[WN] Moet er regelgeving komen voor?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 16:20

Nee Cer je snapt er niks van.
Jolanda Vellinga heet eigenlijk Johanna maar we noemen 'r Jojanneke, behalve op zaterdag want dan heet ze Jolinde.

Dat jullie Peter niet snappen zeg....

spatter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 16:22

Sonja schreef:
Nee Cer je snapt er niks van.
Jolanda Vellinga heet eigenlijk Johanna maar we noemen 'r Jojanneke, behalve op zaterdag want dan heet ze Jolinde.

dit is ook erg logisch

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 16:23

Misschien mag jij wel gewoon Jo zeggen, da's makkelijker

PeterV

Re: Moet er regelgeving komen voor?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-06 16:26

Francis, buiten het feit dat ik vaak te horen krijg wat een lappen tekst, dat is nou voor jou ook van toepassing.

Maar waar het mijn eigelijk een beetje omgaat, is BV, dat ik ruiters zie rijden met een correctional terwijl deze ruiters nog niet eens in het zadel kunnen zitten.
De frustratie die hieruit voort komt, omdat ik denk dat deze zo nooit goed paard leren rijden, is in mijn beleving beeld bepalend geworden voor de westernsport.

PeterV

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-06 16:29

spatter schreef:

dit is ook erg logisch

Ja, doe jij er ook nog effe een schepje boven op

Francis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 16:36

tja nou ja... als ik ergens op in ga doe ik dat ook serieus... en ik heb inmiddels geleerd dat je via internet érg duidelijk moet zijn met wat je schrijft omdat mensen je vaak verkeerd interpreteren (of gewoon verkeerd lezen). Dan krijg je vanzelf meer tekst ja...

Wat betreft dat rijden met bitten waar men niet aan toe is/ die men niet nodig heeft... daar doe je denk ik heel weinig aan. Veel voorlichting en educatie over bitten en hun uitwerking, maar als mensen dat niet willen horen en eigenwijs zijn, houdt ook dat al snel op... Je zou hoogstens shanks in de beginnersklasse helemaal kunnen verbieden, maar zoals gezegd, thuis doen mensen toch wel waar ze zin in hebben.

(zo kort genoeg? )

WSW

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 16:56

Ik kan het niet laten om toch even mee te doen.
Mocht je interesse hebben in wedstrijden en hier serieus mee verder willen dan kun je ook in de beginners klasse al oefenen op een scharenbit. Niemand die dat zal verbieden, en zo kun je voorkomen dat je onvoorbereid terrecht komt in de Amateur klasses. Je hoeft dus niet in een keer van twee handen naar 1, maar hier kies je zelf voor.
Je trainer hoort je hier op voor te breiden en je hierin te adviseren.
Ik las ergens dat iemand de mening heeft dat "Trainers dit natuurlijk niet doen", ik vind dit triest dat er zo over trainers gedacht wordt, of dat mensen zulke slechte ervaringen hebben met trainers!Maar dit ter zijde.
Het trainen van je paard behoort op een trens te kunnen, want kun je je paard niet op een trens rijden dan hoor je van de shanks af te blijven, is onze opinie. Je behoort in je trainingen er naar toe te leren werken om je paard aan de andere vorm van druk te leren wennen op weg van snaffle naar shank!
Mocht je paard niet reageren op deze druk dan heeft het geen enkele zin om er een schaar in te hangen. Er zijn echter in alle gevallen uitzonderingen. Er zijn paarden die gewoon veel lekkerder reageren op een schaar, of snaffle met scharen, simpel om het feit dat deze de druk op de onderkaak fijner vinden dan de druk op de mondhoeken.
De eigenaar van betreffende paard zal zelf zijn paard moeten leren kennen en samen met z'n trainer moeten kunnen bepalen wat de beste optie wordt voor het paard. Indien je uiteindelijk door wil gaan in de amateur klasse zul je dus op shanks moeten leren rijden, samen met je paard. Anders hoeft het echt niet!
Diana

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 17:05

Francis schreef:
Je zou hoogstens shanks in de beginnersklasse helemaal kunnen verbieden, maar zoals gezegd, thuis doen mensen toch wel waar ze zin in hebben.

