Kluisteren wel of niet?!?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tenfold
Berichten: 1267
Geregistreerd: 04-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 09:21

Gezellig topic zeg! Sommige mensen lijken in ieder topic waarin ze verschijnen ruzie te moeten maken...... Bloos!
Als standaard onderdeel van een training zie ik het voordeel van kluisteren niet echt. Maar Jeddah geeft een mooi voorbeeld van 'hoe het ook kan'. In het verleden had ik ook een negatief beeld van kluisteren. Ik heb het wel eens toegepast gezien en toen bleek dat dat eigenlijk heel anders ging dan ik dacht. Correct toegepast bleek het een zeer leerzame ervaring. Kortom: mijn mening was eigenlijk een vooroordeel. Best moeilijk om toe te geven dat dat het geval was. Natuurlijk kan kluisteren ook op zeer onvriendelijke wijze worden toegepast. Net als bij scherpe bitten en stersporen ligt dat niet zozeer aan het gereedschap, maar aan de manier waarop daarmee wordt omgegaan. Ik vind iemand vooral een slechte trainer/ruiter als gereedschap gebruikt wordt waarmee zo iemand niet mee om kan gaan.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 09:54

Himyar schreef:
Never argue with an idiot, they'll drag you down to their level and beat you with experience!


A mind is like a parachute, it only works when it is open.... Haha!

DubbelFun

Berichten: 88938
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 10:01

Zullen we het gezellig houden Haha! en elkaar niet proberen af te vangen met (engelse) gezegdes.
Dus back to topic please Cool Clown

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 10:30

Kluisteren heeft in mijn ogen (op wat voor manier toegepast dan ook) niets met wederzijds respect te maken. Je 'dwingt' je paard om te blijven staan. Met halstertouwen (zoals die foto's) 'vraag' je het paard dmv je vertrouwen naar je te luisteren en leren om stil te blijven staan mocht hij ooit in een benarde positie terecht komen...
Voor mijn paard dus geen kluisteren

Himyar

Berichten: 4539
Geregistreerd: 14-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 10:43

Tenfold schreef:
Ik vind iemand vooral een slechte trainer/ruiter als gereedschap gebruikt wordt waarmee zo iemand niet mee om kan gaan.


Helemaal mee eens!

Voor de mensen die niet kunnen lezen: ik zei "te pas en te onpas".
Wat dus wil zeggen (voor mensen die alles verkeerd uit willen leggen):
dat er crisis situaties kunnen bestaan waarbij het kluisteren misschien het laatste red middel is.

Tenfold
Berichten: 1267
Geregistreerd: 04-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 11:17

Waarmee ik dus bedoel dat iemand die kluisters gebruikt (als standaard onderdeel van de trianing en/of in specifieke situaties) niet een slechte trainer of ruiter hoeft te zijn, mits correct toegepast. Net zoals dat voor alle gereedschappen en methodes geldt.
Oftwel: ik veroordeel kluisteren op zich niet direct.
Zie er alleen ook niet echt veel nut van in als standaard onderdeel van training/opvoeding.

En we kunnen hier allemaal heus wel lezen hoor, alleen hebben we niet allemaal precies dezelfde meningen.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 11:22

Dit begint een beetje op een slofdiscussie te lijken. Er zijn mensen die met een slofteugel kunnen rijden en het ding ook alleen gebruiken als het daadwerkelijk nut heeft. Er zijn heel veel mensen die niet met een slof kunnen rijden en het gebruiken als dwangmiddel waar dat helemaal niet nodig is.

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 11:27

griebels schreef:
Kluisteren heeft in mijn ogen (op wat voor manier toegepast dan ook) niets met wederzijds respect te maken. Je 'dwingt' je paard om te blijven staan. Met halstertouwen (zoals die foto's) 'vraag' je het paard dmv je vertrouwen naar je te luisteren en leren om stil te blijven staan mocht hij ooit in een benarde positie terecht komen...
Voor mijn paard dus geen kluisteren


Een paard kan wel bewegen met kluisters om.

Verder vraag ik me af wat er mis is met het paard iets "dwingen"?
Je dwigt het paard toch ook een zadel op de rug, als je het vastzet aan een touw dwing je het ook te blijven staan op die plek, als je een hoofdstel indoet dwing je je ook de bit in de mond te hebben.

