[WN] welke trainer voor jullie jonge paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anya

Re: welke trainer voor jullie jonge paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 09:54

Dat bedoel ik Meikie Haha!

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 09:56

Anya schreef:

Ik zou er altijd voor pleiten om als je het niet zelf wilt doen, je paard en jezelf in training te zetten. Alleen het paard helpt niet meestal.

Tenzij het een wijze is om trainers van brood te voorzien, maar persoonlijk denk ik dat die ook meer baat hebben bij een geslaagde zadelmakperiode samen met de eigenaar. Ter voorkoming van opduikende problemen in een ietsjes later stadium.

Hier ben ik het helemaal mee eens. Alleen je paard ergens in training zetten heeft geen zin, de ruiter zal zelf mee moeten groeien. Dan kan je ook in de gaten houden wat er gebeurt en hopelijk op tijd ingrijpen als het misgaat.
Jammer genoeg zijn er ook gerenomeerde trainers die fouten maken. Ik heb 1 x mijn paard een maand compleet uit handen gegeven, aan iemand die ik, al jaren, goed dacht te kennen en vertrouwde. Ik kon het toen ook niet in de gaten houden omdat ik op vakantie was.
Ik ben jaren bezig geweest om de toen gemaakte fouten te herstellen en ondanks dat ik er, in een later stadium, vrijwel iedere dag, maar niet de hele dag, aanwezig was zijn er zoveel dingen fout gegaan. Dat heb ik achteraf gehoord, van mensen die daar ook rondliepen en dan kan je jezelf voor je kop slaan. Maar daar is nu niets meer aan te doen, het enige wat ik zeker weet is dat ik het beter zelf had kunnen doen, er waren diverse redenen toen om het uit te besteden.
Als je zelf te weinig ervaring hebt, moet je het laten doen maar ga wel vaak kijken als er met je paard gewerkt wordt en zeg dat je zelf actief wil zijn, wees betrokken. Dan kan je ook veranderingen in je paard zien die niet kloppen.
Luister en vraag bij mensen naar hun ervaringen maar heel belangrijk, ga ook zelf kijken op de diverse stallen. Kijk hoe de andere paarden erbij staan, hoe de omgang is. Als je de mogelijkheid hebt zou je de trainer eens op het inrijterrein bij een wedstrijd of tijdens een training met eiegen paarden moeten bezig zien. Als hij/ zij dan grof of oneerlijk is is de kans groot dat dat ook bij jouw paard zal gebeuren. Ga op je gevoel af.

staldo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-06 10:10

Citaat:
Hier ben ik het helemaal mee eens. Alleen je paard ergens in training zetten heeft geen zin, de ruiter zal zelf mee moeten groeien. Dan kan je ook in de gaten houden wat er gebeurt en hopelijk op tijd ingrijpen als het misgaat.

Dit vind ik ook het beste eigenlijk, maar daarom heb je wel iemand in de buurt nodig, en dat is nog niet zo makkelijk......
Er zit een western stal bij mij in de buurt, maar daar wil ik mijn paardje niet graag naar toe brengen!
Eigenlijk heb ik besloten nu om nog maar een tijdje door te gaan met longeren en maar eens rustig te zoeken naar een goed iemand.
Ik heb geen haast en voor het paard is het ook wel goed als het niet te snel gaat. hij is ook pas 3.
Toch hoor ik jullie mening graag, want ik wil wel verder blijven zoeken!
Tot nu toe bedankt voor de reacties! Ik hoop er nog meer te krijgen!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 10:40

Zo moeilijk is dat niet hoor. Ik ken zo twee trainers waar je kunt blijven slapen met mens en paard. En anders is er altijd wel een camping in de buurt waar je zelf kunt slapen en toch dichtbij zijn.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 14:21

Hm Anya, hoe doe je dat als je paard een maand of twee in training gaat??

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 14:38

Dat zou ik niet doen Cer. Ik vind een maand echt t bloody limit. Dan maar in twee keer. Mijn paarden gaan niet zo lang en of ver van huis.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 14:39

Het is mij ook nog niet geheel duidelijk of het paard van de TS nu echt zadelmak gemaakt moet worden, of dattie ook nog in training moet...

Ik zou ze nevernooitniet ergens anders neerzetten, en als dat al zo zou zijn, wil ik er iedere dag met mn neus bovenop staan.

