[WN] Sport/Hobby en de Kosten daarvan.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Klaasje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 18:25

Financieel en paardengebied valt voor mij gelukkig erg mee, m'n ouders betalen eigenlijk alles, maar ik krijg geen zakgeld, maar dat hoef ik ook niet. Ik ben immers hardstikke blij met wat ik heb, geniet elke dag weer van onze paardenbende!
We hebben thuis plek zat. Dus dat is het probleem ook niet. Hooi komt van eigen land, dus ook weer goedkoper.
We hebben de fokkerij, en toen ik (nu bijna 5 jaar terug) begon met Westernrijden wou ik er natuurlijk een Quarter bij. Toen zijn we langzaam op zoek naar een Quartertje voor me gegaan, en nu 2 jaar terug ben ik in het bezit van een Quarter, waar ik m'n ouders ook super dankbaar voor ben! We hebben de fokmerries dag en nacht, zomer en winter, op het land, dus daar hoeft ook weinig aan te gebeuren ( DA/Entingen/Hoefsmid daargelaten) qua stallingkosten.
We leven niet van de pony's, maar afentoe wordt er wel wat verkocht, en zomers gastmerries die bij hengsten komen die we op dat moment hebben staan, dus heb je ook weer wat extra's voor de "Paardenpot".

Paardensport is duur, maar daar kies je zelf voor denk ik. En je kan het jezelf zo duur maken als je wilt.

dofuzz

Re: Sport/Hobby en de Kosten daarvan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 18:29

Over die startnummers gesproken. Heel wat mensen hebben van die "nummerboekjes" en bijhorende plastic draaghoes ( dure dingen zijn die krengen trouwens). Het staat wel heel netjes en professioneel en voor de jury is het nummer onder alle omstandigheden leesbaar. vooral in de Hunter klassen is dit een handige manier om je nummer niet op je rug te hoeven pinnen. Het is toch van de gekke omdat nu ineens gaan te verbieden. Trouwens, er bestaat geen enkele NRHA, AQHA of NSBA regel op basis waarvan je daarvoor de toegang tot de wedstrijdbak kunt weigeren. Het kan natuurlijk weer zo'n extra WRAN regeltje worden om zich nog meer van de rest van de western wereld te onderscheiden.

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-06 18:42

dofuzz schreef:
Trouwens, er bestaat geen enkele NRHA, AQHA of NSBA regel op basis
waarvan je daarvoor de toegang tot de wedstrijdbak kunt weigeren. Het kan natuurlijk weer zo'n extra WRAN regeltje worden om zich nog meer van de rest van de western wereld te onderscheiden.

Nee sorry, nu moet ik je even onderbreken, het is geen Wran verhaal, het start nummer behoort toe aan de federatie.
De federatie onderscheid zich in ieder geval, en probeert in het Nederlandse te komen tot iets wat duidelijkheid zal gaan moeten bieden, daar vele organisaties een gedeelde raakvlak hebben, en dat is de sport die er beoefend wordt. Koppeling aan een nummer, zal in mijn beleving ook steeds meer duidelijkheid gaan geven in de toekomst, over wie wat waar nu voor staat. Ik heb op het Federatie NK, mogen aanschouwen, hoe er met een barcode detector gecontroleerd werd, of de juiste ruiter wel op het paard zat, en of het anders om niet het geval was.
Ik vind dit een goede zaak, en kan je vertellen dat het buitenland, toch al met een knipoog kijkt naar dit ontwikkelde systeem in Nederland.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 18:51

PeterV schreef:
Sorry hoor Sugar,
....
Dus kom maar op,
Welke smaak zal ik sponsoren?
Moeten er nog freubeletjes aan of zo?
Zeg het maar, dan kom ik deze jou persoonlijk overhandigen.

@Peter: ik ben nogal beeldend aangelegd, maar vind je het heel erg als ik me hier even geen inbeelding bij wil maken

Verder ben ik blij dat ik de aanleiding heb mogen zijn om jou van een ei te verlossen

@Qua startnummers; zijn die dingen in eigendom overgedraqgen aqanq de ruiters of zijn ze 'in bruikleen' uitgegeven. In dat geval zou je bij de uitgifte heel simpel kunnen stellen dat het nummer alleen in de originele vorm als geldig startnummer wordt gezien.
Men heeft dan de keus óf er mee starten zoals het eruit ziet óf de eigen nummers gebruiken.

Gisela

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 21:04

Je kunt binnen de westernsport alles zo goedkoop of zo duur maken als je zelf wilt. Het is maar net wat de portomonnee toe laat. Dat betreft de aanschaf van je paard, de accommodatie waar je stalt, je tack, je wedstrijden, etc. Alleen voer, hoefsmid en DA kosten zullen altijd hetzelfde blijven.

