[WN] Als Pro tussen de Beginners

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Frayba

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 10:50

Cer schreef:
Zou je het doen? Dat was geloof ik de beginvraag.....

Absoluut niet.

Groeten,

Chris.

PeterV

Re: Als Pro tussen de Beginners

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 10:56

Interessante topic Sonja, moest het ook even op mijn in laten werken, maar kom ook tot de conclusies dat ik er alleen maar een mening over kan hebben.

Oefenwedstrijd of niet, deze wedstrijden worden gehouden conform het Wran reglementenboek. Het reglementenboek geeft keurig aan, hoe de categorie is opgebouwd van onder naar boven, B, G, A of P.

Dus mijn inzien hadden deze P ruiters, want daar hebben wij het over, niet in de beginner klasse mogen straten.
Maar ik heb begrepen dat deze beide ruiters twee paarden bij hun hadden.
Door het samen voegen van twee onderdelen A en P in de te rijden discipline, bleef er alleen maar de ruimte over, om zeg maar het tweede paard in de B uit te brengen.

Ik zelf heb hier niet zoveel problemen mee, mits er dan zonder mededinging was mee gedaan in deze te rijden klasse, en dit omdat het een oefenwedstrijd was.

Zoals Chris aan geeft, een DQ had hier op de plaats geweest, maar in eerst instantie, vind ik dat deze P ruiters, het had gesierd, hun eventuele plaatsing in de B klasse, op voorhand zo kenbaar te maken, dat deze niet voor een lintje gingen.

Oefenwedstrijden zij mijn inzien zoals het woord al aangeeft, en gun dan ook de gene die echt komen oefenen, en helemaal in de B groep, het eventueel verdiende lintje. Maar pak als Pro, niet het lintje aan, als je meedoet in deze klasse, Maar laat zien aan de B groep waarom je een pro bent, en zeg, ik deed mee om mijn paard te scholen.

Mijn nederige mening,
Groet Peter Vet.

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 10:58

Was het niet zo dat als er WRAN-nummers bekend waren dat deelnemers deze nummers moesten gebruiken als startnummer??

Is het aan het nummer niet te achterhalen of het een beginner, Ama of Pro-ruiter betreft ??

Edit nav reactie PV:
Als het idd zo gegaan is had de ruiter zelf dit dat niet even kenbaar kunnen maken aan het sekretariaat ??

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 11:33

Anya schreef:
Eigenlijk zal het me worst waar een pro tussen start. zolang maar duidelijk is dat een pro ook pro is en buiten mededinging meedoet. Zoals de HC van de dressuur. Daar bestaat de aanduiding pro ook niet trouwens. Je mag je jonge paard gewoon in de B starten tot je ZZ bent geloof ik. Dan moet je in de L2 starten zou uit mijn hoofd. Ik vind het zelf niet verkeerd dat rekening wordt gehouden met het niveau van het paard i.p.v. met het niveau van de ruiter. Ik vindt dat soms van jonge paarden teveel wordt gevraagd omdat de ruiter toevallig een pro is. Daar vind ik het systeem van de engelse sport dus gewoon beter. L2 vergt gewoon een fatsoenlijke basisscholing. Een paard van 4 gelijk in de Z uitbrengen zou ik te gek vinden.

Even een toelichting op het Engelse systeem, daarna lees ik hier weer rustig mee.

