[WN] DTA diervriendelijk???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MSQuincyTE

Re: DTA diervriendelijk???

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 14:46

Broncoyboy schreef:
Van foto,s is moeilijk wat te zeggen, is een momentopname. maar met twee handen op shanks rijden is niet goed, ook niet nodig. We rijden met onze zit, benen en dan pas met de handen. Er is nog niet over de polosport geschreven mensen???? Gelukkig dat we als publiek niet de graspollen (zandbak) van teampenners hoeven aan te stampen.

Ik rij mijn paard met een shank op 2 handen Haha!

spotless

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 15:10

Dankjewel Chris voor de nuancering van wat er bij de DTA (is) gebeurd.

Hoewel wij geen lid zijn van de DTA doen we wel regelmatig aan “koetjes pesten”. Dat we geen lid zijn heeft meer te maken met het feit dat je je geld nu eenmaal maar 1 keer uit kunt geven en minder met de doelstelling van de DTA.

En ik wil me toch wel met enige nadruk distantiëren van het gekrijs van CB. Misselijk Wat ze met haar eigen paarden doet moet ze uiteraard zelf weten maar ik wil wel even benadrukken dat ze bepaald geen goede vertegenwoordigster is van “De Teampenners” in het algemeen en de DTA in het bijzonder!!!

Helaas is de regel “scharenbit -> dan met één hand” er niet doorgekomen in de algemene ledenvergadering. Naar wat ik begrepen heb (was er dus niet bij want ben geen lid) was één van de argumenten dat het bij het WK in Frankrijk wel was toegestaan om met scharen op 2 handen te rijden. Of dat een steekhoudend argument is is een andere discussie. Wij vinden het in ieder geval heel jammer. Wel is het natuurlijk zo dat het iedere ruiter vrij staat gewoon op trens te starten (ja, inderdaad, ook voor senior paarden) en dat doen we in voorkomende gevallen dan ook.

De martingaal (bij een trens dus) vind ik toch een wat ander verhaal. Ik verbaas me regelmatig over de negatieve houding van de gemiddelde (?) bokker tegenover dit hulpmiddel. Naar mijn bescheiden mening “doet” een martingaal, mits goed afgesteld, niet zo veel zolang een paard z’n hoofd netjes houdt waar het ongeveer moet zijn. Alleen wanneer een paard besluit de sterren/zon/maan/(regen)wolken eens uitgebreid aan een nader onderzoek te onderwerpen zorgt de martingaal ervoor dat je als ruiter nog iets meer controle houdt dan alleen een breedbekkikker van je paard te maken (waar ze over het algemeen op zo’n moment niet zo’n boodschap aan hebben Clown ). Ik zie het als een soort verzekering; iets achter de hand hebben. Mensen die altijd zonder cap rijden omdat hun paard nóóit gek doet/bokt/vlucht (waaronder ikzelf Clown ) worden fronsend tot de orde geroepen maar mensen die altijd zonder martingaal rijden omdat hun paard nóóit z’n hoofd in de lucht gooit daar is ineens niks mis mee. Verward Gek genoeg (of niet?) is het mijn ervaring dat als je eens zo’n structurele sterrenkijker (het paard dan he) tegen komt deze (vrijwel altijd) nog nooit een martingaal van dichtbij heeft gezien. Wat niet wil zeggen dat alle paarden die zonder martingaal gereden worden allemaal sterrenkijkers zijn natuurlijk, de kennis en kunde van de ruiter heeft natuurlijk ook z'n invloed. Maar toch…

Laten we ook niet vergeten dat de paarden het koetjes pesten over het algemeen helemaal geweldig vinden en soms ook overenthousiast worden. Onze oudste merrie wil bijvoorbeeld eigenlijk graag zélf de koe kiezen maar ze kan nog steeds de nummers niet lezen dus dan neemt ze de verkeerde… Koe Als wij dan zeggen dat ze een andere moet hebben wordt ze af en toe nogal pissig... Stoom uit je oren Haha! Juist in dat soort situaties is zo’n verzekering op z’n plaats.

