[WN] Nou dan begin ik er maar even over.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 16:49

vera schreef:
Wat gebeurd er als strakjes een aansluiting komt bij de KNHS?
Dat moet toch ook een impuls zijn om dit probleem aan te pakken?
Van daar uit zullen ze dan toch min of meer verplicht zijn een gedegen opleiding te starten zonder rassenvoorkeur?

Waarom zou de KNHS dat min of meer verplicht zijn? De KNHS heeft geen enkele opleidingsverplichting of -doelstelling volgens mij, toch?
Als dat nou eens wel het geval was, en e.e.a. zou zwart op wit staan voor aansluiting, dan zou ik misschien nog eens willen overwegen om voor te stemmen. Maar vooralsnog zie ik van die aansluiting ook nog verrekte weinig voordeel.

hallow

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 17:16

je kon bij deurne een western-intrutrice opleiding doen voor.. jawel..10 dagen en 1 jaar.
Werd mij gezegt tijdens de open dag.
Ik wil later(ik zit al in de 4e) namelijk een western-instructrice worden maar 10 dagen in 1 jaar vind ik toch wel weinig..
Voor de rest weet ik absoluut niet waar ik dat in nederland nog meer kan doen

PeterV

Re: Nou dan begin ik er maar even over.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-06 18:01

Kijk ik wil nog wel even uitleggen waar nou vooral de pijn zit in het Nederlandse gehakketak, na een bus vol pb’s.
Voort dacht ik dat wij hierin Nederland al wat meer op de hoogte zouden zijn, van bepaalde ontwikkelingen die er gaande zijn, binnen de Westernsport.

Om iets groots te kunnen aanpakken, en dat zie je in het bedrijf leven ook gebeuren, moet je als je klein bent, de handen ineenslaan, zodat je groter wordt.
Hierdoor is er een Federatie ontstaan, waarvan ik al dacht dat de meeste van jullie daar wel van op de hoogte zouden zijn. Maar volgens mijn is nog niet tot ieder doorgedrongen dat:

De Federatie heeft als doel waar mogelijk de samenwerking tussen de diverse westernverenigingen te coördineren en minimaal te verbeteren op de volgende punten:

* Centrale registratiestatus van deelnemers aan westernwedstrijden. Startnummer uitgifte (secretariaat)
* Algemene regelgeving voor wedstrijden. ( riderscommissie)
* Verschillen in regelgeving tussen de diverse ras en open verenigingen in beeld brengen. (riderscommissie)
* Coordinatie tussen de verenigingen inzake evenementen en activiteiten
* Opleidingen met certificering voor de westernsport
* Manege certificaat “erkende rijschool”

En zoals in het bovenstaande is aangegeven zijn dit de minimale doelstellingen.

Natuurlijk zijn er allemaal voor en tegen te bedenken, om het één en ander waar de Federatie naar streeft toe te juichen, maar ook om per definitie tegen te zijn.
Nou, wij weten inmiddels wel welke kampen gezind en ongezind zijn, maar het gros van de western verenigingen juicht het toe, of nemen in ieder geval zitting in de Federatie, die echt niet meer tegen te houden is, om voor de belangen van hun vereniging te waken.

Wij willen volwassen worden, dus moet er met name structuur gebracht gaan worden, en met name op een in mijn ogen een heel belangrijke punt, en dat is een goed gekeurde opleiding voor een western instructeur, op de plek waar de grootste groei kan zitten, en dat is bij de in stromende kinderen waarvan er heel veel paard willen rijden.

Deze groep hebben wij helemaal niks te bieden, maar ik zie dat deze groep een kweekvijver is, bij andere paarden sport disciplines. Deze disciplines, en dat is het grappige van het hele verhaal, hebben een eigen overkoepelend orgaan, dat BV de Federatie zou kunnen heten. Dit vertel ik er dus even bij, omdat er een aantal zijn die maar steeds denken dat wij wielen aan het uitvinden zijn, nee, de Federatie is ontstaan omdat andere disciplines hebben laten zien dat het voor verenigingen de juiste weg is naar groei.

Ik ben er dood ziek van, dat er nu een opleiding tot stand gekomen is, dat alleen maar tot doel heeft dat de huidige professional in de toekomst zijn werk kan en mag blijven verrichten.
Wetgeving is ook niet tegen te houden op dit gebied, en wij in Nederland vallen onder Europa, en geloof mij, in Brussel zitten zij niet stil, nu er steeds meer stemmen wijzen naar wat in ons kikkerlandje ook al de twee sport van het land is. De Paardenbranche noemen de meeste parlementariërs het al.

