[WN] Jacobskruiskruid

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

stokpeerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-04 00:40

NLTO dringt aan op bestrijding van hinderlijke planten

In een brief aan gemeenten, waterschappen en andere terreinbeherende organisaties dringt de NLTO aan op de tijdige bestrijding van hinderlijke planten, zoals Akkerdistels, Ridderzuring, Bereklauw en Jacobskruiskruid. Met eenvoudige beheersmaatregelen kunnen de overheid en de andere organisaties er al toe bijdragen dat akkerbouwers veel minder onkruidbestrijdingsmiddelen hoeven te gebruiken.

Al vele jaren ondervindt de landbouw, met name de akkerbouw, overlast van overwaaiende (onkruid)zaden vanuit aangrenzende percelen, vooral uit die welke niet in gebruik zijn bij de agrarische sector. Naarmate meer gronden niet meer voor landbouw worden gebruikt, maar bijvoorbeeld als natuurterreinen worden aangewezen of met bomen worden ingeplant, neemt dit probleem toe.

De Akkerdistel heeft een mooie blauwe bloeiwijze, maar levert na de bloei enorm veel zaden waardoor de plant zich zeer snel vermenigvuldigt. Door de wind worden deze zaden ook over landbouwpercelen verspreid. De distel is een hardnekkig en lastig te bestrijden onkruid, dat dan ook bij voorkeur bij de bron aangepakt moet worden, wil hier effectief tegen opgetreden kunnen worden. Hetzelfde geldt voor de Bereklauw en het Jacobskruiskruid. Maar daarnaast bevatten deze planten giftige stoffen. Het Jacobskruiskruid is een bijzonder fleurige, geel bloeiende plant, maar in hoge concentraties giftig voor paarden, rundvee en schapen. Alleen maaien is dan niet voldoende, afvoeren is noodzakelijk.

Voor een goed product en een goede opbrengst is de landbouwer gedwongen om onkruiden te bestrijden. In toenemende mate gebeurt dit door schoffelen, maar in sommige gewassen is spuiten met een onkruidbestrijdingsmiddel nodig. Door bermen, natuurterreinen en braakliggende terreinen in een vroegtijdig stadium te maaien, zonodig pleksgewijs, wordt voorkomen dat ongewenste zaden overwaaien naar aangrenzende cultuurgrond. "Deze eenvoudige beheersmaatregel kan een belangrijke bijdrage leveren aan het terugdringen van het gebruik van onkruidbestrijdingsmiddelen" schrijft de NLTO aan de overheden en terreinbeherende organisaties.

Ook particuliere eigenaren en beheerders van terreinen waarop niet wordt geteeld, worden opge-roepen om alert te zijn op de bestrijding van deze lastige onkruiden. Dezelfde oproep doet de NLTO ook aan de eigen achterban. Ook boeren beheren braakliggende percelen en andere terreinen waarop niet geteeld wordt. "Wat van overheden en terreinbeherende organisaties wordt gevraagd, geldt natuurlijk ook voor de agrarische sector zelf", aldus de NLTO.

H. te Velde / R. Visser (NLTO), woensdag 11 juli 2001
Laatst bijgewerkt door stokpeerd op 18-07-04 00:47, in het totaal 1 keer bewerkt

stokpeerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-04 00:46

Tijdig maaien moet verspreiding Jacobskruiskruid voorkomen

Op tijd maaien is het enige wat het kwaad van het Jacobskruiskruid kan beteugelen. Dan wordt voorkomen dat de plant vanuit natuurgebieden in toenemende mate boerengrond bedreigt. Er zijn verschillende kruiskruidsoorten die vergiftig zijn; Jacobskruiskruid is één van de ernstigste. Het gif uit de plant hoopt zich op in de lever en dat kan op den duur tot gezondheidsproblemen leiden.

Het Jacobskruiskruid is door natuurbeschermingsorganisaties en waterleidingbedrijven uitgezaaid vanwege de mooie bloemen. Intussen begint de plant ook elders goed te gedijen. De zorg betreft niet in de eerste plaats de plant die op het veld staat, maar met de kuil en het hooi waarin het terecht komt. Op dat moment kunnen paarden en koeien de plant niet meer laten liggen.

Verschillende boeren hebben aan de bel getrokken om het kruid vroegtijdig te maaien om zo te voorkomen dat het rijpe zaad ook elders terechtkomt. Bij de terreinbeheerders bestaat begrip voor de situatie en is alle medewerking toegezegd om verspreiding zo goed mogelijk tegen te gaan. Er zal vaker worden gemaaid, gerold om het gewas te breken en geploegd om het gewas kwijt te raken, aldus een woordvoerder van Waterleiding Drenthe.

