[WN] Foundation ten top

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Himyar

Re: Foundation ten top

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-05 11:41

Je kan trouwens iedereen waaraan je je ergert in je negeer lijst zetten, dan hoef je je ook niet meer te ergeren.

Tenfold

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-05 11:44

Maar niet bepaald uit het paard uit de eerste post.
Over foundation paarden (en de foundation - volbloed discussie) kun je natuurlijk honderden pagina's volpennen/linken, maar dat is al zo vaak besproken. Slapen

Waar blijft toch de zoekfunctie uit de oude bokt-versie...... Haha!

Ik erger me niet hoor. Ook niet als het topic wat meer richting foundation gaat Haha!
Laatst bijgewerkt door Tenfold op 14-02-05 11:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-05 11:47

Je kan deze topic ook gewoon negeren hoor, als foundation je onderwerp niet is.

Tenfold

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-05 11:49

Dat is knap, post bewerkt ipv nieuwe post.....moet nog even aan de nieuwe bokt-werkwijze wennen.

Tenfold

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-05 11:52

Foundation is mijn onderwerp zeker wel. Mits de manier van discussieren iets bijdraagt ipv herhaalt, het begon daarom ook leuk vond ik.

Negeren als het niet in je straatje past lijkt me geen goede instelling.

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-05 12:26

Himyar schreef:
Wanneer je paard Two Eyed Jack in de pedigree heeft, dan komt Touchstone via
Triangle Tookie
, de moeder van Two Eyed Jack.

Hahaha, sorry hoor, heel erg off-topic. Maar ik vind dit wel heel erg geestig. Cool

Sorry, ik zeg nu ECHT niets meer (wat off-topic is). Clown

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-05 14:25

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-05 14:40

Himyar schreef:
Leuk he, in die oude bloedlijnen spitten?! Ben er helemaal aan verslaafd Knipoog.

Dat hadden we intussen al wel door. Je kunt het over niets anders hebben.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-05 12:15

http://www.bhfqh.com/June-July%2003/KingP-234.htm
Nelson Nye explains that a Quarter Horse is not a Quarter Horse if he cannot run. Ott Adams who owned Little Joe for 14 years and is still the owner of one of Little Joe’s best sons, Joe Moore, says the one criterion of a good horse is performance - and the only performance he considers is speed. King himself was only raced twice, winning both races, but he is the sire of nine Register of Merit running horses and the grandsire of 14 Register of Merit horses.

Little Joe (1905, grootvader van King, zoon van Traveler):
Afbeelding
Traveler (1885, ouders onbekend):
Afbeelding

Pedigree van King:
http://www.allbreedpedigree.com/index.p ... loggedin=0

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 12:23

Himyar schreef:
Leuk he, in die oude bloedlijnen spitten?! Ben er helemaal aan verslaafd

QED.... Slapen

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 19:46

Cassidy schreef:

QED.... Slapen

Wat betekend QED??

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-05 19:57

Dat ik een zeurpiet ben Haha! Pling .

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 23:52

"quod erat demonstrandum" Clown

Klinkt toch veel mooier dan zeurpiet Cool

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 09:36

Maar betekendt hetzelfde...Lips are sealed

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 14:24

Himyar schreef:
Dat ik een zeurpiet ben Haha! Pling .

Waarom ben je een zeurpiet?? Zie het probleem niet zo eigenlijk...

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 14:50

Weet iemand of er ook foto's bekend zijn van het "zware" bloed in de Quarter Horse foundation? Het schijnt dat dat trekpaarden zijn geweest en vraag me dan ook af of je daar iets van herkent als stamvader ...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 15:28

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-05 15:33

Ken je de vijf Quarter horse legend boeken niet? Ik heb ze alle vijf en heb daar niet een foto in gezien van een paard dat maar in de buurt komt van een “koudbloed”. In al de jaren dat ik het internet afsnor en een lading andere boeken heb doorgewerkt over Quarter horses ben ik er ook nog nooit een tegen gekomen. Als je bijvoorbeeld Old Fred bekijkt dan zie je dat die ook behoorlijk licht beenwerk heeft en zeker niet het type van een koudbloed.
Ook bloedpaarden kunnen er soms heel bespierd en stevig uit zien, maar dat maakt ze nog geen koudbloed.
Ook een paard voor koeienwerk, rodeo en roping moe(s)t razend snel zijn en wendbaar en genoeg uithoudings vermogen hebben (dus niet alleen de Quarters voor de renbaan), daar zou een koudbloed niet de juiste kwaliteiten voor hebben.
De “working lines” gaan bijna zonder uitzondering terug op de “racing lines”. En zelfs ook de halter paarden gaan terug op race bloed, alleen zijn ze daar nu te zwaar bespierd voor geworden. Hun benen zouden het racen niet aankunnen, sprint races vragen heel veel van een paard. Impressive wilde men eerst ook op de renbaan brengen vanwege zijn uitmuntende race bloed, maar men durfde het niet aan vanwege zijn enorme body.
De King ranch paarden gaan ook allemaal terug op race bloed, tussen hun voorouders zal je echt geen koudbloed vinden, in tegendeel.
Joe Hancock was een hele snelle op de renbaan en hij had onder zijn voorouders een lichtgewicht percheron die gewoon als rijpaard werd gebruikt en het nodige Volbloed.
http://www.allbreedpedigree.com/index.p ... loggedin=0
http://www.quarter-horse-times.com/cgi- ... ancock.jpg

