[WN] als ik voorzitter van de Wran was dan zou ik....

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

cornelie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 07:08

Wat ik interessant zou vinden:
toestaan dat een wedstrijd bv alleen pleasure of alleen trail/pleasure etc heeft zodat je eens een (avond)wedstrijd op gras kunt organiseren.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 08:55

Zou dat dan per se een officiele wedstrijd moeten zijn voor jou Cornelie?

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 08:57

Ik denk dat het wel fijn is dat je dan punten kan verdienen?

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-06 09:01

Sonja schreef:
Zou dat dan per se een officiele wedstrijd moeten zijn voor jou Cornelie?

De WRAN heeft nu juist zo haar best gedaan het verschijnsel 'wilde wedstrijden' te veranderen in wedstrijden die overal in het land volgens de zelfde regels worden verreden. Zodat je een beetje eenheid krijgt.

Ik snap aan de ene kant de vraag naar specifieke onderdeel-wedstrijden wel. Aan de andere kant maak je de westernsport wel smaller door het aantal onderdelen te beperken. Juist het brede aanbod van de verschillende onderdelen maakt de westernsport volgen mij zo aantrekkelijk. Dat moet je volgens mij niet smaller willen maken.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 09:04

Ik zie niet in waarom je dan niet gewoon een pleasure-avond zou organiseren als gezamenlijke training.
Of willen we geen leermomenten meer maar alleen punten rijden? Lekker belangrijk, die punten.

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 09:06

Nou ja, voor sommigen zijn die punten dus wel belangrijk

Maarre, dat de westernsport breed is, ben ik het mee eens. Maar met die 'verrotte' reining beperk je zoveel. Door 1 onderdeeltje vallen veel accomedaties af bijvoorbeeld.. Dat is toch zonde? Vooral als je ernaartoe zou willen dat er veel meer wedstrijden georganiseerd worden...

PeterV

Re: als ik voorzitter van de Wran was dan zou ik....

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 12:53

als ik voorzitter van de Wran was dan zou ik....

dit staat in de komende WHW te lezen

Adrienne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 13:24

Cer schreef:
Maarre, dat de westernsport breed is, ben ik het mee eens. Maar met die 'verrotte' reining beperk je zoveel. Door 1 onderdeeltje vallen veel accomedaties af bijvoorbeeld.. Dat is toch zonde? Vooral als je ernaartoe zou willen dat er veel meer wedstrijden georganiseerd worden...

Voor dat handje vol reining ruiters die er bij de WRAN rijden vallen er accomodaties af??????? Laat me niet lachen!

De meeste reiners rijden bij de AQHA en DRHA.

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 13:29

JA precies, maar reining is nl wel een verplicht onderdeel om een erkende wranwedstrijd te organiseren..

See my point?

je moet namelijk wel een accomedatie hebben waar reining gereden kan worden, want het moet het uitschrijven voor dat handje vol... en reining kan bijv. al niet in een bak waar je niet in kan glijden (tapijtsnippers). Er zijn nu al twee wedstrijden die de 'oefenstatus' hebben omdat er geen reining gereden kan worden. Geen erkende wedstrijden dus, maar wel drukbezochte wedstrijden, ZONDER reining...

RoxH

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 13:49

beetje gezeur, ik vind de wedstrijden prima zo!
Tuurlijk zijn suggesties en ideen prima, maar er worden hier wel extreme dingen genoemd.

In ieder geval proberen om alle ruiters tevreden te houden, in elke discipline en van elk niveau

Rob_H

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 13:53

Adrienne schreef:

Voor dat handje vol reining ruiters die er bij de WRAN rijden vallen er accomodaties af??????? Laat me niet lachen!

De meeste reiners rijden bij de AQHA en DRHA.

pffff gelukkig werk je met smileys anders zou ik nog kunnen denken dat je laagdunkend doet over de wran en in het bijzonder die paar reiningruiters bij de wran

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 13:55

Och, reining wordt natuurlijk wel een beetje overrated zeg maar...

maar juist voor reining is het van belang dat het op een goede locatie verreden kan worden, dan komen de deelnemers ook het beste tot hun recht, toch?

