[WN] Ruk & pluk

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Adrienne

Re: Ruk & pluk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 10:42

flyinghigh schreef:
Dat snapte ik, , maar omdat hij dit langer toepast, zou het wel door de beugel kunnen? Zolang een paard zijn staart beweegt doordat er een vliegje ergens op zijn huid gaat zitten, is geruk en gepluk een grote fout van een berijder. Maar ja, als je 3jarige al op hoog niveau moet meedraaien, moet er hard aangepakt worden, .

Hier sla je de plank wat Dell Hendriks trainings methode betreft totaal mis.

Zijn hele trainings methode gaat uit van het paard en is verder totaal paard vriendelijk. Streng maar rechtvaardig, nooit agressief en altijd denken vanuit het paard! De fout zoekend bij de ruiter

Over de hele lijn is er niks mis met zijn methode.
Het werk super, problemen zijn in no time gevonden en opgelost.

Alleen dat ene stukje dat inimini stukje waar hij op deze "eigenaardige manier" paarden leert te stoppen als die hun bit vast houden, hoofd omhoog gooien of totaal niet stoppen daar viel ik over.

Dat vind ik zelfs totaal niet passen in zijn totale trainings beeld. Dat is denk ik echt een ding wat uit de oude doos is blijven hangen of uit de lucht komen vallen of een erfstuk of wat dan ook maar het past totaal niet bij de rest van zijn methode.

Ik rij mijn paard net als Redneck volgens de trainings methode van Dell en het werkt heel goed.
Ik reed al jaren zo want mijn trainer werkt volgens zijn eigen ideeen maar dat is zo goed als het zelfde principe.

Tot dat rukje plukje ,van Dell's methode ga ik me gewoon niet laten overhalen. Nu niet nooit niet. Ook niet als mijn huidige trainer daar om zou vragen, wat nog niet gebeurd is overigens.Het is echt het enige stukje in zijn training waar ik het niet mee eens ben.
Het is ook een stukje wat je super makkelijk naast je neer kunt leggen.

Maar zeg nou eens hoe vaak kun je dat nou zeggen over een trainer, dat je je volledig in zijn methode en manier van denken kunt vinden??? Haast nooit toch?

Oke ik had er dus een, maar die geeft helaas wegens tijd gebrek geen les meer.

FlyingHigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 10:59

Ok, we bedoelen hetzelfde.......ook jij bent er niet gecharmeerd van dat betreffende trainer toch een rukjeplukje in zijn training verwerkt. Maar zou dat niet voorkomen uit het feit dat ook hij misschien wel jonge paarden circuit- klaar moet maken in een korte tijd? Tijd= geld .Ik gis maar, weet dat dus niet.

En inderdaad, het komt niet vaak voor dat je compleet eens bent met een trainer, maar gelukkig heb ik ook een trainster gevonden die mij toch netjes paardvriendelijk begeleid en respecteert dat ik ík ben, .

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 15:12

Ik weet vrij zeker dat het daar niet uit voor komt, want dan zou hij niet voor al het andere werk zo veel tijd nemen en zo veel vanuit het oogpunt van het paard werken. Bij hem moet het paard zelf gaan cirkelen zelf snappen wat spinnen is enz enz
Bij alles wat hij doet moet het paard het zelf gaan snappen. Nou dat kun je niet afdwingen dat kost tijd.

Dus wat jij suggereerd staat lijnrecht op Dell's manier van trainen.

Dus nog een keer, daarom snap ik niet waar dat dat rukje vandaan komt dat staat echt lijnrecht tegen over de rest.

FlyingHigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 17:26

Adrienne schreef:
Dus wat jij suggereerd staat lijnrecht op Dell's manier van trainen.

Dus nog een keer, daarom snap ik niet waar dat dat rukje vandaan komt dat staat echt lijnrecht tegen over de rest.

Misschien per mail eens navragen?

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 22:05

crazycactus schreef:
Toen begon het net. 13 jaar geleden was er enne HvA.... en die is er mee begonnen. Toen dat leek te werken is iedereen het na gaan doen.....

