[WN] + en - van het NK

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

PeterV

Re: + en - van het NK

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 15:34

Dan beginnen wij gewoon op een Zaterdag, waar de halter, collor, en de koeien onderdelen hoogtij vieren in dat weekeinde. Hou de accommodatie aan tot het weekeinde erop, en dan is er tijd genoeg voor alle andere wenzen, en invullingen.

Alles aan één gesloten in één ruime week, lijk mij toch voordeliger, dan op diverse plaatsen.

BV dan hè.

Ik blij het raar vinden dat eerst hier de hekken op gezet worden, en een aantal weken daarna ergens anders weer. Met de tent vind ik dat ook. In mijn beleving kunnen de kosten beter worden verdeelt, als er aansluiting van het één op het ander is.

Toppie topic peppysan

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 15:35

PeterV schreef:
Dan beginnen wij gewoon op een Zaterdag, waar de halter, collor, en de koeien onderdelen hoogtij vieren in dat weekeinde. Hou de accommodatie aan tot het weekeinde erop, en dan is er tijd genoeg voor alle andere wenzen, en invullingen.

Alles aan één gesloten in één ruime week, lijk mij toch voordeliger, dan op diverse plaatsen.

BV dan hè.

Ik blij het raar vinden dat eerst hier de hekken op gezet worden, en een aantal weken daarna ergens anders weer. Met de tent vind ik dat ook. In mijn beleving kunnen de kosten beter worden verdeelt, als er aansluiting van het één op het ander is.

Toppie topic peppysan

En dát is nog eens een goed idee
Winst voor iedereen lijkt me

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 15:36

Ik als lid vind het opzich wel een leuk idee Sugarmiss, mits alle onderdelen uitgeschreven worden en het "mijn" vereniging niet al te veel $$$ kost en er wel 1 andere dubble pointed show voor in de plaats komt.
Punten zijn nu eenmaal voor veel rassen mensen belangrijk en die vallen op een Algehele NK niet te halen. Dus als je leuk gepresteerd hebt, 1 keer 3e van de 12 was en 1 keer 4e van de 16 heb je wel een lintje, geen NK en ook geen punten. En dat is gewoon jammer gezien ik aanneem dat zo'n show best wat zal kosten.

Edit: het idee van Peter staat mij ook prima aan!

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 15:55

Ik ben voor 1 NK.Dat er naast dat NK ook rassenshows zijn is prima.(de quarters hebben ook geen NK op het federatie NK maar een punten wedstrijd.

Dus 1 NK met in die week voor alle rassen de gelegenheid om punten te vergaren.

Voor mij is een verdeeld NK geen echt NK.
Als ik Nederlands kampioen wordt in de trail bij de appies van de 4 starts is dat niets.
Als je Nederlands kampioen wordt bij de paint in de pleasure van de 5 deelnemers is dat niets waard.

Zo simpel zie ik het.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 15:59

maar als je het doet zoals peter voorstelt houdt je dat!
het is alleen maar goedkoper maar kwa kwaliteit niks verandert

10y

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 16:02

Denk dat de leden van de rasverenigingen zich wel kunnen vinden in een algeheel NK.
Maar dan blijf je altijd nog zitten met het feit dat er buiten dit NK toch nog rassen wedstrijden zullen moeten verreden op de een of andere manier. Of je dat nu een NK noemt of niet, zou voor mij niks uitmaken.De winstpunten die je daar bij elkaar rijdt die tellen voor je paard en komen in het betreffende file. Ik denk niet dat QAP eigenaren die dan zouden willen missen. Ook niet omdat een behoorlijk aantal paarden is inbetaald in bepaalde fondsen. Dat kost best een hoop geld, maar kun je net als bij de futurities ook weer geld terugverdienen.

Als je echter zoals het nu in bij dit NK gebeurde, de krachten bundelt met ook de Quarters heeft dat veel voordelen alsook wel enige nadelen.