Ik heb, mits correct toegepast, maar dat geldt voor elk "hulpmiddel", helemaal niks tegen kluisters. Ik zou ze zelf niet snel gebruiken, maar dat is meer "smaken verschillen" wat betreft de training, de een doet het zo, de andere weer anders. Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden en als er mensen zijn die het prettig vinden een kluister te gebruiken tijdens de training en daar veel verstand van hebben, ervaring mee hebben en onderbouwen waarom ze dat doen zonder schade aan het paard aan te richten, wie ben ik om dan te zeggen dat dat absoluut niet kan?

Er zijn ook mensen die grondwerk/roundpen werk toepassen in de training, reken maar dat je met sommige grondwerk oefeningen ook het paard kan "dwingen" naar je toe te komen. Dat lijkt wel niet zo omdat het paard nergens aan vastzit, maar geestelijk kan je dan ook een boel afdwingen. Meestal wordt dit echter als "natuurlijk" gezien en dan is het vaak wel okee.

Himyar

Berichten: 4539
Geregistreerd: 14-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 11:31

Iemand is geen goede trainer in het geval kluisteren standaard wordt gebruikt bij het beleren, want het is absoluut niet noodzakelijk om het standaard te gebruiken. Het is meer een laatste redmiddel, zoals ik al zei.
Dan kan je ook wel standaard elk paard met een tie-down gaan rijden en met draw reins en een super dun bitje en wat voor ongein nog meer (alleen om vooral flink de baas te kunnen spelen), deze middelen gebruik je ook ALLEEN MAAR wanneer je geen andere weg kunt vinden en je er professioneel mee om weet te gaan. Anders is het een scheermes in de handen van een aap.
De stal waar ik mijn paarden breng, trekt drie maanden uit voor het sacking out, zadelmak maken en beleren van je paard. Stapje voor stapje, beetje bij beetje wordt er een goede, solide basis gelegd in het paard. Ze leren keurig op stem commando's als whoa te reageren en er wordt een vertrouwens band gecreeerd en een band van onderling respect. Je moet gewoon tijd en geduld op willen brengen bij het beleren en eerst goed aan het grondwerk werken, dan geeft het opstappen en rijden niet zoveel problemen meer, in de meeste gevallen. Je moet natuurlijk niet super soft zijn bij het beleren, maar je moet het paard ook niet willen forceren en breken. Het paard is niet je VIJAND, maar je partner!

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 11:36

Himyar, dat ben ik met je eens, dat je rustig aan ook kan inrijden, maar jij schrijft dat jou stal sacking out doet. Waarom dan? Wat heeft dat voor nut dan?

Natuurlijk moet de kluister gebruikt worden door iemand die weet hoe ze ermee om moeten gaan, maar dat geldt toch altijd voor alles, daar waren we het al over uit, toch?

Stel ik rij mijn paard in, stapje voor stapje, ik neem er 3 maanden voor, doe alles rustig aan, leer ze stapje voor stapje ook aan de kluister wennen, zadelmak maken en beleren, ik heb daarna ook een solide basis. Wat is daar mis mee dan?

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 11:43

jeddah schreef:
Een paard kan wel bewegen met kluisters om.

Verder vraag ik me af wat er mis is met het paard iets "dwingen"?
Je dwigt het paard toch ook een zadel op de rug, als je het vastzet aan een touw dwing je het ook te blijven staan op die plek, als je een hoofdstel indoet dwing je je ook de bit in de mond te hebben.


Ben ik het niet mee eens. Mijn mening is dat je een paard leert vertrouwen te hebben in dingen die hij niet kent, dus je bouwt het op dmv vragen en niet dwingen. Een paard wat gedwongen wordt een zadel op te hebben valt onder het inbreken van paarden. Een paard wat vertrouwen in je heeft zal zo'n zadel eerder respecteren als dat je hem ermee dwingt hem op te houden. Hetzelfde werkt toch met dekens. Je laat een paard toch eerst wennen aan iets kleins en licht op zijn rug, wat je uitwerkt naar iets groots en zwaars op zijn rug, als dat je hem meteen een zware winterdeken op doet, en hij in paniek raakt. Je vraagt hem dus steeds vertrouwen in die deken te hebben.
Dat een paard wel kan bewegen met kluisters om weet ik, maar het belemmert hem wel.
Daarbij vlucht een paard omdat hij bang is, dus aan jou om die angsten weg te nemen dmv vertrouwen dat je hem geeft. Ik ga geen bang paard dwingen (dmv kluisters) om te blijven staan bij bijv het opstijgen de eerste keer...
Laatst bijgewerkt door griebels op 08-10-04 11:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Tenfold
Berichten: 1267
Geregistreerd: 04-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 11:43