Het aller-aller-aller-belangrijkste is natuurlijk een solide basis-rijvaardigheid. Zowel ruiter als paard moeten hierover beschikken voordat ze in wedstrijdverband teampenning gaan rijden. Maar ja wie beslist of die basis voldoende is… Toen wij 2 jaar terug in Denemarken naar het WK gingen kijken bleek het logo van de organiserende club een paardje met de kop in de lucht en volledig weggedrukte rug te zijn… Huilen

Teampenning is een heftig onderdeel. In het heetst van de strijd gebeuren best dingen die beter kunnen. Reden te meer om met een trens te rijden zodat je je paard tegen jezelf in bescherming neemt. Op die manier blijft het ook leuk voor het paard.

Henla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 15:16

Frayba schreef:
Anya schreef:
De DTA heeft vorig jaar nieuwe regels voor de Team Penning opgesteld. Ten opzichte van de "oude" (Rodeo-) regels was dat een hele grote stap voorwaarts, want niet alleen bovenstaande elementaire beperkingen waren aangebracht, maar ook waren de uitrustingseisen (bitten, hulpteugels en zo) omgezet van wat bij Rodeo-activiteiten (zie WRAN regels voor Barrel Race, Pole Bending en spellen) toegestaan is naar wat bij de western-dressuur toegestaan is. Volgens goede Nederlandse traditie was de DTA ook hiermee veruit het braafste jongetje van de (internationale) klas. Blijkbaar waren niet alle leden voorstander van zo'n grote stap, en is er een relatief klein stapje terug gedaan op gebied van harnachement (terug naar de Barrel Race-, Pole Bending- en spellen-regels).

Natuurlijk is het harstikke jammer dat zo'n stap terug gedaan moest worden, maar netto zijn er in de twee jaar dat de DTA bestaat wel degelijk belangrijke stappen naar een diervriendelijker vorm van de sport gemaakt.

Jammer dat de DTA deze stap terug heeft moeten nemen.
Natuurlijk zijn er mensen die hun paard goed op een shank met 2 handen kunnen rijden. Heb het zelf ook wel gedaan tijdens de team penning, maar pak dan liever een snaffle.
Het is alleen jammer dat de "mindere" ruiters ook naar deze middelen kunnen grijpen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 15:19

Goed stukje Spotless Ja (hoewel ik het met de rijtechnische kant inzake sterrenkijkers niet geheel eens ben, maar dat is een andere discussie Knipoog )

spotless

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 15:27

Cer schreef:
Goed stukje Spotless Ja (hoewel ik het met de rijtechnische kant inzake sterrenkijkers niet geheel eens ben, maar dat is een andere discussie Knipoog )

Dankje Bloos Geeft niks, lets agree to disagree anders wordt het zo laat vanacht Knipoog Gaaaap Haha!

Pannenkoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 15:38

Broncoyboy schreef:
Van foto's is moeilijk wat te zeggen, is een momentopname.......

Dat klopt! Dit zegt de Van Dale er over;

mo·ment·op·na·me (de ~)
1 foto met een korte belichtingstijd
2 weergave van een vrij willekeurig gekozen moment in een proces

Daar heb je dus op beide punten gelijk.

Zo'n momentopname kan inderdaad een verkeerd algemeen beeld geven van het totale proces, echter het is wel een feit dat het deel heeft uitgemaakt van dat specifieke proces. In dit soort processen horen niet van deze momentopnames thuis maar helaas.................
Ondanks dat het een weergave is van een vrij willekeurig gekozen moment heb ik er zat (eigenlijk te veel) die het publiceren niet waard zijn. Ik vind dat het publiceren van deze momentopnames niet ten goede komt van de eerlijke ruiters binnen deze tak van de paardensport.