Het nadeel is, zoals SM al zei, de wedstrijd zou om enkele dagen verlengd moeten worden, daar het anders te zwaar is voor de paarden en ook wel voor de mensen. Er zou minimaal een flinke rustperiode tussen moeten zitten. Nu is dat ook niks nieuws, dat gebeurt bij de engelse ruitersport op de EK's en WK's ook altijd al. Kweste van goed plannen (wel makkelijk gezegd natuurlijk).

De selectierondes zouden over het gehele jaar moeten worden gespreid.

Maar het heeft heel veel voordelen.

Ten eerste het kostenplaatje. Als we allemaal samen zouden gaan, worden de kosten verdeeld en het wordt dus goedkoper. Er hoeft inderdaad maar één keer boxen op- en afgebouwd te worden, idem dito een eventuele tent voor de stalling. De tickets voor de juryleden worden goedkoper daar de kosten door meerdere gedeeld worden. Er hoeft maar één keer zo'n enorme faciliteit gehuurd te worden. Daar Mariënheem zich ontwikkeld heeft tot een zeer goede locatie met enthousiaste, goed ingewerkte vrijwilligers, moet dat al geen probleem opleveren.
De rasverenigingen kunnen hun specifieke onderdelen (waarvan sommige verplicht uitgeschreven moeten worden) toch houden.
Door de besparingen die het geheel oplevert, zou men op de finales uiteindelijk één of twee juryleden meer kunnen inhuren. Dat maakt de zaak nog heel veel interessanter. Zo kan ik nog wel wat zaken bedenken waarom het veel gunstiger is gezamenlijk een NK te doen.

Door een gezamenlijk NK ervan te maken heb je ook niet het probleem dat je om de week of twee weken in deze periode een paar zware wedstrijden moet verrijden, oppas te verzorgen, weer vrij te nemen, noem maar op. En ook de betreffende rasvereniging zou zich niet in allerlei bochten hoeven te wringen om het plaatje kostendekkend te maken.

Misschien dat dan overlegd kan worden een dergelijk groot evenement in een schoolvakantie te laten vallen, zodat mensen met schoolgaande kinderen minder problemen hebben. Net als PeterV al opmerkte we beginnen gewoon het weekend ervoor al en dan met ergens een rustdag ertussen.

Ik ben absoluut voorstander van het gezamenlijk te doen, maar dan wel zonder dat je de QAPpies als ras(vereniging) als zodanig niet meer mee laat doen.

10y

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 16:03

@Blaze: de rassenwedstrijden hoeven niet persé NK genoemd te worden.

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 16:04

Begrijp ff niet wat je bedoelt.Maarja begrijp dat van Peter ook niet helemaal (Spatter)

Daarom zeg ik*****1 NK met daarnaast (om de kosten te verdelen) div.rassenshows om toch te voorzien in de behoefte om punten te vergaren.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 16:14

wat ik van peters idee begrijp is dat hij alle NK's in één week wil zetten bij elkaar om zo de kosten te drukken
maar zo hou je tig NK's
en geen één groot NK, wat jij bedoelt en waar ik ook voorstander van ben

maar als ze dat dan rassenshows noemen ben je ook klaar natuurlijk!

10y

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 16:30

Misschien zo beter.

all breed selectie wedstrijden over het jaar verdeeld, met deelname van QAPpies onder de vlag van de Federatie.

Daarnaast kunnen de approved rassenshows zoals gewoonlijk gehouden worden.

Voordat de geselcteerden aan de grote finale beginnen, hét Nederlands Kampioenschap (het enige echte ), voor de Appalaloosas, Arabieren, Paints, en Quarters hun rassenshow met alleen de door de rasvereniging vereiste onderdelen. Of ze dat nu NK noemen of niet, maakt toch niks uit voor het behalen van de punten, wel voor de naam van het evenement. De een vindt het wel belangrijk het NK te noemen en de ander nu eenmaal niet.

Rustdag ....

Dan zoals Peter zei, alle koeienonderdelen, en dan, de grote finales.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 16:34

Zo klinkt dat wel goed Dance!

