[WN] Wennen aan western rijden na jarenlang Engels rijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

schattebol

Re: Wennen aan western rijden na jarenlang Engels rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 21:32

Romkabouter schreef:
-) achterwaarts? heb ik niet gedaan bij dressuur

Hoe dat je het bij western dan?

Wel ik ga zitten in mijn zadel, doen mijn benen van zijn buik naar voor. ik druk als het ware mijn voeten uit de stijgbeugels en vraag even aan de teugels en zeg : ohoho..." tot hij naar achtergaat.

Nu ik ga ook wel meegeven met mijn gewicht en benen als ik in een cirkel ga, maar het voelt voor mij echt wel anders aan dan bij engels. Ik kan me echt niet van de indruk ontdoen. Sorry.

oh ja en kussen dat ook graag Tong uitsteken maar bij ons ( heeft de eigenaares geleerd) is het "hup"[quote]

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 21:38

Maakt niet of jij het anders vind hoor, ik ben gewoon nieuwsgierig naar de ervaringen van anderen.
Maar achterwaarts leer ik dus ook om gewoon been aan te houden ipv naar voren te steken. En het komt er dus alweer op neer hoe je het hebt geleerd. Verschillen in engelse stijlen en westernstijlen.

Mijn stelling: Als er onderling al zoveel verschillen zijn, waarom zou je dan verschil willen zien tussen engels of western?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 21:41

Precies! Ik kan me nog een zeer uitgebreide discussie herinneren over de zin en onzin van 'bumpen'. Daar waren de meningen toch echt ook zeer over verdeeld. Voor sommigen een volkomen onzinnige hulp. Voor anderen DE manier om je paard omlaag te vragen. En dat binnen de discipline western alleen al.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 21:42

runningkawa schreef:
Ik heb nog nooit een echt getraind western paard gereden, ook geen idee waar ik er in de buurt eens een zou kunnen huren.

Kom die tuiger (=koosnaampje Knipoog ) van mij eens rijden, maar ja, of dat nu een "echt" western getraind paard is Knipoog

Ik heb wel een lijstje mensen die je het kunt vragen Knipoog

schattebol

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 22:24

Blijkbaar is er dus een enorm verschil zowel tussen engels en western, en elke discipline onderling en laat ons dan nog maar zwijgen over het feit hoe het wordt aangeleerd.

Nu het feit waar het eigenlijk mee begonnen is denk ik wel dat een feit blijft voor vele dat het begin eigenlijk wel anders aanvoelt. Later zal waarschijnlijk blijken dat vrijwel veel overeenkomt. Maar als je nog maar groen achter je oren bent dan lijkt veel nieuw en anders.... Clown

en een discussie, nou ja, ik vind het wel fijn. Zo kunnen we wel leren. Eerst was ik er van overtuigd dat het wel anders was en nu wil ik geloven dat het veel hetzelfde is.... Haha!

Citaat:
Is er dan zo een groot verschil tussen een " echt western paard" ( en wat is überhaupt een echt western paard?) en een "gewoon paard" ( wat klinkt dit neerbuigend)?

Nu ik rij op een tinker. Dus echt western zal dit ook niet zijn.

....

op dit heb ik eigenlijk geen antwoord gekregen en dat intrigeert mij eigenlijk wel Duivel

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 22:32

Sorry, even gemist.

Waarom zou dat niet echt western zijn?
Er is geen verschil tussen een engels en westernpaard. Wel wat een specifiek exemplaar van de paardensoort geschikt voor is en aanleg voor heeft.

Maar dit heeft niets, maar dan ook niets met hulpen te maken. Maar puur en alleen op hoe ze gefokt zijn.

In western heb je hunterpaarden, pleasure paarden of reiningpaarden etc.
In engels springpaarden, dressuurpaarden, eventingpaarden etc.
Maar ik kan je wel vertellen dat je met een goed hunterpaard leuk dressuur kunt rijden Lachen
(je hebt alleen last van kortzichtige jury's Knipoog )
Je hulpen hoef je er niet voor te veranderen, alleen de zelfhouding van je paard.

