[WN] Wat een MISSTAPJE leek !!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

KiWiKo

Re: Wat een MISSTAPJE leek !!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 07:24

MDLCP schreef:
beste mensen

ik ben het gewoon niet eens met de manier waarop ts dit naar buiten heeft gebracht naartuurlijk is bokt een site om je hart te luchten maar niet voor dit soort berichten vind ik persoonlijk
liever had ik gehad dat ze de eigenaren van de veulens persoonlijk op discrete manier had ingelicht verder wil ik hier niet meer over uitwijden want het word nu een kat en muis spelletje.
verder wil ik S sterkte wensen met haar kanjer en hoop ik voor de veulen eigenaren dat ze het kunnen verkomen..

groetjes

Misschien doet ze dat ook wel en is dit topic alleen voor haar een manier om haar hart te luchten?

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 07:51

MDLCP schreef:
wij weten wat er aan de hand is en wat er nu speel..en dat is veel meer dan hier op bokt.nl.

Als er veel meer speelt dan hier op Bokt, vind ik het bijzonder triest van jou om het dan toch via bokt 'uit te vechten'. De TS wilde duidelijk alleen haar hart luchten over iets wat ze had meegemaakt. Jij gaat meteen in de aanval.

Halloway

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 09:17

Ik heb het hele topic doorgelezen, maar er zijn toch een paar dingen die ik niet begrijp.

@Blanket: je schrijft in je eerste post dat je eigenaar bent sinds 01-05-2005, dat is dus dik drie maanden.
Ben je op de hoogte met de Nederlandse wetgeving?????
Je schrijft dat je het paard gekocht hebt met als doel om er wedstrijden mee te gaan rijden, aangezien dat nu niet meer mogelijk is???

De Nederlandse wet zegt in deze het volgende: als een prof. een paard verkoopt aan een amateur worden alle gebreken die er binnen de eerste zes maanden boven komen geacht bij aankoop aanwezig te zijn geweest, de bewijslast dat dit niet zo was ligt geheel bij de verkoper.
HKO onstaat niet in drie maanden!!
Ik neem verder aan dat je veel geld hebt betaald voor het hengstje, aangezien hij al als dekhengst is gebruikt en er al nakomelingen van hem verkocht zijn, wat voor mij betekent dat je verwachtingen had in de toekomst die niet meer doorgaan (het verkopen van dekkingen).

Als ik een sportpaard koop, waarvan ik verwacht dat hij op latere leeftijd nog gaat dekken en na drie maanden blijkt dat ik een (missschien) recreatiepaard heb gekocht die geruind moet worden.
Even buiten beschouwing gelaten wat de DA kosten al waren en nog gaan zijn.
Ik zou accuut het hele aankoopbedrag terugwillen en op zoek gaan naar een paard dat wel aan mijn verwachtingen voldoet.

Of zie ik iets niet wat de rest wel ziet????

jewel2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 10:15

Helemaal mee eens!! Als je een paard voor zowel wedstrijden en dekdienst gaat gebruiken laat je hem toch ook rontgenologisch keuren?????Of ben ik nou gek, je praat hier toch over een aardig aankoopbedrag!!

Natascha dH

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 16:12

De overerving van het syndroom (mooie manier om een scala van aandoeningen samen te vatten) van podotrochleose ( "hoefkatrolontsteking" - foute naam, is niet altijd ontsteking) is inderdaad nog niet geheel ontrafeld. Er is wel een bepaalde graad van overerving vastgesteld. Maar zoals al gezegd is, er zijn vele structuren in de hoefkartolregio die de pijn kunnen veroorzaken. Daarbij is de overerving multifactorieel en expressie waarschijnlijk incompleet. Dus niet zo eenvoudig als een AA x aa = Aa

Mijn stokpaardje:

Waar ik op wil wijzen is het belang van keuren van dieren die uitgebreid in de fok worden ingezet. Bij het KWPN worden de hengsten uitgebreid getest op van alles voor ze toegelaten worden tot de dekdienst. Waarom kijken wij nog niet verder dan een pedigree en een mooi paardje? Als we nou al eens beginnen als merriehouders om de hengsteigenaren om een keuringsrapport te vragen. Gewoon het rapport dat gemaakt wordt voor aan-/verkoop of voor de verzekering. Het geeft geen garanties op alles, maar je bent wel een stap verder. Als je een veulen fokt voor de verkoop of voor een grote sportcarriere wil je toch een beetje zekerheid voor je geld......

Zeker als een hengst veel veulens krijgt kan zijn invloed met bijv OC(D), om maar een ander heet hangijzer te noemen, zeer groot zijn op een kleine populatie als die in Nederland.

Misschien iets om over na te denken, zowel merriehouders om er naar te vragen/op te selecteren en hengstenhouders om het als een pre aan te prijzen op hun hengst

(volgend jaar een hengstenspecial waarbij in elke advertentie staat: recent keuringsrapport aanwezig/in te zien )

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 18:08

@Natascha: ik ben het helemaal met je eens en heb hier al vaker items over geopend. Keuringen voor hengsten en PROK-certificaten voor merries.
Maar men wil er niet aan, de 'vrije' keus van hengsten zou zo in het geding komen ??? En niet alle merries kun je meer 'bombarderen' tot fokmerrie, iets wat helaas nog maar al te vaak gebeurd als merries niet meer bereden kunnen worden wegens beenproblemen die genetisch zouden kunnen zijn..