Uit het oog punt, dat een groot deel van de Nederlandse verenigingen de ontwikkelingen wel doorziet, en in het belang van de sport gestructureerd te werk wil gaan, om wetgeving dat niet uit blijft voor te zijn, regelt in mijn ogen een klein deel in het Nederlandse, het één en ander al goed voor hen zelf.

Niet dat dit uiteindelijk de sport ten goede komt, nee, puur uit het veilig stellen van het eigenbelang, daar deze mensen in mijn beleving niet verder kunnen denken. Dat zij uiteindelijk ook hun eigenbelang ermee schade, om niet tot een collectieve saamhorigheid te komen binnen deze sport, is jammer, en komt waarschijnlijk voort uit het feit, dat er te lang een thee krans cultuur, het bestuurlijke gedomineerd heeft.

Dus, de mensen die het mogelijk gemaakt hebben dat deze opleiding, een goed keuring gekregen heeft van of als zodanig erkend is door het ministerie van L.N.V. dan wel niet deze opleiding hebben weten aan te melden bij de Stichting Veilige Paardensport erkenning in het kader van het veiligheidscertificaat, dat straks een nog veel grotere rol gaat spelen in dit hele verhaal, hebben in mijn ogen dus de sport niks bewezen, omdat breed draagvlak hierin ver te zoeken is, en zal de groei van deze sport ook belemmeren in zijn volwassenheid.

Mijn als ondernemer maakt het niet zoveel uit, de kweekvijver vanuit de andere discipline is zo groot, dan mijn kinds kinderen, er ook nog wel een boterham aan kunnen verdienen. En dan zal ik wel weer de Hientje Davits zijn van de sport, maar het gaat mijn echt aan het hart, dat deze sport niet de groei krijgt, terwijl die zo maar voor het oprapen ligt, maar niet kan gepakt worden, omdat samenwerken, niet in het western woordenboek schijnt voor te komen.

Natuurlijk werken hieraan de leden van de verenigingen zelf ook aan mee, door de maar achter het uiteindelijk lord wanhoop beleid te blijven staan, of te wel, teveel naar Amerika te blijven kijken, terwijl Brussel hier straks gewoon de dienst uit maakt.
Zonde van deze mooie sport, sprak Heintje Davits tot u.
Prettig weekeinde allemaal.

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 19:26

Ik lees net dat Sonja de Oruncursussen aanhaalt.
Een best redelijk systeem qua instructie: van instructie aan de basis naar gevorderde instructie voor gevorderde ruiter. En erkend in Nederland. Zoiets zou inderdaad best goed kunnen werken voor de westernsport. Maar daartoe moeten denk ik een paar basisregels tot instromen van tafel. Wellicht iets voor de Federatie om te overleggen.

Een paar regels zijn:

Een paard van minimaal 1.60
Een paard dat minimaal L1 dressuur is
Een ruiter die minimaal L1 dressuur is
De noodzaak tot verplichte wedstrijdkleding voor engelse ruiter...

Als ik dat zo lees dan geldt deze kwalificatie alleen voor mijn B'elanna en 'de bolle' van Cornelie. Voor het overigen hebben de betreffende westernpaarden meestal geen dressuurwedstrijden gelopen en zijn ze al helemaal geen minimaal 1.60.

En dat terwijl de opleiding zelf behoorlijk gedegen in elkaar zit. Hoe moeilijk kan het zijn een western-orun in het leven te roepen. Bijvoorbeeld als pilot?

(zal ik dan toch maar Orun gaan doen voor de grap )

Vera

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 21:20

Sonja schreef:
Waarom zou de KNHS dat min of meer verplicht zijn? De KNHS heeft geen enkele opleidingsverplichting of -doelstelling volgens mij, toch?

Gekopieerd van de KNHS-site:
Opleidingen
Wil jij graag lesgeven binnen een vereniging, of heb je de ambitie om gediplomeerd ORUN-instructeur in de disciplines dressuur, allround of mennen te worden? In beide gevallen biedt de KNHS je een passende (parttime) opleiding, die prima gecombineerd kan worden met je werk of studie. De KNHS verzorgt ook opleidingen en bijscholingen voor officials en juryleden. In het overzicht zie je de verschillende mogelijkheden, inclusief de voorwaarden voor deelname.

10y

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 23:44

@Cer: nee niet specifiek hoor. Maar er werd dus ook over de beginnerswedstrijden geschreven, en daar hebben ze denk ik ook wel regeltjes voor.

