[WN] WRODL*-deel 2, nummer 311 (7-puntenregeling)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 11:11

Blaze schreef:
Ja ja prof zijn is een garantie dat je geen prutser bent Frusty
dacht het niet Cool
Zeker weten van niet Haha!
Maar imo is iemand die professioneel ermee bezig is geen prutser.
Er zijn er een aantal die vooral met rijkunstjes bezig zijn (dan wel een prof status maar voor mij geen professional ) maar hier en daar vind je er ook 1 die met rijKunst bezig is Knipoog

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 11:13

Ik ken profs die wedstrijden rijden, les geven en wat ik toch prutsers vindt! Clown

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 11:15

Anya schreef:
Ik heb zelf (bij vragen over onhandelbare paarden) meermalen tegen mensen gezegd dat ik ze niet kan helpen omdat een bepaald probleem mijn pet te boven gaat en ze verwezen naar een prof. Je moet bij alles wat je doet weten wat je wil als klant en weten waar je grens ligt als lesgever/helper in welke discipline dan ook.

En dat vind ik dan wel weer een professionele instelling Knipoog
Weten wat je kunt en wat je niet kunt. En niet te beroerd zijn om mensen door te verwijzen vanwege evt eigenbelang.

Roos1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 11:18

Citaat:
Ik ken profs die wedstrijden rijden, les geven en wat ik toch prutsers vindt!
Ik ben het met je eens maar ken ook prutsers die niet starten omdat ze prof moeten starten omdat ze lesgeven.

westernworld

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 11:21

ook dat rob,maar door de commentaren vooraf,ga je daar niet vanuit,ook niet naar aanleiding van de commentaren na afloop ervan.het is nog altijd zo hier in het nederlandse dat je twintig deelnemers hebt/krijgt , en allen hebben een hidden agenda,om deel te nemen aan zoiets,en als organisator,mag je volgens de wranregels alleen nog open rijden,je verdiend er niet eens aan ,ja een -account,maar dat geldt niet je bent pro bezig.en jij dan maar je best doen,niet alleen hoor,er waren bij mij ook mensen die er in geloofde,maar helaas,daar gaat het hier niet om,het gaat hier om de regel van 7 punten,en de gevolgen van dit alles,in context van beginner amateur pro open rijden op wedstrijden van de wran,en hoe dat beter geregeld zou kunnen worden.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 12:52

Even een uittreksel dan maar...
Edit Anya: Aangepast n.a.v. PB's om 19.50 uur.

De 7 puntenregel wordt niet door iedereen als een logische gezien omdat:

1. het aantal punten dat je haalt sterk beinvloed kan worden door de toevallig wel of niet aanwezige kwaliteit van de dag. Niet de eigen kwaliteit bepaalt de punten, maar je ranking t.o.v. anderen.
2. je soms in 1 wedstrijd aan je punten zit en amateur moet starten
3. sommige ruiters als ze aan de punten dreigen te geraken, stoppen met rijden, zodat ze volgend jaar weer beginners mogen starten.
4. punten gehaald in de ene discipline niet iets zeggen over kwaliteiten in de andere discipline, maar je voor alle disciplines (ex reining dan) over moet naar gb of a (waarbij gb een ongebruikte klasse lijkt).

Voorstellen die langs zijn gekomen:
1. puntenaantal vergroten
2. puntenaantal discipline-afhankelijk maken. Dus bij zeven punten wel amateur pleasure maar pas amateur horsemanship als je daar ook je zeven punten hebt.
3. punten kwaliteitsafhankelijk maken (i.p.v. rankingafhankelijk). Veronderstelt een soort 'voldoende' oordeel van de jury.
4. punten vast vaststellen i.p.v. ieder jaar opnieuw beginnen.

Er wordt door een aantal mensen aangegeven dat de kwaliteitsverschillen in de klassen (beginners, amateurs en open) wel erg groot zijn.

Voorstellen die langsgekomen zijn:
1. amateurs en beginners splitsen in a1 en a2 en b1 en b2
2. een extra instroomniveau voor beginners/instromende westernruiters
3. andere regels voor starten met eigen paard in open voor bijrijders e.d.
4. meer d-wedstrijden organiseren
5. het risico van D-wedstrijden laten dragen door de Wran

Probleem: amateurs met een nieuw paard mogen geen stapje terug doen

Mogelijke oplossingen:
- aanpassing van de eigen-paard-regels
- de inschaling in een klasse (B1, B2, A1, A2) afhankelijk maken van de combinatie ipv alleen de ruiter: iedere combinatie móet in B1 beginnen (dus zoals de dressuur B, L, M, etc). De vraag is dan of de Open apart moet blijven, of ook gewoon met dit carriere-traject mee moet doen.
- de inschaling toch baseren op alleen de ruiter (zoals nu) maar een "alles mag" klasse introduceren: lage instap, want geen hoed nodig, geen w-zadel, en iedereen mag daar ieders paard starten (ook profs), echt voor de eerste kennismaking van ruiter of paard. Dan ook lage startgelden omdat het toch een extratje is. Natuurlijk geen punten toekennen.

