de western*dressuur en spring SPORT

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rob_H

Berichten: 4242
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-04 19:00

cornelie schreef:
Kan je nagaan hoeveel je weet Knipoog
ach ik ben tevreden met wat ik weet,zolang het maar meer wordt Cool

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 19:01

Blaze schreef:
Ha ha ha ??? ik was serieus,bij mijn weten is nog nooit iemand persoonlijk afgebrand om zijn rijden in de klasse waar hij of zij thuis hoort Cool

Nogmaals Cool . .....
Daar ging het toch om? Dat veel mensen starten waar ze (nog) niet thuishoren. En dat er dus meer mogelijkheden moeten komen om te kunnen starten waar je wel thuishoort en dat uit te vogelen.
Ik denk dat de meesten best wel weten dat ze niet op het NK thuishoren als ze net beginnen maar ik heb hier ook al eens onder mijn stoel gelegen van iemand die vertelde dat ze naar een bepaalde wedstrijd ging om te kijken hoe het toeging en daarna naar het NK. Afgezien van het feit dat dat mogelijk zou zijn, hoe reeel ben je dan?! Ik kan me dan ook best voorstellen dat je dan commentaar krijgt maar als zoiets bv op Bokt staat, komt het wel erg hard aan.

Vera

Berichten: 12176
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 19:23

Wat een heel groot verschil is tussen de "dressuurwedstrijden" en westernshows is de lokatie.

Een dressuur/springwedstrijd voor beginnende ruiters kan samen met gevorderde worden georganiseerd zonder dat je elkaar in de weg loopt. Je kunt als B ruiter heerlijk je proefje ergens volbrengen in een hoek op een groot weiland zonder dat iemand daar naar gaat kijken. Terwijl ondertussen intermediar proeven worden afgelegd tussen de witte hekjes in een andere hoek met publiek.
De lokatie maakt niet zo heel veel uit, zolang er voldoende vlak en droog land is, voldoende parkeergelegenheid en een kantine. (even kort door de bocht).

Maar dat is nu juist het grootste probleem, dat kan niet bij western.
De bodem is van groot belang dus moeten we allemaal in die ene bak onze wedstrijd rijden. Geen gecombineerde shows dus.
Dan kom je nog in de knoei met jury's want daar zijn er ook niet voldoende van als je wel een gecombineerde dag zou kunnen organiseren.

Ik denk dat er een hoop mensen zijn die hun nek niet durven uit te steken (en geef ze eens ongelijk) om alleen een goede beginnerswedsrijd te organiseren. De kosten zijn hoog, het vergt zeeen van tijd en dan moet je maar hopen dat de mensen komen.
Als beginners al alleen maar kiezen voor een wedstrijdje in de buurt en niet in de auto willen stappen......
Daarnaast zijn dat niet de publiekstrekkers, die gaan liever naar een grote show. Dus daar gaan je kantine inkomsten, die liggen toch een stuk minder hoog.

Ik juich wedstrijden zoals in Lisse, Kalverhoek, etc. echt toe en vind het bewonderingswaardig dat er zoveel mensen hun tijd in steken om het te organiseren wn uit te voeren OK dan!
Maar een wedstrijd als een dressuur/springwedsrijd zoals er door landelijke rijverenigingen wordt georganiseerd is tot nu toe onmogelijk, helaas. Scheve mond

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 19:42

Vera dat vraag ik me werkelijk oprecht af. Jij doelt nu op de grote buitenconcoursen in de engelse sport waar naast dressuur ook springen mogelijk is en iedereen twee proeven in zijn of haar klasse kan rijden.

Ik ken echter ook genoeg binnenconcoursen (die in de winter plaatsvinden) waar alle klassen van b zonder startkaart tot z in een weekend plaatsvinden in dezelfde bak.

Overigens waag ik te betwijfelen of je in alle gevallen voor alle westernonderdelen die speciale bodem nodig hebt. Het lijkt mij voor reining vanzelfsprekend, maar voor horsemanship, pleasure, trail, hunter, showmanship heb je helemaal geen speciale bodem nodig. Zaak van goed plannen welk onderdeel waar moet komen.

Verder lijkt mij zinvol om eens goed te kijken naar de klassen en de verdeling van de wedstrijden in Nederland en in de tijd gezien. Hier in het oosten zijn bijvoorbeeld niet zoveel wedstrijden en sommigen dan ook nog in dezelfde periode. En al zeker niet voor beginners. Gevorderde beginnersonderdelen worden voor zover ik weet nooit uitgeschreven dus je moet met de amateurs mee. Geen wonder dat de meeste mensen maar gelijk amateurs gaan starten.