In Groningen hebben de overheid en terreinbeherende organisaties een paar weken geleden al een brief van de NLTO ontvangen met het verzoek om lastige onkruiden, zoals de akkerdistel, te bestrijden. In Friesland bestaat een distelverordening, die het mogelijk maakt om bestrijding van onkruiden op landbouw- en niet-landbouwgrond wettelijk af te dwingen. Ook Jacobskruiskruid valt onder de verordening.

Het Jacobkruiskruis is een samengesteld bloemige plant met een tros van gele bloemen. De bloeitijd is van juli tot oktober. Het is een tweejarige plant, waarvan het zaad in de herfst of vroege winter ontkiemt, het volgend jaar een rozet vormt en het jaar daarop bloeit en zaad zet, waarna de plant afsterft. Meer nieuws over het Jacobskruiskruid staat in Het Landbouwblad van zaterdag 29 juli.

HLB, dinsdag 1 augustus 2000

stokpeerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-04 00:51

beide stukken komen van de site van het NLTO, je ziet aan de data van de artikelen dat men hier in het noorden al in 2000 aan de bel trok en gemeentes en provincie waarschuwde. Maar idd de overheid steekt haar hoofd liever ergens anders in!! en geeft wel lekker subsidie aan organisaties die de troep gewoon inzaaien!! ( ons belastinggeld... en wie mag straks dokken als de overheid wel overtuigd is?... juist weer de...!)

flashyjac

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-04 12:54

Seppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-04 23:17

Zou het kunnen dat er ook verschillende soorten Kruiskruid zijn?

Wij hebben een stuk weiland opnieuw laten inzaaien en nu duikt het plantje overal op Boos! Maar er zijn verschillende soorten planten, die allemaal wel wat weg hebben van het giftige kruid. Vooral de bladeren wijken af van de ene plant tov de andere. Zo staan er bij ons op de weide planten die alle eigenschappen hebben van SintJacobskruiskruid (eigenschappen volgens websites), maar die dan ook nog stekels hebben aan hun bladeren Verward Ik denk dat bokt er goed aandoet om een topic te starten, waarin bokkers foto's kunnen posten van 'mogelijke' kruiskruidplanten (of planten die volgens hen SintJacobskruiskruid zijn)

Op alle sites die ik tot nu toe tegengekomen ben, vond ik de foto's allemaal vrij onduidelijk... Ik zal tegen begin volgende week enkele foto's plaatsen van planten die er mogelijk wel wat weg van hebben. Ik denk dat ik op deze manier beter geïnformeerd zal zijn.

Ik hoop dat jullie wat zien zitten in dit initiatief. Ik vind dit toch wel een heeel belangrijk onderwerp...

stokpeerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-04 23:38

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 10:57

ik ging zaterdag met een vriendin samen mn trailer ophalen en moest daar een uur voor rijden en heb me verbaasd over de hoeveelheid kruiskruid die overal in de bermen verspreid staat, niet overal evenveel maar op sommige plaatsen hele bossen! Huilen

ik ben daar best wel van geschrokken en ben gelijk naar onze pensionhouder toegestapt en mn verontrusting uitgesproken en gevraagd waar ons hooi eigenlijk vandaan kwam. Ik kreeg een antwoord waar mn haren van overeind gingen staan!
"waarom er nu ineens zo'n hype was en dat we wel erg overdreven reageerden, want dat plantje was er al jaren en hij had nog nooit gehoord dat er een paard/koe aan was gestorven dus het zou wel meevallen...." Verward wat moet ik hier nou mee? het is me wel opgevallen dat het bij ons nog niet zo wijd verspreid is en niet in onze wei voorkomt, maar waar het hooi nou vandaan komt? ik ga dat nog eens haarfijn uitzoeken...

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 11:09

Ha, jullie zijn hier ook al bezig tegen het jacobskruiskruid! Vul allemaal het formulier in op de site van het Ministerie van Landbouw, http://www.minlnv.nl/reageer/ , wellicht dat ze dan eens actie gaan ondernemen!

Ik heb ze al eens gebeld, maar werd ahw weggelachen door zo'n ambtenaar, waar maakte ik me druk om en hem was niks bekend van de schadelijke gevolgen van deze plant Boos!.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 13:52

cissy schreef:
ik ging zaterdag met een vriendin samen mn trailer ophalen en moest daar een uur voor rijden en heb me verbaasd over de hoeveelheid kruiskruid die overal in de bermen verspreid staat, niet overal evenveel maar op sommige plaatsen hele bossen! Huilen

ik ben daar best wel van geschrokken en ben gelijk naar onze pensionhouder toegestapt en mn verontrusting uitgesproken en gevraagd waar ons hooi eigenlijk vandaan kwam. Ik kreeg een antwoord waar mn haren van overeind gingen staan!
"waarom er nu ineens zo'n hype was en dat we wel erg overdreven reageerden, want dat plantje was er al jaren en hij had nog nooit gehoord dat er een paard/koe aan was gestorven dus het zou wel meevallen...." Verward wat moet ik hier nou mee? het is me wel opgevallen dat het bij ons nog niet zo wijd verspreid is en niet in onze wei voorkomt, maar waar het hooi nou vandaan komt? ik ga dat nog eens haarfijn uitzoeken...

