[WN] Western; nog sport of niet meer?! (verslag Worldshow)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

QHAhkbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 12:37

in elke rijtak zitten er mensen bij die het slecht en goed doen, western maar ook engelse maar vaak hoor je alleen de slechte dingen want mensenw illen dat alleen weten, er is geen sensatie al er alleen maar leuke dingen worden vertelt he.
ik rij mijn paarden western op de goede manier en ik viind western geen paardenmishandeling wat iedereen ook mag zeggen ik weet hoe ik mijn paarden opvoed.
ik rij gelukkig geen wedstrijden met ze want daar heb ik een hekel aan, maar paarden hebben het prima naar hun zin.
Het is niet goed wat DIE westernruiters doen op wedstrijden maar scheer niet alles over 1 kam

dirkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 13:11

kyk ,als myn paard naast my loopt,en hy zou beginnen te steigeren,zou ik niet nadenken,maar had ie gelyk een schop.
ik denk dat het voor iedereen iets persoonlyks is,hoe die omgaat met zyn paard.
ik ben niet te naief om te denken dat als je een "boze" brief stuurt naar de aqha,dat het probleem is verholpen."
paarden zyn al heel lang gebruikt en misbruikt door mensen.
de liefde voor paarden is heel persoonlyk,en de een hanteert nou eenmaal een andere opvoeding dan de ander.
mishandeling is niet goed tepraten,maar wat ik mishandeling vind,kun jy wel opvaten als een wyze les.

BlackWych

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 13:16

Blijft een feit dat het hier gaat over het "betere" ruk & pluk & prik werk en niet de omgang met de paarden daarbuiten hoewel daar ook het nodige mis zal zijn kan ik mij zo voorstellen.

=^.,.^=

Liesbeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 13:33

Citaat:
Dirkje schreef "ik ben niet te naief om te denken dat als je een "boze" brief stuurt naar de aqha,dat het probleem is verholpen."
Nee, ik denk ook niet dat het probleem dan meteen verholpen is, het is echter wel zinnig om je bezwaren bij een bestuur kenbaar te maken, op deze manier blijven ze wakker en als er genoeg mensen "boos" zijn over een bepaald onderwerp, moet een goed bestuur daar adequaat op reageren.
Kortom, niet bij voorbaat zeggen"ach het heeft toch geen zin, wat haalt die ene boze brief (e-mail) van mij nou uit"
Als je dit soort dingen wilt uitbannen zul je toch ergens moeten beginnen, ook al is het misschien vechten tegen de bierkaai.
Dus niet alleen maar hier op bokt.nl erover discuseren.
Groetjes,
Liesbeth

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 13:37

Citaat:

Ik ben verbaasd over de naieviteit van vele hier,waarvan sommigen toch al jaren met het western-gebeuren bezig zijn.
vera:
Kun je uitleggen wat je hiermee bedoeld?

Nou,onderstaande antwoord ,geeft een voorbeeld van naiviteit.
Bob zal echt een hele aardige man zijn,zoals vele ami's,maar ik denk toch dat de standaard trainingmethodes daar ,al ver over de top zijn voor paardenmensen hier.Ik weet ook dat er over het algemeen netjes gereden word "thuis"op de stal,maar soms ook niet.Ik vind mezelf niet naief daarin en ben realistisch.
Citaat:
Er is hier pas een topic geweest over een trainings-DVD over hoe het wel moet!
Geloven jullie dit????Wat er op die DVD staat/Denk je nu werkelijk dat dit paard ,wat het zo netjes demostreert,dit vanzelf geleerd heeft.Is het toevallig nooit opgevallen dat op deze DVD's nooit staat ,wat je moet doen als het paard niet goed reageerd op de nette correctie?

vera:

Ik weet niet of je doelt op mijn topic? Maar toevallig weet ik dat dit eerlijke ruiters zijn, niet voor de poes maar wel rechtvaardig. Zo zijn er echt wel meer. Bij Bob Loomis hebben we stiekem staan kijken bij een jongen die zijn paard aan het trainen was (Wij waren iets te vroeg en wilden weten of het hier ook was toegeslagen) Er werd gewoon keurig gereden.

dirkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 13:39

precies,je zal ergens moeten beginnen
ik kan me heel erg goed vinden in het niet kopen,of niet les nemen van iemand.
maar wat eerder ook al werd gezegd:dit is wel heel ver strekkend,denk aan een dekking van bepaalde hengsten.
en laat die hengst die jy zo graag voor je merrie wou,nou net van de grootste ruk,pluk en prik ruiter zyn.??
of dat zadel zou nou net goed zyn voor jouw reinertje??