Ik heb geen zak verstand van westernrijden, maar hier ben ik het wel mee eens. In elk geval wat ik gezien heb is hopelijk niet het algemene beeld van de westernsport. En wat ik zag waren nog niet eens trainingen, maar mensen die hun ponies aan het uitstappen waren...... Ben blij dat ik dat niet meer hoef aan te zien

Maar nu ren ik hier gauw weer weg

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-05 10:43

Citaat:
Ben blij dat ik dat niet meer hoef aan te zien

is dat niet een beetje kort door de bocht? ik vind niet dat ik mijn paard mishandel, maar ik ruk ook wel eens. vooral tijdens training.

of krijg ik nu het hele topic over me heen???

Trinity

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-05 11:17

we hebben dit topic al vaak gehad maar ja het blijft een veel bewogen onderwerp.
Mijn mening ik denk dat je tot een bepaald punt niet kan beoordelen hoe hard je mag zijn voor een paard. En dan bedoel ik niet dat het pas fout ik als zijn mond open ligt of wat dan ook. Maar de marges waarin je werkt met je paard verschilt per paard net als dat je bij mensen.
En als je met een vraag zit of het er niet mee eens bent vraag het aan de ruiter zeg tegen die gene waarom pakte je je paard daar zo hard op of neem een keer een les bij die gene. Wil niet zeggen dat je het er mee eens bent maar misschien dat je inzicht krijgt in waarom die iets doet en als je dat snapt kun je naar mijn mening pas zeggen van okay daar ben ik het niet mee eens of wel mee eens. want als je niet weet waar, wanneer of waarom hij of zij iets doet kun je (vind ik nogmaals) niet zeggen of het goed of fout is.
En wat betreft het opbinden daar vind ik nix mis mee. Het andere als ze de paarden niet opbinden in plat spuiten en dat willen we ook niet.
Vorige keer zag ik een paard en die hadden ze vast gezet met water en eten voor hem en daar kon die ook gewoon bij maar hij stond wel vast. Toen ben ik het gaan vragen omdat meestal als mensen dr paard vast zetten ze geen water en eten geven of althans niet erbij hangen. Die trainer zegt tegen me: " Die hengst maakt zich zo druk op wedstrijden dat is a niet goed voor hem en b niet goed voor mijn wedstrijd want dan moet ik hem hard gaan corrigeren onder het zadel en dat wil ik niet of ik moet hem plat spuiten en dat wil ik ook niet. Dus als jk hem zo vast zet dan kalmeert hij naar verloop van tijd (komt weer tot zichzelf) en dan kan ik hem gewoon rustig zonder ruk of pluk showen."
Ik denk ja zit wel wat in.
Mijn mening ik keur het niet altijd goed maar de marges wat wel en niet mag verschillen per paard en per trainings methode.
En stap op de ruiter af en ga dan niet gelijk ik gevecht maar vraag eerst eens waarom die gene iets doet want als jij gaat staan preken voelt die ruiter (met ik dnek zijn goed recht) zich aangevallen en zal die terug aanvallen logisch dat doet ieder mens niet alleen in de sport maar ook op de werkvloer of in het dagelijks leven. En wat betreft de ruk en pluk ruiters ze zullen er altijd zijn en zijn in iedere hippische sport alleen omdat de western wereld nog niet groot is zie je ze veel meer. Hoe meer je er over gaat praten en doen hoe meer het je opvalt hoe erger het wordt. Ik zeg niet dat je er maar over moet zwijgen maar als je op een wedstrijd loopt en je ziet een nette ruiter zeg dan van goh die ridt netjes want zoals ik sommige verhalen lees gaan mensen met goede zin naar wedstrijden en laten ze hun dag "verpesten" door de ruk en pluk ruiters. Dat is toch zonde geniet van je paard en van de wedstrijd de ruiter is er nu eenmaal vraag het aan diegene of loop door maar hoe meer je er naar gaat kijken en hoe bozer je jezelf erover maakt hoe erger het wordt. En dat is zonde van je gezellige wedstrijd.
En wat betreft ene HvA die man heet gewoon Henk van Amstel en is 1 van de grondleggers van de western sport in Nederland zonder hem en nog een aantal andere was de westernsport hier niet geweest. Je bent het misschien niet eens met zijn trainingsmethode maar ga hem niet hier lopen zwart maken dat je hem niet mag is jouw issue maar noem hem gewoon bij naam net als iemand anders daar heeft hij hem voor.
(nogmaals alles wat ik hierboven heb geschreven is mijn mening en nu zeg ik niet dat die altijd okay is en ik sta open om een andere te horen en erover te praten en te dicussieren)

Groetjes

jip

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-05 14:02

Mag ik die rose bril van jou ook eens lenen

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-05 15:45

klaske schreef:
Citaat:
Ben blij dat ik dat niet meer hoef aan te zien

is dat niet een beetje kort door de bocht? ik vind niet dat ik mijn paard mishandel, maar ik ruk ook wel eens. vooral tijdens training.

of krijg ik nu het hele topic over me heen???

