Als dat zo is moeten we ze gaan kruisen met quarters zodat ze de gangbare westernzadels kunnen blijven dragen ...(grapje hoor....ik ga er even wat over opzoeken
) Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
) 
BlazingBoots schreef:Ik maak gewoon niet overal een probleem van...het zijn mijn zaken niet.
En zeg nou zelf...wat schiet je er mee op om het hier op bokt te gaan spuwen...?

Sugarmiss schreef:Als jij het normaal vind dat men een TWH zo leert kopen door er gewichten van ettelijke kilo's aan te hangen en de hoeven zo abnormaal hoog te laten groeien dat ze soms wel aan de achterkant 10 tot 15 cm hoog zijn, dan heb je een rare kijk op wat 'normaal' is bij paarden.
sablou schreef:Hoewel de bars vaak voorbij het magische punt "nieren" komen zijn ze:
a) Beduidend korter dan de skirts
b) De laatste 10 cm sterk afgerond (goede boom) zodat ze minder belasting afgeven dan onder de seat.
Je kunt stellen dat de bars van een goede boom, al vanaf achterzijde seat rond omhoog komen (of in ieder geval meer afstand krijgen van de rug van het paard).
M.a.w. hetgeen wij zien als lengte van een westernzadel is niet persé de lengte van de bars (boom). De leren skirts dragen slechts een gering deel van het zadel (sterker:
bij vierkante skirts zie de uiteinde vaak van het paard af staan).
Ik zie, mits goed passend, geen punt waarom de bars niet iets voorbij de laatste rib zouden mogen komen.
De bars staan daar niet verder dan 20 cm buiten de ruggengraad van het paard. Daar zit zoveel spier dat de rug aldaar draagkracht genoeg heeft.
Dat er volkeren zijn, die hun paard omwege mode of show of wat dan ook "mis zadelen" heeft niets te maken met een correct passend westernzadel dat correct op het paard ligt.
MVG Louis
Margee schreef:Het lijkt hier niet echt op een uitwisseling van kennis, meer op elkaar de vliegen afvangen en katten op het taalgebruik. Met bekende namen schermen is ook leuk......
Margee schreef:Ik ben nu tot de conclusie gekomen dat we gewoon op het verkeerde deel van het paard zitten...........
Gewoon op zijn schoft, zitten we tenminste niet op zijn nieren.
Het lijkt hier niet echt op een uitwisseling van kennis, meer op elkaar de vliegen afvangen en katten op het taalgebruik. Met bekende namen schermen is ook leuk......

jeddah schreef:In die zin heb ik dus weer een vraag, deze keer aan Sablou. Als de bars "liften" van het paard af tegen het einde, dan moet er toch meer druk op de voorkant komen van de boom? Hoe zit dat?
Ik heb geleerd dat een zadel wat van achteren omhoog komt daar niet draagt. En net als met een wip, als de ene kant omhoog gaat.... tja, dan gaat de andere kant naar beneden. Klinkt imo heel logisch, maar, zoals gezegd, ik sta juist erg open voor ieders know-how.
Je legt het duidelijk en beeldend uit
Als ik het goed begrijp verdelen de bars dus de druk niet naar achteren toe, naar die 10 cm achter de zitting? Die 10 cm zit er zeg maar als bij een slee, voor het geval dat ie gaat kiepen? Daar komt dus minder druk dan in het midden, onder de ruiter? Citaat:Als ik het goed begrijp verdelen de bars dus de druk niet naar achteren toe, naar die 10 cm achter de zitting?