Er wordt aangegeven dat wedstrijden en lessen voor sommige ruiters (en met name voor instromende beginners/westernruiters wel erg ver weg zijn).

Voorstellen die langsgekomen zijn:
1. meer wedstrijden in de buurt, financieel risico bij de Wran. Ook wilde wedstrijd is geopperd.
2. wedstrijden buiten organiseren i.p.v. in binnenbak
3. manegehouders enthousiasmeren ook iets met western te gaan doen
4. beginnende ruiters welliswaar stimuleren, maar eerst concentreren op oplossenvan bestaande problemen bij beginners, open en amateurs.
5. de 75 euro regel opheffen, zodat amateurs deze groep kunnen helpen tot een bepaald niveau om dan naar de profs door te verwijzen.
6. weer aansluiten bij de internationale bedoeling van de amateur- en open-competitie in de western sport door afschaffen van de toestemming dat amateurs met lesgeven/paarden van anderen trainen mogen bijverdienen, gratis helpen door amateurs mag natuurlijk altijd.
7. niet zeuren alles bij het oude laten, het werkt best goed zo.

Ik hoop dat ik het zo goed heb weergegeven. Mocht iets niet kloppen of ik iets vergeten hebben, pb dan even. Dan zet ik het erbij (moddie-power Lachen )
Laatst bijgewerkt door Anya op 16-11-04 20:13, in het totaal 1 keer bewerkt

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 13:14

Anya schreef:
3. punten kwaliteitsafhankelijk maken (i.p.v. rankingafhankelijk). Veronderstelt een soort 'voldoende' oordeel van de jury.

In de reining en trail wordt al met punten gewerkt. Heel eenvoudig om daar een highpoint punt aan vast te knuppen bij een bepaald aantal gehaalde punten.

En eigenlijk moet ik mij er misschien buiten houden. Ik ben geen wran lid en rijd voorlopig geen western wedstrijden meer.

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 10:41

Dit zijn eigelijk zomaar wat ideeën van mijn zijde, nu ik deze topic zo door lees. Het feit dat je voor in de regio bij de stallen waarop ik doel, ook BV een E wedstrijd voor in het leven zou kunnen roepen, is natuurlijk ook een feit. Dit in combinatie met een soort van C trainer status voor de goede amateur, dat deze niet meteen als Prof gezien wordt omdat hij of zij begeleiding zou geven aan de tot deze doelgroep behorende ruiters. Reken mij er niet op af dat ik misschien teveel uit het oog punt denk van reining, ik probeer alleen maar mee te denken nu ik merk dat er in dit topic, western liefhebbers meedoen met een visie.

Inleiding:

Door de jaren heen hebben zich in het Nederlandse best wat stallen zich weten te profileren.
De begeleiding die zij geven aan een ruiter met paard is daar in goede handen, dit toets ik op het feit, om naar het niveau te kijken, van de les klanten, die zich laten zien op wedstrijden maar ben mijn zelf bewust, dat de meeste dat al niet eens halen.
Zelf denk ik dat Nederland wel klaar is, om deze zich goed profilerende personen te betrekken in het opzetten van georganiseerd opzetten van onderling trainen en of wedstrijd rijden.
Om een soort van Wran certificaat in het leven te roepen, zouden dit de aangewezen stallen kunnen worden, om conform de Wran normen, onderlinge trainingen of wedstrijden te organiseren. Dit hoeft natuurlijk niet een stal te zijn op naam, maar zou ook kunnen gelden voor een persoon die les geeft op diverse stallen in het land. Waar het in deze omgaat is, dat de normen die er door de Wran opgesteld zijn, om BV een D wedstrijd te mogen uit schrijven, gehandhaafd blijven, en zeker ook in die zin bewaakt worden. Niet dat wij straks weer mensen deze sport zien beoefenen op gympies en strohoedjes op.