Jos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 16:50

kunnen de QPA 's zich ook selecteren op hun eigen rassenshows?

dit zou dan als voordeel hebben dat die rassen shows ook wat beter bezocht worden dan het afgelopen jaar

ik lees ergens in dit topic dat de punten voor de rassen zo belangrijk zijn, maar op de rassen shows, buiten het NK om zijn er vaak maar weining inschrijvingen.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 17:00

Dat is zo Jos, zeker dit jaar, maar tegelijk ook weinig inschrijvingen bij de WRAN shows en in Duitsland en Skandinavie ook, misschien een "raar" jaar? Hopelijk volgend jaar weer beter en inderdaad, wie weet brengt dat weer meer mensen op de rassen shows als je daarmee punten naar een NK kan verdienen.

Dat punten wel belangrijk zijn voor veel ruiters staat vast, vorig jaar was 1 DPHC show bijvoorbeeld ook niet zo druk bezocht omdat veel Nederlandse ruiters naar een 3 judge show in Duitsland waren...

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 17:06

wie weet bedenken we/jullie op dit moment wel het perfecte senario

en hebben we volgend jaar overal druk bezette shows

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 18:29

Jos schreef:
kunnen de QPA 's zich ook selecteren op hun eigen rassenshows?
In mijn visie JA. Alle wedstrijden voor welke organisatie dan ook tellen mee als puntentelling voor het grote NK.

Citaat:
dit zou dan als voordeel hebben dat die rassen shows ook wat beter bezocht worden dan het afgelopen jaar
Klopt. Je haalt dan nl niet alleen punten voor je ras, maar ook als starter voor het NK.

Citaat:
ik lees ergens in dit topic dat de punten voor de rassen zo belangrijk zijn, maar op de rassen shows, buiten het NK om zijn er vaak maar weining inschrijvingen.
Dit heeft idd te maken met het houden van shows op gelijke data. En dan zul je idd een keuze moeten maken naar welke wedstrijd je gaat.

Dance heeft een mooie opzet gemaakt, samen met de dingen die oa Peter aandraagt moeten 'we' toch een aardig eind komen mbt het organiseren van het ultieme NK

10y

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 20:17

@Sugarmiss en Jos: Ja, dat zou het beste zijn. Net als SM zijn worden de wedstrijden dan meer gespreid, je kunt dan dichter bij huis een wedstrijdlocatie uitzoeken en er komen dan vanzelf meer en beter bezochte wedstrijden.

Zeker zou het daarbij handig te zijn om ook een aantal kilometers over de grens te kijken welke approved en all breed shows er gepland staan, zodat je met je eigen planning niet in de problemen komt vanwege te weinig inschrijvingen of overlapping met shows met twee of zelfs drie judges.
Deze worden al heel vroeg in het jaar allemaal gepland. Data voor Bremen en Dortmund 2006 staan al vast en nog een paar. Die lijsten kan ik wel doormailen naar diegenen die er belang bij hebben. Iemand in België kan dat dan ook wel doen voor de wedstrijden die daar gehouden worden.

De Quarters zouden dan toch echt eens bij hun leden te rade moeten gaan. Zeker omdat het gros toch al op het Federatie NK verschijnt en rijdt. Dus interesse is er zeker weten wel.

Henla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 21:41

Sonja schreef:
henla_tent schreef:
Verder vond ik het een zeer geslaagd NK Jammer dat er over het algemeen in de onderdelen zeer veel quarters zijn

Waarom?
Ik zou liever willen lezen: Jammer dat er niet meer mensen met een niet-amerikaans ras meededen... Nuanceverschil...

Ach dat bedoel ik

Henla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 21:48

JanT schreef:
Ik kan ook nergens vinden dat de teampenning om 20.00uur zou beginnen??

Dat hebben ze bij het secretariaat vertelt toen ik belde om te vragen hoe laat het ONGEVEER zou beginnen. Maar ongeveer is niet 2 uur later naar mijn idee. Ik had het wachten er wel voor over maar heb ook andere meningen gehoord

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 23:16

Dance schreef:
Misschien zo beter.

all breed selectie wedstrijden over het jaar verdeeld, met deelname van QAPpies onder de vlag van de Federatie.