Gelukkig zijn er ook DTA-ers die er hard aan werken om dit soort momentopnames geen deel meer uit te laten maken van het proces en dat juich ik ook toe. Ik heb bij diverse ruiters die zelf dachten dit soort momentopnames niet (meer) te hebben, deze laten zien waardoor er bij de meesten een positief proces in hun grijze massa op gang is gekomen. Ze waren verbaast dat ze in het heetst van de strijd toch zo oneerlijk tegen hun paard waren geweest en zelfs hier en daar kwam een schuldgevoel naar boven borrelen en beloofde ze beterschap......

......en voor die ruiters maak ik graag foto's, ook als de regels veranderen!

Pannenkoek die zijn eigen Copyright heeft overtreden? Ja

spotless

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 15:45

Pannenkoek (en de betreffende ruiters natuurlijk) OK dan!
Ik moet het "we" in mijn stukje trouwens een beetje nuanceren... De wedstrijden en het "echte" teampennen laat ik aan mijn (v)echtgenoot over. Een enkele keer laat ik me "thuis" een keer verleiden... Bloos

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 15:47

Lars_Alida schreef:
Wil hier zelfs nog iets verder in gaan,
ruiters die willen starten in teampenning, barrelrace, en workingcowhorse klasses
moeten eerst winstpunten hebben behaald in de western horsemanship alvorens
te mogen starten in deze onderdelen. (misschien ook een goed idee voor de beginners reining?) .

Dus als je winstpunten hebt behaald in de western horsemanship, waar in mijn beleving een shank één handig dient gebruikt te worden, maakt het dus dat dit in de team penning op twee handen mag?

Waar mijn pijn punt zit, is dat het een spel is wat op tijd gaat, en dat is wat ander dan je de tijd hebt. Natuurlijk zie ik ook bij de reining verkeerd gebruik van het bit, heb laatst nog wat sappige foto’s daarvan onder de neus gekregen, waar ik verdrietig van wordt.
Voorts lijkt het mijn niet dat er straks een soort van anker uitgevonden gaat wordt om een sliding stop te kunnen maken, maar ik constateer alleen maar, dat de normen die heilig waren, nu gebruikt worden voor een doel waar het middel niet voor gemaakt is.

Lars_Alida

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 16:07

Begrijp je reaktie niet, maar bedoel te zeggen dat mensen eerst moeten leren rijden,
zeg, wat horsemanship krijgen, alvorens met diverse hulpmiddelen om achter koeien
aan te gaan jagen of slidingstops uit een paard te gaan wringen.
Of een niet getrainde pony uit de achtertuin trekken om rond tonnen te gaan scheuren.
Eerst een goede basis ,dus horsemanship alvorens de reining, teampenning of andere
spektakulaire onderdelen te starten.
Voordat je kunt dansen moet je eerst leren lopen.

iski

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 16:07

Frayba schreef:
De profs uit het zuiden des lands, door Iski zo verguisd, hebben hier een vooraanstaande rol in gespeeld!

Laat ik voorop stellen dat ik de nuancering zeer op prijs stel. Topics als deze worden vaak 'over the top getilt' (en daar doe ik ook aan mee) juist om discussie los te krijgen. Blijkbaar lokt het allerlei mensen uit de tent die pro of contra iets, al dan niet zinnigs, te melden hebben. En ja, ook mijn bijdrages zijn niet altijd zinnig maar dat is ook niet altijd mijn bedoeling. Laten we t.a.v. alle bijdrages (en dan mag je de mijne gerust vergeten) langs eclectisch weg trachten er ons voordeel mee te doen.

Ten aanzien van het verguizen van de Frofs wil ik graag de volgende nuancering aanbrengen: Ik heb respect voor iedereen die op professionele wijze met de hobby, of in dit geval dan ook sport, om gaat. Ik heb moeite met de definitie van 'professional' zoals die door de WRAN gehanteerd wordt en, naar mijn mening, daarmee veel zelfbenoemde professionals in het leven roept. Binnen mijn defintie van het woord Professional zullen maar weinigen die status verkrijgen. Maar die het zo ver schoppen verdienen dan ook alle eer en respect.