MSQuincyTE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 03:09

Wat heeft L1 met western te maken?

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 08:44

Een pilot zou een goed idee kunnen zijn!

Wat ik lees uit het stukje wat Vera gequote heeft van de KNHS site, is dat het rekening houdt met mensen die parttime instructie willen geven, naast een 'gewone' baan bijvoorbeeld.

Dat gaat denk ik makkelijker omdat je bij de engelse sport dan niet direct veroordeeld bent tot het rijden tussen de pro's.
Ik denk niet dat er veel amateurs zijn die dus gebruik zullen maken van een Orun achtig iets, omdat ze bij de eerste de beste les (tegen een onkostenvergoeding bijv.) direct hun amateurstatus kwijt zijn.

Dan zou een instructeursopleiding toch iets zijn voor alleen de pro's ?

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 09:57

Ach ik zeg maar zo. bij de overige instructeurs en juryopleidingen komt men ook niet verder dan het KWPN (hoofdsponser van de knhs toevallig??) een ander ras zal niet gepromoot worden in de opleidingen (sterker nog met een ander ras mag je niet eens aan de opleiding beginnen/deelnemen, althans het mag wel maar die voldoen vaak niet aan de overige eisen),
Kan alleen maar hopen dat de westerninstructeurs hier niet aan meedoen, want het is juist de westernsport waar je met je anderssoortige dan quarter nog beoordeeld wordt op het tonen van zijn kunnen in overeenstemming met zijn uiterlijke verschijning (staat letterlijk in het regelement).

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 16:44

Mijn God Vippie wat een onzin. Als er iets een rassen onafhankelijke club is dan is het wel de KNHS. Ik zie op dressuurwedstrijden echt allerlei rassen in de ring lopen. Waaronder KWPN-ers, Oldenburgers, Friezen, Irisch Hunters, Quarters (vraag maar aan Cornelie). De grens voor de paarden ligt bij 1.60. Bij de pony's zie je de meest uiteenlopende pony-rassen. Je mag met een pony (qua maat valt een quarter onder de pony's meestal) wel bij de paarden meelopen. Ik ken een aantal mensen van 18 die gewoon met hun pony doorgereden hebben tussen de paarden.

Die zin die jij aanhaalt is juist in de westernsport zo lang over gedaan. Dat betreft zaken als halshouding en knie-actie bijvoorbeeld. Een Fries draagt de hals heel anders dan een KWNP-er of een Arabier of een Quarter. Daar wordt dus juist bij de KWPN rekening mee gehouden. Juist omdat er zoveel verschillende rassen zijn. En vrijwel alle wedstrijden zijn ook open voor ALLE rassen. Er zijn een paar wedstrijden voor Friezen vanuit het stamboek maar verder dus niet. De KNHS maakt alleen onderscheid in maat (a-pony, b-pony, c-pony, d-pony, e-pony en paard en past daar bijvoorbeeld de parcoursen op aan. Terwijl juist de westernsport al voor 6 verschillende rassen of rasgroepjes wedstrijden organiseert: quarters, appaloosa's, paints, breeding stock, arabieren en de rest van de pakweg 20 veel voorkomende rassen op één hoog gegooid.

cornelie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 17:52

Inderdaad, bij dressuurwedstrijden lopen eigenlijk maar zelden echte dressuurpaarden.
En een stalgenote van mij heeft de 1e fase van de ORUN gewoon met een fries gedaan, ras maakt niet uit als de hoogte van 1.60 maar gehaald wordt.
Ik ben laatst een paar keer meegegaan naar de KNHS jury cursus en ook daar werd alleen gekeken naar het goedgaande rijpaard, ongeacht ras etc. Bij het voorrijden waren ook regelmatig niet-kwpn'ers maar die werden ook gewoon beoordeeld. Er werd gewoon gelet op ontspanning, regelmaat, takt, aanleuning en dat soort zaken meer. En dat kan elk paard.
Dus lijkt mij dat een western-orun ook prima zou kunnen met niet-qpa.

Jeddah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 18:41

Wat alleen zo jammer, jammer, jammer is, is dat je paard minimaal 1.60 moet zijn. Dat wordt haast niet haalbaar voor de QPA's. Natuurlijk zijn er uitzonderingen, maar die heeft lang niet iedereen op stal staan.

