[WN] welke voeding voor je Q/P/A ????

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Wranglerbutt

Re: welke voeding voor je Q/P/A ????

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 21:54

Hmm, misschien zijn het toch 2 heel verschillende plantensoorten:

De spruitgroente van luzerne heet alfalfa en dat ziet er volgens Wikipedia zo uit:
Afbeelding

Alfalfahooi, dat ik in de states heb gezien is heel grofgestengeld geurig hooi.

Francis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 22:48

Ja, daar noemen ze de lucerneplant altijd alfalfa, niet alleen het net ontspruitte plantje... 't is gewoon het zelfde.. Googel maar op beide namen en kijk dan naar de latijnse naam die er bij staat. In beide gevallen Medicago sativa.
Hier nog een linkje naar de paardendrogist... http://paardendrogist.netivity.nl/index ... eITID=6142

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 22:59

Afbeelding

Hier nog een keer mijn foto van de alfafa , zoals ik het afgelopen keer in de USA zag.
Ron heeft er aan gedacht om op ons 2 hectare oogstland, waar nu horsemaster-gras op staat, om daar alfalfa te verbouwen.
Dat is ons ontraden, omdat het inderdaad het niet goed zou doen in ons klimaat.
ook een beetje onderzoek gedaan: www.en.wikipedia.org/wiki/Alfalfa
Tja , en om maar wat te "experimenteren" en zelf hele oogsten mis te ,lopen is ook zowat.Er zal vast een reden zijn, dat het niet verbouwd wordt hier, anders was het er al.
Mischien ooit eens een proefstukje opzetten,..........

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 23:03

In Holten, Overijssel, heb ik nog een bedrijf gevonden wat Lucerne in gorte balen ( 300 a 400 kg) verkoopt. Dit wordt grotendeels in Frankrijk verbouwd.
http://www.bieleman.nl/index.html

Prijs is 180 euro per ton, iets goedkoper dan Hartog, dan kom je op rond de 70 euro per baal. Is voor veel van ons een stuk dichterbij dan Hartog. Bezorgen doen ze vanaf ca. 10 ton , de "kleine" balen kan je er ophalen.
Dan heb je waarschijnlijke wel een heftruck nodig om het op zijn plaats te krijgen of een paar hele sterke mannen .

sonita

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 23:29

nee hoor, alleen en balk en een goed aantal ronde ronde palen, op baal maat.
wij doen ook hooi balen van rond de 600 kilo rollen.

Francis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 23:50

Lucerne/Alfalfa heeft minimaal 10 zonuren per dag nodig om goed te kunnen groeien, vandaar dat het alleen in heel warme streken verbouwd kan worden. Ook in de US groeit het niet overal, alleen is 't daar ook in't noorden makkelijker te krijgen omdat het er nou eenmaal meer verbouwd wordt. Zou het dus in Nederland idd niet proberen, da's gedoemd om te mislukken. Ook in zuidduitsland heeft men het wel geprobeerd maar ook daar werkt het niet.

ElCid

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 16:15

sonita schreef:
nee hoor, alleen en balk en een goed aantal ronde ronde palen, op baal maat.
wij doen ook hooi balen van rond de 600 kilo rollen.

Kijk, dat is nou een tip waar we wat aan hebben en als het niet lukt geven we wel een seintje .

8secondride

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 18:53

iets anders:

Wanneer zit er nu te veel of juist weinig vet en eiwit in een zak brok?? wie kan mij dat aangeven in grammen (??)
Wat is gemiddeld???

Steaming

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 11:01

Lucerne wil in Nederland prima groeien, wordt de laatste jaren ook erg gepromoot, de teelt is voor de productie van lucerne brok. Voor het maken van lucerne hooi is ons klimaat niet echt geschikt, werd vroeger wel gedaan men droogde het dan op ruiters maar dat is erg arbeids intensief, zou je dus hobby matig wel kunnen doen

Francis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 20:50

8secondride schreef:
iets anders:

Wanneer zit er nu te veel of juist weinig vet en eiwit in een zak brok?? wie kan mij dat aangeven in grammen (??)
Wat is gemiddeld???

