[WN] inrijden (split van n.a.v. Big NG award)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Halloway

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 02:17

Verder valt mij op dat er een aantal mensen zijn die bij voorbaat een jong aangereden paard een vroeg kapot gereden paard vinden.

Hier ben ik het niet helemaal mee eens.

Ik wil niet ontkennen dat het risico op gebreken toeneemt, maar dat is niet de voornaamste reden waarom veel DA's vinden dat quarters over het algemeen genomen zwak op de benen zijn.

In de laatste decennia zijn er door bepaalde personen scheepsladingen merries geimporteerd naar Europa, deze merries zijn allen voor slachtprijs aangekocht in Canada.
Dit waren merries waar zelfs hobbyfokkers in Amerika niet mee verder wilden,deze merries werden in Europa gebruikt als zijnde broodmares,
de locale mathadorhengst met goed papier werd gebruikt om de waarde van de veulens omhoog te schroeven.
En toen was er de Europeen Foundation Quarter, betaalbaar en met een beetje geluk kun je er ook nog mee sporten.

Wat ik wil zeggen is dat de basis voor een goed paard begint bij het fokken, it takes two to make one, jammer genoeg zijn er teveel mensen die denken dat de prijs van een veulen bepaalt word door het sperma wat er gebruikt is, imo is de eicel van de merrie de bepalende factor voor geslaagde offspring. Zaad in overvloed Haha!

Het is soms pijnlijk om te moeten toezien hoe sommige wanabee fokkers en wanabee trainers, mensen een rad voor ogen draaien.
Ook ik zelf ben hier het slachtoffer van geweest. Boos! Huilen

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 08:03

ik had in het andere topic over te vroeg rijden ook al gereageerd:

Een paard is met 2.5 zowel geestelijk en lichamelijk niet klaar voor het werk... nu vind ik 3 ook aan de vroege kant, ik wacht liever tot een paardje 4 - 5 is...

Ik merk het aan Banjer, die ook te vroeg is ingereden (waar ik pas achterkwam toen ik haar al 2 jaar had).. die heeft er geestelijk een deukje aan over gehouden, en haar benen en rug zullen altijd een zwakke plek blijven... nu heeft ze nergens last van, maar ze zal nooit al te zware mensen kunnen dragen (terwijl een stevige E-pony naar mijn mening toch zeker wel 80-90 moet aan kunnen...)

Dit is mijn persoonlijke mening en ervaring... ik val er dus niemand mee aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 08:04

@Bintsbergen:
Jazeker is daar over nagedacht. En ik vind het dikke onzin wat je schrijft. Onbelaste beweging (en dan ook vaak nog eens niet op de circel want hoeveel weilanden zijn 15 of 20 meter rond in doorsnede) is niet te vergelijken met belaste beweging. Je opmerking raakt dus kant nog wal.

Verder kan ik kort zijn over dit onderwerp: NEE, je gaat niet op een paard onder de 3 zitten. Doe je gewoon niet.
Persoonlijk wacht ik ook liever nog wat langer.
Mijn 3.5-jarige kan nu een rondje stappen, draven en galopperen en da's zat voor dit moment.
Om de anderse dag doet hij een werkje van maximaal een kwartier/twintig minuten en dat is absoluut niet elke keer erop zitten. Ook buiten wandelen aan het touwtje is een werkje. En in de bak aan de hand over balkjes stappen ook. En wat freestylen ook.
Ik ga dat jonge ding toch nog niet verder belasten? Is het lichaam nog helemaal niet aan toe!

Volgens mij zijn er ook heel veel mensen die op een heel jong beestje gaan zitten omdat ze 'm dan stomweg nog makkelijker kunnen intimideren. "Dan staan ze nog lekker voor je open", zeggen ze dan..... Misselijk

Afijn, ik denk dat mijn mening duidelijk is.

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 08:19

emmelske schreef:
wat veranderd er nog aan de botten en gewrichten tussen de 2,5 en 3 jaar? misschiej een domme vraag.....

Okee begrijpend lezen is nog steeds moeilijk,maar plaatjes kijken kan je toch wel??