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 14:17

Cer schreef:
Citaat:
Wat bij mij een stuk geholpen heeft is om te kijken hoe andere dieren getraind worden. Dieren die veel minder meegaand zijn dan paarden, bijvoorbeeld tijgers, beren oid.

Precies, deze dieren laten zich niet dwingen en toch zijn ze te trainen. Ik heb onze kat eens geleerd op commando te gaan zitten. Dit heeft heel veel geduld, herhalen en beloning gevraagd, maar het is wel gelukt.

Met katachtigen werkt dwang en woede altijd averechts, "helaas" vallen paarden veel meer te dwingen, anders zou niemand grove dwang gebruiken.

Marieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 17:24

Trinity"]
Maar had je nu echt verwacht dat het daar anders zou gaan dan hier.
[/quote]

Ik heb altijd gevonden dat het hier erger was dan daar. Ik heb 4 jaar in Oklahoma gewoond, gereden en geshowed. Ik dacht dus dat ik wel vergelijkings materiaal had. Ik vertelde de mensen altijd dat het er in Amerika anders aan toe ging, met uiteraard extreme uitzonderingen.

Ik herinner me trouwens nog wel goed dat een grote ruiter uit Nederland (ik zou graag zijn naam noemen, maar ik weet niet of het mag) naar me toe kwam in Oklahoma met het verhaal dat hij gek werd van de beschuldigingen die hij kreeg in Nederland over zijn manier van rijden, ze zouden hier eens moeten komen kijken, dan weten ze meteen dat het bij mij wel mee valt. Vervolgens heeft hij daar weer veel nieuwe truukjes geleerd. Het is overigens wel dezelfde wedstrijd geweest waar ik huilend op de tribune zat en besloot te willen stoppen met rijden. Volgens mij is deze ruiter degene die deze manier van rijden geintroduceerd heeft in Nederland. En zolang de grote in Amerika zo door blijven rijden en wij ons hoofd maar in het zand blijven steken, zou er nooit een verandering kunnen komen.

[quote="Trinity"]
En hier gaan zeiken helpt niet echt niet. Je wordt er alleen maar nijdig vna en heel gefrustreerd denk aan de leuke dingen die je gedaan cq gekocht heb en loop door het gebeurd al weet ik het niet hoelang en het zal niet veranderen. Want we horen het verhaal maar van 1 kant en straks komt er een ander terug uit amerika en die zegt dat losrijden de normaalste zaak van de wereld je kan het niet beoordelen als je het niet gezien hebt.
[/quote]

Wij oordelen dus over dat wat we gezien hebben.
Wat hou jij er trouwens een gekke gedachte gang op na als je zegt dat je je er maar niks van aan zou moeten trekken en gewoon door moet lopen. Wij hebben eerst alle leuke dingen vermeld hier, over dat wat we hebben gedaan en gezien. Nu komen we met dit. We hebben er veel gesprekken over gehad wat we er aan zouden kunnen doen en of we het wel of niet op Bokt zouden zetten. De beslissing om het toch maar weer, voor de zoveelste keer, op Bokt te zetten is om mensen aware te maken over wat er aan de hand is in de TOP westernsport.

Het voorbeeld van Vera vertaald dit goed:

[quote="vera"]
Hoe erg gaan we met de billen bloot dat we onze geliefde sport zo in de spotlights moeten zetten. Daar hebben we echt wel over nagedacht en overlegd.
Maar moeten we onze schouders dan maar ophalen?
Het slikken voor zoete koek?
Het maar normaal gaan vinden?
Onze maatstaven verleggen?

Hondengevechten worden door de incrowd ook als sport gezien....ik wil je wel een linkje doorsturen van honden die het ternauwernood hebben overleefd, daar ga je bijna van overgeven.
Maar gelukkig hebben ook daar mensen aan de bel getrokken en wordt er nu vanuit de overheid en maatschappij iets aan gedaan.
[/quote]

[quote="vera schreef:
We draaien ons hoofd dus maar om bij het zien van zinloos geweld? Of mag je een dier wel rechtvaardig mishandelen en een mens niet? Het dansen van beren op pleinen, het doodknuppelen van zeehonden, allemaal zaken waar we niks aan kunnen doen omdat het over de grens gebeurd?
Ook dat zijn gebeurtenissen die de plaatstelijke bevolking meer dan normaal vond. Totdat er mensen waren die zich er voor in gingen zetten.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 17:28