Mijns inziens is dat het enige "echte" verschil. De gewenste zelfhouding van een gemiddeld westernpaard tegenover de zelfhouding van een gemiddeld dressuurpaard. Velen in de dressuur hebben alleen nog niet door dat oprichting volgt uit verzameling en niet andersom.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 22:32

Net zoals bij de disciplines dressuur, mennen, springen, eventing, endurance heb je paarden die speciaal voor westerndisciplines gefokt zijn. Zo is de ene quarter de andere niet> er zijn er speciaal gefokt voor reining, of het werken met koeien, of voor pleasure of voor halteren. Om maar een paar dwarstraten te noemen. Met een halterpaard gaan reinen kan wel, maar je zult er op zijn minst harder voor moeten werken. Zo zijn er bij de WRAN diverse mensen die western rijden op de niet-qpa (quarter/paint/appaloosa)-rassen. En die het toch heel goed doen. Afhankelijk van de disicpline die ze rijden. Kortom: er is wel verschil in aanleg. Maar dat verschil is er tussen quarters ook. Zo zal mijn KWPN-er het niet zo goed doen in de reining (alhoewel ze wel een klein slidingstopje kan, spectaculair wordt het nooit), maar in de horsemanship gaat het best aardig. Sonja op haar Fjord gaat meer dan aardig en Blaze en Sandra op hun Tinker Sam in de trail en de pleasure ook. Om maar niet te spreken over een aantal mensen die met een haflinger ook de qpa's eruit kunnen rijden. Bottomline blijft: een speciaal paard kun je kopen als je genoeg geld hebt. Maar ook die speciale talentvolle paarden moet je kunnen rijden. En talentvol voor het ene onderdeel wil nog niet zeggen talentvol voor het andere onderdeel.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 22:33

en pats.. tegelijk min of meer hetzelfde antwoord.

Romkabouter

Ik was eerst Tong uitsteken

Anya

ja jij was een fractie eerder, ik moest twee keer klikken haha

Bittle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 22:42

Wat ik er mee wil zeggen is dat niet iedereen de beschikking heeft over een western paard, dus een quarter of een appaloosa....ik heb een zwaarwarmbloed met stokmaat 164 en dekenmaat 215 !! hoezooo....en als je een zadel zoekt...haha zoekt en gij zult vinden...jaja na 2 maanden...en daarna had ik acute ademsnood.... maar we zetten door....nu even niet..want ze heeft last van haken op de kiezen (tandarts komt 6 sept) en dan gaan we weer verder met vallen en opstaan...nu dus even aan dubbele lijnen ...ze moet natuurlijk wel getraind blijven....kijk dat er verschil tussen laten we zeggen "western"paarden en andere paarden is duidelijk...een bels zie ik nog geen sliding maken...dan heb je denk ik een kleine aardverplaatsing met kracht 10 op de schaal van Richter ....wat voor iedereen belangrijk is...ga ik van uit dan....hou de lol er in...en laat mensen kletsen...ik vind het geweldig dat als je op een wedstrijd komt en je ziet bijv. een Haflinger of een Tinker een onderdeel winnen ...dat is toch super...het is net zoals de vooroordelen van bijv. Friezen horen alleen maar voor de kar...nou dat is gewoon niet zoo,,,die kunnen ook springen en dressuur...maar daar gaat het hier niet over....de overgang van engels naar western is voor de meeste van ons een keuze die gemaakt is en ondanks alle tegenslagen en stuntelwerk en dat geldt ook voor mij...ik kan nog steeds de lol ervan in zien....je wordt vriendelijker naar je paard, je begint je paard meer te waarderen (zo'n dier moet ook maar snappen wat de baas nu weer wil) en weet je wat het mooiste is...ik trek mn spijkerbroek aan, mn bergschoenen en ik ga rijden...ipv rijbroek aan, laarzen aan, enz enz...ideeaal toch??? en dan de voordelen op de wedstrijden...je weet gelijk welke plaats je hebt of niet natuurlijk en bij dressuur mag je uren koffie drinken, patatje eten, enz enz...en daarna weet je je punten...nee ik ben blij dat ik de overstap heb gemaakt met alle ups en downs...en die hulpen begrijpen en snappen doe ik het nog niet helemaal maar hebben we de tijd voor...

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 22:45

Bittle schreef:
en dan de voordelen op de wedstrijden...je weet gelijk welke plaats je hebt of niet

Moet je geen trail gaan starten met meer dan 15 deelnemers Knipoog
En in een dressuurring zitten zo'n 25 Haha!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 22:56

Bittle: je bent niet alleen hoor. Mijn Lanna is 1.68 en mijn Wizkid (net onder het zadel) is 3 en al 1.80.

En passend zadel vinden valt idd niet mee en je torent wat boven mensen uit in de line up. Maar het wil best. Als je maar bereid bent om er heel hard voor te werken en niet voor vol de reining o.i.d. gaat Haha!