En ja, sommigen hebben een grotere portomonnee dan anderen. Mocht je dan toch uiteindelijk hetzelfde willen bereiken dan moet je op andere dingen bezuinigen om toch zo dicht mogelijk in de buurt te komen.

Die wedstrijden kun je dus uitzoeken wat een beetje in het budget past en je gaat ook niet elke week op wedstrijd neem ik aan.

Het eerste wat dus in gedachte springt is bijvoorbeeld de prijs van lessen. Dat is iets wat je elke week doet. Wij betalen 12, 50 euro per half uur en 25 euro per uur. Dat is dus prive les, geen groepsles.

En nogmaals, hoeveel je over hebt voor je hobby en hoeveel je over ''kunt'' hebben voor je hobby, hoeven nog niet zover uit elkaar te liggen. Het wil niet zeggen dat het altijd makkelijk is, het wil niet zeggen dat het vanzelf gaat, maar als je de tijd neemt en een goed plan uitstippelt, kun je een leuk eind komen.

Groetjes, Gisela

10y

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 23:56

@Gisela: nu die prijzen voor een privéles bij jullie zien er dan wel wat anders uit. € 12,50 i.p.v. € 25,00 voor een half uur. Meestal is het echter het laatste bedrag. Als er dan ook continu les gegeven wordt en niet getelefoneerd, gesmst e.d. dan is dat heel acceptabel.

De wedstrijden kun je inderdaad uitzoeken aan hand van je budget. Je tack daar koop je een keer hele goede kwaliteit en dan heb je ook wat. Daar hoeft niet steeds wat anders voor in de plaatst te komen.

Het is ook wat al eerder hier is opgemerkt, de aanschaf van een paard is meestal niet eens het grootste probleem, maar de navolgende kosten die dat met zich mee brengt zoals stallin, voeding, DA, hoefsmid e.d. Dat is waar men zich al snel op verkijkt.

(PS: hoop dat het goed gaat met jullie knullen).

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-06 07:26

Over het lesgelden hebben jullie natuurlijk wel een punt te pakken, in de zin van hoe Gisela en Dance het verwoorden. Ook wij begonnen in Beverwijk met het hoogst genoemde bedrag per half uur prive les. De lessen waren perfect, daar gaat het niet om, geen gebel en ander geleuter, maar de grote groep, dus ook de mensen die bij ons te gast zijn, dan wel niet van buitenaf komen lessen, hikte toch tegen dit bedrag aan.
De andere trainer die bij ons in huis is, zit meer rond het laagst genoemde bedrag, iets daar boven zelfs nog, en met soms wat ongeloof in mijn ogen neem ik waar hoe massaal ruiters daar gebruik van komen maken.
Daar komt ook nog bij dat beide trainers als je deze BV niet zal voorzien van koffie, of eten, dat deze gewoon doorgaan met hun werk, waar ik mijn petje toch wel vooraf neem, gezien de ervaringen die wij soms hadden op die gebied.

Onze eerste trainer, daar waren wij als familie dan, ook tevreden over, maar nu de tweede genoemde trainer zijn taken bij ons verricht, kunnen wij als het ware dubbel tevreden zijn.
Doordat deze lessen massaal bezocht worden, is het zakelijk gezien, ook een veer in de kont van ons aangekochte manege, wat natuurlijk ook belangrijk is, in het bestaan daarvan.

Uiteindelijk speelt in wezen het vraag en aanbod verhaal, de grootste rol in de keuzen qwa kosten van een trainer. Daarna is natuurlijk de mentaliteit van de trainer ook belangrijk, wat je weer moet gaan weg zetten tegen de kwaliteit die er geleverd wordt.

Kijk voor alles valt wat te zeggen, maar als je gevoel je ingeeft dat je waar voor je geld krijgt, en dat daar ook helemaal niet aan getwijfeld wordt, dan kan je in mijn beleving pas zeggen, mijn keus is de beste keus, om voor deze trainer te kiezen.

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-06 07:32

Sugarmiss schreef:
@Peter: ik ben nogal beeldend aangelegd, maar vind je het heel erg als ik me hier even geen inbeelding bij wil maken

Zal ik jou mijn inbeelding erbij, dan maar even per pb laten weten

cornelie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 08:05

Overigens doe ik al jaren de hoeven zelf dus voor mij ook geen hoefsmid kosten. En.... ebay natuurlijk. Met een beetje rondsnuffelen kan je daar leuke koopjes te pakken krijgen

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-06 08:16

dofuzz schreef:
Trouwens, er bestaat geen enkele NRHA, AQHA of NSBA regel op basis waarvan je daarvoor de toegang tot de wedstrijdbak kunt weigeren. Het kan natuurlijk weer zo'n extra WRAN regeltje worden om zich nog meer van de rest van de western wereld te onderscheiden.

