[WN] De leeftijd van het zadelmak maken

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Meetje22

Re: De leeftijd van het zadelmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 14:04

BlazingBoots schreef:
2.5 jaar vind ik geen verkeerder leeftijd hoor om voorzichtig te beginnen (hebben we het wel over app's, paints en quarters natuurlijk).
Vind jou manier eigenlijk heel goed! Pas bij 5 jaar serieus beginnen...heel goed!

Ik ben vandaag ook pas aan het lezen in western.
Maar vind jij dan dat er een verschil is tussen paints quaters en bijv. arabieren?
En dan bedoel ik qua bouw en sneller rijp zijn.
Ik heb gehoord dat in de rensport arabieren soms al met 1 of 2 jaar worden ingereden omdat ze dit zouden aankunnen.
Mijn mening is anders,en dan gebaseerd op mijn eigen paardje.
Ik vind haar gewoon nog teveel baby en heb ook niet het idee dat zij hier al rijp voor zou zijn.
Ik wacht wel tot drie jaar.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-05 22:32

Heb nu weer een belachelijk verhaal!
Mijn buurjongen loopt stage bij Rieky Young.
Hij heeft zijn Merrie op 1,5 beleerd en kent nu ze 2,5 is al bijna alles!
En Rieky vond dat hij wat te laat begonnen was!
Nu breekt mijn klomp, echt waar!
wat vinden jullie?

[edit] dit is geen roddel!! [edit]
Laatst bijgewerkt door Paintlinger op 02-10-05 22:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-05 22:35

@Meetje: ja dat verschil is er zeker wel.
De rassen die ik noemde zijn zelfs op jonge leeftijd al veel gespierder en zouden dus het gewicht wel kunnen dragen met 2.5 jaar. maar dan vind ik wel dat je het daarbij moet laten...gewoon 1x in de maand een paar rondjes stappen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 13:24

En zo zijn we weer terug bij af.

Het gaat dus NIET om de spieren, maar om de BOTTEN.
En die zijn voor elk ras gelijk !!

Afbeelding

gianlucka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 13:33

Ik rij ook op een westernstal en bij ons worden de paarden gemiddeld met 2 en een half ingereden. Beetje afhankelijk van het geslacht en uiteraard het paard. Er lopen hengsten rond van 2 jaar die zo onhandelbaar worden dat er wel mee aan het werk MOET worden gegaan. Daarnaast zijn er ook merries die heel iel zijn. Hier wordt langer mee gewacht en wordt ook rustiger aan mee gedaan. Ik heb zelf samen met een vriendin een paardje. Hij is half quarter half arabier. Hij is in juni 2 geworden en staat in de opfok. Hij is erg slim (lees uitgekookt) en met hem zijn we rustig aan aan het longeren. We gaan maar 1x in de maand naar hem toe omdat hij op texel staat en wij rond amsterdam wonen. We gaan dus 1x in de maand een dagje heen en dan longeren we hem ong. 20 minuutjes, maar wel aan de lange lijn, omdat cirkels niet goed zijn voor de jonge paardenbenen. Wij wachten met het inrijden tot hij bijna 3 is. Hij komt iets eerder terug omdat zo uitkomt. Ik denk dat het belangrijk is, dat ieder doet wat zijn hart hem ingeeft. Zorg dat je goed bent voor je paard. Als je merkt dat je paard het niet aankan.... doe het dan niet!!! Die van ons pikt alles super op. Maar we vragen niet meer dan nodig is!!!
En als jij vindt dat je met 3 of 4 jaar pas moet beginnen moet je dat zeker doen!!! Het paard zal er zeker niet slechter van worden!!! Bij ons op stal beginnen ze dus vrij vroeg met inrijden en ze vroegen al steeds wanneer ons paardje kwam.... wij doen wat wij goed achten en wij wachten dus nog even...... Wat anderen daar dan ook van denken....

Groetjes Lucka

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 13:42

gianlucka schreef:
Er lopen hengsten rond van 2 jaar die zo onhandelbaar worden dat er wel mee aan het werk MOET worden gegaan.

