johnnie schreef:Ik bekijk het fokken en mn het kruisen puur om een bepaalde kleur te krijgen als volgt: De kans en dit is bewezen, dat bij een kruising puur voor de kleur, de waarschijnlijkheidsfactor dat dit ook zo is, bijna nihil zal zijn.
Iedere fokker weet dat het op deze manier puur gokken is.
Beetje kennis van kleurengenetica en je komt een heel eind, zeker nu er meer cremello's / perlino's gaan komen.
Citaat:De teleurstelling zal dan ook groot zijn als er een veulen wordt geboren dat niet voldoet aan de wensen.
Die teleurstelling kan er altijd zijn, ook bij een veulen wat wordt gekocht en als 3-jarige niet blijkt te brengen wat ervan verwacht wordt.
Citaat:Er wordt vaak geexperimenteerd met verschillende rassen hetgeen goed kan gaan maar over het algemeen ook goed fout. Hierbij kijk ik naar de waarschijnlijkheidsfactor.
Dit is zeker niet de insteek van de TS. Overigens ken ik niemand in NL die serieus en moedwillig bezig is vanuit de Q/P een nieuw ras te fokken.
Alhoewel ik wel vind dat er best aan sommige QAP's het nodige verbeterd kan worden, maar die mogelijkheden zijn ook binnen het ras aanwezig, al wordt het een simpele ziel niet makkelijk gemaakt gezien de huidige regels waarin alles mag dekken/fokken zonder kontrole op gebreken etc.
Daar zal dus weer het financiële plaatje om de hoek komen kijken.Citaat:Zou het niet verstandiger zijn te fokken binnen het eigen ras, en als je daar niet tevreden mee bent dat ras te kiezen waar je belangstelling wel naar uitgaat.
Een Q/P kopen is nog altijd duurder dan er een fokken uit je eigen merrie.
, verdere verbastering met een NF zal dus de TS worst zijn.