Het simpele feit dat je Ned. Kampioen bent in welke (western)discipline dan ook is in mijn beleving geen garantie voor een professionele omgang met het paard, met je vak of met de sport/hobby. Het zegt alleen dat je op die dag net even beter was dan de andere (soms maar 1) deelnemer(s).

Ik ken velen die weinig gewonnen hebben maar uiterst professioneel met hun hobby omgaan, ik ken ook velen met kasten vol linten en bekers, die zich de titel en status Pofessional aanmeten maar die bij mij de hond nog niet uit mogen laten.

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 17:05

Lars_Alida schreef:
Begrijp je reaktie niet, maar bedoel te zeggen dat mensen eerst moeten leren rijden,
zeg, wat horsemanship krijgen, alvorens met diverse hulpmiddelen om achter koeien
aan te gaan jagen of slidingstops uit een paard te gaan wringen.
Of een niet getrainde pony uit de achtertuin trekken om rond tonnen te gaan scheuren.
Eerst een goede basis ,dus horsemanship alvorens de reining, teampenning of andere
spektakulaire onderdelen te starten.
Voordat je kunt dansen moet je eerst leren lopen.

Oh okay, bedoel je het zo, ik heb je verkeerd begrepen.

10y

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 17:06

@Spotless: OK dan! , (merrie met karakter Haha! ).

Is dat nu een typisch Nederlands trekje dat als het je goed in de kraam past, men gaat verwijzen naar: ja maar, in de VS, Frankrijk,of Italië, doet het men toch ook zo. Waar aan de andere kant een groot deel van de goegemeente steeds weer laat horen: Ja maar, we zijn de VS, Frankrijk of Italië niet we hebben/maken onze eigen regeltjes. Alles net hoe het uitkomt en past. Van het Ja, maar.....krijg ik al de kriebels.

@Lars-Alida: zijn er veel meer dan je denkt, die dansen voordat ze kunnen lopen.
@Smax:
Citaat:
hun jachtinstinkt te gaan botvieren op de koeien

Clown
@Pannenkoek: aan de ene kant is het bewonderenswaardig dat je die bewuste momentopnames niet plaats, aan de andere kant als je ze wel plaatst dan ziet men ook eens wat ze aanrichten en misschien gaan ze er dan eens over nadenken. Kan natuurlijk ook heftige discussies uitlokken, maar ja zonder discussies kun je ook geen verbetering bereiken.
@Iski: gooit weer eens de knuppel in het hoenderhok Cool

Na alles nog een doorgelezen te hebben, lijkt de oplossing simpel, twee handen en een trensje.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 17:37

Citaat:
Wel is het natuurlijk zo dat het iedere ruiter vrij staat gewoon op trens te starten (ja, inderdaad, ook voor senior paarden)

Bloos!
Dat wist ik dus niet eens. Dan slaat de 'shank met 2 handen-regel' al helemáál nergens op.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 17:47

Precies LindyH Lachen

piggeljay

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 17:57

CJvR: bedankt dat is ook mijn mening.
ik voel zaterdag de bui al hangen, als het zo moet als een van de teampenner hier wil gaat mijn lol voor het teampennen er gauw af. en hoeft het voor mij niet meer.
ga ik weer eigen wedstrijdjes organiseren met eigen regels die niet alleen koe vriendelijk maar ook paard vriendelijk zijn.
ik ben al 5 jaar bezig om collega's zover te krijgen om hun koeien beschikbaar te stellen voor wedstrijden. hun te overtuigen dat er niets met hun koeien gebeurt. dat ze niet gewond raken tijdens een wedstrijd, maar hoe ga ik het hun uitleggen wat er met de paarden gebeurd, want echt vriendelijk vinden ze het allang niet meer.
kijk een boer weet best wat boerenbedrog is en ongeacht of het nu een koe of een paard betreft voor hun blijft het een dier.
en zij zien een dier met ogen die "au!" roepen. dus weg reclame en goodwill. voor hun is westernsport met koeien mishandeling van een dier, waar ze niet aan mee willen werken en mij er op aan kijken dat ik er wel aan mee werk.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 20:57

