[WN] probleemstelling: Mensen in Nederland hebben een verkeerd...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rob_H

Re: probleemstelling: Mensen in Nederland hebben een verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 11:11

Ik ben er van overtuigt dat beeldvorming vaak (meestal) niet te beinvloeden is.
Je staat open voor iets of niet.Sta je er voor open dan kunnen bepaalde vooroordelen weggenomen worden door uitleg (zowel gevisualiseerde als mondelinge toelichting)
Sta je er niet onbevooroordeelt tegen over dan heb je pech,dan wordt alles aangepakt om het vooroordeel te bevestigen.Hoe negatieve beeldvorming weggenomen cq bevordert wordt daar heb ik mijn eigen theorie over die ik probeer op te schrijven,wetende dat ik me op glad ijs ga begeven. Cool

Demo’s , deze worden soms gegeven door *goeie* amateurs en profs.Deze demo’s dragen bij om de beeldvorming positief te krijgen.Meestal zijn hier wel kosten aan verbonden.

Maar wat ik ook vaak heb gezien zijn demo,s gegeven door ruiters die denken dat ze kunnen laten zien wat western inhoud.Een regelrechte ramp.Voor het publiek die totaal geen affiniteit heeft met paardrijden nog wel aardig.Maar voor mensen die zelf rijden (dressuur/springen) worden door deze demo,s hun beeldvorming alles behalve positief beinvloed.
Voor westernruiters die wel *serieus* met hun sport bezig zijn stijgt het schaamte rood ten top bij het zien van deze gefrusteerde ,verkeerd geklede ,teugel rukkers.

Dan volgens mij de rede dat onze college dressuur ruiters en spring ruiters vaak vast houden aan hun gevormde beeld.
Daarvoor moet je eigenlijk (net als in het western) de ruiters verdelen in groepen.
Ga niet schrijven wat mijns inziens die groeps indeling is.(die schrijfstijl heb ik achter me gelaten)
Het enige wat ik kwijt wil is dat het me opvalt dat *echte* dressuur ruiters heel goed in staat zijn zich te verplaatsen in het western.
De mensen die een negatieve kijk op het western hebben,tja wil je open staan voor een ander rijstijl moet je wel je eigen rijstijl enigsinds onder de knie hebben. Cool

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 11:14

Nou Blaze, nu zeg je eigenlijk niet eens iets heel geks....
Ja, daar ben ik het wel mee eens ja... (t is wat zeg hee Haha! )

Ik heb hier trouwens ook al zat vooroordelen over dressuur voorbij zien komen die kant nog wal raken, dat is net zo oneerlijk en dan heb je zelf net zulke oogkleppen op....

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 11:21

Helemaal goed verwoord, Blaze......

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 11:32

Blaze schreef:
Ga niet schrijven wat mijns inziens die groeps indeling is.(die schrijfstijl heb ik achter me gelaten)

Mooi verwoord Blaze.
Ik quote dit stukje er alleen maar uit, voor de tussen aanhalingstekens geschreven tekst.
Denk dat ik ook maar is moet leren bepaalde dingen achter mij te laten.

Groeten Peter.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 11:45

hihi
Ik ben het ermee eens Blaze. Met één verschil. Ik geloof dat beeldvorming heel moeilijk te beïnvloeden is, maar niet onmogelijk. Alleen dat kost tijd, en gaat absoluut niet vanzelf. Publieke opinie is altijd beïnvloedbaar als je maar geld, tijd, energie, kennis van beinvloedingstechnieken genoeg hebt. Heb je dat niet, dan moet je je beperken tot je directe omgeving. En dat werkt vaak (op zijn minst ten dele) wel.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 13:50

Helemaal eens met Blaze, voorlichting en demonstratie moet natuurlijk wel goed gebeuren, anders bereik je net zo makkelijk het tegendeel. Het is ook in de dressuur een heel verschil of je een Anky ziet of een doorsnee manegeruiter.

Roos1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 15:05

Citaat:
Het is ook in de dressuur een heel verschil of je een Anky ziet of een doorsnee manegeruiter.

Daar zeg je wel iets heel raak, want meestal is het een gemiddelde westernruiter met een eigen paard die een demo geeft, terwijl wie vraagt er nou de gemiddelde dressuurruiter voor een demo? Als je wilt dat er iemand komt kijken moet je al bijna minimaal Anky vragen!!

Het is wel zo dat er ook hard aan gewerkt wordt om de westernsport te promoten. Zo staat er nu regelmatig een artikel in de paard & sport over reining. Paard & Sport wordt voornamelijk gelezen door Spring en dressuurruiters.