Dit vind ik dus altijd zo absurde excuus!! Als je een beetje trainer bent kun je met deze hengsten ook prima omgaan wanneer ze 3 zijn. Laat ze toch even puberen en maak juist GEEN gebruik van het feit dat ze zich op jonge leeftijd makkelijker laten overdonderen.

Kan je een hengst van 3 niet aan, dan wordt het tijd dat je een ander baatje zoekt. Is een hengst van 3 zo ontzettend onhandelbaar dat ook een goede competente trainer hem niet aankan, wordt het tijd dat hij gecastreerd wordt.

Fijn te horen dat jij je paardje nog even op Texel laat, vooral Arabieren en paarden met dat bloed zijn lichamelijk nog later rijp.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 13:44

Onhandelbaar is goede reden om op te voeden, niet om een ruiter op te zetten.

gianlucka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 15:22

De hengsten bij ons op stal worden echt alleen geruind als het echt niet anders kan. Onze manege staat in de western nogal goed bekend en ze fokken dus ook veel quarters. De hengsten worden dus in principe hengst gelaten om er mee door te fokken. Alleen als blijkt dat de hengst niet geschikt is voor het fokken of als hij echt te onhandelbaar wordt dan pas laten ze hem ruinen. Ik ga zelf niets zeggen over wat mensen doen met hun paard. Ieder heeft er zo zijn eigen redenen voor. Wij vinden het gewoon lekker voor hem, dat hij dag en nacht op het land kan staan... hij staat straks lang genoeg in een stalletje. Daarnaast vinden wij 3 jaar prima en daarom wachten we nog even.

Groetjes Lucka

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 16:00

@gianlucka: Bij veel handels- c.q. fokstallen wordt zo gehandeld. Dit maakt het nog niet accepteerbaar.
Zoals Anya zegt zegt het meer over de stal en zijn (on)kunde dan over wat goed is voor het paard.

Veel stallen hebben niet de ruimte om paarden sociaal op te laten groeien en vaak wordt er ook niet die aandacht en tijd aan besteed om ze handelbaar te houden.
Vaak komt het er dus op neer dat een paard 3 jaar eenzame opsluiting krijgt om vervolgens als het echt niet meer kan (lees het paard is doorgedraaid) dan 'mogen' zijn ballen er af zodat hij alsnog een enigszins paardwaardig bestaan kan krijgen.
Hopelijk is het dan nog niet te laat en kan zo'n paard zich nog in een kudde en naar mensen toe sociaal opstellen en 'handelbaar' worden.

gianlucka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 16:21

Ik zeg ook niet dat het acceptabel is. ik vind gewoon dat iedereen moet doen waar hij of zij zich lekker bij voelt. Ik wou alleen aangeven dat het bij ons op die manier gebeurt. Het valt me op dat mensen gelijk zo'n aanvallende reactie geven, terwijl je alleen maar een reactie geeft op de topic. Ik heb nooit gezegd dat het acceptabel is wat er gebeurt, ik vind gewoon dat zij moeten doen wat hun goed lijkt.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 16:33

En door zo'n houding veranderd er dus niets aan deze misstanden.
Juist jezelf uitten als je het er niet mee eens bent en niet berusten 'voor de lieve vrede'.

gianlucka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 19:20

Oh begrijp me niet verkeerd hoor, ik ben helemaal niet van de lieve vrede. Alleen ik wordt altijd zo moe van al die mensen die altijd commentaar hebben op een ander. Verbeter de wereld begin bij jezelf. Ik heb gewoon geen zin om bij alles wat me niet zint er wat van te zeggen, want dan zou ik niks anders doen dan zeiken, want er is altijd wel iets waar ik het niet mee eens ben........

En dat heeft niets met vredelievendheid te maken

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 20:33

Hihi, jij wordt daar moe van, ik wordt moe van al die mensen die denken dat elke westernruiter er met 2 al op gaat zitten en gaat rijden.

