[WN] na dressuur western gaan rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

dropje2

Re: na dressuur western gaan rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 10:31

[quote="JoyRider"]
Nou, mijn juf is echt een juf hoor, niet eentje tussen " Haha! Ze zet me nog net niet in de hoek als ik het fout doe Bloos

hihi, ik heb ook zo'n superjuf.. ze zijn er nog wel hoor!

Ik lees al even mee op dit topic en wil alleen even vertellen dat ik mijn BS paintje zelf heb beleerd, uiteraard met behulp van juf, maar ik reed toen net een half jaartje Western Bloos .. ik heb wel zo'n 30 jaar Dressuurervaring, ik mocht mijn laatste KWPNer in het Z2 uitbrengen, helaas is ze overleden aan een buikvliesontsteking Verdrietig

Mijn meissie is dus behoorlijk "op zn Engels" beleerd maar of ze daar door anders loopt dan andere "Westernpaarden" ... Clown

Alleen de galop-aanvraag doen ik nog altijd op zn "Engels" binnenbeen op de singel, buitenbeen achter de singel, binnenhand wat van de hals.. en dat laatste moest ik heel erg afleren...
Cool Nagelbijten / Gniffelen

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 10:34

dropje2 schreef:
Alleen de galop-aanvraag doen ik nog altijd op zn "Engels" binnenbeen op de singel, buitenbeen achter de singel, binnenhand wat van de hals.. en dat laatste moest ik heel erg afleren...
Cool Nagelbijten / Gniffelen
En dan zou ik wel eens willen weten wat in jouw optiek (of die van je lesjuf) dan de westernmanier is Knipoog

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 10:38

De westernmanier zoals ik em geleerd heb, is alleen buitenbeen (en zelfs stelling naar buiten).

Mijn eigen paard doet het op buitenbeen met lichte binnenbeenhulp, maar als ik het vertel 'aan iemand' moet diegene alleen buitenbeen gebruiken omdat het paard anders de verkeerde galop oppakt..
Is imo dus geheel paardafhankelijk (wat weer te maken heeft met hoe ze aangereden zijn etc. etc.)

JoyRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 10:40

Cer schreef:
Mijn eigen paard doet het op buitenbeen met lichte binnenbeenhulp, maar als ik het vertel 'aan iemand' moet diegene alleen buitenbeen gebruiken omdat het paard anders de verkeerde galop oppakt..

Verward Schijnheilig Cool

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 10:43

Lan is buitenbeen gewend. Maar dat deed ik ook al toen ik nog dressuur reed. Zoals veel andere engelse ruiters.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 10:45

Er is volgens mij ook geen 'standaard' dressuurregel in deze? Ja, misschien wat in de boekjes staat. Maar niet heel veel paarden kunnen lezen, is mijn ervaring Cool

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 10:49

Ik galoppeer aan met buitenbeen iets naar achter, maar binnenbeen drukt door. Ik heb de pest aan konten die naar binnen worden gedrukt om maar in de goede galop te komen. Is volgens mij ook helemaal niet handig als je je wissels in series wilt gaan rijden. Paard moet recht zijn imo.
Deed ik in m'n dressuurtijd overigens ook.

dropje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 10:50

Inderdaad, alleen buitenbeen en zeker geen stelling naar binnen.. maar dat ben ik aardig afgeleerd Clown

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 10:55

Cer schreef:
Er is volgens mij ook geen 'standaard' dressuurregel in deze? Ja, misschien wat in de boekjes staat. Maar niet heel veel paarden kunnen lezen, is mijn ervaring Cool

Nee ik heb daar ooit een topic over gestart. De verhouding ligt ongeveer 60 (binnenbeen druk door buitenbeen naar achteren) tegen 40 (alleen buitenbeen, zonder kont naar binnen overigens). Dat was bij de engelse ruiters.

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 11:40

In tegenstelling tot blijkbaar de meesten hier heb ik ook nog meer te doen dan op Bokt rond te hangen. Haha! Cool

Ik heb zo te lezen weer een gevoelige snaar geraakt. Terwijl ik alleen maar schrijf dat iemand niet goed western les krijgt als deze naar de dressuur moet “terug grijpen” om zijn of haar paard “fijn” te laten lopen.