Kornelius

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 07:19

En dat zegt zelf ook alweer het nodige over de beeldvorming. Blijkbaar willen de organisatoren van zulke demo's gewoon haha wat van die cowboys er bij hebben voor het sfeertje zegmaar, maar het mag niets kosten. En men is dan echt niet geinteresseerd in de rijstijl hoor. En dan krijg je uiteraard ook geen goede demonstratoren, want die vragen natuurlijk geld.

@Blaze: ook mijn ervaring is dat juist dressuur ruiters van enig niveau ook snel zien dat western toch wel iets meer is dan rondracen.

Cer

Re: TV Oost - Rep. westernriding

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 07:51

spotless schreef:
Waar komt toch die 'slechte' reputatie van Western vandaan......?!?!

Ik heb het niet gezien, maar toen ik bovenstaande zo las, dacht ik idd gelijk aan dat andere topic.
Hoe komt men toch aan dat verkeerde beeld van westernrijden?? Haha!

(overigens denk ik dat degene die het 1 en ander lieten zien, zelf wel denken dat ze het weten... dat is wel vaker zo Cool )

spotless

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 07:57

Cer schreef:
...(overigens denk ik dat degene die het 1 en ander lieten zien, zelf wel denken dat ze het weten... dat is wel vaker zo Cool )

Zeker weten! Maar van iemand die een dergelijke grote onderneming opzet zou je mogen verwachten dat ie zich voldoende in de materie verdiept... (hoe zijn ze anders dan toch aan dat grote geld gekomen...? Ik doe vast iets helemaal verkeerd... Frusty Extreme duivel Knipoog Haha! )

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 08:09

viewtopic.php?f=4&t=413651&view=unread#unread
Blaze schreef:
Demo’s , deze worden soms gegeven door *goeie* amateurs en profs.Deze demo’s dragen bij om de beeldvorming positief te krijgen.Meestal zijn hier wel kosten aan verbonden.

Maar wat ik ook vaak heb gezien zijn demo,s gegeven door ruiters die denken dat ze kunnen laten zien wat western inhoud.Een regelrechte ramp.Voor het publiek die totaal geen affiniteit heeft met paardrijden nog wel aardig.Maar voor mensen die zelf rijden (dressuur/springen) worden door deze demo,s hun beeldvorming alles behalve positief beinvloed.
Voor westernruiters die wel *serieus* met hun sport bezig zijn stijgt het schaamte rood ten top bij het zien van deze gefrusteerde ,verkeerd geklede ,teugel rukkers.

Blaze said it all Cool

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 08:10

spotless schreef:

Zeker weten! Maar van iemand die een dergelijke grote onderneming opzet zou je mogen verwachten dat ie zich voldoende in de materie verdiept... (hoe zijn ze anders dan toch aan dat grote geld gekomen...? Ik doe vast iets helemaal verkeerd... Frusty Extreme duivel Knipoog Haha! )

My thoughts exactly! Ja

(goh zijn we lekker internationaal bezig zeg Haha!)

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 08:17

Ik heb net 18 min, verkeerde beeldvorming bekeken Koe
Is dat de reclame die wij zoeken????????

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 08:18

Ik kon ook niets anders dan je quoten in dat item Knipoog

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 08:28

Ben ik het niet helemaal mee eens.

Je kunt ergens geld in steken als hobby, maar de 'kunde' uit handen geven.
Je kunt iets opzetten als winstobject, maar ook hier zal de winstgevendheid dan uit de kunde van iemand anders moeten komen.

Beide lijken me idg niet aan de orde overigens.

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 09:02

Ook verkeerde beeldvorming:
wanneer begin je met een paard. Als hij 2 is, deze is bijna 3 dus daar zijn we net te laat mee begonnen.

Op zich vond ik het best een leuk filmpje.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 09:04

Dat komt omdat hengsten zo moeilijk zijn. Dat wordt dan vast weer gesnapt: "pas op het is een hengst". Zo kwam iemand vroeger onze stal binnen. We wisten niet beter of het dier heette zo Lachen

Jos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 22:20

de hele dag speelt het al door mijn hoofd:
misschien zijn deze mensen ook wel potentiele sponsors, die straks misschien afhaken omdat ze niet meer gemotiveerd zijn om te sponsoren.

ik heb het filmpje 3 keer bekeken.
de 1e keer dacht ik, Stoom uit je oren daar gaan we weer.

de 2 keer zag ik een hele mooie accomodatie, mesen die er plezier in hadden., de financiele middelen hebben, gemotiveerd zijn, maar nog wel wat moeten leren van het western rijden.
maar ik hoorde ook ook dat ze nog maar een half jaar bezig zijn.

de 3 keer zag ik hetzelfde als de 2e keer, maar zag ook een stukje van onszelf.
je begint aan iets, en gaandeweg leer je , dat leren gaat soms erg langzaam, omdat niet iedereen bereid is je iets te leren, en je daarom door vallen en opstaan je uiteindelijke doel bereikt.

