een punt om aandacht aan te schenken?!?
die mogen op zondag even gelucht worden, toch??russel schreef:Dat is voor een ongetraind westernpaard niet anders. Ze mogen dan genetisch wat meer spieren op de achterhand hebben, maar die zijn net zo snel kapot als daar niet goed mee om gegaan wordt... de westernpaarden ogen mij zo oersterk, die achterhand en dan de oefeningen toch ook geen kattepis? Mijn paard zou dat niet kunnen hoor, heb je binnen een korte tijd kapot.
fransje23 schreef:Het is misschien een vooroordeel maar naar mijn idee zijn het metname de dressuurpaarden die niet of weinig op de wei komen.
) paarden staan in de zomer enkele uren per dag met z'n tweeen in een "privewei". We hebben geprobeerd om ze in de kudde mee te laten gaan, maar dit koste te veel ijzers en blessures. Dit was een grote merriekudde die zeker in het begin van het seizoen aardig aan het jagen was. Nadat bij onze jongste merrie een stuk hoefwand afgebroken was, was voor ons de maat vol. Gelukkig is het bij de stalling waar we staan mogelijk om een afgezet stuk land te huren, wat we dan ook gedaan hebben. Sinds die tijd hebben we geen last meer van rondvliegende ijzers en blessures.Zep schreef:Als weidegang niet haalbaar is om wat voor reden dan ook dan zul je daar een alternatief voor moeten zoeken.
sjaantje schreef:Ze staan misschien hoog in het krachtvoer, maar dat kan ook niet anders, aangezien ze wel van Z2 t/m GP moeten lopen.
Dus geen schrale paarden met smalle nekken. Als ze niet genoeg gevoerd worden, breken de spieren gewoon af, ipv dat ze erbij komen.
Arabesk schreef:Zou dressuur dan zo ontzettend veel zwaarder zijn dan endurance?
sjaantje schreef:Daarbij gaat het in de dressuur ook om hoe het eruit ziet, waarschijnlijk meer dan bij endurance?
In de endurance zul je hoe dan ook een gezond paard moeten hebben, anders word je er tijdens de wedstrijd bij de eerste de beste veterinaire keuring uitgepikt door de DA en dan kun je naar huis. Goed voeren (lees: naar behoefte) is een essentieel onderdeel van de endurancesport - sterker nog: van iedere tak van sport - en daar staat 'hoe het eruit ziet' IMO los van.fransje23 schreef:Met weidegang voorkom je juist blessures. Door de rustige beweging die de paarden zichzelf gegeven voorkom je spierpijn en zorg je voor een goede doorbloeding. Ook heeft beweging een gunstig effect op de spijsvertering.
Paarden die exploderen buiten zijn vaak die dieren die zelden op het land komen en ook nog eens te hoog in het krachtvoer staan. Logisch zo een explosie die zitten vol energie gepropt. Paarden die dagelijks op de wei komen vinden het gewoon geen big deal.
Arabesk schreef:sjaantje schreef:Ze staan misschien hoog in het krachtvoer, maar dat kan ook niet anders, aangezien ze wel van Z2 t/m GP moeten lopen.
Ik vind het altijd frappant om te zien dat in de dressuur het meeste krachtvoer gevoerd wordt en dat in een sport als de endurance paarden veel schraler gehouden worden.
Zou dressuur dan zo ontzettend veel zwaarder zijn dan endurance?

sjaantje schreef:Wat ik hier vooral in lees is dat deze eigenaren dus een paard hebben ter meerdere glorie van zichzelf en niet om het dier een zo optimaal (paardnatuurlijk) mogelijk leven te bieden.'Waarom dan niet elke dag naar buiten?'
Nou misschien, omdat we zo'n 70 paarden op stal hebben en het onmogelijk is om die allemaal een paar uur buiten te laten lopen? Bovendien is het kleddernat, vies en mul op het moment, waardoor het helemaaaal onmogelijk is. ......., maar we wonen er allemaal niet naast, dus gaan niet 3x op een dag 40 min in de auto zitten om de paarden weer binnen te halen. Je moet doen wat er binnen je mogelijkheden valt en dat wat jullie roepen, dus níet! .
DubbelDun schreef:sjaantje schreef:Wat ik hier vooral in lees is dat deze eigenaren dus een paard hebben ter meerdere glorie van zichzelf en niet om het dier een zo optimaal (paardnatuurlijk) mogelijk leven te bieden.'Waarom dan niet elke dag naar buiten?'
Nou misschien, omdat we zo'n 70 paarden op stal hebben en het onmogelijk is om die allemaal een paar uur buiten te laten lopen? Bovendien is het kleddernat, vies en mul op het moment, waardoor het helemaaaal onmogelijk is. ......., maar we wonen er allemaal niet naast, dus gaan niet 3x op een dag 40 min in de auto zitten om de paarden weer binnen te halen. Je moet doen wat er binnen je mogelijkheden valt en dat wat jullie roepen, dus níet! .
Als de eigenaar van dat spul niet kan/wil voldoen aan veilige buitenfaciliteiten zou je je af kunenn vragen waar zijn prioriteit ligt; het welzijn van het paard of zijn maandelijkse inkomsten.
(of bedoelde je dat soms niet?)Karin schreef:Schrale paarden redden het in de endurance ook niet.
En bij schrale paarden zou ik persoonlijk eerder meer ruwvoer geven dan krachtvoer, maar goed, dat zou ik doen.
Anya schreef:Een schraal paard meer krachtvoer geven betekent alleen maar dat ze wat hupsiger worden, dus meer gaan bewegen, dus schraal worden, dus er meer krachtvoer in gekieperd wordt.