En zolang de eisen om mee te doen aan het NK Wran zo simpel zijn dat je slechts 5x hoeft te starten in je klasse, dan vraag je erom dat iedere ruiter zonder enig verstand roept: kom ik ga eens een NK-tje rijden. Je degradeerd je landelijke wedstrijd op die manier zelf.

Vera

Berichten: 12176
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 20:23

Anya schreef:
Ik ken echter ook genoeg binnenconcoursen (die in de winter plaatsvinden) waar alle klassen van b zonder startkaart tot z in een weekend plaatsvinden in dezelfde bak.

Maar dan rijd je maar 1 onderdeel, western heeft er daarvoor teveel.

Citaat:
Overigens waag ik te betwijfelen of je in alle gevallen voor alle westernonderdelen die speciale bodem nodig hebt. Het lijkt mij voor reining vanzelfsprekend, maar voor horsemanship, pleasure, trail, hunter, showmanship heb je helemaal geen speciale bodem nodig. Zaak van goed plannen welk onderdeel waar moet komen.

Je kunt de overige onderdelen niet op een weiland verrijden, je hebt toch een vlakke (zeker geen mulle) bak nodig.

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 22:20

Nou, kan ook prima op een weiland vind ik. Waarom kunnen wel Z dressuurproeven en Z springen op een weiland en geen westernonderdelen?

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 22:49

cornelie schreef:
Nou, kan ook prima op een weiland vind ik. Waarom kunnen wel Z dressuurproeven en Z springen op een weiland en geen westernonderdelen?


Haha! dat lijkt mij toch ook...
en inderdaad het is glad als het regent...maar dat probleem hebben spring- en dressuurruiters ook. Ik ben al eens omgedraaid als het te glad is. En ik ben er van overtuigd dat een paard meer kans heeft om in uitgestrekte draf onderuit te gaan dan in een pleasuredrafje op een pas gemaaid netjes ingezaaid vlak grasveld.

Het is ook maar waar je de problemen wilt zien.

Engelse ruiters rijden op een concours overigens vaak 2-3 onderdelen. Twee dressuurproeven en 1 a 2 springonderdelen. Net zoveel als de gemiddelde westernruiter start.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 00:05

Blaze schreef:
Ha ha ha ??? ik was serieus,bij mijn weten is nog nooit iemand persoonlijk afgebrand om zijn rijden in de klasse waar hij of zij thuis hoort Cool

Je loopt wel een beetje achter hoor Rob Haha!.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 00:10

Anya, dat van die inflatie van je eigen sport op NK niveau heb je zeker gelijk. In de engelse sport moet je je echt selecteren in je regio enzovoort, op die manier hoopt de bond de beste ruiters per regio naar de nationale te sturen. Op die manier selecteren is heel goed voor de sport, maar minder leuk in het licht van vrijheid enzo. Het is dus de keuze in welke mate je mensen wilt remmen daarin.

In de engelse takken krijgen de paarden altijd stiften in hun ijzers als de grasbodem niet helemaal te vertrouwen is. Bij sommige westernonderdelen kan dat simpelweg niet en heb je dus ook buiten altijd een zandbodem nodig. Er zijn wel vrij veel locaties met een goede, grote buitenbaan volgens mij?? Het is zoeken, passen, meten en proberen, maar het kan allemaal wel. Je hebt alleen heel veel inzet nodig van mensen.

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 07:48

Lovely schreef:

In de engelse takken krijgen de paarden altijd stiften in hun ijzers als de grasbodem niet helemaal te vertrouwen is. Bij sommige westernonderdelen kan dat simpelweg niet en heb

En bij welke onderdelen zou dat niet kunnen dan, buiten de reining om Verward En ook niet iedereen heeft ijzers.
Maar misschien dat hier dan al een punt is, als 'de' westernruiter alleen maar op zand wil rijden dan wordt het al stukken minder toegankelijk. En tja, aangezien we altijd zo op amerika willen lijken Clown daar kan het ook dus waarom hier dan niet?

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 07:55

Op de manege waar ik rijd hebben we straks een onderlinge wedstrijd, zowel engels als western. Op een dag, in 2 arena's. Omdat er in verhouding veel minder westernruiters zijn worden er maar 2 westernklassen uitgeschreven, maar toch. (pleasure en trail) We zullen zien hoe dat gaat, het is de eerste keer dat er zoiets samen wordt georganiseerd maar ik verheug me er nu al op.