Doel en voordelen:

De stallen die wel aan de normen voldoen conform de Wran, kunnen gewoon de C wedstrijden die er zijn, blijven aanvragen en uitvoeren. De beginners klasse zou vervangen kunnen worden, voor een BV zo gehete instap klasse, waar een ruiter BV drie keer in mag straten, en beoordeeld wordt door de jury of deze C klasse waardig is, als deze doorstroomt van uit het onderlinge georganiseerde D wedstrijden.
Door op een dusdanige manier de stallen en of personen te selecteren, krijgen wij dan in het Nederlandse een soort van regio gebeuren. Wat als een soort van competitie kan gaan leiden met als uiteindelijk doel, wedstrijden te rijden, die officieel gejureerd worden, door een Wran erkende jury. Zelf denk ik dat dit zeer motiverend werk, omdat er stallen en personen zijn waarvan ruiter met paard die zij les geven, niet voor onderlinge wedstrijden in aanmerking komen, omdat de plek waar zij dit doen, niet geschikt is, en of aan de norm voldoet die er gesteld is. Mijn dochter is ook ooit op zo’n stal begonnen. En daarbij kan ik mijn zelf voorstellen, dat als zij niet de gelegenheid zou hebben gehad, om door te groeien in deze sport, toch wel het gevoel zou hebben, er uiteindelijk ook bij te horen. Het on officiële gebeuren, een officieel tintje geven, zou kunnen bijdragen dat mensen zich niet uitgesloten voelen.

Constatering:

Gebleken is, doordat ik met mensen uit het veld gesproken heb, is het volgende.
Om te kunnen voldoen aan de gestelde regels die er zijn om BV een onderlinge wedstrijd te organiseren, vallen vele al af.
Om mee te willen doen aan een Wran wedstrijd en te starten in de beginners klasse, zien vele nog als een hele hoge drempel.
Vele ruiters, blijven te lang in de beginners klasse hangen.
De niet aan de normen voldoende stallen, organiseren nu in het wild.
Beginners proeven, een doorn in het oog van vele op een C wedstrijd.

Controle:

Een commissie, samen gesteld uit leden, en of bestuur, zou een controlerende functie in het D gebeuren moeten gaan uitvoeren. De aangewezen stal en of persoon die goed bevonden is, om op ordentelijke wijze onderlinge wedstrijden te mogen houden met een Wran goedkeuring, meld deze aan, en weet bijvoorbeeld, dat er op de aangegeven datum, iemand zou kunnen binnen stappen, die controleert, of de aangewezen stal en of persoon het ook uitvoert conform de daarvoor opgestelde regels.
Wanneer zo’n stal en of persoon vind dat er ruiters bij zijn, die in aanmerking komen voor een C wedstrijd die geheel conform de officiële regels gehouden worden, deze ruiter of ruiters aanmelden, voor de instap klasse, die dan nieuw in het leven geroepen wordt op de C wedstrijden. Min voorstel hiervoor is, om bijvoorbeeld 3 volledige proeven uit te kiezen, die op een C wedstrijd gekozen kunnen worden, om deze uit te voeren.

Conclusie:

Erkenning voor de stallen en of personen die vanuit een organisatie weten dat zij een aanvulling zijn voor de westernsport. Dit werkt motiverend.
Beginnend Nederland weet waar de juiste weg, naar erkende wedstrijden te vinden is.
In beginsel worden de C wedstrijden van hoger niveau.
Een bredere opzet in het Nederlandse om het niveau op het gebied van western rijden beter te reguleren, controleren en organiseren.

Slot:

Nu de federatie bijna een feit is, zullen stallen, ruiters, en personen allemaal binnen deze opzet een plaats vinden. Deze ontwikkeling zal voor vele Quarter Paint of Appalossa rijder fantastisch zijn. De vele andere rassen die er zijn, en ook western willen blijven rijden, blijven dan ook een plek vinden, binnen deze federatie. Misschien is het een idee, om op de Wran C wedstrijden, voor de gevorderde ruiter van de vertegenwoordigde rassen, binnen de federatie, in een aparte klasse te laten rijden. Want het blijft toch nog steeds een feit, dat een ruiter, startend in een andere dan de Wran georganiseerde wedstrijd, met BV een gewonnen Morrison, uitkomt tegen ruiters waarvan het niveau nooit hoger kan worden, omdat deze niet over een paard beschikt, die bekend staan als de meest geschikte voor de westernsport.

Nogmaals maar even, dit is zomaar een idee.
Groetjes,
Peter Vet.

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 12:44

Wat zijn jullie stil?

Jos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 12:47

ik heb het net zitten lezen
moet even nadenken
goed?

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 12:50

Jos schreef:
ik heb het net zitten lezen
moet even nadenken
goed?

Goed Jos, dan pak ik nog ff een bakkie.