@piggeljay: respect! Ja

10y

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 21:09

@piggeljay: Ook van mijn kant groot respect. En je hebt volkomen gelijk. Boeren zijn weliswaar niet kinderachtig maar zien donders goed wat er gebeurt. Sterkte dus zaterdag.
Als je dan nog eens iemand wilt uitnodigen een clinic te geven in cowhorse etc. PB me dan maar. Er zijn paard en koe vriendelijke trainers. Ook "grote" jongens Knipoog Haha!

silvester

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 21:19

@piggeljay: jij bent geen struisvogel die z'n kop in het zand steekt; jij durft je nek zelfs uit te steken! Super. OK dan!

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 11:06

PeppySan schreef:
Maar die regels worden niet gehanteerd als het buiten de WRAN show gehouden word. Net zoals trail in hand wel kan in de "pauze" van een wran show als niet-wran onderdeel. Dan rijden ze onder hun eigen regels.

Dat trail in hand BV nog niet op een Wran show gehouden kunnen worden, heeft te maken met het feit dat er geen regels aan dit te houden onderdeel ten grondslag liggen.
Walk en Jog, Lead Line, daar zie je BV in dat er kinderen aan meedoen, die onder het minimum aangegeven leeftijd liggen dat de Wran aan geeft voor deelname.
Dus is er op deze onderdelen in gesprongen en ligt er nu een concept klaar, dat breed bekeken moet worden met alle raakvlakhebbende zodat wij deze onderdelen ook als officiële Wran onderdelen kunnen gaan uitschrijven.
Het Wran bestuur kan namelijk geen goedkeuring verlenen aan onderdelen die tegen haar eigen regelgeving instroomt, maar heeft als tussen oplossing daarvoor gekozen deze uit educatieve overwegingen te houden, zodat regelgeving die daar voor nodig is ook aangepast kunnen worden, en dit wel binnen de regels van het bestaande regelboek.
Dus de leeftijdsgrens speelt hier een rol in.
En laten wij daarbij BV vrij of er voor een hoed of cap gekozen mag of kan worden.
Mag BV een 8 jarige deelnemers meedoen aan Trail in hand met een drie jarig paard.
Mogen kinderen beneden de tien jaar nou wel of niet meedoen aan de Walk en Jog op twee handen met een shank, daar er stemmen op gingen dat deze dan beter de paarden in de handen konden houden, als er iets gebeurde.
Zomaar wat argumenten, waarom het huidige Wran bestuur even heeft gezegd, rem op dit soort van onderdelen, om duidelijkheid te brengen en bescherming voor organisatie, leden en jury’s niet te vergeten, dat de afspraken duidelijk zijn, waar nu een eigen interpretatie van, zal kunnen leiden tot, ja maar op die wedstrijd mochten wij het wel.
Dus er komt meer duidelijkheid over de genoemde onderdelen bij de Wran, waar het bij de andere onderdelen al duidelijk is wat wel en niet mag.

Groeten Peter Vet

PeppySan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-06 23:14

Het ging mij erom dat ze, door buiten een WRAN show te rijden zich niet aan de regels van de WRAN hoeven te houden (1 hand aan de shank) en dus met hun eigen regels mogen rijden en dus wel met 2 handen aan de shank mogen rijden.

Die andere discussie over het wel of niet wran eigen maken van de genoemde onderdelen en welke regels daar dan voor gaan gelden is een andere discussie.