DJQuarter

Berichten: 1115
Geregistreerd: 28-09-03
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 08:51

Anya schreef:
Overigens waag ik te betwijfelen of je in alle gevallen voor alle westernonderdelen die speciale bodem nodig hebt. Het lijkt mij voor reining vanzelfsprekend, maar voor horsemanship, pleasure, trail, hunter, showmanship heb je helemaal geen speciale bodem nodig. Zaak van goed plannen welk onderdeel waar moet komen.


In de Horsmanship worden toch ook reining 'dingtjes' gevraagd of ben ik nou in de war met Western Riding...

Doet er verder ook niet toe het gaat om het feit dat bepaalde onderdelen ook op gras gereden kan worden maar ik denk dat een grote buitenbak meer gewaardeerd wordt. Veel mensen hebben het gevoel dat je paard op een weiland grotere kans heeft op blessures.

Onderdelen zoals trail, halter, showmanship at halter en al die 'slome' takken van de sport kunnen naar mening makkelijk op gras. Geeft ook een leuker effect op de Cheese! ... Knipoog

Rob_H

Berichten: 4242
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-04 09:16

Ben ooit in Uitgeest geweest en daar werden sommige onderdelen op een grasveld gedaan,geen enkel probleem Cool

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 09:21

@djquarter: ik kan me zo geen horsemanshiponderdeel voorstellen wat niet op gras kan. Een verzameld galopje lijkt me geen probleem, een 360 graden turn ook niet. Zijpassen o.i.d. ook niet. Er wordt een stop gevraagd maar geen sliding stop.

Dat alle westernonderdelen op zand moeten zit in het hoofd van de ruiters. Net als sommige dressuurruiters vinden dat ieder paard op ijzers met (eventueel stiften) moet staan. Ik rij zelf al jaren onbeslagen ook op gras zonder problemen. En ik ken zeker twee z-ruiters dresssuur en springen die gewoon zonder ijzers rijden. Alleen als het veld heel nat is kun je niet rijden, maar persoonlijk vind ik in zo'n situatie rijden met pinnen ook levensgevaarlijk.
Laatst bijgewerkt door Anya op 11-05-04 09:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 09:23

cornelie"]
[quote="Lovely schreef:

In de engelse takken krijgen de paarden altijd stiften in hun ijzers als de grasbodem niet helemaal te vertrouwen is. Bij sommige westernonderdelen kan dat simpelweg niet en heb

En bij welke onderdelen zou dat niet kunnen dan, buiten de reining om Verward En ook niet iedereen heeft ijzers.
[/quote]
Daarom zei ik ook 'sommige'. Reining kan sowieso niet op gras gereden worden als je het mij vraagt? Daarnaast hebben veel westernpaarden toch wel slidingijzers onder, ookal starten ze misschien geen reining, komt volgens mij wel eens voor.

Citaat:
Maar misschien dat hier dan al een punt is, als 'de' westernruiter alleen maar op zand wil rijden dan wordt het al stukken minder toegankelijk. En tja, aangezien we altijd zo op amerika willen lijken Clown daar kan het ook dus waarom hier dan niet?

Bijna niemand verkiest gras boven zand. Gras heeft als enig voordeel dat het niet zwaar is en dat de gangen van je paard dus ten goede kan komen. Maar om alle andere redenen zou iedereen het liefst op zand rijden, dat is althans mijn indruk.

Jester
Berichten: 352
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Noortmoor Duitsland voorheen Noordwijkerhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 14:59

Ik vind dit een zeer interressant item. Ik heb 2 opmerkingen:

Blaze, er wordt wel degelijk negatief commentaar gegeven op beginners. Ik ken mensen in mijn directe omgeving die zo onzeker zijn (geworden) dat ze eigenlijk niet meer durven starten. Er schijnen nu eenmaal "bakrandridders" te zijn die het enig vinden hun negatieve mening luidkeels te ventileren, soms m.b.t. de ruiter, maar ook over het paard (omdat het bv een niet western gefokt ras betreft). Heel jammer dat deze mensen voor sommige ruiters een drempel vormen.