Ik quote deze tekst nog maar is een keer, want van dit soort van uitspraken word ik namelijk persoonlijk nogal eens een beetje sappel.

Het onderscheiden heeft het er door de jaren naar gemaakt, in mijn beleving dan, dat een zeer grote groep van leden, zich bij deze vereniging hebben aangesloten.
De door jou genoemde organisaties kunnen waarschijnlijk alleen maar dromen van zo’n aanhang, maar dit ter zijde.
Waarbij bij de Wran uit het oogpunt gehandeld wordt, naar de ruiter toe, gaat in mijn beleving de vergelijking al helemaal niet op met de AQHA, een ook niet met de NRHA, daar deze alleen voor de reining staat, en in mijn beleving toch ook niet met de NSBA, daar deze weer bepaalde disciplines niet in huis heeft.

Als ik het regelboek van de Wran opensla, zie ik eigelijk geen extreme punten, waar nou van zal af geweken worden, in vergelijk met andere organisaties. Maar wat mijn wel op valt, is dat de Wran in het breedst zin van het woord, in een veel grotere behoefte voorziet, dan de door jou aangehaald organisaties, die als een soort van maatstaaf naar voren worden geschoven.

Leg mijn nou is uit, als je daar de tijd voor hebt, waarom de Wran zich meer zal moeten binden aan de door jou aangeven regels van die organisaties.

Zoals ik al aangaf, is dat ik een beetje sappel begin te geraken, dat het wel goed is, wat dus de Amerikanen en in dit geval de Belgen dus voorschrijven, terwijl ik er dus best trots op ben, dat wij in Nederland een vereniging hebben, die niet overal maar achteraan lopen.

Doch zien wij waarschijnlijk ook wat er bij onze Oosterburen de Duitsers, de EWU, als gevolg van een ander beleid, dan de door jou genoemde organisaties, tot ontwikkeling komt.
Als je ziet, hoe daar wel de westernsport aan het ontwikkelen is, ben ik dus geneigd mijn klep van mijn pet toch nog niet te willen draaien, of mijn ogen daarvoor te sluiten.
Dit toch ook nog eens gezien van wegen het feit dat er in België dan met name, een hell of a job wordt weg gezet door Marcel Vangenechten, en Viviane Michiels, want deze mensen verrichten voor de ontwikkeling in België, met de andere bestuurders, een top job.

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 08:41

PeterV schreef:
dofuzz schreef:
Dit toch ook nog eens gezien van wegen het feit dat er in België dan met name, een hell of a job wordt weg gezet door Marcel Vangenechten, en Viviane Michiels, want deze mensen verrichten voor de ontwikkeling in België, met de andere bestuurders, een top job.

Ja wel een hell of a job!! tenkoste van wat!!! Mijn inziens ten koste van de brede ontwikkeling van de westernsport in belgie.
De organisaties die er zijn(waren) voor een bredere ontwikkeling hebben ze afgestoten.
Dus nee,mijn petje niet af voor de belgen

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-06 08:55

Blaze schreef:
Ja wel een hell of a job!! tenkoste van wat!!! Mijn inziens ten koste van de brede ontwikkeling van de westernsport in belgie.
De organisaties die er zijn(waren) voor een bredere ontwikkeling hebben ze afgestoten.
Dus nee,mijn petje niet af voor de belgen

Oeps, waarschijnlijk heb ik dan toch wat gemist, in de ontwikkeling dat in België heeft plaats gevonden. Maar goed, ik ben ook geen Nederlandse/Belg.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 09:24

eerlijk gezegd is het in belgie voor een ruiter zoals ik nauwlijks te volgen
verenigingen die het ene jaar goed draaien, bijna of geheel stoppen het volgende jaar, toch weer beginnen
en dan ook nog vlaams en waals
ik woon hier nu 8 jaar maar heb mijn pet toch maar naar Nederland gedraaid
en ik moet zeggen dat de vereniging in Duitsland ook zeer prettig rijden was, alleen werden daar de locatie's wat ver, vooral erg hoog en dat trok mijn veewagentje niet zo goed