Wilde eigenlijk elke dom bericht van je quoten,maar ik zie dat nu het serieus besproken gaat worden je je mond houd,heel verstandig Cool

Jos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 08:29

@halloway
ik heb je gesproken? , en ik weet nog niet wie je bent Boos! Haha!

shiner is inderdaad gekocht als 'leerpaard' voor Roel.
natuurlijk gaat hij lekker starten met hem, maar ook met zijn andere en de WWk'er.
zoals je vast wel weet, want het lijkt wel of iedereen dat weet Cool , heeft ook shiner een probleempje Ach gut waar roel aan moet werken.

de 2 1/2 jarige die we hebben blijft lekker staan.
van de zomer gaat hij die inrijden. (gelukkig Knipoog is die niet futurity gerechtigd)
met wat hij van shiner leert , zelf al weet en wat ik weet, moeten we een eind komen.
en natuurlijk kan hij(geselecteerde) hulp vanbuiten af gebruiken.
de 'fouten' die hij op dat paardje maakt, zullen geen fouten zijn door" te snel te veel en te hard' te gaan.
eerder door onkunde en onervarenheid wat langzamer.
maar daar heeft een paard geen bezwaar tegen.
wat omkunde betreft, elke dag leer je weer bij en ervaring moet je krijgen door te doen.

starten in het buitenland..... daar denken we nog maar even niet aan.
eerst maar eens de "schrik' Haha! van Nederland worden, voordat je kilometers gaat rijden.

bedankt voor je antwoord

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 08:45

Jos schreef:
zoals je vast wel weet, want het lijkt wel of iedereen dat weet Cool , heeft ook shiner een probleempje Ach gut waar roel aan moet werken.
Valt wel mee,Jos,ik weet niet wat voor foutje Shiner heeft Haha! OK dan!

Jos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 08:53

als het weg is vertel ik het je. Haha!
maar misschien hoor je het wel eerder
je kan ook kijken op een wedstrijd , misschien zie je het. maar misschien ook niet meer . *LOL*

zo , heb jij ook wat te puzzelen, puzzel ik weer verder wie halloway is Clown

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 09:01

Jos schreef:

Dit komt me heel erg bekend voor Cool
iedereen weet wel iets te vertellen over je paard

Jos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 09:08

Blaze schreef:

ppssssst, niet verder vertellen hoor
maar jouw paard houd van roze

westernworld

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 09:21

hoe deed ik het nu in vervlogen jaren??? WAT????o ja, een jong paard beleren!
tot 2 1/2 jaar: aan de halstermak,meeloopmak,stoppen op commando,achterwaarts op commando, redelijk cirkel lopen met longeerlijn, gewoon op commande 2 circels link en rechts en er weer meer stoppen.
na 2 1/2 jaar bitwijs maken,dus laten wennen aan het bit, daarna met twee longeerlijnen voorwaarts laten gaan, je loopt dus als een menner achter je paard aan,en leert hem/haar zo wennen aan het begrip links rechts te gaan,eventueel met een sleep om de rug te sterken,dan een oud zadel erop,dan is het paard 2 3/4 jaar, met losse beugels die aardig klapperen, dan iemand laten hangen over zadel, en als het paard dat gewend is op het zadel zitten, en stappen maar, uiteraard nog zonder teugels, maar op de longe, als het paard daaraan gewend is, gaan we verder met het beleren van het rijden met een ruiter op zijn/haar rug.
en dat valt vaak samen met zijn/haar derde jaar,afhankelijk van de meegaandheid van je paard, zal hij/zij bij drie jaar of 4 jaar, een te berijden paard zijn.

rinus

Halloway

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 09:24

Jos schreef:
@halloway
ik heb je gesproken? , en ik weet nog niet wie je bent Boos! Haha!
Heb je een PB gestuurd

shiner is inderdaad gekocht als 'leerpaard' voor Roel.
natuurlijk gaat hij lekker starten met hem, maar ook met zijn andere en de WWk'er.
Dit is waar ik op doelde
Dus niet dit niet, geen idee wat Shiner voor probleempje heeft, maar heeft niet ieder paard die. Zou anders wel heel gemakkelijk worden. Haha!