Ik denk dat als de DTA met de regel dat 2 handen aan de shank en neusriem mogen starten op de NK er heel veel uit te leggen is aan de mensen die zien gebeuren dat de paarden erg aan de shank getrokken worden en niets meer geloven van onze verhalen dat westernrijden zo paardvriendelijk is.
Met reining hebben we al veel uit te leggen, maar dit is niet meer uit te leggen en is regelrechte dierenbeulerij, ookal gebeurt het in Frankrijk en Amerika ook! (in amerika hebben ze de doodstraf, moeten we dat hier in Nederland dan ook maar doen? want in amerika gebeurt het ook) dank je iski voor deze vergelijking

Natural_K
Woonplaats: fryslan boppe.. k voel me nog steeds een drenth!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 07:25

Nou om dan toch maar even te reageren als "team penning" ruiter... ik ben het ook niet eens dat een shank op 2 handen met neusriem mag.. helaas was ik niet aanwezig bij de laatste leden vergadering omdat ik niet kon.. baal baal! zelf rijd ik mijn hafje (5jr) met een myler snaffel op 2 handden en wel met martegaal.. waarom? om wat gewicht op de teugels te houden.. verder heeft hij helemaal geen inpact (hij staat op de grootste stand..) ik vind het jammer dat sommige mensen niet verder kijken dan hun neus lang is.. want er zijn ook ruiters die wel aan het welzijn van hun dier denken.. en ja ik kan er ook zo een paar opnoemen die dat niet doen.. maar wees eens eerlijk... waar gebeurt dat niet in de wereld? bij de volgende vergadering ga ik zeker proberen aanwezig te zijn (ook al rijd ik op het moment niet zoveel wedstrijden) en tegen stemmen... piggeljay.. ga je mee? ik ben al lid! en in iedergeval tot zaterdag.. (ik rijd wederom niet mee...)

Frayba

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 08:38

PeppySan schreef:
Ik denk dat als de DTA met de regel dat 2 handen aan de shank en neusriem mogen starten op de NK er heel veel uit te leggen is aan de mensen die zien gebeuren dat de paarden erg aan de shank getrokken worden en niets meer geloven van onze verhalen dat westernrijden zo paardvriendelijk is.

Hoewel ik oorspronkelijk ook tot de westernsport was aangetrokken door de paardvriendelijke verhalen, kwam ik er na korte tijd achter dat dat helemaal niet zo is. Westernrijden is niet paardvriendelijker dan bv klassieke dressuur, en bij beide sporten zijn er in de uitvoering van de sport "goeden" en "kwaden". De verhalen dat westernrijden zo paardvriendelijk is, zijn dus met recht "verhalen", niet berustend op enige grond van waarheid.

Maar wat ik nou niet begrijp: als iemand zo'n "verhaal" de wereld in helpt, waarom moet de DTA dan dan nu wat uitleggen? Ik zou zeggen: degene die het "verhaal" de wereld in geholpen heeft, heeft wat uit te leggen, namelijk dat de westernsport ook een "gewone" paardensport is die net zo goed en slecht is als de andere paardensporten.

Als je van nabij weet wat er allemaal gebeurt in de westernsport (oa deze DTA regelaanpassing, maar ook de trainingsmethoden, de hulpmiddelen als bv een gag-bitje) is het zelfs hypocriet om te beweren dat de westernsport paardvriendelijker is dan de andere sporten.

Wie zonder zonden is, werpe de eerste steen, Peppysan!

Groeten,

Chris.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 08:45

Frayba schreef:
Als je van nabij weet wat er allemaal gebeurt in de westernsport is het zelfs hypocriet om te beweren dat de westernsport paardvriendelijker is dan de andere sporten.

Nou, ben blij dat ik het ergens lees nu....k begon al aan mezelf te twijfelen...

iski

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 14:08

Cer schreef:
Frayba schreef:
Als je van nabij weet wat er allemaal gebeurt in de westernsport is het zelfs hypocriet om te beweren dat de westernsport paardvriendelijker is dan de andere sporten.

Nou, ben blij dat ik het ergens lees nu....k begon al aan mezelf te twijfelen...

Westernrijden is niet paardvriendelijker....het is de mens die paardvriendelijk moet zijn.

Toestaan dat er met 2 handen en shanks en neusriem gereden màg worden biedt de paardonvriendelijke ruiter de ruimte om paardonvriendelijk te rijden. En dat zou je niet moeten willen.

Jos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 16:34

even een dom Blond vraagje tussendoor, als je paard zou bijten, , zou je dan wel met een neusriem met een shank mogen rijden?