Rob_H

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 13:59

Cer schreef:
JA precies, maar reining is nl wel een verplicht onderdeel om een erkende wranwedstrijd te organiseren..

See my point?

je moet namelijk wel een accomedatie hebben waar reining gereden kan worden, want het moet het uitschrijven voor dat handje vol... en reining kan bijv. al niet in een bak waar je niet in kan glijden (tapijtsnippers). Er zijn nu al twee wedstrijden die de 'oefenstatus' hebben omdat er geen reining gereden kan worden. Geen erkende wedstrijden dus, maar wel drukbezochte wedstrijden, ZONDER reining...

No i dont see your point
Het is namelijk de grootste onzin om geen erkenning te krijgen als de bak niet geschikt is om te glijden of wat dan ook.
Schrijf reining uit en vermeld duidelijk dat de bak niet geschikt is voor sliding stops en laat de ruiters zelf bepalen of die stop zo belangrijk is.
Druk bezochte wedstrijden zonder erkenning zijn mijns inziens niet de toekomst

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 14:02

nee maar jij hoefde mijn point ook niet te zien.. integendeel

Reining uitschrijven en erbij vermelden dat de bak niet te rijden is.... ????
... euh... dat klinkt een beeetje gek hoor....

Enne, druk bezochte wedstrijden met erkenning zijn t mooiste idd. Dat dat dan van 1 onderdeel af moet hangen, terwijl er uit zoveel te kiezen is....

Rob_H

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 14:07

Cer schreef:
nee maar jij hoefde mijn point ook niet te zien.. integendeel

Reining uitschrijven en erbij vermelden dat de bak niet te rijden is.... ????
... euh... dat klinkt een beeetje gek hoor....

Enne, druk bezochte wedstrijden met erkenning zijn t mooiste idd. Dat dat dan van 1 onderdeel af moet hangen, terwijl er uit zoveel te kiezen is....

Integendeel ohh ok

alinea 3 geeft antwoord op alinea 2.

Inderdaad is een druk bezochte erkende show het mooiste en als je dan reining moet uitschrijven hoewel je bijna zeker weet dat die niet doorgaat omdat je aangeeft dat de bak ongeschikt is, dan zij dat zo en voldoe je in elk geval aan de eisen voor een erkende show.
Nog mooier je schrijft alleen Open reining uit en de rest van de reining niet(dat is de eis) dat weet je zeker dat niemand komt en je gewoon een mooie erkende show hebt zonder reining

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 14:12

Ja zeg stel je voor dat je mijn point ziet... dat hoeft echt niet hoor

maar als je er zo makkelijk onderuit komt, waarom is het dan een eis??
*ben niet in de wieg gelegd voor ambtenaar denk ik*

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 14:22

het is niet een kwestie van ergens onder uit komen maar voldoen aan de eis en die is heel simpel
Pleasure trail horsmanship en reining in de open AA klasses ben je verplicht uit te schrijven.maar je bent niet verplicht voldoende deelnemers te hebben in die klasse.geen deelnmers in een klasse betekend geen doorgang van die klasse maar wel erkenning.

Dus niemand kan mij nog gaan vertellen dat accomodaties afvallen omdat er geen reining bak is

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 14:37

Maar het is toch wel een beetje krom als je op deze manier je wedstrijden moet gaan promoten. Een regel-aanpassing in deze lijkt me dan beter dan struisvogelpolitiek.

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 14:37

hahahaha oh ja, nee zo word de sport serieus genomen... wordt t uiteindelijk toch nog een breiclubje..

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 15:03

Het beleid van de Wran is er op gericht om geen ruiters uit te sluiten op erkende show’s.
Erkende Wran show’s en evenementen zijn er daarom op gericht, dat er voor ieder lid wat wils is.

Of het commercieel interessant is om show’s te organiseren zonder reining, dat zal de toekomst wel gaan uitwijzen. Kijk, ik ben van mening dat er voor de beginner en de gevorderde beginner, plek moet blijven om ook reining te kunnen starten.
Stel dat wij show’s zonder reining rijden in het leven gaan roepen, krijgen wij de show’s dan nog wel vol waar reining één van de verplichten onderdelen is?