de 2 1/2 jarige die we hebben blijft lekker staan.
van de zomer gaat hij die inrijden. (gelukkig Knipoog is die niet futurity gerechtigd)
met wat hij van shiner leert , zelf al weet en wat ik weet, moeten we een eind komen.
Daar ben ik zeker van
en natuurlijk kan hij(geselecteerde) hulp vanbuiten af gebruiken.
de 'fouten' die hij op dat paardje maakt, zullen geen fouten zijn door" te snel te veel en te hard' te gaan.
eerder door onkunde en onervarenheid wat langzamer.
maar daar heeft een paard geen bezwaar tegen.
wat omkunde betreft, elke dag leer je weer bij en ervaring moet je krijgen door te doen.

starten in het buitenland..... daar denken we nog maar even niet aan.
eerst maar eens de "schrik' Haha! van Nederland worden, voordat je kilometers gaat rijden.

bedankt voor je antwoord

[color=#][/color]

radicalM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 10:00

Halloway schreef:
In de laatste decennia zijn er door bepaalde personen scheepsladingen merries geimporteerd naar Europa, deze merries zijn allen voor slachtprijs aangekocht in Canada.
Dit waren merries waar zelfs hobbyfokkers in Amerika niet mee verder wilden,deze merries werden in Europa gebruikt als zijnde broodmares,
de locale mathadorhengst met goed papier werd gebruikt om de waarde van de veulens omhoog te schroeven.
En toen was er de Europeen Foundation Quarter, betaalbaar en met een beetje geluk kun je er ook nog mee sporten.

Wat ik wil zeggen is dat de basis voor een goed paard begint bij het fokken, it takes two to make one, jammer genoeg zijn er teveel mensen die denken dat de prijs van een veulen bepaalt word door het sperma wat er gebruikt is, imo is de eicel van de merrie de bepalende factor voor geslaagde offspring. Zaad in overvloed Haha!

Het is soms pijnlijk om te moeten toezien hoe sommige wanabee fokkers en wanabee trainers, mensen een rad voor ogen draaien.
Ook ik zelf ben hier het slachtoffer van geweest. Boos! Huilen

Je drukt de vinger op de zere plek...

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 10:33

@Halloway: in het verlengde hiervan kun je ook zeggen dat mensen de gebreken van een merrie uit het oog verliezen als deze mooie prestatiebloedlijnen heeft. Daar fokt men liever mee dan met een gezonde merrie met mindere bloedlijnen.

@Bintsbergen: Mijn paarden doen ook wel eens gek, maar lopen echt niet de godganse dag stopjes te maken op het hek. Dat zie je voornamelijk bij paarden die niet genoeg buiten komen.

Ik vind het vreemd dat er nog niemand heeft gereageerd op het voorstel van Gisela. Als het momenteel zo is dat paarden op een veel te jonge leeftijd worden doorgetrained OMDAT ze de futurity inmoeten, dan ligt de oplossing mi in een verandering van het futurityprogramma ... ik denk dat Gisela dus een heel valide punt aanstipt!

Gisela

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 10:56

Tsja, het is maar een hersenspinsel en slechts een "idee"....

Mij lijkt het zo slecht nog niet.....

Als je uitgaat van Futurity op 4 jaar, derby/maturity op 5 en 6 jaar en de senior gewoon op 6 jaar laat staan dan geef je de paarden een extra jaar als ze jong zijn en de paarden van 6 kunnen dan zowel senior als derby/maturity nog starten. (En dan denk ik dat je de 6-jarige niet overbelast.)

Daarbij, kijkend naar de 3-jarige futurity in Nederland en de "hoeveelheid" inschrijvingen daarvoor, lijkt het me niet zo'n slecht idee om die gewoon uit te stellen naar 4 jaar.