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 18:49

Daar zou dus zo'n pilot voor kunnen werken. Los daarvan denk ik niet dat ze heel moeilijk over die maat gaan doen. Ingewikkelder wordt het als paard en ruiter tenminste L1 moeten zijn. De meeste westernpaarden lopen geen dressuur. Maar het moet te doen zijn om een alternatieve classering toe te passen. Iets van tenminste 5 plaatsingen op een wedstrijd o.i.d. Zeker bij een pilot zijn dat soort zaken af te spreken lijkt mij.

Ik heb Lan wel eens meegenomen als lespaard voor iemand die de Orun deed. Met westernzadel en al. Er staat dat het paard L1 moet zijn, niet met welke optoming je komt. Ze vonden het wel grappig. Bovendien betreft de basis-orun geen lesgeefactiviteiten die bij een westernpaard in de weg zitten. Gewoon voorwaarts neerwaarts en nette overgangen. Dat Lan op het buitenbeen aanspringt in galop is ook geen probleem. Doet een klein deel van de dressuur en springpaarden ook. Dus het zit em echt vast op die toelatingseisen.

Jeddah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 18:50

Dat zou het zeker makkelijker maken!

MissPK

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 11:46

Zo, ik heb even de 4 pagina's doorgeworsteld, tjongejonge......... taaie kost!

Het eerste wat mij opvalt is dat diegene die de topic heeft gestart uitspraken doet over een onderwerp waar hij niet veel informatie over heeft ingewonnen. Erg vreemd voor een ondernemer, ik neem tenminste aan dat hij een echte ondernemer is want dat wordt in ieder bericht uitdrukkelijk vermeld (iets voor de Reklamecodecommissie?). Nog vreemder is dat een ondernemer al het besluit neemt om iemand niet aan te nemen met deze opleiding zonder dat-ie weet wat iemand met die opleiding voor zijn bedrijf zou kunnen betekenen. Mijn benieuwen hoe lang dit bedrijf met zo een bedrijfsvoering nog bestaat. De meeste bedrijven die niet begrijpen hoe een Marketingmix werkt vallen heel gauw in het overzicht van bedrijven die het niet gehaald hebben.................

Om een beeld te krijgen heb ik zelf maar eens contact opgenomen met minstens 2 mensen die deze opleiding volgen; dit was een zeer verhelderend gesprek. Deze 2 mensen waren erg blij dat ze konden vertellen wat ze aan het leren waren en uit het gesprek bleek dat ze allesbehalve Quarter-gericht bezig zijn, sterker nog; de interesse in alle andere paarden is sterk aanwezig. Alles wat ze leren wordt namelijk direct toegepast op niet specifiek Western rassen. In het hele gesprek is het woord Quarter niet gevallen en werd er gesproken over "hoe ga ik om met de mensen op het paard"en "hoe ga ik om met de combinatie en hoe wat voor aanleermethode heeft deze specifieke combinatie nodig". Die 2 zijn goed bezig!

Nu zijn 2 mensen natuurlijk te weinig voor een juist beeld van de opleiding dus daarom ga ook maar eens kijken hoe het in Deurne gaat. Uiteraard staat daarna een gesprek met de organisatie achter deze opleiding op de agenda. Natuurlijk wordt ook nog de lesstof eens ingezien en ik zal wat vragen stellen aan mensen die inmiddels les krijgen van deze instructeurs en of die mensen al veranderingen kunnen waarnemen in de lessen. Natuurlijk zal ook de ondernemer achter de instructeur aan het woord komen en vertellen waarom deze keuze gemaakt is.

Dit lijkt me een betere voorbereiding voor een juiste beeldvorming.

Ik ben in ieder geval erg blij dat er in Nederland iets ontstaan is waardoor het kaf van het koren gescheiden wordt en dat het voor de klant (ik dus!) in ieder geval beter te controleren is welk niveau mijn instructeur heeft. Ik wordt namelijk erg moe van al die zogenaamde instructeurs die een keer wat gehaald hebben op een NK of zo en daardoor denken dat ze een goede instructeur zijn. Zelfs het volgen van clinics geven sommige mensen het idee dat ze zomaar les kunnen geven.

Jammer dat de WRAN in al die jaren niet iets van de grond gekregen heeft wat vergelijkbaar is met deze opleiding. Het zal wel te maken hebben met versnipperen binnen het Westernwereldje wat voornamelijk veroorzaakt wordt door voorbarige conclusies door mensen zoals de heer Vet.

Nou heb ik gelezen dat deze "ondernemer" ook nog eens voorgedragen is als voorzitter van de WRAN; oei oei, dat beloofd wat! Een voorzitter die uitspraken de wereld in brengt zonder zich goed te informeren? Indien dit straks ook gebeurd bij de besluitvorming binnen het bestuur van de WRAN is in ieder geval in mijn ogen er een rede om een verdere versnippering in gang te zetten.