10y

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 13:09

@PeterV: even ter aanvulling. De EWU zondert zich echt niet af van de andere organisaties hoor gezien regelgeving e.d. Ze hebben er geen baat bij alles anders te willen of te moeten doen. De EWU is dat waar ze voor staat, een alle rassen vereniging. Daar is behoefte aan, net zoals dat in Nederland is, omdat er genoeg mensen zijn die ook western rijden maar niet op een QAP. Daarbij werken ze gewoon samen met de DQHA, die hier zo'n kleine 5000 leden telt en waar iedere maand een heleboel bijkomen (wordt vermeld met naam en toenaam in het Journal). Ik zal de EWU eens een mailtje sturen hoeveel leden die nu hebben, is wel interessant te weten.
Dat ze geen problemen met elkaar hebben of dat ze boven elkaar willen uitsteken, kun je al daaraan zien, dat in het DQHA Journal ook de wedstrijden van de EWU worden vermeld en ook de activiteiten omtrent hun opleidingen of workshop/clinics. Tevens hebben ze ook enige gezamenlijke wedstrijden per jaar, zoiets als door de WRAN nu Federatie in Mariënheem wordt georganiseerd.

Dan waren we dus weer bij het al oude thema van waarom wordt er in NL niet door alle organisaties samengewerkt. Maar daar kun je dus eindeloos over discussie voeren als bij de een of de ander de neuzen niet dezelfde kant op willen gaan.

Ook om nog maar even Blaze aan te halen uit een vorig topic over we zijn Nederlands en het moet Nederlands etc. Soms kan het geen kwaad om toch eens over de grenzen te kijken hoe sommige dingen daar gedaan worden. Wat niet betekent dat je ook precies zo moet gaan doen. Maar een idee kun je altijd opdoen.

Lesgelden. Het is prettig te lezen dat je ook voor een lager bedrag ene goede kwaliteit les kan krijgen en inderdaad zonder de door mij aangegeven storende elementen. Daar dus meer lesklanten hier op af komen betekent dat dat de prijs is die men wil en ook kan betalen.
Gelukkig is dat op jullie locatie ook mogelijk en zal op meerdere locaties mogelijk moeten zijn.

Echter er zijn in NL ook minder centrale gebieden, minder faciliteiten en minder bekwame mensen die les kwalitatief goede lessen kunnen geven. Er zijn ook enkele mensen die wel de kwalitatief goede lessen kunnen geven. Maar beide typen instructiegevende mensen schijnen dus handig gebruik te maken van de vraag die het aanbod overstijgt en nemen dus horrende bedragen voor een half uurtje les, als ze al op de afgesproken tijdstippen gedenken te verschijnen. Daarbij komen voor de ruiter dan nog allerhande extra kosten (vanwege de faciliteiten als ze die niet zelf hebben, daar de lesgevende zich niet in een buitenbak wenst te begeven al is die nog zo goed aangelegd).

Er zijn in de omgeving waar ik heb gewoond, zoveel mensen geweest, die alles er aan hebben gedaan, een goede instructie aan te trekken, die aan weet ik aan hoeveel eisen die door de instructiegevende werden gesteld hebben voldaan en toch was het nooit genoeg en nooit goed genoeg om van de betrouwbaarheid maar te zwijgen. Geen wonder dat veel ruiters vertwijfeld moesten afhaken i.v.m. met de uit de pan gerezen kosten zonder ook maar een greintje waar voor hun geld te krijgen. En laten we wel wezen, niemand heeft een geldboom in de tuin, al zit de een er wat beter bij dan de ander. Maar overal moet het geld dat je wilt uitgeven voor iets eerst maar eens worden verdiend. Uitzonderingen natuurlijk daargelaten, maar dat is niet de grootste gemeenschap waar het hier om gaat.

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 13:31

Dance schreef:

Ook om nog maar even Blaze aan te halen uit een vorig topic over we zijn Nederlands en het moet Nederlands etc. Soms kan het geen kwaad om toch eens over de grenzen te kijken hoe sommige dingen daar gedaan worden. Wat niet betekent dat je ook precies zo moet gaan doen. Maar een idee kun je altijd opdoen.

Dan heb of ik het niet goed geschreven of jij het niet goed begrepen
Maar waarschijnlijk is het een combinatie geweest

Natuurlijk kan het geen kwaad om over de grenzen te kijken en geloof me wij (de regelcom.) hebben heel erg over de grens gekeken.
En als (want dat topic doel je op) de western instructeurs opleiding hadden geeist dat het regel boek van de EWU een essentieel onderdeel zou moeten zijn van de opleiding dan had ik daar minder problemen mee gehad dan de eis om het regelboek van een rassen vereniging te kiezen.

DUS nee ik ben geen chauvinist en nee nederland is niet vol(nouja tenminste niet wat betreft het western )

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-06 14:17

Dance schreef:
@PeterV: even ter aanvulling. De EWU zondert zich echt niet af van de andere organisaties hoor gezien regelgeving e.d. Ze hebben er geen baat bij alles anders te willen of te moeten doen. De EWU is dat waar ze voor staat, een alle rassen vereniging. Daar is behoefte aan, net zoals dat in Nederland is, omdat er genoeg mensen zijn die ook western rijden maar niet op een QAP.