Naïef is één ding, maar je hoeft niet meteen te veranderen in een zwart kijker, een beetje naïeviteit maakt mij persoonlijk een stuk vrolijker. Dan mag ik misschien iemand zijn die zijn kop in het zand steekt, maar de werkelijk is toch wel erg hard en zeker na het verslag van vera en marieke, komen we er maar wéér achter dat de westernsport echt geen rozenkleur en manenschijn is. Laten we nog wel een beetje positief blijven en hopen dat het ooit allemaal beter wordt en daar moeten we met zijn allen in bijdragen. Zoals Chris al zegt, ga weer lekker wedstrijden rijden en laat zien hoe het wel moet! Als we ermee stoppen, omdat we "niet bij dat soort volk willen horen", dan wordt het vooroordeel over dat westernrijden 'dierenmisnhandeling' is, nog realiteit ook. Ik wil graag western kunnen rijden, zonder dat ik meteen voor dierenmishandelaar wordt uitgemaakt. Ik ben van mening dat je deze sport ook op een leuke manier (voor ruiter én paard) kan beoefenen en dat zal ik laten zien op wedstrijden ook Lachen

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-04 18:00

Mooie woorden Xono! OK dan!
Ook dat is waar Marieke en ik het over hebben gehad. "Dan maar stoppen met deze sport?"
Nee, juist niet! Ook al moeten we ons in den treure blijven verdedigen en blijven uitleggen.
Juist laten zien dat het echt een leuke sport is!

Maar, ik durf nog steeds niet bepaalde paardenvrienden uit de dressuurwereld uit te nodigen om op een wedstrijd te komen kijken. Ik kan er geen verklaring voor geven als zij zien waar wij ook altijd over struikelen. Ik schaam me ervoor. Scheve mond

calemity_jane

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 18:14

xono OK dan!
ik doe met je mee om te laten zien dat het netjes kan.

calemity_jane

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 18:15

het duurt bij ons alleen even wat langer maar goed hoeven we ook niet steeds een ander paard te kopen Cool

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 19:28

Vera, nodig de dressuurruiters voorlopig dan uit om bij je thuis te komen kijken, of op een stal waar je met volle overtuiging kan zeggen dat je achter hun manier van rijden staat (Jos bijvoorbeeld ).

Tanja, ik bedoelde ook niet dat ik Nederland wel eens even zou laten zien hoe goed we wel niet zijn, want zover zijn we nog niet Tong uitsteken Ik laat in ieder geval zien dat ik eerlijk ben tegenover mijn paard. Nee, niet altijd even lief, maar het is een jong paard en die moet op een hoop vlakken nog leren wat wel en niet mag en soms hij heeft een beetje overtuiging nodig Tong uitsteken

Maar ik ben blij dat er meer mensen met me eens zijn dat we juist niet moeten stoppen met de sport, puur om het feit dat we dan ook kunnen laten zien dat het wel leuk kan. Ondertussen hebben we de grootste lol met onze knol en dan laten we ons niet afpakken door een stel beulen!

Jos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 19:38

jessiejanes schreef:
.Maar thuis zal er heus wel eens veel druk nodig zijn om een paard naar een hogere prestatie/africhtingsnivo te helpen.Kan dit dan ook niet?????

ik denk dat er meer techniek nodig is en niet nog meer druk op iets wat het paard moeilijk vindt.
bv. een kind dat niet kan rekenen , gaat niet goed rekenen door de druk op te voeren.
de tegenzin in het rekenen wordt vaak groter en daardoor krijg je nog meer problemen ook op andere vlakken.

Hetgene waar mijn man in amerika wel verbaasd over was is:Dat de Amerikanen hard trainen met hun paarden en hard zijn voor hun paarden,maar buiten de trainingen echt gek zijn met hun beesten,eigenaren en trainers.???)

ook dat kom je bij mensen tegen.
vb. vader of moeder slaan hun kinderen, maar als je iets over die kinderen zegt, dan gaan ze voor ze door het vuur.
de kinderen van die mensen zullen ondanks de klappen hun ouders trouw blijven, want ook die ouders hebben hun kinderen liefde gegeven.
en toch veroordelen wij dat soort gezinnen.

bij een paard kan dit ook zo werken.
degene die je "rijdt" is ook degene die je "beloont"
dieren en ook mensen gaan heel ver in hun trouw.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-04 19:40

Jos OK dan! Spijker op zijn kop

Jos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 19:49

ach ...........die wijsheid Bloos krijg als je jaren ernstig misbruikte pleegkinderen in huis hebt gehad Schijnheilig

en kinderen lijken nou eenmaal veel op paarden, en ouders op trainers

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 20:17

Ik heb alleen het eerste bericht gelezen................... en ik moet slikken

Dit soort dingen worden in de o zo vergruisde dressuur wereld niet geaccepteerd, een tevoetstelling is zo uit geschreven door de KNSH.