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 13:07

GoedVetMan schreef:
De beginners klasse zou vervangen kunnen worden, voor een BV zo gehete instap klasse, waar een ruiter BV drie keer in mag straten, en beoordeeld wordt door de jury of deze C klasse waardig is, als deze doorstroomt van uit het onderlinge georganiseerde D wedstrijden.

Dmv een puntensysteem of doordat jury A zegt dat ruiter B klaar is voor een klasse C ? Een puntensysteem zou mij dan meer aanspreken.

Citaat:

Misschien dan ook de wedstrijdruimte eisen aanpassen? Als bv niet alle onderdelen verplicht zijn dan zou je eens een zomeravondwedstrijd kunnen organiseren met (ik noem maar wat ) beginners pleasure en horsemanship.
Als organisatie is het allemaal wat makkelijker te doen en als ruiter zijnde is het wat kleinschaliger.

Jos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 13:13

het lijkt me moeilijk om 'amateur trainers ' te gaan werken. bij de WRAN kan dit top zekere hoogte wel al. ( de 75 euro regel)
maar bij de AQHA en APHA kan dat niet
die werken volgens de amerikaanse regels en ik den k niet dat ze die gaan veranderen voor een groepje hollanders Clown
ik denk dat er dan ook weer meer verwarraing ontstaat.

Dus zal iedereen die les geeft. groot of klein in de open moeten starten.
Je krijgt op eem wedstrijd waarschijnlijk een nivo verschil in de openklasse. maarja dat is niet anders.
Voor die open ruiters is het ook een stap om tussen de 'groten' te starten. maar als er meer komen sta je daarin ook weer niet alleen.

Jammer is wel dat er dan weer vaak geroepen wordt "het nivo was weer niks"
tsja .....is moeilijk thuisblijven en niet starten is niet goed, maar meedoen en nog niet op het nivo starten, ook niet, en bij de amateurs mag je niet.

misschien moet nederland er maar aan wennen dat er ook open ruiters zijn die nog niet helemaal op wereld nivo zitten.
deze open ruiters zijn gewoon telaat geboren.

met de huidige regel van een amateur ruiter die tot 75 euro les mag geven moet het dure les tarief toch opgelost kunnen zijn.
voor beginners zijn deze lesgevers lijkt me toch te betalen. of ze vragen erg veel voor een les en komen boven hun tarief uit, of ze geven maar 3 lessen. bv.

E wedstrijden lijkt me een goed idee.
mijn bak is te klein voor een echte wedstrijd, maar in het verleden hebben we toch leuke wedstrijdjes georganiseerd.
lekker laag drempelig, maar na de laatste keer had ik toch een aardige kater van het commentaar achteraf.
de lol is er toen voor mij een beetje afgegaan.

ik ga nu weer even naar buiten, ( dit profje moet het erf nog vegen Vork )misschien later meer

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 13:44

GoedVetMan schreef:
De beginners klasse zou vervangen kunnen worden, voor een BV zo gehete instap klasse, waar een ruiter BV drie keer in mag straten, en beoordeeld wordt door de jury of deze C klasse waardig is, als deze doorstroomt van uit het onderlinge georganiseerde D wedstrijden.

cornelie"]
Dmv een puntensysteem of doordat jury A zegt dat ruiter B klaar is voor een klasse C ? Een puntensysteem zou mij dan meer aanspreken.
[/quote]

Oh ja, hier zal je allerlei systemen voor kunnen bedenken. Zelf dacht ik meer aan, dat je naar het gemiddeld gereden punten kijkt, in de klasse waar ingestroomd wordt. Of waar geen punten systeem geld, kijkt naar de gemiddelde beoordeling. Dit wel dan over een aantal wedstrijden.

Quote:

[quote="cornelie schreef:
Misschien dan ook de wedstrijdruimte eisen aanpassen? Als bv niet alle onderdelen verplicht zijn dan zou je eens een zomeravondwedstrijd kunnen organiseren met (ik noem maar wat ) beginners pleasure en horsemanship.
Als organisatie is het allemaal wat makkelijker te doen en als ruiter zijnde is het wat kleinschaliger.