Regels:
altijd geldt (muv overgang pony-paard, maar dat laat ik even buiten beschouwing):
1) altijd verplicht minstens starten in de hoogst gezamenlijke klasse, dwz de hoogste klasse waarin ruiter en paard een wp hebben gehaald.
daarnaast geldt:
2) Als een ruiter met één ander paard M1 of hoger geklasseerd is, mag hij met een ongeklasseerd paard B of L1 starten.
3) als een ruiter met 2 paarden Z1 (of Z2) geklasseerd is, moet hij met een nieuw ongeklasseerd paard tenminste L1 starten, hij mag ook L2 t/m Z1 (Z2) starten.
3) als een ruiter met 2 paarden ZZ-L geklasseerd is, moet hij met een nieuw ongeklasseerd paard tenminste M1 starten, hij mag ook M2 t/m ZZ-L starten.
4) als een ruiter met 2 paarden ZZ-Z geklasseerd is, moet hij met een nieuw ongeklasseerd paard tenminste M2 starten, hij mag ook Z1 t/m ZZ-Z starten.
5) als een ruiter met 2 paarden Lichte tour geklasseerd is, moet hij met een nieuw ongeklasseerd paard tenminste Z1 starten, hij mag ook Z2 t/m LT starten.
6) als een ruiter met 2 paarden midden of zware tour geklasseerd is, moet hij met een nieuw ongeklasseerd paard tenminste Z2 starten, hij mag ook Z2 t/m MT starten.

Anky moet dus met ieder nieuw paard tenminste Z2 starten.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 11:46

Anika, ook voor jou nog even voor de duidelijkheid: Dit is dus GEEN verwijt van mij richting de organisatie oid, en eigenlijk zal het me nog steeds een biet zijn of het mag of niet op een oefenwedstrijd.

Ik wil nog steeds alleen maar weten WAAROM een Pro dit wil, wat hij/zij met een gewonnen prijs zou doen, en hoe zo iemand dat brengt richting klanten. (en wat klanten daar dan van vinden)

En voor degenen die per PB gaan gissen richting op Bokt aanwezige Pro's: het betreft hier NIET Anika zelf! Het was haar wedstrijd dus wij hebben elkaar urenlang gezien op het secretariaat dus dan had ik haar zelf kunnen vragen naar het waarom. Anika is keurig in de Open gestart met haar nieuwe vlekkenpaard, en reed daar een superproef, ondanks haar (goede!!!!) keuze om voor de zekerheid op 2 handen over te pakken. (ik ben van mening dat als je twijfelt in je proef of je het moet doen, je het zeker moet doen. Vanuit scholingsopzicht kun je daar nooit spijt van krijgen. Van niet overpakken wel.)

Sugarmiss schreef:
Was het niet zo dat als er WRAN-nummers bekend waren dat deelnemers deze nummers moesten gebruiken als startnummer??

Is het aan het nummer niet te achterhalen of het een beginner, Ama of Pro-ruiter betreft ??

SM, maar betreffende Pro hoeft natuurlijk helemaal geen startnummer te hebben met dat paard. Als je bv eenmalig een paardje voor een klant uitbrengt, is een oefenwedstrijd een uitgelezen kans om dat te doen zonder een startnummer aan te vragen.

Maar nogmaals dat is niet hetgene mij bezig houdt.

Chris heeft hier zelf al geantwoordt dus ik vind dat ik het nu wel mag noemen: als ik als zijn lesklant toch zou zien dat hij in een Beginnersrubriek zou starten, dan zou ik toch echt uitleg van hem willen hebben WAAROM hij dat zou doen. En ik denk dat ik als lesklant dan toch niet snel tevredengesteld zou zijn met een antwoord...
Dat zou best eens de verhouding instructeur/leerling negatief kunnen beinvloeden denk ik zo. Want zou ik les willen van iemand die zichzelf in de Beginners thuisvoelt?

mehlika

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 11:49

Ik begrijp nog steeds niet waarom je je paard zou moeten "schoolen " in de beginnersklasse? Als je dan alleen wilt oefenen waarom dan het risico lopen dat je beginners hindert? En als je toch buiten de lintjes rijd kun je dat ook net zo goed in de open klasse doen.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 11:54

Sonja schreef:
Waarom wil je als Pro tussen de Beginners starten? Al is het maar op een oefenwedstrijd?

Graag in dit topic alleen antwoord op deze vraag en niet de discussie of ze wel of niet in de beginners hadden mogen starten op de genoemde oefenwedstrijd. Die discussie hoort niet in dit topic thuis, zoals Sonja zelf ook al aangeeft.