Over wat wel en niet nodig is heeft iedereen zijn eigen idee. Het gebruik van bepaalde middelen wil nog niet zeggen dat er geen geduld zou kunnen zijn. Of dat er op brute wijze met een paard om wordt gegaan. Iedere trainer en ruiter heeft zijn eigen wijze om met dingen om te gaan. Er zijn meerdere wegen naar Rome. Ook meerdere goede wegen (en iedereen heeft zijn eigen definitie van wat goed of slecht is).
Ik vind dat er niet zo snel ver/geoordeeld zou moeten worden. Niet tegenover kluisters en niet tegenover het gebruik van sporen en bitten zoals door niet-western ruiters nogal eens wordt gedaan. Ook daar zijn veel vooroordelen over, die nogal eens weerlegt worden zodra iemand ziet dat je ook daar op een correcte wijze mee om kan gaan.

Er zijn overigen ook mensen die helemaal geen dunne bitten/zwepen/kluisters of wat dan ook nodig hebben om hun paard grof te behandelen (of te mishandelen). Welk gereedschap iemand wel of niet gebruikt zegt op zich dus weinig of de correctheid van trainen/rijden. Dan moet je eea toch in een breder perspectief zien.

Himyar

Berichten: 4539
Geregistreerd: 14-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 11:46

Er wordt wat met de pad op het lichaam geklopt, zodat het paard niet schichtig meer reageert op alles wat rondom zijn lichaam gebeurt. Dus bij het opstijgen, zal het paard niet zo snel vlucht neigingen vertonen.
Het punt met kluisters is dat wanneer het paard van je weg vlucht de benen behoorlijk beschadigd kunnen raken en je het dier niet zomaar kunt bevrijden. Bij de meeste middelen kan je het paard wel bevrijden van de druk. Zelfs de makste, meest doorgetrainde paarden kunnen wel eens bang worden, willen vluchten of schrikken. Een paard kan in dat geval lelijk de benen beschadigen, dat risico zou ik niet zo graag lopen.
Ik heb nu mijn mening wel duidelijk gegeven, verder zie ik het nut niet hier verder nog op in te gaan.

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 11:52

griebels schreef:
Ben ik het niet mee eens. Mijn mening is dat je een paard leert vertrouwen te hebben in dingen die hij niet kent, dus je bouwt het op dmv vragen en niet dwingen. Een paard wat gedwongen wordt een zadel op te hebben valt onder het inbreken van paarden. Een paard wat vertrouwen in je heeft zal zo'n zadel eerder respecteren als dat je hem ermee dwingt hem op te houden. Hetzelfde werkt toch met dekens. Je laat een paard toch eerst wennen aan iets kleins en licht op zijn rug, wat je uitwerkt naar iets groots en zwaars op zijn rug, als dat je hem meteen een zware winterdeken op doet, en hij in paniek raakt. Je vraagt hem dus steeds vertrouwen in die deken te hebben.
Dat een paard wel kan bewegen met kluisters om weet ik, maar het belemmert hem wel.
Daarbij vlucht een paard omdat hij bang is, dus aan jou om die angsten weg te nemen dmv vertrouwen dat je hem geeft. Ik ga geen bang paard dwingen (dmv kluisters) om te blijven staan bij bijv het opstijgen de eerste keer...


Maar je kan een paard ook leren om te gaan met de kluister, net als je hem leert om te gaan met een zadel op zijn rug.

Ik gebruik helemaal geen kluisters, dus ik heb ook geen idee hoe het gebruikt wordt, ik wil alleen maar zeggen dat het best een methode kan zijn waar iemand anders tevreden mee is, goede resultaten mee boekt en dat het helemaal niet zo hoeft te zijn dat het zielig is.

Op een bang paard zou ik sowieso niet gaan zitten, absoluut niet met kluisters om, maar zeker ook niet zonder kluisters om. Als ie bang is is ie nog niet klaar om op gezeten te worden, just my opinion.

Tenfold
Berichten: 1267
Geregistreerd: 04-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 11:59

@Cassidy: mooie uitdrukking.
Ook een zeer geschikt onderschrift! Haha!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 12:03

Tenfold schreef:
@Cassidy: mooie uitdrukking.
Ook een zeer geschikt onderschrift! Haha!