Nou; ik ga maar weer eens naar ons niet-Quartertje om te kijken wat hij vandaag weer geleerd heeft van een Deurnekanjer.......

djmaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 12:48

ik wil ook een duit in het zakje doen wat betreft aansprakelijkheid verzekeringen. Het blijkt zo te zijn in Nederland dat een ieder die lessen verzorgt en dit zonder diploma doet niet verzekerd is voor letsel dat de leerling tijdens de lessen oploopt. Ik ben hier nog meer onderzoek in aan het verrichten maar zoals het er nu naar uitziet is het gross van de nederlandse western instructeurs erg risicovol bezig, mocht er namelijk een klant schade oplopen door wat voor een oorzaak ook dan moet de instructeur alle kosten zelf dragen, de gewone WA verzekering dekt dit niet! Dit kan leiden tot een loonbeslag van 90%, ook bij een minimum inkomen.Letselschade verzekeringen verzekeren alleen diegenen die een diploma hebben! Zoals ik zei ben ik naar meer info op zoek, zogauw ik iets weet zal ik er een apart topic over opstarten.

Kornelius

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 20:07

dat laatste heeft bij mijn weten (en we hebben ons redelijk geïnformeerd) geen ene bal te maken met diploma ja/nee.
Maar wel heel veel met een fatsoenlijke beroepsaansprakelijkheidsverzekering, waardoor je gedekt wordt voor schade die voortvloeit uit het uitoefenen van je beroep.

djmaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 21:07

Ik weet niet hoe het in het Duitse is gesteld, maar ik ben vorige week voorgelicht door een van de grootste Nederlandse verzekeraars en in Nederland is het op dit moment zo dat er niet verzekerd wordt voor letselschade als er geen diploma overhandigd kan worden. Ik ben aan het onderzoeken of er een verzekering is die dit wel doet en ook nog betaalbaar is. Volgens de verzekeraar is diegene die lesgeeft altijd verantwoordelijk en aansprakelijk voor opgelopen letsel die tijdens de les wordt opgelopen, omdat er een precedent ligt van de hoge raad waarin een ongediplomeerde instuctrice van een gymnastiekvereniging verantwoordelijk en aansprakelijk is gesteld voor het letsel wat een leerlinge opliep tijdens haar les,en de schade niet op de normale wa verzekering van de vereniging verhaald mocht worden, omdat zij als instructrice persoonlijk aansprakelijk is bevonden, is het nu door alle verzekeraars overgenomen dat er een gediplomeerd iemand lijfelijk aanwezig moet zijn tijdens alle soorten van lessen waarin derden instructie krijgen. Als je geen letselschadeverzekering voor derden hebt (die je niet krijgt zonder diploma) betekend dit dat je elke vorm van schade zelf dient te bekostigen.Aangezien de hoogste uitkering twee en een half miljoen euro is betekend dat dat daar nooit meer vanaf komt.

Er is mij uitgelegd dat zelfs amerikaanse clinic gevers een diploma moeten hebben, of dat er een gediplomeerde lijfelijk aanwezig in de arena moet zijn om deze schade te kunnen verzekeren en dus uit te kunnen betalen, geen verzekering betekend zelf betalen. Zelfs al rijden mensen op hun eigen paard op hun eigen terrein, op het moment dat ze les krijgen is de instructie aansprakelijk voor het letsel dat opgelopen kan worden.Ook een getekend kontrakt wat regelt dat de aansprakelijkheid niet voor rekening van de instruktie is, is niet rechtsgeldig.

Shokking nietwaar! Maar ik ben op onderzoek uit, dit geld voor beroepsmatig lesgeven, misschien is er voor de hobbist wel een andere regeling (hoewel de verzekerman dit eigenlijk uitsloot).

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 21:19

Wat wordt er verstaan onder hobbymatig lesgeven?
Een andere ruiter die zegt hoe je een bepaalde handeling moet doen?
En typisch verzekeringsmaatschappij-eigen om niet te hoeven uitbetalen... Want als je iets overkomt op het moment dat er niemand bijstaat, is het wel je eigen verzekering. Gebeurt precies hetzelfde op het moment dat er iemand aanwijzingen staat te geven, is die persoon dus ineens aansprakelijk?