Eigelijk maakt het mijn niet uit, en ik bedoel dit niet negatief. Wat mijn persoonlijk een doorn in het oog is, dat het nu vaak in het wild plaats vind. Dus verteld het mijn ook, dat organisaties op een bepaalde manier ergens niet in voorzien. Doordat Jan en alle Man dit zomaar kunnen organiseren, waar ik nu even moet bij zeggen dat dit gelukkig niet altijd het geval is, vele in het land gaan er verstandig mee om, maar als daar een organisatie achter zal staan, zal het getuigen van het feit, dat deze sport echt volwassen gaat worden. Zelf wordt ik er een beetje moe van, om zo nu en dan aangesproken te worden, als ik weer eens heel bevlogen aan een buiten staander vertel, hoe geweldig onze sport is, dat zij laatst op een wedstrijd waren, waar het een zooitje was. Vaak weten zij er dan geen organisatie bij te noemen, of je krijgt er vaak een geluid bij, ja euh de Wran ofzo.
Dit is het geen wat ik zou willen tegen gaan, mensen organiseren, en organisaties zijn de dupe omdat het niet ordentelijk gebeurd. Dus ik denk dat organisaties of desnoods een organisatie de tools en de middel hiervoor moet gaan bedenken, om wilde wedstrijden uit te bannen, of er een structuur proberen in te krijgen
Als ik zelf ooit een wedstrijd zal willen organiseren, zou ik dat altijd gaan doen, of proberen te doen, onder de vlag van een organisatie, ik vind dat het getuigd van respect voor je sport hebben. Maar goed, dan moeten de middelen er wel zijn.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 14:24

Jos schreef:
het lijkt me moeilijk om 'amateur trainers ' te gaan werken. bij de WRAN kan dit top zekere hoogte wel al. ( de 75 euro regel)
die werken volgens de amerikaanse regels en ik den k niet dat ze die gaan veranderen voor een groepje hollanders Clown

Je krijgt op eem wedstrijd waarschijnlijk een nivo verschil in de openklasse. maarja dat is niet anders.

Waarom lijkt het je moeilijk?
Als niet-qpa-ruiter ben ik niet zo heel erg geinteresseerd in wat de AQHA hier wel of niet van vindt. De 75 euro regel past hoogstwaarschijnlijk nu ook niet in hun regelgeving (nooit uitgezocht). Aan iedere ruiter zelf de afweging om wel of geen rekening te houden met de regels van een andere club waar ze lid van zijn.

Verder begrijp ik niet waarom ieder dan in de open zou moeten starten?
Als de 75 euro regel wordt vervangen voor de regel je mag lesgeven tot iemand 1x start op C-wedstrijden, dan moet de lesnemer door naar een prof en mag de lesgever geen les meer geven, is er sprake van dezelfde intentie als bij de 75 euro regel. Dus waarom iedereen dan open zou moeten starten???

Ik ben er zelfs van overtuigd dat verandering van deze regel naar "je mag lesgeven aan instromende beginners" de instroom naar de profs en profjes juist zal vergroten. Er moet immers na verloop van tijd doorverwezen worden.

Enneh... 75 euro.. ik zit even te rekenen. Tegen een tarief van 10.00 euro per uur (een babysitter is duurder) met 1 wekelijkse les...kun je 1 persoon helpen. Want twee personen helpen kom je op 80 euro. En dat is al 5 euro teveel Lachen

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 14:56

Oh ja. In navolging van Cornelie. Ik ben een groot voorstander van het creeren van de mogelijkheid buitenwedstrijden als akkommodatie-mogelijkheid op te nemen. Om te beginnen breid je daardoor het aantal mogelijke akkommodaties enorm uit: voldoende parkeergelegenheid, voldoende ruimte om in te rijden, voldoende grote bak. Ik ken buitenbakken die echt een betere bodem hebben dan sommige binnenbakken (waar ze al jaren het zaagsel uit de stal doorheen malen bijvoorbeeld).

Bovendien kun je met buitenbakken in het assortiment ook pensionhouders aanspreken. En die doen vaak een stuk minder ingewikkeld over het dragen van een cap of hoed als een gecertificeerde manegehouder of engelse rijvereniging. Kortom: het onderzoeken waard Lachen

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 08:52

Jos"]
[/quote]

Klopt ook helemaal Jos, maar in deze ben jij BV een trainer met de raakvlak hebbende doelstelling waar het over gaat. Dus zoveel verwarring zie ik er niet in.

[quote="Jos"]
Voor die open ruiters is het ook een stap om tussen de 'groten' te starten. maar als er meer komen sta je daarin ook weer niet alleen.
[/quote]

Tussen een persoon begeleiden, die gewoon weg een paard wil gaan leren rijden, maar het een ruiter voor mijn gevoel nog geen Prof. Er zijn zat mensen die willen leren rijden, en er een andere doelstelling op na houden, dan wedstrijd rijden. Als ik morgen iemand ga helpen omdat deze op een veilige manier straks zijn paard door de bossen wil sturen, maakt dat mijn dan een Prof??????????? Ik dacht het niet.