Nee want je wilt ze ook voorbereid de A in hebben.
Dus toch A1?

Jeddah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 17:38

johanna29 schreef:
Ik rij mijn paarden thuis allemaal op een snaffle ( ja ook Sagrand ) alleen als 'test' rij ik thuis op een shank.
Trainen doe je thuis op een snaffle, showen doe je op een wedstrijd op een shank.

Dit geldt ook voor mij leerlingen. !!

met vr.gr. johanna vellinga

Ik heb nog niet de tijd gehad het hele topic te lezen, maar wilde even zeggen dat ik het hier 100% mee eens ben! En zo rij ik dus ook.

Het is misschien al ter sprake gekomen, maar waarom niet paard op 1 hand met Snaffle laten showen vanaf 6 jaar? Bij de Paints mag je tegenwoordig ook op 1 hand met snaffle in de Jr, waarom niet dat ook bij de sr doorvoeren? Zodat men in elk geval de keuze heeft?

*gaat straks verder lezen*

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 18:35

In de VS speelt dit topic duidelijk ook, want op de site van de AQHA voor aankomende Convention waar de eventuele regel veranderingen plaatsvinden lees ik hetvolgende:
AQHA schreef:
5. Review recommendations to amend Rule 443, Western Equipment.
– member recommendation (Show Committee primary from Professional
Horsemen Committee recommendation)
a. Consider approving Australian stock saddles as legal equipment for
timed events such as pole bending and barrel racing.

b. Allow horses six years of age and older to be shown with a snaffle
bit or hackamore.

Waarom zou de WRAN deze regelgeving niet kunnen doorvoeren? Dan heb je geen probleem mee, mag je op 1 hand met shank, maar moet je niet.

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 19:10

Ik hoop iig dat bij de AQHA die regel er door komt.
Overigens staat hier niet met zoveel woorden bij of dat dan op 2 handen of op 1 hand zou moeten gebeuren.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 20:31

Overigens wil ik wel even de agenda van de komende ALV-WRAN onder de aandacht brengen.
Citaat:
ALV én p
resentatie nieuwe regels

De vergadering bestaat uit twee delen. De voorlopige agenda ziet er als volgt uit:
1. 10.00 uur opening informatief deel door de voorzitter
2.
10.00 – 12.00 uur, presentatie nieuwe wedstrijdregels door Chr. Knol, commissievoorzitter

pauze
3. 13.00 uur, opening algemeen deel
4. vaststelling agenda en eventuele aanvullingen
5. mededelingen en eventuele stukken
6. notulen van de ledenvergadering van 12 maart 2005
7. jaarverslag 2005-2006 (sekretaris)
8. financiële zaken 2005
a. financieel verslag penningmeester
b. verslag kaskommissie
c. vaststelling herziene begroting 2006 en begroting 2007
9. WRAN-beleid voor de komende jaren (voorzitter)
10. federatie en wedstrijdprogramma (voorzitter)
11. informatie over mogelijke aansluiting bij de KNHS
12.
nieuwe regelboek (voorzitter WRAN danwel voorzitter van de commissie)

13. pauze ca 14.30 tot 14.50 uur: gelegenheid om met het bestuur van gedachten te wisselen over niet-geagendeerde punten
14. bestuursverkiezing:
reglementair aftredend:
Jan Trel, voorzitter (niet herkiesbaar)
voorgedragen:
Peter Vet als voorzitter
tegenkandidaten en kandidaten voor de funktie van vice-voorzitter
namen van kandidaten of tegenkandidaten kunnen tot 1 maart 2006 schriftelijk worden ingebracht bij de algemeen sekretaris. email:
[edit]
of via TPG (voor het juiste adres zie het WRAN-colofon in de WHW)
15. behandeling aanvullende agendapunten van punt 2
16. rondvraag
17. sluiting verwacht rond 16.30 uur
Er wordt een grote opkomst verwacht. Zorg dus dat u op tijd in de zaal bent.
namens het bestuur van de WRAN
P.J.Forsman (algemeen sekretaris)
De definitieve agenda is een week voor de vergadering opvraagbaar bij de sekretaris
Het financieel verslag is vanaf 1 maart 2006 beschikbaar