En grote verassing........ alles vliegt op de kast hier.

Ik heb het vaker gehoord hoor dat “ik grijp terug naar.... of even een dagje dressuren om hem weer goed en fijn te laten lopen” Daar erger ik me rot aan.
Maar zo dra die mensen fatsoenlijk les krijgen kraaien ze daar niet meer om ,in tegenstelling tot hier blijkbaar . Deze mensen vinden binnen hun eigen sport gewoon de oplossingen en zijn goed bezig. Het verschil is dus IMO ogen het niveau van de lessen!

Het blijft voor de meesten hier erg moeilijk te snappen dat de western sport een volwaardig eigen manier van paardrijden is die ook gewoon los van de engelse dressuur bestaat. Het heeft de hele engelse dressuur niet nodig. Maar dat gaat er hier blijkbaar erg moeilijk in.
Men blaast van de hoogste toren als er iemand het waagt om met shanks op twee handen te rijden maar van de andere kant zien ze zelf hun sport niet als volwassen of volwaardig .
Men wil niet dat er vooroordelen over de sport worden geroepen maar kaart ze zelf steeds opnieuw aan (niet verzamelt zijn van paarden niet los over de rug lopen slecht achterhand gebruik op de voorhand lopen enz enz enz ) en erger nog men is niet in staat ze binnen hun eigen sport op te lossen blijkt. Want dan moet dat weer met engelse dressuur opgelost worden en dus is er weer een vooroordeel bevestigd, want “western sport is niet serieus maar gewoon een beetje recreatief met een paard rond hobbelen, Yeahaa roepen en hoe het het paard er bij loopt is niet van belang! Daar heb je tenslotte de Engelse dressuur voor nodig"

Sommige hier hebben het over die vooroordelen uit de weg willen ruimen, nou begin dan eerst eens met je eigen sport serieus te nemen. Want als je dat zelf niet doet hoe kan een ander dat dan ooit gaan doen!

Probeer eindelijk eens te begrijpen dat het niet gaat om op welke millimeter het been aangelegd wordt of na hoe veel tellen de teugels losgelaten worden (als ze maar losgelaten worden)of hoe groot de bogen zijn in die teugels. Dat het niet gaat om wat beter en slechter is want dat is gewoon onzinnig het is alleen anders.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 11:44

Dus jij vindt dat western en dressuur echt totaal anders zijn en dat er geen overlappingen zijn?

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 11:53

sonja ik doe het ook zo!
iedere keer probeer ik een nieuw jong paard weer aan te leren alleen op het buitenbeen aan te springen in galop maar het lukt me niet om ze dan in de goede galop te krijgen dus maar weer dat binnenbeen erbij om uiteindelijk toch op alleen de beenligging en een dubbel klakje het paard in galop te zetten

adrienne we willen toch allemaal een goed verzameld in evenwicht lopend paard wat los is van het bit en licht op de hulpen
en of we het hoofd nu hoog of laag instellen maakt verder niet uit
er zijn verschillende oefeningen wat betreft dressuur en western om er te komen en de westernmanier ligt mij meer, maar bij de galopwissels grijp ik terug naar een stukje engelse manier die ik gehaald heb uit een boek van een grote reinigtrainer(all dunning) omdat ik die manier logischer vind voor mezelf en dus beter kan overbrengen op het paard

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 11:54

Waar zouden we toch zijn zonder hokjes Nerd

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 11:57

Gut Adrienne, dan moet je me toch eens verklaren hoe het mogelijk is dat ik onder leiding van een WESTERN JUF, me ondertussen suf dressuur Haha! Haha!
Doel is verzameling aan de losse teugel, maar om dat te bereiken zul je eerst wel met druk op de teugel moeten werken (tenzij je een zo ontstellend goede ruiter bent, dat je zonder teugel kunt werken). Moet je het paard los hebben door het lijf, wat je bereikt door diverse buigoefeningen, moet je de achterbenen van het paard kunnen stimuleren om goed onder de massa te komen, wat je o.a. bereikt met de verschillende zijgangen. En ga zo maar door. Het plaatje dat je bereikt is op het eerste gezicht misschien verschillend (hals- en hoofdhouding), maar als je beter kijkt, zijn de verschillen tussen een goed gereden western paard en een goed gereden dressuurpaard niet zo heel groot. Het grote probleem zit hem in de mensen die plaatjes jagen en de weg naar het plaatje willen verkorten, dat zie je ook heel veel bij zowel western gereden paarden als engels gereden paarden. Resultaat is dan trouwens ook heel vergelijkbaar Tong uitsteken