Bittle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 23:00

@ moderater....oeps geen flauw idee maar kan me er iets bij voorstellen...dat betekent dus ook wachten...nou ja kop koffie en een koekje erbij...moet lukken.... hopelijk en misschien gaat dat lukken ook...wil ik volgend jaar de wedstrijden in...en dan zien we wel waar de Titanic strandt...vast niet op een ijsberg maar eerder in een sliding stop..haha nee hoor ik ga me meer orienteren in het horsemanship, halter, pleasure en trail....en welk onderdeel we het eerst gaan starten dan doe ik wel in overleg met de instructrice ...nadat ik de beslissing had genomen om over te stappen heb ik mijzelf wel een doel gesteld van wat wil ik bereiken?? is ook goed voor je motivatie maar de hoofdzaak blijft toch de relaxheid hoe je op je paard zit en de omgang maar het zullen zoals nu ook ups en downs worden maar dat zien we dan wel weer....we houden de lol erin....en we gaan ervoor...

@Anya we werken er hard voor...en een geschikt zadel vinden is idd moeilijk maar als je paard nog 3 is en dan al 1.80mtr...oeps...ik denk dat jij weinig problemen hebt met het hekje open/dicht doen bij de trail....maar het is wel mooi een groot paard...ik heb er ook 1 gehad die was ook 1.80mtr en ik sprong daar 1.65mtr mee...is laag als je op je paard zit maar als je ernaast staat is het toch wel ff slikken...

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 23:02

You go joh! Leuk nog een groot paard erbij!

Enneh.. nee hek is moeilijker. Je moet bukken voor het hek en dan druk je je paard opzij als je niet oplet (is me laatste wedstrijd overkomen). Dan is het moeilijk om je hek nog vast te houden!

Bittle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 23:09

@Anya....leuke foto's van je peuter-topper...ik wil ook wel foto's er op zetten maar weet absoluut niet hoe dat moet....ben ik nog geen ster in...maar voor de trail is die van mij geschikt voor...ze geeft nergens om...ja een witte streep op de weg want die bijten, slaan, schoppen, enz enz...maar je kan rustig met haar over een zeil heen stappen, dekens, maakt haar niks uit of zoals de instructrice zegt"jouw paard is bomvrij" maar ze is ook heel positief over mn knolliebollie dus we komen erwel...wat je zegt hard werken en er voor gaan....maar als je iets wilt bereiken moet dat toch ????

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 23:11

Bittle schreef:
maar de hoofdzaak blijft toch de relaxheid hoe je op je paard zit en de omgang maar het zullen zoals nu ook ups en downs worden maar dat zien we dan wel weer....we houden de lol erin....en we gaan ervoor...

Goede instelling Lachen

Voor paardrijden in het algemeen natuurlijk Knipoog

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 23:12

Leuk! Dat gaat vast goed!

foto's kun je uploaden op diverse sites.
zet de link tussen [ img ] (spaties weghalen) en eindig met [ /img ] (weer spaties weghalen. Dan staat je foto er.

10y

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 00:07

Ha, mijn echte appie westernpaard (hoewel solid Knipoog ) is eerder 164 dan 162. Hoezo klein? Haalt natuurlijk de 180 nooit niet.
Mijn jaarling quartertje meer achter al 158 cm en voor is hij aan het groeien, schiet eerder omhoog. Wat dat moet worden als stokmaat, ik bevrees erruugggg groot.

Geeft @Rom gelijk, met de appie zou je prima dressuur kunnden rijden. Hij wordt pleasure en hunter getraind.

Citaat:
(je hebt alleen last van kortzichtige jury's )
Je hulpen hoef je er niet voor te veranderen, alleen de zelfhouding van je paard.

Kijk daar ben ik het als oude dresssuurmuts nu helemaal mee eens. Ook die van de kortzichtige jury's. Maar die heb je ook bij de dressuur. Het is en blijft een jurysport. Ik heb toentertijd altijd al geleerd (dressuur) met m'n tengels uit de mond van het paard te blijven en zonder continu druk (vooraarts drijvende hulpen) van been te leren rijden. De hulpen die daartoe dienen een paard de volgende oefening te laten doen, moet zo subtiel zijn, dat ze practisch niet worden gezien. Alleen heb je je teugels korter (zonder echter in de mond te storen, dus loslaten) het paard heeft een andere hoofdhouding en dat was het dan. Ja en zelf heb je een ander pakje aan.
Cool

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 12:32

Interessant topic. Binnenkort ga ik beginnen met westernlessen na jarenlang "engels" te hebben gereden. Ben benieuwd naar hoe ik dit ga ervaren. Ik ga -denk ik- met Rom en Anya mee, maar we zullen zien Clown

Bittle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 12:59

hoi allemaal....nu even heel wat anders...heeft wel te maken met het topic hoor...maar wie heeft er nog meer last gehad van de oordelen van een ander als je besluit om van engels naar western over te stappen.. ik nl. wel...mijn paard was er niet goed genoeg voor....niet dat ik om een mening van een ander geef want hoe je het ook doet... je doet het toch nooit goed in de ogen van een ander....ik heb zelfs meer plezier gekregen in mn paard dan dat ik voorheen had...ja klinkt gek maar het is wel zooo....en dan neem ik al het gestuntel en geworstel en het Titanic-gevoel er gewoon bij...