Ik hoop dat ze BOKT lezen.
of dat iemand er uit de buurt heen wil gaan en wil uitleggen hoe je een romal moet vast houden.

misschien hoort dit wel in het andere topic.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 07:03

Mag ik de link naar dat andere topic? Die link hierboven doet het niet...

spotless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 07:13

Frayba

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 08:23

Als ik dit allemaal zo lees, dan doet mij dat aan een bekend spreekwoord denken: wie zonder zonden is, werpe de eerste steen...

Wat zou nou meer schade doen aan het image van het Western Rijden in Nederland: dit filmpje, of de inrijbak op bepaalde momenten op een grote wedstrijd...

Groeten,

Chris.

Tenfold

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 08:30

Daar zit wat in. Ik kan me herinneren vorig jaar op een grote wedstrijd op een engelse manege, dat een paar engelse ruiters belangstellend kwamen kijken bij de wedstrijd (en het inrijden). Ook dat gaf niet bepaald een positief beeld (o.a. niet zuiver lopen van een paard en de barrelrace die helaas een niet zo'n leuk schouwspel opleverde). Dan baal ik toch wel als deze ruiters eventuele vooroordelen ruimschoots bevestigd zien worden. Die mensen overtuig je dus nooit meer.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 08:37

Ik denk dat zowel Jos als Chris gelijk hebben.
Hoe je het ook wendt of keert: het is een van de mooiste westernakkommodaties die we hebben in Nederland.
Met een heel goede bodem, met hekken om koeienonderdelen te kunnen doen. En met een winkeltje (dat hadden we nog niet in de buurt). Ik kan er persoonlijk mee leven dat de verkoopster een romal verkeerd vasthoudt op de open dag. Ik moet er tenslotte mee rijden, zij niet. En iedereen moet het leren, dus laten we ze een beetje tijd geven. Zo lang zijn ze nog niet bezig.

Verder heeft iedereen altijd meningen over trainers. Wat de een fijn vindt, vindt de ander helemaal niks. Ik zou persoonlijk niet bij Guido gaan trainen (dat heb ik hem ooit ook zelf gezegd, dus ik vertel niets nieuws), maar hij kan wel rijden. Het is dus maar wat je zoekt en of het klikt.

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 08:43

Natuurlijk bebben Jos en Chris gelijk.iedereen heeft gelijk Tong uitsteken
Dus eigenlijk moeten we stoppen met zeuren en alles zijn natuurlijke gang laten gaan.
Ik hoop dat de kolderhoeve het zich niet te erg aantrekt en alles kan relativeren.Maar hoop ook dat ze er toch iets mee doen.
Uiteindelijk komt het erop neer dat we het onszelf (de western gemeenschap) allemaal aandoen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 08:48

Het is inderdaad een mooie accomodatie, maar wel met een heel zware binnenbak. Die zal wel pas nieuw zijn?
Citaat:
Ik kan er persoonlijk mee leven dat de verkoopster een romal verkeerd vasthoudt op de open dag. Ik moet er tenslotte mee rijden, zij niet.

Is deze mevrouw alleen maar verkoopster dan?
Trouwens, er zijn ook nogal wat mensen die dingen kopen en dan aan een verkoper vragen hoe ze het moeten gebruiken (ook geen handige manier van shoppen, maar toch). Een beetje correcte voorlichting is dan wel handig?

Ik had bij het zien van dit filmpje het gevoel dat ik tien jaar in de tijd terugging. Het associeren van western rijden met cowboyfilms en Jeehaa geschreeuw hebben we toch gehad??? Blijkbaar niet.
Lekker cliche 'western rijden is een gemakkelijke manier van paardrijden'. Hebben al die mensen die er makkelijk over denken, toch gelijk.

Er zaten gewoon nogal wat opmerkingen tussen die echt niet kunnen. Als iemand met verstand van paarden dit ziet, plaatst die toch de nodige vraagtekens? En terecht....

Overigens, slechte voorbeelden in een losrijbak zijn ook ernstig. Maar zo'n 'promo' filmpje is ook niet handig, want best wat mensen zullen het gezien hebben? En dus denken dat het zo hoort?

Maar het laat zien dat er nog behoorlijk wat goeie voorlichting nodig is. (ergo; wie bepaalt wat goed is? Cool )

Citaat:
Uiteindelijk komt het erop neer dat we het onszelf (de western gemeenschap) allemaal aandoen.

Die vat ik niet helemaal?