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 12:05

Romkabouter schreef:
Graag in dit topic alleen antwoord op deze vraag en niet de discussie of ze wel of niet in de beginners hadden mogen starten op de genoemde oefenwedstrijd. Die discussie hoort niet in dit topic thuis, zoals Sonja zelf ook al aangeeft.

Rom, dat gaat niet, en daar is ook geen antwoord op.

21 Januari 2006 Oefenwedstrijd

Onderdelen: Beginners, Amateur, Open

Beginners, Amateur en Open

Showmanship at Halter
Pleasure
Horsmanship
Reining

Misschien hadden deze pro’s wel bedacht, toen deze naar de aangegeven wedstrijd gingen, één paard in de P en het andere in de A te starten.
Maar omdat deze twee klasse werden samen gevoegd, dus de B, pleasure over bleef, is dit waarschijnlijk er zo van gekomen.

Dus zoals de vraag nu van Sonja is, daar kan alleen de betreffende pro’s op antwoorden.
Mijn inzien wordt het anders een soort spelletje van rade maar.

Groeten Peter

Romkabouter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 12:14

Tuurlijk gaat dat wel, want dat is wat Sonja wil weten.

Sonja schreef:
Ik wil nog steeds alleen maar weten WAAROM een Pro dit wil, wat hij/zij met een gewonnen prijs zou doen, en hoe zo iemand dat brengt richting klanten. (en wat klanten daar dan van vinden)

Dat is de enige vraag dus, niet de vraag of ze wel of niet hadden mogen starten.
En vandaar dat die discussie hier niet hoort, maar als mensen het nodig vinden daar toch of te praten, kunnen ze het in dit topic doen:
onderlinge wedstrijd kootwijkerbroek 21 jan.wordt oefen!!!!

anika

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 12:22

Heej SONJA ik voel me ook niet aangesproken hoor!

Maar dank je wel voor je leuke stukje

anika

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 12:23

Het is jammer dat ik nog te weinig kennis heb van wie wie is en het is nou eenmaal gebeurd! Hoop dat de mensen waar het over gaat nog even een toelichting doen.

anika

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 12:26

En nog even terug komend op het verhaal beginner, amateur en pro. Ik ben nog maar een beginner en kies er zelf voor te starten in amateur normaal gesproken! En ben nu toevallig een keer in de open gestart omdat het beter uitkwam. Want daar krijg ik nu allerei vragen over! Dus dat is dat ook duidelijk!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 12:51

@Peter: de A en O was niet samengevoegd hoor

Yorel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 13:13

Gelukkig was ik dus niet de enige die raar stond te kijken van de namen die voorbij kwamen in de beginners klasse En Sonja nog bedankt dat er geen JorrelWorrel van hebt gemaakt

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 13:31

Sonja schreef:
@Peter: de A en O was niet samengevoegd hoor

Oh sorry, dan had ik dat verkeerd begrepen Sonja.
Probeerde ook maar even mee te denken.

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 13:39

Citaat:
"Anya"Even een domme vraag misschien, maar zijn die mensen wellicht met meer paarden gestart? Bijvoorbeeld eentje in de open/amateur (want dat wordt vaak samen gegooid in een oefenwedstrijd) en eentje bij de beginners?

Citaat:
"Sonja" Yep

Citaat:
"Sonja"@Peter: de A en O was niet samengevoegd hoor

@PV: Ik had het ook verkeerd gelezen...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 13:41

Romkabouter schreef:

De enige die echt antwoord op deze 'waarom' vraag kan geven zijn de starters zelf en die zie ik zo 1-2-3 niet in dit topic verschijnen.

De rest kan er alleen naar gissen en je kunt je afvragen wat de waarde daarvan is, het is tenslotte niet 'de waarheid'

Persoonlijk zie ik de vraag van Sonja eerder als het waarnemen van een 'misstand' in de hoop dat door een discussie die in het vervolg niet meer voor zal komen.