Het kan aan mijn liggen dan, ik zie wel degelijk dat deze organisaties regels erop nahoud die bij andere organisaties niet vanzelf sprekend zijn.

Dance schreef:
Daarbij werken ze gewoon samen met de DQHA, die hier zo'n kleine 5000 leden telt en waar iedere maand een heleboel bijkomen (wordt vermeld met naam en toenaam in het Journal). Ik zal de EWU eens een mailtje sturen hoeveel leden die nu hebben, is wel interessant te weten.

Hum, dacht toch dat de Wran ook probeert samen te werken, maar goed ik kan mijn vergissen.

Dance schreef:
Dat ze geen problemen met elkaar hebben of dat ze boven elkaar willen uitsteken, kun je al daaraan zien, dat in het DQHA Journal ook de wedstrijden van de EWU worden vermeld en ook de activiteiten omtrent hun opleidingen of workshop/clinics. Tevens hebben ze ook enige gezamenlijke wedstrijden per jaar, zoiets als door de WRAN nu Federatie in Mariënheem wordt georganiseerd.

Oh dus toch samenwerken. Vind alleen niet leuk hoe jij het formuleert. Wran….nu…Federatie, het staat er nou net een beetje of de Wran de Federatie is.

Dance schreef:
Dan waren we dus weer bij het al oude thema van waarom wordt er in NL niet door alle organisaties samengewerkt. Maar daar kun je dus eindeloos over discussie voeren als bij de een of de ander de neuzen niet dezelfde kant op willen gaan.

Okay we zitten weer op één lijn

Dance schreef:

Neem maar van mijn aan Dance, dat dit heus wel gebeurd hoor. Maar goed, vind het soms jammer dat ik niet op bepaalde zaken mag vooruit lopen.

Dance schreef:
Lesgelden. Het is prettig te lezen dat je ook voor een lager bedrag ene goede kwaliteit les kan krijgen en inderdaad zonder de door mij aangegeven storende elementen. Daar dus meer lesklanten hier op af komen betekent dat dat de prijs is die men wil en ook kan betalen.
Gelukkig is dat op jullie locatie ook mogelijk en zal op meerdere locaties mogelijk moeten zijn.

Het blijft altijd het weg zetten van de kwaliteit die je uiteindelijk ontvangt waarvoor je betaald. De kwaliteiten die BV jij zelf zoekt, moeten daar natuurlijk ook op aansluiten.
Dus wat ik hiermee bedoel te zeggen is, dat je wel les wil hebben van BV een John Flarida, maar is deze zeer bekwame ruiter ook wel de aangewezen persoon, voor jou als lesklant.
Soms denk ik wel eens, dat sommige lesklanten voor zich zelf wel is te hoog grijpen naar een bepaalde trainer toe. Kijk, dat zo,n trainer daar niks van zegt, en dit ook zeker weer niet allemaal, kan ik begrijpen.

Dance schreef:
Echter er zijn in NL ook minder centrale gebieden, minder faciliteiten en minder bekwame mensen die les kwalitatief goede lessen kunnen geven. Er zijn ook enkele mensen die wel de kwalitatief goede lessen kunnen geven. Maar beide typen instructiegevende mensen schijnen dus handig gebruik te maken van de vraag die het aanbod overstijgt en nemen dus horrende bedragen voor een half uurtje les, als ze al op de afgesproken tijdstippen gedenken te verschijnen. Daarbij komen voor de ruiter dan nog allerhande extra kosten (vanwege de faciliteiten als ze die niet zelf hebben, daar de lesgevende zich niet in een buitenbak wenst te begeven al is die nog zo goed aangelegd).

Ja, Dance, de eerlijkheid gebied mijn om te zeggen, dat ik nu ook liever binnenwerk aan pak, in plaats van buiten. Wij hebben het ook jaren met een buitenbak gedaan, en ik heb stad en land af gereden, om die meid toch met slecht weer te laten rijden. Dit is één belangrijke rede voor ons geweest, om een eigen manege te beginnen.