Is ook een tijd mijn onderschrift geweest. Helaas past die er nu niet meer bij.

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 12:06

jeddah"]
Maar je kan een paard ook leren om te gaan met de kluister, net als je hem leert om te gaan met een zadel op zijn rug.

Ik gebruik helemaal geen kluisters, dus ik heb ook geen idee hoe het gebruikt wordt, ik wil alleen maar zeggen dat het best een methode kan zijn waar iemand anders tevreden mee is, goede resultaten mee boekt en dat het helemaal niet zo hoeft te zijn dat het zielig is.
[/quote]

Ik heb daar ook geen ervaring in, maar in de meeste gevallen ben ik het niet eens met het gebruik ervan.


[quote="jeddah schreef:
Op een bang paard zou ik sowieso niet gaan zitten, absoluut niet met kluisters om, maar zeker ook niet zonder kluisters om. Als ie bang is is ie nog niet klaar om op gezeten te worden, just my opinion.


Ook die van mij hoor... Als ie bang is, ben je ergens te vlug gegaan of hij is er gewoon nog niet klaar voor.

Vera

Berichten: 12176
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 14:27

Bonjour schreef:
De ranch waar ik werkte gebruikte de kluisters om paarden te leren zich naar jou toe te wenden als ze ooit eens in een benarde situatie kwamen, vastliggen in trailer oid

Dat doet een paard ook zonder klustertraining als hij je maar 100% vertrouwt.
Digger kreeg afgelopen winter zijn deken aan de zijkant te hangen en schrok daar van, hij begon te rennen en hierdoor zakte de deken voor zijn benen en viel hij erover.
Door zijn val schoof hij onder het hekwerk en kwam in een hele gevaarlijk situatie terecht.
Vervolgens bleef hij doodstil liggen en liet mij de deken van hem af trekken, hem weer terugschuiven onder het hek door en stond toen pas op Lovers
Geen kluster oooooiiitt aan te pas gekomen. Scheve mond

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 14:41

Precies Vera. Dat gold dus ook voor B'elanna toen ze met haar hoofd in de hooibal vastzat of toen de rook van de vloeibare stikstof op haar afkwam.

Met andere woorden in zie nog steeds niet het nut van kluisters om je paard dit soort zaken te leren. Misschien kan iemand een keer toelichten wat nu het EXTRA nut is van kluisters.

Ik ben er nl. van overtuigd dat ik B'elanna nu makkelijk zou kunnen kluisteren omdat ze me vertrouwt. Ik kan alleen geen toepassing bedenken waarom dat nodig zou zijn.

westernworld

Berichten: 1285
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 14:54

nou ik heb lang gewacht met reageren maar goed.............
mijn eerste hengstje,shannon,heeft ook kort hobbles aan gehad,en waarom.....................................
ik kocht shannon samen met zijn moeder toen shannon een half jaar oud was,en hij was een vrolijke donder,zelfs af een toe een geit,wij hadden in de kleine paddock een stapel haarhout liggen van twee meter hoog en meneer stond daar regelmatig bovenop,toen hij de leeftijd had om beleerd te worden, 4 jaar,ontwikkelde hij een onhebbelijkheidje,eerst ging alles goed,stil staan uitstekend,ook bij het opstappen,maar na een half jaar begon hij ineens weg te lopen bij het opstappen,zelfs steigeren,tijdelijke oplossing? hand achter zijn linkeroog leggen zodat hij niet zag dat je er op wilde stappen,ging uitstekend ,maar was niet DE oplossing,drie maanden aan het zoeken en proberen geweest,totdat een kennis zei,dat doen wij anders in amerika,en hij kwam met de hobbles aan,ik ook protesteren,dat doe je toch niet!!!!!!! nou na 1 dag met de hobbles,nooit geen problemen meer met shannon gehad qua opstappen.
dus dat is een reden om dus over te gaan op hobbles/kluisters.enkel en alleen als het echt nodig is.

rinus

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 15:22

# Vera: jij hebt een paard gekocht en hebt iemand die je kunt benaderen en vragen kunt stellen wat er mee gedaan is (dit in dit geval de fokker)
. Maar weet je zeker dat de vorige eigenaresse (c.q. de fokker) bijvoorbeeld niet met halstertouwen heeft gewerkt met het leren voetjes geven?