MDLCP schreef:
ze kan hem ook laten ruinen en hem niet meer als denkhengst aanbieden en de eigenaren van de veulens op discrete manier inlichten
Had gekund. En vervolgens houden die eigenaren misschien hun mond dicht en koopt iemand een paard voor veel geld, wat vervolgens een flinke desinvestering blijkt te zijn.

@Halloway: goed punt. De wet is er duidelijk over, maar of eea ook zo makkelijk uitvoerbaar is... ???

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 18:23

KiWiKo schreef:
Misschien doet ze dat ook wel en is dit topic alleen voor haar een manier om haar hart te luchten?

Dat lijkt mij ook de opzet van de TS.
Of het wel of niet handig geformuleerd is terzijde.
Namen noemen is geoorloofd, zeker als het om je eigen paard gaat.

Als iemand zich door het noemen van de namen gedupeerd voelt is, is in principe het probleem van die iemand.

Het is juist eerlijk om bekend te maken dat het paard hko heeft, om de rest van de fokkerij te beschermen. ALS hko al vererft.

Graag verder ontopic blijven en niet vervallen in een persoonlijk vete of welles/nietes spelletje.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 20:07

Romkabouter schreef:
Als iemand zich door het noemen van de namen gedupeerd voelt is, is in principe het probleem van die iemand.

Dat is me nogal een uitspraak voor een Mod. Roddel maar raak; dat is nooit het probleem van de TS maar van degene wiens naam of wiens paards naam wordt genoemd. Wat zeggen je collega's hiervan?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 20:08

Dit is geen roddelen !!! Maar de waarheid vertellen, sinds wanneer mag dat niet ???

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 20:24

Sugarmiss schreef:
Dit is geen roddelen !!! Maar de waarheid vertellen, sinds wanneer mag dat niet ???

hoe weet jij wat DE waarheid is? ieder heeft hier zijn eigen waarheid volgens mij, dus is het roddelen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 20:30

Ik denk niet dat de TS hier om zou gaan liegen, wat heeft dat voor haar voor zin ??
Zelfs is ze de grootste gedupeerde nl.

Monnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 20:52

paars schreef:
dat is nooit het probleem van de TS maar van degene wiens naam of wiens paards naam wordt genoemd. Wat zeggen je collega's hiervan?

Ik kan me vergissen, maar de TS heeft niemand anders naam genoemd dan die van haarzelf en van haar paard. Dus het is ook roddelen als je het over jezelf of je eigen dieren hebt...... Goh dan durf ik niets meer over mijn dieren te zeggen, want stel dat het in foute aarde valt.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 21:55

Wát naief zeg (maar niet heus). Maar dat past wel in het geheel.

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 08:24

paars schreef:
Romkabouter schreef:
Als iemand zich door het noemen van
de
namen gedupeerd voelt is, is in principe het probleem van die iemand.

Dat is me nogal een uitspraak voor een Mod. Roddel maar raak; dat is nooit het probleem van de TS maar van degene wiens naam of wiens paards naam wordt genoemd. Wat zeggen je collega's hiervan?

Hier staat DE namen (dus haar eigen naam en die van haar paard), verder staan er geen namen bij. Aan de reacties van sommige anderen kun je natuurlijk wel weer meer namen herleiden maar dan doen ze allemaal zelf.

Wat mij betreft blijf ik het alleen maar heel eerlijk en erg sneu vinden.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 10:09

paars schreef:

Roddelen is met genoegen praten over anderen, m.n. in ongunstige zin

Met de nadruk op over anderen, dit gaat over haarzelf. Graag even de juiste betekenis van roddelen opzoeken voor je beschuldigingen gaat rondstrooien

TS heeft haar hart gelucht en daarbij de naam van haar paard genoemd. Niets aan de hand totdat er mensen haar dat kwalijk gingen nemen.
In mijn ogen is dat de fout van die mensen.

Anyway, als er niet on-topic wordt gegaan dan gaat het topic op slot en ga ik OW's uitdelen als dat nodig is.

Sassy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 14:05

Mac schreef:
Jeetje Blanket, wat een bericht . Ik kan me voorstellen dat je toekomst met Ghost er ineens heel anders uiziet ... !!

Vwb de HKO ... dat het helemaal niet kan genezen is niet altijd waar. Het ligt aan de mate van beschadiging aan het mechanisme dat samen de hoefkatrol vormt. Er zijn wel degelijk zware gevallen die verbeterd zijn door anders bekappen/beslaan, medische behandeling en/of anders rijden. Garanties heb je nooit, maar er kan nog veel gedaan/geprobeerd worden!

Ik hoop uiteraard voor onze Gracie dat de HKO van Ghost niet erfelijk bepaald is. Echt ongerust maak ik me echter niet. Dat een jong paard hoefkatrol heeft betekent mi niet altijd automatisch dat het erfelijk bepaald is. Er zijn vele factoren die vanaf de geboorte meespelen in de vorming van HKO: voldoende beweging, het juiste eten en goed (en regelmatig!) hoefonderhoud.

Helemaal met Mac eens. Ik vind het ook harstikke goed en eerlijk van Blanket dat ze dit naar buiten brengt. Er zijn zat hengsten eigenaren die dit stil houden en gewoon verder gaan met de fok. Voor de veulen eigenaren lijkt het me ook goed dat het naar buiten is gebracht. Nu kan je er toch extra rekening mee houden bijv dmv voeding en voedingsupplementen ter verkoming van HKO. @ Blanket en Ghost; veel sterkte, ik hoop dat het allemaal meevalt met de kreupelheid als jullie straks weer aan t rijden gaan