Dance schreef:
Er zijn in de omgeving waar ik heb gewoond, zoveel mensen geweest, die alles er aan hebben gedaan, een goede instructie aan te trekken, die aan weet ik aan hoeveel eisen die door de instructiegevende werden gesteld hebben voldaan en toch was het nooit genoeg en nooit goed genoeg om van de betrouwbaarheid maar te zwijgen. Geen wonder dat veel ruiters vertwijfeld moesten afhaken i.v.m. met de uit de pan gerezen kosten zonder ook maar een greintje waar voor hun geld te krijgen. En laten we wel wezen, niemand heeft een geldboom in de tuin, al zit de een er wat beter bij dan de ander. Maar overal moet het geld dat je wilt uitgeven voor iets eerst maar eens worden verdiend. Uitzonderingen natuurlijk daargelaten, maar dat is niet de grootste gemeenschap waar het hier om gaat.

Okay ben ik met je eens, maar dit geld ook voor de mensen waarvan soms maar wordt aangenomen dat deze wel een geldboom in de tuin hebben. Althans, ik vind dat dit vaak ten onrechte wordt aangedragen door de zich beklagende niet geld boom bezitters.
Weet je hoeveel pijn het gedaan heeft, dat ik mijn boot heb moeten verkopen om de paarden sport binnen het gezin draaiende te houden?
Okay, ik weet wat je denk, jij hebt tenminste nog een boot om te verkopen.

Maar even alle gekheid op een stokkie, het geklaag, en de redenen die daarvoor vaak worden op gegeven worden, raken ook vaak kant nog wal, daar ik ook had aangegeven dat in het dressuur al als vanzelf sprekend aangegeven wordt, geen sponsor, geen top sport.
Maar goed, dit is volgens mijn ook een beetje inherent aan het feit dat deze sport nog relatief een jonge sport is, daar het indelen van een bepaalde divisie en of niveau, waarvan ik vind dat de betekenis van het woord vaak verkeerd wordt geïnterpreteerd, nog niet geaccepteerd is, binnen de western sport in het Nederlandse.

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 14:40

Ik vraag me toch af... Zou het niet gewoon een economische questie zijn? Een zaak van vraag en aanbod. De vraag naar goede westernles is niet heel erg groot, in vergelijking met de vraag naar dressuurlessen. En het is algemeen bekend dat als een product schaars is, dat dan de prijs omhoog gaat. Een de voorwaarden voor levering ingewikkelder worden.

Als voorbeeld: een VW golf kun je op iedere straathoek kopen (aflevering in de buitenbak zeg maar) maar voor een duur merk sportauto bestaat meestal een wachtlijst en moet je je voegen naar de grillen van een dealer. De prijs is ook nog eens stevig en staat niet altijd in verhouding tot de kwaliteit van het product.

Kortom: een deel van de aangegeven problemen: duurdere lessen, lessen ver weg, relatief weinig instructeurs dus weinig te kiezen als klant, wedstrijden stukje verder weg, et cetera is alleen oplosbaar door schaalvergroting. Als de vraag stijgt, de consument mondiger wordt, stijgt het aanbod gelijk mee. En moet het aanbod zich ook onderscheiden. Hetzij in goedkope tarieven en basisles (een zogenaamde dozenschuiver worden a la de Mediamarkt) of door een specifiek (vaak duurder) aanbod dat bij een speciaal niche in de markt hoort.

Zo maar een overpeinzing hoor.
Dus of we moeten niet miepen, besluiten dat we vreselijk exclusief zijn en daar voor betalen.
Of we moeten wel miepen en leden werven voor onze mooie sport. Om het daarmee voor onszelf ook meer betaalbaar te maken.

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 15:51

@Peter Vet

Laat ik eens proberen mijn standpunt zo duidelijk mogelijk te maken.

zoals in een eerder topic vind ik persoonlijk (en anderen met mij) dat het hele western gebeuren al meer dan complex genoeg is. Vandaar pleit ik voor eenvoud. De makkelijkste manier om eenvoud en structuur te geven is doen wat AQHA, APHA e.a. doen namelijk :

NRHA : wordt ook door FEI trouwens erkend als de "world's governing body for reining". Deze mensen houden zich met niks anders bezig dan reining en willen echt deze sport wereldwijd promoten en verbeteren.

NSBA : zet de toon vwb Western Pleasure en Hunter Under Saddle en maakt regelementen. Het was ook NSBA die als eerste aan de bel trok ivm "artificial movement" (ik merk hierbij op dat wanneer een reiner een proef wint met 48 dan was hij die dag/die proef de beste maar het leek nergens op. in een pleasure klas moet een jury een winnaar vinden ongeacht hoe slecht deze paarden liepen)

NCHA : bepaalt de cutting regelementen

NRCHA : bepaalt de cowhorse regelementen

etc.

als de WRAN dus het systeem AQHA/APHA/e.a. overneemt bv. rijd elke pleasure ruiter over heel de wereld en bij eender welke vereniging volgens dezelfde standaard.