In bijna alle paardenvoeders zit in wezen al te veel eiwit. TENZIJ je paard een drachtige of zogende merrie is of een opgroeiend jong paard, heeft een paard weinig eiwitten nodig. In combinatie met gras of goed hooi (en dan zwijg ik dus nog over kuil) krijgt je paard over het algemeen meer eiwit binnen dan nodig. Bij een normaal paard kun je dus een zo laag mogelijke waarde zoeken.. (laag is rond de 8%, hoog is rond de 15%, da's dan echt voor drachtige/zogende merries en veulens)

Vet zit er naar mijn mening altijd te weinig in onze nederlandse voedertjes. Ben nog geen voer tegen gekomen wat boven de 8% ofzo uit komt (Equisanum western heeft 8.15, Marstall Champion heeft 9.0) en wat mij betreft mag het tussen de 15 en 20 % liggen. Dit soort voeders zijn in de US wel te krijgen, hier helaas niet (maar daar is met een fles maiskiemolie dan wel weer wat aan te doen).

8secondride

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 21:55

okey bedankt!!

rosanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 13:09

Citaat:
Vet zit er naar mijn mening altijd te weinig in onze nederlandse voedertjes. Ben nog geen voer tegen gekomen wat boven de 8% ofzo uit komt (Equisanum western heeft 8.15, Marstall Champion heeft 9.0) en wat mij betreft mag het tussen de 15 en 20 % liggen. Dit soort voeders zijn in de US wel te krijgen, hier helaas niet (maar daar is met een fles maiskiemolie dan wel weer wat aan te doen).

Kun je hiervoor ook een andere soort olie gebruiken? zonnebloemolie of lijnzaadolie?
En waar kun je deze het voordeligst aanschaffen, een voerhandel of paardendrogist oid (daar weet ik tenminste dat ze bepaalde olien te koop hebben)

Francis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 15:07

Je kunt hiervoor verschillende oliën gebruiken.
Soya olie is het meest gebruikt in paardenvoeders. In de gemiddelde supermarkt niet voordelig te krijgen, maar wel in grote can's bij de horeca groothandel. Dat kun je echter alleen doen als je't aan meerdere paarden voert, bij 1 paard is het te veel en wordt het ranzig (bederft dus). Voor 1 paard dus beter gewoon literflessen in de supermarkt halen.
Dan kun je maiskiemolie, zonnebloemolie of arachide olie halen.. de laatste is de beste van de drie, maar ook de duurste, goedkoper en eigenlijk nagenoeg net zo goed is maiskiemolie (het gaat nl. om de hoeveelheid onverzadigde vetzuren, die is in arachide olie hoger, dus daarom is 't beter. In zonnebloem olie is die het laagst, vandaar dat ik voor 'de gulden middenweg' kies en maiskiemolie neem.
Lijnzaadolie zóu eventueel ook kunnen maar is om in grote hoeveelheden te voeren echt veel te duur en ook niet in de supermarkt te krijgen, dus dan moet je echt bij de voerhandel of paardendrogist zijn. Lijnzaadolie is ook niet specifiek beter dan de soorten die je wel in de supermarkt koopt, dus dat zou ik zelf niet doen.

Noisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 17:10

ik heb sinds kort een quarterveulen en ik ben benieuwd wat ik hem nou het beste kan voeren, aangezien jullie het al zo uitgebreid onderzocht hebben, dacht ik dat jullie mij wel een goed advies zouden kunnen geven...
momenteel loopt hij nog bij zijn moeder maar binnenkort wordt hij gespeend en gaat hij de wei op...

ik zat zelf te denken aan de veulenkorrel van Havens...

in ieder geval krijgt hij geen PAVO Explosive...dat geeft iemand die ik ken aan zijn paarden (Q,P,A en veulens, enters en twenters... )

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 17:22

Persoonlijk zou ik geen Havens voeren, i.v.m. de ongezonde toevoegingen.
Er zijn van andere merken ook vast goede veulenkorrels te koop.
Ik heb daar weinig ervaring mee, al heel lang geen jonge veulens meer om me heen, maar zoek wel een voer die niet op de "lijst" staat
met slechte toevoegingen.
Er staat op Bokt ergens een lijst van alle voermerken die ongezonde conserveringsmiddelen toevoegen, van Djilan. Even zoeken of haar PB'en, dan kan je gericht op zoek naar goed voer.

Succes

Noisy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 17:38

ga gelijk even zoeken

Blunneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 11:10

Ik ben in feb. 2004 verhuisd met Blondy naar Californië (Los Angeles) USA (inmiddels HELAAS weer terug moeten verhuizen btw..)

Daar kreeg ze altijd Alfalfa. Het schijnt, althans daar, erg veel eiwit te bevatten. Veel meer dan kuil zelfs werdt mij door de Amerikanen verteld maar goed, Blondy vrat het bij het leven. Geweldig spul vond ze het (mjah aangezien ik haar altijd elke dag min. 2 uur liet 'berg beklimmen' mocht ze dat dan ook hebben van mij)
Toch schijnt het hier in Nederland en/of Belgie ook verkrijgbaar te zijn maar wordt het veelal aan rundvee gevoerd.

Verder geef ik Blondy in de winter (± 5 uur weidegang p.d.) 1 kg Pavo Sportbiks, halve kg Kruidenmuesli van Havens (dit alles aangevuld met Pavo Total Supply) en dan krijgt ze nog 2x p.d. kuil.

Zomers (mei t/m okt.) staat ze dag en nacht in de weide en geef ik haar enkelt 1 blok Pavo Summerfit per dag en een handje Pavo Sportbiks en ook een handje bovengenoemde muesli.

Oh ja mijn Blondy is een Haflinger Knipoog En dik..??? Nee tis geen Twiggy maar fatsig is ze ook niet.
Ik ben dan ook van mening dat enige eiwitjes goed zijn voor de bespiering

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 13:18

Interessante discussie (zie 'm nu pas). Bedankt voor de foto van alfalfa JJ; ik had het nog nooit gezien. Alfalfaspruitjes worden gebruikt in salades en op brood. Iig, in N-Amerika.

Gaat er iemand voor de alfalfa uit deze discussie? Misschien dat ik "mee kan liften" al is mijn opslag niet onbeperkt (de echt grote balen kan ik niet kwijt op zolder)

Overigens voer ik mijn Paints vrijwel onbeperkt hooi en 3/4 schep Marstall Optimal op een dag. Zogende (vies woord vind ik dat op 1 of andere manier Scheve mond) merrie Lee krijgt daar nog Marstall E bij. De Optimal is een mengsel van kruiden, vitaminen en mineralen in hele pitten, kruidenpulver en kleine brokjes dat je dus in minimale hoeveelheden voert en voorziet in de complete behoefte van een paard, behalve het ruwvoer uiteraard (dat in NL idd te eenzijdig is om te volstaan als compleet voer). Ik ben het gaan voeren omdat ik in mijn hoevenonderhoudmanie veel over het hoofdstuk "voeding" heb moeten leren. Het bevalt me echt super! De paardjes zijn eerder te dik als te dun op het minimale krachtvoer en hun vacht ziet er super uit. Echt hard werken doe ik (nog) niet met ze, maar ze zien er levendig uit. Ben dus heel tevreden over de Optimal.