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 12:02

In tegenstelling tot wat jij verklaart, ervaar ik het als een pré dat ik weet wat dressuurrijden is. Knipoog
Gek genoeg ligt het aan mijn instructrice (bekende naam in westernland met een prachtig record en grote stal) hoe ik tegen het westernrijden aankijk en hoe ik het ervaar.
Laten we het dan maar houden op persoonlijke smaak; ik houd niet van hobbelende en krabbelende paardjes die bv. galoperen of ze een bezemsteel hebben ingeslikt waarvan de achterhand mijlenver achterblijft. Vreemd genoeg staan die meestal bovenaan.
Verward

Maar misschien wil je ook nog antwoord geven op Anya's vragen? Afgod

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 12:11

Adrienne schreef:
En grote verassing........ alles vliegt op de kast hier.

Dat nu juist uitgeredend jij de westernsport geen warm hart toedraagt Clown Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 13:44

Op de kast? Mocht je willen. Je wordt vierkant uitgelachen! Nagelbijten / Gniffelen
Als je niet eens inziet dat we allemaal PAARDrijden ipv dressuurrijden, springen of western, dan kan je ook onmogelijk serieus genomen worden. Want zoals je nu schrijft dat een westernruiter dus niet dressuurmatig moet rijden, zeg je dus eigenlijk dat een dressuurruiter niet mag springen, een springruiter niet mag dressuren voor z'n basis, en een westernruiter alleen maar "western" (what the F it may be Haha! ) mag rijden om z'n sport serieus te nemen.
Da's ronduit lollig te noemen! Clown

thorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 19:20

gaat vrijdag weer paardrijden (op de westernmanier). Dressuur en de rest kunnen me gestolen worden.. Wederom geen nuttige info van Adrienne mogen lezen, dus blijf ik bij de dames uit 't andere topic. Die wéten tenminste wél waar ze 't over hebben.

Redneck

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 22:07

Het probleem is denk ik dat als we het paard verzamelen (met teugeldruk en beenhulp) en nageeflijk rijden, we dat dressuur noemen (of dressuurmatig rijden). Het is maar een term, die in de loop der jaren is ingebakken..... En kennelijk mag je in westernland het woord dressuur niet gebruiken als je je paard op deze manier rijdt Pling

Eigenlijk is de basis hetzelfde, maar de term 'dressuur' willen wij westernruiters niet horen....... Koe

Het enige verschil tussen 'dressuur' en 'western' (met betrekking tot de verzameling) is dat op het moment dat de nageeflijkheid en de verzameling zijn bereikt, de westernruiter met een losse teugel rijdt en de dressuurruiter licht contact houdt met de mond van het paard.

Voor wat betreft het aangalopperen heb ik inderdaad ook geleerd dat je drijft met je buitenbeen. En dat je je paard recht moet houden. In ieder geval geen stelling naar buiten, omdat je dan het binnenvoorbeen juist belast waardoor het paard eerder verkeerd aanspringt. Maar er zijn vele wegen die naar Rome leiden.......

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 22:39

Adrienne schreef:
Probeer eindelijk eens te begrijpen dat het niet gaat om op welke millimeter het been aangelegd wordt of na hoe veel tellen de teugels losgelaten worden (als ze maar losgelaten worden)of hoe groot de bogen zijn in die teugels. Dat het niet gaat om wat beter en slechter is want dat is gewoon onzinnig het is alleen anders.

Maar waar gaat het dan wel om?

Je zegt zelf dat als je western rijdt, je dingen op de western manier moet oplossen.
Dan vind ik de vraag van Anya legitiem om te vragen wat de westernmanier dan is volgens jou. Omdat niemand anders hier een passend antwoord op kan geven en jij het blijkbaar wel weet.