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 15:34

Tja, dat is toch ook een kwestie van vertrouwen? Je doet je best een trainer te vinden naar je eigen manier van denken, liefst nog met heel veel meer verstand en ervaring Knipoog dan jijzelf natuurlijk. Als ik het idee had dat het alleen goed zou gaan als ik er met mijn neus bovenop stond, ging mijn paard er gewoon niet naar toe.
En dat een paard direkt na een paar opvoedkundige instructies thuis terug zal vallen, geloof ik niet direkt. Soms kan een ander net wat strenger en consequenter zijn voor je paard dan jijzelf (die helemaal weg is van haar lieve paardje!).
En natuurlijk ga ik kijken maar soms kan afstand ook een probleem zijn. Ik kan toch niet verwachten dat men er blij mee zal zijn dat ik iedere dag op het erf zal staan en mee te kijken of het wel netjes gebeurt. Moets mij ook niet gebeuren op mijn werk!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 15:40

Ik ken gelukkig juist veel trainers die er wel blij mee zijn dat je steeds op het erf staat. Haha!

staldo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-06 22:57

Anya: Welke trainers zou je mij kunnen noemen waar je kunt logeren met mens en paard bv...?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 23:08

Nou zo uit mijn hoofd.. Mehlika en Barry denk ik wel. En waarschijnlijk bij de WSW (Willem & Diana) ook. Je kunt er tenminste ook je tentje opzetten tijdens een clinic. Sylvia Pardijs vast ook wel, en als niet, dan zijn in die regio legio campings.

Dat zijn alleen trainers aan mijn kant van Nederland. Er zijn er vast meer. En als ik er eentje vergeten heb zo even voor de vuist weg te noemen.. dan excuus Haha!

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 00:54

Volgens Rina is WSW ook heel goed met jonge paarden inrijden

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 07:12

Ik zou het alleen maar een blijk van interesse vinden als iemand komt kijken naar zn eigen paard...

Krista

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 07:47

Cer schreef:
Ik zou het alleen maar een blijk van interesse vinden als iemand komt kijken naar zn eigen paard...

Ik heb hier regelmatig jonge paarden staan om in te rijden en ben altijd erg blij als de eigenaar betrokken is. Dan kun je samen kijken naar de ontwikkeling, de aanpak en ook de juiste manier van overdragen naar de eigenaar.
Helaas heb ik er nu 1 gehad, waarvan de eigenaar in twee maanden welgeteld 1 keer is geweest. Met een heel ontevreden gevoel heb ik het paard (overigens netjes ingereden Knipoog ) aan het eind van die periode mee gegeven, zonder dat de eigenaar er zelf op had gereden of mij had zien rijden. Dit voelde erg vervelend, ook al heb ik hier herhaaldelijk op aangedrongen.
Dus, ga als eigenaar juist naar je paard toe als je hem in training hebt staan. Wees er bij, maak alles mee, en vraag alles: dan krijg je als trainer ook een beter eindgevoel hier over. Als de eigenaar weet je ook beter wat er met je dier is gebeurd en op welke manier je verder kan gaan. Ik denk dat je dan ook veel meer uit de trainingsperiode kan halen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 07:55

Dat bedoel ik!
Als iemand het vervelend vind dat ik over zn schouder mee sta te kijken, zou ik daar grote twijfels over hebben...
Ik heb er nooit problemen mee gehad als iemand kijkt als ik hun paard reed. Ik zou het vervelender vinden als ze dat niet zouden doen....

Zo kende ik ook een trainer die er heel veel problemen mee had als je foto's maakte of filmde tijdens de training... Nu snap ik dat wel Cool

Monnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 07:56

Toen mijn paard ingereden werd door Barry Schuurman, ben ik dagelijks geweest. Dit vond hij absoluut geen probleem. Wel spraken we per dag een tijd af, zodat hij wist wanneer ik ongeveer zou komen en tijd voor mij in moest richten. Dagelijks heeft Barry mij laten zien en uitgelegd wat hij deed en geholpen om zelf op haar te rijden.
Het is min of meer toeval dat hij mijn paard ingereden heeft. Nadat ik vorig jaar mijn paard in heb moeten laten slapen en zocht naar een nieuw paard ben ik stad en land afgereden en kon niet vinden wat ik voor ogen had. Totdat ik via een kennisje een mailtje kreeg over mijn huidige paard wat toen net in training stond bij Barry en van hem uit door omstandigheden verkocht zou worden.
Ik ben wezen kijken en er was meteen een klik tussen het paard en mij. Vanaf dat moment ben ik dagelijks naar de training gaan kijken en wat ik zag beviel me bijzonder goed. Veel rust en geduld. Steeds eerst wat grondwerk en daarna korte sessies onder het zadel waarbij er van het paard uitgegaan werd en met rust en geduld steeds een stapje verder gewerkt werd.
Ook de manier waarop Barry mij en m'n paard samen begeleide (en nog steeds begeleidt) ervaar(de) ik als erg prettig voor zowel het paard als mijzelf.
Nu ik deze ervaring heb, weet ik niet zeker of ik de moeite zou nemen een eventueel volgend jong paard zelf in te rijden. Waarschijnlijk zou ik weer voor Barry kiezen.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 08:02

Ik bedoel maar... Krista is dus zo'n voorbeeld. Barry ook. Er zijn er genoeg die het juist fijn vinden dat je vaak komt. Persoonlijk vind ik dat de betere trainers.