Ik begrijp NU wel waarom de alom gewaardeerde KWPNner niet geschikt is voor dit werk.............. die accepteren dit niet

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 20:49

gijsenkim schreef:
Ik begrijp NU wel waarom de alom gewaardeerde KWPNner niet geschikt is voor dit werk.............. die accepteren dit niet

Menig Quarter, Paint of Appaloosa ook niet ... deze dieren worden na maandenlange poging tot training (lees:mishandeling) als "ontrainbaar" "dom" of "ongetalenteerd" bestempeld en voor een habbekrats lichamelijk versleten en mentaal beschadigd doorverkocht.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 21:05

gijsenkim, nu moet je niet meteen alle westernruiters over één kam scheren. Er zijn er genoeg die wel op een goede en diervriendelijke manier westernrijden en dan is een KWPN ook geschikt als westernpaard. Kijk maar naar Anya bijvoorbeeld. Die is weliswaar tegroot voor trailwerk, maar verder komt ze lekker mee hoor Haha!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 21:08

oooo doe ik ook absoluut niet hoor Haha! Haha!:D

Alleen van deze manier schrik ik even...... Western vind ik een hele leuke tak van paardensport........ heel divers! nee hoor dit geeft mij alleen een nare smaak met betrekking tot de controle op het losrij terrein..

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 21:10

XoNo schreef:
Nee, niet altijd even lief, maar het is een jong paard en die moet op een hoop vlakken nog leren wat wel en niet mag en soms hij heeft een beetje overtuiging nodig Tong uitsteken
Dit vind dan van die moeilijke dingen. Jij vind nl dat je aanpak juist is. Maar dat vinden mensen die te hard zijn ook. Misschien vind ik jou aanpak ook te hard (misschien ook niet, want ik heb je nog nooit zien rijden natuurlijk). Die lui die beulen vinden ook niet dat ze beulen en zullen zeggen dat een ander het altijd erger doet oid.
Ik denk dat weinig mensen die naar doen, zich niet realiseren hoe ze bezig zijn en echt niet weten waar je over praat, als je zegt dat zij of hun trainer niet goed bezig is. Sterker nog, ze zullen zeer verontwaardigt zijn en zeggen dat je er geen verstand van hebt en gewoon vrolijk doorgaan.

@Gijsenkim: ALs je een kwpn-er maar hard genoeg aanpakt, accepteerd die het ook hoor.

Maar misschien is het bij een QH onbewust erin gefokt. Ik kende een hengst die zo tam was, dat je em echt hard kon slaan zonder dat hij een krimp gaf. Hij was in de showring ook enorm cool, en daar werd hij om geprezen. Ik vond hem eerder autistisch. Wat als deze eigenschap doorgefokt wordt? Dit is overigens maar een gedachte van mij, geen idee of het zo is.

@Vera: Wat jij hebt, heb ik ook hoor. Mijn 'dressuurkennissen' kregen gewoon te horen dat ze niet moesten komen kijken, omdat ik niet kon uitleggen wat er gebeurde. Ik kon ook nooit mijn paardje laten zien, want dan zag men de rest ook. En ik kon dan niet van iemand verwachten dat die zn mond hield (en terecht). Was blij dat ik daar weg was. Maar met wedstrijden is dat ook zo... vooral niet bij de inrijbak gaan kijken! En als men vraagt "goh, wat loopt dat paard raar", kan je alleen maar zeggen 'sja'.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 21:25

Cer schreef:
Dit vind dan van die moeilijke dingen. Jij vind nl dat je aanpak juist is. Maar dat vinden mensen die te hard zijn ook. Misschien vind ik jou aanpak ook te hard (misschien ook niet, want ik heb je nog nooit zien rijden natuurlijk). Die lui die beulen vinden ook niet dat ze beulen en zullen zeggen dat een ander het altijd erger doet oid.
Ik denk dat weinig mensen die naar doen, zich niet realiseren hoe ze bezig zijn en echt niet weten waar je over praat, als je zegt dat zij of hun trainer niet goed bezig is. Sterker nog, ze zullen zeer verontwaardigt zijn en zeggen dat je er geen verstand van hebt en gewoon vrolijk doorgaan.