Ruk maar raak, maar als mensen aan het uitstappen zijn en het bit ragt door de mond van het paardje heen en de sporen en lekker in..... Ben ik blij dat ik dat niet meer hoef te zien En nee, ben geen penny meisje van 15, maar heb gewoon andere normen en waarden in het omgaan met mijn paard.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-05 18:06

Citaat:
En wat betreft ene HvA die man heet gewoon Henk van Amstel en is 1 van de grondleggers van de western sport in Nederland zonder hem en nog een aantal andere was de westernsport hier niet geweest.

Ik denk dat vele paarden dat niet erg hadden gevonden en ik zelf waarschijnlijk ook niet.
Ik ken zijn manier van trainen en dat vind ik verre uit paard vriendelijk.
En omdat hij de grondlegger is kom ik veel trainers tegen die opdezelfde manier trainen en dat dus weer over brengen op ons.

Ondanks dat ik zo'n mening heb vind ik westernrijden nog steeds heel erg leuk.
Maar ik vind het zo triest dat het nivo zo om te huilen is.
En dat ik zo vaak (vaker als bij engels) het commentaar hoor over hoe er gereden/getraind wordt en ik dat ook gewoon zie.

Ik rijd inmiddels een beetje western op een engelse basis en dat gaat goed.

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-05 18:55

En wat een onzin dat zonder 1 iemand een sport er niet geweest zou zijn in een land. Dan komt het er wel via een ander.

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-05 22:08

Citaat:

Ruk maar raak, maar als mensen aan het uitstappen zijn en het bit ragt door de mond van het paardje heen en de sporen en lekker in..... Ben ik blij dat ik dat niet meer hoef te zien En nee, ben geen penny meisje van 15, maar heb gewoon andere normen en waarden in het omgaan met mijn paard.

ik ruk en pluk niet als ik uitstap.. dat is het moment dat klas wel mag stofzuigen en doen alsof ze pulled, maar tijdens de training ben ik liever 1 keer goed duidelijk waar mijn grens ligt dan dat dat puberende paard er steeds over heen gaat en daar dus erg onzeker van wordt.

en dan ben ik ook nog te lief en kan ze me dingen flikken die een ander nooit gepikt had.

dus begrijp me niet verkeerd hoor.

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-05 22:15

Interessante laatste zin

Want voordat je hard wordt naar je paard, weet je dan zeker dat hij je vraag begrijpt? Want je kan wel harder worden, maar als je paard je dan nog niet begrijpt heeft dat ook geen nut.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 19:00

cornelie schreef:
Interessante laatste zin

Want voordat je hard wordt naar je paard, weet je dan zeker dat hij je vraag begrijpt? Want je kan wel harder worden, maar als je paard je dan nog niet begrijpt heeft dat ook geen nut.

_/-o_ Amen, dat is wat ik ook denk

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 21:51

ik denk dat ik mijn eigen paard goed genoeg ken om verschil te kunnen maken in iets niet snappen of iets niet willen c/q weigeren.

daar reageert ze namelijk heel anders op, op dingen niet snappen.

dat verschil is duidelijk te merken.

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 21:53

jullie moeten ook niet denken dat elke keer als ik op mijn paard stap haar de mondhoeken achter de oren trek,
ik krijg regelmatig te horen dat juist ik met te losse teugels rijdt, vooral met buiten ritten, dan liggen ze voor mijn zadel en houdt ik ze niet eens beet. dus hoe kan je dan te grof zijn, vraag ik me af

Trinity

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 08:47

jip schreef:
Mag ik die rose bril van jou ook eens lenen

Of is die van sommige mensen zo donker?
Want tot nu toe heeft dit voor mij gewerkt als een trein En niet bij 1 of 2 mensen maar meerdere.

