[WN] Continu bumpen, wie herkent dat?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anya

Re: Continu bumpen, wie herkent dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 11:13

Ik ben afhankelijk van mijn hulpmiddelen. Ik kom zonder sporen echt niet rond. Ik heb onvoldoende kracht in mijn benen. Dat betekent overigens niet dat ik de hele tijd zit te tikken of te kloppen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 11:18

Lichamelijke beperking is een uitzondering, dat mag toch duidelijk zijn mag ik hopen...
HOEWEL ik TOCH vind dat een paard dusdanig scherp aan het been te zetten moet zijn dat het geen kracht kost om 'm vooruit en verzameld te houden. MET behulp van bv het zweepje of spoor maar hoort een PROGRESSIEF proces te zijn imo...

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 11:22

Dat ben ik wel met je eens. Ik kan Lan ook prima zonder sporen rijden hoor, tot ze erachter komt dat ik ze niet heb. En ze weet dat ik die dan noodzakelijke schop omdat ze ophoudt met lopen gewoon niet kan geven. Daarom heb ik die sporen nodig.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 11:27

Hihihi die slimme knollen toch..... Jae is ook zo'n tiepje. Reageert prima op je benen, maar vergeet maar eens je sporen te dragen en prompt vergeet hij alles wat hij ooit geleerd heeft.
Tina kan ik zowel met als zonder prima rijden, en op Bo heb ik ze nog niet aangehad. Vind het ook nog niet nodig.

Dizzy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 12:28

Sonja ik ben het helemaal met je eens...

groetjes

Dizzy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 12:31

Sonja schreef:
MDLCP schreef:
dumpen.schoppen,zweep,sporen noem maar op heb je niet nodig.
je moet ten alle tijden je paard zonder deze troep kunnen rijden.
en als je paard niet voor je werkt dan heeft hij/zij geen respect voor je en dan moet je terug naar het grond werk.(waar je altijd mee begint.)

mee eens of niet.

IN PRINCIPE mee eens maarrrrrrrr......
als je aan het trainen bent en je paard luistert om wat voor reden dan ook eens NIET naar je been, dan gebruik ik als HULPmiddel toch echt even zweepje (naja, teugel ) of spoor. Om dan meteen m'n paard af te gaan zadelen en te gaan grondwerken lijkt me niet handig.

je begrijp toch wel wat ik bedoel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 12:41

Anya schreef:
Dat ben ik wel met je eens. Ik kan Lan ook prima zonder sporen rijden hoor, tot ze erachter komt dat ik ze niet heb. En ze weet dat ik die dan noodzakelijke schop omdat ze ophoudt met lopen gewoon niet kan geven. Daarom heb ik die sporen nodig.

Jij rijdt toch met een romal met zo'n mooi uiteinde? Hartstikke functioneel voor paarden die denken dat het zonder sporen aan boord allemaal niet zo hoeft....

JoyRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 12:45

Wat is een romal?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 12:47

En dat is dus geen goed idee Sonja. Ik heb dat wel eens gedaan. Ooit. Ben er gauw mee gestopt. Lan is zo'n paard dat over het geheel genomen precies weet wanneer ze wat fout doet, dus het effect van een keertje een klats met het romal-uiteinde geven was dat als ze zelf het gevoel had iets niet goed te doen en de romal ook maar ietsje bewoog, dat ik dan naar voren schoot. En dat lijkt me niet de bedoeling. Staat ook zo slordig op wedstrijden een zelfcorrigerend paard als de romal toevallig iets wiebelt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 12:52

Als jouw paard ECHT zo intelligent is, dan spurt ze dus ook weg als jij ook maar ietwat je been beweegt, als zij denkt dat ze wat fout doet?
Dus dat maakt sporen dan ook onbruikbaar...

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 12:54

Nee zo werkt dat niet. Zweepje vindt ze gewoon echt veel vervelender dan een keertje spoor. Dus het laatste werkt als kleine duidelijke correctie. Zweepje (of romal) werkt als ZWARE STRAFmaatregel volgens Lan.

En ja, zo slim is ze wel. Niet altijd, maar soms wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 13:01

Die gekke gele van mij vindt een tik met de teugel dus juist veeeeel minder erg dan een tik met een zweep. Ervaring van het betuigen, ben ik bang....

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 13:31

Afbeelding

Dit zijn romals, gevlochten teugels van leer of rawhide. Die gebruik je als je met een hand rijd. Het samengevlochten gedeelte houd je in je vrije hand. Aan het einde zit een popper (dikke flap leer).
De romal is ontstaan in californie.