[WN] wel eens iemand horen zeggen die western reed overging op...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

cornelie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 23:52

Ze heeft dit jaar nog een westernwedstrijd gereden en voor zover ik weet gaat ze dat volgend jaar ook weer doen.

nickyu

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 17:43

cornelie schreef:
nickyu schreef:
en ik heb hier een klant die definitief de kroon spant
kocht hier eerst een vzh toen een garland toen een vzh toen een wi toen een dressuur toen toch maar weer een vzh toen een white star

Tja.. die bolle van mij is nu 9,5 en hij is nu ook aan zijn 7e en 8e zadel bezig. In totaal 4 westernzadels gehad en dit is zijn 3e en 4e engelse zadel (dressuur en vzh). Soms is kiezen best moeilijk

western zadels tussen varieerend tussen de 750 en 1300 euro?dus geen goedkope tussendoortjes / uitprobeersels ..
vind het een hoop geld voor een ander kleurtje

mennen doen wij ook maar niet met mijn appel maar een der onze shetten
en denk dat dressuur haar beter ligt dan de western maar daar zijn w nog niet uit , ach wil toch geen wedstrijden rijden (heb oa geen trailer of geld voor ..)

cornelie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 20:51

Nou......... die westernzadels van mij varieerden van 1350 - 2000 euro Dus tja, kost allemaal genoeg zeg maar.

(en tja, toch een klein beetje heel erg trots maar dat amerikaantje van mij heeft gisteren de dressuurpaardjes weer achter zich gelaten. Hij is weer ( jaja, wéér ) eerste geworden en dit keer met een mega score van 172 punten )

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 20:52

Woeha Cornelie. Dat zijn twee punten tegelijk. Wanneer moet je naar de L?

cornelie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 20:52

Uhm......... volgende week

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 20:53

haha Dat is heel mooi.
Nou even door de L gieren dan maar

Wranglerbutt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 20:54

cornelie schreef:

(en tja, toch een klein beetje heel erg trots maar dat amerikaantje van mij heeft gisteren de dressuurpaardjes weer achter zich gelaten. Hij is weer ( jaja, wéér ) eerste geworden en dit keer met een mega score van 172 punten )
Cool! Gefeliciteerd!
Hoog tijd dat ik weer eens een keertje kom bakrandhangen bij de dressuurwedstrijden in de buurt, dus?

cornelie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 20:57

Nou, eerlijk is eerlijk, ik krijg altijd wel veel complimenten over zijn achterwerk en spieren. Je komt wel met iets binnen zeg maar. Waar hij wat meer moeite mee heeft zijn de uitgestrekte gangen, maar als je de rest goed doet kan je dat mooi compenseren.
En in de L ga ik gewoon weer overnieuw beginnen en verwacht ik er niks van de eerste keer.
En ach, misschien volgend jaar eens hunter ofzo

(@ wranglerbutt, 18 november hasselt )

crazycactus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 20:59

Gaaf Cornelie!!! Op naar de Z!!!!!

Kukkie

Re: wel eens iemand horen zeggen die western reed overging o

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 21:15

Toen ik mijn paardje nog had en met hem naar Texel verhuisde (ben nu al weer 5 jaar terug in 'gewoon Nederland') was ik voor zover ik weet de eerste daar op het eiland die western reed. Ik mocht niet spinnen in de binnenbak van de vereniging en werd eigenlijk maar een beetje vreemd aangekeken. Ik heb er toen sterk over nagedacht om weer dressuur te gaan rijden, omdat ik dan ook weer eens ergens aan mee kon doen.
Uiteindelijk heb ik het niet gedaan, want ik vind de Engelse zadels echt veel minder lekker rijden. Maar er zijn gewoon nog plaatsen in Nederland waar je je bijna geen westerncarriere kan veroorloven als je geen bergen geld hebt om er met een trailer op uit te gaan of een trainer aan huis kan laten komen.