Het gaat mij ook niet om het ene been meer of minder naar achteren of wat dan ook. Maar geef dan een goed rijtechnisch antwoord op hoe je een paard verzameld laat lopen op de western manier. (om daar mee te beginnen)

Als je daar geen goed antwoord op kan geven ben jij volgens mij degene die beroerd les heeft.

thorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 22:46

Way to go Rom Afgod OK dan!

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 11:58

Nee Rom dat wordt er hier van gemaakt. Ik heb alleen gezegt dat als iemand naar de dressuur moet terug grijpen dat je dan niet goed les krijgt. Ik ben niet begonnen over de daadwerkelijke verschillen dat wordt door de dames en heren hier zo gelezen.

Het enige wat ik zeg is dat als je je paard niet fijn kunt laten lopen als je “western” rijdt en daar voor de “(engelse)dressuur” nodig hebt ,je dus niet goed les krijgt!
Meer heb ik niet gezegt! Ik heb het niet gehad over het hoe je daar komt ik heb zelfs gezegt dat het me er niet toe doet waar, op de millimeter nauwkeurig, je je been neer legt!

Lezen is erg moeilijk hier. Het wordt blijkbaar weer direct als een aanval gezien of zo iets.
Want o ach en wee ik zeg dat iemand die het hier “beter” weet, niet goed les krijgt als ze een standaard vereiste van paardrijden niet kan oplossen binnen de tak van sport die ze heeft gekozen.

Het kan dan misschien niets toevoegen volgens sommigen hier, maar het wordt wel als normaal gevonden dat dit het eerste is wat iedere ander leek hier, en vooral vaak door jou Rom, voor de voeten geslingerd krijgt.
Geloof je dat niet?? Nou dan ga je eigen reacties maar eens na lezen op mensen die van de dressuur over gaan naar de western en het "lef" hebben te zeggen dat hun paard beter en fijner gaat lopen! Wat is dan jou bijna instinktieve reactie ???? NOU?????

Maar o wee als de schoen eens aan de ander voet zit!

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 12:00

Adrienne: Leg dan es uit wat het verschil precies is? Wat het westernrijden zo vreselijk anders maakt dan het dressuurrijden? Want dat je niet begrepen wordt, heb ik nu wel gelezen. Maar hoe je het dan precies bedoelt, nog niet...

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 12:25

Ik zeg niks over de verschillen ik zeg alleen precies het zelfde als wat Rom bv altijd roept. Als je het niet binnen je eigen sport op kunt lossen heb je slecht les!
Ik heb expres het hoe of wat er buiten gelaten.
Maar het hele forum wordt doof en blind als je iets schrijft wat ze niet bevalt.
Maar dit zijn zelf wel de eersten personen die dit zelfde tegen ieder ander roepen.
Als iemand van dressuur naar western over willen stappen omdat, noem maar een zijstraat hun paard niet lekker aan de hulpen loopt binnen de dressuur, dan kun je er de klok op gelijk zetten dan staan ze direct klaar met "dan krijg je niet goed les!" "Neem eerst maar eens goed les dan is dat ook op te lossen." "daar hoef je geen westen voor te gaan rijden" Nou zeg ik het omgekeerde en dan breekt de hel blijkbaar los. Ik moet gaan uitleggen wat dan de verschillen zijn ?!?!?! Dat heeft er niks mee te maken.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 12:27

Anya schreef:
Het is maar een idee maar die vraag is zo gek nog niet. Kan topicstarter ook helpen denk ik:

Dus Adriene...

- hoe verzamel je op de westernmanier?
- hoe wijk je op de westernmanier?
- hoe rij je schouder binnenwaarts op de westernmanier?
- hoe galoppeer je aan op de westernmanier?
- hoe draaf je aan op de westernmanier?
- hoe ga je een gang terug op de westernmanier?

Als jij ons nu vertelt hoe dat precies moet, dan ga ik moeite doen op pakweg Tyrza (grand prix amazone op bokt) te vragen te antwoorden hoe dat op de dressuurmanier moet. En dan zoeken we de verschillen. Ja

Maar hier hebben we dus van Adrienne nog steeds geen antwoord op gehad.
Een hoop gedraai om de brij heen wel...