Ik denk dat wij de organisaties die het westernrijden promoten om een D show uit te schrijven, tekort gaan doen, en dat dit het begin zal zijn dat de westernsport in onderdelen uit elkaar zal gaan vallen.

Wat voor effect een gehouden show als Spijkerboor zal hebben op het totaal plaatje van onze westernsport, dat zal de tijd wel leren, net als deze ons geleerd heeft dat er nog steeds show’s zijn waarvan de organisatie niet eens de broek kan droog houden, waar wel alle onderdelen te rijden zijn.

Peter

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 15:08

PeterV schreef:
Het beleid van de Wran is er op gericht om geen ruiters uit te sluiten op erkende show’s.
Erkende Wran show’s en evenementen zijn er daarom op gericht, dat er voor ieder lid wat wils is.

Hoe zit dat dan met koeienonderdelen, barrelrace, versatile etc?
(niet dat ik daarop zit te wachten, maar als je geen ruiter uit wil sluiten, moet je ook daaraan denken toch?)

Citaat:
Of het commercieel interessant is om show’s te organiseren zonder reining, dat zal de toekomst wel gaan uitwijzen. Kijk, ik ben van mening dat er voor de beginner en de gevorderde beginner, plek moet blijven om ook reining te kunnen starten.

Ja dat is zeker waar, maar t 1 sluit het ander toch niet uit?

Citaat:
Stel dat wij show’s zonder reining rijden in het leven gaan roepen, krijgen wij de show’s dan nog wel vol waar reining één van de verplichten onderdelen is?

Misschien is hierbij interessant om te gaan bekijken welke en hoeveel accomedaties geschikt zijn voor reining, en welke niet, maar die wel goed kunnen voldoen aan de overige onderdelen?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 15:14

PeterV schreef:
Kijk, ik ben van mening dat er voor de
beginner

en de gevorderde beginner, plek moet blijven om ook reining te kunnen starten.

Laat ik nu uit de nieuwe regelvoorstellen begrepen hebben dat er pas in de L3 in de reining gestart mag worden

Citaat:

Misschien wel en misschien ook niet. Dit zou je dan als een soort van protest kunnen zien van die mensen die de reining die zij te veel zien niet meer willen zien

Citaat:
Ik denk dat wij de organisaties die het westernrijden promoten om een D show uit te schrijven, tekort gaan doen, en dat dit het begin zal zijn dat de westernsport in onderdelen uit elkaar zal gaan vallen.

Waarom zo krampachtig vasthouden aan iets wat blijkbaar onder de leden niet leeft. Om weer even een veel gewraakt uitstapje te maken naar de engelse takken [IMG]
http://static.bokt.nl/s/devil.gif[/IMG]
Ook daar is het heel normaal dat niet alle onderdelen op één wedstrijd te zien zijjn. Als enige uitzondering zou ik haast de World Equestrian Games willen noemen. En zover zijn 'we' nog lang niet

Citaat:
dat er nog steeds show’s zijn waarvan de organisatie niet eens
de broek kan droog houden,

waar wel alle onderdelen te rijden zijn.
Van het lachen, neem ik aan, want je moet er wel lol in houden natuurlijk.

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 16:22

Cer,
Voor de koeien onderdelen zijn weer B shows, en de wel genoemde onderdelen zijn een afspiegeling van, het totaal plaatje wat westernrijden te bedienen heeft.

En ik weet niet als wij shows zonder reining gaan toe laten, of het één het ander niet zal uitsluiten. Tenslotte groeien wij wel, maar om nou te zeggen, trek de bestaande show’s uit elkaar, ik kan niet over zien wat dat voor effect op termijn zal hebben.

Dus ik denk dat het niet interessant is om naar accommodaties uit te kijken zoals jij bedoelt.
Zoals de Spijkerboor show gehouden is, met een duidelijke educatieve inslag, met een grote opkomst, wil nog niet zeggen dat dit een landelijke tendens kan gaan worden.
Duidelijk is wel dat het onze aandacht heeft, dus wie weet in de toekomst.