[quote="Jos"]
Jammer is wel dat er dan weer vaak geroepen wordt "het nivo was weer niks"
tsja .....is moeilijk thuisblijven en niet starten is niet goed, maar meedoen en nog niet op het nivo starten, ook niet, en bij de amateurs mag je niet.
[/quote]

Je schrijft nu zelf op, waarom er in het Nederlandse over dit onderwerp wordt gehakketakt.
Ik zelf denk als hier breder naar gekeken wordt, dat er dan best andere oplossingen zijn voor te vinden. En deze discussie is het gewoon waard om er met zijn alle over na te denken, of hiervoor geen andere oplossingen zijn te vinden. Het meteen verschuilen achter de bestaande regels, wil niet zeggen dat je er in het breed geen discussie over mag voeren, hier is namelijk nog nooit regelgeving beter van geworden.

[quote="Jos"]
misschien moet nederland er maar aan wennen dat er ook open ruiters zijn die nog niet helemaal op wereld nivo zitten.
deze open ruiters zijn gewoon telaat geboren.
[/quote]

Ik denk dat je te vroeg bedoelt, dus 40 of een 50 plus klasse, hebben zij in de USA ook al heb ik mijn laten vertellen. Jeetje weer een idee, dan is er voor mijn ook nog hoop. En euhhh Jos, ik zal het wel leuk vinden om tegen jou te moeten rijden, maar je zoon gaat mijn in deze tever.

[quote="Jos"]
met de huidige regel van een amateur ruiter die tot 75 euro les mag geven moet het dure les tarief toch opgelost kunnen zijn.
voor beginners zijn deze lesgevers lijkt me toch te betalen. of ze vragen erg veel voor een les en komen boven hun tarief uit, of ze geven maar 3 lessen. bv.
[/quote]

Wat ik heb begrepen is dit bedrag voor een maand, 75€, voor iemand in de randstad op een manege, is dit bedrag al aantrekkelijker dan voor die gene die van stal naar stal moet hoppen in het land. Ik vind deze regel van een bepaalde arrogantie, dan wel niet een min achtingsgebaar naar die wel willende amateur toe. Zo van, nou jij mag ook een zakcentje verdienen. Zelf denk ik dat in deze tijd het best wel is bij te houden, of een ruiter wedstrijd gericht bezig is, of die toe het doel gaat behoren om wedstrijden te willen rijden. Als een amateur deze aanwijzingen dan wel niet les zou gaan geven, moet het dus duidelijk zijn, dat je dan je als prof bezig gaat houden, dus er toe leid dat je dan zelf ook je eigen als prof moet gaan gedragen. Dit moet je niet met een geven bedrag gaan regelen, maar puur op het feit dat je sport gericht bezig bent met lesgeven. Ik zelf krijg een beetje les van mijn dochter, met mijn drie kameraden, omdat zij wil dat wij in onze maandelijkse kroegen tocht te paard, veilig en heel weer thuis komen. Dat mijn kameraden haar daarvoor een beloning geven in wat voor een vorm dan ook, maakt haar in mijn ogen geen prof. En zolang ik meer van dit soort voorbeelden kan noemen dan ik voorbeelden kan noemen die deze regel staven, blijf ik het een kant nog wal rakende regel vinden. Even voor de duidelijkheid, dit is mijn mening hè. Wie er anders over denkt respecteer ik ook.

[quote="Jos"]
E wedstrijden lijkt me een goed idee.
mijn bak is te klein voor een echte wedstrijd, maar in het verleden hebben we toch leuke wedstrijdjes georganiseerd.
lekker laag drempelig, maar na de laatste keer had ik toch een aardige kater van het commentaar achteraf.
de lol is er toen voor mij een beetje afgegaan.
[/quote]

Als dat een rede is voor jou om dit niet meer te doen. Zou het dus een rede kunnen zijn om het BV onder een vlag van een organisatie die daar ruimte voor maakt binnen zijn huidige regelgeving, uit komst kunnen bieden. Juist bij de laag drempelige wedstrijdjes is het van belang dat er duidelijkheid is, daar wordt het volwassen mee. Of ik hier nou aan mee doe bij Jos, of bij een andere wel willende, bevlogen, zich inzettend voor het ordentelijk leren paarden rijden, noem het maar op, is de onduidelijkheid er vaak de oorzaak van, dat er een kater aan over gehouden wordt. Of weer andere gaan roepen, wat ik nu gezien heb, wat een zooitje. Samen sterk staan, je gesteund voelen dat je beschermd wordt door een organisatie, kan de lol eruit eindelijk nooit vanaf gaan. Sterker nog, dan krijg je er juist meer lol in.