ERIC123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 22:17

Trinity schreef:
[color=#FF0000]En wat betreft het opbinden daar vind ik nix [/color]mis mee. Het andere als ze de paarden niet opbinden in plat spuiten en dat willen we ook niet.
Vorige keer zag ik een paard en die hadden ze vast gezet met water en eten voor hem en daar kon die ook gewoon bij maar hij stond wel vast. Toen ben ik het gaan vragen omdat meestal als mensen dr paard vast zetten ze geen water en eten geven of althans niet erbij hangen. Die trainer zegt tegen me: " Die hengst maakt zich zo druk op wedstrijden dat is a niet goed voor hem en b niet goed voor mijn wedstrijd want dan moet ik hem hard gaan corrigeren onder het zadel en dat wil ik niet of ik moet hem plat spuiten en dat wil ik ook niet. Dus als jk hem zo vast zet dan kalmeert hij naar verloop van tijd (komt weer tot zichzelf) en dan kan ik hem gewoon rustig zonder ruk of pluk showen."

Groetjes

mcqh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-05 22:27

Trinity schreef:

En wat betreft het opbinden daar vind ik nix mis mee
. Het andere als ze de paarden niet opbinden in plat spuiten en dat willen we ook niet.

OPBINDEN NIKS MIS MEE?!? Jezus man wat heeft dat nou nog met paardrijden te maken en al die onzin over platspuiten, je moet je paard normaal trainen , dan hoef je nooit te plukken dus ook niet op wedstrijd!!
En als dat op wedstrijd wel nodig is... DAN MOET JE DUS NOG NIET OP WEDSTRIJD GAAN HE!!!.. je moet je paard THUIS tranen en wedstrijklaar maken en niet op wedstrijd en dan van ; ja maar hij had wel eten en drinken, oliebol man , mag ik jou dan ook vastbinden met een boterham voor je neus , dat is toch ook niet normaal, als je een beetje fatsoenlijk kunt rijden dan heb je al die onzin toh niet nodig, wat is dat nou voor poedersuiker, ja maar anders moet ik mijn paard platspuiten, het gaat toch om paarden, dat zijn toch ook levende dieren, die mogen toch ook wel normaal behandeld worden ( weet t klink nu net als zon pennymeisje) Maar t is wel zo!!!!!

mcqh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-05 22:34

Trinity schreef:
jip schreef:

Of is die van sommige mensen zo donker?
Want tot nu toe heeft dit voor mij gewerkt als een trein En niet bij 1 of 2 mensen maar meerdere.

Ja totdat je een paard met karakter tegenkomt dan lukt t niet meer en ookal zou t wel werken wat dan nog , als t alleen op zon manier zou werken zou ik nu meteen stoppen!!! t gaat toch om samenwerken met je paard niet om hoe je zo snel mogelijk je paard gebroken krijgt zo lust ik er nog wel een

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 14:42

vinden jullie nu zaelf niet dat er een heleboel niet een beetje erg wordt opgeblazen?

misschien heb je het gezien, maar je hebt niet de moeite genomen om het af te zadelen en los te maken.
komt er op neer dat de meesten hier het niet doen, en als het een keer voor komt omdat je paard op een wedstrijd opeens wel zenuwachtig blijkt te doen en je hem even moet corrigeren, vind ik persoonlijk, dat daar helemaal niets mis mee is. zolang je je eigen paard maar in zijn of haar waarde laat.

mcqh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-05 21:21

als je een paard opbind laat je hem vind ik dus NIET in zijn waarde!!!!

En ik heb de paarden bij wie ik heb gezien dat ze er zo bijstonden WEL losgemaakt, die moeite neem ik dus WEL.

En nee er word NIKS opgeblazen, zo erg is het dus al in nederland!!!

PeppySan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 22:15

Trinity schreef:
En wat betreft het opbinden daar vind ik nix mis mee.

Snap jij wel wat ze hier onder opbinden verstaan? Want de manier van opbinden waar ze het hier over hebben KAN een paard niet meer eten en drinken want dan staat hij met zijn neus tegen de bovenkant van de box aan.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 23:33

Op die manier opbinden kan een paard van doodgaan. Vocht in de longen -> longonsteking -> dood paard

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 08:48

ik heb dit soort opbinden gelukkig nog nooit gezien
ik ga nooit in de stallen op een NK
maar het idee dat mensen dat doen en dat er een stalmeester is die daar niets aan doet
in de inrijring wordt er dan zo "streng" opgelet , dan kan het toch niet dat dat soort dingen op stal gebeuren

en de gene die denkt dat dat nuttig is moest zelf een tijdje opgeknoopt worden , kijken of hij rustig wordt