Ze was toen dol op aandacht, onderzoekend, vriendelijk en koppig en dat is ze nog steeds

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Duhelo schreef:ik heb net de ervaring dat drie-jarigen die net het land uitgeplukt worden veel minder fijn mee te werken zijn dan de dieren die gewoon bij mij in de gemengde kudde opgroeien en regelmatig in de hand komen.
Die van mij staan lekker 24/7 buiten, in een kudde dus leren en kunnen paard zijn, maar worden wekelijks eens aan het halster uit de kudde gehaald, hoefjes gedaan, maar ze leren ook al de basis van meelopen, mij ruimte geven, schouder en achterhand verplaatsen, gaan eens mee op locatie om daar eens een rondje in een piste te stappen en terug mee naar huis te gaan. Mijn 2 jarig trekpaard ging ook al eens mee naar een keuring, waar mijn cruzado als 2 jarige meeging naar een cursus massage voor paarden bijvoorbeeld.
die driejarige die nog niks gezien hebben worden dan uit de weide geplukt en volledig overdonderd, moet je even 600 kilo paard aanleren uit je ruimte te blijven (en met de bravere gaat dat prima, maar de pittige is dat minder evident.).
Ik leer ze dat liever aan als ze nog maar een fractie van dat gewicht en verstand hebben.
sneeuwpop schreef:Prijs van een veulen is vaak al laag.
Alle kosten die erbij komen.... Dat is naast dekgeld ook de merrie die een periode "stil staat", de dierenarts kosten, het speciale en extra hard voer, extra bodembedekking en extra hooi.
En dan nog het grote risico dat je de merrie en het veulen kunt kwijtraken door complicaties.
Dus wsl ze in veel 3 jarige gewoon te goedkoop geprijsd.
SinneJ schreef:sneeuwpop schreef:Prijs van een veulen is vaak al laag.
Alle kosten die erbij komen.... Dat is naast dekgeld ook de merrie die een periode "stil staat", de dierenarts kosten, het speciale en extra hard voer, extra bodembedekking en extra hooi.
En dan nog het grote risico dat je de merrie en het veulen kunt kwijtraken door complicaties.
Dus wsl ze in veel 3 jarige gewoon te goedkoop geprijsd.
Ik ben niet 100% zeker of dat tegen mij was, ik had het echt niet over of de fokkers te veel vragen hoor! Ik snap waar die prijzen vandaan komen en dat het heus niet zo winstgevend hoeft te zijn (behalve enkele topveilingen, maar die laten we buiten beschouwing). Ik bedoel dat het risico soms de prijs niet waard voor de koper is als je het vergelijkt met 3 jarigen. En dan bedoel ik puur het financiële deel, want er zijn zeker nog voordelen en het is gewoon super leuk en schattig een veulen.
VogeltjeM schreef:Ik heb 7.5 jaar geleden een veulen van een half jaar oud gekocht. Ik heb hem nog steeds en denk niet dat ik ooit met een ander paard een zelfde soort band op kan bouwen. Hij denkt dat hij mijn hondje is en heeft vol vertrouwen. Inrijden was echt opstappen en wegrijden. En ik heb echt genoten van alle jaren tutten, af en toe wat lesjes grondwerk, vanaf de basis alles opbouwen. Ik had het ook superdruk dus voor mij en voor hem prima om eens in de week/twee weken eens iets te doen. Moge wel duidelijk zijn dat het rijden voor mij absoluut niet voorop staat.
Maar ik zou het niet nog een keer doen. Ik zou "de volgende keer" denk ik voor een groene 3-jarige gaan, daar nog 1 of 2 jaar lekker op de grond mee aan de slag en hem dan weer rustig beleren.
Mijn overwegingen:
- je weet nooit of hij blessurevrij en gezond groot wordt, dat is echt een groot risico, een wat ouder dier is die kritieke fase tenminste voorbij (denk aan ongelukjes op jonge leeftijd, maar ook bijv spierziekten, eczeem etc)
- ik vond goed management/huisvesting serieus lastig te vinden en te behouden. Een kudde waarin hij werd opgevoed, ook in de winter, met ook speelkameraadjes en dan ook nog eens goed voer etc. Echt een speld in een hooiberg als je afhankelijk bent van pensionstalling.
- het duurt echt heel heel heel lang voor je erop kunt. En dat zeg ik die het rijden niet eens voorop heeft staan![]()
- het karakter vorm je deels ook zelf door hoe je hem huisvest en benadert, maar wat voor rijdier het uiteindelijk wordt heb je niet echt in de hand (hoe zit hij, kan hij met voldoende prikkels omgaan, blijft hij kijkerig/heftig etc)
Maar voor mij weegt de eerste factor het zwaarste
VogeltjeM schreef:Ik heb 7.5 jaar geleden een veulen van een half jaar oud gekocht. Ik heb hem nog steeds en denk niet dat ik ooit met een ander paard een zelfde soort band op kan bouwen. Hij denkt dat hij mijn hondje is en heeft vol vertrouwen. Inrijden was echt opstappen en wegrijden. En ik heb echt genoten van alle jaren tutten, af en toe wat lesjes grondwerk, vanaf de basis alles opbouwen. Ik had het ook superdruk dus voor mij en voor hem prima om eens in de week/twee weken eens iets te doen. Moge wel duidelijk zijn dat het rijden voor mij absoluut niet voorop staat.
Maar ik zou het niet nog een keer doen. Ik zou "de volgende keer" denk ik voor een groene 3-jarige gaan, daar nog 1 of 2 jaar lekker op de grond mee aan de slag en hem dan weer rustig beleren.
Mijn overwegingen:
- je weet nooit of hij blessurevrij en gezond groot wordt, dat is echt een groot risico, een wat ouder dier is die kritieke fase tenminste voorbij (denk aan ongelukjes op jonge leeftijd, maar ook bijv spierziekten, eczeem etc)
- qua budget ben je echt niet veel minder kwijt dan aan een rijpaard, terwijl je er (haast) niets mee kunt doen, wil je dat? Want een hond is goedkoper en daar kan je tenminste mee aan de slag (even ter vergelijking)
- ik vond goed management/huisvesting serieus lastig te vinden en te behouden. Een kudde waarin hij werd opgevoed, ook in de winter, met ook speelkameraadjes en dan ook nog eens goed voer etc. Echt een speld in een hooiberg als je afhankelijk bent van pensionstalling.
- het duurt echt heel heel heel lang voor je erop kunt. En dat zeg ik die het rijden niet eens voorop heeft staan![]()
- het karakter vorm je deels ook zelf door hoe je hem huisvest en benadert, maar wat voor rijdier het uiteindelijk wordt heb je niet echt in de hand (hoe zit hij, kan hij met voldoende prikkels omgaan, blijft hij kijkerig/heftig etc)
Maar voor mij weegt de eerste factor het zwaarste