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 13:01

Ik. De hele stal liep uit. Toen ik voor het eerst een westernzadel op mijn dressuurgefokte paard legde. Of ik wel goed bij mijn hoofd was. En absoluut zonde om zo'n paard aan de westernsport te verpesten.

Ach.. ze vonden maar. Ik vond het leuker. Mijn paard ook.
Later heb ik ook wel last gehad van vooroordelen vanuit de westernsport. Sommige trainers willen je ook liever niet hebben met een niet qpa. Gelukkig zijn er meer dan genoeg die dat wel willen en je ook helpen om western te rijden met een ander type paard. Dat wil soms zeggen dat je ook je training anders moet aanpakken bijvoorbeeld.

Bittle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 13:07

@CJvR...heb net je site gezien, mooie paarden...enne ik woon vlak bij jou in de buurt, ongeveer 10 km....keertje koffie drinken??

Bittle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 13:11

@Anya,,,,weet je wat het is...soms zijn mensen gewoon jaloers omdat jij/ik/en vele anderen gewoon de overstap maken en die mensen zouden het best wel willen maar omdat de omgeving vaak invloed heeft, doen ze het gewoon niet....nou jij/ik/ en nog vele anderen hebben het wel gedaan...en weet je ....ik heb weer plezier in mn paard..haha...
Mn instructrice is zelfs heel positief over mn niet-western paard...tuurlijk sommige onderdelen zullen gewoon te moeilijk zijn maar daar staat wel tegenover dat ze shocking,-bommelding proof is....en dat heeft ook wel een voordeel....

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 15:03

Dat klopt. En wat CJ zegt (moet nog wel wennen aan je naam hoor) is zeker ook zo. In mijn optiek dan.

Je zult altijd een zekere mate van 'last' houden met verschil in jurybeoordelingen bijvoorbeeld. Officieel staat in het regelboek dat een paard moet lopen in de natuurlijke houding, met een natuurlijke halshouding. Tegelijkertijd zien juryleden (sommige) liever het frame en de halshouding van een quarter. Maar die hebben van nature een lagere halsinplant. Als je een KWPN-er verzameld wilt laten joggen moet de achterhand qua bouw wel zakken en komt de voorkant dus omhoog. Dat kun je deels oplossen naarmate je paard sterker wordt, maar nooit helemaal. Dat nadeel heb je dus bij Pleasure. Bij horsemanship wordt weer veel meer gekeken naar hoe netjes jij je pattern rijdt en hoe de eenheid ruiter/paard is. Daar is die halshouding minder 'belangrijk'. Reining krijg je het moeilijk met een groot paard. Maar aan de andere kant. Als jij kans ziet een pattern 'perfect te rijden', zonder te spetteren (omdat je paard nu eenmaal langzaam spint of een stop van een metertje kan i.p.v. 6) dan kun je overal een 0-score rijden (je kunt met ieder paard een perfecte cirkel rijden bijvoorbeeld). Mensen met goede reining quarters maken ook fouten. En die minnen dan misschien wel. Dus helemaal hopeloos is het niet. Je moet gewoon je paard rijtechnisch zo goed mogelijk voor elkaar hebben.

Trail heeft als nadeel dat balkjes voor jouw paard (en het mijne) erg dicht op elkaar liggen. Een vierkant ook. Maar alhoewel ik jaren heb geroepen dat het niet ging, blijkt het met heel veel oefenen wel te lukken. Je hebt alleen geen ruimte over voor een foutje. Dat is onmiddellijk aantikken bij grote paarden. Maar bomproof is weer erg handig voor sleepjes, door water, over balkjes, met vlaggen rijden e.d.

Erger nog bomproof wil zeggen dat je moet werken aan je paard alert houden. Mijn paard was bijvoorbeeld zo ontzettend niet onder de indruk van de vlag bij een trail in hand, dat ze een hapje gras probeerde te snaaien. Hoezo vlag over haar hoofd Haha!