Eea klinkt iig zeer interessant.
Geldt dit overigens alleen voor leden of ook voor geïnteresseerde niet-leden ??
Laatst bijgewerkt door Oscar op 22-02-06 22:15, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: E-mailadres en tel.nr. verwijderd.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 07:59

PeterV schreef:
Maar waar het mijn eigelijk een beetje omgaat, is BV, dat ik ruiters zie rijden met een correctional terwijl deze ruiters nog niet eens in het zadel kunnen zitten.
De frustratie die hieruit voort komt, omdat ik denk dat deze zo nooit goed paard leren rijden, is in mijn beleving beeld bepalend geworden voor de westernsport.

In dit opzicht zou je het nog verder moeten uitbreiden, ik heb regelmatig gezien dat mensen leren wisselen, stoppen en spinnen terwijl ze nog niet op een paard kunnen blijven zitten. Tegenargument is 'ja, almaar rechtdoor is zo saai' en dan heb je kans dat je klanten niet meer terugkomen. Als men gaat westernrijden wil men wel wat leuks doen natuurlijk...

Overigens, met snaffle op 1 hand zou ik weer niet doet, vanwege het knijpeffect van een trens, wat je weer versterkt door je teugels naar 1 punt te leiden. Of je zou met een vaste trens moeten kunnen rijden oid? Ik zie er eigenlijk de meerwaarde niet van... Als je op 1 hand wil gaan dan kan je toch op shank gaan rijden?

Kornelius

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 08:10

Cer schreef:

In dit opzicht zou je het nog verder moeten uitbreiden, ik heb regelmatig gezien dat mensen leren wisselen, stoppen en spinnen terwijl ze nog niet op een paard kunnen blijven zitten. Tegenargument is 'ja, almaar rechtdoor is zo saai' en dan heb je kans dat je klanten niet meer terugkomen. Als men gaat westernrijden wil men wel wat leuks doen natuurlijk...

Jaa top!
ik zie nog meer regeltjes aankomen.

Ik rijd zelf 60.000 km per jaar. (Auto dus) . op de snelweg en in de stad. En geloof me, je kan regeltjes instellen wat je wilt, het maakt geen ene moer uit. De enige regeltjes die een beetje werken zijn die waar strak op gehandhaafd wordt: te snel rijden (dat kan automatisch) en parkeren (veel parkeerteams op straat).
Dus afgezien dat je met allerlei goedbedoelde regeltjes m.i. je doel voorbij schiet, werken ze ook nog eens niet tenzij we de wran-politie op gaan zetten oid.

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 08:11

Stel dat die verkeersregels allemaal afgeschaft zouden worden Kornelius. Denk je dat het verkeer er dan veiliger van zou worden? Ik niet.

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 08:12

Enne, als je niet op tijd bent met je APK heb je binnenkort ook een bekeuring te pakken he, dus nog een regeltje erbij

Kornelius

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 08:17

Nou ja, vele verkeersregels zijn al redelijk uitgekristalliseerd, dat is het verschil tussen autorijden en western. Maar dan nog, 30km in woonzones geven een schijnzekerheid, maximum snelheden op de snelweg hebben niks met veiligheid te maken (wel met mileu). Maar die bitregels moet je eerder vergelijken met iemand van 25 die nog geen SUV mag rijden, of grote auto's die de stad niet in mogen.
heb al maanden zonder apk rondgereden overrigens, auto was prima in orde en nooit gepakt. Ook al zoiets.

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 08:18

Die apk regel komt er nog aan.....

Kornelius

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 08:21

Ik pleit overigens niet voor een regelloos systeem, maar bij elk regeltje moet je je wel serieus afvragen of je je doel bereikt (het avondklok idee momenteel tegen hangjongeren is ook zo'n miskleun idee), en of je het kan handhaven en wie dat zou moeten doen. Zeker als het zo subjectieve dingen betreft als wie nog beginner is en wie al iets verder gevorderd is etc.

bytheway Die apk regel was er toch al? anyway. heb nu met Tüv te maken.