Veulen Abby gaat overigens ook op de Optimal als ze gespeend wordt, net als Gracie vorig jaar. Die deed het er ook prima op.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 15:00

@ Majella: Alfalfa/Lucerne bevat idd veel eiwitten. 't Verschil met eiwitten uit voer is echter dat dit een ander 'soort' eiwit is wat voor paarden veel makkelijker te verwerken is. Daardoor kunnen zelfs 'eiwitgevoelige' paarden over het algemeen heel goed met alfalfa/lucerne gevoerd worden.
En idd... voor spieropbouw heb je eiwitten nodig, dus jonge dieren, merries aan't eind van de dracht of zogend en paarden in intensieve training kunnen best wat eiwitten gebruiken...

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 00:33

Mac schreef:
I

Gaat er iemand voor de alfalfa uit deze discussie? Misschien dat ik "mee kan liften" al is mijn opslag niet onbeperkt (de echt grote balen kan ik niet kwijt op zolder)

Wij gaan binnenkort Alfalfa halen in Holten ( OV). Daar hebben ze alleen de grote balen ( ca. 400 kg).
Als je wil kunnen we een baal bij je afleveren, er passen er makkelijk 2 in onze vrachtwagen.
Laat maar weten, per PB evt. je telefoonnummer.

Papaya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 11:22

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 23:50

Mac schreef:
Interessante discussie (zie 'm nu pas). Bedankt voor de foto van alfalfa JJ; ik had het nog nooit gezien.
Mooi grof-stengelig spul , he!
ik weet niet of iemand , dat al gezegd heeft in dit topic,maar ik heb gehoord van iemand, dat je alfafa in baaltjes , lijkend op hooi, maar dan grover, kan kopen in frankrijk. Je moet het alleen zelf transporteren, naar NL, dus weer kostbaar, de prijs van de alfafa zelf was niet zo veel duurder.Hoe betrouwbaar deze info is weet ik niet, maar kan iemand hier goed frans spreken?

vet voer; ik leg de vraag nog eens bij equisanum neer, om voer te mengen met 15 tot 20 % vet, en dat dus dan "western" te noemen. Ik denk dus aan de equisanum kern(extra vit/min) en dan een behoorlijke vet verhoging. Moeten er dan andere waarden ook aangepast worden? Francis weet dit misschien?

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 14:07

Op het moment dat ze een voer van 15 tot 20% vet gaan maken, kan het suikergehalte drastisch naar beneden (snelle energie leverancier vervangen voor langzame energie leverancier), dus dat zou de melasse er 't liefst helemaal uit moeten en eventueel het zetmeel gehalte ook nog aanpassen. Melasse is dan ook niet meer nodig omdat het hogere vetgehalte als het goed is voor minder stof zorgt (melasse wordt puur gebruikt om voer stofvrij te maken).
Zou wel interessant zijn, zo'n voer en zou ik zeker in geïnteresseerd zijn om dat te voeren, mits de overige dingen ook goed blijven, zoals geen chemische antioxidanten en zo min mogelijk ballaststoffen (vit. korrels).

Ik zal es proberen uit te zoeken hoe die amerikaanse 'vette' voeders zijn samengesteld en hoe zich dat verhoudt met nederlandse voeders.

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 15:28

de vit/min korrels zijn eigenlijk zo klein dat dat voor mij geen probleem meer is,als je bv vergelijkt met bix voeren.kleine vit-palletbrokjes voeren vind ik juist erg handig tegenover vit/min in poedervorm.

volgens de voerleverancier zit er sowieso geen melasse in equisanum.
Tis handig als je dat eens uitzoekt de verhoudingen van vet en andere voedingsstoffen.
Meer vet is dus minder suiker/melasse/zetmeel, wat me ook al heel logisch leek, we willen tenslotte van de suikers af!

even van www.equisanum.nl af gehaald

samenstelling equisanum kern meusli:
Ruw eiwit 10,19 %
Ruw vet 5,45 %
Ruw celstof 5,00 %
Ruw as 12,50 %
Vert.ruw eiwit 8,08 %
Zetmeel 34,05 %
Suiker 7,26 %