Jos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 08:17

bij ons mag je ook meekijken, graag zelfs,
caravannetje op leuk camping aanwezig Haha!
volgende week komt er een jong friesje, in overleg met de eigenaar komt die eerst 2 weken, dan waarschijnlijk een week naar huis, en dan weer een week, net zolang als dat nodig is.
wonen dichtbij, dus dan is dat ook mogelijk.

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 08:48

Anya schreef:
Ik bedoel maar... Krista is dus zo'n voorbeeld. Barry ook. Er zijn er genoeg die het juist fijn vinden dat je vaak komt. Persoonlijk vind ik dat de betere trainers.

Maar daar gaat het toch ook niet om, of ze het goed vinden dat je vaak komt? Natuurlijk deugt er iets niet als je weggekeken wordt of als het nooit uitkomt, maar als er dan nog geen belletje in je hoofd rinkelt....... Ik ben ook van harte welkom geweest maar door de afstand en andere omstandigheden sta ik niet dagelijks op de stoep.
Het gaat mij erom wie ik het paard toevertrouw. Bij het grondwerk en later het rijden maar ook bij de dagelijkse verzorging en omgang waar een paard ook van leert.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 09:08

Dat toevertrouwen vind ik nummer 1. Trainers die je niet op de stoep willen, vertrouw ik mijn paard per definitie al niet toe. Maakt ze niet persé slecht hoor. Maar ik wil erbij zijn. En toegang hebben/houden tot mijn paard.

Verder ben ik in de gelukkige omstandigheid dat mijn trainerhulp toevallig haar paard bij mij op stal heeft staan. Ik hoef dus nergens naar toe, kan zelf op mijn paard stappen voor het zadelmak maken in de plezierige wetenschap dat er iemand op de grond staat die in 100% vertrouw bij ingrijpen als er iets toch misgaat en de juiste actie ondernemen als er niets misgaat.

CounTree

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 01:14

Ik ga helemaal met Krista mee.

Ga zoveel mogelijk kijken! Betrokkenheid is zeer belangrijk, voor je paard, voor jezelf en ook voor de trainer. Mocht je het niet met de manier van trainen eens zijn, dan kan je het tenminste bijtijds aankaarten.

Vaak wordt mij ook gevraagd (minstens 1x per week) of ik er ook eventjes op ga. Zo kan ik het verschil voelen en mijn rijstijl eventueel aanpassen en zoeken naar de juiste "knopjes" op dit paard Haha! . Soms past de trainer e.e.a. ook iets aan aan mijn rijstijl...iedereen zit net ff anders cq rijdt net ff anders. Het telkens rijden op je paard dat in training staat is super leerzaam. Moet er niet aan denken als ik pas erop was gegaan na afloop van de training......

Ook wordt er uitleg gegeven tijdens het trainen en kan ik van alles vragen. Heel prettig!

Juist doordat mijn paard door iemand anders wordt getraind, vallen mijn eigen standaard fouten nu opeens op. Een aantal wist ik wel, (ik zet een paard niet voor niets in training) maar probeer het er maar eens uit te krijgen Ach gut . Nu moet ik wel, anders wordt mijn paard in training heel nijdig en/of ik krijg juist bijna geen reactie of juist veels te veel! Haha! Knipoog (jaja eentje met karakter hihi). Super leerzaam, mijn andere paard train ik zelf en gaat nu ook een stuk beter, gek he Knipoog !!!

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 08:58

Ook hier mag je "meekijken" tijdens de training van je paard,
wat op dit moment grotendeels door Jeroen Willers gebeurt.
Zelfs blijven kamperen/logeren is geen probleem, toilet en douche zijn aanwezig in de stal!!

ook hier vinden wij het prettig ,als de eigenaar interresse heeft voor wat er gebeurt met het paard
en het maakt het werk extra af ,als naar 1ste zadelmak maken, onder begeleiding,
de eigenaar samen met paard verder leert.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 09:08

Kijk en nog een trainer waar het kan. Keus genoeg zou ik zeggen. Kortom: Gelukkig zijn er wel degelijk trainers die het op prijs stellen als je zeer betrokken bent.

staldo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-06 22:34

Ik ben er laatst met hulp van iemand gewoon zelf op gaan zitten, dit ging eigenlijk heel erg goed! we hebben gewoon niet te veel gedaan en dat er op zitten maar 2x in de week. Verder longeer ik hem nog. Nu is die gene een week weg, dus longeer ik hem ook alleen maar, dan heeft hij ook weer tijd om even over alles na te denken! lijkt me prima zo......even kijken hoe het verder gaat. Zijn er nog meer mensen die het zo ongeveer gedaan hebben? en ik heb ook geen round-penn thuis, is dit een probleem denken jullie?
al bedankt voor de reacties tot nu toe!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 22:38

Ja ik. Zie foto's bij western ITP. Vorige week.
Ik heb geen round penn. Geen probleem.