[quote="Jos schreef:
ik ga nu weer even naar buiten, ( dit profje moet het erf nog vegen Vork )misschien later meer

Ik kan een heleboel profs die dit laten doen Jos. Dus zeg jij maar wanneer een prof nou prof is. Nu wil ik niet zeggen dat een vegende prof een amateur moet worden, nee, ik denk dat het niveau waarin deze de aanwijzing gevende persoon mee bezig is, uiteindelijk bepaald of je professioneel bezig bent.

Groetjes Peter Vet.

slootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 09:21

Ik denk dat je zowieso moet oppassen om je als welwillende amateur te laten betalen voor hulp en lessen. Zodra je je laat betalen voor je diensten, hoe weinig dat ook mag zijn, mogen er ook eisen aan je worden gesteld. Wat dat voor gevolgen heeft kan ik niet helemaal overzien maar ik kan me zo voorstellen dat als er onverhoopt tijdens jouw les een ongeluk gebeurt, dit hele nare gevolgen kan hebben vwb aansprakelijkheid.

Een ander nadeel vind ik dat je met het "zwart" lesgeven altijd een heel stuk voordeliger bent dan de "prof" die al zijn vaste lasten nog moet betalen en netjes belasting afdraagt. Moet je eens uitrekenen hoeveel een prof moet binnenkrijgen voordat hij netto 75 € overhoudt. Arme profjes Ach gut

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 09:27

Die aansprakelijkheid geldt nu ook (ook bij 75 euro). Het is aan ieder voor zich (zo is het in Nederland geregeld) of hij/zij dat risico neemt of zich verzekert.

Interessant in deze is ook de visie van verzekeringsmaatschappijen dat een lesklant die zonder cap rondrijdt sowieso niet verzekerd is (grove nalatigheid van de instructeur). Hier is nog geen jurisprudentie over. Dit punt raakt iedereen die lessen geeft (dressuur of western) en er is al veel over te doen in de dressuur/springwereld Lachen Maar dit punt staat los van het betreffende voorstel.

Zwart lesgeven??? Dat is ook een verantwoordelijkheid van de betreffende persoon. Het is de plicht van iedere nederlander om bruto inkomsten (ook 75 euro per maand) op te geven bij de belasting. Als je dat niet doet kun je een naheffing verwachten als ze er achter komen. Het is wederom het risico dat iedere Nederlander zelf neemt als hij/zij deze bruto inkomsten niet opgeeft.

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 09:37

slootje schreef:
Moet je eens uitrekenen hoeveel een prof moet binnenkrijgen voordat hij netto 75 € overhoudt. Arme profjes Ach gut

Misschien zorgt de hele opzet mbt het begeleiden van beginnende ruiters door amateurs wel tot het creeren van een grotere vraag naar professionele begeleiding.

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 10:07

Praktijk voorbeeld:

Heb een tijdje les gegeven aan echte beginners in de western sport (5 euro per les 1x per week Cool ) Niet omdat ik het zo graag wilde,maar omdat zij graag verder wilden en geen enkel idee hadden hoe en wat.Ik ben nogal wedstrijd gericht(misschien is dat ooit iemand opgevallen Cool ) dus ook *les* geven deed ik vanuit het standpunt we gaan ons voorbereiden op wedstrijden.Natuurlijk veel basis,en daarbij ook telkens weer de nadruk op de do’s and dont’s op wedstrijden.
Op een gegeven moment heb ik zoiets van nu moet je maar eens verder gaan kijken want het gaat mij teveel tijd kosten .Onder tussen waren ze klaar voor de eerste wedstrijd en hebben dan ook hun eerste show gedaan in Beverwijk.Toen wisten ze dus dat ze nog meer wilden en hebben nu les van een prof.
Denk dat er nog veel meer voorbeelden zijn te achterhalen.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 10:12

Ik kreeg hulp van een amateur. Mijn vriendin ook. Door haar zijn we gaan western rijden. Ik neem nu les bij een prof.

Ik heb iemand in de buurt geholpen met de eerste beginselen westerm rijden. Zij is zo enthousiast dat ze is gaan lessen bij een prof.

Ik help nog steeds een 10-jarige jongen bij ons op stal. Hij is helemaal into western. Zij vader (heeft ZZ-gesprongen) gaat nu een westernzadel voor hem kopen. Hij moet vooralsnog vooral heel veel kilometers maken (het is een kind), maar voor zijn verjaardag krijgt hij zijn eerste echte westernles bij een prof.