Vocht 11,00 %
Lysine 0,41 %
Methionine 0,15 %
Meth. + Cyst. 0,33 %
Calcium 2,15 %
Fosfor 1,10 %
Kalium 0,91 %
Magnesium 0,22 %
Natrium 0,57 %
Vitamine A 23000 I.E./kg.
Vitamine D3 3000 I.E.
Vitamine E 370 I.E.
Vitamine K 4,3 mg.
Vitamine B1 15 mg.
Vitamine B2 15 mg.
Vitamine B6 3 mg.
Vitamine B12 30 mg.
Vitamine C 75 mg.
Biotine 1500 mcg.
Folinezuur 6 mg.
Koper (Cu) 18 mg.
IJzer (Fe) 250 mg.
Jodium (J) 1,2 mg.
Cobalt (Co) 3 mg.
Mangaan (Mn) 70 mg.
Zink (Zn) 180 mg.
Selenium (Se) 0,3 mg.
V.E.P. 878

ter vergelijk :de Equisanum western meusli:

Ruw eiwit 9,22 %
Ruw vet 8,15 %iets meer
Ruw celstof 6,00 %
Ruw as 7,45 %
Vert.ruw eiwit 7,17 %
Zetmeel 37,50 %
Suiker 5,33 %
ongeveer gelijk
Vocht 11,00 %
Lysine 0,35 %
Methionine 0,14 %
Meth. + Cyst. 0,31 %
Calcium 1,14 %
Fosfor 0,61 %
Kalium 0,75 %
Magnesium 0,20 %
Natrium 0,38 %
Vitamine A 15000 I.E./kg.
Vitamine D3 2000 I.E.
Vitamine E 250 I.E.te weinig mijns inziens
Vitamine K 3 mg.
Vitamine B1 10 mg.
Vitamine B2 10 mg.
Vitamine B6 2 mg.
Vitamine B12 20 mg.
Vitamine C 50 mg.
Biotine 1000 mcg.
Folinezuur 4 mg.
Koper (Cu) 12 mg.
IJzer (Fe) 170 mg.
Jodium (J) 0,6 mg.
Cobalt (Co) 2 mg.
Mangaan (Mn) 48 mg.
Zink (Zn) 124 mg.
Selenium (Se) 0,2 mg.
V.E.P. 953

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 20:33

Géén melasse in Equisanum... dan mag hij me vertellen wat die grote brokken plakspul die er af en toe in zitten dan is. Equisanum is ook een stuk 'plakkeriger' dan de Marstall.

Overigens zijn zetmelen dan wel ook 'suikers', maar het maakt wel verschil of een voer meer suiker of meer zetmeel heeft. Suikers worden nl. rechtstreeks opgenomen en zetmeel moet eerst nog 'verwerkt' worden. Meer suikers betekend dus nog snellere energie (vergelijk het maar met een suikerklontje of een snee brood... dat suiker gaat rechtstreeks je bloed in, 't brood moet je eerst nog verteren).

Opvallend in veel Amerikaanse performance voeders is wel het eiwitgehalte. Die is in veel 'performance voeders' 12 of 14%. Da's toch heel wat anders dan de extreem lage eiwitgehaltes die we hier hebben (en die naar mijn mening ook niet optimaal zijn... een paard wat in zware training is heeft eiwitten nodig om spieren op te bouwen en te handhaven).
Kijk maar es naar de Omolene of Stragedy van Purina. De Athlete van Purina heeft naast dat hogere eiwitgehalte (is een gehalte die je in Nederland bijna alleen in veulen/merrie voer tegen komt) ook een hoger (minimaal 14% vetgehalte. Helaas kun je dan weer niet vergelijken hoeveel suiker/zetmeel er in zit. Of voeders van Legends, ook hogere eiwitgehaltes dan wat we hier gewend zijn.

En dan voeders met écht hoog eiwit gehalte dus... Meest bekende is Omegatin, 20% vet! Bij feeding directions een kort samenstellingslijstje, ook weer met relatief hoog eiwitgehalte.