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-06 08:47

Cer schreef:
PeterV schreef:

Rechtdoor lopen saai? Hoe wil je goed leren spinnen en stoppen, als je,je paard niet recht kan rijden. Ik denk als je zo redeneert, om iets leuks te willen doen, dat je dan eerder een my litle pony club structuur in het leven probeert te houden, dan dat je, je klanten reining probeert te leren rijden.

Er zijn zat andere dingen te bedenken, om het de klant die eventueel iets saai begint te vinden, het naar de zin te maken.

Jos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 09:23

als we dan toch bezig zijn met regeltjes,
laat er dan ook meteen maar even een regeltje komen dat degene die wel met een shank 'mogen' rijden,
dat die bij misbruik worden gestraft en terug moeten naar een soft halster met bont om de neus.

want volgens mij ben je er dan ook nog niet aan toe.
maar ik ben bang dat die regel er nooit door gaat komen

ik kan me nl. indenken dat een 'keurig rijdende beginner met een shank' zich benadeeld gaat voelen t.o.v een ruw rijdende amateur of open ruiter.

Kornelius

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 09:29

dat bedoel ik dus.

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-06 10:08

WSW schreef:
Je trainer hoort je hier op voor te breiden en je hierin te adviseren.
Ik las ergens dat iemand de mening heeft dat "Trainers dit natuurlijk niet doen", ik vind dit triest dat er zo over trainers gedacht wordt, of dat mensen zulke slechte ervaringen hebben met trainers!Maar dit ter zijde.

Het trieste hierin is, dat er een hoop trainers zijn in het Nederlandse, die alleen voor hun eigen adviezen open staan. De slechten ervaring zit hem in het feit, dat de klant het zelf over zijn eigen afroept. Weinig trainers staan er voor open als een klant is bij een andere trainer in de keuken wil kijken, en deze doen dat dan ook maar niet, en dit, om de goede vrede maar te bewaren, om het zomaar te zeggen. Dit is beetje de tendens die je bij de landelijk gemiddelde trainer tegen komt, en waardoor de gemiddelde lesklant te paard, zich alleen ontplooien kan, tot daar waar de kunde van de eigen trainer reikt.

Wij hebben er ook een tijdje over gedaan, om voor ons zelf uit te maken wat goed voor ons zou kunnen zijn, op het gebied van het paard leren rijden.
Het gekke is, dat wij in andere zaken dan paard rijden, dat altijd prima voor ons zelf konden uitmaken wat goed voor ons zelf was.
Maar in de paarden wereld heerst er een soort van onzekerheid van de lesklant, en dit wordt in gegeven omdat in zeven van de tien gevallen ,de trainers zelf respectloos tegen over elkaar staan. Dit natuurlijk niet als deze op een wedstrijd elkaar treffen, nee want dan is het o zo gezellllligggggg, nee, deze adviesseringen krijg je gratis mee, tijdens het lessen, en of het praatje in de kantine. De niks vermoedende lesklant, wordt in mijn beleving, al in een vroeg stadium gemanipuleerd, dat de wereld buiten de poorten van de manege, een boze is.

Nou ik kan vertellen, dat het zeker geen boze wereld is, als je maar je eigen zo weet op te stellen, zoals je vaak in het dagelijkse leven dat ook doet.
Je kan je geld maar één keer uit gegeven, dus dan wil je er ook waar voor.
Door het hoppen van stal naar stal of vanuit je zelf clinics te volgen bij een andere trainer, heb ik uiteindelijk geleerd in deze sport, om waar voor mijn geld te krijgen.
Ik betaal voor een product, in dit geval paard leren rijden, dus met andere woorden heb ik niks aan een trainer die van het uur dat er les geven wordt, een half uur aan het bellen is, om andere zaken dan die niks met les geven te maken hebben, in mijn tijd aan het regelen is.
Ik heb niks aan een trainer, die op het moment dat als deze hier drukt dat deze dan daar pijn heeft, een kloon naar voren schuift om de lessen dan maar toch door te laten gaan.
Ik heb niks aan een trainer, die wel meer zal willen, dan alleen maar paard rij les geven.