Groetjes, Gisela

Jos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 10:58

maar die regel komt toch vanuit amerika
of kan je gewoon in nedrland die regel in geen voeren.

ik ben nog niet zo thuis in de futurity Bloos

westernworld

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 11:00

ik denk dat het voorstel van gisela niet realistisch is, zelf niet in nederland,
en al de profs rijden in het buitenland, en daar wordt toch echt de amerikaanse standaard aangehouden.

je krijgt alleen veranderingen als je besluit je af te scheiden van de amerikanen, en dan nederlandse ofwel europese maatstaven aan te leggen, europees zie ik echt niet gebeuren, en om eerlijk te zijn, met de FEI in gedachten en olympische spelen, ook niet in nederland.
alle amateurs met paarden, die er niet van hoeven te leven, hebben mooi praten, bij pro's moet er met paarden brood op de plank komen,voor en door paarden.
dus van 3 naar 4/5 jarige? ddan gaan de kosten nog meer omhoog.
daarbij vindt ik, dat ,als we in de states een paard kopen, niet op de slachtpaarden af moeten gaan, maar ja ons bent zunig he.

Jos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 11:01

oja... en wat is de derby en de maturity? Bloos

radicalM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 11:04

"Ons" bent niet zozeer zunig alswel niet getrouwd met Van Breukhoven...
Maar "ons" moet ergens beginnen...en houden van paardjes...

westernworld

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 11:07

maar dat heeft er niets mee te maken radicalM, of je nu met een van breukhoven getrouwd bent of niet,
het gaat er om dat als je een paard uit de states of ergens anders laat komen je van te voren weet wat een goed paard kost, en je willens en wetens een paard koopt van minder allooi, ergo geen paard om de top mee te bereiken.

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 11:15

Nou en Knipoog
Niet iedereen die een paard koopt heeft de ambitie om met de top mee te draaien.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 11:15

Ik hoop toch dat de tijd van slachtpaarden importeren nu wel een beetje voorbij is ... daar lopen er immers al genoeg van rond in ons eigen land, als ik dat allemaal zo eens lees ..

De futurities in NL staan overigens los van die in de USA, dus hier kan men wel degelijk besluiten ze uit te stellen. Probleem is dan alleen wel dat je tot die tijd alleen kunt halteren met je futuritypaard. En dat vindensommigen (mn de reiners en koeienpaardenmensen) niet eerlijk, omdat hun paarden niet gefokt zijn voor de halter.

Frayba

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 11:22

Mac schreef:
Ik vind het vreemd dat er nog niemand heeft gereageerd op het voorstel van Gisela. Als het momenteel zo is dat paarden op een veel te jonge leeftijd worden doorgetrained OMDAT ze de futurity inmoeten, dan ligt de oplossing mi in een verandering van het futurityprogramma ... ik denk dat Gisela dus een heel valide punt aanstipt!

Het futurityprogramma is het gevolg van wat de klant wil. De klant is het publiek en de amateur. Dát is waar "the industry" (=de prof en de fokker) zijn geld aan verdient.

Dus als de klant eigenlijk vind dat de futurity "niet kan", dan zou de klant dat moeten laten blijken. Net als Buckler, en scharrel-eieren, enz.

Een tijdje geleden was hier al diskussie over naar aanleiding van Marieke's en Vera's constateringen op de World show. Maar dat kon Gisela niet weten want toen was zij in de USA.

Citaat:
Verder valt mij op dat er een aantal mensen zijn die bij voorbaat een jong aangereden paard een vroeg kapot gereden paard vinden.

Een te jong aangereden paard is niet automatisch een kapot gereden paard, maar er is wel een opvallend verband, net als bij bijv. roken. En natuurlijk, hoe rotter het paard gefokt is, hoe eerder hij "kapot" gaat door belasting.

MAAR: in ALLE gevallen geldt: wanneer je wacht met berijden tot 3 jaar is de KANS dat hij vroegtijdig versleten is aanzienlijk kleiner dan wanneer je niet wacht. En dat geldt óók voor een goed-gefokt paard.

En dat rad voor ogen draaien doen heus niet alleen wannabee's. Want laten we ons een verplaatsen in de schoenen van de (futurity-)trainer en fokker: dan het is helemaal niet in ons belang om een paard oud te laten worden!