organisaties zoals WRAN, EWU, VFAR, e.a. hebben een zeer belangrijke functie. in de wedstrijden die zij uitschrijven kan iedereen met welk (ras) paard dan ook van heel wat verschillende western discplines proeven. zij hebben dus vooral een basisfunctie.

indien deze organisaties dit werk naar behoren doen en daarbovenop ook nog eens doorstroming naar event-associations of breed-associations (wat makkelijk kan als de regels hetzelfde zijn) promoten, horen ze m.i. niet enkel steun te krijgen van breed- en event-associations maar zelfs financiele ondersteuning. ik stel vast dat in Duitsland hard aan de weg getimmerd word en resultaten niet uitblijven. in de rest van europa is het meestal een gekanker op mekaar omdat de WRAN-verwanten helemaal geen doorstroming willen want dat scheelt nogal wat in hun eigen portemonnee.

Als we over Marcel en Viviane Vangenechten praten, hij is zeker niet mijn beste vriend. toch neem ik mijn petje voor ze af. wat hij gerealiseerd heeft deed niemand hem voor. just for the record : Marcel kwam in het PRAB bestuur en toen bleek dat de rest van het bestuur niet in en internationale structuur wilde stappen werd na veel gebakkelei NSBA Belgium opgericht (waarvan een derde van de leden Nederlanders zijn). na het virtuele failliet van BQHA heeft hij die vereniging weer gezond en bloeiend bemaakt >>>RESPECT

alle western verenigingen samenwerken ?
mij lijkt dit een Utopie daar elke vereniging zijn eigen mission statement heeft en werk binnen een internationale structuur. waar wel nood aan is , is dialoog en overleg. in Duitsland en Belgie begint dit meer en meer te werken en het werpt zijn vruchten af.

XoNo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 15:53

Blaze schreef:
Hmm heb dat nooit gezien,maar geloof me dat als ik het had gezien of ga zien dit jaar ik alles op alles zet om die combinatie in een kwaad daglicht te gaan zetten.
Iemand die dat doet heeft mijns inziens niet meer het recht te starten op een wedstrijd.

Hmm ben eigenlijk benieuwd of iemand die dit grapje heeft uitgehaald de ballen heeft om hier uit te lkeggen waarom je zo een belachelijke actie onderneemt.

Maarja denk niet dat iemand zich meld

Nou, hier is er één hoor! Ik zal mijN even melden Ik was dus één van die mensen die er een stuk had afgeknipt. Het is toch van de gekken dat ik voor een klein nummertje een complete poster over mijn peperdure showpad moet gooien, waardoor je niets meer van de pad ziet? Ik heb hem dus een enorm stuk ingekort en alleen datgene wat nodig was heb ik laten zitten. Ik en velen met mij hebben een aardig groot zadel, waardoor er dus een niet zo heel groot stuk pad overblijft, als ik daar dan ook nog zo'n meganummer over moet gooien, blijft er weinig over.
Daar komt bij, dat ik geen zin heb om het nummer onderaan de pad te hangen, waardoor het fijn tegen de flanken van mijn paard gaat bungelen en prikken. Maargoed, op het NK werd ik er op een VRIENDELIJKE MANIER op geattendeerd en heb ik een nieuwe kaart gekregen. Mij was niet verteld dat ik het er niet af kon halen.

Maargoed, misschien moesten ze het maar in het leven roepen dat ik eventueel tegen meerprijs een kleiner startnummer kan krijgen, zonder sponsor erop.

En dat mensen zoals ik om zo'n reden in een kwaad daglicht moet worden gezet, vind ik weer uiterst kinderachtig. Ik heb het echt niet gedaan omdat ik niet met "Ve-Ca" op mijn startnummer wil rondrijden, dat zal mij een worst wezen.

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 16:25

Nee je hebt het gedaan zonder na te denken en dat is typisch iets voor het type ruiter waar jij tegenwoordig voor staat.
Niks mis mee overigens,wat me stoort is dat men vergeet waar men vandaan komt.En nu niet stom gaan lu llen dat dat niet zo is en dat ik het weer verkeerd zie.Je had de ballen om je te melden heb dan ook eens te ballen om te zeggen dat dat waar de wran voor staat en gaat *jullie* eigenlijk te min is.

XoNo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 16:42

Vertel mij maar eens even hoe hetgeen waar de WRAN voor staat iets te maken heeft met de grootte van startnummers?
Typisch iets voor het type ruiter waar ik voor sta? En wat voor ruiter is dat dan?
Je legt me nu wel woorden in de mond die ik nooit gebruikt heb. De WRAN te min? Geef me één goede reden waarom ik de WRAN te min zou vinden?