Gelukkig, zie ik trainers boven komen drijven, die staan voor het lesgeven. Dus hun beroep ook serieus nemen. Zelfs open staan, voor wat een klant geleerd heeft bij een clinic van een ander. En duidelijk adviezen mee geven aan de lesklant, dat het waar voor het geld maakt.

De onzekerheid van de lesklant, heeft het er naar gemaakt, dat wij vele trainers hebben, die met hun boeren slimheid, zich staande weten te houden, in een markt, waar het voor zijn of tegen het zijn hoogtij viert. De zogeheten groepies die deze om hun heen hebben weten te verzamelen, doen vaak ook nog een duit in het zakje. Groepies dat zijn weer vaak de ander les klanten, die uiteindelijk ook allemaal, hun lot in de handen van de door mijn omschreven trainer hebben gelegd, omdat die net zo onzeker zijn.

Als je met mijn bedrijf een schilder klus wil aan gaan, koop je een product van dit bedrijf waar dat voor staat, maar, mijn persoonlijk krijg je daarbij niet kado.
In de trainers wereld heb ik ervaren dat het vaak anders om is. Trainen bij een trainer die je in zijn of haar persoonlijke zaken mee trekt, wat niks te maken heeft met het product wat geboden wordt, waardoor je uiteindelijk maar een half kado krijgt voor je geld.

Zo kijk ik een beetje tegen zeven van de tien trainers aan, en zelf denk ik, dat ik het dan nog vrij hoog heb ingeschat.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 10:22

PeterV schreef:
Rechtdoor lopen saai? Hoe wil je goed leren spinnen en stoppen, als je,je paard niet recht kan rijden. Ik denk als je zo redeneert, om iets leuks te willen doen, dat je dan eerder een my litle pony club structuur in het leven probeert te houden, dan dat je, je klanten reining probeert te leren rijden.

Er zijn zat andere dingen te bedenken, om het de klant die eventueel iets saai begint te vinden, het naar de zin te maken.

Hey, het zijn mijn woorden ook niet....
Persoonlijk heb ik mogen ervaren dat mijn 'oude' trainer het nodig vond tegen mijn nieuwe werkgever toentertijd met enige regelmaat te zeggen 'wat moet je met die meid (netjes uitgedrukt), ze rijdt alleen maar rondjes'. Waarop ik honder keer kon uitleggen dat je zonder een goed stuur niet verder kunt.. maar ja, hij was een gevestigde naam, en ik niet.

Ik ben blij te lezen dat men daar tegenwoordig anders over denkt..

Enne, niet TE negatief worden over de sport hè, want t kan best heel leuk zijn

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 10:26

Western rijden op 2 handen? Give me a break!!
Even een analogie : ik houd van voetballen maar op een groot veld buiten word ik moe en nat en krijg ik kou. Verder vind ik trappen tegen een toch behoorlijk moeilijk.
oplossing : we spelen vanaf nu overdekt op een kleiner veld. Met 22 spelers wordt dit moelijk dus we nemen er minder. Trappen is verrekt lastig dus gaan we gooien met de bal maar die is daarvoor te groot dus we nemen een kleinere bal.
conclusie : we voetballen niet langer maar spelen handbal !
GROW THE F#CK UP !!!!!
Typische Hollandse regelnichten en -neven slaan toe en vinden weerom het warm water uit! De rest van de wereld (die ervoor zorgen dat zowel paard als ruiter klaar zijn om op wedstrijd te komen) ziet weer alles fout! Gelukkig bestaan de superieure Nederlanders (die denken dat je na 2 keer op een paard gezeten te hebben datzelfde paard uit het land trekken en zonodig op wedstrijd moeten) nog om de wereld te redden!
God bless the Dutch !!