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 10:22

slootje"]
Ik denk dat je zowieso moet oppassen om je als welwillende amateur te laten betalen voor hulp en lessen. Zodra je je laat betalen voor je diensten, hoe weinig dat ook mag zijn, mogen er ook eisen aan je worden gesteld. Wat dat voor gevolgen heeft kan ik niet helemaal overzien maar ik kan me zo voorstellen dat als er onverhoopt tijdens jouw les een ongeluk gebeurt, dit hele nare gevolgen kan hebben vwb aansprakelijkheid.
[/quote]

Dit ligt en maar helemaal aan, van welke kan je het bekijkt. Een amateur zal zijn kunde eerder over brengen bij iemand die op een eigen paard rijd, omdat deze vaak geen les paarden ter beschikking heeft. De verzekeringen die hiervoor zijn af te sluiten zijn los van het feit of je een prof of amateur bent. In deze is het als met alle andere zaken, BV, als ik auto rijd en sluit daarvoor geen verzekering af, weet ik de gevolgen als het mis gaat. Toen wij paard gingen rijden, ben ik dus ook met de verzekering aan de slag geweest, om het één en ander duidelijk op mijn net vlies te hebben, dus ik denk dat het voor zich spreekt dat je bij alles wat je onder neemt en liever voor je het onder neemt, nadenkt over dit soort zaken. Recentelijk uitspraken zijn over dit soort onderwerpen inzichtelijk voor iedereen, gerechtshof Arnhem 30 okt 2001, Hoge raad 25 okt 2002, recentelijk een uitspraak van het hof Arnhem en de hoge raad, spreken boekdelen.

[quote="slootje schreef:
Een ander nadeel vind ik dat je met het "zwart" lesgeven altijd een heel stuk voordeliger bent dan de "prof" die al zijn vaste lasten nog moet betalen en netjes belasting afdraagt. Moet je eens uitrekenen hoeveel een prof moet binnenkrijgen voordat hij netto 75 € overhoudt. Arme profjes Ach gut

Slootje ik bedoel dit lief hoor, maar wie rekent er voor mijn uit hoeveel rondjes wij hebben gelopen bij een zich zelf uitgevende prof, en daarbij rondjes bleven lopen, terwijl er toch echt meer te leren is. Wie denkt er opdat moment aan mij, hoeveel ik binnen moet krijgen om in dit geval mijn dochter de les te laten krijgen waar zij ook wat mee opschiet. Kom op, ik spreek alle talen, behalve betalen voor niks. Mijn motto in deze sport is geworden, om liever een amateur te belonen en daar wat van op te steken, dan een prof te betalen om de boel draaiend te houden, en om vervolgens als een soort van vakvulling te dienen.
Ik kan nog wel wat opmerkingen maken, maar ben als de dood, net als die arme profjes waar jij het over hebt, dat er een bepaalde dienst mee leest, dus doe ik dat maar niet. Uitrekenen heb ik namelijk mijn beroep van gemaakt, en ik betaal daar ook netjes belasting over, dus ik weet wat ik onder de streep over hou, dus daarom wil ik ook dat mijn dochter leert voor het geld wat ik er voor moet uitgeven. Zo simpel is het leven.

Peter groetjes

Jos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 10:39

met het te vroeg geboren zijn bedoel ik meer, dat de pioniers van het western rijden in nederland ook gewoon zijn begonnen, ook vaak op niet QPA er was toen weining vergelijkings materiaal, want als er weining zijn ben je al snel de beste.
die pioniers hebben zich door de jaren heen omhoog gewerkt
daarna kwam er een grote hoos aan westernrijders , waarvan er veel dachten dat ze het uitgevonden hadden.
de pioniers van het eerste uur werden voorbij gelopen door mensen die dachten een gat in de markt te zien.
en de niets vermoedende western beginner werd vrolijk uitgebuit.
(gebeurd nog steeds)
nu komt er weer wat meer lijn in het western rijden.
het niewe raakt er wat vanaf, en mensen gaan gelukkig weer wat kritischer kijken.

met wat peter en blaze schrijven ben ik het ook best wel eens
ga liever als beginnende western ruiter lesnemen bij een goede amateur ruiter die weet waar die het over heeft , dan bij een koekebakker om de hoek die een paar laarzen , wrangler, wallsjasje en een pet heeft aangeschaft en zegt trainer te zijn, maar die we zelfs bij de beginners nooit hebben zien rondrijden.

Jos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 10:47

ben er voor mezelf alleen nog niet uit wat ik ben.
een 'amateuristische prof' of een 'professionele amateur' Clown

misschien wel een leuke nieuwe klasse