Dat is dan mijn ervaring. Nu mijn punt... (of zoiets). Want op Texel zijn er inmiddels een aantal fokkers begonnen met paints en clinics ed en nu rijden er daar veel meer mensen western. Ik denk dat de potentiele markt nog erg groot is. Als er ergens iemand een westernstal begint, zijn er binnen no-time genoeg Engelse ruiters die onder die omstandigheden graag overstappen naar western. Omdat het dan dichtbij is en makkelijk wordt.

Iemand vroeg nog of er mensen zijn die met een westernpaard/pony ook aangespannen rijden. Ik heb nu nog geen paard, maar die komt er van het voorjaar wel. En natuurlijk ga ik weer western rijden, maar aangespannen lijkt me ook erg leuk. (kun je nog eens iemand meenemen!) Dus nog niet, maar ik ben benieuwd hoe het gaat uitpakken...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 21:33

*Meldt zich*

Ik ben van engels naar western overgestapt en dat behoorlijk fanatiek. Ik kocht een Fjord die 'western gereden' was en geen engels kende en op dag 1 bleek dat ik er gewoon niet mee kon rijden .

Het was echter wel de bedoeling om die Fjord een week later mee op vakantie te nemen, dus toen ben ik een soort van spoedcursus western gaan doen. Na les 1 kon ik gelukkig mijn Fjord al gewoon rijden (bleek niet tegen constante teugeldruk te kunnen en kende het fenomeen 'been eraan houden' ook niet echt).

Ik vond het echter zo leuk dat ik ermee door ben blijven gaan. Ik nam tot 3 keer per week les op een stal waar ze goede, alleen western getrainde quarters hadden en ik heb er een hoop van geleerd.

Twee jaar later werd mijn Fjord ziek en overleed bijna. Toen ze weer beter was, bleek mijn (nogal dure, door een westernzadelmaker aangemeten) westernzadel veel te lang voor haar rug te zijn, waardoor het erg op de nieren drukte. Vanaf dat moment besloot ik dat zadel te verkopen en een engels passend zadel weer terug te kopen (die zijn toch korter). Ik had nog wel het idee in mijn hoofd om zodra ik gespaard had weer een korter westernzadel te kopen.

Toen werd ons huis verkocht en verhuisde ik met mijn Fjord naar een pensionstal, waar geen western gereden mocht worden (althans niet in de bak i.v.m. dure bodem), dus ben ik er nooit meer aan begonnen, maar heb die Fjord maar engels 'herbeleerd'. Ik wilde toch of het een of het ander, maar geen western met een dressuurzadel of andersom zeg maar.

Uiteindelijk ging ik weer wat dressuurlessen nemen met de Fjord en wilde ik eigenlijk weer wedstrijden gaan rijden (dressuur). Toen kwam er een KWPNer van 1.73m en ben ik definitief weer 'engels' gaan rijden, dus had ik de overstap terug weer gemaakt. Inmiddels is die ook weer weg (heb ik drie jaar gehad) en nu heb ik een 4-jarige waar ik dressuurwedstrijden mee wil gaan rijden en op een later tijdstip ook mee wil gaan springen (en heel misschien ook wel wat SGW mee wil gaan doen).

Toch vind ik western nog steeds leuk. Ik denk dat er ooit nog wel een keer een Quarter komt (mijn droom van toen: een eigen Quarterveulen). Maar dat is een lange termijnplanning, moet ik eerst ooit heel goed gaan verdienen en het dus ook allemaal kunnen bekostigen.

Kornelius

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 15:04

in ons land is engels/dressuur de "default" en is een keuze voor western dus meestal een bewuste. Dus zijn er hier meer overstappers engels --> western.

In de VS kan ik me voorstellen dat western meer de default is waar je mee begint, en dat sommige mensen daar op een gegeven moment bewust kiezen voor dressuur of springen.
dus meer overstappers western --> engels.

kwestie van aantallen dus.

crazycactus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 15:07

In amerika ligt het er een beetje aan in welke staat je woont. In texas zal men niet zo gauw gaan dresuren (en in Wyoming, Montana en Califorie ook niet) maar er zijn streken in amerika waar niet is voor western ruiters (north carolina bijv.) Daar kwam ik achter toen mijn vader niets kon vinden van wat ik gevraagd had

jeanette

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 17:10

Cornelie gefeliciteert.