Ik ben iemand die me vrijwel nergens echt mee bemoeidt, iedereen moet doen wat hem/haar zelf het beste lijkt, maar 2 jarige inrijden (vooral hier in NL waar geen "reden" is om ze in te rijden kwa futurity's) daar blijf ik over door "zeuren" je moest eens weten hoeveel mensen met gewoon 1 paardje, of het nou een Amerikaan is of een Haflinger of een Tinker, hun paard inrijden op 2 jarige leeftijd omdat dat "normaal" is in de Westernsport. Dat is en hoort zeker NIET normaal te zijn. Dus zeur ik zolang dat nog gebuerd vrolijk verder;).

gianlucka

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 08:36

Tsja maar ja, al hun wedstrijdpaardjes worden met 2 en een halve jaar ingereden. En zij doen wel mee aan de futurity met de paarden dus wat dat betreft. Maar goed, ik vind 2 jaar ook erg jong, wij wachten met ons paard ook tot ie 3 is. Ik las trouwens in het begin iets over iemand van 120 kilo die een paardje van 2 ging inrijden, en dat vind ik ook slecht. Bij ons mag je geen eens paardrijden als je zwaarder weegt dan 100 kilo!! Daarnaast vind ik het ook onzin dat mensen denken dat het ontwikkelen van de botten bij het ene ras anders gaat dan bij het andere ras, volgens mij is het zo, dat een paard bij 5 jaar wordt bestempeld als uitgegroeid. Ongeacht welk ras

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 09:20

Tja, het te zwaar verhaal is weer een ander topic. Ik wil daarbij wel even kwijt (als zware ruiter) dat het echt ligt aan hoe "goed" je rijdt. Een zware ruiter die goed rijdt is nog altijd beter dan een lichte ruiter die zijn paard in de weg zit. Ik rij op mijn NRPS merrie van 1.46 Endurance ritten uit en ik weeg tegen die 100 kg. Mijn merrie heeft daar zeer duidelijk geen problemen mee, ze is ook nog nooit afgekeurd.

gianlucka

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 09:40

Daar heb je gelijk in. Maar als jij op een 2 jarig paard gaat zitten met 120 kilo, dan kan ik me niet inbeelden dat je dan niks kapot maakt. Aangezien die botten dan dus helemaal nog niet goed ontwikkeld zijn en de groeischijven nog niet dicht enzo. Ik neem aan dat jij niet op je paard bent gaan rijden toen ie 2 was toch??? want daar ben jij tegen!

En er rijden idd mensen die wel zwaarder zijn, maar die rijden alleen op de grotere paarden. Die mensen rijden overigens dressuur en geen western. en daar staan een paar paarden van 1.80 en daar mogen ze dan alleen op. Voor de western hebben we niet zo'n grote paarden.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 09:45

Haha, nee, natuurlijk ben ik er niet met 2 op gaan zitten! Maar genoeg (vooral manlijke) trainers wegen echt wel richting die 100-120 kg! En rijden gewoon op kleine Quartertjes, die kunnen dat ook prima aan.

Wat betreft op een 2 jarige, ook dan denk ik (ook al ben ik er helemaal op tegen) liever een man van 120 kg die weet wat ie doet en kan paardrijden (meegaan met de bewegingen enz) dan een beginner van 60 kg die nog goed moet leren rijden en met de eerste pasjes draven wanneer het jonge dier wat "vooruit schiet" achter in het zadel klapt met lichtrijden.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 21:42

Sugarmiss schreef:
En zo zijn we weer terug bij af.

Het gaat dus NIET om de spieren, maar om de BOTTEN.
En die zijn voor elk ras gelijk !!

Sorry, je hebt inderdaad helemaal gelijk!

Iemand nog reacties over de eerder genoemde trainingsmethode van Rieky? ben er wel benieuwd naar of er meer zo te werk gaan.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 19:17

Natuurlijk vinden de meeste mensen dat onzin, denk dat dat wel duidelijk is, toch?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 19:25

Ik wens het paard een lang en vooral gezond leven toe, maar mijn keus zou het niet zijn.