Marl1tje

Berichten: 476
Geregistreerd: 26-08-03
Woonplaats: Castricum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-04 16:17

westernworld schreef:
nou ik heb lang gewacht met reageren maar goed.............
mijn eerste hengstje,shannon,heeft ook kort hobbles aan gehad,en waarom.....................................
ik kocht shannon samen met zijn moeder toen shannon een half jaar oud was,en hij was een vrolijke donder,zelfs af een toe een geit,wij hadden in de kleine paddock een stapel haarhout liggen van twee meter hoog en meneer stond daar regelmatig bovenop,toen hij de leeftijd had om beleerd te worden, 4 jaar,ontwikkelde hij een onhebbelijkheidje,eerst ging alles goed,stil staan uitstekend,ook bij het opstappen,maar na een half jaar begon hij ineens weg te lopen bij het opstappen,zelfs steigeren,tijdelijke oplossing? hand achter zijn linkeroog leggen zodat hij niet zag dat je er op wilde stappen,ging uitstekend ,maar was niet DE oplossing,drie maanden aan het zoeken en proberen geweest,totdat een kennis zei,dat doen wij anders in amerika,en hij kwam met de hobbles aan,ik ook protesteren,dat doe je toch niet!!!!!!! nou na 1 dag met de hobbles,nooit geen problemen meer met shannon gehad qua opstappen.
dus dat is een reden om dus over te gaan op hobbles/kluisters.enkel en alleen als het echt nodig is.


En was het gebruik van kluisters dan echt de laatste optie? Verward Ik kan zo snel ook even niets anders bedenken, maar toch... Ik blijf mijn twijfels houden... Waarom liep hij weg bij het opstappen vraag ik me af... Nare ervaring of gewoon stout, ik blijf het iets heel moeilijks vinden, ondanks dat hier best mensen hebben gesproken waarvan ik de argumenten heel aannemelijk vind... Wanneer is iets een laatste optie en hoever zou ik dan gaan?!? Wel of niet kluisters?!? Ik ben er niet uit... Scheve mond

Caballo

Berichten: 1160
Geregistreerd: 17-04-01
Woonplaats: Texas, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 16:25

Himyar schreef:

Het paard is niet je VIJAND, maar je partner!


En mijn paard is mijn werknemer

Ik ga geheel met Cassidy mee. Het is voor de veiligheid (en conditie) van de ruiter. Vorig jaar wilde ik dat ik ze had. We beleerde een jong paardje van 2½ die zo groen als gras was. Ze wist niet wat het was om aangeraakt te worden of om aan een halstertouw te lopen. Ik ben eerst een 2 maanden met haar bezig geweest om haar vertrouwen te winnen. Daarna was het tijd voor het zadel. Het zadel erop en laat maar gaan. Tot ze gewend was aan het zadel en toen was het tijd om erop te gaan. Mijn man doet het ruigere werk en ik maak het af. En op het moment dat mijn man eraf gebokt werd, had ik toch heel graag gewild dat dat paardje gekluisterd was. Hier hebben we geen bak waar het paardje niet zo heel ver bij je vandaan kan. Hier wordt het gedaan op anderhalve hectare en dat kan behoorlijk groot zijn als je een paardje moet vangen Schijnheilig Op dat moment wens je dat je nog nooit een sigaret in je leven hebt aangeraakt *LOL*

Himyar

Berichten: 4539
Geregistreerd: 14-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 16:33


westernworld

Berichten: 1285
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 16:33

ik heb ook nooit kunnen vinden waarom shannon ineens een hekel had aan opstappen,er was volgens mij ook nooit iets naars gebeurd,gewoon zijn kop in de wind! en je mag van mij aannemen we hebben echt alles geprobeerd om het op te lossen,hij bleef voor de dierenarts staan en voor de hoefsmid met longeren met wandelen,zelfs drie verschillende zadels geprobeerd,als je met hem reed geen problemen mak als een lammetje,alleen opstappen.en met de hobbles..............na een dag geoefend te hebben ,opstijgen afstijgen,tig keer achter elkaar,de eerste keer wilde hij weglopen kon niet,liep naast hem en hij keek me aan,zo van wat is dat nou?liep nog twee stapjes en stond stil,hobbles af gedaan een uur gewacht,toen het zelfde ritueel, en na een uurtje of 6,natuurlijk niet constant met de hobbles aan!!! had hij geleeerd stil te staan bij het opstijgen.
is dit erg? dacht het niet!!! maar je moet wel weten wat je doet!!!

rinus