Blaze schreef:terug kunnen vallen opeen basis of dit nu western of dressuur is,het blijft een paard.
het is altijd beter om terug te vallen op een basis die je beheerst dressuur of western i dont give a oliebol!!!!(oliebol?? hier staat s.h.i.t.)and i know the horse wil love you for it.
Hier ben ik het niet helemaal mee eens. Je kunt zelf wel terug vallen naar een basis die je zel beheerst, maar het kan toch wel erg gemakkelijk zijn als je paard dan die zelfde basis ook beheerst, anders snapt hij er geen sikkepit van en dan kan het best fout gaan.

) Maarre.. nee als je paard een andere basis heeft, dan is het lastig om een probleem op te lossen als je teruggrijpt naar een basis die daarvan afwijkt. Dat heb je zelfs al binnen dezelfde stijl.... Een paard wat kant en klaar aangereden is door iemand, waarvan je zelf die stijl niet beheerst, kan als lastig en onkundig bestempeld worden, terwijl het alleen de hulpen niet goed begrijpt. Neem het simpele achterwaarts (okee, simpel is voor sommigen een understatement, maar goed
). Bij de dressuur is dit (volgens mij, maar correct me if i'm wrong) de zit verlichten om de rug vrij te maken, de benen iets naar achter leggen en contact houden met de mond. Als je dit bij een westernpaard probeert, die het als volgt geleerd heeft: Diep zitten, benen op of iets voor de singel aanleggen, en zodra de achterwaartse gang ingezet is, druk van de teugels halen, dan zal dat paard die bewuste (dressuur-) basis niet direct begrijpen. Hetzelfde als je de beschreven westernmethode toepast op een geschoold dressuurpaard. Het is toch echt bijna het tegenover gestelde. Okee, als je het een paar keer oefend zal het ongetwijfeld goedkomen (paarden zijn wat dat betreft geweldig flexibel) maar het is dus niet altijd zo dat je, als je bij western even de kluts kwijt bent, je zonder meer terug kan naar je dressuurbasis. En omgekeerd. Tenminste, bij dit specifieke voorbeeld. Bij andere oefeningen gaat dat soms wel, en soms niet. Echter, bij een geheel nieuw probleem (bijvoorbeeld kont naar binnen bij het galopperen) kan je een voor het paard 'nieuwe' oplossing aandragen, en dat kan dan wel dressuurgerelateerd zijn (overigens, vaak ligt hierbij het scheefzitten van de ruiter ten grondslag, dus niet eens een foutje van het paard).
jullie leren toch alleen maar slechte dingen van mij
}>
Cer, cer, cer...moet ik het dan helemaal uitkauwen voor je? Ik heb gezegd dat ik het