Verder vraag ik me af dat als er ergens onderlinge of oefenwedstrijden voor beginners worden georganiseerd (buiten de WRAN of een andere instantie om), dit op bokt bekend wordt gemaakt. Wij zijn een klein groepje beginnende ruiters (4) op een niet western stal en zijn zeker geinterreseerd in westrijden e.d. voor beginners. Standaard zullen we met 2 paarden/ruiters komen en als we vervoer etc kunnen regelen, met meer. We zijn bereid om ongeveer 1,5 uur met onze paarden te reizen.
Dus bij deze een oproep aan alle bokkers die ergens meedoen aan een onderlinge of oefen wedstrijd waar ook ruiters van buitenaf aan mee mogen doen, dit op bokt te zetten. Normaal gesproken zijn onderlinge wedstrijden alleen bedoelt voor ruiters verbonden aan een bepaalde stal/trainer, maar het is voor ons een uitkomst als we ergens anders kunnen starten. Helaas kunnen we zelf niet iets organiseren, daar we, buiten weiland om (waar niet op gereden mag worden) alleen beschikken over een hele zware zandbak en er verder geen faciliteiten aanwezig zijn.

DubbelFun

Berichten: 88930
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 15:04

Jester: het staat iedereen vrij om in de Bokt-kalender zijn WN-wedstrijden te vermelden en hier gelijk via het topic aandacht voor te vragen.

Jester
Berichten: 352
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Noortmoor Duitsland voorheen Noordwijkerhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 15:29

Natuurlijk staat het iedereen vrij!! Alleen, soms denkt men er niet aan om een onderlinge/beginnerswedstrijdje op de kalender te zetten. Voor ons is echter het een van weinige mogelijkheden om ervaring op te doen met "groene/jonge" paarden cq ruiters, zonder gelijk op een "grote" wedstrijd te verschijnen. Dus vandaar mij oproep.

kjcm

Berichten: 888
Geregistreerd: 04-06-03
Woonplaats: ergens waar jij niet bent.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 22:49

wij hebben dus 2 keer in uitgeest een westernwedstrijd georganiseerd, de trail werd op het gras verreden, alleen de laatste keer was het gras een beetje nat ivm de regen die gevallen was en in overleg met de jury werden de drafbalken verwijderd van het parcour. verder werden de rest van de onderdelen verreden in de bak. het waren in meerdere opzichten prima wedstrijden met blije gezichten van de ruiters en goede opbrengsten voor de goede doelen voor wie we het georganiseerd hadden. want wil je een wran wedstrijd dan zal je ook moeten afdragen aan de wran en als je dan iets wil doen voor het goede doel.....blijft er weinig over, nietwaar! in 2002 hadden wij een jury die een jurycursus had gedaan maar helaas niet geslaagt was, zij had veel uitleg voor de ruiters en wilde komen voor de reiskosten plus een natje en een droogje gedurende de dag, hulde!! dus leer je als beginnende ruiter (en misschien als gevorderde ook) toch wel wat van zonder dat het op een papiertje komt te staan. verder wil ik dit jaar weer proberen om een wedstrijd op poten te zetten en idd het kost veel tijd en inzet, maar we blijven het proberen omdat je er veel plezier van hebt als het allemaal goed verloopt en weet je als er klachten zijn.. je kunt het nooit iedereen tot zijn of haar zin maken. op allebeide wedstrijden hebben we zegge en schrijve 1 klacht gehad, kun je nagaan. deze wedstrijden hebben wij indertijd georganiseerd om mensen met jonge paarden, beginnende ruiters etc. noem maar op een kans te geven om ervaring op te doen voordat ze naar een "grote"wedstrijd zouden gaan en met groot succes. ik hoop dat onze OPEN wedstrijd wederom van de grond komt en dat we natuurlijk flink wat inschrijvingen hebben zodat we het goede doel flink wat centen toe kunnen sturen! Lachen

BlackWych

Berichten: 1971
Geregistreerd: 03-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 08:39

Leuk kjcm! Hou je ons op de hoogte wanneer?

Zoals jullie wellicht hebben gelezen is er zondag a.s. een onderlinge wedstrijd in Vrouwenpolder, maar helaas alleen voor leden... Scheve mond Dat zijn natuurlijk ook factoren die niet helpen.

=^.,.^=

vrolijk
Berichten: 1822
Geregistreerd: 17-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 09:00

alle onderdelen kunnen toch op gras
behalve de reining dan

we moeten niet te kieskeurig worden Haha! Tong uitsteken

Jester
Berichten: 352
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Noortmoor Duitsland voorheen Noordwijkerhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 10:17

KJCM,

Wij zijn van de partij!!! Precies waar we behoefte aan hebben.

Groetjes,

Monique

kjcm

Berichten: 888
Geregistreerd: 04-06-03
Woonplaats: ergens waar jij niet bent.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 21:33

ik hoop de wedstrijd op of de eerste zondag of tweede zondag van september te organiseren. het hangt er een beetje vanaf want er is nog een onzekere factor.