De wran shows dus

Daarnaast kunnen de approved rassenshows zoals gewoonlijk gehouden worden.

Inderdaad zoals gewoonlijk.

Voordat de geselcteerden aan de grote finale beginnen, hét Nederlands Kampioenschap (het enige echte ), voor de Appalaloosas, Arabieren, Paints, en Quarters hun rassenshow met alleen de door de rasvereniging vereiste onderdelen. Of ze dat nu NK noemen of niet, maakt toch niks uit voor het behalen van de punten, wel voor de naam van het evenement. De een vindt het wel belangrijk het NK te noemen en de ander nu eenmaal niet.

Ik denk te weten dat er ruiters zijn die als het alleen een rassenshow is zonder toevoeging NK zij ook op het NK starten terwijl men nu nog wel eens kiest om alleen de rassen NK te starrten.

Rustdag ....

Dan zoals Peter zei, alle koeienonderdelen, en dan, de grote finales.

Prima

De rankings van de div. organisaties zouden vertaald moeten worden in een punten systeem dat er toe leid een kwalificatie voor het NK te creeeren.

Er zijn relatief weinig rassenshows dus dan wordt kans dat men dan ook een Wran show start groter.

Alleen ben ik dan voorstander om bepaalde wedstrijden als kwalificatie wedstrijd de benoemen.(wat betreft de wran)

Ik kan me voorstellen dat een nieuwe deelnemers indeling hier ook een belangrijke rol in zou kunnen spelen.

10y

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 23:41

@Blaze: helemaal goed en dat zo vroeg in de morgen of zo laat in de nacht }> . Morgen weer verder. We komen er wel hoor! Ik ga

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-05 08:51

@Blaze: je praat me na (zo eens zij wij het dus )
Citaat:
Alleen ben ik dan voorstander om bepaalde wedstrijden als kwalificatie wedstrijd de benoemen.(wat betreft de wran)
Zou je dit willen verklaren waarom.

Ik denk nl van niet. Je moet voorkomen dat je bepaalde shows gaat 'voortrekken' c.q. een hoger aanzien gaat geven.

Elke show die onder de WRAN- c.q. ras-vlag wordt georganiseerd zou de punten op moeten leveren die kwalificeren voor een NK. De invulling van de hoeveelheid punten gegeven per wedstrijdonderdeel (afhankelijk van het aantal starters) moet vooraf vastgelegd worden. Zo kan iedere ruiter zelf bepalen hoeveel shows hij denkt te moeten rijden om aan zijn benodigd aantal punten te komen.

Behaalde punten zijn natuurlijk alleen geldig in die klasse waarin is gestart (B, A, en O) én per onderdeel waarin is gestart.

10y

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-05 13:58

@Sugarmiss: helemaal mee eens.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-05 14:04

Gelden de punten ook als er maar 1 of 2 deelnemers in de klasse waren (denkt aan Showmanship/Versitail/Western Riding)?

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-05 14:14

ik denk dat je voor onderdelen waar altijd heel weinig ruiters aan mee doen kan regelen dat ze een bepaald aantal punten in hun proef moeten rijden om mee te mogen doen!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-05 16:49

De kunst is om vast te stellen hoeveel punten iemand moet hebben in een bepaald onderdeel voor deelname aan een NK gerechtvaardigd is. Dat zal per onderdeel verschillen. Net als bij de AQHA heb je voor kwalificering aan de worldshow bij pleasure veel meer punten nodig als voor andere onderdelen.

Ook moet je vooraf vaststellen hoeveel punten er gegeven worden op een wedstrijdonderdeel in verhouding tot het aantal starters in die klasse.
Bijv. Bij 10 starters 8 punten (8 voor nr 1, 7 voor nr 2 etc.)
Onder de 4 starters alleen nr 1 een punt. Deels wordt dit ook al zo toegepast.
Vooraf weet je als starter dus nooit precies hoeveel punten er 'vergeven' gaan worden, want dat is afhankelijk van het aantal starts. D