Dit illustreert dus net het probleem... omdat het spul zich zo explosief verspreidt, hebben veel mensen er tot voor kort nog niet echt van gehoord. Twee jaar geleden zag je het ook nog niet zo veel.
Dat het nu zo'n 'hype' is, komt puur omdat het nu overal in grote getale staat. En volgend jaar wordt het nog erger als er niks gebeurd.
Dit soort reacties kreeg ik dus ook bij hooiboeren, maar gelukkig zijn er ook die het wel serieus nemen. En als maar genoeg mensen hooi wat niet gegarandeerd vrij is links laten liggen, móeten ze er wel aandacht aan besteden, want ze willen uiteindelijk wél hooi verkopen.

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 16:46

Als eerste dank voor de moderators om dit topic bij [WN] te laten staan,anders had ik dit niet zo serieus gevolgd.................. OK dan!

Gelukkig heb ik het (nog),niet op mijn gras-en oogstland staan,maar in de omgeving zie ik het behoorlijk veel!

zelf heb ik in mijn gemeente (onkruidbestrijding) gevraagt of ze op de hoogte zijn(mail) en wat links bijgevoegd ,die hier genoemd zijn.
ze reageren zeker niet kinderachtig en ze hadden hier inderdaad nog niet van gehoord!!Ze zouden sowieso met de dierenkliniek(en) overleggen over dit probleem.
Mijn DA is nog niet op de hoogte van explosieve groei en vergiftigingsgevallen.(maar dat zal wel in het begin van de winter komen.............. Verdrietig )

Verder nog de vraag:
zou je het tegenkomen;artikelen/nieuwsmeldingen (over eventuele bestrijding)van andere gemeentes/provincien graag hier plaatsen,dan kan ik dit ook weer doorlinken!?!

Thanks voor de info!! OK dan!

Steaming

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 17:51

Goed dat er op dit forum over wordt gepraat want echt de meeste mensen hebben er echt nog nooit van gehoord op zich is dat niet zo vreemd de gemiddelde mens heeft nu eenmaal maar een zeer beperkte botanische kennis. Ook veel mensen die zich professioneel bezig houden met paarden hebben er nog nooit van gehoord omdat het probleem zich pas de laatste jaren heeft uitgebreid.
Dus iedereen zeg het voort, hang een briefje op de manege e.d.

stokpeerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 18:54

ik heb gereageerd op de site van het ministerie van landbouw en visserij. ik hoop dat meer mensen dit doen, ze hebben nu reces dus tijd hun mailtjes beter na te kijken en beantwoorden

K@rin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 22:36

Nou moe, blijkt dat stomme ding gewoon bij mij in de tuin te staan met van die mooie gele bloemetjes. Morgen gaat ie er helemaal uit. En idd je ziet het nu overal staan. Gelukkig nog niet in de weien, maar al wel in de bermen. Dus morgen wordt de grote schoonmaakdag.
Ik heb al naar het ministerie gemaild, nu nog naar de gemeente en naar het plaatselijke weekkrantje. Wie weet willen ze er wel een artikel over plaatsen. De flyer van PaardNatuurlijk is ook al geprint en ligt nu onder de copier. Ten strijde!!!!!

InekeP

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 22:45

Ik heb er ook last van in de wei. spuiten, omploegen, niks helpt t komt elke keer weer terug. Ik hooi hier niet, maar de paarden eten er mooi omheen. Ik denk dat ze het van nature weten dat ze het niet moeten eten. Alleen als het in het hooi terecht komt denk ik dat het een gevaar is. Huilen

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 23:38

Ik doe er alles aan om het uit de wei te halen en het lukt me wel aardig, alleen heb ik buren die het gewoon laten doorgroeien en hun paarden er ook in laten lopen.
Het is echt bizar als je bij hun in de wei kijkt er staan echt honderde van die planten en daar lopen die paarden tussen te grazen.
Ik heb het al een paar keer gezegd dat ze het weg moeten halen omdat het zo gevaarlijk is.
Ik krijg het niet aan hun verstand gepeuterd en de andere buurman heeft het ook al gezegd.
Er lopen ook koeien in weiden ernaast en voor een koe is het ook gevaarlijk.
Is heel vervelend als je zulke domme mensen hebt en zeker als het je buren zijn.

stokpeerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 00:29

Ik heb ook een (oude ) buurman, omdat ook hij er niks aan doet heb ik gevraagd of ik dan in iedergeval er met de weidebloter er over mag om zo te voorkomen dat de zaadjes in mijn land waaien. dit vind ie wel goed, deze man wil er ook niet te veel van weten, hij denkt ws. dat het zijn tijd wel zal duren. Het paard dat in die wei loopt is van zijn schoonzoon die hem er eigenlijk ook maar wat mee opscheept ( schoonzoon kijkt er nooit naar om! dus onderhoudt het land ook niet)
mailt er nog iemand naar het ministerie? zou hun mail teller wel eens willen zien...

Karin_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 07:25

ik heb een mailtje naar mvl gestuurd gistern.
groetjes karin

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 07:43

stokpeerd schreef:
mailt er nog iemand naar het ministerie? zou hun mail teller wel eens willen zien...

Ik heb de link naar het ministerie op diverse plekken op bokt gezet, ik denk dat er best veel gemaild is naar dat adres! Misschien dat ze dan eindelijk eens wakker geschud worden. Mocht ik binnen een week geen antwoord hebben gekregen, dan mail ik nog maar eens een keer Schijnheilig

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 09:08

Hoe zou het eigenlijk zitten met grasbrokken ?? Zou het door de verhitting ook nog giftig zijn?

Steaming

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 11:07

Sugarmiss schreef:
Hoe zou het eigenlijk zitten met grasbrokken ?? Zou het door de verhitting ook nog giftig zijn?

Denk niet dat het gif kapot gaat, vitamines en eiwitten gaan ook minder kapot dan bij hooi of kuilmaken.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 11:08

Maar de temperatuur (en het gebruikte proces) bij kuilmaken zijn niet te vergelijken met de produktie grasbrokken ??

FlairS

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 11:10

Ik heb van de week ook een stuk of wat van die krengen uit mijn land gehaald.Ik reed gisterochtend langs de weg hier in Heiloo en ja hoor in de leuke onkruidbermen hier langs het fietspad heeft de gemeente ook van die schattige gele plantjes staan Scheve mond

jessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 13:42

FlairS schreef:
Ik reed gisterochtend langs de weg hier in Heiloo en ja hoor in de leuke onkruidbermen hier langs het fietspad heeft de gemeente ook van die schattige gele plantjes staan Scheve mond

Langs de weg die ik naar mijn paard rijd, heeft de gemeente idd ook zo'n mooie berm met wilde bloemen. Daar staat het ook vrolijk overal tussen. In onze weilanden & omgeving (zo'n 4 á 5 km. verderop) heb ik het gelukkig nog niet gezien.

Na even te hebben gezocht op het internet kwam ik de volgende site tegen.

http://www.ragwortfacts.com/

Op deze site wordt oa de giftigheid, de verspreiding, en de wettelijke verdelgingsplicht in Engeland van Jacobskruiskruid ter discussie gesteld. De toon is niet geheel neutraal, eerder licht opruiend richting "stel je niet aan!!".

Informatie overgenomen van deze site kom je op veel plaatsen op het internet weer tegen (zonder bronvermelding) waardoor het zich lijkt te vermenigvuldigen (meerdere bronnen). In feite is het allemaal uit deze ene bron afkomstig. De makers van de site staan trouwens nergens vermeld.

K@rin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 22:35

Ik ben vandaag op onderzoek uitgeweest, en kwam tot de conclusie dat al die gele bloemtjes wel erg veel op elkaar lijken, welke was nu de boosdoener. Diverse boeren in de omgeving om advies gevraagd en een dooie jacobskruiskruid meegekregen voor vergelijk. Blaadjes waren al ver vergaan, dus hoe zien die er nu uit? Op de foto's is het allemaal niet zo scherp te zien. Toen maar naar het hoofd van de Dienst Openbare Werken van Eindhoven (is tijdelijk mijn overbuurman) en die had een leuk boek met getekende versies van de plantjes. Erg duidelijk en maar goed ook, ik was al van plan om al het kleverig kruiskruid in de omgeving aan te pakken, en dat staat er erg veel, en dat zit ook vol met van die rupsjes en heeft dezelfde bloemetjes. Gelukkig zie ik de veel rechtere vingerblaadjes van het jacobskruiskruid hier nog niet echt veel staan.
Dus voor iedereen die nu kleverig kruiskruid aan het plukken is....vergelijk de blaadjes!
Afbeelding

Sjimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 22:43

en toch kan kleverig kruiskruid ook giftig zijn... is tenslotte dezelfde familie. Scheve mond