Sugarmiss,

Nieuwe regelgeving is nog niet van toe passing, en geeft volgens mijn ook aan hoe van level 1 naar level 5 combinaties mogelijk zijn, om een erkende show te organiseren.

Ik begrijp dit niet zo goed (soort van protest) Ik meen toch ieder jaar weer te kunnen waarnemen, bij welke onderdelen de tribunes over vol zitten en bij welke onderdelen niet.
Reining heeft aan trekking op publiek, dus geeft een show ook het cachet wat het verdient in mijn beleving.

Tja, en waarom zo kramachtig, besef dat wij misschien maar zo rond de 1500 wedstrijd ruiters hebben, denk dat ik nog aan de hoge kant zit.
Verdeel deze weer eens onder in de onderdelen die er zijn, dit weer over het aantal wedstrijden, en kom tot de conclusie dat wij nog niet zover zijn als in het gegeven voorbeeld van jou zijde, het dressuur.

En de lol hou ik er wel in hoor, mijn hoor je niet klagen, kijk iedere keer weer uit naar de volgende vergadering, waar ik als enige man mag aan schuiven aan een tafel vol met vrouwen.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-06 18:17

PeterV schreef:
En de lol hou ik er wel in hoor, mijn hoor je niet klagen, kijk iedere keer weer uit naar de volgende vergadering, waar ik als enige man mag aan schuiven aan een tafel vol met vrouwen.

Dit is wel zielig zinnetje

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 09:40

Ik ben inderdaad niet zo te spreken over de WRAN ben dus ook al een paar jaar geen lid meer.

Vooral de afwijkende jurering van de WRAN en bv aanverwante DAWRA stoort mij behoorlijk.

Beginners die met een o score de bak uit zouden moeten komen (wegens bv out of pattern) blijken een 68 score te hebben gekregen. Tja dan gaat er toch iets niet helemaal goed!

Vooral als deze mensen dan vervolgens met goede moed op een “regulier gejureerde” wedstrijd een score die soms lager is dan 57 voor hun kiezen krijgen!
Terwijl de combinatie toch echt enorm in niveau was gegroeid. Dat zijn geen goede zaken!

Als je op een andere manier beginners jureerd pas dan ook je punten systeem daar op aan zodat mensen geen enorme teleurstelling te wachten staat als ze zich voor het eerst buiten de WRAN gaan wagen!

Dat er weinig reiners rijden is een gevolg van het kiezen van slechte acommodaties (lees bodems) dus eerder dat er juist niet gekozen wordt voor een geschikte reining bodem

De opmerking “dan moet je maar beslissen of die stop belangrijk is” is duidelijk een opmerking van een niet reining ruiter. Gezien de mist neem ik aan dat dit echt serieus iemands mening is

Een paard wat echt goed getraint is om op het commando en de hulpen voor “whoa” te stoppen, gooit zijn kont er in een langzaam tempo nog steeds kei hard onder om te stoppen met alle gevolgen van dien als dat in bv hout of kunstof snippers is!
De WRAN moet persee op wedstrijden reining klasses hebben! Moet van wie???? Ze maken zelf toch al grotendeels de regels dus moet dat van de WRAN zelf neem ik toch even aan!

Willen ze de reining weer een beetje aantrekkelijk krijgen binnen de WRAN zodat bv ook Neerlands DRHA ruiters zich weer (vaker) gaan melden dan zullen ze toch echt meer rekening moeten gaan houden met deze ruiters.

Organiseer bv wedstrijden met en zonder reining. Zonder in de niet geschikte accomodaties en met in de geschikte. Zorg dat je voor de NK's en belangrijke andere wedstrijden in elk geval een super bodem voor alle disciplines hebt.

Want wie wil er nou zijn paard, en dat geldt naar mijn idee net zo goed voor echte beginners, op een bodem laten stoppen die niet geschikt is. De schade is misschien beperkt bij een beginnend paard omdat die nog niet zo hard stopt, maar de ervaring van stoppen op een bodem waar je je benen zeer op doet is een slechte ervaring voor elk paard! Je verpest er maanden training mee!