Hiermee bedoel ik het niet negatief naar Anika toe, maar in een breder verband zodat alle wedstrijdorganisatoren er baat bij kunnen hebben.

PeppySan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 13:43

PeterV schreef:
Misschien hadden deze pro’s wel bedacht, toen deze naar de aangegeven wedstrijd gingen, één paard in de P en het andere in de A te starten.
Maar omdat deze twee klasse werden samen gevoegd, dus de B, pleasure over bleef, is dit waarschijnlijk er zo van gekomen.

Een pro mag ook geen A starten, dus is die discussie ook overbodig en had de bewuste pro ervanuit kunnen gaan dat er maar 1 paard geshowed kon worden.

Ik zou als pro nooit in de beginners willen starten omdat ik het niet vind kunnen tegenover de beginners. Dan zorg ik dat het paard iets verder is en ik ermee in de open klasse uit kan komen.
De proeven zijn niet dusdanig moeilijker dat dat niet zou kunnen.

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 13:49

PeppySan schreef:

Een pro mag ook geen A starten, dus is die discussie ook overbodig en had de bewuste pro ervanuit kunnen gaan dat er maar 1 paard geshowed kon worden.
.

Durf jou niet tegen te spreken op dit gebied.
Zeker niet met zo'n schoonpapa

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 13:55

PeterV schreef:

Durf jou niet tegen te spreken op dit gebied.
Zeker niet met zo'n schoonpapa

Kijk dat is het onderscheid tussen jouw en een klassieke Bokker.
Die trappen namelijk tegen alles aan wat enige invloed of kennis heeft
Nu weet je meteen waarom je er niet bij hoort

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 14:06

Cer schreef:
Citaat:
"Anya"Even een domme vraag misschien, maar zijn die mensen wellicht met meer paarden gestart? Bijvoorbeeld eentje in de open/amateur (want dat wordt vaak samen gegooid in een oefenwedstrijd) en eentje bij de beginners?

Citaat:
"Sonja" Yep

Citaat:
"Sonja"@Peter: de A en O was niet samengevoegd hoor

@PV: Ik had het ook verkeerd gelezen...

Nee sorry jullie hebben het niet verkeerd gelezen, ik heb het niet duidelijk gezegd. Met YEP bedoelde ik dat ze meerdere paarden bij zich hadden. Excuus!

YellowJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 14:34

Ik heb me ook erg verbaast afgelopen zaterdag dat er open ruiters als beginners starten.(werd daar niet op gelet)

ik vind dat als je dat doet jezelf goed voor schut zet..(en dan ook niet eindigen bij de laste 6).
Als je het niet aan kan om in de open te starten stop dan met les geven en ga lekker amateur rijden,en zo door groeien naar de open..

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 14:46

YellowJoe, is dat dan iets waar de organisatie op moet letten? Of zouden Pro's zelf het fatsoen cq de trots cq het respect moeten hebben om in de juiste klasse te starten?

Ik weet dat we hier in Nederland zitten en dat we dus 5 man nodig hebben om 1 man aan te sturen en te controleren. Maar ik geloof (hoe naief) ook nog steeds in een stukje eigen verantwoordelijkheid, inzicht, trots, etc.... :s

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 14:47

Maar zo te zien waren er dus meer mensen op dezelfde wedstrijd, die zich gelijktijdig afgevraagd hebben waarom....

Heeft dan niemand betreffende ruiters eens gevraagd waarom ze dit deden?

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 14:50

spatter schreef:
...bedenk wel dat iemand die les geeft, al is het maar een paar uur in de week, tegenwoordig al pro is....

Dat heeft die 'pro' zich dan vantevoren kunnen bedenken... Je Amateurstatus opgeven heeft gevolgen, als je die gevolgen niet wilt of kunt accepteren moet je geen pro worden... heel simpel. Kwestie van bewust keuzes maken.