Dat is inderdaad moeilijk, jij denkt ook dat jij op de juiste manier rijdt (als je al rijdt), terwijl anderen dat misschien te hard vinden. Dat houd je altijd. Toch denk ik dat bij een hoop mensen de grens vanaf waar het beulen is op ongeveer dezelfde grens ligt. Het gaat namelijk over eerlijkheid. Je bent eerlijk als je je paard straft wanneer hij of zij iets fouts doet, maar weer oneerlijk als je hem of haar daar harder voor straft dan nodig. Zo heb je bijvoorbeeld paarden met een hoop showervaring die bij de ene ruiters gewoon weer omlaag gevraagd worden, wanneer zij het hoofd omhoog doen, terwijl de andere ruiter die omlaag ramt, omdat het paard wel beter moet weten.

Trinity

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 21:25

Marieke jij weet hoe het daar aan toe gaat je hebt een aantal jaar in Amerika gezeten en zo maar met de mensen waarvna ik vind dat ze dit niet kunnen beoordelen waar ik er zelf 1 van ben want ik heb het niet gezien hoor alleen verhalen van hier en van vrienden die in Amerika zijn geweest en en nog steeds komen ook op de grotere shows. Van die mensen dus ook mijzelf zeg ik wij kunnen het niet beoordelen want we hebben het niet gezie nwe horen het verhaal van Vera en van jou over deze worldshow. Maar ik vind het jammer dat jullie terugkomen uit Amerika en dat Vera dat vertelt en dat de negatieve dingen de overhand hebben dus de harde ruiters in plaats van dat ze vertelt van o gaaf ik heb dit gekocht ne dat en o heb een gaaf paard gezien of ik heb een zeg maar een naam Shawn Flarida zien showen en dat ze daar over vertelt de negatieve dingen hebben de overhand en dat vind ik jammer. Ik vind het leuker (dat vind ik) om te horen hoe gaaf ze het vond en over de spulletjes die ze gekocht heeft.

Vrder vind ik het jammer dat we er weer de zoveelste discussie over hebben terwijl iedereen (mensen uitgezonderd maar nagenoeg iedereen) elkaars standpunt kent hier. Welke mensen waar en hoe ze er over denken en dna weer een discussie er over jij bent tevredne over de methode die jij gebruikt ik over de methode die ik gebruik en de rest vna de NL westenrsport is neem ik aan ook tevreden met de methode die die gebruikt of is opzoek naar verandering of een oplossing voor zijn ontevreden heden mocht hij/zij deze hebben.
De mensen die oneerlijk zijn tegen over hun paard (oneerlijk in plaats van hard het begrip hard is erg breed) houden we die hebben we in alle sporten ook in de boks sport zijn er mensen die gebruiken en ook daar zijn mensen die het er niet mee eens zijn dat er gebruikt wordt. Helaas het is niet anders wees trots op jou methode die jij gebruikt.
En mensen zullen het nooit helemaal eens worden over de manier van trainen want niet iedereen voedt toch ook hetzlefde zijn kind op.

En dat van die honden gevechten hebben ik op internet ook al naar gekeken. En dat is heel misselijk. En dat beren gevechten is ook zeker niet goed net als het doodknuppelen van die zeehondjes.

Maar je wil toch niet zeggen dat je hier de overheid voor gaat inschakelen dit kunnen we toch zeker wel zelf oplossen.

En ik ben geen harteloos mens als je dat soms denkt ik hou van me paarden en dat zal ik altidj blijven doen want ze zijn me lust en me leven en me ziel en me zaligheid.
Maar je moet eerlijk zijn voor je paard maar dat kan zijn dat je hem dan weleens een schop moet verkopen. En als ie braaf is kan die met 20 minuten de bak uit en als ie vervelend is kan het langer duren. zo werkt het bij mij. Braaf is braaf en daar worden ze voor beloond anders hadden ze allang dr middelvinger naar me opgestoken zovan bekijk je het maar. Daar ben ik van overtuigd.