Brendageene

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 19:44

Zo ik denk dat ik ook maar eens neer ga zetten hoe ik dat nou doe, het inrijden na dit topic al een tijdje gevolgd te hebben

Ik heb een 3 jarige, nu 3.5 jaar. Ik ben hem echt gaan rijden toen hij 3 jaar en 1 tot 2 maanden oud was. Ik heb wel bewust gewacht tot zijn 3e jaar en ook omdat het makkelijker was om hem in te rijden als hij op de weide stond ipv binnen op stal. Want als hij dan de box uit was was zijn aandacht niet echt bij mij, dan wilde hij spelen wat ik logisch vind voor zo'n jong dier.

Ik heb mijn paard sinds zijn 2e en ben toen al begonnen met allerlei grondwerkoefeningen. Beginnend met meelopen aan een touwtje, stoppen als ik stop en achterwaarts aan de hand. En heel veel vertrouwen opbouwen, ook heel veel aanraken en kroelen. In de zomer grondwerk verder uitgebouwd, achter- en voorhand omzetten aan de hand, enge dingen laten zien, achterwaarts van een helling af en op etc. Dit was ook heel goed voor zijn band met mij, dat wat ik doe is goed en daar moet hij op leren vertrouwen. Ik vind ook dat je pas op een paard moet gaan zitten als op de grond alles goed gaat. Dus het argument dat sterke hengsten maar op hun 2e ingereden moeten worden vind ik belachelijk, als je een paard op de grond niet de baas kunt moet je het op de grond oplossen en niet in het zadel

In de winter heb ik er voor de grap eens een deken opgelegd, een longeertouw om hem heen gewikkeld en eens een bitje ingehangen. Toen hij bijna 3 was heb ik de basisbeginselen van het longeren aan hem geleerd, maar dit ging erg moeizaam (longeren is nog steeds lastig, hij breekt dat uit rechtsom) Ook aan een zadeltje laten wennen.
Ook heb ik toen als hij vaststond er eens opgezeten, was allemaal geen probleem.

Toen hij de wei opging heb ik hem daar eerst een maand laten staan voordat ik de training verder op ging pakken (zo halverwege mei, begin april was hij 3 geworden) Toen eerst iemand mee laten lopen als ik erop zat maar na 3 keer al los Na 1 a 2 weken gestapt te hebben (2 keer per week 10 minuutjes) de eerste drafpasjes geprobeerd.
Ik heb alles verder heel rustig uitgebouwd en van de zomer heeft hij ook vaak genoeg een hele week alleen op de wei gestaan.
Ik rij er nu zo'n 3 tot 4 keer per week mee, van alleen 10 minuten stappen en 5 minuten draf tot 40 minuten arbeid. Ik ben nu net begonnen aan een trainingsschema wat ik 2 keer per week doe. Dat is 10 minuten stappen, dan 10 minuten draven, dan 10 minuten zijwaartse oefeningen (wijken, achter- en voorhand omzetten, voltes verkleinen en vergroten etc.) en tot slot 10 min stoppen en achterwaarts. Die tijden worden bij mij vaak ingekort want als hij het goed doet stop ik.

En nog over het lichtrijden: ik rij alleen licht als het tempo omhoog gaat, want dan is het voor mij niet uit te zitten op hem (gooit ook hoog op) En dan breng ik hem uit balans. In de jog ga ik wel zitten, want dan heb ik juist veel meer controle over wat ik doe en kan ik mijn paard beter aanvoelen, hij gaat dan ook zo langzaam dat ik hem alleen maar in de weg zou zitten als ik ga lichtrijden. Ik doe ook heel veel tempo-wisselingen om zijn achterhand er goed onder te krijgen, want in de jog gaat hij snel sloffen. Het is een sloom type namelijk