Overigens, mummelman, het volgen van de Deurne-cursus houdt ook niet in dat iemand weet wat ie aan het doen is, althans, men is niet verplicht het geleerde ook in praktijk te brengen.... Dan heb ik liever les van een ongediplomeerd iemand die bij mijn wensen aansluit. Maar dat wordt dus onmogelijk gemaakt als ik het goed begrijp?

Kornelius

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 21:49

Misschien is dat veranderd inmiddels?
Wij waren in NL verzekerd bij unive, hadden een 2M€ verzekering incl. letselschade, niet voor hobbymatige maar beroepsmatige paardrij-instructie, en hebben nooit over diploma's gepraat. In D is het allemaal veel harder nog, amerikaanse toestanden qua rechtzaken, en dus ook veel hogere premies... Ook hier trouwens geen woord over diploma's.

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 21:54

Maar als je niet bedrijfsmatig bezig bent? Wat moet je dan met een bedrijfsmatige verzekering?

Kornelius

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 22:01

ik weet niet hoe het zit met het niet-bedrijfsmatig lesgeven e.d.

mcqh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 22:10

Ik denk niet dat zo'n opleiding erg veel zin heeft, een trainer moet het juist van de ervaring door de jaren heen hebben vind ik.

Ik ken zelf genoeg instructeurs ( nog uit de engelse sport) die wel netjes een papiertje hebben gehaald en ALLES volgens het boekje doen ( zoals het dan z.g.n hoort) en niet kunnen zien wanneer een paard een andere methode nodig heeft, ik zou i.i.g. nooit kijken als ik een trainer zoek of hij/zij wel een papiertje heeft of niet, ik zou kijken wat hij/zij gewonnen heeft en hoe hij/zij thuis rijdt,( vriendelijk zonder plukken e.d.) Ik heb zelf ook op een opleiding paardenhouderij ( + instructie) gezeten en kan je vertellen dat je het echt niet leert van acher een tafeltje zitten en een paar keer les geven e.d.

@ PETERV Quarterhors en painthors schrijf je met en >E< er achter! het is dus:

q - u - a - r - t - e - r - h -o - r - s - E
&
p - a - i - n - t - h - o - r - s - E

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-06 13:51

Mummelmann schreef:
Zo, ik heb even de 4 pagina's doorgeworsteld, tjongejonge......... taaie kost!

Fijn dat je toch de moeite ervoor genomen heeft.

Mummelmann schreef:
Het eerste wat mij opvalt is dat diegene die de topic heeft gestart uitspraken doet over een onderwerp waar hij niet veel informatie over heeft ingewonnen. Erg vreemd voor een ondernemer, ik neem tenminste aan dat hij een echte ondernemer is want dat wordt in ieder bericht uitdrukkelijk vermeld (iets voor de Reklamecodecommissie?). Nog vreemder is dat een ondernemer al het besluit neemt om iemand niet aan te nemen met deze opleiding zonder dat-ie weet wat iemand met die opleiding voor zijn bedrijf zou kunnen betekenen. Mijn benieuwen hoe lang dit bedrijf met zo een bedrijfsvoering nog bestaat. De meeste bedrijven die niet begrijpen hoe een Marketingmix werkt vallen heel gauw in het overzicht van bedrijven die het niet gehaald hebben.................

Dat ik benadruk, uit het oog punt van ondernemer, dat komt, omdat het voor sommige op dit forum, soms wel is moeilijk uit elkaar te houden is, uit welk oog punt ik iets aankaart.
Dus als ondernemer, mag ik besluiten nemen voor mijn zelf, en begrijp ook niet zo goed, dat jij dit als vreemd gedrag bestempel, daar het voor ondernemers heel vanzelf sprekend is, dat deze in mijn beleving een eventuele mark uit eigen visie benadert. Okay, dat mijn visie niet op die van jou aansluit, en dat je benieuwd bent hoe lang zo.n bedrijf met zo een bedrijfsvoering zal bestaan, dat zal de tijd wel leren denk ik dan. Wat mijn wel bevreemdt als ik jou bijdrage in dit topic zo lees, is dat je het nogal persoonlijk op mijn persoon doortrekt.
Hoe ik eventueel als lid van een vereniging of bestuurlijk er tegen kijk, maakt het er waarschijnlijk naar, dat mijn marketingmix anders in elkaar steekt als ondernemer, dan andere bedrijven, of die het nou wel of niet gehaald hebben dan.