Maar het gebeurd en dat is nu eenmaal zo het is veel effectiever lijkt mij als je wanneer je op show bent en je ziet daar iets wat niet door de beugel kan het op video vast te leggen en er een klacht tegen in te dienen bij de NRHA, DRHA, WRAN, NQHA, AHQA, APHA, DPHC en weet ik veel wat we nog meer hebben. Of op die show naar de ruiter toe te stappen en te zeggen joh maat weet je wel helemaal waar je mee bezig bent. Dat is in mijn ogen een veel effectievere aanpak dan hier gaan zeggen dat je het er niet mee eens bent. Zeg het tegen die ruiter zeg wat je er van denkt en wat je ervan vindt. Dan heb jij kunnen zeggen wat je ervan denkt en hoe jij je er over voelt. En misgien heb je mensen op de show die zeggen van he ik ben het er ook niet mee eens. En misgien dat die ruiter er dan mee stopt. (om het op wedstrijd te doen) want thuis hebben ze nog steeds het rijk voorzich.
Dat is zo maar stap op de ruiter af en ga niet hier die dingen zitten zeggen praat over de leuke dingen en de mooie dingen van de sport en waar je trots op bent. En die slechte zeg er tegen ze zijn er en ik zeg er op show wat van als het te bont wordt en ga verder. Want voorlopig wordt er toch weer over de mensen gepraat goed of slecht we hebben het over ze. En het is tijd dat het stopt. Praat over de leuke dinguh ne ga verder je doet wat je kunt en meer dan je best kun je niet doen.
En de mensen die je kent die help je op een zo goed ogelijke manier dat hun ook goed leren omgaan met hun paard. Maar aanpakkuh is soms nodig anders dan staat hij in het weiand zijn gras te eten en jij met de brandwonden en de open knieen op de straat. Vind je nu of in de toekomst van je kind niet goed dus waarom van je paard wel en verder:

IK BEN EERLIJK VOOR ME PAARD.
IK HOUD VAN ME PAARD.
IK BEN TROTS OP MIJN PAARD EN WAT IK MET HEM BEREIK.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 21:29

Mijn KWPN-er pikt geen dwang. Het grappige is nu juist dat die dwang toegepast werd door twee dure dressuurlesmevrouwen die ik had. Scherpere sporen en dunner bitje was het advies. Ik ben met Lanna in het westernrijden terecht gekomen omdat er geen oneerlijke dwang werd toegepast. Omdat men de moeite nam naar Lanna te kijken, naar wat mijn specifieke paard nodig had en eerst altijd te vragen. Dat is voor mij nog steeds de basis van westernrijden. Dat wil ik ook uitdragen.

Er is toezicht bij de inrijbak in Nederland. Daarmee is niet iedere uitwas opgelost, maar er is een begin. Het is nu aan bezoekers, actieve ruiters, wedstrijdorganisatoren, besturen, juryleden et cetera om ook door te pakken. Gewoon eerst maar eens beginnen in Nederland. Dat is namelijk direct haalbaar.

Net zoals het haalbaar is om half kreupele pleasure paarden uit de bak te halen, of een jury meer bevoegdheden te geven om iemand een DQ te geven. Of jury's die geneigd zijn om onbehoorlijke rijstijlen 'niet te zien' niet meer in te huren... Zo maar een paar dwarstraten, die allemaal mogelijk zijn. We moeten het alleen met zijn allen graag genoeg willen.
Zoals GK al zegt: een tevoetstelling moet zo te regelen zijn.
Laatst bijgewerkt door Anya op 26-11-04 21:34, in het totaal 1 keer bewerkt

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 21:30

Trinity, ik begrijp Vera haar verhaal wel. Je kunt wel vrolijk vertellen wat je allemaal gekocht hebt en dat er zulke mooie paarden rondliepen, maar wie houd je dan voor de gek? Ze is duidelijk met een knoop in haar maag naar huis gekomen, omdat ze zo was geschrokken van hoe er werd getrained op de worldshow. Als bij diegene haar ervaringen het negatieve de overhand krijgt, dan vind ik het niet meer dan logisch dat haar verslag er ook niet rooskleurig uitziet. Tuurlijk hadden we allemaal liever gelezen dat ze zo enorm gaaf heeft kunnen shoppen en dat er prachtig mooie paarden rondliepen (dat laatste is vast en zeker waar Knipoog), maar helaas is de manier waarop er getrained haar meer bijgebleven dan wat er te koop was of rondliep.

BTW, wat je met HEM bereikt? Ik dacht dat je 2 merries had Tong uitsteken