De enige referentie die ik heb naar een karrepaard is in het artikel over Touchstone. Daarin staat dat zijn vader Camel “quartered” was “like a carthorse”, oftwel hij had de billen van een karrepaard Knipoog. Hij is een Volbloed die je in veel Quarter horses vindt, dus misschien komen daar die karrepaard billen wel vandaan J.
http://www.tbheritage.com/Portraits/Touchstone.html
http://www.tbheritage.com/Portraits/Tou ... amelsm.jpg

Tenfold

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 15:42

Dan zie ik toch liever het paard waar het topic om is begonnen...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 16:07

Ja Yep! Ik ook!

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 16:19

Ik ken de legends boeken wel, maar heb er nog nooit 1 gelezen. In mijn geval was het Wiescampboek interessanter Knipoog . In dat boek staat ook een stukje geschiedenis van de paardenfokkerij. Samengevat staat er ongeveer het volgende: Vroeger had de overheid paarden nodig voor het leger. Ze boden daartoe hengsten aan merriehouders aan om op die manier een bruikbaar rijtype te fokken. Vaak waren deze hengsten volbloeds. Toen het leger de paarden niet meer nodig had, is men met deze paarden verder gaan fokken. In het geval van Wiescamp zijn veel van deze paarden later opgenomen in het Quarter stamboek.

Als dit de gebruikelijke praktijk is geweest, dan rijzen er bij mij een paar vragen.
Komt het "zware" bloed misschien van de gebruikte stammerries vandaan?
Waren de volbloeden toen wat "vierkanter" dan nu? De volbloeden op Himyar's foto's zijn niet van die ieliepielies die je nu wel eens op de racetracks ziet. Andere lijnen wellicht?

Ik weet er het fijne niet van hoor, vandaar mijn vraag.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 16:35

Mac vergis je niet in een volbloed die op de baan loopt en hoe hij er 10 later uitziet Knipoog .
Ik heb ooit eens een Volbloed merrie laten dekken door een volbloed hengst, ik leuk zoeken naar een hengst, je kent het wel Haha! en een prachtige hengst gezien!
Dus gebeld, afspraak gemaakt om te gaan kijken, ik schrok me dood!! Jeetje wat een enorm en vooral grof dier vergeleken met de foto op de advertentie!!! Daar was hij 3 en volop in training, toen ik hem ging bekijken was hij 17 en al jaren niks anders dan dekhengst... Ik heb uiteindelijk (na nog meer hengsten gezien te hebben, zelfs een (oerleleijke) zoon van Secretariaat) wel voor die hengst gekozen, gezien het bij de andere hengsten ook het geval was dat ze er echt zo anders uitzagen dan in race conditie!

Wat betreft de "koudbloeden" het kan inderdaad zijn dat het vooral in merrie gezeten heeft, maar ik heb toch ook het idee dat de gehele QH fokkerij er ook niet mee te koop wil lopen dat er koudbloed inzit. Hetzelfde geldt voor Arabieren.

Ik heb een stukje van een dochter van een "foundation" fokker gelezen waarin zij schreef dat haar vader smorgens nog een wei vol met 1/2 Arabieren had staan en smiddags, nadat de QH inspecteur geweest was, had hij een wei vol geregistreerde Quarters... Haha!

Tenfold

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 16:38

Net als bij de quarters is er bij de volbloeden ook nogal wat variatie in typen, het zijn niet allemaal lange dunne stengeltjes (hoewel dat wel een veelgezien beeld is van volbloeden). Bovendien zit er natuurlijk ontwikkeling in beide rassen.
De veranderingen die binnen het quarter ras plaatsvinden gaan best snel!

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-05 17:05

Bert (1934, een typische Quarter horse van het oude type, vader Tommy Clegg, moeder Lady Coolidge) foto galerij van hem en voorouders van hem (geen koudbloed te bekennen):
http://www.allbreedpedigree.com/index.p ... d=&x=0&y=0

En zo kan je er nog wel honderd opzoeken met hetzelfde resultaat.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 17:08

Maar dat wil nog niks zeggen Himyar, dat er geen foto's gemaakt zijn betekend niet dat het bloed er niet in zit... Net als je nooit Arabieren ziet staan.