Mummelmann schreef:
Om een beeld te krijgen heb ik zelf maar eens contact opgenomen met minstens 2 mensen die deze opleiding volgen; dit was een zeer verhelderend gesprek. Deze 2 mensen waren erg blij dat ze konden vertellen wat ze aan het leren waren en uit het gesprek bleek dat ze allesbehalve Quarter-gericht bezig zijn, sterker nog; de interesse in alle andere paarden is sterk aanwezig. Alles wat ze leren wordt namelijk direct toegepast op niet specifiek Western rassen. In het hele gesprek is het woord Quarter niet gevallen en werd er gesproken over "hoe ga ik om met de mensen op het paard"en "hoe ga ik om met de combinatie en hoe wat voor aanleermethode heeft deze specifieke combinatie nodig". Die 2 zijn goed bezig!

? Weet niet wat dit wat dit heeft toe te voegen aan de al reeds gedane reactie van deelnemers aan deze opleiding, die uitleg geven zonder persoonlijk te worden.

Mummelmann schreef:
Nu zijn 2 mensen natuurlijk te weinig voor een juist beeld van de opleiding dus daarom ga ook maar eens kijken hoe het in Deurne gaat. Uiteraard staat daarna een gesprek met de organisatie achter deze opleiding op de agenda. Natuurlijk wordt ook nog de lesstof eens ingezien en ik zal wat vragen stellen aan mensen die inmiddels les krijgen van deze instructeurs en of die mensen al veranderingen kunnen waarnemen in de lessen. Natuurlijk zal ook de ondernemer achter de instructeur aan het woord komen en vertellen waarom deze keuze gemaakt is.

Nou, hier was alleen maar een ondernemer aan het woord die dus duidelijk een andere keuze maakt.

Mummelmann schreef:
Dit lijkt me een betere voorbereiding voor een juiste beeldvorming.

Ach ja, zoals ik al aangaf, je kan links of recht om aan je informatie stroom komen, om een juiste beeldvorming ergens van te krijgen. Ik begrijp dus, dat als je als ondernemer dit doet via een forum als deze, openbaar dus, niet de juiste is. Maar goed, mijn mening hierover is, dat ik eerst extern kennis op doe, zodat ik de juiste beeldvorming als voorbereiding kan meenemen als ik ergens intern induik. Je zou dus misschien wel kunnen stellen, dat ik dus een soort van tegendraadse ondernemer ben of zo. Van huis uit zalig makende gesprekken voeren met gezinde in dit geval, vind ik persoonlijk verspilde energie, voor mijn beeldvorming neem ik dan liever meteen mee, hoe er over het één en ander breed gedacht wordt.

Mummelmann schreef:
Ik ben in ieder geval erg blij dat er in Nederland iets ontstaan is waardoor het kaf van het koren gescheiden wordt en dat het voor de klant (ik dus!) in ieder geval beter te controleren is welk niveau mijn instructeur heeft. Ik wordt namelijk erg moe van al die zogenaamde instructeurs die een keer wat gehaald hebben op een NK of zo en daardoor denken dat ze een goede instructeur zijn. Zelfs het volgen van clinics geven sommige mensen het idee dat ze zomaar les kunnen geven.

Tja, daar ben ik ook blij mee, maar had er nog blijer van geworden, dat een eventuele opleiding er ook gericht op zou zijn, dat deze de groei van de westernsport te goede zou kunnen gaan komen. Dit is waar ik op probeerde aan te sturen in dit topic, waar je ondanks je verwoede pogingen om dit topic door te worstelen waarschijnlijk overheen gelezen hebt.

Mummelmann schreef:
Jammer dat de WRAN in al die jaren niet iets van de grond gekregen heeft wat vergelijkbaar is met deze opleiding. Het zal wel te maken hebben met versnipperen binnen het Westernwereldje wat voornamelijk veroorzaakt wordt door voorbarige conclusies door mensen zoals de heer Vet.

Hum, bijna goed. Ondanks je gewoon Peter tegen mijn zeggen mag, zou je er je eerst in moeten verdiepen, dus voorbereiden, voor een beeldvorming te staven, door met gezinde en ongezinde te praten, om inderdaad conclusies te trekken, hoe de versnippering in het westernwereldje ontstaan is. Mijn conclusie steek ik hierbij niet onder stoelen en banken, en denk daarbij persoonlijk nog, dat er meer ondernemers, zich uiteindelijk zullen gaan aansluiten bij de club of het overkoepelend orgaan daarvan waarbij de Wran zich heeft aangesloten, daar ik weet dat de gezinde van jou zijde, nog nooit iets betekend hebben voor de westernsport, in de brede zin van het woord.
Deze ervaring had ik als lid van diverse verenigingen mee gekregen, waardoor ik bestuurlijk een stelling heb kunnen innemen, en waar ik als ondernemer nu tegen aanloop.
Maar goed, dat mijn conclusie niet die van jou is, was al duidelijk.