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 16:43

@dofuzz

Dus wat jij wil (en vele anderen) is dat de wran alles tesamen doet wat de AQHA APHA APHC NRHA NCHA NRCHA NSBA ETC apart doen???

Volgens mij ben dan toch een heel klein beetje de weg kwijt

Rob_H

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 16:53

XoNo schreef:
Vertel mij maar eens even hoe hetgeen waar de WRAN voor staat iets te maken heeft met de grootte van startnummers?
Typisch iets voor het type ruiter waar ik voor sta? En wat voor ruiter is dat dan?
Je legt me nu wel woorden in de mond die ik nooit gebruikt heb. De WRAN te min? Geef me één goede reden waarom ik de WRAN te min zou vinden?

Het gaat er niet om dat ik redenen moet benoemen of voorbeelden moet gaan aanhalen.Bokt is een openbaar forum en ik schrijf nu gewoon mijn mening op over een bepaald type ruiter.
Het is niet alleen mijn persoonlijke mening(en zoals je weet heb ik ook ooit anders gedacht) het is een gedachtengang die behoorlijk wat aanhang heeft.

En nogmaals het is geen verwijt of iets waar men zich voor dient te verdedigen. Het is een op zich staand feit dat er zo gedacht wordt,de rede achter deze gedachtengang is toch weer terug te voeren op zaken zoals dat met dat startnummer.
Nu kun je wel een issue maken van dat ene geisoleerde incident en gaan roepen ,wat heeft het afknippen van een startkaart nu met het geheel te maken.Op zich niets en toch weer een heleboel.

XoNo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 16:59

Je kan de politiek wel in Blaze, lekker nietszeggend antwoord. Wie A zegt, moet ook B zeggen. Ik vind dat het toch behoorlijk beledigend overkomt dat ik een bepaald type ruiter ben die zich te goed voelt voor de WRAN. En dan niet eens vertellen waarom, vind ik wel een beetje jammer.

Maargoed, ik weet zelf gelukkig wel beter en eigenlijk interesseert het me weinig of iemand anders denkt dat ik me te goed voel voor de WRAN. Dit hele startnummer 'incident' heeft er imo niets mee te maken. Maar ieder zijn mening en als jij er zo over denkt, dan respecteer ik dat, ik vind het alleen jammer dat je niet het waarom uitlegt.

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 17:11

Nu we toch bezig zijn en dit topic in feite vraagt naar de persoonlijke betrokkenheid in de sport cq hobby die men Western noemt,een paar gebeurtenissen die mijns inziens echt wel aangeven hoe er wordt aangekeken tegen de gemiddelde Wran ruiter(lees:geen QPA ruiter)

Voorbeeld 1
Ik weet uit 100% zekere bron dan een tweetal profs(QPA) mij *die arrogante man op die Tinker vinden.
Waarom, wilde ik weten ik ken die profs niet persoonlijk en zag dus eigenlijk weinig rede om dat van mij te denken.
De rede: ik waagde het om mijn vraagtekens te zetten bij het jureren van de gangen van de div. rassen bij de wran.(door de div. jury's)
Toen men de profs vroeg of men dat ook zou zeggen als die arrogante man op die Tinker een man op een QPA was moest men al lachend toegeven,nou uhhh nee eigenlijk niet.

Voorbeeld 2
Ik heb toevallig het geluk gehad dat ik met onze Tinker vorig jaar een leuk wedstrijdje kan meedoen binnen de wran en zelfs regelmatig gerenomeerde QPA ruiters achter me liet(dat kan dit jaar helemaal anders zijn,dat heeft het NK wel bewezen )
Maar ik heb wedstrijden meegemaakt dat ik werdt gefeliciteerd met mijn hoge plaatsing,maar ook wedstrijden dat bepaalde ruiters me geen blik waardig achten en zelfs totaal niet konden begrijpen dat een Tinker zo hoog geplaats kon worden.
Een iemand wilde me feliciteren met de woorden**ik zal je maar feliciteren** (helaas kan ik de gezichtsuitdrukking hier niet laten zien van die ruiter,anders wist je wel wat hij/zij bedoelde)

Kan nog wel een aantal voorbeelden noemen,maar ze zijn allen van dezelfde strekking.
Ik kan me helaas heel erg goed verplaatsen in de gedachten gang van die ruiters omdat ik zelf ook heel lang zo gedacht heb.
Ik denk dat dat ook de rede is dat ik er zo zeker van ben dan een bepaalde groep denkt over de Wran en de gemiddelde Wran ruiter zoals ik heb beschreven.
Ik sta toevallig nu aan de andere kant en tja wat zal ik er van zeggen,i just love it

PS
Voor mij is en blijft een quarter nog steeds het ultieme westernpaard