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 18:08

Voor de overstappers de vraag, hebben jullie geen problemen met het zadel? Ik kom compleet gebroken van een engels zadel af.... terwijl ik best wel weer wil gaan springen.

Kieffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 17:15

Ze zit op bokt en heet Kieffier,
Ik dus
Heb 5 jaar dressuur gereden, 2 jaar western en nu alweer 4 en half jaar dressuur. Beviel me beter.

Quarterh0rse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 22:26

Sinds kort rijd ik het beide zowel western als dressuur.
Heb eigenlijk altijd wel western gereden en anders wel recreatief. Nu heb ik een nieuw bijrijdpaard gevonden naast het "western"paard die ik doe en die word dressuurmatig gereden, het was wel even een enorme omschakeling vooral het probleem dat de teugels vaak te lang zijn en mn benen liggen iets teveel naar voren
Wel leuk hoor om eens weer wat anders te doen en ik heb er zeker lol in en het is een erg leuk paard, toch denk ik dat mocht ik later aan een eigen paard beginnen het western me wel blijft trekken en dat ik daarmee door zou gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 10:19

Margee schreef:
Voor de overstappers de vraag, hebben jullie geen problemen met het zadel? Ik kom compleet gebroken van een engels zadel af.... terwijl ik best wel weer wil gaan springen.

Nee, helemaal niet. Hoewel ik wel van een western naar een dressuurzadel gegaan ben. Dat verschil is toch veel kleiner dan naar een springzadel.

Als ik jou was zou ik kiezen voor een springzadel met goede knie- en kuitwrongen en een halfdiepe zit. Geen close-contact o.i.d. Scheelt ook al een hoop, EN je blijft er nog veel beter op zitten ook

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 10:34

Ligt inderdaad aan het zadel... Ik heb een dressuurzadel gereden met diepe zit (kieffer dacht ik?) en daar kan ik echt niks mee. Terwijl een vzh-zadel wel weer erg lekker zat.
En sja, je kan gewoon niet als een zoutzak op een engels zadel zitten, dat kan alleen op een reiningzadel

crazycactus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 10:38

In een cuttingzadel gaat het nog veel beter

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 10:59

Ik vind mijn dressuurzadel niet echt lekker meer zitten. Maar ik heb wel bewust een dressuurzadel gekocht met een niet zo diepe zit. Dan is de overgang nog te doen.

Een Passier Grand Gilbert kan ik niet meer in zitten. Ik voel me volkomen opgesloten.

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 13:15

Mijn benen gaan zo zwabberen in een engels zadel. Daarbij zit ik natuurlijk op een KWPN'er met hele andere gangen, in het zadel van mijn dochter (maat 36) en ik ben gewend geraakt aan een Quarter met een westernzadel. En het ligt grotendeels aan mezelf..... ik heb een paar hernia's gehad en kan in bepaalde houdingen niet lekker meer zitten of staan.
Ach er zijn ergere dingen!!!
De korte engelse teugels vind ik ook minder.....

jeanette

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 22:43

Ik kan ook niet meer zitten in een engels zadel. Ben het helemaal ontwent en ben ook niet van plan er weer mee te beginnen

cornelie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 23:43

Ik heb zelf eigenlijk nergens problemen mee. Tenminste, mits het een zadel is dat goed ligt op het paard. Als het zadel al niet in balans ligt dan hang ik er ook op als een zoutzak Maar verder zit ik eigenlijk over wel prima op.

Wranglerbutt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 00:25

Na maanden noodgedwongen op een engels [vz] zadel te hebben gereden, ben ik ik het al weer helemaal gewend.
een dressuurzadel vind ik trouwens meer op de zit van een westernzadel lijken en lekkerder zitten.
Hopelijk nog maar een paar weken totdat Amigo's nieuwe zadel klaar is! 2 weken geleden zag het er nog zo uit:

Afbeelding