Ik vind, wat betreft de leeftijd van het inrijden dat het toch wel een persoonlijke keuze is, je kan iemand nooit dwingen om er later op te gaan zitten. Ik denk niet dat het kwaad kan om als een paard 2,5 tot 3 jaar oud is er eens af en toe op te zitten en een rondje te stappen. Maar echt gaan trainen (dus echt een doel hebben met het rijden) dat pas vanaf 3 jaar en zwaardere oefeningen vanaf 4 jaar. Ik ben nu net bezig met de zijgangen maar dat vind ik niet heel belastend voor mijn paard (ik vraag ook nog geen spins aan hem, alleen dat hij snapt dat voor die hulp hij een bepaalde richting uit moet) Die oefeningen perfectioneren dat komt volgend jaar wel. Ik hoef er ook nog niet mee op wedstrijd, het zou leuk zijn als hij het al kon, maar het hoeft niet van mij. Hij kan bijvoorbeeld in de bak nog niet galopperen met mij erop (raakt uit balans en breekt dan uit) ik galopeer alleen buiten en tijdens het longeren probeer ik het nu. Maar ik ga niet elke dag een uur vechten met hem om hem in galop te krijgen, blijkbaar heeft hij er nog teveel moeite mee, zowel lichamelijk als mentaal.

Dit is wel denk ik een discussie waar men het nooit helemaal eens zal zijn met elkaar, maar het lijkt me wel een goed streven om te proberen de mensen die hun paard echt gaan trainen met 2 jaar te overtuigen dat het echt beter is om nog minstens een jaar te wachten.

Klaasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 08:58

Nou hier weer een reactie van mij.

Ik heb dus een 2 jarige Quarter merrie. Heb haar vanaf vorig jaar juni/juli. Ze was toen dus bijna 1 jaar. Ben begonnen met lekker veel aandacht geven, en lekker op het land s'zomers, in een groep soortgenoten, jong en oud. s' Winters ook de hele middag buiten, s'nachts binnen.
Heb heel veel met haar gewandelt, Whoa! geleerd, back-up, etc.
Daar bleef het toen wat bij. In de zomer j.l. heb ik haar naar WSW gebracht, voor een roundpenn training, ook om te kijken hoe ze er geestelijk en lichamelijk aan toe was. Dit heeft 4 weken geduurt.
Nu ben ik voornamelijk met het grondwerk bezig..Longeren, etc. Singel om, en heb een paar keer over haar heen gehangen, waar ze niks om gaf.

Nu nog een zadel, en dan kan ik dit jaar of het voorjaar 2006 beginnen met het inrijden.

Heb er zin in!

bol

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 08:37

Ik rij ookwestern maar mijn paardje van 2 en1/2 is er nog niet aan toe om beleerd te worden.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 12:07

verstandig van je dat je op je gevoel afgaat in plaats van de meningen van (sommige) anderen..
Als je naar het plaatje van Sugarmiss (vorige blz.) dan kan je ook zien wanneer de botten uitgegroeid zijn. het allerbeste zou zijn om dat alles af te wachten...maar of het nou daadwerkelijk nodig is om tot 4 jaar te wachten...dat weet ik niet.

PocoMisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 12:56

Lees al een tijdje mee en wil nu mijn mening eens laten horen.. Wij hebben al op diverse stallen (grote namen) gestaan en wat mij altijd opviel was dat de paarden super jong beleerd werden... Die deden het dan geweldig, worden geshowt als junior paarden en een enkeling als 5-6 jarige.. En dan???? Helaas pindakaas, hoor je er nooit meer wat van.. Kapot gereden.. Ook wij hebben onze hengst met twee en half jaar zadelmak gemaakt.. Met drie en half liep hij zijn eerste Reining wedstrijd (WRAN NK 4e van de dik 20 deelnemers) Heel goed dus.. Alleen een paard GOED houden is moeilijk voor velen.. Ons geheim??? Weidegang (ja ook voor een hengst), buitenritten maken en niet teveel trainen. Wanneer een paard iets kan, af en toe even checken (doen wij vanaf een aantal weken voor een show) verder lenig houden.. Chex is nu 11 en was vorig jaar nog 2e in de Open Reining.. Hoe doe je dat toch vragen ze dan eh.. nou we halen hem uit de wei en starten hem.. Een Paard Paard laten weet je wel...