Mummelmann schreef:
Nou heb ik gelezen dat deze "ondernemer" ook nog eens voorgedragen is als voorzitter van de WRAN; oei oei, dat beloofd wat! Een voorzitter die uitspraken de wereld in brengt zonder zich goed te informeren? Indien dit straks ook gebeurd bij de besluitvorming binnen het bestuur van de WRAN is in ieder geval in mijn ogen er een rede om een verdere versnippering in gang te zetten.

Hè, hè, eindelijk iets waar ik mijn in kan vinden, ja, ik wordt voorgedragen.
Één ding vind ik nou weer jammer waar je hieraan voorbij gaat. Ik breng namelijk, en ja daar is het woord weer, als ondernemer iets de wereld in, en laat mijn informeren op een manier die jou waarschijnlijk niet zo goed valt. De gesuggereerde besluitvorming die je aangeeft, daarvan kan ik alleen maar zeggen, dat dit inderdaad wel eens de versnippering die er al was, voor ik überhaupt in beeld was, teweeggebracht heeft. Het is natuurlijk even wennen, voor de ouderwetse achterkamertjes polikiek besturende, dat internet het mogelijk heeft gemaakt dat leden van een vereniging, elkaar kunnen treffen, en ook breed mat elkaar van gedachten kunnen wisselen, over onderwerpen, die je normaal op een ALV de stort door geduwd werden. Pijnlijker is het waarschijnlijk ook nog, dat de nieuw komende bestuurders in deze nieuwe ontwikkeling meegaan, en ook nog zonder schroom met naam en toe naam aan deze vorm van discussies deelnemen. Ach, oei,oei, wat zielig om te suggereren dat de versnippering die er al jaren geweest is, te koppelen aan een eventueel toekomstig voorzitter die in jou ogen uitspraken de wereld inbrengt zonder zijn eigen te laten informeren.

Mummelmann schreef:
Nou; ik ga maar weer eens naar ons niet-Quartertje om te kijken wat hij vandaag weer geleerd heeft van een Deurnekanjer.......

Rest mijn jou mee te geven vanuit het bestuurlijke gezien dat je met een niet-Quarter kan starten bij de Wran, DRHA en de DTA, daar de andere bij de aangesloten Federatie alleen verenigingen zijn die zich aan een ras verbonden hebben.
Deze mededeling even in het kader van de Reklamecodecommissie, van de Federatie.

Halloway

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 21:49

Ik denk dat de federatie zowel de oplossing maar tevens ook het grootste struikelblok is, om dit hele probleem voor eens en altijd uit de wereld te helpen.

Telkens weer word de federatie afgeschilderd als een overkoepelende organisatie van de aangesloten verenigingen in Nederland, dit kan en mag toch niet de insteek zijn??!!!

Er zijn in Nederland 8 westernrijverenigingen (mijn excuses als ik dit niet helemaal correct heb) NQHA WRAN DPHC DTA DAWRA AACH DRHA NCHA, hiervan zijn er 4 of 5 (AACH weet ik niet zeker) een affiliatie van een overkoepelende organisatie.
Het is gewoon praktisch niet mogelijk om deze verenigingen nog eens te overkoepelen, want daarmee haal je de functie van de eerste onderuit.

Mijn idee van de federatie is dat deze meer moet gaan fungeren als een windscherm en dus meer een politieke rol krijgt inplaats van de uitvoerende rol (de plaats die zij nu inneemt).
Een soort vakbond voor de westernsport zeg maar.

Mijn voorstel:
De Federatie doopt zich zelf om tot de KNHS-westernfederatie.(Dat betekent dus dat de Federatie zich aan sluit, niet de verenigingen.)

De KNHS-westernfederatie krijgt een vast bestuur, dit bestuur zal meerdere malen per jaar bijeenkomen met afgevaardigde van alle bovenstaande verenigingen.

Doordat zij (de federatie, dus niet de verenigingen ) nu onderdeel zijn van de KNHS, brengt hun dit in de positie van waaruit zij de belangen van alle verenigingen perfect kan behartigen zonder dat zij daarbij de belangen van de nu aanwezige overkoepelende organisaties een strobreed in de weg leggen.(probleem aansluiting alle verenigingen opgelost)

Vanuit deze positie is het voor de KNHS-westernfederatie een eitje om een orun-opleiding western in elkaar te stampen.(probleem DEURNE opgelost!!)