Snel aan het werk heeft twee economische voordelen:
1. meedoen aan de futurity, kans op geld en maximale belangstelling
2. snel versleten zodat
a. de klant gauw weer een nieuwe koopt (Volvo's werden op een bepaald moment té goed gemaakt waardoor de verkoop van nieuwe stokte)
b. er niet teveel "top" materiaal tegelijk rondloopt zodat nieuw "top" materiaal voor een nieuwe impuls in de markt kan zorgen (vergelijk maar met de mode-wereld)

En dan het nadeel: de "slechte naam" die zo'n trainer of fokker zou krijgen: is er ook maar iemand die zich afvraagt waar al die futurity-finalisten van de afgelopen 15 jaar zijn gebleven, of die dat ook maar één trainer, die nu winnend is, verwijt?? Nou dan...

It's all ecnomics after all...

10y

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 11:25

Mac schreef:

Dat was al eens aangekaart en voorgesteld bij de jaarlijkse stemronde van de AQHA. Aangenomen is het in ieder geval niet. Maar ik weet niet precies meer of het nu weggestemd of in de ijskast gezet is. Misschien dat Gisela het nog weet.

Veel beenproblemen bij bv de Quarters zijn niet aangeboren maar aangereden. Juist door een te vroege belasting van het bottengestel. Ook kan het uiteraard gebeuren door een weide ongelukje bij de opfok. Paarden spelen namelijk niet zo erg zachtzinnig.

Als je wilt fokken met sperma van een hengst die op dat ogenblik futurity winnaar is, zul je moeten proberen na te gaan welke problemen de hele stam had en waarom. Fokken is nu niet bepaald een zaak van alleen maar vermeerderen of om ook eens een veulentje te hebben, de merrie heb je tenslotte al staan (wordt er dan gedacht), maar wel van verbeteren en goede weloverwogen keuzes maken. Waarbij er altijd een risico is dat het niet het gewenste effect heeft.

Ik heb ook nog twee merries uit de zogenaamde reuze transporten, waarbij ik zeggen moet dat ze allebei kerngezond op de benen zijn. Kwestie van goed door laten lichten en keuren. Dus te vroeg ingereden paarden hoeven niet altijd kapot te zijn. Eentje had daadwerkelijk een probleempje en dat heeft ze altijd nog, maar dat heeft niks met gezondheid te maken en we liggen er niet wakker van. Ik heb ze nu al meer dan 10 jaar. Beide te vroeg ingereden naar mijn mening.
Beide hebben in die tijd 2 veulens gekregen, na lang zoeken en rechercheren voor een geschikte hengst.

Ik blijf gewoon bij mijn mening en planning niet in te rijden voordat de belasting hiervan enigszins verantwoord is, dus beslist niet voor het derde echte levensjaar. Iedereen maakt zijn eigen keuzes hierin, dat staat eenieder vrij. en dat moet hij of zij dan ook tegenover zichzelf en het paard verantwoorden.

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 11:25

Blaze schreef:

Dat je met een paard,wat Barbie heet,ook je eigen blondheids-gehalte omhoog gaat,misschien??? Clown Haha! ~~}>
(Tipje:Blaze doe wat aan je avatar!! Haha!)

radicalM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 11:33

westernworld schreef:
maar dat heeft er niets mee te maken radicalM, of je nu met een van breukhoven getrouwd bent of niet,
het gaat er om dat als je een paard uit de states of ergens anders laat komen je van te voren weet wat een goed paard kost, en je willens en wetens een paard koopt van minder allooi, ergo geen paard om de top mee te bereiken.

Wat bedoel je precies met "van minder allooi"? Ongezond? Minder bekende bloedlijn?
Stel, je bent in Amerika, ziet een paardje dat je bevalt, uit een nog redelijk onbekende lijn. Maar jij ziet er perspectieven in? Ben je dan dom? Ik denk dat juist profs een aardige kijk hebben op mogelijkheden van een paard. Moet dat paard dan perse duur zijn?
Kort door de bocht om te beweren dat alleen maar de duurdere paarden aan de top kunnen komen...